Огляд поновлення бази  
 12.08.2015 
Огляд нових надходжень від 12 серпня 2015 року
1. Закони та Постанови Верховної Ради України  
1.1. Закон Верховної Ради України від 15 липня 2015 року № 609-VІІІ
Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо трансфертного ціноутворення

Закон вносить коригування до ряду норм Податкового кодексу України, формулювання яких раніше допускали неоднозначне тлумачення та могли бути використані податковими органами як підстава для застосування правил ТЦУ (трансфертного ціноутворення) щодо податку на додану вартість. Нова редакція чітко визначає, що норми ТЦУ застосовуються лише до податку на прибуток.
Законом встановлюються наступні порогові значення для визнання операцій контрольованими:
- Річний дохід платника податків від всіх видів діяльності перевищує 50 млн. грн. (у поточній редакції - 20 млн. грн.);
- Обсяг операцій з одним контрагентом перевищує 5 млн. грн. (наразі поріг становить 1 млн. грн та застосовувався до кожної окремої групи операцій).
Слід зазначити, що Закон спрощує застосування правил ТЦУ щодо розрахунку порогу та визначення тих операцій, які підпадають під ТЦУ-контроль.
Закон скасовує вимогу щодо подання додатку до декларації з податку на прибуток щодо контрольованих операцій.
Даний додаток було запроваджено із 01 січня 2015 року. З огляду на подання платниками податків Звіту про контрольовані операції сенс у існуванні даного додатку не був очевидним. З огляду на це його скасування є доцільним та очікуваним.
Закон зазначає обов’язок Кабінету Міністрів України (надалі - "КМУ") визначити перелік біржових товарів, до яких застосовуються спеціальні правила аналізу експортно-імпортних операцій, а також перелік товарних бірж, котирування яких можуть бути використані для аналізу.
Також Закон уточнює, що діапазон цін згідно біржових котирувань розраховується за загальним порядком, встановленим КМУ (на відміну від поточної редакції, що вимагає застосування середньої ціни).
Термін, протягом якого платник податків може надавати інформацію на додатковий запит податкових органів, збільшується з 10 до 30 днів. Зміна є слушною, оскільки практика свідчить про те, що 10-ти днів недостатньо для підготовки повноцінної відповіді.
Пункт 39.2.1.5 Кодексу передбачає, що операція між пов’язаними особами із залученням непов’язаного посередника може бути визнана контрольованою за умови, що даний посередник не виконує істотних функцій. Однак його поточне формулювання є дещо невдалим і викликає побоювання у деяких платників податків щодо того, що даний пункт може бути використаний податковими органами для розширення кола контрольованих операцій (зокрема, застосування його до операцій із резидентами України).
Закон скорочує перелік причин, з яких держава може бути включена до переліку "низькоподаткових юрисдикцій", що затверджується КМУ. Так, за новими правилами не розкриття державою у публічному доступі інформації щодо структури власності юридичних осіб тепер не є підставою для включення такої держави до переліку КМУ. Такий перелік складатиметься з урахуванням двох наступних критеріїв:
- держави (території), в яких ставка податку на прибуток на 5 і більше відсоткових пунктів нижче, ніж в Україні;
- держави, з якими відсутні міжнародні угоди про обмін інформацією.
На даний момент важко зпрогнозувати, чи призведе зміна критеріїв до перегляду переліку країн, адже КМУ не розкриває причини включення конкретних країн до переліку.
Норми Закону поширюються на контрольовані операції, здійснені у всьому 2015 році (а не лише з дати набуття законом чинності).
Окрім того, Закон вносить ряд поправок до діючого законодавства, направлених на усунення помилок та уточнення норм, в тому числі, щодо визначення господарських операцій, підстав для початку податкової перевірки контрольованих операцій, показників рентабельності, що застосовуються в рамках методів ТЦУ тощо.
 
1.2. Закон Верховної Ради України від 17 липня 2015 року № 650-VІІІ
Про внесення змін до деяких законів України щодо упорядкування діяльності військово-цивільних адміністрацій

Закон вносить зміни до:
- Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні";
- Закону України "Про місцеві державні адміністрації";
- Закону України "Про військово-цивільні адміністрації".
У документі зазначається, що для виконання повноважень органів місцевої виконавчої влади, органів місцевого самоврядування у випадках, встановлених цим законом, в районі проведення антитерористичної операції можуть діяти військово-цивільні адміністрації.
Законом визначається, що військово-цивільні адміністрації населених пунктів, району, області є тимчасовими державними органами, що здійснюють на відповідній території повноваження сільських, селищних, міських рад або виконавчих органів відповідних рад, районних, обласних рад або державних адміністрацій, та інші повноваження, визначені цим законом.
Вказано, що військово-цивільні адміністрації є юридичними особами публічного права, права та обов’язки яких набуваються з дати внесення до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб підприємців запису про їх державну реєстрацію як юридичної особи.
Зразки печаток, бланків і табличок військово-цивільних адміністрацій затверджуються в порядку, встановленому Кабінетом міністрів України.
Відповідно до закону військово-цивільні адміністрації утворюються у випадку потреби за рішенням Президента України. Одночасно з прийняттям рішення про утворення військово-цивільної адміністрації, Президент приймає рішення про припинення повноважень відповідних сільських, селищних, міських, районних, обласних рад або виконавчих органів відповідних рад, державних адміністрацій їх посадових та службових осіб.
Також законом визначається порядок призначення заступників та перших заступників голів військово-цивільних адміністрацій.
 
1.3. Закон Верховної Ради України від 17 липня 2015 року № 652-VІІІ
Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій

Закон вносить зміни до Податкового кодексу України, врегульовано питання оподаткування неприбуткових організацій та визначено їх перелік. Також удосконалено питання оподаткування неприбуткових підприємств, строки сплати податкового зобов'язання, оподаткування доходів фізичних осіб, пов'язаних із отриманням благодійної допомоги тощо.
Крім цього, закон передбачає, що неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
- утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
- установчі документи якої містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов’язаних з ними осіб;
- установчі документи якої передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення);
- внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Також до Податкового кодексу повернена норма щодо цільового використання грошових коштів неприбутковими організаціями. Так, пп. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 передбачає, що доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
У разі недотримання неприбутковою організацією такої вимоги, неприбуткова організація зобов’язана подати у термін, визначений для місячного податкового (звітного) періоду, звіт про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації за період з початку року по останній день місяця, в якому вчинено таке порушення, та зазначити суму самостійно нарахованого податкового зобов’язання з податку на прибуток. Податкове зобов’язання розраховується, виходячи із суми операції нецільового використання коштів. Така неприбуткова організація виключається контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
З першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому вчинено таке порушення, до 31 грудня податкового (звітного) року неприбуткова організація зобов’язана щоквартально подавати до контролюючого органу квартальну фінансову і податкову звітність (з наростаючим підсумком) з податку на прибуток та сплачувати податок у термін, визначений для квартального періоду.
 
1.4. Закон Верховної Ради України від 17 липня 2015 року № 655-VІІІ
Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо зменшення податкового тиску на платників податків

Закон вносить зміни до Податкового кодексу України, яким віднесено до повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної фінансової політики, оприлюднення узагальнюючої податкової консультації.
Внесеними змінами, зокрема:
- виключено положення, що стосуються визначення контролюючим органом - податкового зобов'язання платника податків у разі винесення обвинувального вироку або закриття кримінального провадження за нереабілітуючими підставами;
- уточнено умови та порядок допуску посадових осіб контролюючих органів до проведення документальних виїзних та фактичних перевірок;
- тимчасово, до 31 грудня 2016 року, звільнено платників податків від сплати штрафних (фінансових) санкцій, зазначених у податковому повідомленні-рішенні, у разі сплати податкового зобов'язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення.
 
2. Постанови Кабінету Міністрів України  
2.1. Постанова Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2015 р. № 556
Про затвердження Порядку надання волонтерської допомоги за окремими напрямами волонтерської діяльності

Порядок визначає умови надання волонтерської допомоги за окремими напрямами волонтерської діяльності.  
2.2. Постанова Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2015 р. № 558
Про схвалення Прогнозу економічного і соціального розвитку України на 2016 рік та основних макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2017-2019 роки

Постанова схвалює Прогноз економічного і соціального розвитку України на 2016 рік та основних макропоказників економічного і соціального розвитку України на 2017-2019 роки, визначивши основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України.  
2.3. Постанова Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2015 р. № 559
Про державне замовлення на науково-технічну продукцію у 2015 році

Постанова затверджує Перелік найважливіших науково-технічних розробок за пріоритетними напрямами розвитку науки і техніки та обсяги їх фінансування у 2015 році в рамках виконання державного замовлення на науково-технічну продукцію.  
2.4. Постанова Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2015 р. № 562
Про визнання такими, що втратили чинність, постанов Кабінету Міністрів України від 21 травня 2014 р. № 149 і від 16 жовтня 2014 р. № 540

Постанова визнає такими, що втратили чинність:
- постанову Кабінету Міністрів України від 21 травня 2014 р. № 149 "Про вдосконалення державної політики регулювання тарифів на електричну енергію, що відпускається населенню, а також іншим споживачам, для яких застосовуються такі тарифи";
- постанову Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 р. № 540 "Про стимулювання споживачів природного газу та теплової енергії до переходу на використання електричної енергії для опалення і підігріву води".
 
2.5. Постанова Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2015 р. № 566
Про внесення зміни до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 р. № 1298

Постанова вносить зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2002 р. № 1298 "Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери".  
2.6. Постанова Кабінету Міністрів України від 05 серпня 2015 р. № 570
Про внесення змін до Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива

Постанова вносить зміни до Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 р. № 848.  
3. Нормативні акти міністерств, інших центральних органів виконавчої влади,
зареєстровані Міністерством юстиції України  
3.1. Наказ Міністерства фінансів України від 09.07.2015 № 636
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 29 липня 2015 р. за № 912/27357
Про затвердження форм податкових декларацій збору за місця для паркування транспортних засобів та туристичного збору

Наказ затверджує:
- форму Податкової декларації збору за місця для паркування транспортних засобів;
- форму Податкової декларації з туристичного збору.
Наказ визнає таким, що втратив чинність, наказ Міністерства доходів і зборів України від 30 грудня 2013 року № 866 "Про затвердження форм податкових декларацій збору за місця для паркування транспортних засобів та туристичного збору", зареєстрований у Міністерстві юстиції України 23 січня 2014 року за № 141/24918.
 
4. Нові редакції документів зі змінами та доповненнями,
що внесені в ІАС “Консультант”

 
4.1. Кодекс Верховної Ради України від 13 квітня 2012 року № 4651-VI
Кримінальний процесуальний кодекс України

Останні зміни до Кодексу були внесені 16.07.2015 р. Законом Верховної Ради України № 628-VIII, який набирає чинності з 09.08.2015 р.
 
4.2. Закон Верховної Ради України від 21 січня 1994 року № 3855-XII
Про державну таємницю

Останні зміни до Закону були внесені 02.07.2015 р. Законом Верховної Ради України № 576-VIII, який набирає чинності з 09.08.2015 р.
 
4.3. Закон Верховної Ради України від 10 лютого 2010 року № 1861-VI
Про Регламент Верховної Ради України

Останні зміни до Закону були внесені 02.07.2015 р. Законом Верховної Ради України № 576-VIII, який набирає чинності з 09.08.2015 р.
 
4.4. Закон Верховної Ради України від 7 квітня 2011 року № 3206-VI
Про засади запобігання і протидії корупції

Останні зміни до Закону були внесені 15.07.2015 р. Законом Верховної Ради України № 610-VIII, який набирає чинності з 09.08.2015 р.
 
4.5. Закон Верховної Ради України від 14 жовтня 2014 року № 1700-VIІ
Про запобігання корупції

Останні зміни до Закону були внесені 16.07.2015 р. Законом Верховної Ради України № 631-VIII, який набирає чинності з 09.08.2015 р.
 
4.6. Закон Верховної Ради України від 28 грудня 2014 року № 80-VIII
Про Державний бюджет України на 2015 рік

Останні зміни до Закону були внесені 16.07.2015 р. Законом Верховної Ради України № 639-VIII, який набирає чинності з 12.08.2015 р.