Важливi питання  
05.03.2018 №2 

Закон України "Про засади державної мовної політики" визнаний незаконним

Як і зазначено у назві новини - Закон України "Про засади державної мовної політики" визнаний незаконним. Таке Рішення, на своєму пленарному засіданні Великої палати Конституційного Суду України 28.02.2018 р. ухвалив Конституційний Суд України N 2-р/2018.

Провадження по справі за даним питанням було відкрите на підставі конституційного подання 57 народними депутатами України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України "Про засади державної мовної політики" та клопотання визнати таким, що не відповідає Конституції України (є неконституційним), Закон України "Про засади державної мовної політики", прийнятий Верховною Радою України 03 липня 2012 року (далі - Закон).

При розгляді справи за темою, Конституційний Суд виходив з того, що закони та інші акти за рішенням Конституційного Суду визнаються неконституційними, якщо була порушена встановлена Конституцією України процедура їх розгляду, ухвалення або набрання ними чинності.

В свою чергу, Основним Законом України, а саме статтями 84, 91, 93 та 94, встановлені основні вимоги до процедури розгляду, ухвалення законів та набрання ними чинності.

Таким чином, Конституційний Суд України, проаналізувавши матеріали даної справи, вважає, що процедура розгляду та ухвалення Закону відбулася за сукупної дії таких обставин:

- відсутність підготовленого до другого читання проекту Закону у виді порівняльної таблиці, а також висновку комітету щодо нього під час його розгляду та ухвалення;

- включення проекту Закону до порядку денного пленарного засідання Верховної Ради без зазначення його повної назви та реєстраційного номера, редакції та ініціаторів внесення;

- відсутність обговорення проекту Закону у другому читанні;

- позбавлення народних депутатів України права на розгляд Верховною Радою поданих ними поправок та пропозицій до проекту Закону;

- перебування народних депутатів України під час ухвалення проекту Закону в місцях, які унеможливлюють особисте голосування;

- блокування народними депутатами України виступаючих, фізичне перешкоджання голосуванню під час ухвалення проекту Закону у залі засідань Верховній Раді, що завадило народним депутатам особисто голосувати;

- голосування одних народних депутатів картками інших, які знаходилися в залі засідань Верховної Ради під час голосування за проект Закону;

- голосування одних народних депутатів картками інших, які не знаходилися в залі засідань Верховної Ради під час голосування за проект Закону.

Все перелічене вище (наведені обставини) вказує на порушення Верховною Радою України процедури розгляду та ухвалення Закону "Про засади державної мовної політики".

Таким чином, Конституційний Суд України визнав, шляхом прийняття відповідного рішення) неконституційним Закон України "Про засади державної мовної політики". Закон втрачає чинність з дня ухвалення Конституційним Судом цього Рішення. Рішення Конституційного Суду є обов’язковим, остаточним та таким, що не може бути оскаржено.

_______________________________________________________

СХОЖІ НОВИНИ ЗА ПОПЕРЕДНІЙ ПЕРІОД:

24 травня 2017 року (Парламентом запроваджені нові україномовні квоти для телерадіоорганізацій. Тепер замість щоденних квот запроваджені щотижневі.)

11 липня 2016 року (щодо встановленя квоти на українські пісні в ефірі наших телерадіокомпаній)