Важливi питання  
02.03.2018 №5 

Основні моменти Реформи децентралізації в Україні

На початку розберемо, що ж таке "Реформа децентралізації в Україні". Це комплекс змін до існуючого станом на початок 2014-го року законодавства, основною метою якого є передача значних повноважень та бюджетів від державних органів органам місцевого самоврядування. Відповідний комплекс заходів з реформи децентралізації стартував ще у 2014-му році.

Закон N 742-­VII від 21.02.2014 р. "Про відновлення дії окремих положень Конституції України", був опублікований 1 березня 2014 року в газеті "Голос України" і набув чинності 02.03.2014. Таким чином Верхов­на Рада законом відновила дію положень Конституції України, прийнятої 28.06.1996 р. зі змінами, внесеними законами України N 2222­-IV від 08.12.2004 р., N 2952-3;VI від 01.02.2011 р., N 586-­VII від 19.09.2013 р.

Закон України N 742-­VII від 21.02.2014 р. був доповнений також положенням Закону N 586­-VII "Про внесення змін до статті 98 Конституції України" від 19 вересня 2013 року, де вказано, що Рахункова палата від імені Верховної Ради здійснює контроль не лише за використанням коштів Державного бюджету України, як було зазначено в статті 98 Конституції України в редакції 1996 року, а й за надходженням коштів до Державного бюджету. Зауважимо, що такі самі зміни до статті 98 Основного Закону держави були внесені й Законом України "Про внесення змін до Конституції України" від 8 грудня 2004 року. Водночас, Законом N 586-­VII статтю 98 Конституції України було доповнено ще й положенням про те, що "організація, повноваження і порядок діяльності Рахункової палати визначається законом".

Загалом, сама реформа децентралізації передбачає:

- посилення місцевого самоврядування;

- зміну положення про адміністративно-територіальний устрій;

- закріплення "принципу повсюдності" (землями за територією населених пунктів розпоряджаються відповідні органи місцевого самоврядування);

- гарантії наділення місцевого самоврядування достатніми повноваженнями та ресурсами;

- врахування історичних, економічних, екологічних та культурних особливостей при плануванні розвитку громад;

- передачу "на місця" максимальної кількості повноважень, які органи місцевого самоврядування здатні виконати;

- скасування місцевих та районних державних адміністрацій, створення об'єднаних територіальних громад та запровадження інституту префектів.

Таким чином, від початку 2018 року всі 665 об’єднаних територіальних громад перейшли на прямі міжбюджетні відносини.

Зауважимо, що саме в 2018 році уряд планує завершити децентралізацію, яка покликана вирішити існуючі проблеми у регіональних і місцевих органах влади, повноваження яких часто дублювалися, а також покласти край фінансовій диспропорції в бюджетах різних рівнів, за якої значна частина податків відходила з нижніх рівнів бюджету на верхні, а дотації з центральних та державного бюджетів розподілялись по низхідній на розсуд тих, хто розподіляв. Тоді, як в ОТГ дотації спрямовуватимуться не через бюджет областей, а безпосередньо з державного. Також громади отримають і більше зборів від податків, зокрема податку на землю, на доходи фізичних осіб, на використання природних ресурсів тощо.

__________________________________________________

СХОЖІ НОВИНИ ЗА ПОПЕРЕДНІЙ ПЕРІОД:

02 березня 2018 року (Статус старости в процесі децентрацізації)

03 січня 2018 року (Про Державний бюджет України на 2018 рік)

22 листопада 2017 року (Облік в бюджетних установах і організаціях та щорічна інвентарізація)

06 листопада 2017 року (Розпоряджатися землями державного фонду країни дозволять органам місцевого самоврядування)

16 грудня 2016 року (Акти органів місцевого самоврядування. Де та як здійснюється їх публікація.)