Статус старости в процесі децентралізації
Інститут старост було запроваджено в 2015 року після набуття чинності Законом України "Про добровільне об'єднання територіальних громад".
Як відомо, староста є посадовою особою місцевого самоврядування у селі або селищі, які разом з іншими населеними пунктами добровільно об'єднуються у одну територіальну громаду. Староста обирається мешканцями села або селища на строк повноважень місцевої ради об'єднаної територіальної громади. Староста за посадою входить до складу виконавчого комітету об'єднаної територіальної громади, є членом її виконавчого комітету, представляє в ньому інтереси жителів села, здійснює комунікацію між владою та громадою села.
Староста, свого роду лідер, якому громада села виказала підтримку. Він - нова посадова особа місцевого самоврядування, нова інституція, створена для того, щоб інтереси всіх жителів сіл в об’єднаних територіальних громадах були належним чином представлені. Щоб соціальні, побутові та інші потреби мешканців села були задоволені. Щоб проблеми місцевого значення вирішувалися швидко, відкрито, зрозуміло
У відповідності до діючого законодавства, староста уповноважений:
- представляти інтереси жителів села, селища у виконавчих органах місцевої ради об'єднаної територіальної громади;
- сприяти жителям села, селища у підготовці документів, що подаються до органів місцевого самоврядування;
- брати участь у підготовці проекту бюджету територіальної громади в частині фінансування програм, що реалізуються на території відповідного села, селища;
- вносити пропозиції до виконавчого комітету місцевої ради з питань діяльності на території відповідного села, селища виконавчих органів місцевої ради, підприємств, установ, організацій комунальної форми власності та їх посадових осіб.
Крім переліченого вище, староста може додатково здійснювати й інші обов'язки, визначені Положенням про старосту, яке затверджується радою об'єднаної територіальної громади. В такому положенні також зазначаються права старости, порядок його обрання та припинення повноважень, порядок звітування та інші питання, що пов'язані з його діяльністю. В свою чергу, староста звітує перед радою ОТГ (об'єднаної теріторіальної громади) НЕ рідше одного разу на рік, а також перед мешканцями села (сіл) під час відкритих зустрічей з громадянами.
Сама ж реформа місцевого самоврядування та територіальної організації влади (процес децентралізації), створює нові умови, в яких ми житимемо в подальшому. Вже зрозуміло, що зворотного шляху немає, реформи вже на тій стадії, що до протилежного берега ближче, ніж повертатися.
Також, актуальним є питання, яке виникає дуже часто: ДЕ бабусям тепер брати довідки, коли сільради не буде?
Саме староста мусить вирішувати питання "довідки" тих "бабусь", які з цими проханнями до нього звертатимуться. І це теж прописуватиметься в Положенні кожною громадою.
Організація роботи старости з документами має два варіанти:
Перший, який є більш складним: староста уповноважується радою громади на вчинення певних нотаріальних дій та реєстрацію актів цивільного стану, проходить відповідне навчання, отримує печатку виконавчого комітету ради об’єднаної громади і видає певний перелік довідок самостійно.
Другий (легший): приймає від жителів села документи і передає їх на обробку уповноваженим особам або органам, що зазвичай діють у центрі об’єднаної громади, далі він контролює обробку цих документів і надання відповідної довідки заявнику.
Який з цих варіантів обрати, самостійно вирішуватиме рада об’єднаної громади.
__________________________________________________
СХОЖІ НОВИНИ ЗА ПОПЕРЕДНІЙ ПЕРІОД:
02 березня 2018 року (Основні моменти Реформи децентралізації в Україні)
03 січня 2018 року (Про Державний бюджет України на 2018 рік)
22 листопада 2017 року (Облік в бюджетних установах і організаціях та щорічна інвентарізація)
16 грудня 2016 року (Акти органів місцевого самоврядування. Де та як здійснюється їх публікація.)