Актуальні новини  
14.03.2018 №6 

Права споживача: Куди дівати власні речі?; Чи можна с твариною?; Платити чи ні за пошкоджений вами товар; Чи можна фотографувати, споживати товар тощо?..

Захист прав споживачів - важлива складова в захисті прав людини, яка гарантує законний контроль за якістю і безпечністю продукції, всіх видів послуг і робіт з боку держави та громадсько-суспільний рух на його підтримку.

Наше суспільство, зачасту, не володіє інформацією про свої права (про останнє ми вже не одноразово згадували), а власники продовольчо/непродовольчого бізнесу зачасту порушують права споживача.

Сьогодні розберемо основні ситуації, які трапляються майже з кожною людиною щодня.

Маркети (мінімаркети, супермаркети, гіпермаркети тощо) набули популярності серед населення і відвідування магазинів давно стало нормою.

____________________________________

На вході, у перелічені абзацем вище заклади, часто ми бачимо оголошення про те, щоб покупці обов’язково залишати сумку/рюкзак/пакет у комірчині супермаркету. То чи є це обов'язковим?

Однозначно НІ! Особисто, якщо там у вас залишаються цінні речі/документи/грощі тощо. Тому як комірки замикаються лише на НЕнадійний ключик і супермаркет, його власник/працівники НЕ надають вам послуги по зберіганню (наприклад, як у камері схову на вокзалі), і ви не укладаєте договору найму (наприклад, як із банківським сейфом). І, як наслідок, жодної відповідальності за залишені речі працівники магазину не несуть. Враховуючи зазначене - заборонити вам увійти на територію закладу з рюкзаком за плечима чи невеликою сумочкою охоронці не мають права.

____________________________________

Що стосується перебування у магазині/супермаркеті з твариною, то можемо повідомити, що єдиного акту для всієї території України, який би регулював права власників тварин, немає.

Але, на місцевих рівнях органи виконавчої влади самостійно затверджують Правила утримання тварин громадянами, підприємствами, організаціями - зазвичай вони однакові.

Наприклад, за Правилами, розробленими Київською міською державною адміністрацією, а саме у відповідності до пункту "д" частини 7 - власникам забороняється заводити собак і котів у приміщення магазинів.

Прийнято, що кожен магазин, який проти того, щоб до них приносили чи приводили тварин, повідомляє (інформує) про це.

Треба незабувати, що справа йде про продукти харчування, чуже майно та алергію (наприклад).

У той самий час, якщо з вас будуть вимагати штраф за те, що ви принесли у зал магазину тварину і порушили таким чином санітарні норми, знайте! На законодавчому рівні такі штрафи НЕ передбачені. А відповідальність за санітарний стан торгового залу несе магазин. І якщо вас не попередили табличкою, або охоронець на вході не сказав, що з тваринами до магазину не можна, то як і зазначено - відповідальність несе адміністрація закладу і максимум, що можуть зробити працівники - вас можуть попросити вивести тварину з магазину.

_____________________________________

А що ж робити, якщо ви випадково розбили чи пошкодили товар та чи потрібно за це платити?

Відповідь однозначна - НЕ потрібно!

За статтею 323 Цивільного кодексу України - ризик випадкового знищення та випадкового псування майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом. А ви не є власником товару, поки за нього не заплатите.

У випадку, коли працівники закладу наполягають на тому, що це ваша вина, то пам'ятайте: "Вину потрібно спершу довести! Наприклад, у суді". А самостійно стягувати такі виплати магазин/супермаркет НЕ має права - може тільки зафіксувати факт пошкодження його майна і якщо неполіниться, звернутися до суду.

_____________________________________

Також, часто від продавців та працівників магазину ми чуємо: "фотографувати не можна!".

Тож виникає питання, все ж таки можна чи ні? ТАК, можна!

У відповідності до статтею 34 Конституції України, КОЖЕН громадянин має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб - на свій вибір.

ОБМЕЖЕННЯ можуть бути в разі, якщо фотографування стосується національної безпеки, територіальної цілісності. Інших підстав для обмеження права фотографувати товар Конституція України НЕ визначає.

Таким чином, стаття 50 Основного Закону України гарантує кожній людині право вільного доступу до інформації про якість харчових продуктів/предметів побуту, а також право на її поширення і така інформація ніким не може бути засекречена. Як наслідок - заборона фотографувати товари суперечить конституційним правам людини і споживача.

______________________________________

Що стосується заборони працівником магазину торкатися або оглядати товар, то зауваження такі зауваження/заборона є необґрунтованими.

За частиною 2 статті 700 Цивільного кодексу України - покупець має право, до укладання договору купівлі-продажу, оглянути товар, вимагати проведення в його присутності перевірки властивостей товару або демонстрації користування товаром, якщо це не виключено характером товару і не суперечить правилам роздрібної торгівлі.

Пунктом 11 розділу 2 Правил роздрібної торгівлі непродовольчими товарами визначено, що продавець зобов'язаний створити для споживача зручні умови для ознайомлення, вибору та примірки швейних, трикотажних, хутряних, овчинно-шубних (кожухових) товарів і головних уборів.

Частиною 2 статті 17 Закону України "Про захист прав споживачів" також покладене на продавця зобов'язання - всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції.

______________________________________

Стається, що магазини також інформують (письмово - у вигляді вивіски чи через радіомовлення) про заборону споживання товару у торговому залі (в т.ч. дорогою до каси). Тож чи законно це?

Законодавчо, в т.ч. Законом України "Про захист прав споживачів" НЕ встановлена пряма заборона щодо споживання продовольчих товарів до моменту їхньої оплати. Але! Поки ви не заплатили за товар - він є власністю магазину/супермаркету.

Працівники можуть вам зробити лише зауваження і попросити заплатити за нього на касі. Якщо відмовитеся оплачувати, то матимете справу з поліцією!

В додаток до вищесказаного, згадаємо, що 19 лютого 2018 року ми розглядали тему "Захист прав споживачів (обмін товару, повернення грошей)".

Враховуючи все перелічене, можна зробити висновок, що потрібно не тільки дотримуватись законодавства, а і поважати один одного!

________________________________________________

СХОЖІ НОВИНИ ЗА ПОПЕРЕДНІЙ ПЕРІОД:

01 лютого 2018 року (Захист прав споживачів (обмін товару/повернення грошей))

26 січня 2018 року (Щеплення громадян в Україні)

25 січня 2018 року (Що необхідно знати про право на тишу і відпочинок, щоб відстояти свої права?!)

23 січня 2018 року (Українців планується навчати користуватися своїми правами)

22 січня 2018 року (Штрафи за порушення правил торгівлі і споживання алкоголю будуть підвищені)

21 липня 2017 року (Урядом визначені критерії щодо перевірки безпечності продуктів та захисту споживачів)