Переговорна процедура: нова назва - нові правила!
У журналі «Державний бухгалтер & аудитор» № 7-8 (стор. 21-22) ми розповідали про підстави для застосування переговорної процедури та документи, які необхідні для цього. Далі розглянемо дії замовника щодо оформлення переговорної процедури.
Насамперед, оскільки суть переговорної процедури полягає в укладенні договору про закупівлю з учасником після проведення переговорів з одним або декількома учасниками, замовник повинен документально оформити такі переговори.
Переговори можуть бути оформленні протоколом переговорів, однак форма такого документа законодавством не визначена, а отже, може бути й інша, наприклад, у формі листування.
Замовник під час проведення переговорів вимагає від учасника подання ним документально підтвердженої інформації про відповідність учасника кваліфікаційним вимогам згідно зі ст. 16 Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 р. № 1197-VІІ (далі - Закон про закупівлі).
Статтею 16 передбачено, що замовник може встановлювати такі кваліфікаційні критерії: наявність обладнання та матеріально-технічної бази; наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід; наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів; наявність фінансової спроможності (баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів, довідка з обслуговуючого банку про відсутність (наявність) заборгованості за кредитами).
В учасника переговорної процедури не обов'язково вимагати підтвердження всіх кваліфікаційних критеріїв (замовник може обрати один з указаних чотирьох).
Вимоги ст. 17 Закону про закупівлі стосуються рішення про відмову учаснику, учаснику попередньої кваліфікації в участі в процедурі закупівлі, попередній кваліфікації учасників та вимагають відхилити пропозицію конкурсних торгів (кваліфікаційну, цінову пропозиції) учасника (учасника попередньої кваліфікації). А в разі застосування переговорної процедури вимоги щодо відміни не застосовуються, оскільки переговорна процедура не є торгами в розумінні Закону про закупівлі.
Таким чином, за результатами зазначених вище переговорів замовник повинен отримати підтвердження відповідності учасника кваліфікаційним вимогам та прийняти остаточне рішення про наявність підстав й умов для застосування переговорної процедури.
Протягом наступних трьох робочих днів із моменту прийняття рішення про застосування переговорної процедури закупівлі замовник забезпечує оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу відповідно до ст. 10 Закону про закупівлі інформації про застосування переговорної процедури закупівлі. Форма відповідної інформації затверджена наказом Мінекономрозвитку від 26.07.2010 р. № 922 (далі - Наказ № 922).
Слід зазначити, що оприлюднення інформації про застосування переговорної процедури закупівлі не вважається запрошенням до участі в процедурі закупівлі для невизначеного кола осіб. Отже, якщо після оприлюднення інформації до замовника звернеться інший учасник, розгляд його пропозиції для замовника буде не обов'язковий, як і відмова від уже розпочатої процедури.
Загальний строк для визначення переможця переговорної процедури закупівлі не повинен перевищувати п'яти днів із дня оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу інформації про застосування переговорної процедури закупівлі. Замовник акцептує пропозицію за результатами застосування переговорної процедури закупівлі в день визначення переможця. Повідомлення про акцепт пропозиції обов'язково безоплатно оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу.
Замовник має право укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі в строк не раніше ніж через 10 днів із дня оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про акцепт пропозиції за результатами застосування переговорної процедури закупівлі. Строк скорочується до 5 днів - у разі застосування переговорної процедури закупівлі з підстав, визначених п. 3 ч. 2 ст. 39 Закону про закупівлі, а також у разі закупівлі нафти, нафтопродуктів сирих, електричної енергії, послуг із її передання та розподілу, централізованого постачання теплової енергії, послуг поштового зв'язку, поштових марок та маркованих конвертів, телекомунікаційних послуг, у т.ч. із трансляції радіо- та телесигналів, послуг із централізованого водопостачання та водовідведення та послуг із перевезення залізничним транспортом загального користування.
Важлива відмінність переговорної процедури від інших процедур - те, що для неї не встановлено кінцевого строку укладання договору. Таким чином, замовник самостійно визначає кінцевий строк укладання договору за результатами переговорної процедури, з урахуванням річного плану закупівлі та бюджетного законодавства (у разі якщо замовником є розпорядник або одержувач бюджетних коштів).
Інформація про результати переговорної процедури закупівлі оприлюднюється в порядку, передбаченому ст. 32 Закону про закупівлі, а саме: оголошення про результати проведення процедури закупівлі безоплатно оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу відповідно до ст. 10 цього Закону протягом семи днів із дня укладення договору про закупівлю або прийняття рішення про скасування торгів або визнання їх такими, що не відбулися.
Скасувати переговорну процедуру закупівлі замовник може лише в разі, якщо ним допущено порушення порядку оприлюднення інформації про застосування переговорної процедури закупівлі, визначеного Законом про закупівлі, та/або порушення, які вплинули на об'єктивність визначення переможця процедури закупівлі (ч. 5 ст. 39 Закону про закупівлі).
Звіт про результати проведення переговорної процедури закупівлі оприлюднюється замовником відповідно до ст. 10 Закону про закупівлі не пізніш як через 3 дні з дня його затвердження. Форма відповідного оголошення та звіту затверджені Наказом № 922. Строки оприлюднення та форми документів наведено далі в таблиці.
Таблиця
Документи, що оприлюднюються на веб-порталі
Уповноваженого органу, під час проведення переговорної процедури
| Документ, який оприлюднюється | Строк оприлюднення |
| Інформація про застосування переговорної процедури закупівлі | протягом трьох робочих днів із моменту прийняття рішення про застосування переговорної процедури закупівлі |
| Обґрунтування застосування переговорної процедури закупівлі | одночасно з оголошенням про проведення процедури закупівлі |
| Повідомлення про акцепт пропозиції за результатами застосування переговорної процедури закупівлі | протягом трьох робочих днів із дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі |
| Оголошення про результати процедури закупівлі | не пізніш як через сім днів із дня укладення договору про закупівлю або прийняття рішення про скасування торгів чи визнання їх такими, що не відбулися |
| Звіт про результати проведення процедури закупівлі | не пізніш як через три дні з дня його затвердження |
