Платні дороги в Україні - від міфу до реальності.
Щоб не лякати читачів, одразу звертаємо увагу, що передавати у концесію планується лише ділянки тих доріг, які будуть збудовані. Пересування по діючим (вже побудованим) дорогам (їх ділянкам) залишається як і раніше - безоплатним.
Верховна Рада України ухвалила Закон "Про внесення змін у деякі законодавчі акти України у сфері будівництва та експлуатації автомобільних доріг". За прийняття останнього проголосували 233 депутати. Таким чином внесені зміни до законів "Про концесії", "Про концесії на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг", "Про автомобільні дороги", "Про джерела фінансування дорожнього господарства України", "Про відчуження земельних ділянок інших об'єктів нерухомого майна, які на них розміщені, які перебувають у приватній власності, для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності" і дозволено передавати на умовах концесії дороги загального користування державного значення, будівництва і експлуатації.
Для розуміння ситуації розберемо поняття за темою.
Договір концесії - договір про передачу природних багатств, підприємств, інших господарських об'єктів, що належать державі чи територіальній громаді, в тимчасову експлуатацію іншим державам, іноземним фірмам, приватним особам.
Сама ж концесія - це надання з метою задоволення громадських потреб уповноваженим органом виконавчої влади чи органом місцевого самоврядування на підставі концесійного договору на платній та строковій основі юридичній або фізичній особі (суб'єкту підприємницької діяльності) права на створення (будівництво) та (або) управління (експлуатацію) об'єкта концесії (строкове платне володіння), за умови взяття суб'єктом підприємницької діяльності (концесіонером) на себе зобов'язань по створенню (будівництву) та (або) управлінню (експлуатації) об'єктом концесії, майнової відповідальності та можливого підприємницького ризику.
Загалом, Законом передбачається, що на умовах концесії можуть передаватися ДЛЯ будівництва ТА експлуатації дороги загального користування державного значення.
Державою вбачається, що будівництво нової автомобільної дороги вимагає значних витрат з державного бюджету. Вихідом для вирішення такої проблеми, пов'язаної з фінансуванням будівництва нових доріг, може бути надання державою (концесієдавцем) права на будівництво та експлуатацію автомобільної дороги на підставі концесійного договору.
Якщо брати до уваги статистичні дані Світового банку - частка концесійних договорів в інших країнах становить 70%.
За прийнятими нормами Закону, рішення про проведення концесійного конкурсу приймає Кабінет міністрів України і саме він визначає максимальний розмір плати за разовий проїзд автомобільними дорогами, побудованими на умовах концесії. Концесійні платежі, в свою чергу, зараховуються до Державного бюджету України.
_______________________________________________
СХОЖІ НОВИНИ ЗА ПОПЕРЕДНІЙ ПЕРІОД:
19 січня 2018 року (Громадяни у кріслах на колесах стануть повноправними учасниками дорожнього руху)
18 січня 2018 року (Нові Правила дорожнього руху 2018)
23 травня 2017 року (В Україні змінені правила проїзду перехресть з круговим рухом)