Важливi питання  
21.03.2018 №2 

Приватизації державного та комунального майна БУТИ!

Нагадаємо, що 07.03.2018 року вступив в дію на теріторії України Закон "Про приватизацію державного та комунального майна" N 2269-VIII. Останній був прийнятий 18.01.2018 р., а 06.03.2018 р. опублікований у газеті "Голос України".

Таким чином, були внесені зміни до наступних нормативно-правових актів: Цивільного, Господарського, Земельного кодексів та Законів України: "Про Кабінет Міністрів України", "Про управління об’єктами державної власності", "Про Фонд державного майна України", "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", "Про виконавче провадження", "Про гідрометеорологічну діяльність", "Про культуру", "Про захист економічної конкуренції", "Про особливості продажу пакетів акцій, що належать державі у статутному капіталі банків, у капіталізації яких взяла участь держава", "Про банки і банківську діяльність".

Від початку дії зазначеного вище Закону - приватизація на теріторії країні відбувається за новими порядком та правилами.

У відповідності до Закону "Про приватизацію державного та комунального майна" N 2269-VIII - до об'єктів приватизації належать всі об'єкти права державної і комунальної власності, крім тих, чия приватизація заборонена цим Законом.

За прийнятим Законом N 2269-VIII - НЕ підлягає приватизації майно казенних підприємств:

- об'єкти, необхідні для виконання державою її функцій щодо забезпечення обороноздатності країни;

- об'єкти права власності народу України;

- майно, яке становить матеріальну основу суверенітету України. Вичерпний перелік заборонених для приватизації об'єктів наведено в статті 2 Закону.

В свою чергу, здійснювати приватизацію за правилами статті 6 Закону N 2269-VIII можуть такі суб'єкти права:

- державні органи приватизації;

- місцевих рад;

- органи приватизації територіальних громад;

- покупці.

За нововведеннями, державні органи приватизації утворюють єдину систему в складі Фонду державного майна України та його представництв в районах і містах. Вони уповноважені класифікувати об'єкти, затверджувати перелік, приймати рішення про приватизацію та виконувати інші повноваження, що передбачені статтею 7 Закону N 2269-VIII.

Тепер розглянемо, хто саме може купити держмайно і бути Покупцями. За статтею 8, Покупцями можуть бути наступні суб'єкти права:

- громадяни України та іноземці;

- юридичні особи, зареєстровані на території України (в т.ч. юридичні особи інших держав, зареєстровані на території України).

Тепер обговоримо про вичерпний перелік суб'єктів, яких НЕ допустять до приватизації і які НЕ зможуть бути покупцями. Такими є:

- органи державної влади;

- держпідприємства (власником яких - є Держава Україна);

- Державні господарські структури, організовані у вигляді об'єднань, холдингових компаній, акціонерних товариств і їх дочірні підприємства;

- працівники державних органів приватизації;

- покупці, зареєстровані в офшорних зонах (перелік визначений КМУ);

- покупці, з непрозорою структурою власності не розкритою на 100%;

- держава, визнана Верховною Радою України державою-агресором;

- юридичні особи, в яких бере участь держава-агресор;

-Особи під контролем юридичних осіб з держави-агресора;

- фізичні особи - громадяни і / або резиденти держави-агресора;

- юридичні особи, бенефіціарні власники 10 і більше відсотків акцій - резиденти держави-агресора. Виняток становлять юридичні особи з цієї категорії, чиї акції допущені до торгівлі на іноземних фондових біржах (перелік визначений КМУ);

- юридичні особи, зареєстровані відповідно до законодавства держав, включених FAТF в список держав, які не співпрацюють у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом;

- юридичні особи, 50 і більше відсотків статутного капіталу яких належать прямо або побічно особам зі списку FAТF;

- фізичні та юридичні особи, щодо яких застосовані санкції на основі Закону України "Про санкції" і пов'язані з ними особи;

- особи - покупці об'єкта приватизації в Україні, з якими було розірвано договір купівлі-продажу через порушення з їхнього боку і пов'язаних з ними осіб;

- радники, залучені для підготовки об'єкта до приватизації.

У відповідності до статті 13 Закону N 2269-VIII - приватизація державного або комунального майна проводиться на конкурсній основі наступними способами:

- продаж на аукціоні з умовами;

- продаж на аукціоні без умов;

- продаж на аукціоні з покроковим зниженням стартової ціни і наступним поданням цінових пропозицій;

- продаж на аукціоні зі зниженням стартової ціни;

- продаж на аукціоні за методом вивчення цінових пропозицій;

- шляхом викупу об'єктів приватизації.

Пунктом 2 статті 5 Закону N 2269-VIII визначені Малі об'єкти приватизації, які сформовані у дві групи: 1) комплекси; 2) окремі об'єкти.

До 1-ї групи відносяться єдині майнові комплекси державних і комунальних підприємств, в тому числі передані в оренду. Вичерпний перелік законодавці не привели, але вказали загальну ознаку - таке майно не відноситься до об'єктів великої приватизації.

До 2-ї групи об'єктів малої приватизації відноситься:

- рухоме і нерухоме майно державних або комунальних підприємств (в т.ч. будівлі, споруди, нежитлові приміщення);

- майно, що залишилося після ліквідації державних або комунальних підприємств, визнаних банкрутами;

- майно ліквідованих державних або комунальних підприємств;

- майно державних або комунальних підприємств, які не були продані як єдині комплекси;

- державне або комунальне майно, яке не увійшло до статутного капіталу господарських товариств і перебуває на їх обліку, створених в результаті приватизації або корпоратизації;

- об'єкти незавершеного будівництва - будівлі, споруди, передавальні пристрої, не введені в експлуатацію, законсервовані об'єкти;

- об'єкти соціально-культурного призначення, призначені для задоволення соціальних і культурних потреб громадян незалежно від вартості майна в таких громадських сферах, як: -освіта; - охорона здоров'я; - культура; - спорт і туризм; - мистецтво і преса; - телебачення і радіомовлення, видавнича справа; - санаторно-курортні заклади, будинки і табори відпочинку, профілакторії; - державні пакети акцій із статутних фондів акціонерних товариств, створених у процесі приватизації або корпоратизації.

Нагадаємо, що у своїх новинах за 03 березня 2018 року ми вже повідомляли про те, що Президентом підписаний Закон "Про приватизацію державного та комунального майна". Також, було повідомлено, що продаж об'єктів малої приватизації відбувається виключно у вигляді аукціонів.

Покупці об'єктів малої приватизації для участі в аукціоні вносять реєстраційний внесок. Його розмір можна вирахувати шляхом множення суми мінімальної заробітної плати (встановленої на 1 січня поточного року) на коефіцієнт 0,2.

З 1 січня 2018 року згідно з статтею 8 закону "Про державний бюджет України на 2018 рік" мінімальна заробітна плата дорівнює 3723 грн. Внесок покупця для реєстрації на аукціоні об'єкта малої приватизації дорівнює 744,6 грн. Термін приватизації для таких об'єктів - 5 місяців.

Що стосується великих об'єктів приватизації, то дану категорію, законодавці описали у пункті 3 статті 5 Закону N 2269-VIII.

До об'єктів великої приватизації відносяться такі об'єкти державної або комунальної власності:

- єдині майнові комплекси держпідприємств;

- пакети акцій з державною часткою більше 50% в статутному капіталі підприємств.

Узагальнююча ознака таких об'єктів - вартість їх активів за даними фінансової звітності за останній звітний рік понад 250 млн грн. Продаж об'єктів великої приватизації відбувається на аукціоні, організованому відповідним суб'єктом приватизації. При підготовці продажу об'єкта обов'язково залучення радника. Покупці об'єктів великої приватизації для участі в аукціоні вносять реєстраційний внесок у розмірі 10 мінімальних зарплат. При мінімальній зарплаті 3723 грн на 2018 рік, реєстраційний внесок покупця для реєстрації на аукціоні об'єкта великої приватизації дорівнює 37230 грн.

Термін приватизації для таких об'єктів - 11 місяців.

_______________________________________________________

СХОЖІ НОВИНИ ЗА ПОПЕРЕДНІЙ ПЕРІОД:

03 березня 2018 року (Президент підписав закон про приватизацію державного та комунального майна)

06 червня 2017 року (Кімнати у гуртожитках тепер можна приватизовувати)

25 січня 2017 року (Судова практика ВСС відносно приватизації державного житлового фонду та гуртожитків)