МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ
ЛИСТ
21.11.2014 N 3304-05/40613-07
Підприємству громадської організації "Літопис"
Миколаївська обл., Миколаївський р-н, с. Кірове,
вул. Індустріальна, 2-а, 57164
Державній казначейській службі України
вул. Бастіонна, 6, м. Київ, 01601
Державній фінансовій інспекції України
вул. Сагайдачного, 4, м. Київ, 04070
Висновок уповноваженого органу за результатами
здійснення моніторингу державних закупівель
Міністерством економічного розвитку і торгівлі України (далі - Мінекономрозвитку), керуючись частиною другою статті 8 Закону України "Про здійснення державних закупівель" (далі - Закон) та Порядком здійснення моніторингу державних закупівель, затвердженим наказом Мінекономрозвитку від 19.10.2011 N 155, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.12.2011 за N 1377/20115 (далі - Порядок), проведено моніторинг процедури закупівлі машин та устаткування друкарських та палітурних (оголошення N 142340 оприлюднене на веб-порталі Уповноваженого органу 09.07.2014 N 38 (09.07.2014), проведеної Підприємством громадської організації "Літопис" (далі - Замовник) за процедурою "відкриті торги".
I. Дата початку здійснення моніторингу: 08.10.2014 (лист-повідомлення щодо здійснення Уповноваженим органом моніторингу державних закупівель за власною ініціативою від 08.10.2014 N 3304-05/34919-07).
II. Вид моніторингу: за ініціативою Мінекономрозвитку.
III. Питання, за якими здійснювався моніторинг: згідно з абзацами четвертим та п'ятим пункту 1.5 Порядку.
IV. Результати здійснення моніторингу
Мінекономрозвитку на підставі наданих Замовником копій матеріалів для здійснення моніторингу встановлено наступне.
Формою річного плану закупівель (далі - форма річного плану) та пунктом 2 Інструкції щодо заповнення форми річного плану закупівель (далі - Інструкція), затверджених наказом Мінекономіки від 26.07.2010 N 922, зареєстрованим в Мін'юсті 06.08.2010 за N 624/17919, передбачено, що колонки 1, 3 - 7 річного плану є обов'язковими для заповнення.
Згідно з пунктом 6 Інструкції у колонці 4 річного плану зазначається очікувана вартість предмета закупівлі в гривнях або іноземній валюті (якщо це передбачено законодавством) (цифрами та словами) із зазначенням ПДВ.
У колонці 4 річного плану закупівель Замовника на 2014 рік, затвердженому рішенням комітету з конкурсних торгів Замовника від 10.06.2014 N 10/06/2, очікувану вартість закупівлі не вказано словами та не зазначено ПДВ.
Рішення про вибір процедури закупівлі "відкриті торги" та затвердження документації конкурсних торгів на закупівлю машин та устаткування друкарських та палітурних (далі - документація конкурсних торгів) оформлені протоколами засідання комітету з конкурсних торгів Замовника від 04.07.2014 N 04/07/1 та від 09.07.2014 N 09/07/1 відповідно.
Рішення про внесення змін до документації конкурсних торгів оформлені протоколами засідання комітету з конкурсних торгів Замовника від 30.07.2014 N 30/07/2, від 08.08.2014 N 08/08/1, від 11.08.2014 N 11/08/1 та від 20.08.2014 N 20/08/1 та продовжено строк подання та розкриття пропозицій конкурсних торгів до 29.08.2014.
Відповідно до абзацу 3 частини другої статті 31 Закону замовник укладає договір про закупівлю з учасником, пропозицію конкурсних торгів якого було акцептовано, не пізніше ніж через 30 днів з дня акцепту пропозиції відповідно до вимог документації конкурсних торгів та акцептованої пропозиції. З метою забезпечення права на оскарження рішень замовника договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через 10 днів з дати оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів.
Водночас пунктом 1 розділу 6 документації конкурсних торгів та пунктом 4 додатка 1 "Форма "Пропозиція конкурсних торгів" (далі - додаток 1) до документації конкурсних торгів встановлено, що договір про закупівлю укладається не раніше ніж через 10 днів з дати публікації у державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів, що не відповідає вимогам абзацу 3 частини другої статті 31 Закону.
Відповідно до пункту 2 частини другої статті 22 Закону документація конкурсних торгів повинна містити кваліфікаційні критерії до учасників відповідно до статті 16, вимоги, встановлені статтею 17 цього Закону, та інформацію про спосіб документального підтвердження відповідності учасників встановленим критеріям та вимогам згідно із законодавством.
При цьому документація конкурсних торгів Замовника не містить вимог, встановлених статтею 17 Закону, та способів документального підтвердження пунктів 3 частини першої та пункту 3 частини другої статті 17 Закону.
Пунктом 5 "Строк, протягом якого пропозиції конкурсних торгів є дійсними" розділу 3 "Підготовка пропозицій конкурсних торгів" (далі - пункт 5 розділу 3) документації конкурсних торгів передбачено, що пропозиції конкурсних торгів вважаються дійсними протягом 360 днів.
Водночас Додатком 1 "Форма "Пропозиція конкурсних торгів" (далі - Додаток 1) до документації конкурсних торгів визначено, що пропозиції конкурсних торгів вважаються дійсними протягом 240 днів, що не узгоджується з вимогами пункту 5 розділу 3 документації конкурсних торгів.
Абзацом п'ятим частини другої статті 16 Закону встановлено, що замовник може встановлювати такий кваліфікаційний критерій, як наявність фінансової спроможності (баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів, довідка з обслуговуючого банку про відсутність (наявність) заборгованості за кредитами).
Водночас в документації конкурсних торгів Замовника відсутня інформація про спосіб документального підтвердження відповідності учасників кваліфікаційному критерію наявність фінансової спроможності, зокрема не передбачено подання довідки з обслуговуючого банку про відсутність (наявність) заборгованості за кредитами.
Таким чином, відсутність зазначених вимог в документації конкурсних торгів та відповідної інформації у замовника, яка має міститися в такому документальному підтвердженні відповідності учасника вимогам, призводить до неможливості об'єктивного та неупередженого прийняття рішення замовником про відмову учаснику у процедурі закупівлі та обов'язку відхилити пропозицію конкурсних торгів учасника (у разі наявності таких підстав).
Відповідно до реєстру отриманих пропозицій конкурсних торгів та протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів Замовника від 29.08.2014 для участі у процедурі закупівлі запропоновано наступні пропозиції:
| N п/п |
Назва учасника | Ціна пропозиції, грн. |
| 1 | ПП "Містраль" | 3720480,00 |
| 2 | ТОВ "ТЕХ-АС-СЕРВІС" | 4204140,00 |
Підпунктом 2 пункту 2 "Зміст пропозиції конкурсних торгів" розділу 3 "Підготовка пропозицій конкурсних торгів" (далі - пункт 2 розділу 3) документації конкурсних торгів визначено, що пропозиція конкурсних торгів обов'язково повинна містити лист довільної форми про участь у конкурсних торгах, підписаний уповноваженою посадовою особою учасника та скріплений печаткою, з обов'язковим зазначенням, зокрема банківських реквізитів учасника.
Водночас у складі пропозицій конкурсних торгів ПП "Містраль" та ТОВ "ТЕХ-АС-СЕРВІС" надано "Довідки про участь у торгах" від 22.08.2014 N 2208/2 та від 26.08.2014 N 2 відповідно, які не містять інформації щодо банківських реквізитів учасників.
Підпунктом 14 пункту 2 "Зміст пропозиції конкурсних торгів" розділу 3 "Підготовка пропозицій конкурсних торгів" (далі - пункт 2 розділу 3) документації конкурсних торгів Замовником визначено перелік (опис) документів, що має містити пропозиція конкурсних торгів учасника, а саме: основні умови, які будуть включені до договору про закупівлю.
При цьому пропозиції конкурсних торгів ПП "Містраль" та ТОВ "ТЕХ-АС-СЕРВІС" не містять основних умов, які будуть включені до договору про закупівлю.
Пунктом 6 "Кваліфікаційні критерії до учасників" розділу 3 "Підготовка пропозицій конкурсних торгів" (далі - пункт 6 розділу 3) документації конкурсних торгів визначено, що учасник у складі пропозиції конкурсних торгів зобов'язаний надати підтверджуючі документи про те, що він не визнаний у встановленому законом порядку банкрутом та відносно нього не відкрита ліквідаційна процедура (довідку та/або витяг в оригіналі, або нотаріально завірена копія) щодо відсутності/наявності рішення про порушення проти суб'єкта господарювання справи про банкрутство чи визнання його в установленому порядку банкрутом, які видані органом (структурою) Міністерства юстиції України) та підтверджуючі документи, що службову (посадову) особу учасника, яку уповноважено учасником представляти його інтереси під час проведення процедури закупівлі, не було засуджено за злочин, пов'язаний з порушенням процедури закупівлі, чи інший злочин, вчинений з корисливих мотивів, судимість з якої не знято або не погашено у встановленому законом порядку (відповідна довідка за підписом учасника).
Водночас пропозиція конкурсних торгів ТОВ "ТЕХ-АС-СЕРВІС" не містить вищезазначених документів.
Згідно з пунктом 3 частини першої статті 29 Закону у разі, якщо пропозиція конкурсних торгів не відповідає умовам документації конкурсних торгів, замовник відхиляє таку пропозицію.
Частинами четвертою та п'ятою статті 28 Закону встановлено, що замовник проводить оцінку пропозицій конкурсних торгів, які не було відхилено згідно з Законом та визначає переможця торгів з числа учасників, пропозиції конкурсних торгів яких не було відхилено.
Слід звернути увагу, що відхилення пропозиції конкурсних торгів у зв'язку з тим, що пропозиція конкурсних торгів не відповідає умовам документації конкурсних торгів є обов'язком замовника.
Відповідно до абзацу сьомого частини першої статті 30 Закону замовник відміняє торги у разі відхилення усіх пропозицій конкурсних торгів згідно із Законом.
Проте відповідно до протоколу оцінки пропозицій конкурсних торгів Замовника від 25.09.2014 N 25/09/0 до оцінки допущено пропозиції конкурсних торгів ПП "Містраль" та ТОВ "ТЕХ-АС-СЕРВІС", а переможцем конкурсних торгів на основі критерію "Ціна" і методики оцінки, зазначених у документації конкурсних торгів, а саме у пункті 1 "Перелік критеріїв та методика оцінки пропозиції конкурсних торгів із зазначенням питомої ваги критерію" розділу 5 "Оцінка пропозицій конкурсних торгів та визначення переможця" документації конкурсних торгів визначено - ПП "Містраль", пропозиція конкурсних торгів якого визнана найбільш економічно вигідною та акцептованою.
V. Висновок за результатами здійснення моніторингу:
За результатами розгляду матеріалів, наданих Замовником по процедурі закупівлі машин та устаткування друкарських та палітурних, Мінекономрозвитку виявлено:
1. Щодо відповідності документів замовника вимогам законодавства у сфері державних закупівель:
- при заповненні річного плану закупівель не враховано вимоги Наказу N 922;
- при складанні документації конкурсних торгів Замовником не враховані вимоги пункту 2 частини другої статті 22, абзацу 3 частини другої статті 31 Закону.
2. Щодо відповідності порядку проведення процедур закупівель вимогам законодавства у сфері державних закупівель:
- пропозиція конкурсних торгів ПП "Містраль" не відповідає вимогам підпунктів 2 і 14 пункту 2 розділу 3 документації конкурсних торгів;
- пропозиція конкурсних торгів ТОВ "ТЕХ-АС-СЕРВІС" не відповідає вимогам підпунктів 2 і 14 пункту 2 та пункту 6 розділу 3 документації конкурсних торгів.
Ураховуючи зазначене, виконання зобов'язань за договором про закупівлю, що проведена з порушенням законодавства у сфері державних закупівель, може призвести до нераціонального та неефективного використання державних коштів, що не відповідатиме меті Закону та принципам, за якими мають здійснюватися державні закупівлі, закріпленими в статті 3 Закону.
VI. Рекомендації за результатами здійснення моніторингу:
За результатами здійсненого моніторингу Мінекономрозвитку рекомендує усунути вказані порушення та не допускати їх у майбутньому.
У разі неможливості їх усунення Міністерство рекомендує провести нову процедуру закупівлі з дотриманням законодавства у сфері державних закупівель.
Крім того, Мінекономрозвитку рекомендує в документації конкурсних торгів замовника зазначати інформацію про спосіб документального підтвердження відповідності учасників згідно з законодавством, зокрема вимогам встановленим статтею 17 Закону. Тобто, у разі якщо законодавством визначено конкретну форму документів, які можуть містити відповідну інформацію, передбачену статтею 17 Закону, та встановлено уповноважений орган на їх видачу, пропонуємо замовнику при підготовці документації конкурсних торгів у подальшому встановлювати вимогу щодо надання учасниками саме таких документів.
VII. Додаткова інформація
Частиною третьою статті 12 та статтею 43 Закону встановлено, що відповідальність за вибір та застосування процедур закупівлі несуть виключно службові (посадові) особи замовника - члени комітету з конкурсних торгів персонально та за порушення вимог, установлених Законом та нормативно-правовими актами, розробленими відповідно до цього Закону, зокрема члени комітету з конкурсних торгів замовника несуть відповідальність згідно із законами України відповідно.
Пунктом 3.14 Порядку визначено, що копію висновку Мінекономрозвитку протягом двох робочих днів з дня його підписання надсилає Державній казначейській службі (обслуговуючому банку), а в разі необхідності разом з іншими матеріалами про виявлені порушення (у разі їх наявності) - до інших контролюючих та правоохоронних органів, органу оскарження.
Заступник директора департаменту державних закупівель та
державного замовлення Мінекономрозвитку Л. Дудник
