ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ
ПОСТАНОВА
від 3 листопада 2015 року N 524
Про Роз’яснення щодо окремих питань організації підготовки
та проведення повторного голосування з виборів депутатів сільських,
селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ
(Із змінами, внесеними згідно з Постановою
Центральної виборчої комісії
N 559 від 13.11.2015)
З метою забезпечення однакового застосування на всій території України законодавства про місцеві вибори в частині організації підготовки та проведення повторного голосування з виборів депутатів сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, відповідно до статті 9, частини першої статті 18, пунктів 1, 2, 4 частини першої статті 24, пункту 17 частини четвертої, пункту 19 частини п’ятої статті 25, частин першої, третьої статті 47, частини другої статті 48, частини першої статті 68, частини першої статті 69, абзацу другого частини шостої статті 71, пункту 2 частини другої, пункту 2 частини четвертої, частин шостої, десятої статті 85, статті 87 Закону України "Про місцеві вибори", керуючись статтями 11 - 13, пунктами 4, 5 статті 17, пунктами 2, 7 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:
1. Затвердити Роз’яснення щодо окремих питань організації підготовки та проведення повторного голосування з виборів депутатів сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ (додаток 1).
2. Встановити форму подання кандидатур, що подаються кандидатом на посаду міського (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) голови, включеним до виборчого бюлетеня для повторного голосування, для включення до складу дільничної виборчої комісії (додаток 2).
3. Визнати такими, що втратили чинність, постанови Центральної виборчої комісії:
від 8 листопада 2010 року N 519 "Про Роз’яснення щодо окремих питань організації підготовки та проведення повторного голосування з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів";
від 1 квітня 2011 року N 56 "Про Роз’яснення щодо окремих питань встановлення результатів виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад в одномандатних, одномандатних мажоритарних виборчих округах та сільського, селищного, міського голови у разі проведення голосування по одному кандидату";
від 13 травня 2014 року N 558 "Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 1 квітня 2011 року N 56".
4. Цю постанову надіслати обласним, Київській міській державним адміністраціям для доведення до відома територіальних виборчих комісій та оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.
Голова Центральної виборчої комісії
М.ОХЕНДОВСЬКИЙ
Додаток 1
до постанови Центральної виборчої комісії
від 3 листопада 2015 року N 524
Роз’яснення
щодо окремих питань організації підготовки та проведення повторного
голосування з виборів депутатів сільських, селищних рад,
сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ
Це Роз’яснення розроблено з метою забезпечення однакового застосування Закону України "Про місцеві вибори" (далі - Закон) щодо організації підготовки та проведення повторного голосування в одномандатному виборчому окрузі з виборів депутатів сільської, селищної ради, в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ (далі - повторне голосування).
1. Рішення про проведення повторного голосування приймається відповідною сільською, селищною, міською виборчою комісією (далі - територіальна виборча комісія) не пізніш як на п’ятий день з дня голосування у разі, якщо:
1) в одномандатному виборчому окрузі з виборів депутатів сільської, селищної ради, в єдиному одномандатному виборчому окрузі з виборів сільського, селищного, міського (міста, кількість виборців у якому є меншою ніж 90 тисяч) голови, старости села, селища в день голосування найбільшу і водночас однакову кількість голосів виборців набрали два або більше кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища;
2) до виборчого бюлетеня в день голосування було включено більше двох кандидатів на посаду міського (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) голови, і за результатами голосування в день виборів жоден з них не був обраний відповідно до вимог частини сьомої статті 85 Закону (жоден з них не отримав більше половини голосів виборців, які взяли участь у голосуванні).
2. Про прийняте рішення щодо проведення повторного голосування територіальна виборча комісія не пізніш як на другий день після його прийняття інформує Центральну виборчу комісію згідно з Порядком надання Центральній виборчій комісії інформації щодо підготовки та проведення місцевих виборів, затвердженим постановою Комісії від 9 вересня 2015 року N 239 (із змінами, внесеними постановою Комісії від 9 жовтня 2015 року N 408), Верховну Раду Автономної Республіки Крим або відповідну місцеву раду, виборців. У рішенні територіальної виборчої комісії щодо проведення повторного голосування зазначаються відомості про прізвище, власне ім’я (усі власні імена), по батькові (за наявності), число, місяць, рік народження кандидатів у депутати сільської, селищної ради в одномандатному виборчому окрузі (далі - кандидати у депутати), кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, які включаються до виборчого бюлетеня для повторного голосування.
Рішення територіальної виборчої комісії про проведення повторного голосування підлягає невідкладному офіційному опублікуванню у визначений комісією спосіб.
3. Повторне голосування у випадках, передбачених частиною першою статті 87 Закону (пункт 1 цього Роз’яснення), проводиться в останню неділю тритижневого строку після дня голосування.
4. Для підготовки і проведення повторного голосування та підрахунку голосів виборців використовуються звичайні та спеціальні виборчі дільниці в стаціонарних закладах охорони здоров’я, утворені на постійній основі відповідно до Закону України "Про вибори народних депутатів України".
Зміна меж виборчих округів до завершення повторного голосування не допускається.
5. Повторне голосування на виборах депутатів сільської, селищної ради, сільського, селищного, міського (міста, кількість виборців у якому є меншою ніж 90 тисяч) голови проводиться тими самими дільничними виборчими комісіями.
Повноваження члена дільничної виборчої комісії, включеного до складу комісії за поданням кандидата, не включеного до виборчого бюлетеня для повторного голосування, припиняються достроково в разі його відсутності двічі поспіль без поважних причин на засіданні виборчої комісії після дня виборів рішенням територіальної виборчої комісії, яка утворила відповідну дільничну виборчу комісію.
У разі якщо кількість членів дільничної виборчої комісії при цьому зменшується нижче від установленої частиною третьою статті 23 Закону мінімальної кількості (для малих виборчих дільниць - 10 осіб, для середніх виборчих дільниць - 12 осіб, для великих виборчих дільниць - 14 осіб, на виборчих дільницях, де кількість виборців не перевищує п’ятдесяти осіб, - 4 особи), відповідна територіальна виборча комісія включає до складу дільничної виборчої комісії інших осіб за поданнями кандидатів, включених до виборчого бюлетеня для повторного голосування, із забезпеченням їх рівного представництва, з тим, щоб кількісний склад такої комісії відповідав її мінімальній кількості (був не меншим).
У разі якщо подання від кандидатів, включених до виборчого бюлетеня для повторного голосування, щодо кандидатур до складу дільничної виборчої комісії не надійшли, відповідна територіальна виборча комісія включає до складу дільничної виборчої комісії інших осіб за поданням голови за пропозиціями членів цієї територіальної виборчої комісії, з тим, щоб кількісний склад такої комісії відповідав її мінімальній кількості (був не меншим).
6. Міська виборча комісія (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) не пізніш як за п’ять днів до дня повторного голосування за поданням кандидатів на посаду міського голови, включених до виборчого бюлетеня для повторного голосування, формує новий склад дільничної виборчої комісії у кількості:
1) для великих виборчих дільниць - 16 осіб (по вісім осіб від кожного кандидата на посаду міського голови, включеного до виборчого бюлетеня для повторного голосування);
2) для середніх виборчих дільниць - 14 осіб (по сім осіб від кожного кандидата на посаду міського голови, включеного до виборчого бюлетеня для повторного голосування);
3) для малих виборчих дільниць - 12 осіб (по шість осіб від кожного кандидата на посаду міського голови, включеного до виборчого бюлетеня для повторного голосування).
У разі якщо відповідно до частини п’ятнадцятої статті 87 Закону до виборчого бюлетеня для повторного голосування включено кандидата на посаду міського голови (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч), за якого подано найбільшу кількість голосів виборців, та кандидатів на цю посаду, за яких подано другу за розміром кількість голосів виборців, відповідна територіальна виборча комісія включає до складу дільничної виборчої комісії інших осіб за поданнями кандидатів, включених до виборчого бюлетеня для повторного голосування, із забезпеченням рівного представництва усіх кандидатів з урахуванням максимально встановленого кількісного складу дільничних виборчих комісій для малих, середніх та великих виборчих дільниць, передбаченого цим пунктом Роз’яснення.
Кожний кандидат на посаду міського голови (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч), включений до виборчого бюлетеня для повторного голосування, має право на пропорційну частку кожної категорії керівних посад у складі дільничних виборчих комісій окремо малих, середніх, великих виборчих дільниць, утворених у межах єдиного одномандатного виборчого округу, - голів, заступників голів та секретарів дільничних виборчих комісій, яка залежить від кількості кандидатур поданих кандидатом на посаду міського голови, які включені до складу дільничних виборчих комісій. Частка керівних посад для кожного кандидата на посаду міського голови у кожній категорії виборчих дільниць у межах виборчого округу визначається відповідно до кількості кандидатур, включених від цього кандидата до складу виборчих комісій кожної категорії виборчих дільниць, у відношенні до загальної кількості осіб, включених до складу виборчих комісій відповідної категорії виборчих дільниць. Особа, включена до складу дільничної виборчої комісії за поданням голови територіальної виборчої комісії, не може бути призначена на керівну посаду у виборчій комісії, крім випадків, коли до складу відповідної виборчої комісії не надійшли або надійшли у недостатній кількості подання щодо призначення відповідних осіб на посаду голови, заступника голови та секретаря комісії.
Кандидати на посаду міського голови (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч), включені до виборчого бюлетеня для повторного голосування, після прийняття територіальною виборчою комісією рішення про проведення повторного голосування, але не пізніш як за вісім днів до дня повторного голосування, вносять у встановленому статтею 23 Закону порядку до територіальної виборчої комісії подання стосовно кандидатур до складу дільничних виборчих комісій за формою згідно з додатком 2 до цієї постанови на паперовому носії та в електронному вигляді.
У разі невідповідності кандидатур, внесених до складу дільничної виборчої комісії, вимогам статті 21 Закону, а також невідповідності внесеного подання щодо кандидатур до складу дільничних виборчих комісій та доданих до нього документів вимогам частин першої, другої, четвертої та п’ятої статті 23 Закону або внесення такого подання пізніше ніж за вісім днів до дня повторного голосування, запропоновані кандидатури вважаються відхиленими.
Рішення щодо відхилення кандидатур не приймається.
У разі якщо в установлений строк подання щодо кандидатур до складу дільничної виборчої комісії не надійшли або до складу дільничної виборчої комісії запропоновано менше осіб, ніж передбачено частиною восьмою статті 87 Закону (підпункти 1 - 3 цього пункту Роз’яснення), або до виборчого бюлетеня для повторного голосування включено одного кандидата, дільнична виборча комісія утворюється в установлені Законом строк та кількості осіб (не пізніш як за п’ять днів до дня повторного голосування у кількості: для великих виборчих дільниць - 16 осіб, для середніх виборчих дільниць - 14 осіб, для малих виборчих дільниць - 12 осіб) відповідною територіальною виборчою комісією за поданням голови за пропозиціями членів цієї територіальної виборчої комісії, з обов’язковим включенням до складу комісії осіб, подання щодо яких відповідають вимогам Закону та внесені в установленому Законом порядку. У разі неможливості формування керівного складу дільничної виборчої комісії за поданням кандидатів на посаду міського (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) голови на керівну посаду в дільничній виборчій комісії може бути призначено особу, включену до її складу за поданням голови відповідної територіальної виборчої комісії.
7. Зміни до складу дільничних виборчих комісій вносяться відповідно до Закону та Роз’яснення щодо порядку внесення змін до складу територіальних та дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 7 вересня 2015 року N 236 (зі змінами), з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Згідно з пунктом 7 частини четвертої статті 29 Закону повноваження члена дільничної виборчої комісії припиняються достроково у зв’язку із систематичним невиконанням покладених на нього обов’язків або одноразовим грубим порушенням ним законодавства України про місцеві вибори, що встановлено рішенням суду або рішеннями виборчої комісії, яка утворила відповідну комісію (сформувала її склад).
За змістом частини сьомої статті 28 Закону член дільничної виборчої комісії зобов’язаний додержуватися Конституції України та законів України, зокрема, з питань підготовки і проведення місцевих виборів, брати участь у засіданнях комісії, виконувати обов’язки, покладені на нього згідно з їх розподілом у комісії.
Отже, неучасть члена дільничної виборчої комісії у засіданні виборчої комісії та/або невиконання обов’язків, покладених на нього згідно з їх розподілом у комісії, у день проведення повторного голосування, у тому числі під час проведення підготовчого засідання дільничної виборчої комісії, організації голосування, підсумкового засідання комісії щодо підрахунку голосів виборців на виборчій дільниці, транспортування виборчої документації до територіальної виборчої комісії тощо, є одноразовим грубим порушенням законодавства України про місцеві вибори.
У разі неучасті члена дільничної виборчої комісії у засіданні виборчої комісії та/або невиконання обов’язків, покладених на нього згідно з їх розподілом у комісії, у день проведення повторного голосування члени дільничної виборчої комісії, які прибули на засідання, складають акт про неучасть члена дільничної виборчої комісії у засіданні цієї виборчої комісії та/або невиконання членом такої комісії покладених на нього обов’язків, який підписують члени дільничної виборчої комісії, які прибули на засідання. Такий акт може бути підписаний офіційними спостерігачами від кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, від громадських організацій, від іноземних держав та міжнародних організацій. Відповідний акт з мотивованим зверненням про дострокове припинення повноважень відповідного члена комісії невідкладно передається до територіальної виборчої комісії, яка утворила таку комісію (у місті, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч, - сформувала новий склад такої комісії), та Центральної виборчої комісії факсимільним зв’язком і доставляється до відповідної територіальної виборчої комісії.
Територіальна виборча комісія не пізніше ніж протягом години з моменту надходження такого звернення до комісії факсимільним зв’язком або отримання його оригіналу розглядає відповідне питання на своєму засіданні, за результатами чого приймається рішення про встановлення факту одноразового грубого порушення членом дільничної виборчої комісії законодавства України про місцеві вибори та про дострокове припинення повноважень такого члена комісії.
Якщо у зв’язку з достроковим припиненням повноважень члена дільничної виборчої комісії склад такої комісії став менше мінімального складу, встановленого частиною третьою статті 23 Закону (для малих виборчих дільниць - 10, середніх - 12, великих - 14 осіб, для малих виборчих дільниць, де кількість виборців не перевищує п’ятдесяти осіб, - чотирьох осіб) (пункт 5 цього Роз’яснення), відповідна територіальна виборча комісія одночасно з достроковим припиненням повноважень члена дільничної виборчої комісії включає до складу такої комісії інших осіб за поданням голови відповідної виборчої комісії за пропозиціями її членів з тим, щоб кількісний склад такої дільничної виборчої комісії відповідав її мінімальній кількості (був не меншим за таку кількість).
Територіальні виборчі комісії у день повторного голосування організовують свою роботу таким чином, щоб забезпечити прийом і розгляд указаних звернень дільничних виборчих комісій (членів дільничних виборчих комісій) у строки та спосіб, визначені в цьому пункті.
У разі бездіяльності територіальної виборчої комісії щодо прийняття рішення про встановлення факту одноразового грубого порушення членом дільничної виборчої комісії законодавства України про місцеві вибори та про дострокове припинення повноважень такого члена комісії, вказане рішення може бути прийнято Центральною виборчою комісією.
(Пункт 7 в редакції Постанови Центральної виборчої комісії N 559 від 13.11.2015)
8. Списки виборців для проведення повторного голосування виготовляються та передаються дільничним виборчим комісіям відповідно до частин десятої - дванадцятої статті 87 Закону та Роз’яснення щодо складання та уточнення списків виборців для підготовки і проведення голосування з місцевих виборів, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 25 вересня 2015 року N 370.
9. Іменні запрошення на повторне голосування виборцям, включеним до списку виборців для повторного голосування на звичайній виборчій дільниці, та іменні запрошення на повторне голосування виборцям, включеним до списку виборців для повторного голосування на звичайній виборчій дільниці, стосовно яких у списку виборців є відмітка про постійну нездатність пересуватися самостійно, передбачені частиною другою статті 31 Закону, передаються органом ведення Державного реєстру виборців відповідним дільничним виборчим комісіям звичайних виборчих дільниць у приміщенні, в якому він розташований, не пізніш як за п’ять днів до дня повторного голосування.
Іменні запрошення на повторне голосування виготовляються органами ведення Державного реєстру виборців за формами, затвердженими постановою Центральної виборчої комісії від 10 серпня 2015 року N 158 "Про форми іменних запрошень на місцеві вибори" (додатки 3, 4 до постанови), та передаються відповідним дільничним виборчим комісіям звичайних виборчих дільниць на паперових носіях формату А3, про що складається акт (додаток 5 до постанови).
Дільнична виборча комісія надсилає або доставляє в інший спосіб кожному виборцю іменне запрошення не пізніш як за три дні до дня повторного голосування.
Фінансування виготовлення органами ведення Державного реєстру виборців списків виборців та іменних запрошень на повторне голосування здійснюється у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2015 року N 674.
10. У разі проведення повторного голосування передвиборна агітація поновлюється з дня, наступного за днем офіційного опублікування територіальною виборчою комісією відповідного рішення, і припиняється о 24 годині останньої п’ятниці перед днем повторного голосування.
Передвиборна агітація проводиться за рахунок коштів власних виборчих фондів кандидатів, що включаються до виборчого бюлетеня для повторного голосування, використання яких поновлюється наступного дня після дня офіційного опублікування територіальною виборчою комісією відповідного рішення.
Витрачання коштів з рахунків виборчих фондів кандидатів, включених до виборчого бюлетеня для повторного голосування, після 18 години останнього дня перед днем повторного голосування здійснюється виключно у разі, якщо рахунки за товари, роботи і послуги були виставлені до зазначеного часу.
Витрачання коштів з рахунків виборчих фондів кандидатів, включених до виборчого бюлетеня для повторного голосування, припиняється о 18 годині середи після дня повторного голосування.
11. Повторне голосування під час проведення чергових, позачергових та перших виборів депутатів сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, старост сіл, селищ фінансується за рахунок коштів Державного бюджету України, передбачених на здійснення Центральною виборчою комісією керівництва та управління у сфері проведення виборів та референдумів, коштів відповідного місцевого бюджету, отриманих як цільова субвенція з Державного бюджету України, а також коштів власних виборчих фондів кандидатів у депутати в одномандатних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища.
Фінансування повторного голосування під час проведення проміжних виборів депутатів сільської, селищної ради, повторних виборів депутатів сільської, селищної ради, сільських, селищних, міських голів, старост сіл, селищ здійснюється за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів та коштів власних виборчих фондів кандидатів у депутати в одномандатних виборчих округах, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища.
У разі проведення повторного голосування під час чергових, позачергових та перших виборів депутатів сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, старост сіл, селищ територіальна виборча комісія невідкладно повідомляє відповідну районну державну адміністрацію, виконавчий комітет міської ради (міст обласного значення), Київську міську державну адміністрацію про залишок невикористаних нею коштів на підготовку і проведення місцевих виборів та надає пропозиції щодо обсягу видатків, необхідних для проведення повторного голосування. Районні державні адміністрації, виконавчі комітети міських рад (міст обласного значення) передають цю інформацію обласним державним адміністраціям.
Центральна виборча комісія затверджує середні норми видатків територіальної та дільничної виборчих комісій на підготовку і проведення повторного голосування.
Обласні, Київська міська державні адміністрації надають Центральній виборчій комісії пропозиції щодо обсягу видатків на проведення повторного голосування з урахуванням залишку невикористаних коштів субвенції в межах області (міста Києва).
Центральна виборча комісія на підставі наданих обласними, Київською міською державними адміністраціями пропозицій здійснює розподіл додаткової субвенції з Державного бюджету України місцевим бюджетам на підготовку та проведення повторного голосування за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну фінансову політику, з урахуванням залишків невикористаних коштів.
Обласні, Київська міська державні адміністрації розподілять субвенцію з Державного бюджету України між місцевими бюджетами відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2015 року N 700.
Територіальна виборча комісія на підставі середніх норм видатків для проведення повторного голосування, враховуючи залишок невикористаних коштів, вносить зміни до кошторису, плану асигнувань загального фонду місцевого бюджету та єдиного кошторису видатків.
12. У разі прийняття відповідною територіальною виборчою комісією рішення про проведення повторного голосування розпорядник поточного рахунку виборчого фонду кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду сільського, селищного або міського голови, старости села, селища, включеного до виборчого бюлетеня для повторного голосування, зобов’язаний не пізніше ніж за п’ять днів до дня повторного голосування подати до відповідної територіальної виборчої комісії проміжний фінансовий звіт за період з дня, наступного за днем офіційного опублікування рішення відповідної територіальної виборчої комісії про проведення повторного голосування, до сьомого дня перед днем повторного голосування за формою, встановленою постановою Центральної виборчої комісії від 1 вересня 2015 року N 210 "Про форми фінансових звітів про надходження та використання коштів виборчих фондів місцевих організацій політичних партій, кандидати в депутати від яких зареєстровані в багатомандатному виборчому окрузі, кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, порядок їх складання та проведення аналізу".
Розпорядник поточного рахунку виборчого фонду кандидата в депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду сільського, селищного або міського голови, старости села, селища, включеного до виборчого бюлетеня для повторного голосування, зобов’язаний не пізніш як на сьомий день після дня повторного голосування подати до відповідної територіальної виборчої комісії остаточний фінансовий звіт за формою, встановленою вказаною постановою Центральної виборчої комісії.
13. Довірені особи та офіційні спостерігачі кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, що включаються до виборчого бюлетеня для повторного голосування, офіційні спостерігачі від громадських організацій, іноземних держав та міжнародних організацій продовжують здійснювати свої повноваження під час організації підготовки та проведення повторного голосування.
Відкликання, припинення повноважень та реєстрація довірених осіб і офіційних спостерігачів здійснюються відповідною територіальною виборчою комісією (офіційних спостерігачів від іноземних держав та міжнародних організацій - Центральною виборчою комісією) в порядку, передбаченому Законом. Порядок реєстрації офіційних спостерігачів від іноземних держав, міжнародних організацій на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ затверджено постановою Центральної виборчої комісії від 28 серпня 2015 року N 198.
14. Для проведення повторного голосування, призначеного відповідно до пункту 1 частини першої статті 87 Закону (підпункт 1 пункту 1 цього Роз’яснення) (якщо у виборчому окрузі в день голосування найбільшу і водночас однакову кількість голосів виборців набрали два або більше кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського (міста, кількість виборців у якому є меншою ніж 90 тисяч) голови, старости села, селища), територіальна виборча комісія затверджує текст виборчого бюлетеня для повторного голосування не пізніш як за десять днів до дня повторного голосування.
До такого виборчого бюлетеня включаються два або більше кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, за яких подано найбільшу і водночас однакову кількість голосів виборців, не враховуючи кандидатів, стосовно яких відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як за дванадцять днів до дня повторного голосування прийняла рішення про:
скасування реєстрації в разі:
1) припинення громадянства України кандидата;
2) визнання судом кандидата недієздатним чи набрання щодо нього законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;
3) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою, старостою села, селища відповідно до статті 9 Закону;
4) звернення кандидата із письмовою заявою про відмову від балотування після дня голосування, але не пізніш як за 12 днів до дня повторного голосування;
вибуття кандидата з балотування не пізніш як за 12 днів до дня повторного голосування відповідно до частини восьмої статті 47 Закону (в разі смерті).
У разі скасування рішення про реєстрацію кандидата (кандидатів) у депутати, кандидата (кандидатів) на посаду сільського, селищного, міського (міста, кількість виборців у якому є меншою ніж 90 тисяч) голови, старости села, селища або прийняття рішення про вибуття кандидата (кандидатів) з балотування територіальна виборча комісія приймає рішення про включення до виборчого бюлетеня для повторного голосування кандидата (кандидатів) з числа кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, за яких подано найбільшу і водночас однакову кількість голосів виборців, та рішення про реєстрацію якого (яких) не було скасовано або не було прийнято рішення про вибуття кандидата (кандидатів) з балотування. Якщо такі кандидати відсутні, територіальна виборча комісія приймає рішення про включення до виборчого бюлетеня для повторного голосування кандидата, за якого у день виборів подано наступну за розміром кількість голосів виборців. Якщо внаслідок зазначених вище обставин у відповідному виборчому окрузі залишився один кандидат, територіальна виборча комісія приймає рішення про включення його до виборчого бюлетеня для повторного голосування.
Якщо у відповідному виборчому окрузі не залишилося жодного кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського (міста, кількість виборців у якому є меншою ніж 90 тисяч) голови, старости села, селища, вибори у цьому виборчому окрузі визнаються такими, що не відбулися, про що відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення.
15. Для проведення повторного голосування, призначеного згідно з пунктом 2 частини першої статті 87 Закону (підпункт 2 пункту 1 цього Роз’яснення) (якщо до виборчого бюлетеня у день голосування було включено більше двох кандидатів на посаду міського (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) голови, і за результатами голосування у день виборів жоден з них не був обраний відповідно до вимог частини сьомої статті 85 Закону), територіальна виборча комісія затверджує текст виборчого бюлетеня для повторного голосування не пізніш як за десять днів до дня повторного голосування.
До виборчого бюлетеня для повторного голосування включаються два кандидати на посаду міського голови, за яких за результатами голосування у день виборів подано найбільшу кількість голосів виборців. У разі якщо другу за розміром кількість голосів виборців подано за двох або більше кандидатів на посаду міського голови, до виборчого бюлетеня включаються кандидат, за якого подано найбільшу кількість голосів, та кандидати, за яких подано другу за розміром кількість голосів виборців.
При цьому до виборчого бюлетеня для повторного голосування не включається кандидат на посаду міського голови, щодо якого відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як за десять днів до дня повторного голосування прийняла рішення про:
скасування реєстрації в разі:
1) припинення громадянства України кандидата;
2) визнання судом кандидата недієздатним чи набрання щодо нього законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину;
3) виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано міським головою відповідно до статті 9 Закону;
4) звернення кандидата із письмовою заявою про відмову від балотування після дня голосування, але не пізніш як за 10 днів до дня повторного голосування;
вибуття кандидата з балотування не пізніш як за 10 днів до дня повторного голосування відповідно до частини восьмої статті 47 Закону (в разі смерті).
У разі скасування рішення про реєстрацію кандидата на посаду міського (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) голови або прийняття рішення про вибуття його з балотування територіальна виборча комісія приймає рішення про включення до виборчого бюлетеня для повторного голосування кандидата, за якого в день виборів подано наступну за розміром кількість голосів виборців. У разі якщо такі обставини стосуються одного з кандидатів на посаду міського голови, які набрали другу за розміром кількість голосів виборців, до виборчого бюлетеня включаються кандидат, за якого подано найбільшу кількість голосів, та кандидат (кандидати), за якого (яких) подано другу за розміром кількість голосів виборців рішення про реєстрацію якого (яких) не було скасовано або не прийнято рішення про вибуття такого кандидата (таких кандидатів) з балотування.
У разі якщо у відповідному виборчому окрузі не залишилося інших кандидатів, до виборчого бюлетеня включається один кандидат.
Якщо у відповідному виборчому окрузі не залишилося жодного кандидата на посаду міського (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) голови, вибори визнаються такими, що не відбулися, про що територіальна виборча комісія приймає відповідне рішення.
16. Скасування рішення про реєстрацію кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища з інших підстав, крім зазначених у пунктах 14, 15 цього Роз’яснення, під час повторного голосування не допускається.
17. Якщо заява про відмову від балотування кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, передбачена підпунктом 4 пункту 14 або підпунктом 4 пункту 15 цього Роз’яснення, надійшла до територіальної виборчої комісії пізніше ніж за дванадцять або десять днів відповідно до дня повторного голосування, територіальна виборча комісія приймає рішення про залишення такої заяви без розгляду, про що повідомляє відповідно кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища та місцеву організацію партії, яка висунула відповідного кандидата.
У разі надходження до територіальної виборчої комісії офіційних документів уповноважених органів або посадових осіб на підтвердження обставин, передбачених підпунктами 1 - 3 пункту 14 або підпунктами 1 - 3 пункту 15 цього Роз’яснення, або офіційного документа на підтвердження факту смерті кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища у період після затвердження тексту виборчого бюлетеня, але до дня повторного голосування, відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п’ятий день з дня надходження такого документа, але не пізніше дня, що передує дню повторного голосування, скасовує рішення про реєстрацію кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища або приймає рішення про вибуття кандидата з балотування.
У разі якщо на момент скасування рішення про реєстрацію кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища або прийняття рішення про вибуття кандидата з балотування не виготовлено виборчі бюлетені для повторного голосування, територіальна виборча комісія невідкладно приймає рішення про внесення змін до затвердженого тексту виборчого бюлетеня для повторного голосування, виключаючи з тексту виборчого бюлетеня відомості про кандидата, рішення про реєстрацію якого скасовано, або відомості про кандидата, щодо якого прийнято рішення про вибуття з балотування, та забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів у строк, визначений пунктом 18 цього Роз’яснення.
Якщо територіальною виборчою комісією скасовано рішення про реєстрацію кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища або прийнято рішення про вибуття кандидата з балотування під час або після виготовлення виборчих бюлетенів для повторного голосування, таке рішення є підставою для прийняття рішення про внесення змін до виборчого бюлетеня з відповідних місцевих виборів.
Такі зміни за рішенням територіальної виборчої комісії вносяться до виборчих бюлетенів членами дільничних виборчих комісій з використанням штампа "ВИБУВ" у порядку, встановленому частиною тринадцятою статті 75 Закону, та згідно з Роз’ясненням щодо порядку виготовлення, передачі, зберігання та використання штампа "ВИБУВ" під час проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 1 вересня 2015 року N 213.
Використання штампа "ВИБУВ" дільничною виборчою комісією без рішення територіальної виборчої комісії забороняється.
18. Виборчі бюлетені для повторного голосування виготовляються за формою, затвердженою постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2015 року N 181 "Про затвердження форми та кольору виборчих бюлетенів з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ для голосування у відповідних виборчих округах", та за встановленим указаною постановою кольором у тій самій кількості, що і для голосування у день голосування.
Відповідна територіальна виборча комісія забезпечує виготовлення виборчих бюлетенів для повторного голосування, їх передачу дільничним виборчим комісіям у порядку, передбаченому Законом, та згідно з Роз’ясненням щодо порядку виготовлення виборчих бюлетенів з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ для голосування у відповідних виборчих округах, їх передачі відповідним територіальним і дільничним виборчим комісіям, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 28 серпня 2015 року N 197.
При цьому виготовлення та передача виборчих бюлетенів для повторного голосування здійснюються у строки, що забезпечать отримання виборчих бюлетенів дільничними виборчими комісіями не раніш як за три дні до дня повторного голосування.
19. Дільнична виборча комісія складає протокол про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці в порядку, встановленому Законом, та відповідно до Роз’яснення щодо складання протоколу дільничної виборчої комісії про підрахунок голосів виборців на виборчій дільниці після закінчення голосування на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, затвердженого постановою Центральної виборчої комісії від 21 вересня 2015 року N 355.
20. Транспортування виборчої документації здійснюється згідно з Роз’ясненням щодо порядку транспортування виборчих документів до територіальних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, а в разі невстановлення відповідними комісіями результатів відповідних виборів - до Центральної виборчої комісії, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2015 року N 182.
21. Територіальна виборча комісія на своєму засіданні на підставі протоколів територіальних виборчих комісій, а у разі проведення повторного голосування з виборів депутата сільської, селищної ради в одномандатному виборчому окрузі, сільського, селищного, міського (міст без районного поділу та до складу якого не входить інше село, селище місто) голови - на підставі складеного нею протоколу про підсумки повторного голосування у відповідних виборчих округах (у відповідному виборчому окрузі) не пізніш як на п’ятий день з дня повторного голосування встановлює результати повторного голосування з відповідних виборів, про що складає протокол за формою згідно з постановою Центральної виборчої комісії від 25 серпня 2015 року N 179 "Про форми протоколів територіальних виборчих комісій про підсумки голосування та результати виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ".
(Абзац перший пункту 21 в редакції Постанови Центральної виборчої комісії N 559 від 13.11.2015)
Якщо до виборчого бюлетеня для повторного голосування включено більше одного кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, обраним депутатом, сільським, селищним, міським головою, старостою села, селища вважається кандидат, за якого подано більше голосів виборців відносно інших кандидатів, які балотувалися у відповідному виборчому окрузі.
Якщо до виборчого бюлетеня для повторного голосування включено лише одного кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, він вважається обраним депутатом, сільським, селищним, міським головою, старостою села, селища, якщо за нього подано більше половини голосів виборців, які взяли участь у повторному голосуванні.
22. Якщо до виборчого бюлетеня для повторного голосування включено два або більше кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища і за результатами повторного голосування найбільшу і водночас однакову кількість голосів виборців подано за двох або більше кандидатів або якщо голосування проводилося по одному кандидату, і за нього не було подано більше половини голосів виборців, які взяли участь у повторному голосуванні, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання виборів депутата, сільського, селищного, міського голови, старости села, селища такими, що не відбулися, та відповідно до частини четвертої статті 14 Закону призначає повторні вибори, про що приймає відповідне рішення.
23. У разі надходження до територіальної виборчої комісії у день та після дня повторного голосування, однак до дня встановлення результатів виборів депутатів сільської, селищної ради в одномандатному виборчому окрузі, результатів виборів сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, офіційного документа на підтвердження факту смерті кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, за якого на підставі протоколів про підсумки повторного голосування подано більше голосів виборців відносно інших кандидатів, які балотувалися у відповідному виборчому окрузі, або якщо до виборчого бюлетеня для повторного голосування було включено лише одного кандидата, за якого подано більше половини голосів виборців, які взяли участь у повторному голосуванні, відповідна територіальна виборча комісія в межах передбаченого частиною дев’ятнадцятою статті 87 Закону п’ятиденного строку приймає рішення про вибуття цього кандидата з балотування, у зв’язку з чим - рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, та згідно з частиною другою статті 15 Закону не пізніш як у десятиденний строк з дня прийняття такого рішення приймає рішення про призначення повторних виборів депутата сільської, селищної ради у відповідному одномандатному виборчому окрузі, повторних виборів сільського, селищного, міського голови, старости села, селища.
24. Для проведення повторного голосування використовуються форми виборчих документів, затверджені та встановлені відповідними постановами Центральної виборчої комісії, із зазначенням після виду, назви місцевих виборів і дати їх проведення слів "ПОВТОРНЕ ГОЛОСУВАННЯ" та дати його проведення.
(Наприклад:
ЧЕРГОВІ ВИБОРИ КИЇВСЬКОГО МІСЬКОГО ГОЛОВИ
25 жовтня 2015 року
ПОВТОРНЕ ГОЛОСУВАННЯ
15 листопада 2015 року).
25. Реєстрація обраних депутатів сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, старост сіл, селищ здійснюється в порядку, передбаченому Законом, та згідно з Роз’ясненням щодо порядку реєстрації обраних депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 2 жовтня 2015 року N 381.
Секретар Центральної виборчої комісії Т.ЛУКАШ
(Додаток 2)
Додаток 2 для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Постанови".