КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА
24.07.2014 р.

Справа N 826/4739/14

Про визнання дій та бездіяльності протиправними, а також
скасування розпорядження від 13.12.2013 N 2251

Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі: головуючого - судді Бистрик Г. М., суддів - Карпушової О. В., Оксененка О. М., при секретарі - Колотушко Г. О., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу позивача - Громадської організації "Всеукраїнська спілка працівників торгівлі та послуг "Трудова Співдружність" на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 13 травня 2014 року у справі за позовом Громадської організації "Всеукраїнська спілка працівників торгівлі та послуг "Трудова Співдружність" до Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання дій та бездіяльності протиправними, а також скасування розпорядження від 13.12.2013 N 2251, встановила:

У квітні 2014 року Громадська організація "Всеукраїнська спілка працівників торгівлі та послуг "Трудова Співдружність" звернулись до Окружного адміністративного суду м. Києва з адміністративним позовом до Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в якому просили суд визнати бездіяльність відповідача щодо не оприлюднення інформації про поштову та електронну, за її наявності, адресу розробника (розробників) проекту "Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві" та інших органів, до яких відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" надсилаються зауваження та пропозиції, протиправними; визнати дії відповідача щодо затвердження Комплексної схеми без оприлюднення проекту регуляторного акта та аналізу регуляторного впливу, протиправними; скасувати у зв'язку з наведеним розпорядження відповідача від 13.12.2013 р. N 2251.

Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 13 травня 2014 року в задоволені адміністративного позову - відмовлено.

Не погоджуючись з прийнятою постановою, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати в повному обсязі постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 13 травня 2014 року. Свої вимоги апелянт аргументує тим, що суд першої інстанції неповно з'ясував обставини, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи та порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи або питання.

Сторони в судове засідання не з'явились, хоча про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, що згідно з ч. 4 ст. 196 КАС України не перешкоджає судовому розгляду справи, в зв'язку з чим фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється відповідно до ч. 1 ст. 41 КАС України.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги наявними у справі доказами, колегія суддів приходить до наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, що позивачем оскаржується розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 13.12.2013 р. N 2251, яким затверджено Комплексну схему розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві.

Згідно з п. 2 розпорядження встановлено, що зміни до Комплексної схеми у частині зміни місць розміщення та функціонального призначення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві вносяться не частіше, як один раз на рік.

Розпорядження опубліковано у газеті "Хрещатик" (2013, 12, N 193).

Комплексна схема розміщена, крім іншого, розміщена у мережі Інтернет на офіційному веб-порталі КМДА за адресою: http://kievcity.gov.ua/content/kompleksna-shema-rozmishchennya-tymchasovyh-sporud-po-rayonah-mista-kyieva.html.

На веб-порталі Департаменту містобудування та архітектури за адресою http://kga.gov.ua/kompleksna-skhema-rozmishchennya-timchasovikh-sporud зазначено, що ознайомитись з визначеними у Комплексній схемі місцями можливого розміщення тимчасових споруд можна на веб-порталі "Містобудівного кадастру міста Києва". За цією ж адресою розміщено дані про розробку Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд у м. Києві.

Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем дотримано вищевказані вимоги законодавства у зв'язку з прийняттям оскаржуваного акту та судом не встановлено вчинення відповідачем порушень, зазначених позивачем у позовній заяві. Виходячи з вищевикладеного, позивач не був позбавлений права на ознайомлення з проектом регуляторного акту, аналізом регуляторного впливу та із супроводжуючими спірний акт документами, а також не був позбавлений можливості надавати пропозиції та зауваження протягом встановленого місячного строку.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Приписами КАС України передбачено, що особа має право звернутись до адміністративного суду з позовом лише у разі, якщо вона вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю відповідача (суб'єкта владних повноважень) порушено її права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин.

При цьому, обставину дійсного (фактичного) порушення відповідачем прав, свобод чи інтересів позивача має довести належними та допустимими доказами саме позивач.

Відповідно до ч. 2 ст. 171 КАС України право оскаржити нормативно-правовий акт мають особи, щодо яких його застосовано, а також особи, які є суб'єктом правовідносин, у яких буде застосовано цей акт.

Так, відповідно до вимог ст. 9 Земельного кодексу України до повноважень Київської і Севастопольської міських рад у галузі земельних відносин на їх території належить розпорядження землями територіальної громади міста.

Пунктом 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Згідно ч. 2 ст. 140 Конституції України особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України.

Нормами ст. 6 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ" місцеве самоврядування у місті Києві здійснюється територіальною громадою міста як безпосередньо, так і через Київську міську раду, районні в місті ради та їх виконавчі органи.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 22 цього Закону у зв'язку зі здійсненням містом Києвом функцій столиці України Київська міська рада та Київська міська державна адміністрація, кожна в межах своєї компетенції, встановленої законами України, мають право встановлювати порядок утримання та експлуатації об'єктів, розташованих у місті, та прилеглої до них території, правила благоустрою, торговельного, побутового, транспортного, житлово-комунального та іншого соціально-культурного обслуговування, визначати особливості землекористування та використання інших природних ресурсів.

Також, згідно приписів ч. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Як вбачається з матеріалів справи, розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 13.12.2013 р. N 2251, яким затверджено Комплексну схему розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві.

Згідно з п. 2 розпорядження взято до відома, що структурні підрозділи виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районні в місті Києві державні адміністрації, підприємства, установи та організації, що засновані на комунальній власності територіальної громади міста Києва, задіяні у процесі впорядкування розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві, здійснюють обмін даними в інтероперабельному режимі через веб-портал Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві, який є складовою інформаційно-технологічної інфраструктури Міської інформаційно-аналітичної системи забезпечення містобудівної діяльності міста Києва "Містобудівний кадастр Києва".

Згідно з п. 3 розпорядження встановлено, що зміни до Комплексної схеми у частині зміни місць розміщення та функціонального призначення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві вносяться не частіше, як один раз на рік.

Відповідно до статті 6 Закону N 1160-IV громадяни, суб'єкти господарювання, їх об'єднання та наукові установи, а також консультативно-дорадчі органи, що створені при органах державної влади та органах місцевого самоврядування і представляють інтереси громадян та суб'єктів господарювання, мають право: подавати до регуляторних органів пропозиції про необхідність підготовки проектів регуляторних актів, а також про необхідність їх перегляду; у випадках, передбачених законодавством, брати участь у розробці проектів регуляторних актів; подавати зауваження та пропозиції щодо оприлюднених проектів регуляторних актів, брати участь у відкритих обговореннях питань, пов'язаних з регуляторною діяльністю; бути залученими регуляторними органами до підготовки аналізів регуляторного впливу, експертних висновків щодо регуляторного впливу та виконання заходів з відстеження результативності регуляторних актів; самостійно готувати аналіз регуляторного впливу проектів регуляторних актів, розроблених регуляторними органами, відстежувати результативність регуляторних актів, подавати за наслідками цієї діяльності зауваження та пропозиції регуляторним органам або органам, які відповідно до цього Закону на підставі аналізу звітів про відстеження результативності регуляторних актів приймають рішення про необхідність їх перегляду; одержувати від регуляторних органів у відповідь на звернення, подані у встановленому законом порядку, інформацію щодо їх регуляторної діяльності.

Статтею 9 Закону визначено, що кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань. Про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій розробник цього проекту повідомляє у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону. У випадках, встановлених цим Законом, може здійснюватися повторне оприлюднення проекту регуляторного акта. Проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніше п'яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта. Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта повинно містити: стислий виклад змісту проекту; поштову та електронну, за її наявності, адресу розробника проекту та інших органів, до яких відповідно до цього Закону або за ініціативою розробника надсилаються зауваження та пропозиції; інформацію про спосіб оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу (назва друкованого засобу масової інформації та/або адреса сторінки в мережі Інтернет, де опубліковано чи розміщено проект регуляторного акта та аналіз регуляторного впливу, або інформація про інший спосіб оприлюднення, передбачений частиною п'ятою статті 13 цього Закону); інформацію про строк, протягом якого приймаються зауваження та пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань; інформацію про спосіб надання фізичними та юридичними особами, їх об'єднаннями зауважень та пропозицій.

Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань приймаються зауваження та пропозиції, встановлюється розробником проекту регуляторного акта і не може бути меншим ніж один місяць та більшим ніж три місяці з дня оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу. Усі зауваження і пропозиції щодо проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу, одержані протягом встановленого строку, підлягають обов'язковому розгляду розробником цього проекту.

За результатами цього розгляду розробник проекту регуляторного акта повністю чи частково враховує одержані зауваження і пропозиції або мотивовано їх відхиляє. Оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій не може бути перешкодою для проведення громадських слухань та будь-яких інших форм відкритих обговорень цього проекту регуляторного акта.

Як вбачається з матеріалами справи та встановлено судом першої інстанції, позивач не був позбавлений права на ознайомлення з проектом регуляторного акту, аналізом регуляторного впливу та із супроводжуючими спірний акт документами, а також не був позбавлений можливості надавати пропозиції та зауваження протягом встановленого місячного строку.

Підсумовуючи наведене, колегія суддів приходить до висновку, що доводи викладені в апеляційній скарзі не знайшли свого підтвердження, оскаржувана постанова прийнята судом відповідно до норм матеріального та процесуального права, а тому підстави для задоволення апеляційної скарги відсутні.

Відповідно до ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а постанову суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст. ст. 2, 41, 160, 196, 197, 198, 200, 205, 206, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів ухвалила:

Апеляційну скаргу позивача Громадської організації "Всеукраїнська спілка працівників торгівлі та послуг "Трудова Співдружність" залишити без задоволення.

Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 13 травня 2014 року залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення, та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України в порядку та строки передбачені ст. 212 КАС України.

Повний текст ухвали суду буде виготовлено 31.07.2014 року.

Головуючий, суддя Г. М. Бистрик

Судді:

О. В. Карпушова

О. М. Оксененко