ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ПОСТАНОВА
13.05.2014 р. N 826/4739/14

Про визнання дій та бездіяльності протиправними,
а також скасування розпорядження від 13.12.2013 N 2251

(Постанову залишено без змін згідно з
ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду
N 826/4739/14 від 24.07.20
14)

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого - судді Кармазіна О. А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Громадської організації "Всеукраїнська спілка працівників торгівлі та послуг "Трудова Співдружність" до Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання дій та бездіяльності протиправними, а також скасування розпорядження від 13.12.2013 N 2251, встановив:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулась Громадська організація "Всеукраїнська спілка працівників торгівлі та послуг "Трудова Співдружність" з позовом до Виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в якому просить:

- (1) визнати бездіяльність відповідача щодо не оприлюднення інформації про поштову та електронну, за її наявності, адресу розробника (розробників) проекту "Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві" (далі - Комплексна схема) та інших органів, до яких відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" надсилаються зауваження та пропозиції, протиправними;

- (2) визнати дії відповідача щодо затвердження Комплексної схеми без оприлюднення проекту регуляторного акту та аналізу регуляторного впливу, протиправними;

- (3) скасувати у зв'язку з наведеним розпорядження відповідача від 13.12.2013 р. N 2251.

Своє звернення до суду позивач обґрунтовує положеннями ч. 3 ст. 5 Закону України "Про громадські об'єднання", рішенням з'їзду щодо звернення до суду на захист прав членів організації.

Позивач зазначає, що пунктом 1 спірного розпорядження затверджено Комплексну схему розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності. На думку членів організації ФОП Парунакяна та ФОП Катеренчука Комплексна схема порушує їх права, оскільки Комплексною схемою не визначені місця розташування ТС (тимчасових споруд), власниками яких вони є.

Ознайомившись з процедурою розробки та затвердження цього акта, спілка дійшла висновку, що відповідачем істотно порушені права членів організації, гарантовані ст. 6 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Зокрема, як зазначає позивач, суб'єкти господарювання мають право подавати зауваження та пропозиції щодо оприлюднених регуляторних актів. При цьому, стосовно кожного проекту акту розробником готується аналіз регуляторного впливу, який готується до оприлюднення проекту акта.

Враховуючи наведене та викладене у позові, позивач зазначає, що до цього часу повідомлення про оприлюднення проекту відповідачем не здійснено, то позивачу до сьогодення не відомо хто саме є розробником чи розробниками Комплексної схеми.

Оскільки повідомлення у спосіб, передбачений ст. 13 Закону, не здійснено, то, відповідно, як зазначає позивач, право вищезгаданих членів організації через ГО "Трудова співдружність" подати зауваження та пропозиції до Комплексної схеми та аналізу регуляторного акту, порушено.

Вищенаведене означає, на думку позивача, що відповідач затвердив Комплексну схему без оприлюднення проекту регуляторного акту та аналізу регуляторного впливу.

У зв'язку з цим позивач зазначає, що відповідно до ст. 36 вищезгаданого Закону регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин: відсутній аналіз регуляторного впливу; проект регуляторного акта не був оприлюднений.

Виходячи з наведеного, позивач просить задовольнити позов.

Відповідач в судове засідання 13.05.2014 р. не з'явився, доказів поважності причин неприбуття, як і завчасного повідомлення про наявність таких причин, суду не надав. У той же час, ухвала суду про відкриття провадження у справі була отримана відповідачем 17.04.2014 р. Враховуючи наведене у сукупності та на підставі ч. 4 ст. 128 КАС України ухвалено розглядати справу за відсутності відповідача на підставі наявних матеріалів справи. У зв'язку з цим розгляд справи розпочатий без участі відповідача.

У той же час, на підставі ч. 6 ст. 128 КАС України в судовому засіданні 13.05.2014 р. ухвалено про продовження розгляду справи в порядку письмового провадження.

Розглянувши наявні в матеріалах справи документи, заслухавши пояснення представника позивача, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

Згідно ч. 2 ст. 21 Закону України "Про громадські об'єднання" громадське об'єднання зі статусом юридичної особи має право: брати участь у здійсненні державної регуляторної політики відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Громадська організація "Всеукраїнська спілка працівників торгівлі та послуг "Трудова співдружність" є громадським об'єднанням в розумінні ст. 1 Закону України "Про громадські об'єднання" зі статусом юридичної особи і, відповідно, є особою, прав та інтересів якої стосується діяльність відповідача як суб'єкта владних повноважень - органу, який приймає регуляторні акти.

Позивачем оскаржується розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 13.12.2013 р. N 2251, яким затверджено Комплексну схему розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві.

Згідно з п. 2 розпорядження взято до відома, що структурні підрозділи виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), районні в місті Києві державні адміністрації, підприємства, установи та організації, що засновані на комунальній власності територіальної громади міста Києва, задіяні у процесі впорядкування розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві, здійснюють обмін даними в інтероперабельному режимі через веб-портал Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві, який є складовою інформаційно-технологічної інфраструктури Міської інформаційно-аналітичної системи забезпечення містобудівної діяльності міста Києва "Містобудівний кадастр Києва".

Згідно з п. 2 розпорядження встановлено, що зміни до Комплексної схеми у частині зміни місць розміщення та функціонального призначення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві вносяться не частіше, як один раз на рік.

Розпорядження опубліковано у газеті "Хрещатик" (2013, 12, N 193).

Комплексна схема розміщена, крім іншого, розміщена у мережі Інтернет на офіційному веб-порталі КМДА за адресою: http://kievcity.gov.ua/content/kompleksna-shema-rozmishchennya-tymchasovyh-sporud-po-rayonah-mista-kyieva.html.

При цьому на веб-порталі Департаменту містобудування та архітектури за адресою http://kga.gov.ua/kompleksna-skhema-rozmishchennya-timchasovikh-sporud зазначено, що ознайомитись з визначеними у Комплексній схемі місцями можливого розміщення тимчасових споруд можна на веб-порталі "Містобудівного кадастру міста Києва". За цією ж адресою розміщено дані про розробку Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд у м. Києві.

З аналізу змісту, суті і призначення оскаржуваного розпорядження та визначення термінів, наведених у ст. 1 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон N 1160-IV), оскаржуваний акт є регуляторним актом.

Вирішуючи спір по суті та виходячи у зв'язку з цим із заявлених позивачем підстав та предмету позову, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 вищезгаданого Закону забезпечення здійснення державної регуляторної політики включає, крім іншого: підготовку аналізу регуляторного впливу; оприлюднення проектів регуляторних актів з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань, а також відкриті обговорення за участю представників громадськості питань, пов'язаних з регуляторною діяльністю.

Громадяни, суб'єкти господарювання, їх об'єднання та наукові установи, а також консультативно-дорадчі органи, що створені при органах державної влади та органах місцевого самоврядування і представляють інтереси громадян та суб'єктів господарювання, мають право, зокрема: подавати зауваження та пропозиції щодо оприлюднених проектів регуляторних актів, брати участь у відкритих обговореннях питань, пов'язаних з регуляторною діяльністю (ст. 6 Закону).

Стосовно кожного проекту регуляторного акта його розробником готується аналіз регуляторного впливу.

Аналіз регуляторного впливу готується до оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень та пропозицій (ст. 8 Закону N 1160-IV). Згідно з визначенням термінів, зазначених у ст. 1 Закону N 1160-IV, аналіз регуляторного впливу, це документ, який містить обґрунтування необхідності державного регулювання шляхом прийняття регуляторного акта, аналіз впливу, який справлятиме регуляторний акт на ринкове середовище, забезпечення прав та інтересів суб'єктів господарювання, громадян та держави, а також обґрунтування відповідності проекту регуляторного акта принципам державної регуляторної політики.

Відповідно до положень статті 9 Закону N 1160-IV кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань.

Про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій розробник цього проекту повідомляє у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону.

Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта повинно містити, крім іншого: поштову та електронну, за її наявності, адресу розробника проекту та інших органів, до яких відповідно до цього Закону або за ініціативою розробника надсилаються зауваження та пропозиції.

Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань приймаються зауваження та пропозиції, встановлюється розробником проекту регуляторного акта і не може бути меншим ніж один місяць та більшим ніж три місяці з дня оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу.

Згідно з положеннями ч. 2 ст. 13 Закону повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.

В даному випадку, як вбачається із позову, позивач в обґрунтування останнього зазначає, що аналіз регуляторного впливу та проект розпорядження не оприлюднювався, розробник не відомий, повідомлення про оприлюднення розпорядження не здійснено, адреса, зокрема, електронна, на які можна надсилати пропозиції до проекту, не зазначені.

У той же час, 21 жовтня 2013 р. на офіційному веб-порталі КМДА за адресою http://kievcity.gov.ua/news/10977.html розміщено повідомлення про оприлюднення проекту розпорядження.

Зазначено, що відповідно до статей 9, 13 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації) повідомляється про оприлюднення проекту регуляторного акта - проекту розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Про затвердження Комплексної схеми, архітектурних типів та форматних зон тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві".

Головний розробник проекту: Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації).

Проект розпорядження, згідно повідомлення, розміщений в мережі Інтернет за адресою: http://kievcity.gov.ua (в розділі Регуляторна діяльність - проекти регуляторних актів). За цією адресою, крім іншого, 21.10.2013 р. розміщено проект розпорядження та зазначено кінцевий термін надання зауважень - 21.11.2013 р.

У повідомленні зазначена мета проекту розпорядження: основною метою проекту розпорядження виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) "Про затвердження Комплексної схеми, архітектурних типів та форматних зон тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності в м. Києві" є забезпечення права суб'єктів господарювання на розташування тимчасових споруд для здійснення підприємницької діяльності, забезпечення права органів місцевого самоврядування на оформлення паспорту прив'язки тимчасової споруди, дотримання передбачених законодавством норм та правил, встановлення вимог до утримання тимчасових споруд, здійснення благоустрою та озеленення прилеглих територій.

Зазначається, що зауваження та пропозиції до проекту можуть надсилатися в письмовому або електронному вигляді на такі адреси: поштова адреса: 01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 32, тел. (044) 235-10-25 - Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київради (Київської міської державної адміністрації); електронна адреса: kga.kmda@gmail.com.

На цій же сторінці у мережі Інтернет оприлюднено проект рішення.

Крім того, на цій же сторінці оприлюднено аналіз регуляторного впливу, зокрема, визначення та аналіз проблеми, яку передбачається розв'язати шляхом державного регулювання; цілі державного регулювання; визначення та оцінка прийнятих альтернативних способів досягнення цілей, аргументація переваг обраного способу; механізми і заходи, які забезпечать розв'язання проблеми шляхом прийняття запропонованого регуляторного акта; обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта та інші відомості. Розміщено також посилання на файл документа: Arhitekturni-typy-tymchasovyh-sporud.zip.

На інтернет-сторінці, де розміщено повідомлення та проект розпорядження, міститься також посилання: на інтернет-сторінку розміщення текстових та графічних матеріалів, у тому числі у вигляді набору геопросторових даних відповідно до технічного завдання, наданих на веб-порталі, що знаходиться за адресою https://ts.kga.gov.ua; зонування розміщення тимчасових споруд в місті Києві (http://kievcity.gov.ua/files/2013/10/23/ Zonuvannya.jpg).

На веб-порталі Департаменту містобудування та архітектури розміщено дані про розробку Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд у м. Києві (http://kga.gov.ua/dani-pro-rozrobku-kompleksnoji-skhemi-rozmishchennya-timchasovikh-sporud-u-m-kievi), де визначено підстави розробки Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд у м. Києві: Закон України "Про регулювання містобудівної діяльності"; наказ Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.2011 N 244 "Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності"; рішення Київської міської ради від 28.02.2013 N 97/9154 "Про деякі питання розміщення тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності у м. Києві". Зазначено відомості про замовника робіт щодо розробки Комплексної схеми розміщення тимчасових споруд у м. Києві: Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Таким чином, суд приходить до висновку, що відповідачем дотримано вищевказані вимоги законодавства у зв'язку з прийняттям оскаржуваного акта та судом не встановлено вчинення відповідачем порушень, зазначених позивачем у позовній заяві. Виходячи з вищевикладеного, позивач не був позбавлений права на ознайомлення з проектом регуляторного акту, аналізом регуляторного впливу та із супроводжуючими спірний акт документами, а також не був позбавлений можливості надавати пропозиції та зауваження протягом встановленого місячного строку, що спростовує доводи позивача відносно зворотного.

Наведене, у свою чергу, вказує на відсутність визначених ст. 36 Закону перешкод для прийняття оскаржуваного акту.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Враховуючи наведене у сукупності, суд, в контексті заявлених підстав та предмету позову, не вбачає підстав для визнання протиправною бездіяльності відповідача, визнання протиправними дій відповідача та скасування оскаржуваного акту, у зв'язку з чим у задоволенні позову слід відмовити у повному обсязі.

Керуючись вимогами ст. ст. 69 - 71, 94, 158 - 163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва постановив:

Адміністративний позов залишити без задоволення.

Постанова набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України. Постанова може бути оскаржена за правилами, встановленими ст. ст. 185 - 187 КАС України.

Суддя О. А. Кармазін