Чим запам'ятався бухгалтерам 2014 рік?

Відносно змін, які торкнулися бухгалтерського обліку та фінансової звітності у 2014 році, можна зазначити - вони, на щастя, були незначними. У цій публікації ми стисло нагадаємо читачам про них, а також наведемо деякі роз'яснення, що вийшли зі стін Мінфіну України і стосувалися як бухгалтерського обліку, так і фінансової звітності.

Функції Мінфіну України знов змінилися

Мінфін України з 27.08.2014 р. забезпечуватиме формування та реалізацію не лише державної фінансової і бюджетної політики, державної політики у сфері організації та контролю документів суворої звітності, бухгалтерського обліку, але й формування єдиної державної податкової та митної політики, а також державної політики з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - ЄСВ). Відповідна норма закладена в Положенні N 375.

Мінфін України також формуватиме державну політику у сфері боротьби з правопорушеннями при застосуванні податкового та митного законодавства і з питань сплати ЄСВ.

Таким чином, право затверджувати форми податкових декларацій та розрахунків з податків та зборів знову перейшло до Мінфіну України. Адже згідно з п. 46.5 гл. 2 розд. II ПК України форма податкової декларації встановлюється центральним органом виконавчої влади, який забезпечує формування і реалізує державну податкову та митну політику.

Також Мінфіну України надані повноваження щодо здійснення нормативно-правового регулювання ЄСВ, податкової та митної сфер, а також узгодження рішень про надання розстрочки та відстрочення грошових зобов'язань чи податкового боргу щодо загальнодержавних податків та зборів на строк, що виходить за межі одного бюджетного року.

Зміни в порядку подання фінансової звітності

Фінансова звітність та консолідована фінансова звітність складаються за міжнародними стандартами фінансової звітності (далі - МСФЗ) з 01.01.2014 р. підприємствами, які здійснюють допоміжну діяльність в сферах фінансових послуг і страхування (розділ 66 КВЕД ДК 009:2010) (абзац 5 п. 2 Порядку N 419).

Паралельно нагадаємо, що згідно з п. 5 Порядку N 419 річна фінансова звітність подається не пізніше 28 лютого року, наступного за звітним. Багато суб'єктів господарювання вже скористалися цією нормою при поданні фінансової звітності за 2013 рік.

Проте не усім платникам податку на прибуток можна буде подавати річну фінансову звітність до контролюючих органів до 28 лютого і пізніше.

Пунктом 46.2 ст. 46 гл. 2 розд. II ПК України передбачено, що платник податку на прибуток подає разом з відповідною податковою декларацією квартальну чи річну фінансову звітність (крім малих підприємств) в порядку, передбаченому для подання податкової декларації.

А оскільки строки подання податкових декларацій з податку на прибуток підприємства бувають квартальними чи річними, то частина платників податків, для яких передбачений квартальний період для подання податкових декларацій з податку на прибуток підприємства, повинні будуть подавати разом з декларацією і річну фінансову звітність у строк до 9 лютого.

Платник податків має право подавати фінансову звітність контролюючим органам в електронній формі. Так, у разі подання платником податків фінансової звітності в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку йому висилатимуться квитанції: перша і друга. Інформацію про оновлені версії форм фінансової звітності (баланс, звіт про фінансові результати, звіт про рух грошових коштів, звіт про власний капітал, баланс суб'єкта малого підприємництва тощо) можна знайти на офіційному веб-сайті ДФСУ.

Є свої особливості для подання фінансової звітності у неприбуткових організацій, постійних представництв, відокремлених підрозділів, сільгоспвиробників, операторів спільної діяльності тощо.

Неприбуткові установи та організації у разі отримання прибутку від неосновної діяльності та/або доходів, що підлягають оподаткуванню відповідно до розд. III ПК України, одночасно з поданням Податкового звіту про використання коштів неприбуткових установ та організацій за підсумками звітного (податкового) року повинні подати річну фінансову звітність.

Також постійне представництво, разом з податковою звітністю з податку на прибуток подає відповідну фінансову звітність, передбачену п. 46.2 ст. 46 гл. 2 розд. II ПК України.

Якщо згідно з обліковою політикою підприємства відокремлені підрозділи складають окремий баланс та відповідні форми фінансової звітності до нього, то вони разом з податковою декларацією з податку на прибуток підприємства подають до контролюючих органів квартальну чи річну фінансову звітність відповідно до вимог п. 46.2 ст. 46 гл. 2 розд. II ПК України.

Виробники сільськогосподарської продукції, які визначені ст. 155 розд. III ПК України, разом з річною податковою декларацією з податку на прибуток підприємства подають фінансову звітність за попередній календарний рік І за перше півріччя поточного звітного року. Зазначимо, що для таких платників податків річний податковий період розпочинається з 1 липня поточного звітного року і закінчується 30 червня наступного звітного року (абзац 2 п. 152.9.1 п. 152.9 ст. 152 розд. III ПК України).

Оператор спільної діяльності складає окремий баланс, звіт про фінансові результати, та інші форми звітності, необхідні учасникам спільної діяльності без створення юридичної особи для складання власної фінансової звітності з урахуванням результатів спільної діяльності, своєї частки в активах та зобов'язаннях.

Показники окремого балансу, звіту про фінансові результати та інших форм звітності, складених оператором спільної діяльності (уповноваженим платником податку на прибуток на ведення обліку результатів спільної діяльності), включаються учасниками спільної діяльності до власної фінансової звітності, а безпосередньо фінансова звітність спільної діяльності окремо до контролюючих органів не подається.

Нацкомфінпослуг Розпорядженням N 650 внесла зміни до Порядку складання та подання звітності кредитними спілками та об'єднаними кредитними спілками до Національної комісії, яка здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, та Порядку складання та подання звітності кредитними установами до Національної комісії, яка здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, якими, зокрема, передбачено, що кредитні спілки, об'єднані кредитні спілки та кредитні установи подаватимуть до Нацкомфінпослуг річну фінансову звітність не пізніше 28 лютого року, наступного за звітним, а аудиторський висновок (звіт) - не пізніше І червня року, наступного за звітним.

При цьому аудиторський висновок (звіт) необхідно подавати разом з річною фінансовою звітністю, підтвердженою аудитором (аудиторською фірмою). Кредитні установи, створені у формі акціонерних товариств, як це і було раніше, додають до вказаних документів звіт про корпоративне управління.

Відзначимо, що до внесення вищезгаданих змін річна фінансова звітність подавалася разом з аудиторським висновком (звітом) у строк до 1 червня року, наступного за звітним.

Мінфін України оприлюднив проект постанови КМУ "Про внесення змін до Порядку подання фінансової звітності" (http://www.mmfm. gov.ua/control/uk/publish/ article?showHidden=l&art id=4Q4429&cat id=390898&ct ime=1415689711385).

Цей проект постанови розроблений з метою встановлення єдиного підходу до складання і подання фінансової звітності підприємствами, що знаходяться на тимчасово окупованій території та/або на території проведення антитерористичної операції (далі - АТО) (чи їх структурні підрозділи (відокремлене майно)знаходяться на вказаних територіях), а також проведення такими підприємствами інвентаризації у разі її обов'язкового проведення відповідно до законодавства.

У тексті проекту постанови, зокрема, передбачено, що у випадку якщо організація діяльності органів державної статистики, органів Казначейства та інших органів, до яких подається фінансова звітність, призупинена/порушена у зв'язку з тимчасовою окупацією територій та/або проведенням АТО, підприємства, що знаходяться на цих територіях, подають фінансову звітність після відновлення зви чайної діяльності вказаних органів або, по можливості, подають фінансову звітність відповідним органам, які знаходяться на іншій території України та/або в яких організована відповідна робота.

Крім того, підприємства, що знаходяться на тимчасово окупованій території та/або на території проведення АТО (чи їх структурні підрозділи ( відокремлене майно) знаходяться на вказаних територіях), проводять інвентаризацію у випадках, обов'язкових для її проведення, тоді, коли стане можливим забезпечити безпечний та безперешкодний доступ уповноважених осіб до активів, первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку, в яких відображені зобов'язання та власний капітал цих підприємств.

У такому разі в річній фінансовій звітності інформація про активи, до яких неможливо забезпечити безпечний та безперешкодний доступ, і про зобов'язання та власний капітал, які не можуть бути документально підтверджені у зв'язку з відсутністю доступу до відповідних первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку, відображається за даними бухгалтерського обліку.

Вказані підприємства зобов'язані провести інвентаризацію станом на 1 число місяця, наступного за місяцем, в якому зникнуть перешкоди для доступу до активів, первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку, і відобразити результати інвентаризації в бухгалтерському обліку відповідного звітного періоду.

Паралельно зазначимо, що Мінфін України затвердив Наказом N 879 нове Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань, а Інструкція N 69 втратить чинність з 01.01.2015 р.

Нове Положення використовуватимуть юридичні особи, створені згідно із законодавством України, незалежно від їх організаційно-правових форм та форм власності (крім банків), а також представництва іноземних суб'єктів господарської діяльності.

Збільшено перелік випадків, коли проведення інвентаризації є обов'язковим. Зокрема, проведення інвентаризації є обов'язковим у разі переходу на складання фінансової звітності за МСФЗ (на дату такого переходу).

Інвентаризаційні описи, акти інвентаризації, звіряльні відомості оформлятимуться відповідно до вимог, встановлених Положенням N 88.

Що змінилося у нормативно-правових актах з бухгалтерського обліку?

Протягом 2014 року Мінфіном України були внесені зміни до:

- Інструкції N 291;

- Плану рахунків;

- Спрощеного плану рахунків;

- НП(С)БО 1;

- П(С)БО 7;

- П(С)БО 11;

- П(С)БО 21;

- П(С)БО 25;

- П(С)БО 27;

- П(С)БО 31;

- типової форми фінансової звітності N 5 "Примітки до річної фінансової звітності", затвердженої Наказом N 302;

- Положення N 1213.

Зміни, що внесені до Інструкції N 291

Облік вартості сценічно-постановочних предметів необхідно вести за субрахунком 112 "Малоцінні необоротні матеріальні активи" (було за субрахунком 117 "Інші необоротні матеріальні активи"). Такі зміни внесені Наказом N 48, який набрав чинності 18.03.2014 р.

Також Наказом N 48 змінена назва рахунку 30 в Інструкції N 291. Замість "Каси" тепер цей рахунок буде називається "Готівка". Відповідно змінені і назви субрахунків:

- 301 "Готівка в національній валюті" (було "Каса в національній валюті");

- 302 "Готівка в іноземній валюті" (було "Каса в Іноземній валюті").

В принципі заміна логічна, оскільки під терміном "каса" мають на увазі не лише грошові кошти підприємств чи установ, але й ящики, шафи для зберігання грошей та цінних паперів; сейф; місце, кабінку, де знаходиться апарат, на якому роздруковуються чеки чи талони з зазначенням отриманої суми, та обслуговуючий персонал або його працівник, саме приміщення (відділення чи кімнати установи, підприємства, де проводяться грошові операції) тощо.

Нарешті при описі операцій по дебету рахунків 70 "Доходи від реалізації", 71 "Інший операційний дохід", 74 "Інші доходи" Наказом N 48 уточнено, що обліковими працівниками відображаються суми непрямих податків (ПДВ, акцизного податку та інших зборів (обов'язкових платежів)).

Поприте, що з 01.01.2011 р. акцизний збір в ПК України перейменували у акцизний податок, але в деяких нормативно-правових документах з бухгалтерського обліку продовжували як і раніше використовувати термін "акцизний збір".

Підприємства, основною діяльністю яких є торгівля цінними паперами, за субрахунком 710 "Дохід від первинного визнання та від зміни вартості активів, що обліковуються за справедливою вартістю" відображають дохід від зміни вартості фінансових інструментів, які оцінюються за справедливою вартістю. Ці доповнення за описом операцій, що обліковуються за субрахунком 710 "Дохід від первинного визнання та від зміни вартості активів, що обліковуються за справедливою вартістю", внесені Наказом N 48.

Згідно з доповненнями, внесеними Наказом N 48, необхідно враховувати:

- проценти, отримані на залишки коштів за депозитними рахунками до запитання, на субрахунку 719 "Інші доходи від операційної діяльності";

- проценти, отримані за терміновими депозитними вкладами, на субрахунку 733 "Інші доходи від фінансових операцій".

Наказом N 48 розширено список субрахунків рахунку 74 "Інші доходи" субрахунком 740 "Дохід від зміни вартості фінансових інструментів", на якому підприємства, крім тих, основною діяльністю яких є торгівля цінними паперами, узагальнюють Інформацію про доходи від зміни балансової вартості фінансових інструментів, що оцінюються за справедливою вартістю.

Також розширено список субрахунків рахунку 97 "Інші витрати" субрахунком 970 "Витрати від зміни вартості фінансових інструментів", на якому підприємства, крім тих, основною діяльністю яких є торгівля цінними паперами, узагальнюють інформацію про витрати від зміни вартості фінансових інструментів, що оцінюються за справедливою вартістю.

Згідно з доповненнями, внесеними Наказом N 48, необхідно враховувати, що підприємства, основною діяльністю яких є торгівля цінними паперами, на субрахунку 940 "Витрати від первинного визнання та від зміни вартості активів, що обліковуються за справедливою вартістю" відображають витрати від зміни вартості фінансових інструментів, які оцінюються за справедливою вартістю;

Також в кореспонденції рахунків до різних рахунків, де згадувався рахунок 30 "Каса", його перейменували на рахунок 30 "Готівка". Аналогічно в кореспонденції рахунків до деяких рахунків була виправлена технічна помилка щодо рахунку 66, який ще у 2005 році був перейменований на "Розрахунки з виплат працівникам", але в кореспонденції рахунків згадувалася стара назва "Розрахунки з оплати праці". Тепер скрізь згадується рахунок 66 в його діючій назві - "Розрахунки з виплат працівникам".

Зміни, що внесені до Плану рахунків

Наказом N 48 замінена стара назва рахунку 30 "Каса" на нову - рахунок 30 "Готівка".

Зміни, що внесені до Спрощеного плану рахунків

У другій графі Спрощеного плану рахунків замінена стара назва рахунку 30 "Каса" на нову - рахунок 30 "Готівка".

Зміни, що внесені до НП(С)БО 1 Наказом N 48 в додатку 1 до НП(С)БО 1 у Звіті про власний капітал (форма N 4) в графі 3 слова "Зареєстрований капітал" замінили словами "Зареєстрований (пайовий) капітал".

У додатку 2 до НП(С)БО 1 у Консолідованому звіті про власний капітал (форма N 4-к) в графі 3 слова "Зареєстрований капітал" замінили словами "Зареєстрований (пайовий) капітал".

Додаток 3 "Перелік додаткових статей фінансової звітності" до НП(С)БО 1 після рядка 2122 доповнено новим рядком 2123 такого змісту - "Дохід від використання коштів, вивільнених від оподаткування".

Зміни, що внесені до П(С)БО 7

Наказом N 48 внесені зміни до п. 4 П(С)БО 7, який дає визначення термінам, що використовуються в цьому стандарті. Так зазнав зміни термін "Справедлива вартість", під яким слід розуміти суму, за якою можна продати актив чи сплатити зобов'язання за звичайних умов на певну дату (до змін це була сума, за якою може бути здійснений обмін активу, або оплата зобов'язання в результаті операції між обізнаними, зацікавленими та незалежними сторонами).

Зміни, що внесені до П(С)БО 11

Наказом N 48 внесені зміни до п. 14 П(С)БО 11, згідно з якими розширена база для розрахунку забезпечення на виплату відпусток за рахунок відрахувань з ЄСВ.

Так, сума забезпечення на виплату відпусток визначається щомісячно як добуток фактично нарахованої заробітної плати працівникам та відсотка, обчисленого як відношення річної планової суми на оплату відпусток до загального планового фонду оплати праці з урахуванням відповідної суми відрахувань на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Зміни, що внесені до П(С)БО 21

До 3 квітня 2014 року, згідно з п. 9 Положення N 496, офіційний курс гривні щодо іноземних валют та банківських металів починав діяти наступного дня після дня затвердження.

З 4 квітня 2014 року офіційний курс гривні до іноземних валют та банківських металів діє з моменту його встановлення.

Це означає, що офіційний курс гривні до іноземних валют встановлюватиметься безпосередньо на поточний день (орієнтовно - десь у 14.00).

Отже, на одну і ту ж дату тепер буде два офіційні курси НБУ:

- з 0 годин до я 14 годин;

- з14 годин до 24 годин.

Офіційний курс гривні до іноземних валют та банківських металів використовується резидентами та нерезидентами України для здійснення бухгалтерського обліку операцій з іноземною валютою та банківськими металами, а також для здійснення НБУ валютних операцій з Державним казначейством України (п. 10 Положення N 496).

А якщо на одну і ту ж дату встановлені два офіційні курси, то який з них застосовувати: перший, другий чи середній?

Мінфін України визначився з цією обставиною не відразу.

Так, згідно зі змінами, внесеними Наказом N 754 до норми П(С)БО 21, лише з 19.08.2014 р. змінився порядок визначення курсу валюти, за яким необхідно враховувати операції в іноземній валюті чи перераховувати монетарні статті на кінець звітного періоду в бухгалтерському обліку.

Відповідно до нової редакції п. 5 П(С)БО 21 операції в іноземній валюті під час первісного визнання відображаються у валюті звітності шляхом перерахунку суми в іноземній валюті Із застосуванням валютного курсу на початок дня, дати здійснення операції (дати визнання активів, зобов'язань, власного капіталу, доходів та витрат).

Підприємство може операції за безготівковими розрахунками в іноземній валюті відображати у валюті звітності в сумі, визначеній в документах банку, з урахуванням особливостей застосування банком валютного курсу на дату здійснення операції, у випадку якщо це не суперечить вимогам податкового та митного законодавства в частині застосування валютного курсу.

Тобто, якщо операція з поточного валютного рахунку відображається у клієнта після 14.00, коли вже відомий новий офіційний курс валют і це видно з виписки банку, то підприємство може застосувати саме його, а не той курс, який був на 0 годин поточного дня.

Згідно з п. 8 П(С)БО 21 визначення курсових різниць за монетарними статтями в іноземній валюті проводиться на дату балансу, а також на дату здійснення господарської операції в межах або за усією статтею (згідно з обліковою політикою).

Для визначення курсових різниць на дату балансу застосовується валютний курс на кінець дня дати балансу. Тобто, при перерахунку монетарних статей балансу на 31.12.2014 р. необхідно буде застосовувати офіційний курс валют, який встановить НБУ 31.12.2014 р. на 14.00.

При визначенні курсових різниць на дату здійснення господарської операції застосовується валютний курс на початок дня дати здійснення операції.

Підприємство може здійснити перерахунок залишків на кінець дня за монетарними статтями в іноземній валюті, за якими протягом дня здійснювалися господарські операції з використанням валютного курсу, встановленого на кінець цього дня.

Тобто, якщо протягом 31.12.2014 р. здійснювалися господарські операції із застосуванням курсу на 0 годин 31.12,2014 р., то перерахунок залишків за монетарними статтями можна перерахувати за новим курсом на 14.00, але не обов'язково це робити відповідно до приписів, викладених в п. 8 П(С)БО 21.

Відповідно в інших нормах П(С)БО 21 такі вирази як "дата сплати авансу", "дата отримання авансу", "дата балансу", "дата здійснення операції", "дата визначення справедливої вартості", "дата визнання показника відповідної статті", "дата розподілу прибутку (списання збитку)" тощо конкретизували курсом на початок чи на кінець дня.

Зміни, що внесені до П(С)БО 25

У 2014 році зміни до П(С)БО 25 вносилися двічі: Наказом N 48 та Наказом N 754.

Зміни, внесені Наказом N 48
(набрали чинності 18.03.2014 р.)

Конкретизовані суб'єкти господарювання, які повинні подавати Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва та Спрощений фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва.

Так, Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва подається:

- суб'єктами малого підприємництва - юридичними особами, визнаними такими відповідно до законодавства (крім тих, які складають Спрощений фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва);

- представництвами іноземних суб'єктів господарської діяльності.

Спрощений фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва подається:

- суб'єктами малого підприємництва - юридичними особами, які відповідають критеріям, визначеним п. 154.6 ст. 154 розд. III ПК України, і мають право на застосування спрощеного бухгалтерського обліку доходів та витрат;

- суб'єктами малого підприємництва- юридичними особами, які відповідають критеріям мікропідприємництва.

Виправлена технічна помилка, коли при втраті ознак малого підприємництва суб'єктам господарювання треба було звітувати у загальному порядку, але посилання йшло не на НП(С)БО 1, а стандарти, що втратили чинність. Тепер це упущення усунено.

Додатки 1 "Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва" та 2 "Спрощений фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва" до П(С)БО 25 викладені в новій редакції. Таким чином, змінилися як самі форми звітності для суб'єктів малого підприємництва, так і коди у цих формах.

Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва. У Балансі (форма N 1-м) по статті "Основні засоби" уточнено, що в ній наводиться залишкова (рядок 1010) і окремо первинна (переоцінена) (рядок 1011) вартість основних засобів (було раніше - окремо первинна (переоцінена) та залишкова вартість основних засобів), нематеріальних активів та інших необоротних матеріальних активів, а також нарахована у встановленому порядку сума їх зносу (у дужках) (у рядку 1012).

Згідно з новою редакцією п. 2.3 П(С)БО 25 в статті "Довгострокові біологічні активи" (рядок 1020 форм N 1-м) відображається вартість довгострокових біологічних активів, облік яких ведеться відповідно до П(С)БО 30. У цій статті наводиться справедлива чи первісна (переоцінена) вартість довгострокових біологічних активів; сума накопиченої амортизації (у дужках) і залишкова вартість довгострокових біологічних активів. У випадку якщо згідно з П(С)БО 30 довгострокові біологічні активи обліковуються за первісною вартістю, в цій статті вказується їх залишкова вартість, яка включається до підсумку балансу.

У новій формі Балансу (форма N 1-м) об'єднані статті "Виробничі запаси" та "готова продукція" в одну статтю "Запаси".

По статті "Дебіторська заборгованість за товари, роботи, послуги" (рядок 1125) уточнено, що в ній згорнуто відображається заборгованість покупців чи замовників за реалізовані ним продукцію, товари, роботи чи послуги, включаючи забезпечену векселями заборгованість скори-гована на резерв сумнівних боргів (нетто).

По статті "Дебіторська заборгованість за розрахунками з бюджетом" (рядок 1135) окремо вказується дебіторська заборгованість з податку на прибуток в рядку 1136.

У статті "Інша поточна дебіторська заборгованість" (рядок 1155) відображається заборгованість дебіторів, не включена до інших статей дебіторської заборгованості, скоригована на резерв сумнівних боргів (нетто) і яка відображається у складі оборотних активів.

У статті "Гроші та їх еквіваленти" (рядок 1165) відображаються готівка в касі підприємства, гроші на поточних та інших рахунках в банках, які можуть бути вільно використані для поточних операцій, а також грошові кошти в дорозі, електронні гроші, еквіваленти грошей. У цій статті наводяться кошти в національній чи іноземних валютах. Кошти, які не можна використовувати для операцій протягом одного року починаючи з дати балансу або протягом операційного циклу внаслідок обмежень, виключаються зі складу оборотних активів і відображаються як необоротні активи.

Раніше залишки грошових коштів в національній та іноземній валюті відображалися окремими рядками і виділялися кошти в касі в національній валюті.

Електронні гроші - одиниці вартості, які зберігаються на електронному пристрої, приймаються як засіб платежу іншими особами, ніж особа, яка їх випускає, і є грошовим зобов'язанням цієї особи, що виконується в готівковій чи безготівковій формі. При цьому з метою бухгалтерського обліку не визнаються електронними грошима наперед оплачені картки одноцільо-вого використання: дисконтні картки торговців, картки автозаправних станцій, квитки для проїзду в міському транспорті тощо, які приймаються як засіб платежу винятково їх емітентами.

У статті "Зареєстрований (пайовий) капітал" (рядок 1400) наводиться зафіксована в установчих документах сума статутного капіталу підприємства з урахуванням суми внесків до оголошеного, але ще не зареєстрованого статутного капіталу. Підприємства, для яких не передбачена фіксована сума статутного капіталу, відображають у цій статті суму фактичного внеску власників до статутного капіталу підприємства. У цій статті також наводяться сума пайового капіталу (пайових внесків) членів споживчого товариства, союзів та інших організацій, внески засновників підприємства понад статутний капітал, який відображався раніше у складі "Додаткового капіталу".

Розділи II "Забезпечення майбутніх витрат та цільове фінансування" та III "Довгострокові зобов'язання" старої форми об'єднали в один розділ II "Довгострокові зобов'язання, цільове фінансування та забезпечення" (рядок 1595).

Уточнена назва рядків:

- 1610 "Поточна кредиторська заборгованість з довгострокових зобов'язань";

- 1615 "Поточна кредиторська заборгованість за товари, роботи, послуги";

- 1620 "Поточна кредиторська заборгованість за розрахунками з бюджетом";

- 1625 "Поточна кредиторська заборгованість за розрахунками зі страхування".

Замість вписуваного рядка (був 605) зобов'язання, пов'язані з необоротними активами, що утримуються для продажу та групами вибуття відображаються в розд. IV (рядок 1700).

У окремому рядку не треба виділяти суму заборгованості на кінець звітного періоду з виплат працівникам, не погашену (не виплачену) у встановлений колективним договором строк. Раніше така інформація розшифровувалася в рядку 665.

У Звіті про фінансові результати (форма N 2-м) в статті "Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)" відображається дохід від реалізації продукції, товарів, робіт та послуг без непрямих податків та зборів та інших вирахувань з доходу. Раніше дохід відображався розгорнуто ("Дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)", "Непрямі податки та інші вирахування з доходу" та "Чистий дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)").

Дохід від первинного визнання біологічних активів та сільськогосподарської продукції і дохід від зміни вартості поточних біологічних активів наводяться в статті "Інші операційні доходи" (рядок 2120). Раніше вони виділялися по вписуваному рядку 201.

У статті "Інші операційні витрати" (рядок 2180) відображається належна до сплати за звітний період відповідно до законодавства сума податків та зборів. Раніше конкретна назва податку чи збору та відповідна сума вказувалися в рядку 091.

Витрати від первинного визнання біологічних активів та сільськогосподарської продукції і витрати від зміни вартості поточних біологічних активів також наводяться в цій статті "Інші операційні витрати" (рядок 2120). Раніше такі дані наводилися тільки довідково по вписуваному рядку 202.

Спрощений фінансовий звіту суб'єкта малого підприємництва. У Балансі (форма N 1-мс) по статті "Основні засоби" уточнено, що в ній наводиться залишкова (рядок 1010) та окремо первинна (переоцінена) (рядок 1011) вартість основних засобів (було раніше - окремо первинна (переоцінена) та залишкова вартість основних засобів), нематеріальних активів та інших необоротних матеріальних активів, а також нарахована у встановленому порядку сума їх зносу (у дужках) (у рядку 1012).

У статті "Гроші та їх еквіваленти" (рядок 1165) відображаються готівка в касі підприємства, гроші на поточних та інших рахунках в банках, які можуть бути вільно використані для поточних операцій, а також грошові кошти в дорозі, електронні гроші, еквіваленти грошей. У цій статті наводяться кошти в національній чи іноземних валютах. Кошти, які не можна використовувати для операцій протягом одного року починаючи з дати балансу або протягом операційного циклу внаслідок обмежень, виключаються зі складу оборотних активів і відображаються як необоротні активи.

Раніше залишки грошових коштів в національній та іноземній валюті відображалися окремими рядками і виділялися кошти в касі в національній валюті.

Розділи II "Цільове фінансування" та III "Довгострокові зобов'язання" старої форми об'єднали в один розділ II "Довгострокові зобов'язання, цільове фінансування та забезпечення" (рядок 1595).

Уточнена назва рядків:

- 1615 "Поточна кредиторська заборгованість за товари, роботи, послуги";

- 1620 "Поточна кредиторська заборгованість за розрахунками з бюджетом";

- 1625 "Поточна кредиторська заборгованість за розрахунками зі страхування";

- 1630 "Поточна кредиторська заборгованість за розрахунками з оплати праці".

У окремому рядку не треба виділяти суму заборгованості на кінець звітного періоду з виплат працівникам, не погашену (не виплачену) у встановлений колективним договором строк. Раніше така інформація розшифровувалася в рядку 665.

У Звіті про фінансові результати (форма N 2-мс) в статті "Чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)" відображається дохід від реалізації продукції, товарів, робіт та послуг без непрямих податків та зборів та Інших вирахувань з доходу. Раніше дохід відображався розгорнуто ("Дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)", "Непрямі податки та інші вирахування з доходу" та "Чистий дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг)").

У статті "Інші витрати" (рядок 2165) відображаються належна до сплати за звітний період відповідно до законодавства сума податків та зборів. Раніше конкретна назва податку чи збору відповідна сума вказувалися в рядку 101.

Зміни, внесені Наказом N 754 (набрали чинності 19.08.2014 р.)

Зміни, внесені Наказом N 754 в П(С)БО 25 носять чисто технічний характер і виправляють методологічні помилки (у алгоритмі розрахунку були наведені рядки, яких взагалі не було у формі).

Так, в додатку 1 "Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва" до П(С)БО 25 в графі 1 рядка 2290 Звіту про фінансові результати (форма N 2-м) цифри "2268" замінені цифрами "2280".

У додатку 2 "Спрощений фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва" до П(С)БО 25 в графі 1 рядка 2280 Звіту про фінансові результати (форма N 2-мс) цифри "2240" замінені цифрами "2160".

Зміни, що внесені до П(С)БО 27

Наказом N 48 викладено в новій редакції п. 4 П(С)БО 27, яким передбачено, що підприємство подає у звіті про фінансові результати (звіті про сукупний дохід) за період, в якому сталося фактичне вибуття його компонента шляхом ліквідації чи продажу, єдиний показник, який містить:

- прибуток (збиток) від припиненої діяльності після оподаткування;

- прибуток (збиток) від переоцінки необоротних активів, групи вибуття, які утворюють припинену діяльність і оцінюються за чистою вартістю реалізації.

По суті, в абзац 2 п. 4 П(С)БО 27 повернули норму, яка раніше була виключена Наказом N 627.

У п. 3.24 Методичних рекомендацій N 433 зазначено, що у статті "Прибуток (збиток) від припиненої діяльності після оподаткування" (рядок 2305) відображаються відповідно прибуток чи збиток від припиненої діяльності після оподаткування та/або прибуток чи збиток від переоцінки необоротних активів та груп вибуття, які утворюють припинену діяльність і оцінюються за чистою вартістю реалізації. Мабуть, що саме в цьому рядку треба буде відображати і прибуток (збиток) від припиненої діяльності після оподаткування. Також з п. 4 П(С)БО 27 виключено припис {четвертий абзац) про те, що вказаний результат відображається по вписуваному рядку 176 - прибуток чи 177 - збиток (у тому числі) від вибуття активів та погашення зобов'язань в результаті припинення діяльності. Це логічно, оскільки у діючій формі Звіту про фінансові результати (звіту про сукупний дохід) нині передбачена інша кодифікація рядків.

Зміни, що внесені до П(С)БО 31

Наказом N 48 викладено в новій редакції п. 7 П(С)БО 31, яким передбачено, що якщо запозичення безпосередньо не пов'язані зі створенням кваліфікаційного активу, то сума фінансових витрат, що підлягає включенню в собівартість кваліфікаційного активу, є добутком норми капіталізації та середньозважених витрат на створення кваліфікаційного активу (включаючи раніше капіталізовані фінансові витрати).

З метою визначення фінансових витрат, які капіталізуються, до розрахунку приймаються середньозважені витрати на створення кваліфікаційного активу протягом тих періодів, в яких понесені підприємством фінансові витрати, що відповідають вимогам п. 5 П(С)БО 31.

У реальному житті може бути важко визначити прямий зв'язок між конкретними позиками та кваліфікаційним активом і визначити позики, яких при інших обставинах можна було б уникнути.

Пояснення щодо включення до собівартості кваліфікаційного активу суми фінансових витрат за наявності запозичень, безпосередньо пов'язаних зі створенням кваліфікаційного активу, та інших запозичень, безпосередньо не пов'язаних зі створенням кваліфікаційного активу, дані в п. 8 П(С)БО 31.

У алгоритм визначення суми фінансових витрат, яка підлягає включенню в собівартість кваліфікаційного активу, внесені зміни. Так, викладено в новій редакції пп. 8.2 п.8 П(С)БО 31, яким передбачено, що "в другу чергу" визначається добуток норми капіталізації фінансових витрат та середньозважених витрат, безпосередньо пов'язаних зі створенням кваліфікаційного активу (за вирахуванням запозичень, безпосередньо пов'язаних зі створенням кваліфікаційного активу).

Приклад 1. У компанії є кваліфікаційний актив - завод з випуску будматеріалів. 80 % позикових коштів компанії відносяться до цього активу. Інші позикові кошти не пов'язані з активом, що кваліфікується. Усі позикові кошти одержані за однаковою процентною ставкою. Сума процентних платежів за звітний період складає 20 000 грн.

Капіталізувати витрати з позик треба таким чином:

- 80% з них (16 000 грн) віднести на збільшення вартості активу;

- 20 % (4000 грн) - віднести на витрати поточного періоду.

Приклад 2. Компанія будує міст вартістю 25 000 000 грн, з яких 19 000 000 грн одержані в якості довгострокової позики під 16 %. Інші 6 000 000 грн поступили з двох різних джерел: 35 % сум позики надаються під 20 % річних, 65% - під 24 % річних.

Витрати з позик за перший рік складуть:

- 19 млн грн х 16 % = 3 040 000 грн;

- 6 000 000 х [ (35 % х 20 %) + (65% х 24 %)] = 1 356 000 грн;

- Разом = 4 396 000 грн.

Середня ставка з позик для проекту = 17,58 % (4 396 000 грн : 25 000 000 грн).

П(С)БО 31 доповнено новим п. 15, який передбачає, що якщо собівартість кваліфікаційного активу перевищує суму очікуваного відшкодування такого активу в частині незавершених капітальних інвестицій чи чистої вартості реалізації в частині запасів, то вона може бути зменшена в порядку, визначеному національними положеннями (стандартами) бухгалтерського обліку.

Приклад 3. На заводі є верстат. Його можна продати за 150 000 грн. Згідно з внутрішніми розрахунками економічна віддача від продовження використання верстата на заводі складе 180 000 грн. Це вартість, яку верстат створить за строк експлуатації, що залишився. Таким чином, відшкодована сума верстата складає 180 000 грн.

При капіталізації витрат існує ризик, що вартість активу збільшиться настільки, що перевищищц відшкодовану суму. Сума витрат з позик, в частині перевищення відшкодованої суми, списується на витрати. Тобто, якщо витрати з позик перевищать 30 000 грн, (180 000 грн - 150 000 грн), то вони будуть відноситься на витрати звітного періоду.

Зміни, що внесені до типової форми
фінансової звітності N 5 "Примітки до річної
фінансової звітності"

Наказом N 48 внесені зміни до форми Приміток до річної фінансової звітності (форма N 5), якими приведені посилання на Баланс та План рахунків у відповідність з їх діючою редакцією.

Так, в розділі IV "Фінансові інвестиції":

- слова та цифри "З рядка 045 графа 4 Балансу" замінені словами та цифрами "З рядка 1035 графа 4 Балансу (Звіту про фінансовий стан)";

- слова та цифри "З рядка 220 графа 4 Балансу" замінені словами та цифрами "З рядка 1160 графа 4 Балансу (Звіту про фінансовий стан)".

У розділі V "Доходи та витрати" в назві рядка 633 слова "продукції основної діяльності" замінені словом "активів".

У розділі VI "Грошові кошти":

- назва рядка 640 викладено в наступній редакції: "Готівка";

- слова та цифри "З рядка 070 гр. 4 Балансу" замінити словами та цифрами "З рядка 1090 графа 4 Балансу (Звіту про фінансовий стан)".

У розділі VIII "Запаси" слова та цифри "З рядка 275 графа 4 Балансу" замінити словами та цифрами "З рядка 1200 графа 4 Балансу (Звіту про фінансовий стан)".

Зміни, що внесені до Положення N 1213

Наказом N 48 доповнено новими абзацами п. 3 розд. III Положення N 1213 такого змісту:

"Безоплатна передача (з балансу на баланс) державними (казенними) та комунальними підприємствами активів, які раніше були отримані підприємством для формування статутного капіталу за рішенням органу, уповноваженого управляти державним майном, або органу місцевого самоврядування, але відповідні зміни не були внесені до статутних документів, відображається за кредитом рахунків обліку цих активів та дебетом:

* рахунку 13 "Знос необоротних активів" - на суму зносу цих об'єктів, одночасно на цю суму кредитується рахунок 44 "Нерозподілені прибутки (непокриті збитки)" і дебетується субрахунок 425 "Інший додатковий капітал";

- субрахунку 425 "Інший додатковий капітал" - на залишкову вартість отриманих об'єктів".

Список використаних документів

ПК України - Податковий кодекс України

Інструкція N 69 - Інструкція з інвентаризації основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, затверджена наказом Мінфіну України від 11.08.1994 р. N 69

Інструкція N 291 - Інструкція із застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств та організацій, затверджена наказом Мінфіну України від 30.11.1999 р. N 291

Методичні рекомендації N 433 - Методичні рекомендацій щодо заповнення форм фінансової звітності, затверджені наказом Мінфіну України від 28.03.2013 р. N 433

Наказ N 48 - Наказ Мінфіну України від 08.02.2014 р. N 48 "Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України з бухгалтерського обліку"

Наказ N 302 - Наказ Мінфіну України від 29.11.2000 р. N 302 "Про Примітки до річної фінансової звітності"

Наказ N 627 - Наказ Мінфіну України від 27.06.2013 р. N 627 "Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України з бухгалтерського обліку"

Наказ N 754 - Наказ Мінфіну України від 14.07.2014 р. N 754 "Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України з бухгалтерського обліку"

Наказ N 879 - Наказ Мінфіну України від 02.09.2014 р. N 879 "Про затвердження Положення про інвентаризацію активів та зобов'язань"

НП(С)БО 1 - Національне положення (стандарт) бухгалтерського обліку 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності"", затверджене наказом Мінфіну України від 07.02.2013 р. N 73

П(С)БО 7 - Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби", затверджене наказом Мінфіну України від 27,04.2000 р. N 92

П(С)БО 11 - Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 11 "Зобов'язання", затверджене наказом Мінфіну України від 31.01.2000 р. N 20

П(С)БО 21 - Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 21 "Вплив змін валютних курсів", затверджене наказом Мінфіну України від 10.08.2000 р. N 193

П(С)БО 25 - Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 25 "Фінансовий звіт суб'єкта малого підприємництва", затверджене наказом Мінфіну України від 25.02.2000 р. N 39 в редакції від 24.01.2011 р. N 25

П(С)БО 27 - Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 27 "Необоротні активи, що утримуються для продажу, та припинена діяльність", затверджене наказом Мінфіну України від 07.11.2003 р. N 617

П(С)БО 30 - Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 30 "Біологічні активи", затверджене наказом Мінфіну України від 18.11.2005 р. N 790

П(С)БО 31 - Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 31 "Фінансові витрати", затверджене наказом Мінфіну України від 28.04.2006 р. N 415

План рахунків - План рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств та організацій, затверджений наказом Мінфіну України від 30.11.1999 р. N 291 в редакції від 09.12.2011 р. N 1591

Положення N 88 - Положення про документальне забезпечення записів в бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну України від 24.05.1995 р. N 88

Положення N 375 - Положення про Міністерство фінансів України, затверджене Постановою КМУ від 20.08.2014 р. N 375

Положення N 496 - Положення про встановлення офіційного курсу гривні до іноземних валют та курсу банківських металів, затверджене постановою Правління НБУ від 12.11.2003 р. N 496

Положення N 1213 - Положення про порядок бухгалтерського обліку окремих активів та операцій підприємств державного, комунального секторів економіки і господарських організацій, які володіють та/або користуються об'єктами державної, комунальної власності, затверджене наказом Мінфіну від 19.12.2006 р. N 1213

Порядок N 419 - Порядок подання фінансової звітності, затверджений Постановою КМУ від 28.02.2000 р. N 419

Розпорядження N 650 - Розпорядження Нацкомфінпослуг від 06.03.2014 р. N 650 "Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України"

Спрощений План рахунків - Спрощений План рахунків бухгалтерського обліку, затверджений наказом Мінфіну України від 19.04.2001 р. N 186

"Консультант бухгалтера" N 24 (772) 22 грудня 2014 року
Передплатні індекси: 21946 (українською мовою), 22789 (російською мовою)