Чим запам'ятався платникам податків 2014 рік!

Ось і добігає кінця 2014 рік, який привніс у життя суб'єктів господарювання дуже багато змін і більшою мірою несприятливих для ведення господарської діяльності.

Так, у 2014 році наша країна втратила контроль над деякими територіями і вперше за роки незалежності ми зіткнулися з ситуацією, коли частина наших суб'єктів господарювання перестали бути українськими і працювати за законодавством України.

Законодавцям та уряду України багато що довелося змінити в питаннях оподаткування. Загалом, не так довелося нам прожити цей рік як планувалося.

У цій публікації ми коротко нагадаємо читачам про основні зміни в податковому законодавстві, які необхідно враховувати при поданні податкової звітності за 2014 рік.

Зміни в регуляторній політиці

З 30 жовтня 2014 року згідно з із Законом N 1206 печатки виключені з обов'язкових атрибутів багатьох документів, зокрема договорів, протоколів загальних зборів учасників, реєстрів присутніх учасників, довіреностей виданих від імені юридичних осіб тощо. Фактично, така відміна надає офіційний статус документам за наявності тільки підпису уповноваженої особи.

Згідно з п. 48.3 ст. 48 гл. 2 розд. II ПК України одним з обов'язкових реквізитів податкової декларації є, зокрема, підписи посадових осіб платника податків, які визначені ПК України, завірені печаткою такого платника податку (за наявності)

Отже, підписи посадових осіб юридичної особи в податковій звітності скріплюються печаткою такої юридичної особи, але тільки при її наявності.

Також Законом N 1206 скасовано справляння реєстраційного збору за проведення державної реєстрації юридичної особи та фізичної особи - підприємця.

Реєстраційний збір збережено для усіх інших цілей, наприклад, він продовжує сплачуватися при внесенні змін до статутів юридичних осіб.

У зв'язку із ситуацією, яка виникла* на сході України, існують проблеми з проведенням реєстраційних дій щодо реєстрації фізичної особи підприємцем, і проведенням реєстраційних дій щодо зміни місця знаходження юридичних осіб та місця проживання фізичних осіб-підприємців.

Законом N 1669 вказане питання врегульовано, а також автоматично продовжена дія документів дозвільного характеру, виданих суб'єктам господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції (далі - АТО).

Крім того, Законом N 1669 передбачена спрощена процедура отримання документів про підтвердження форс-мажорних обставин.

Нюанси оподаткування для суб'єктів господарювання,
які знаходяться на території Криму та в зоні АТО

Анексія Криму та військові дії на території Донецької та Луганської областей призвели до того, що на цих територіях стало неможливо нормально здійснювати комерційну діяльність і співпрацювати з ними суб'єктам господарювання з інших регіонів України (материкової частини).

Особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України визначив спеціальний Закон N 1636, що набрав чинності 27.09.2014 р.

Цим Законом була створена вільна економічна зона "Крим" (далі - СЕЗ "Крим") і врегульовані інші аспекти правових відносин між фізичними та юридичними особами, які знаходяться на тимчасово окупованій території чи за її межами.

На території СЕЗ "Крим" діє особливий правовий режим економічної діяльності фізичних та юридичних осіб, у тому числі особливий порядок застосування норм регуляторного, податкового та митного законодавства України, а також особливий режим внутрішньої та зовнішньої міграції фізичних осіб.

На території СЕЗ "Крим" не справляються загальнодержавні податки та збори, що визначені ст. 9 розд. І ПК України, і збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, передбачений Законом N 400.

Таким чином, Закон N 1636 надав право резидентам Криму не виконувати передбачені українським законодавством обов'язки перед контролюючими українськими органами, а саме визнав право не подавати податкову звітність і не платити податки до Державного бюджету.

Фізичні особи, які мають податкову адресу (місце проживання), та юридичні особи (відокремлені підрозділи), які мають податкову адресу (місцезнаходження) на території СЕЗ "Крим", прирівнюються з метою оподаткування до нерезидентів

Оскільки резиденти Криму визнаються нерезидентами, то операціям між резидентами материкової частини України та резидентам Криму присвоюється статус зовнішньоекономічної діяльності і дозволяються розрахунки в іноземній конвертованій валюті

Тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, які здійснюють діяльність на території проведення АТО, і осіб, які проживають у зоні проведення АТО чи переселилися з неї під час її проведення, визначає Закон N 1669.

Згідно зі ст. 2 Закону N 1669 на час проведення АТО заборонено нарахування пені та/або штрафів на основну суму заборгованості щодо зобов'язань за кредитними договорами та договорами позики з 14.04.2014 р. громадянам України, які зареєстровані та постійно проживають чи переселилися в період з 14.04.2014 р. з населених пунктів, визначених у затвердженому Кабміном України переліку, де проводилася АТО, а також юридичним особам та фізичним особам - підприємцям, які здійснюють (здійснювали) свою господарську діяльність на території населених пунктів, визначених у затвердженому Кабміном України переліку, де проводилася АТО.

Банки та інші фінансові установи, а також кредитори зобов'язані відмінити зазначеним у ст. 2 Закону N 1669 особам пеню та/або штрафи, нараховані на основну суму заборгованості із зобов'язань щодо кредитних договорів та договорів позики в період проведення АТО.

Правда визначитися з переліком населених пунктів, де проводилася АТО, у Кабміну якось не вийшло. Спочатку Розпорядженням N 1053-р Кабмін України визначив такий перелік населених пунктів, але потім Розпорядженням N 1079-р він був призупинений.

Зміни в адмініструванні податків та зборів (обов'язкових платежів)

У 2014 році продовжилася епопея з реорганізацією контролюючих органів. Результатом таких перетворень стала ліквідація Міндоходів України та створення Державної фіскальної служби України (далі - ДФСУ). У результаті вийшло, що тепер Мінфін України розроблятиме та затверджуватиме форми для податкової звітності.

Нагадаємо, що 16.08.2014 p. набрав чинності Закон N 1622, який встановив, що до кінця 2014 року контролери (крім ДФСУ) можуть перевіряти бізнес виключно з дозволу Кабміну України чи на прохання самого суб'єкта господарювання.

З 17.08.2014 р. у контролерів більше немає права в ході перевірки відповідно до Закону про держнагляд вилучати у суб'єктів господарювання оригінали їх фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, а також комп'ютери, їх частини, крім випадків, передбачених кримінальним процесуальним законодавством. Відповідні зміни внесені Законом N 1600.

Тимчасове обмеження щодо здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності в період і на території проведення АТО передбачене Законом N 1669.

Зміни в оподаткуванні прибутку

До основних змін, що відбулися в оподаткуванні прибутку, можна віднести підвищення основної ставки податку на прибуток, відміну пільгової ставки з податку на прибуток від операцій з цінними паперами та зміну позиції контролюючих органів щодо відображення витрат з гарантійних ремонтів, що здійснюються для юридичних осіб.

На постійній основі Законом N 1166 введено застосування основної ставки податку на прибуток підприємств на рівні 18 % (замість 16 %).

Прибуток, отриманий від операцій з торгівлі цінними паперами, що мають обіг/не мають обігу на фондовій біржі, з 03.08.2014 р. підлягає оподаткуванню за ставкою 18 % (до 02.08.2014 р. було 10 %). Такі зміни в підвищенні ставки щодо оподаткування цінних паперів передбачені Законом N 1621. Проте відповідних змін з оподаткування цінних паперів за двома різними ставками у форми податкової звітності з податку на прибуток внесено не було.

ДФСУ рекомендує відображати загальну суму податку на прибуток від операцій з торгівлі цінними паперами, які мають обіг/не мають обігу на фондовій біржі, в рядку 10 Податкової декларації з податку на прибуток підприємства, затвердженої Наказом N 872, що складається з:

- суми податку, розрахованої за ставкою 10 % - з 1 січня по 2 серпня 2014 р. (включно),

- суми податку, розрахованої за ставкою 18 % - з 3 серпня по 31 грудня 2014 р. (включно).

Також Законом N 1621:

- скасована пільга з податку на прибуток суб'єктів готельних послуг та підприємств галузі електроенергетики, які виробляють електричну енергію виключно з відновлювальних джерел енергії (підпункти "а" та "в" п. 17 підрозд. 4 розд. XX ПК України). Прибуток цих суб'єктів оподатковуватиметься за основною ставкою 18 %;

- введено обов'язок ведення окремого обліку для суб'єктів господарювання водо-, теплопостачання та водовідведення і підприємств паливно-енергетичного комплексу, які звільняються від оподаткування в порядку, передбаченому пунктами 154.8 та 154.9 розд. III ПК України (абзац 9 п. 152.11 розд. III ПК України);

- введено оподаткування на загальних підставах доходів інвестиційних фондів у вигляді процентів (пп. 136.1.9 п. 136.1 ст. 136 розд. III ПК України) (оподатковуватимуться за основною ставкою 18 %).

В Узагальнюючій податковій консультації щодо витрат на гарантійний ремонт (обслуговування) чи гарантійні заміни товарів, затвердженої Наказом N 366, Міндоходів нарешті погодилося, що витрати, які пов'язані з виконанням гарантійних зобов'язань, у продавців товару можуть враховуватися при визначенні оподатковуваного прибутку по товарах, проданих як фізичним особам, так і юридичним особам.

Таким чином, витрати на гарантійний ремонт (обслуговування) чи гарантійні заміни товарів, щодо яких оприлюднені зобов'язання продавця відносно їх гарантійного обслуговування, враховуються платникомпродавцем при визначенні об'єкту оподаткування на прибуток за умови належного ведення обліку покупців, товарів, які отримали таку заміну, чи послуги з ремонту (обслуговування), незалежно від їх статусу (фізичні чи юридичні особи) і підтвердження таких витрат належним чином оформленими первинними документами.

Зміни з ПДФО

У 2014 році законодавці робили декілька спроб збільшити ставку оподаткування з дивідендів, отриманих фізичними особами, а також ввести прогресивну шкалу для оподаткування пасивних доходів. Не усі з цих спроб були реалізовані повною мірою.

Зрештою вийшло, що як і раніше оподаткування дивідендів буде здійснюватися за ставкою 5 %, а інвестиційного прибутку чи роялті - за ставками 15 % та/або 17 %.

А ось нове в оподаткуванні доходів фізичних осіб - це передбачений Законом N 1166:

- податок у розмірі 15 % та/ або 17 % на пенсійні виплати, якщо їх розмір перевищує 10 тис. грн з суми перевищення (застосовується з 01.04.2014 р.);

- встановлення лінійної ставки оподаткування пасивних доходів у вигляді процентів на рівні 15 % (застосовується з 02.08.2014 p.).

Проте не усі проценти з пасивних доходів у фізичних осіб підлягають оподаткуванню. Так, згідно з пп. 165.1.41 п. 165.1 ст. 165 розд. IV ПК України, не підлягають оподаткуванню і не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податків доходи у вигляді процентів на поточні банківські рахунки, з яких на користь фізичних осіб здійснюються виключно виплати заробітної плати, стипендій, пенсій, соціальної допомоги та інших передбачених законом соціальних виплат. Ознаки таких рахунків визначаються Національним банком України.

А ось правила оподаткування пасивних доходів, що було вступили в дію з 01.07.2014 р. скасовані.

Прикінцеві положення Закону N 1588 звільнили від сплати податку за старими правилами за період, що передує початку дії нового документу, тобто з 01.07.2014 р. по 01.08.2014 р.

Податок, нарахований (утриманий) податковим агентом з доходів у вигляді процентів, нарахованих на поточний чи вкладний (депозитний) банківський рахунок, ощадний (депозитний) сертифікат, вклад (депозит) члена кредитної спілки в кредитній спілці за період з 01.07.2014 р. до 01.08.2014 p., підлягає анулюванню і не сплачується до бюджету. Інформація щодо сум таких доходів та податків не вказується податковим агентом в податковому розрахунку за формою N 1ДФ.

Зміни з ПДВ

Законом N 1166 введено на постійній основі застосування основної ставки з ПДВ на рівні 20 % (замість 17 %) і передбачене обкладення ПДВ операцій з поставки лікарських засобів та виробів медичного призначення (імпорт та постачання виробником) за ставкою 7 % з 01.04.2014 р.

Законом N 1166, по суті, були скасовані пільги зі сплати ПДВ при ввезенні на митну територію України лікарських засобів, дозволених для виробництва та застосування в Україні і внесених до Державного реєстру лікарських засобів (у тому числі аптечними закладами), а також виробів медичного призначення, визначених окремим переліком.

Тому, обкладення ПДВ вказаної категорії товарів при ввезенні їх на митну територію України з 01.04.2014 р. по 18.04.2014 р. (включно) здійснювалося на загальних підставах за ставкою 20 % відповідно до пп. "а" п. 193.1 ст. 193.1 розд. V ПК України.

Лише з 19.04.2014 р. Законом N 1200 була виправлена помилка законодавців і операції з ввезення на митну територію України лікарських засобів та виробів медичного призначення стали обкладатися за ставкою 7 %.

Для виробів медичного призначення право на застосування ставки ПДВ 7 % надається тільки за переліком, затвердженим Кабміном України.

Переліків таких медичний виробів, якими необхідно було керуватися платникам ПДВ у 2014 році, було чотири:

- Перелік N 867 (формально діяв щодо ставки ПДВ 7 % з 01.04.2014 р. до 25.04.2014 p.);

- Перелік 118 (діяв з 26.04.2014 р. до 30.06.2014 р.);

- Перелік 216 (діяв з 01.07.2014 р. * до 09.09.2014 p.);

- Перелік 410 (діє з 10.09.2014 p.).

Медичні вироби, що не увійшли до Переліку N 410, з 10.09.2014 р. підлягають оподаткуванню за ставкою 20 % як під час їх митного оформлення при ввезенні на митну територію України, так і при їх постачанні на митній території України.

Продовжено пільгове оподаткування і відшкодування ПДВ за операціями постачання зернових та технічних культур сільськогосподарськими підприємствами. Спочатку Закон N 1166 відмінив відшкодування ПДВ для експортерів зернових не з 01.01.2014 р. як пропонувалося раніше, а з 01.10.2014 р. (тобто тільки з нового урожаю), а потім Законом N 1621 право на відшкодування ПДВ для цієї категорії платників податків продовжили до 31.12.2014 р.

Так, згідно з п. 15-1 підрозд. 2 розд. XX ПК України, тимчасово до 31.12.2014 р. (включно) звільняються від обкладення ПДВ операції з поставки на митній території України зернових культур товарних позицій 1001 - 1008 згідно з УКТ ЗЕД та технічних культур товарних позицій 1205 та 1206 00 згідно з УКТ ЗЕД, крім першого постачання таких зернових та технічних культур сільськогосподарськими підприємствами - виробниками та підприємствами, які безпосередньо придбали такі зернові та технічні культури у сільськогосподарських підприємств - виробників, а також крім постачання таких зернових та технічних культур аграрним фондом у разі їх придбання з ПДВ.

Операції з вивезення в митному режимі експорту зернових та технічних культур, зазначених в абзаці 1 п. 15-1 підрозд. 2 розд. XX ПК України, звільняються від обкладення ПДВ, крім вивезення сільськогосподарськими підприємствами - виробниками таких зернових та технічних культур, вирощених на землях сільськогосподарського призначення, які знаходяться у їх власності чи постійному користуванні, та/ або на орендованих землях, зареєстрованих належним чином відповідно до встановленого закону порядку, на дату такого експорту.

При формуванні податкового кредиту з придбаних та/або виготовлених необоротних активів, які одночасно використовуються в оподатковуваних та не оподатковуваних ПДВ операціях, вказаних в абзацах 1 та 2 п. 15-1 підрозд. 2 розд. XX ПК України, норми ст. 199 "Пропорційне віднесення сум податку до податкового кредиту" розд. V ПК України не застосовуються, а сплачені (нараховані) суми ПДВ з таких необоротних активів повністю включаються до податкового дредиту.

Законом N 1166 зменшено з 01.04.2014 р. оподатковуваний ПДВ імпорт товарів, що переміщуються в міжнародних поштових відправленнях, з € 300 до € 150.

З 03.04.2014 р. згідно зі ст. 24 Закону про Держбюджет 2014 з'явився спосіб відшкодування ПДВ облігаціями внутрішньої позики. Такі зміни були внесені Законом N 1165.

Тобто, відшкодовувати ПДВ облігаціями внутрішньої державної позики (зі строком обігу п'ять років) повинні були платникам, у яких суми ПДВ задекларовані до відшкодування до 01.01.2014 p., підтверджені перевірками і не відшкодовані на 01.04.2014 р.

Отримання відшкодування ПДВ у вигляді облігацій здійснюється на добровільних засадах (тобто виключно за бажанням платника податків).

При цьому оформлення облігацій прирівнюється до отримання платником податків бюджетного відшкодування шляхом перерахування грошових коштів з бюджетного рахунку на рахунок платника ПДВ. А усі подальші операції платника податків з облігаціями - це вже, по суті, звичайні операції з борговими цінними паперами.

Відповідні зміни з приводу облігацій внутрішньої державної позики внесені також п. 23 підрозд. 10 розд. XX ПК України.

Згідно з п. 32 підрозд. 2 розд. XX ПК України, тимчасово, на період проведення АТО та/або введення воєнного стану відповідно до законодавства, звільняються від обкладення ПДВ операції з ввезення на митну територію України та постачання на митній території України:

- спеціальних засобів індивідуального захисту;

- лікарських засобів та медичних виробів, призначених для використання закладами охорони здоров'я та учасниками АТО для надання медичної допомоги;

- продукції оборонного призначення.

Законом N 1690 внесені зміни до ПК України, які забезпечують достатню свободу сторін у визначенні умов угод про розділ продукції та усувають протиріччя між нормами цього Кодексу.

Зокрема,внесені редакційні уточнення у визначення поняття "інвестор (оператор)" і введена можливість покладання прав та обов'язків щодо реєстрації в якості платників ПДВ за угодою, нарахування та сплати ПДВ і подання податкової звітності з ПДВ за багатосторонньою угодою на кожного інвестора та/або оператора в порядку, визначеному угодою.

Так, якщо багатостороння угода про розподіл продукції передбачає можливість реєстрації не лише оператора, але й інвесторів як платників ПДВ за угодою, такі інвестори повинні подати реєстраційні заяви в одному звітному (податковому) періоді до 10 числа календарного місяця, наступного за місяцем, в якому інвесторами було прийняте рішення про реєстрацію (п. 337.3 ст. 337 розд. XVIII ПК України).

При від'ємному значенні суми ПДВ, така сума підлягає відшкодуванню інвестору (оператору) в порядку та строки, передбачені угодою про розподіл продукції, затвердженою Кабміном України. При цьому інвестор (оператор) має право на автоматичне бюджетне відшкодування такої суми у повному обсязі (п. 337.4 ст. 337 розд. XVIII ПК України).

Зміни в порядку справляння акцизного податку

Законом N 1166 з 01.04.2014 р. збільшені у два рази ставки акцизного податку на нові автомобілі та мотоцикли з об'ємом двигуна більше 0,5 л; встановлені ставки акцизу на мотоцикли з об'ємом двигуна до 0,5 л на рівні 0,06 € за 1 куб. см і підвищені у два рази ставки акцизного податку на автомобільні кузови.

Ставки акцизного податку на алкогольні напої та тютюнові вироби підвищувалися у 2014 році у декілька етапів і не лише у зв'язку з ухваленням антикризових законів.

Першими набрали чинності 01.03.2014 р. зміни, внесені пп. 1 п. 4 розд. І Закону N 713 до пп. 215.3.1 "Спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво" п. 215.3 ст. 215 розд. VI ПК України щодо збільшення ставок акцизного податку на спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої.

Зміни, внесені абзацом 3 п. 15 розд. І Закону N 1166 до пп. 215.3.1 "Спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво" п. 215.3 ст. 215 розд. VI ПК України зі збільшення ставок акцизного податку на пиво, набрали чинності 01.05.2014 p.; щодо збільшення ставок акцизного податку на спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, набрали чинності 01.07.2014 р. і 01.09.2014 р. (з урахуванням змін, внесених Законом N 1200); зі збільшення ставок акцизного податку та мінімального акцизного податкового зобов'язання на тютюнові вироби, набрали чинності 01.07.2014 р. та 01.09.2014 р.

З 01.11.2014 р. до пп. 215.3.1 п. 215.3 ст. 215 розд. VI ПК України внесені чергові зміни, передбачені абзацом 2 пп. 19 п. 1 розд. І Закону N 1621, згідно з яким акцизним податком обкладається продукція товарних позицій 2103 90 30 00, 2106 90 УКТ ЗЕД, якщо вміст спирту в ній 8,5 % об'ємних одиниць і більше.

Зміни в порядку справляння збору за
першу реєстрацію транспортного засобу

Законом N 1166 ставки податку за першу реєстрацію транспортного засобу, встановлені ст. 234 розд. VII ПК України, збільшені в середньому на 8,2 % з 01.04.2014 р.

Платниками цього податку є як юридичні, так і фізичні особи, які здійснюють першу реєстрацію в Україні транспортних засобів.

Зміни в порядку справляння екологічного податку

З 1 січня 2014 року (для виробників електроенергії на теплоелектроцентралях та теплоелектростанціях - з 1 січня 2016 року) відповідно до п. 2 підрозд. 5 розд. XX ПК України, з податкових зобов'язань з екологічного податку ставки складають 100 % від передбачених ставок статтями 243 - 246 розд. VIII ПК України.

Також, згідно з пунктами 17 - 22 розд. І Закону N 1166 збільшені на 8,3 % ставки екологічного податку (з 01.04.2014 p.):

- за викиди в атмосферне повітря окремих забруднюючих речовин стаціонарними джерелами забруднення (визначені пунктами 243.1-243.4 ст. 243 розд. VIII ПК України),

- за викиди в атмосферне повітря стаціонарними джерелами забруднення забруднюючих речовин (сполук), які не увійшли до п. 243.1 ст. 243 розд. VIII ПК України і на які встановлено клас небезпеки; для забруднюючих речовин (поєднань), які не увійшли до п. 243.1 ст. 243 розд. VIII ПК України і на які не встановлено клас небезпеки (крім двоокису вуглецю), ставки екоподатку застосовуються залежно від встановлених орієнтовно безпечних рівнів дії таких речовин (сполук) в атмосферному повітрі населених пунктів;

- за викиди в атмосферне повітря забруднюючих речовин пересувними джерелами забруднення (ст. 244 розд. VIII ПК України);

- за скидання окремих забруднюючих речовин у водні об'єкти (пп. 245.1 і 245.2 ст. 245 розд. VIII ПК України);

- за розміщення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи на об'єктах (пп. 246.1 та 246.2 ст. 246 розд. VIII ПК України);

- заутворення радіоактивних відходів (включаючи вже накопичені) (п. 247.1 ст. 247 розд. VIII ПК України);

- за тимчасове зберігання радіоактивних відходів їх виробниками понад встановлений особливими умовами ліцензії строк (ст. 248 ст. 248 розд. VIII ПК України).

Законом N 1191 з 18.04.2014 р. звільнені від оподаткування акцизним податком операції з переобладнання ввезеного на митну територію України транспортного засобу у підакцизний легковий автомобіль і скасована сплата екологічного податку з утилізації знятих з експлуатації транспортних засобів.

Враховуючи викладене, платники екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів та осіб, які здійснюють виробництво (виготовлення) транспортних засобів на митній території України для їх продажу на внутрішньому ринку України, при ухвалі податкових зобов'язань за II квартал 2014 року в податковій декларації повинні були вказувати кількість реалізованих транспортних засобів на внутрішньому ринку України за період з 01.04.2014 по 17.04.2014 (включно).

Зміни в рентних платежах та платі за надра

До платників плати за користування надрами для видобутку корисних копалин з 01.04.2014 р. віднесені:

- землевласники та землекористувачі, крім суб'єктів підприємництва, які відповідно до законодавства відносяться до фермерських господарств, які провадять господарську діяльність з видобування підземних вод на підставі дозволів на спеціальне водокористування (пп. 263.1.5 п. 263.1 ст. 263 розд. XI ПК України);

- землевласники та землекористувачі, крім суб'єктів підприємництва, які згідно із законодавством відносяться до фермерських господарств, громадяни України, іноземці та особи без громадянства, в межах наданих їм земельних ділянок, розмір яких перевищує норми, передбачені ст. 121 ЗК України, які видобувають прісні підземні води із застосуванням електричних пристроїв в об'ємі понад 13 м3 на людину на місяць (за лічильниками) (пп. 263.1.6 п. 263.1 ст. 263 розд. XI ПК України).

Законом N 1166 у підпунктах 263.2.1, 263.2.2 п. 263.2 ст. 263 розд. XI ПК України уточнені визначення об'єкту оподаткування плати за користування надрами для видобутку корисних копалин по кожній наданій в користування ділянці надр, яка визначена у відповідному спеціальному дозволі.

Таким об'єктом є обсяг товарної продукції гірничого підприємства - видобутої корисної копалини (мінеральної сировини), що є результатом господарської діяльності з видобування корисних копалин в податковому (звітному) періоді, приведеному відповідність із стандартом, встановленим галузевим законодавством.

Законом N 1166 затверджені нові ставки плати за користування надрами в цілях, не пов'язаних з видобутком корисних копалин і збільшені з 01.04.2014 р. ставки плати за користування надрами:

- на нафту з покладів, які повністю залягають на глибині понад 5000 метрів, підвищена ставка (процент від вартості товарної продукції гірничого підприємства) до 18 % (було 17 %);

- на газовий конденсат з покладів, які повністю чи частково залягають на глибині до 5000 метрів, підвищена ставка (процент від вартості товарної продукції гірничого підприємства) до 42 % (було 39 %);

- на газовий конденсат з покладів, які повністю або частково залягають на глибині понад 5000 метрів, підвищена ставка (процент від вартості товарної продукції гірничого підприємства) до 18 % (було 17 %).

Крім того, уніфіковані відносні ставки для усіх неенергетичних видів нерудних корисних копалини у розмірі 5 % вартості товарної продукції гірничого підприємства.

Податкові зобов'язання з плати за користування надрами для видобутку корисних копалин в частині прісних підземних вод, які видобуваються платниками, визначеними пп. 263.1.6 п. 263.1 ст. 263 розд. XI ПК України, обчислюються за ставками, визначеними в п. 325.2 ст. 325 розд. XVI ПК України.

Ставки плати за користування надрами для видобутку корисних копалин, що визначені в групі "не-енергетичні, нерудні (неметаловмісні (неметалічні)) корисні копалини, води підземні), поверхневі води, грязі лікувальні (пелоїди)", поширюються як на корисні копалини загальнодержавного, так і місцевого значення, за Переліком корисних копалини загальнодержавного та місцевого значення, визначеного Постановою N 827. При цьому корисна копалина, що визначена, як "поверхневі води", що відповідають ропі (лікувальній, промисловій).

При обчисленні податкових зобов'язань з плати за користування надрами для видобутку корисних копалин базою оподаткування є вартість кожного виду товарної продукції гірничого підприємства.

При обчисленні податкових зобов'язань з плати за користування надрами для видобутку корисних копалин для руди за фактичними цінами згідно з п. 263.10 ст. 263 розд. XI ПК України застосовується коригуючий коефіцієнт, який для кожного звітного (податкового) періоду обчислюється центральним органом виконавчої влади, забезпечує реалізацію державної економічної політики, як співвідношення між базовою фактичною ціною для руди станом на 1 квітня 2014 року і фактичною ціною для руди у звітному періоді.

Платники обчислюють податкові зобов'язання з плати за користування надрами як в цілях, пов'язаних з видобутком корисних копалин, так і в цілях, не пов'язаних з видобутком корисних копалин, починаючи з II кварталу 2014 року.

Тимчасові, до 1 січня 2015 року, особливості справляння плати за користування надрами для видобутку корисних копалин визначив ще й Закон N 1621.

Зміни у справлянні місцевих податків

Законом N 1166 базою оподаткування податком на нерухомість встановлено загальну площу об'єкту житлової нерухомості замість житлової.

Таким чином, з 01.04.2014 р. базою оподаткування на нерухомість є загальна площа об'єкту житлової нерухомості. Відповідно, пільги з цього податку для фізичних осіб застосовуватимуться до загальної площі житлової нерухомості.

Нагадаємо, що для фізичних осіб база оподаткування зменшується на:

- 120 м2 для квартири/квартир;

- 250 м2 для житлових будинків;

- 370 м2, якщо у власності знаходяться квартири та житлові будинки.

Таке зменшення надається один раз за кожен базовий податковий (звітний) період (рік). Пільга не надаватиметься, якщо об'єкти нерухомості використовуються власниками з метою отримання доходів: в орендних, лізингових операціях або у підприємницькій діяльності.

Ставки податку встановлюються за рішенням сільської, селищної чи міської ради в відсотках до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 м2 бази оподаткування.

Зміни в платі за землю

Починаючи з 01.04.2014 p., згідно з пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 розд. XIII ПК України, орендна плата за землі державної та комунальної власності не може бути менше 3 % і більше 12 % нормативної грошової оцінки землі (раніше було - не менше трикратного розміру земельного податку і не більше 12 % нормативної грошової оцінки).

Зміни у зборі за користування радіочастотним ресурсом

Законом N 1166 розміри ставок збору за користування радіочастотним ресурсом України, що встановлені ст. 320 розд. XV ПК України, збільшені з 01.04.2014 р. удвічі.

В той же час до ставок ширини смуги до 30 Мгц (15 х 2) застосовується знижуючий коефіцієнт 0,75.

Таким чином, користувачі радіочастотним ресурсом, зокрема ті, які використовують стільниковий зв'язок (усіх типів), радіозв'язок у багатоканальних розподільних системах для передачі та ретрансляції телевізійного зображення, радіозв'язок у системі передачі даних з використанням шумоподібних сигналів, за наявності сукупності виданих дозвільних документів на користування радіочастотним ресурсом, що належить окремому користувачу, для якого ширина смуги радіочастот не перевищує 30 Мгц (15 х 2) в кожному регіоні окремо, застосовують знижуючий коефіцієнт 0,75.

Зміни в платі за воду

З 1 квітня 2014 року Законом N 1166 внесені зміни до ПК України, зокрема, встановлені нові ставки збору за спеціальне використання води, визначені ст. 325 розд. XVI ПК України.

Змінено ставки збору за спеціальне використання поверхневих вод залежно від басейну річок, включаючи припливи усіх порядків, передбачені п. 325.1 ст. 325 розд. XVI ПК України, та ставки збору за спеціальне використання підземних вод залежно від регіону, що передбачені п. 325.2 ст. 325 розд. XVI ПК України.

Наприклад, ставка збору за спеціальне використання води для потреб гідроенергетики складає 6,93 грн за 10 тис. м3 води (було 6,38 грн), пропущеної через турбіни гідроелектростанцій (п. 325.3 ст. 325 розд. XVI ПК України).

Введено військовий збір

Законом N 1621 внесені зміни до ПК України та БК України, згідно з якими перелік загальнодержавних податків та зборів поповнився військовим збором.

Військовий збір - це новий загальнодержавний збір, введений тимчасово з метою забезпечення фінансування заходів з підвищення обороноздатності держави.

Основною нормою, що визначає склад платників, базу справляння, ставки, порядок обчислення та сплати військового збору є п. 16-1 підрозд. 10 розд. XX ПК України.

Військовий збір, який сплачується (перераховується) відповідно до п. 16-1 підрозд. 10 розд. XX ПК України, відноситься до доходів загального фонду Державного бюджету України (п. 12) ч. 2 ст. 29 БК України).

Ставка військового збору складає 1,5 % від об'єкту оподаткування (пп. 1.3 п. 16-1 підрозд. 10 розд. XX ПК України).

Згідно з пп. 1.2 п. 16-1 підрозд. 10 розд. XX ПК України, об'єктом оподаткування військовим збором є доходи у формі:

- заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат чи інших виплат та винагород, які нараховуються (виплачуються, надаються) платнику у зв'язку з трудовими відносинами і за цивільно-правовими договорами;

- виграшу в державну та недержавну грошову лотерею, виграш гравця (учасника), отриманого від організатора азартної гри.

Зміни в порядку обчислення курсу іноземної валюти

З 4 квітня 2014 року офіційний курс гривні до іноземних валют і курс банківських металів визначається НБУ на поточний робочий день і діятиме з моменту їх встановлення до наступного перегляду.

Це означає, що офіційний курс гривні до іноземних валют встановлюватиметься безпосередньо на поточний день (орієнтовно - десь о 14.00).

Отже, на одну і ту ж дату тепер буває два офіційні курси НБУ:

- з 0 годин до 14 годин;

- з 14 годин до 24 годин.

Офіційний курс гривні до іноземних валют і банківських металів використовується резидентами та нерезидентами України для здійснення бухгалтерського обліку операцій з іноземною валютою та банківськими металами, а також для здійснення НБУ валютних операцій з Державним казначейством України (п. 10 Положення N 496).

Законом N 1200 з 19 квітня 2014 року внесені зміни до ПК України, тому при визначенні бази оподаткування товарів, що ввозяться на митну територію України, перерахунок іноземної валюти до валюти України здійснюється за курсом валюти, визначеним згідно зі ст. 39 розд. І ПК України (абзац 2 п. 190.1 ст. 190 розд. V ПК України).

Стаття 39 розд. І ПК України передбачає, що для цілей ухвали податкових зобов'язань зі сплати митних платежів застосовується офіційний курс валюти до іноземної валюти, встановлений НБУ, який діє на 0 годин дня подання митної декларації, а у разі, якщо митна декларація не подається, - дня визначення податкових зобов'язань.

При визначенні бази оподаткування товарів, що ввозяться на митну територію України в міжнародних поштових та експрес-відправленнях, у несупроводжуваному багажі, перерахунок іноземної валюти до валюти України також здійснюється за курсом валюти, визначеним згідно зі ст. 39 розд. І ПК України (пп. 191.1.3 п. 191.1 ст. 191 розд. V ПК України).

Зміни у сплаті "держдивідендів"

Кабмін України збільшив з 30 до 50 % базовий норматив відрахування частини прибутку, що направляється на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2013 році господарських товариств, у статутному капіталі яких є корпоративні права держави. Відповідні зміни внесені Постановою N 109 до Постанови N 33.

Для господарських товариств електроенергетичної галузі, щодо яких здійснюється державне регулювання цін та тарифів, і публічного акціонерного товариства "Державний ощадний банк України" затверджено базовий норматив у розмірі 30 %.

Зміни у ЄСВ

Законом N 1166 змінені з 01.05.2014 р. пропорції розподілу ЄСВ між фондами соціального страхування таким чином:

- на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування - 34,3 % (збільшився на 1,1 %);

- на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття - 0,5 % (зменшився на 1,0 %);

- на загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, обумовленими похованням - 1,7 % (зменшився на 0,2 %);

- на загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві і професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності - 1,61 % (збільшився на 0,1 %).

З 1 травня 2014 року для осіб, які виявили бажання брати участь в одному з видів загальнообов'язкового державного соціального страхування, змінено розмір ЄСВ. Це стосується категорії осіб, вказаних в абзацах 3 - 5 ч. 1 ст. 10 Закону про єдиний внесок.

Введено збір на обов'язкове державне пенсійне
страхування при купівлі іноземної валюти

З 1 квітня 2014 року Законом N 1166 введено збір на обов'язкове державне пенсійне страхування за ставкою 0,5 % при здійсненні операцій з купівлі юридичними та фізичними особами іноземної валюти у безготівковій та/або готівковій формі.

Платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є юридичні та фізичні особи, які здійснюють операції з купівлі іноземної валюти у безготівковій та/або готівковій формі. Сума сплаченого платником податків збору на обов'язкове державне пенсійне страхування при здійсненні операції з купівлі іноземної валюти враховується таким платником при визначенні оподатковуваного прибутку у складі інших операційних витрат, за умови, що іноземна валюта призначена для проведення господарських операцій.

Соціальне забезпечення

Законом N 1165 відкориговано Закон про Держбюджет 2014 та соціальні гарантії до кінця року підвищуватися не будуть і до кінця року вони діятимуть нарівні, встановленому на 01.01.2014 p.:

- прожитковий мінімум - загальний показник у 1176 грн і для соціальних та демографічних груп населення, для дітей до 6 років - 1032 грн, дітей від 6 до 18 років - 1286 грн, працездатних осіб - 1218 грн, непрацездатних осіб - 949 грн;

- мінімальна зарплата - 1218 грн та 7,30 грн за годину.

Закон N 1166 відмінив нарахування спеціальних пенсій у розмірі 80 % від заробітної плати суддям, прокурорам та держслужбовцям, і перевів їх на загальний принцип нарахування пенсій у розмірі 70 % від зарплати.

Також Законом N 1166 змінено порядок виплати допомоги при народженні дитини і по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Так передбачено об'єднання допомоги при народженні дитини і по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку у один вид допомоги. З 1 липня 2014 року розмір допомоги при народженні дитини встановлено в сумі 41 280 грн, незалежно від кількості народжених дітей.

Виплата здійснюватиметься єдиноразово у розмірі 10 320 грн, а щомісячна виплата допомоги проводитиметься протягом 36 місяців (по 860 грн).

Усі сім'ї, в яких діти народилися до 30 червня 2014 року, отримуватимуть допомогу в розмірі, встановленому на дату народження дитини (на першу дитину - 30 960 грн, на другу дитину - 61 920 грн, на третю та подальших дітей - 123 840 грн).

Виплата допомоги з догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку буде припинена, крім осіб, яким призначена допомога при народженні першої дитини (народженої до 30 червня 2014 року), яка виплачується 24 місяці. На наступні 12 місяців призначатиметься допомога до досягнення дитиною трирічного віку у розмірі 130 грн, що дозволить зарахувати вказаним особам у трудовий стаж період догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.

Строки розрахунків у зед та обов'язковий продаж валюти

Згідно з ч. 1 ст. 1 і ч. 1 ст. 2 Закону N 185 строк зарахування виручки в іноземній валюті на рахунки резидентів у банках за експортними операціями і відстрочення постачання товару за імпортними операціями складає 180 календарних днів.

При цьому НБУ має право вводити на строк до шести місяців інші строки розрахунків, ніж ті, які визначені ч. 1 ст. 1 і ч. 1 ст. 2 Закону N 185.

У виконання наведених вище вимог НБУ встановив, що розрахунки за операціями експорту та імпорту товарів, передбачені в ч. 1 ст. 1 і ч. 1 ст. 2 Закону N 185, здійснюються у строк, що не перевищує 90 календарних днів згідно з:

- Постановою N 453 (з 20.11.2013 р. по 17.05.2014 р. (включно));

- Постановою N 270 (з 20.05.2014 р. по 20.08.2014 р. (включно));

- Постановою N 515 (з 21.08.2014 р. по 21.11.2014 р. (включно));

- Постановою N 734 (з 22.11.2014 р. по 02.12.2014 р. (включно)).

З 18.05.2014 р. по 19.05.2014 р. діяли норми Закону N 185 щодо здійснення розрахунків за експортними, імпортними операціями у 180-денний строк.

З метою підтримки стабільності валютного ринку України НБУ ввів обов'язковий продаж іноземної валюти:

- у розмірі 50 % Постановою N 457 (з 20.11.2013 р. по 17.05.2014 р. (включно));

- у розмірі 50 % Постановою N 271 (з 20.05.2014 р. по 20.08.2014 р. (включно));

- у розмірі 100 % Постановою N 515 (з 21.08.2014 р. по 22.09.2014 р. (включно));

- у розмірі 75 % Постановою N 515 з урахуванням змін, внесених Постановою N 591 (з 23.09.2014 р. по 21.11.2014 р. (включно));

- у розмірі 75 % Постановою N 734 (з 22.11.2014 р. по 02.12.2014 р. (включно)).

_____________

* Офіційно документ був опублікований 02.07.2014 р. в газеті "Урядовий кур'єр" N 116.

Список використаних документів

БК України - Бюджетний кодекс України

ПК України - Податковий кодекс України

Закон N 185 - Закон України від 23.09.1994 р. N 185/94-ВР "Про порядок здійснення розрахунків в іноземній валюті"

Закон N 400 - Закон України від 26.06.1997 р. N 400/97-ВР "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування"

Закон N 713 - Закон України від 19.12.2013 p. N 713-VII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставок окремих податків"

Закон N 1165 - Закон України від 27.03.2014 p. N 1165-VII "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік""

Закон N 1166 - Закон України від 27.03.2014 р. N 1166-VII "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні"

Закон N 1191 - Закон України від 08.04.2014 р. N 1191 -VII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо відміни екологічного податку за утилізацію знятих з експлуатації транспортних засобів та оподаткування акцизним податком операцій з переобладнання ввезеного на митну територію України транспортного засобу у підакцизний легковий автомобіль"

Закон N 1200 - Закон України від 10.04.2014 р. N 1200-VII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо усунення окремих неузгодженостей норм законодавства"

Закон N 1206 - Закон України від 15.04.2014 p. N 1206-VII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України зі спрощення порядку відкриття бізнесу"

Закон N 1588 - Закон України від 04.07.2014 р. N 1588-VІІ"Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо пасивних доходів"

Закон N 1600 - Закон України від 22.07.2014 р. N 1600-VII "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обмеження втручання у діяльність суб'єктів господарювання"

Закон N 1621 - Закон України від 31.07.2014 p. N 1621-VII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України"

Закон N 1622 - Закон України від 31.07.2014 p. N 1622-VII "Про внесення змін до Закону України "Про Державний бюджет України на 2014 рік""

Закон N 1636 - Закон України від 12.08.2014 p. N 1636-VII "Про створення вільної економічної зони "Крим" та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України"

Закон N 1669 - Закон України від 02.09.2014 p. N 1669-VII "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції"

Закон N 1690 - Закон України від 07.10.2014 p. N 1690-VII "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення оподаткування інвестиційної діяльності"

Закон про Держбюджет 2014 - Закон України від 16.01.2014 p. N 719-VII "Про Державний бюджет України на 2014 рік"

Закон про держнагляд - Закон України від 05.04.2007 p. N 877-V "Про основні принципи державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності"

Закон про єдиний внесок - Закон України від 08.07.2010 p. N 2464-VI "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування"

Наказ N 366 - Наказ Міндоходів України від 01.07.2014 р. N 366 "Про затвердження Узагальнюючої податкової консультації щодо витрат на гарантійний ремонт (обслуговування) чи гарантійні заміни товарів"

Наказ N 872 - Наказ Міядоходів України від 30.12.2013 р. N 872 "Про затвердження форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємства"

Перелік N 118 - Переіік медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають оподаткуванню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків, затверджений Постановою КМУ від 23.04.2014 р. N 118 (втратив чинність)

Перелік N 216 - Перелік медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають обкладенню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків, затверджений Постановою КМУ від 01.07.2014 р. N 216 (втратив чинність)

Перелік N 410 - Перелік медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають обкладенню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків, затверджений Постановою КМУ від 03.09.2014 р. N 410

Перелік N 867 - Перелік виробів медичного призначення, операції з постачання яких звільняються від оподаткування податком на додану вартість, затверджений Постановою КМУ від 08.08.2011 р. N 867 (втратив чинність)

Положення N 389 - Положення про процентну політику Національного банку України, затверджене постановою Правління НБУ від 18.08.2004 р. N 389

Положення N 496 - Положення про встановлення офіційного курсу гривні до іноземних валют та курсу банківських металів, затверджене постановою Правління НБУ від 12.11.2003 р. N 496

Постанова N 33 - Постанова КМУ від 29.01.2014 р. N 33 "Про затвердження базового нормативу відрахування частки прибутку, що направляється на виплату дивідендів за результатами фінансово-господарської діяльності у 2013 році господарських товариств, в статутному капіталі яких є корпоративні права держави"

Постанова N 109 - Постанова КМУ від 01.04.2014 р. N 109 "Про внесення зміни до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 29 січня 2014 р. N 33"

Постанова N 270 - Постанова Правління НБУ від 12.05.2014 р. N 270 "Про зміну строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів та введення обов'язкового продажу надходжень в іноземній валюті"

Постанова N 271 - Постанова Правління НБУ від 12.05.2014 р. N 271 "Про встановлення розміру обов'язкового продажу надходжень в іноземній валюті"

Постанова N 423 - Постанова Правління НБУ від 15.07.2014 р. N 423 "Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України"

Постанова N 453 - Постанова Правління Національного банку України від 14.11.2013 р. N 453 "Про зміну строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів та введення обов'язкового продажу надходжень в іноземній валюті"

Постанова N 457 - Постанова Правління Національного банку України від 15.11.2013 р. N 457 "Про встановлення розміру обов'язкового продажу надходжень в іноземній валюті"

Постанова N 515 - Постанова Правління НБУ від 20.08.2014 р. N 515 "Про врегулювання ситуації на валютному ринку України"

Постанова N 591 - Постанова Правління НБУ від 22.09.2014 р. N 591 "Про внесення змін до деяких нормативно-правових актів Національного банку України"

Постанова N 734 - Постанова Правління НБУ від 20.11.2014 р. N 734 "Про врегулювання ситуації на валютному ринку України"

Постанова N 827 - Постанова КМУ від 12.12.1994 р. N 827 "Про затвердження переліків корисних копалини загальнодержавного та місцевого значення"

Розпорядження" 1053-р - Розпорядження КМУ від 30.10.2014 р. N 1053-р "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких проводилася антитерористична операція"

Розпорядження N 1079-р - Розпорядження КМУ від 05.11.2014 р. N 1079-р "Про призупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 р. N 1053"

"Консультант бухгалтера" N 23 (771) 8 грудня 2014 року
Передплатні індекси: 21946 (українською мовою), 22789 (російською мовою)