Відповіді на актуальні питання з податкової звітності

У цій підбірці наводимо відповіді на актуальні питання, що стосуються порядку заповнення і подання Звіту про використання платниками податку на прибуток підприємств вивільнених коштів, заповнення форми N 1ДФ при виплаті дивідендів, а також питання, що стосуються порядку подання декларації з податку на прибуток сільськогосподарськими підприємствами на загальній системі оподаткування з річним податковим звітним періодом.

ЗАПИТАННЯ:

1. Як розраховується значення рядку 1 Звіту про використання вивільнених коштів?

2. Які кошти слід вказувати в рядку 1 Звіту про використання вивільнених коштів?

3. Якщо платник податку на прибуток користується відразу декількома пільгами, передбаченими пунктами 15, 17 - 19 підрозд. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПК України, то скільки Звітів він повинен подавати?

4. З якого терміну слід подавати Звіт про використання вивільнених коштів?

5. Чи усі платники податку на прибуток повинні подавати Звіт про використання вивільнених коштів?

6. Як заповнити форму N 1ДФ при виплаті дивідендів?

7. Сільгосппідприємство застосовує загальну систему оподаткування з річним податковим звітним періодом. Як нараховувати податок на прибуток і складати декларацію по такому податку, якщо в першій половині річного звітного періоду, а саме з 01.07.2011 р. по 31.12.2011 p., ставка податку була 23%, а в другій половині (з 01.01.2012 р. по 30.06.2012 р.) ставка складає 21%?

ВІДПОВІДІ:

1. Значення рядку 1 Звіту про використання вивільнених коштів розраховують таким чином: додатне значення «пільгового» рядку 09 Податкової декларації з податку на прибуток підприємства (тобто прибутку, звільненого від оподаткування, - прибутку від пільгової діяльності) множать на ставку податку на прибуток, що діє в звітному періоді (у 2012 році згідно з п. 10 підрозд. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПК України - 21%). Таким чином визначатиметься величина несплаченого з-за пільгової діяльності податку на прибуток, що залишається у розпорядженні платника податків і є для нього сумою вивільнених коштів.

Значення рядку 1 Звіту про використання вивільнених коштів повинне відповідати значенню графи «Сума податкових пільг, гривень» з іншого «пільгового» Звіту - Звіту про суми податкових пільг (у частині «прибуткових» пільг). А ось якщо від пільгової діяльності в звітному періоді отриманий збиток, то рядок 1 Звіту про використання вивільнених коштів заповнюють з прочерком.

2. У рядку 1 Звіту про використання вивільнених коштів вказується сума коштів, вивільнених від оподаткування. Проте що вважати такими «коштами» і як визначити їх суму?

Якщо виходити безпосередньо з назви рядку, то виходить, що в цьому рядку повинні відображатися кошти, які вивільнені від оподаткування. Загальновідомо, що від оподаткування звільняється прибуток, а по деяких видах діяльності - увесь дохід.

У початковому варіанті п. 21 підрозд. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПК України йшлося саме про суми коштів, звільнених від оподаткування.

Потім, з 01.04.2012 р. в п. 21 підрозд. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПК України були внесені зміни і уточнено, що суми коштів, що вивільнилися (суми податку, які внаслідок застосування пунктів 15-19 справжнього підрозділу не сплачуються до бюджету і залишаються у розпорядженні платника податку), спрямовуються таким платником на створення або переоснащення матеріально-технічної бази, збільшення обсягу виробництва (надання послуг), впровадження новітніх технологій та/ або повернення кредитів (у тому числі отриманих до дня набрання чинності даного Кодексу), використаних на вказані цілі, і сплату відсотків по них. При цьому якщо платником податку для погашення кредиту, використаного на вказані цілі, і на сплату відсотків по них отриманий кредит (кредити) рефінансування, то для цілей даного пункту враховуються тільки суми, що сплачуються по кредиту (кредитам) рефінансування.

Таким чином, законодавці не лише розширили напрями по використанню таких коштів, але й конкретизували, що в цьому пункті йдеться безпосередньо про суми податку на прибуток, не сплаченого до бюджету, а не про сам прибуток або дохід. Проте таке уточнення внесене тільки з 01.04.2012 p., а як же бути з урахуванням коштів, що вивільнилися, до цієї дати?

Очевидно, що законодавці припустили помилку в початковому варіанті п. 21 підрозд. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПК України, але як платнику податків довести, що в цьому варіанті йшлося саме про суму податку на прибуток? Адже формально ці зміни не діють з 01.04.2011 р. по 31.03.2012 р. А податкові органи дуже вправно користуються такими помилками і нерідко намагаються використати їх для збільшення платежів до бюджету.

Ми вважаємо, що платнику податків для цього треба звернутися до абзацу 4 початкового варіанту п. 21 підрозд. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПК України, де сказано, що у разі порушення вимог по цільовому використанню звільнених від оподаткування коштів платник податків зобов'язаний збільшити податкові зобов'язання по цьому податку за результатами податкового періоду, на який доводиться таке порушення, а також сплатити пеню, нараховану відповідно до даного Кодексу.

Ми бачимо, що при порушенні цільового використання коштів, вивільнених від оподаткування, платник податків повинен буде збільшити саме податок на прибуток (природно, за ставкою, що діяла на момент надання пільги). А раз так, то і звітувати необхідно саме про податок на прибуток, який не сплачений до бюджету. Зобов'язати платника податків сплачувати усю суму прибутку або доходу по п. 21 підрозд. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПК України неможливо, оскільки в цьому випадку йшлося б про новий вид податку, не передбачений ст. 9 розд. І ПК України. Фінансовою санкцією таку сплату також не можна назвати, оскільки в гл. 11 розд. II ПК України такого виду санкції також немає. Отже, як до 01.04.2012 р., так і після цієї дати під сумою коштів, вивільнених від оподаткування, слід розуміти саме суму податку на прибуток.

3. Код пільги з податку на прибуток згідно з Довідником пільг вказується платником-пільговиком в полі 5 вступної частини Звіту про використання вивільнених коштів. У зв'язку з цим при здійсненні, наприклад, декількох видів пільгової діяльності Звіт про використання вивільнених коштів (з проставлянням відповідного коду пільги) належить подавати окремо по кожному виду пільгової діяльності. Тобто відзвітувати про використання вивільнених коштів в цьому випадку треба окремо по кожній використаній пільзі (подібно до того, як це відбувається в додатку ПЗ до Декларації з податку на прибуток, де пільгові діяльності також не змішуються).

Таким чином, в цьому випадку разом з декларацією з податку на прибуток можна подавати декілька Звітів про використання вивільнених коштів.

Цей Звіт (як і Податкову декларацію з податку на прибуток підприємства) складають наростаючим підсумком, в гривнях без копійок з округленням за загальноприйнятими правилами.

4. У Єдиній базі податкових знань ДПСУ роз'яснила, що Звіт про використання вивільнених коштів слід подавати до органів ДПС починаючи з податкового звітного періоду - І кварталу 2012 року.

Таким чином, подавати цей Звіт платники податків (пільговики) повинні будуть щокварталу, починаючи з І кварталу 2012 року, разом з Податковою декларацією з податку на прибуток підприємства.

Чи повинні подавати Звіт про використання вивільнених коштів підприємства, які отримують прибуток від господарської діяльності з видобутку та використання газу (метану) вугільних родовищ, здійснюваній відповідно до Закону про газ?

Попри те, що в п. 21 підрозд. 4 розд. XX «Перехідні положення» ПК України йдеться про пільговиків з пунктів 15 - 19, Порядок N 299, як випливає з його назви, охоплює пільговиків з пп. 15, 17 - 19 (тобто формально п. 16 не торкається).

Таким чином, підприємства, що одержують прибуток від господарської діяльності з видобутку та використання газу (метану) вугільних родовищ, здійснюваній відповідно до Закону про газ, звітувати про цільове використання звільнених від оподаткування коштів не повинні.

5. Подавати Звіт про використання вивільнених коштів, згідно з п. 1 Порядку N 299 і Наказу N 1685, повинні виключно платники податку на прибуток, пільги зі сплати податку на прибуток для яких встановлені пунктами 15 - 19 підрозд. 4 розд XX «Перехідні положення» ПК України.

Інших пільговиків (наприклад, із ст. 154 розд. III ПК України або платників, що сплачують податок на прибуток згідно з п. 154.6 ст. 154 розд. III ПК України за нульовою ставкою, а також «особливих» платників податків - страховиків (ст. 156 розд. III ПК України), неприбуткових організацій (ст. 157 розд. III ПК України) і підприємств, впроваджуючих ефективні технології (ст. 158 розд. III ПК України)) вимоги про подання цього Звіту не стосуються. Тому таким платникам податків Звіт про використання вивільнених коштів подавати не треба.

6. Згідно з пп. 170.5.4 п. 170.5 ст. 170 розд. IV ПК України доходи у вигляді дивідендів остаточно оподатковуються при їх виплаті за їх рахунок.

Підпунктом «б» п. 176.2 ст. 176 розд. IV ПК України визначено, що податкові агенти, які нараховують і виплачують доход фізичним особам, зобов'язані подавати податковий розрахунок суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків, а також суми утриманого з них податку до органу ДПС за місцем свого розташування. Введення інших форм звітності з вказаних питань не допускається.

Таким чином, податкові агенти, які нараховують і виплачують дохід фізичним особам у вигляді дивідендів, відображають цю суму в податковому розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків, а також суму утриманого з них податку з ознакою «109».

Аналогічна консультація міститься в листі Державної податкової служби в м. Києві від 28.03.2012 р. N 1641/10/17-107 «Про оподаткування доходів у вигляді дивідендів».

7. Затверджена Наказом N 1213 нині чинна форма Податкової декларації з податку на прибуток підприємства не передбачає як зміни ставки податку впродовж звітного періоду, так і особливостей її складання, пов'язаних зі встановленням для виробників сільгосппродукції звітного податкового року, не співпадаючого з календарним роком.

Саме тому ДПСУ прийшла до думки, що виробники сільгосппродукції, визначені ст. 155 ПК України, повинні за річний податковий період (з 1 липня 2011 року по 30 червня 2012 року) подати впродовж 60 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) періоду, дві декларації з податку на прибуток підприємства:

- одну (по послідовності складання, вона має бути першою) - за період з 1 липня по 31 грудня 2011 року включно. У консультації журналу «Вісник податкової служби України» N 20/2012 (с. 4) рекомендовано подавати за старою формою, затвердженою Наказом N 114, але чи буде програмне забезпечення за цією формою працювати, поки неясно;

- другу - за період з 1 січня по 30 червня 2012 року включно.

Список використаних документів

ПК України - Податковий кодекс України

Закон про газ - Закон України від 21.05.2009 p. N 1392-VI «Про газ (метан) вугільних родовищ»

Порядок N 299 - Порядок використання коштів, вивільнених від оподаткування у зв'язку з наданням відповідно до пунктів 15, 17 - 19 підрозділу 4 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України пільг з податку на прибуток підприємств, затверджений Постановою КМУ від 28.02.2011 р. N 299

Наказ N 114 - Наказ ДПАУ від 28.02.2011 р. N 114 «Про затвердження форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємства» (втратив чинність)

Наказ N 1213 - Наказ Мінфіну України від 28.09.2011 р.N 1213 «Про затвердження форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємства»

Наказ N 1685 - Наказ Мінфіну України від 21.12.2011 р. N 1685 «Про затвердження форми Звіту про використання платниками податку на прибуток підприємств вивільнених коштів»

“Консультант бухгалтера” N 26 (670) 25 червня 2012 року
Передплатні індекси: 21946 (українською мовою), 22789 (російською мовою)