МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
11.09.2009 N 855
Про затвердження Плану дій щодо запровадження
інклюзивного навчання у загальноосвітніх
навчальних закладах на 2009-2012 роки
З метою реалізації державної політики щодо забезпечення права дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, на здобуття якісної освіти, інтеграцію їх у суспільство шляхом запровадження інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах, на виконання рішення колегії Міністерства освіти і науки України від 26 серпня 2009 року, протокол N 9/1-2 наказую:
1. Затвердити План дій щодо запровадження інклюзивного навчання дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, у загальноосвітніх навчальних закладах на 2009-2012 роки (додається).
2. Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти (Єресько О.В.), Інституту інноваційних технологій та змісту освіти (Удод О.А.), Інституту спеціальної педагогіки Академії педагогічних наук України (за згодою) (Засенко В.В.), Українському науково-методичному центру практичної психології і соціальної роботи (Панок В.Г.), Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій:
2.1. Забезпечити виконання Плану дій, затвердженого цим наказом.
2.2. Подавати інформацію про стан виконання Плану дій департаменту загальної середньої та дошкільної освіти щопівроку до 1 січня та 1 липня.
3. План дій опублікувати в Інформаційному збірнику Міністерства освіти і науки України та розмістити на сайті Міністерства.
4. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра Полянського П.Б.
Міністр І.О.Вакарчук
Затверджено
Наказ МОН
11.09.2009 N 855
ПЛАН ДІЙ
щодо запровадження інклюзивного навчання
у дошкільних, загальноосвітніх та позашкільних
навчальних закладах на 2009-2012 рр.
-----------------------------------------------------------------------
| N | Зміст заходу | Термін | Відповідальні |
| п/п | | виконання | |
|-----+---------------------------------------------------------------|
| 1 | Розділ 1. Організаційно-правові засади запровадження |
| | інклюзивного навчання |
|-----+---------------------------------------------------------------|
| 1.1 |Взяти участь у доопрацюванні | протягом |Міністерство освіти |
| |проекту Закону України "Про | 2009 рік |і науки України |
| |спеціальну освіту" у складі | |(далі МОН) |
| |робочої групи при Комітеті | | |
| |Верховної Ради України з | | |
| |питань науки і освіти | | |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 1.2 |Розробити концепцію розвитку | Березень |Академія |
| |інклюзивної освіти в Україні | 2010 рік |педагогічних наук |
| | | |України (далі АПН), |
| | | |Інститут |
| | | |інноваційних |
| | | |технологій і змісту |
| | | |освіти, департамент |
| | | |загальної середньої |
| | | |та дошкільної освіти|
| | | |громадські |
| | | |організації |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 1.3 |Розробити комплексну | Березень |АПН, Інститут |
| |регіональну програму | 2010 року |інноваційних |
| |впровадження інклюзивного | |технологій і змісту |
| |навчання на базі дошкільних | |освіти, департамент |
| |та загальноосвітніх | |загальної середньої |
| |навчальних закладів | |та дошкільної освіти|
| |Автономної Республіки Крим, | | |
| |Львівської області та | | |
| |м. Києва | | |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 1.4 |Розробити Примірне положення | Травень |Департамент |
| |про навчальний заклад, клас, | 2010 року |загальної середньої |
| |групу з інклюзивною формою | |та дошкільної освіти|
| |навчання | |Інститут |
| | | |інноваційних |
| | | |технологій і змісту |
| | | |освіти, АПН |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 1.5 |Внести зміни у Положення про | Лютий |Український |
| |центральну та | 2010 року |науково-методичний |
| |республіканську (Автономна | |центр практичної |
| |Республіка Крим), обласні, | |психології і |
| |Київську та Севастопольську | |соціальної роботи |
| |міські, районні (міські) | | |
| |психолого-медико-педагогічні | | |
| |консультації | | |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 1.6 |Внести зміни до регіональних | Квітень |Міністерство освіти |
| |програм розвитку освіти щодо | 2010 року |і науки АР Крим, |
| |запровадження у | |управління освіти і |
| |навчально-виховний процес | |науки обласних, |
| |інклюзивного навчання у | |Київської та |
| |дошкільних, загальноосвітніх,| |Севастопольської |
| |позашкільних навчальних | |міських державних |
| |закладах | |адміністрацій |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 1.7 |Вивчити питання щодо | 2010 рік |МОН, Міністерство |
| |розроблення нормативу | |освіти і науки АР |
| |фінансування навчальних | |Крим, управління |
| |потреб дітей, які потребують | |освіти і науки |
| |корекції фізичного та (або) | |обласних, Київської |
| |розумового розвитку, з | |та Севастопольської |
| |урахуванням їх індивідуальних| |міських державних |
| |навчальних програм та планів.| |адміністрацій |
|-----+---------------------------------------------------------------|
| 2 |Розділ 2. Навчально-методичне забезпечення освітнього процесу в|
| | умовах інклюзивного навчання |
|-----+---------------------------------------------------------------|
| 2.1 |Розробити програми розвитку | 2010 рік |Інститут |
| |дітей дошкільного віку, які | |інноваційних |
| |потребують корекції фізичного| |технологій і змісту |
| |та (або) розумового розвитку,| |освіти, АПН, |
| |та виховуються в умовах | |департамент |
| |інклюзії | |загальної середньої |
| | | |та дошкільної освіти|
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 2.2 |Розробити методичні | | |
| |рекомендації: | | |
| |щодо апробації моделі | Березень |Інститут |
| |інклюзивного навчання у | 2010 року |інноваційних |
| |дошкільних та | |технологій і змісту |
| |загальноосвітніх навчальних | |освіти, Інститут |
| |закладах; | |спеціальної |
| | | |педагогіки АПН |
| |щодо психолого-педагогічного | 2012 рік |України |
| |супроводу батьків, які | | |
| |виховують дітей з особливими | | |
| |освітніми потребами та | | |
| |батьків здорових дітей, в | | |
| |контексті інклюзивного | | |
| |навчання; | | |
| | | | |
| |щодо особливостей | 2012 рік |Інститут |
| |організації навчання, | |інноваційних |
| |комплексної реабілітації, | |технологій і змісту |
| |створення передумов для | |освіти, Інститут |
| |соціалізації дітей | |спеціальної |
| |дошкільного та шкільного віку| |педагогіки АПН |
| |в умовах інклюзії; | |України, Український|
| | | |науково-методичний |
| |для педагогічних працівників | |центр практичної |
| |щодо використання | |психології і |
| |інноваційних технологій | |соціальної роботи |
| |навчання в процесі інклюзії | | |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 2.3 |Розробити критерії оцінювання| |Інститут |
| |навчальних досягнень учнів | 2011 рік |інноваційних |
| |початкових класів з | |технологій і змісту |
| |особливими освітніми | |освіти, Інститут |
| |потребами, які навчаються у | |спеціальної |
| |загальноосвітніх школах в | |педагогіки АПН |
| |умовах інклюзивного навчання | |України |
|-----+---------------------------------------------------------------|
| 3. | Розділ 3. Підготовка педагогічних кадрів, робота з батьками |
|-----+---------------------------------------------------------------|
| 3.1 |Забезпечити створення у | 1 вересня |Міністерство освіти |
| |складі органів управління | 2010 року |і науки АР Крим, |
| |освітою окремий структурний | |управління освіти і |
| |підрозділ з питань освіти | |науки обласних, |
| |осіб з особливими потребами | |Київської та |
| |та визначити спеціаліста, з | |Севастопольської |
| |координування діяльності | |міських державних |
| |запровадження інклюзивного | |адміністрацій |
| |навчання | | |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 3.2 |Забезпечити спеціальну |Починаючи з |Міністерство освіти |
| |підготовку та підвищення | 2009 року |і науки АР Крим, |
| |кваліфікації педагогічних | |управління освіти і |
| |кадрів для роботи з дітьми з | |науки обласних, |
| |особливостями психофізичного | |Київської та |
| |розвитку в умовах | |Севастопольської |
| |інклюзивного навчання у | |міських державних |
| |дошкільних, загальноосвітніх,| |адміністрацій |
| |позашкільних навчальних | | |
| |закладах. | | |
| |При цьому використати | | |
| |кадровий потенціал | | |
| |спеціальних загальноосвітніх | | |
| |закладів як | | |
| |навчально-методичних | | |
| |ресурсних центрів | | |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 3.3 |Створити кафедри корекційної | 1 вересня |Міністерство освіти |
| |освіти (лабораторії) в | 2010 року |і науки АР Крим, |
| |інститутах післядипломної | |управління освіти і |
| |педагогічної освіти. | |науки обласних, |
| | | |Київської та |
| | | |Севастопольської |
| | | |міських державних |
| | | |адміністрацій |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
|3.4. |Увести в інститутах |1 вересня |Міністерство |
| |післядипломної педагогічної |2010 року |освіти і науки АР |
| |освіти посаду методиста з | |Крим, управління |
| |питань інклюзивного навчання | |освіти і науки |
| | | |обласних, |
| | | |Київської та |
| | | |Севастопольської |
| | | |міських державних |
| | | |адміністрацій |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 3.5 |Забезпечити проведення | Починаючи |Міністерство |
| |семінарів, нарад для |з 2009 року |освіти і науки АР |
| |педагогічних працівників, що | |Крим, управління |
| |впроваджують інклюзивне | |освіти і науки |
| |навчання, консультантів | |обласних, |
| |обласних та районних | |Київської та |
| |(міських) | |Севастопольської |
| |психолого-медико-педагогічних| |міських державних |
| |консультацій | |адміністрацій, |
| | | |обласні інститути |
| | | |післядипломної |
| | | |педагогічної |
| | | |освіти (далі |
| | | |ОІППО) |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 3.6 |Запровадити системну | Починаючи |Міністерство |
| |організаційно-методичну, |з 2009 року |освіти і науки АР |
| | | |Крим, управління |
| |консультативно-роз'яснювальну| |освіти і науки |
| |роботу серед керівників | |обласних, |
| |навчальних закладів, | |Київської та |
| |педагогічних працівників, | |Севастопольської |
| |громадськості, батьків щодо | |міських державних |
| |забезпечення права дітей з | |адміністрацій |
| |особливими освітніми | | |
| |потребами на освіту | | |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 3.7 |Запровадити системну |2010- |Міністерство |
| |консультативну, |2012 роки |освіти і науки АР |
| |психолого-педагогічну | |Крим, управління |
| |допомогу батькам дітей | |освіти і науки |
| |зазначеної категорії, | |обласних, |
| |починаючи з раннього віку | |Київської та |
| | | |Севастопольської |
| | | |міських державних |
| | | |адміністрацій, |
| | | |центри практичної |
| | | |психології та |
| | | |соціальної роботи, |
| | | |ПМПК |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 3.8 |Провести серію | Починаючи |Департамент |
| |науково-практичних семінарів |з 2010 року |загальної |
| |"Науково-методичні засади | |середньої та |
| |впровадження інклюзивного | |дошкільної освіти, |
| |навчання в системі освіти" | |Інститут |
| |для спеціалістів, методистів,| |спеціальної освіти |
| |педагогічних працівників, | |АПН України |
| |працюючих в умовах інклюзії | |Інститут |
| | | |інноваційних |
| | | |технологій і |
| | | |змісту освіти, |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 3.9 |Провести на базі одного з | 2011 рік |Департамент |
| |пілотних навчальних закладів | |загальної |
| |науково-практичний семінар "З| |середньої та |
| |досвіду впровадження | |дошкільної освіти, |
| |інклюзивного навчання". | |Інститут |
| | | |спеціальної освіти |
| | | |АПН України |
| | | |Інститут |
| | | |інноваційних |
| | | |технологій і |
| | | |змісту освіти, |
|-----+---------------------------------------------------------------|
| 4. | Розділ 4. Забезпечення умов для запровадження інклюзивного |
| | навчання |
|-----+---------------------------------------------------------------|
| 4.1 |Визначити базові | До 1 січня|Міністерство |
| |(експериментальні) дошкільні,| 2010 року |освіти і науки АР |
| |загальноосвітні та | |Крим, управління |
| |позашкільні навчальні заклади| |освіти і науки |
| |для запровадження | |обласних, |
| |інклюзивного навчання. | |Київської та |
| | | |Севастопольської |
| | | |міських державних |
| | | |адміністрацій |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 4.2 |Забезпечити |2010- |Міністерство освіти |
| |організаційно-фінансові |2012 роки |і науки Автономної |
| |засади для запровадження | |Республіки Крим, |
| |інклюзивного навчання | |управління освіти |
| |(архітектурна доступність | |і науки обласних, |
| |приміщень, спеціальне | |Київської та |
| |обладнання, | |Севастопольської |
| |інформаційно-технічне, | |міських державних |
| |кадрове та | |адміністрацій |
| |навчально-дидактичне | | |
| |забезпечення) | | |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 4.3 |Здійснити апробацію |2010- |МОН, АПН, |
| |комплексної програми |2012 роки |Автономної |
| |впровадження інклюзивного | |Республіки Крим, |
| |навчання на базі навчальних | |управління освіти |
| |закладів Автономної | |і науки Львівської |
| |Республіки Крим, Львівської | |обласної та |
| |області та м. Києва. | |Київської державних |
| | | |адміністрацій, |
| | | |Всеукраїнський |
| | | |міжнародний фонд |
| | | |"Крок за кроком". |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 4.4 |Організувати підвезення учнів|2010- |Міністерство освіти |
| |з обмеженими фізичними |2011 роки |і науки Автономної |
| |можливостями до місця | |Республіки Крим, |
| |навчання та додому спеціально| |управління освіти |
| |обладнаними автобусами у | |і науки обласних, |
| |супроводі відповідного | |Київської та |
| |персоналу | |Севастопольської |
| | | |міських державних |
| | | |адміністрацій, |
| | | |Інститут |
| | | |інноваційних |
| | | |технологій і змісту |
| | | |освіти МОН, |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 4.5 |Забезпечити фаховий |2010- |Міністерство |
| |психолого-педагогічний та |2012 роки |освіти і науки АР |
| |соціальний супровід дітей з | |Крим, управління |
| |особливими освітніми | |освіти і науки |
| |потребами у базових | |обласних, |
| |навчальних закладах з | |Київської та |
| |інклюзивним навчанням | |Севастопольської |
| | | |міських державних |
| | | |адміністрацій |
| | | |спільно з |
| | | |управліннями праці |
| | | |та соціального |
| | | |захисту населення, |
| | | |соціальними |
| | | |службами |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 4.6 |Розробити план заходів та |2010- |Міністерство |
| |забезпечити участь центрів |2012 роки |освіти і науки АР |
| |практичної психології та | |Крим, управління |
| |соціальної роботи, ПМПК у | |освіти і науки |
| |здійсненні системного | |обласних, |
| |психолого-педагогічного | |Київської та |
| |супроводу | |Севастопольської |
| |дітей дошкільного та | |міських державних |
| |шкільного віку, які | |адміністрацій, |
| |навчаються в умовах | |центри практичної |
| |інклюзивного навчання | |психології та |
| | | |соціальної роботи, |
| | | |ПМПК |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 4.7 |Розробити заходи щодо | 2010 рік |Український |
| |підвищення ефективності | |науково-методичний |
| |діяльності ПМПК в частині | |центр практичної |
| |організації | |психології і |
| |корекційно-розвиткової роботи| |соціальної роботи, |
| |з дітьми дошкільного та | |Міністерство |
| |шкільного віку в умовах | |освіти і науки АР |
| |інклюзивного навчання та | |Крим, управління |
| |навчання за індивідуальною | |освіти і науки |
| |формою | |обласних, |
| | | |Київської та |
| | | |Севастопольської |
| | | |міських державних |
| | | |адміністрацій |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 4.8 |Запровадити системну |2010- |Міністерство |
| |консультативну, |2012 роки |освіти і науки АР |
| |психолого-педагогічну | |Крим, управління |
| |допомогу батькам дітей | |освіти і науки |
| |зазначеної категорії, | |обласних, |
| |починаючи з раннього віку | |Київської та |
| | | |Севастопольської |
| | | |міських державних |
| | | |адміністрацій, |
| | | |центри практичної |
| | | |психології та |
| | | |соціальної роботи, |
| | | |ПМПК |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 4.9 |Продовжити | 2009-2013 |Департамент |
| |організаційно-методичний | роки |загальної середньої |
| |супровід реалізації | |та дошкільної |
| |Всеукраїнського експерименту | |освіти, Інститут |
| |"Соціальна адаптація та | |спеціальної |
| |інтеграція в суспільство | |педагогіки АПН |
| |дітей з особливостями | |України, Інститут |
| |психофізичного розвитку | |інноваційних |
| |шляхом організації їх | |технологій і змісту |
| |навчання у загальноосвітніх | |освіти |
| |навчальних закладах" | | |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
|4.10 |Здійснювати моніторинг стану | Щороку |Міністерство освіти |
| |впровадження інклюзивної | |і науки АР Крим, |
| |освіти та навчальних | |управління освіти |
| |досягнень (успіхів) учнів в | |і науки обласних, |
| |умовах інклюзивного навчання | |Київської та |
| |з метою корекції | |Севастопольської |
| |індивідуальних навчальних | |міських державних |
| |планів, програм та методик, | |адміністрацій, |
| |адаптованих до можливостей | |ОІППО |
| |дитини | | |
|-----+---------------------------------------------------------------|
| 5. | Розділ 5. Звітно-підсумковий |
|-----+---------------------------------------------------------------|
| 5.1 |На основі апробації | 2012 рік |Департамент |
| |функціональної моделі | |загальної середньої |
| |інклюзивного навчання | |освіти, Інститут |
| |підготувати пропозиції щодо | |спеціальної |
| |удосконалення відповідних | |педагогіки АПН, |
| |нормативно-правових та | |Інститут |
| |навчально-методичних засад | |інноваційних |
| | | |технологій і змісту |
| | | |освіти |
|-----+-----------------------------+------------+--------------------|
| 5.2 |Надавати інформацію |Щопівроку до|Інститут |
| |департаменту загальної |1 січня та |інноваційних |
| |середньої та дошкільної |1 липня |технологій і змісту |
| |освіти про стан виконання | |освіти, АПН, |
| |завдань Плану дій щодо | |Міністерство |
| |запровадження інклюзивного | |освіти і науки АР |
| |навчання у дошкільних, | |Крим, управління |
| |загальноосвітніх та | |освіти і науки |
| |позашкільних навчальних | |обласних, Київської |
| |закладах до 2012 року | |та Севастопольської |
| | | |міських державних |
| | | |адміністрацій |
-----------------------------------------------------------------------