МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
НАКАЗ
N 36/5 від 12.06.98
м.Київ
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
12 червня 1998 р. за N 376/2816
(Наказ втратив чинність на підставі Наказу Міністерства
юстиції
N 888/5 від 23.03.2011)
Про затвердження Положення про вимоги до робочого
місця (контори) приватного нотаріуса та здійснення
контролю за їх дотриманням
( Із змінами, внесеними згідно з Наказами
Міністерства юстиції
N 186/5 від 17.04.2007
N 62/5 від 19.01.2009
N 1142/5 від 26.06.2009 )
З метою реалізації положень Закону України "Про нотаріат" ( 3425-12 ) та підвищення рівня культури обслуговування населення НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса та здійснення контролю за їх дотриманням, що додається. ( Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 62/5 від 19.01.2009 )
2. Начальнику Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній республіці Крим, начальникам обласних, Київського та Севастопольського міських управлінь юстиції вжити відповідних заходів з метою реалізації цього Положення.
3. Управлінню нотаріату та ліцензування юридичної практики (Н.В.Круковес) подати цей наказ на державну реєстрацію відповідно до Указу Президента України від 3 жовтня 1992 року N 493/92 "Про державну реєстрацію нормативно-правових актів міністерств, інших органів виконавчої влади".
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на Першого заступника Міністра Б.С.Стичинського.
Міністр С.Р.СТАНІК
Затверджено
Наказ Міністерства
юстиції України
12.06.1998 N 36/5
(у редакції наказу
Міністерства юстиції України
від 17.04.2007 N 186/5)
Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
17 квітня 2007 р. за N 378/13645
Положення
про вимоги до робочого місця
(контори) приватного нотаріуса та
здійснення контролю за їх дотриманням
( Назва Положення із змінами, внесеними згідно з
Наказом Міністерства юстиції N 62/5 від 19.01.2009 )
( У тексті Положення слова "нотаріальна контора" у всіх
відмінках замінено словом "контора" у відповідних
відмінках згідно з Наказом Міністерства юстиції
N 62/5 від 19.01.2009 )
1. Це Положення, розроблене з метою реалізації вимог Закону України "Про нотаріат" ( 3425-12 ), визначає вимоги до робочого місця (контори) приватного нотаріуса - приміщення, у якому можуть учинятися нотаріальні дії (далі - Приміщення), та контролю за їх дотриманням.
2. Головною метою встановлення вимог до Приміщення є вжиття заходів до створення належних умов для реалізації прав та законних інтересів учасників правовідносин, які виникають при вчиненні нотаріальних дій, забезпечення належного матеріально-технічного, організаційного та професійного рівня нотаріального обслуговування, дотримання вимог законодавства при вчиненні нотаріальних дій, їх конфіденційності, забезпечення охорони та збереження нотаріальних документів.
3. Робоче місце (контора) приватного нотаріуса має знаходитись у межах нотаріального округу, в якому приватний нотаріус здійснює нотаріальну діяльність.
Приміщення повинно забезпечувати дотримання нотаріальної таємниці, схоронність нотаріальних документів, печатки нотаріуса, спеціальних бланків нотаріальних документів та архіву нотаріуса, відповідати державним будівельним нормам для житлових будинків та нежитлових приміщень.
Кількість кімнат у приміщенні, де знаходиться робоче місце (контора) приватного нотаріуса, не може бути меншою, ніж кількість приватних нотаріусів, які здійснюють нотаріальну діяльність у його межах.
Особи, які працюють з приватним нотаріусом на підставі цивільно-правового чи трудового договору і є технічним персоналом, повинні бути забезпечені відокремленою від нотаріуса, належно пристосованою для роботи кімнатою.
У Приміщенні не можуть здійснювати професійну діяльність особи, діяльність яких не пов'язана з учиненням нотаріальних дій чи наданням додаткових послуг правового чи технічного характеру, пов'язаних з ними, крім осіб, які за договорами (угодами, контрактами) з приватним нотаріусом виконують роботи із забезпечення діяльності приватного нотаріуса (установлення та обслуговування оргтехніки, охоронного обладнання тощо) чи проходять стажування. Умови трудових чи цивільно-правових договорів з особами, які постійно працюють у приватного нотаріуса або виконують тимчасові завдання, пов'язані з учинюваними нотаріальними діями, чи проходять стажування у приватного нотаріуса, повинні передбачати покладання на цих осіб обов'язку дотримання нотаріальної таємниці.
Архів приватного нотаріуса повинен зберігатися у металевих шафах або в окремій належно обладнаній кімнаті. Забороняється розміщувати шафи для зберігання архіву в приймальні, а також у місцях, де відвідувач може безперешкодно до них підійти. Якщо в Приміщенні працюють двоє чи більше приватних нотаріусів, їхні архіви повинні зберігатися у відокремлених металевих шафах чи відокремлених кімнатах.
Приватний нотаріус, який займає приміщення на підставі договору про співпрацю з іншим нотаріусом, не вправі працювати в одній кімнаті з особами, діяльність яких не пов'язана з учиненням нотаріальних дій.
Приміщення має бути захищене від несанкціонованого проникнення. Вхідні двері та вікна повинні бути обладнані засобами захисту.
Приміщення має бути обладнане засобами охоронної та пожежної сигналізації, забезпечене сейфом для зберігання печаток, штампів та спеціальних бланків нотаріальних документів.
Для забезпечення роботи приватного нотаріуса з інформаційними ресурсами Міністерства юстиції України Приміщення повинно бути обладнане необхідною комп'ютерною та апаратною технікою, яка відповідає вимогам, установленим Адміністратором відповідних єдиних та державних реєстрів Міністерства юстиції України. ( Пункт 3 Положення із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 62/5 від 19.01.2009; в редакції Наказу Міністерства юстиції N 1142/5 від 26.06.2009 )
4. Приміщення повинно використовуватись приватним нотаріусом на підставі відповідного документа про право власності, договору про оренду, договору позички або договору про співпрацю з іншим приватним нотаріусом. ( Абзац перший пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 62/5 від 19.01.2009 )
Доступ до приміщення приватного нотаріуса має бути зручним для відвідувачів. ( Абзац другий пункту 4 в редакції Наказу Міністерства юстиції N 62/5 від 19.01.2009 )
Якщо Приміщення розташоване в житловому будинку, робота приватного нотаріуса не повинна порушувати права громадян, які проживають у цьому будинку, чи перешкоджати здійсненню їх законних інтересів. Нотаріус зобов'язаний дотримуватися Правил користування приміщеннями житлових будинків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 8 жовтня 1992 року N 572 (із змінами). У цьому випадку вхід до Приміщення повинен розташовуватися не вище другого поверху. Якщо Приміщення приватного нотаріуса розміщене в житловій квартирі, ця квартира повинна мати окремий вхід з вулиці. Ця вимога не застосовується, якщо Приміщення розташоване в нежитловому будинку.
Приватний нотаріус має право мати лише одне Приміщення. ( Абзац четвертий пункту 4 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 62/5 від 19.01.2009 )
У випадках, передбачених законодавством, нотаріальні дії можуть бути вчинені поза Приміщенням, але в межах нотаріального округу, у якому зареєстрована його приватна нотаріальна діяльність.
Приміщення, яке приватний нотаріус займає на підставі договору про співпрацю з іншим нотаріусом, повинно розташовуватися в межах нотаріального округу, де він займається нотаріальною діяльністю.
5. Перевірка відповідності Приміщення вимогам цього Положення провадиться при реєстрації приватної нотаріальної діяльності, у разі зміни Приміщення, а також при проведенні перевірок його діяльності. ( Абзац перший пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 62/5 від 19.01.2009 )
Реєстрація приватної нотаріальної діяльності особи здійснюється за умови подання нею всіх необхідних документів, передбачених цим Положенням.
До початку нотаріальної діяльності приватним нотаріусом, а також у разі зміни адреси розташування робочого місця (контори) приватного нотаріуса, Головним управлінням юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головними управліннями юстиції в областях, містах Києві та Севастополі протягом 15 днів з моменту отримання заяви про зміну адреси розташування робочого місця (контори), проводиться перевірка відповідності робочого місця (контори) приватного нотаріуса умовам, визначеним Законом України "Про нотаріат" ( 3425-12 ), за результатами якої складається акт про сертифікацію робочого місця (контори) приватного нотаріуса або акт про відмову у сертифікації робочого місця (контори) приватного нотаріуса. ( Абзац третій пункту 5 в редакції Наказу Міністерства юстиції N 62/5 від 19.01.2009 )
Невідповідність Приміщення вимогам зазначеного Закону ( 3425-12 ) є підставою для зупинення або припинення приватної нотаріальної діяльності. ( Пункт 5 доповнено абзацом згідно з Наказом Міністерства юстиції N 62/5 від 19.01.2009 )
6. Перевірка відповідності Приміщення приватного нотаріуса вимогам цього Положення провадиться відповідальними працівниками Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі.
7. За наслідками перевірки складається акт про сертифікацію робочого місця (контори) приватного нотаріуса чи акт про відмову у сертифікації робочого місця (контори) приватного нотаріуса. ( Абзац перший пункту 7 в редакції Наказу Міністерства юстиції N 62/5 від 19.01.2009 )
В акті про проведену перевірку зазначаються:
- дата і місце складання акта;
- прізвище, ім'я приватного нотаріуса, нотаріальний округ, у якому він зареєстрований (за наявності реєстрації); ( Абзац четвертий пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 62/5 від 19.01.2009 )
- місцезнаходження Приміщення; ( Абзац п'ятий пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства юстиції N 62/5 від 19.01.2009 )
- кількість кімнат;
- кількість нотаріусів, які здійснюють нотаріальну діяльність у цьому приміщенні;
- кількість осіб, що працюють на умовах цивільно-правових чи трудових договорів з нотаріусом, із зазначенням їх посад;
- наявність і кількість ізольованих кімнат;
- умови зберігання архіву (архівів) нотаріуса (нотаріусів);
- відомості про приймальну кімнату;
- відомості про наявність засобів захисту вхідних дверей та вікон; ( Абзац дванадцятий пункту 7 в редакції Наказу Міністерства юстиції N 62/5 від 19.01.2009 )
- відомості про засоби охоронної та пожежної сигналізації та їх підключення до пульту централізованого спостереження;
- відомості про наявність комп'ютерної та іншої техніки;
- реквізити документа, який підтверджує право власності, право оренди чи право позички Приміщення, договору про співпрацю з іншим нотаріусом. ( Абзац п'ятнадцятий пункту 7 в редакції Наказу Міністерства юстиції N 62/5 від 19.01.2009 )
Крім того, в акті зазначається номер телефону, що знаходиться у Приміщенні.
8. Після проведеної перевірки відповідності Приміщення вимогам цього Положення відповідальним працівником, який здійснював перевірку, готується висновок щодо можливості використання даного Приміщення для розташування у ньому робочого місця (контори) приватного нотаріуса, який зазначається в акті про сертифікацію робочого місця (контори) приватного нотаріуса чи акті про відмову у сертифікації робочого місця (контори) приватного нотаріуса. ( Пункт 8 в редакції Наказу Міністерства юстиції N 62/5 від 19.01.2009 )
9. Акт про сертифікацію робочого місця (контори) приватного нотаріуса чи акт про відмову у сертифікації робочого місця (контори) приватного нотаріуса підписується особою, яка її проводила, та нотаріусом, чиє Приміщення перевірялося, і затверджується начальником Головного управління юстиції Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, начальниками головних управлінь юстиції в областях, містах Києві та Севастополі. ( Пункт 9 в редакції Наказу Міністерства юстиції N 62/5 від 19.01.2009 )
10. Якщо приватний нотаріус не згоден з висновком, який вказаний в акті про відмову у сертифікації робочого місця (контори) приватного нотаріуса, він має право звернутися до суду.
Рішенням суду, що набрало законної сили, яким визнано незаконним акт про відмову у сертифікації робочого місця (контори) приватного нотаріуса, є підставою для здійснення нотаріальної діяльності у цьому Приміщенні. ( Пункт 10 в редакції Наказу Міністерства юстиції N 62/5 від 19.01.2009 )
11. У разі невідповідності Приміщення вимогам цього Положення або відмови нотаріуса від проведення перевірки відповідності Приміщення нотаріальна діяльність нотаріуса зупиняється, але не більше, ніж на 60 днів з дня виявлення цього порушення, або припиняється у разі неусунення нотаріусом вказаних порушень без поважних причин. ( Пункт 11 в редакції Наказу Міністерства юстиції N 62/5 від 19.01.2009 )
12. У разі невідповідності Приміщення приватного нотаріуса або відмови від проведення перевірки на відповідність Приміщення вимогам цього Положення нотаріальна діяльність нотаріуса тимчасово зупиняється на строк до усунення недоліків.
( Положення в редакції Наказу Міністерства юстиції N 186/5 від 17.04.2007 )