ПРЕЗИДІЯ ВИЩОЇ АТЕСТАЦІЙНОЇ КОМІСІЇ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
14.09.2006 N 6-06/8
Про затвердження переліку паспортів
у галузі педагогічних наук
(Витяг)
На підставі подання експертної ради ВАК України з педагогічних наук, Президія ВАК України постановляє:
1. Вважати такою, що втратила чинність постанову Президії Вищої атестаційної комісії України N 27-06/3 від 13.04.2005 р. і N 68-06/7 від 04.07.2006 р. щодо затвердження Переліку паспортів у галузі педагогічних наук.
2. Затвердити Перелік паспортів у галузі педагогічних наук зі спеціальностей:
13.00.01 -загальна педагогіка та історія педагогіки
13.00.02 - теорія та методика навчання (українська мова)
13.00.02 - теорія та методика навчання (українська література)
13.00.02 - теорія та методика навчання (іноземна мова)
13.00.02 - теорія та методика навчання (зарубіжна література)
13.00.02 - теорія та методика навчання (російська мова)
13.00.02 - теорія та методика трудового навчання
13.00.02 - теорія та методика навчання (креслення)
13.00.02 - теорія та методика навчання (сільськогосподарські дисципліни)
13.00.02 - теорія та методика навчання (технічні дисципліни)
13.00.02 - теорія та методика навчання (образотворче мистецтво)
13.00.02 - теорія та методика музичного навчання
13.00.02 - теорія та методика навчання (математика)
13.00.02 - теорія та методика навчання (інформатика)
13.00.02 - теорія та методика навчання (фізика)
13.00.02 - теорія та методика навчання (астрономія)
13.00.02 - теорія та методика навчання (географія)
13.00.02 - теорія та методика навчання (біологія)
13.00.02 - теорія та методика навчання (хімія)
13.00.02 - теорія та методика навчання (історія та суспільствознавчі дисципліни)
13.00.02 - теорія та методика навчання (фізична культура, основи здоров'я)
13.00.03 - корекційна педагогіка
13.00.04 - теорія та методика професійної освіти
13.00.05 - соціальна педагогіка
13.00.06 - теорія та методика управління освітою
13.00.07 - теорія та методика виховання
13.00.08 - дошкільна педагогіка
43.00.09 - теорія навчання
Паспорти спеціальностей
Паспорт спеціальності
13.00.01 - загальна педагогіка
та історія педагогіки
I. Формула спеціальності:
Галузь науки, яка вивчає загальні засади педагогіки як науки, методологію педагогіки, історію педагогічної думки та освіти.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за галузями педагогічної науки: теорія загальної педагогіки; історія освіти та педагогічної думки;
- за складовими педагогічної науки: теорія, методологія педагогіки; методи педагогічних досліджень; історія загальної освіти, педагогічної науки, етнопедагогіка;
- за характером досліджень: фундаментальні, порівняльну;
- за охопленням: національна, вітчизняна, зарубіжна, порівняльна, теорія та історія педагогіки;
- за психофізіологічним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі, суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Теоретичні проблеми педагогіки: терміни, поняття, склад і структура науки.
2. Соціокультурні детермінанти розвитку сучасної освіти.
3. Теоретичні засади педагогічної думки.
4. Цінності сучасної освіти.
5. Філософія освіти в системі соціогуманітарного знання.
6. Педагогіка в системі наукового знання.
7. Єдність і розбіжності педагогічної науки і практики.
8. Освіта та громадянське суспільство: тенденції взаємовпливів.
9. Формування світоглядних орієнтацій сучасної молоді - теорія та методологія;
10. Природні, суспільні та біологічні закономірності педагогічного процесу.
11. Розвиток особистості у структурі педагогічної науки.
12. Теоретико-методологічні засади реформування системи освіти.
13. Глобалізаційні процеси у світі, їх вплив на розвиток освітньої системи.
14. Світові тенденції розвитку освіти і педагогічної науки-порівняльний аналіз.
15. Порівняльна педагогіка як напрям педагогічної науки.
16. Формування педагогічних процесів і освітньо-виховних систем.
17. Релігійна педагогіка в системі соціогуманітарного знання.
18. Методологія та теорія неперервної освіти як концептуальна основа формування інтелектуального потенціалу держави.
19. Методологічні та загальнотеоретичні проблеми проведення історико-теоретичних досліджень.
20. Джерелознавство як складова педагогічних досліджень.
21. Розвиток національної педагогіки.
22. Культурно-антропологічна історія освіти.
23. Українська народна педагогіка в її історичному контексті.
24. Історія розвитку освіти в Україні в різні історичні періоди.
25. Дитинство як об'єкт історико-педагогічного знання.
26. Персоналія в історико-педагогічному дискурсі.
27. Розвиток історії зарубіжної педагогіки як системи.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання
(українська мова)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує проблеми змісту методів навчання української мови в дошкільних, середніх, вищих навчальних закладах різних типів.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності. Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: шкільна освіта, професійно-технічна освіта, педагогічна освіта;
- за об'єктами педагогічного впливу: учні, майбутні педагоги;
- за структурною складовою педагогічної науки: часткова дидактика;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки спеціалістів): предметна педагогічна освіта: навчання української мови;
- за характером досліджень: прикладні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Наукове обґрунтування змісту та структури курсу сучасної української мови в навчальних закладах різних освітніх рівнів і типів.
2. Теоретичні засади забезпечення навчання, виховання та розвитку у процесі вивчення української мови.
3. Реалізація системи навчання української мови в підручниках і навчальних посібниках.
4. Методика навчання грамоти.
5. Методика вивчення різних рівнів і аспектів української мови.
6. Методика розвитку умінь і навичок учнів у всіх видах мовленнєвої діяльності.
7. Методика навчання української мови у школах із російською й іншими мовами навчання національних меншин.
8. Зміст методики навчання української мови у вищих педагогічних навчальних закладах.
9. Лінгводидактичні погляди видатних українських мовознавців, методистів, психологів.
10. Проблеми формування професійно орієнтованого мовлення в майбутніх спеціалістів різних галузей.
11. Моніторинг, контроль і оцінювання результатів навчання української мови в початкових, середніх і вищих закладах освіти.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання
(українська література)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує зміст, структуру, методи та форми навчання української літератури в навчальних закладах різних типів.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності. Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: шкільна освіта, професійно-технічна освіта, педагогічна освіта;
- за об'єктами педагогічного впливу: учні, майбутні педагоги;
- за структурною складовою педагогічної науки: часткова дидактика;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки спеціалістів): предметна педагогічна освіта: навчання української літератури;
- за характером досліджень: прикладні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Наукове обґрунтування концептуальних засад літературної освіти в середніх і вищих педагогічних закладах.
2. Становлення та розвиток теорії та методики навчання української літератури в Україні.
3. Зміст і структура літературної освіти в закладах освіти різних рівнів.
4. Специфіка вивчення літератури як виду мистецтва.
5. Розвиток творчих здібностей учнів у процесі вивчення української літератури.
5. Методи та засоби вивчення літератури.
6. Форми організації навчальних занять із літератури.
7. Зміст і форми позакласної роботи з літератури.
8. Розвиток мовлення у процесі вивчення літератури.
9. Організація читацької діяльності суб'єктів навчального процесу.
10. Проблеми вивчення української літератури у взаємозв'язках із всесвітньою літературою.
11. Здійснення взаємозв'язків у викладанні літератури й мови, літератури й історії.
12. Методичні засади підготовки майбутніх учителів-словесників до викладання української літератури.
13. Вивчення літератури у процесі взаємодії мистецтв.
14. Моніторинг, контроль і оцінювання результатів навчання української літератури в закладах освіти різних рівнів.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання
(іноземна мова)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує проблеми змісту й методів навчання іноземних мов у дошкільних, середніх і вищих навчальних закладах різних типів.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності. Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: дошкільна освіта, шкільна освіта, професійно-технічна освіта, педагогічна освіта, вища галузева освіта;
- за об'єктами педагогічного впливу: учні, майбутні педагоги, спеціалісти;
- за структурною складовою педагогічної науки: часткова дидактика;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки спеціалістів): предметна педагогічна і галузева освіта: навчання іноземних мов;
- за характером досліджень: прикладні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Наукове обґрунтування змісту навчання іноземних мов у навчальних закладах різних типів.
2. Наукове обґрунтування структури навчального процесу з іноземних мов у закладах освіти різних типів.
3. Науково-теоретичні засади укладання підручників іноземної мови.
4. Науково-методичне обґрунтування змісту та структури освітніх стандартів і програм з іноземних мов.
5. Науково-методичні засади укладання мовного та мовно-професійного портфеля з іноземної мови
6. Методика паралельного навчання кількох іноземних мов.
7. Методика навчання іноземних мов в умовах українсько-російської двомовності.
8. Методика застосування новітніх засобів навчання іноземних мов.
9. Історичні аспекти розвитку методики викладання іноземних мов в Україні.
10. Науково-методичні засади підготовки вчителя іноземної мови.
11. Методика формування соціокультурної, дискурсивної та стратегічної компетенції учнів у процесі навчання іноземних мов.
12. Методика формування іншомовної фонологічної компетенції.
13. Методика формування іншомовної лексичної компетенції.
14. Методика формування іншомовної граматичної компетенції.
15. Методика формування іншомовної компетенції в аудіюванні.
16. Методика формування іншомовної компетенції в говорінні.
17. Методика формування іншомовної компетенції в читанні.
18. Методика формування іншомовної компетенції в письмі.
19. Методика реалізації моніторингу, контролю й оцінювання іншомовної комунікативної компетенції.
20. Методика реалізації самостійної роботи в навчальному процесі з іноземної мови.
21. Методика реалізації позакласної (позааудиторної) роботи з іноземної мови.
22. Методика реалізації рівневого підходу в навчання іноземних мов.
23. Методика реалізації взаємодії вчителя (викладача) та учня (студента) у процесі навчання іноземної мови.
24. Методика формування професійно-орієнтованої іншомовної комунікативної компетенції в майбутніх фахівців різних галузей.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання
(зарубіжна література)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує зміст, структуру, методи вивчення зарубіжної літератури в навчальних закладах різних типів.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: шкільна освіта, професійно-технічна освіта, педагогічна освіта;
- за об'єктами педагогічного впливу: учні, майбутні педагоги;
- за структурною складовою педагогічної науки: часткова дидактика;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки спеціалістів): предметна педагогічна освіта: навчання зарубіжної літератури;
- за характером досліджень: прикладні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Наукове обґрунтування концептуальних засад літературної освіти в середніх і вищих педагогічних закладах.
2. Становлення та розвиток теорії та методики навчання зарубіжної літератури в Україні.
3. Зміст і структура літературної освіти в закладах освіти різних рівнів.
4. Специфіка вивчення зарубіжної літератури.
5. Розвиток творчих здібностей учнів у процесі вивчення зарубіжної літератури.
6. Методи та засоби вивчення зарубіжної літератури.
7. Форми організації навчальних занять із зарубіжної літератури.
8. Зміст і форми позакласної роботи із зарубіжної літератури.
9. Розвиток мовлення у процесі вивчення зарубіжної літератури.
10. Організація читацької діяльності суб'єктів навчального процесу у процесі вивчення зарубіжної літератури.
11. Взаємозв'язане вивчення зарубіжної й української літератур.
12. Методичні засади підготовки майбутніх учителів-словесників до викладання зарубіжної літератури.
13. Проблеми вивчення перекладного художнього тексту в курсах "Зарубіжної літератури".
14. Моніторинг, контроль і оцінювання результатів навчання зарубіжної літератури в закладах освіти різних рівнів.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання
(російська мова)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує проблеми змісту й методів навчання російської мови в початкових, середніх, вищих навчальних закладах України.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: шкільна освіта, професійно-технічна освіта, педагогічна освіта;
- за об'єктами педагогічного впливу: учні, майбутні педагоги;
- за структурною складовою педагогічної науки: часткова дидактика;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки спеціалістів): предметна педагогічна освіта: навчання російської мови;
- за характером досліджень: прикладні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Наукове обґрунтування змісту та структури сучасної російської мови як мови навчання, як другої мови в навчальних закладах різних освітніх рівнів і типів.
2. Теоретичні засади забезпечення навчання, виховання та розвитку суб'єктів процесу вивчення російської мови.
3. Дослідження реалізації системи навчання російської мови в підручниках і навчальних посібниках.
4. Методика навчання грамоти в школах із російською мовою викладання.
5. Методика вивчення різних рівнів і аспектів російської мови як мови навчання і як навчального предмета.
6. Методика розвитку умінь і навичок учнів у всіх видах мовленнєвої діяльності.
7. Зміст методики навчання російської мови у вищих навчальних закладах різного рівня акредитації.
8. Лінгводидактичні погляди видатних мовознавців, методистів у галузі російської мови, психологів, психолінгвістів.
9. Моніторинг, контроль і оцінювання результатів навчання російської мови в закладах освіти різних рівнів.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика
трудового навчання
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує закономірності, принципи, зміст, форми та методи трудового навчання в усіх освітніх, розвивальних і виховних аспектах.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: шкільна освіта, позашкільна освіта, педагогічна освіта;
- за об'єктами педагогічного впливу: учні, майбутні педагоги;
- за структурною складовою педагогічної науки: часткова дидактика;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки спеціалістів): предметна педагогічна освіта: трудове навчання;
- за характером досліджень: прикладні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Методологія та теорія трудового навчання як галузі педагогічної науки.
2. Проблеми історії розвитку трудової підготовки учнівської молоді.
3. Генезис і трансформація трудового навчання як шкільного навчального предмета.
4. Компетентнісний підхід у трудовому навчанні.
5. Системи трудового навчання та їх реалізація в умовах сучасної загальноосвітньої школи.
6. Елементи політехнічної освіти у трудовому навчанні школярів.
7. Дидактичні аспекти занять із трудового навчання.
8. Наукова організація праці учнів у процесі трудового навчання.
9. Принцип диференціації й індивідуалізації трудового навчання.
10. Методичні аспекти формування трудових умінь і навичок школярів.
11. Українські народні ремесла у змісті трудового навчання.
12. Профорієнтаційна робота у процесі трудового навчання.
13. Трудове і початкове професійне навчання учнів з незначними відхиленнями психофізіологічного розвитку.
14. Зміст і методика профільного навчання за освітньою галуззю "Технології".
15. Розвиток пізнавальних інтересів і посилення мотивації на уроках трудового навчання.
16. Проблемне навчання у процесі трудової підготовки.
17. Позакласна і позаурочна робота з трудової підготовки учнів.
18. Дослідницька діяльність учнів у процесі трудового навчання.
19. Розвиток технічних здібностей школярів у процесі трудового навчання.
20. Виховання особистості учня у процесі трудового навчання.
21. Моніторинг результатів навчальних досягнень учнів і процесу трудового навчання.
22. Інформаційні технології в методиці трудового навчання.
23. Удосконалення методичної підготовки вчителя трудового навчання.
24. Методична підготовка майбутнього вчителя трудового навчання.
25. Підготовка вчителя до профільного трудового навчання у старших класах.
26. Науково-дослідницька діяльність як компонент підготовки вчителя трудового навчання.
27. Зарубіжний досвід трудового навчання: порівняльний аналіз.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика
навчання (креслення)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує закономірності, принципи, зміст, форми та методи навчання креслення в різних типах навчально-виховних закладів.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: шкільна освіта, позашкільна освіта, педагогічна освіта;
- за об'єктами педагогічного впливу: учні, майбутні педагоги;
- за структурною складовою педагогічної науки: часткова дидактика;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки спеціалістів): предметна педагогічна освіта: навчання кресленню;
- за характером досліджень: прикладні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Структура та зміст креслення як навчального предмета в різних типах навчальних закладів.
2. Генезис і трансформація креслення як навчального предмета.
3. Проблеми інтеграції та міжпредметних зв'язків креслення в системі загальноосвітніх предметів.
4. Форми та методи проведення занять із креслення.
5. Типи та структура уроків креслення.
6. Методичні прийоми формування знань, умінь і навичок із креслення.
7. Проблеми вдосконалення змісту й методики навчання окремих тем курсу креслення.
8. Дидактичні аспекти застосування принципів навчання у процесі вивчення креслення.
9. Застосування інформаційних технологій у методиці навчання креслення.
10. Активізація пізнавальної діяльності та посилення мотивації навчання на уроках креслення.
11. Проблеми формування просторової уяви та просторового мислення на уроках креслення.
12. Методичні аспекти розумового розвитку школярів на уроках креслення.
13. Шляхи та засоби активізації творчої діяльності школярів на уроках креслення.
14. Методичні аспекти навчання школярів, розв'язування окремих типів графічних задач, їх класифікації.
15. Методичні аспекти перевірки й оцінювання навчальних досягнень учнів на уроках креслення.
16. Елементи політехнічної освіти школярів на уроках креслення.
17. Проблеми формування графічної культури особистості на уроках креслення.
18. Методичні аспекти позанавчальної роботи з креслення.
19. Змістові аспекти методичної підготовки майбутнього вчителя креслення.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання
(сільськогосподарські дисципліни)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка вивчає історію розвитку теорії та методики навчання сільськогосподарських наук, закономірності, принципи, форми, методи, зміст, засоби, організацію, планування, теорію та практику виховання та навчання у процесі підготовки майбутніх аграрників за певними професіями в умовах аграрних закладів освіти різних рівнів акредитації.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: вища спеціальна освіта, професійно-технічна освіта, дистанційна освіта;
- за об'єктами педагогічного впливу: учні, майбутні спеціалісти сільського господарства;
- за структурною складовою педагогічної науки: часткова дидактика;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки спеціалістів): предметна педагогічна освіта: навчання сільськогосподарських дисциплін;
- за характером досліджень: прикладні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Історичні аспекти розвитку теорії та методики навчання сільськогосподарських дисциплін.
2. Закономірності навчально-виховного процесу при вивченні сільськогосподарських дисциплін.
3. Методи навчання, їх використання, оптимальний вибір системи контролю знань, умінь і навичок при вивченні сільськогосподарських дисциплін.
4. Формування пізнавальної активності студентів у навчанні сільськогосподарських дисциплін.
5. Методичне забезпечення при підготовці спеціалістів-аграрників.
6. Удосконалення методичної підготовки викладачів аграрних закладів освіти.
7. Формування мотивації учіння студентів у закладах аграрної освіти при вивченні сільськогосподарських дисциплін.
8. Методи та форми організації позааудиторної навчальної роботи студентів (науково-дослідна робота, пошуково-пізнавальна діяльність, проектно-технологічна діяльність) з сільськогосподарських дисциплін.
9. Конструювання та моделювання змісту окремих навчальних сільськогосподарських дисциплін, удосконалення змісту навчання.
10. Шляхи забезпечення наступності у змісті й організації навчального процесу при вивченні сільськогосподарських дисциплін.
11. Теорія та методика практичного навчання сільськогосподарських дисциплін.
12. Проведення навчальної, виробничої, переддипломної практик за певним профілем аграрника.
13. Моніторинг, контроль і оцінювання результатів навчання сільськогосподарських дисциплін у середніх і вищих закладах освіти.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання
(технічні дисципліни)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує мету, зміст, методи, організаційні форми і засоби навчання технічним дисциплінам.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: професійно-технічна освіта, вища освіта, післядипломна освіта, дистанційна освіта;
- за видами об'єктів педагогічного впливу: учні ПТУ, студенти (курсанти) вищих навчальних закладів усіх технічних спеціальностей; майбутні інженери-педагоги;
- за структурною складовою педагогічної науки: часткова дидактика;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки спеціалістів): усі типи технічної й інженерно-педагогічної освіти;
- за напрямами досліджень: прикладні, порівняльні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Розвиток теорії та методики навчання технічних (загальнотехнічних і спеціальних) дисциплін.
2. Основні складові теорії навчання технічних дисциплін: завдання, мета, зміст, принципи, методи, засоби, організаційні форми, напрями розвитку.
3. Принципи організації педагогічної взаємодії об'єктів і суб'єктів технічної освіти.
4. Адаптація та трансформація прийомів і методів навчання технічним дисциплінам в умовах реформування та модернізації освіти.
5. Методичні засади використання наочності на заняттях із технічних дисциплін.
6. Розвиток мислення студентів у процесі вивчення технічних дисциплін.
7. Інноваційні методики навчання технічним дисциплінам у навчальних закладах різного рівня.
8. Методика практично-технічної підготовки в професійно-технічних, інженерно-педагогічних і вищих технічних навчальних закладах.
9. Технології вивчення технічних дисциплін у вищих закладах, зокрема в системі дистанційної освіти.
10. Компетентнісний підхід при вивченні технічних дисциплін.
11. Методика реалізації міжпредметних, міжкурсових зв'язків у процесі вивчення технічних дисциплін.
12. Методика роботи з електронними навчальними засобами у процесі вивчення технічних дисциплін.
13. Методика організації самостійної роботи.
14. Методика навчання майбутніх викладачів технічних дисциплін в інженерно-педагогічних навчальних закладах 1-4 рівнів акредитації, викладачів технічних дисциплін у закладах підвищення кваліфікації та післядипломної освіти.
15. Засоби прогнозування й діагностування якості підготовки фахівця у процесі вивчення технічних дисциплін.
16. Науково-дослідна робота студентів технічних і інженерно-педагогічних спеціальностей у процесі вивчення технічних дисциплін.
17. Формування інформаційної, проектної, технологічної культур студентів технічних та інженерно-педагогічних спеціальностей у процесі вивчення технічних дисциплін.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання
(образотворче мистецтво)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує закономірності, принципи, зміст, форми та методи навчання образотворчого мистецтва в різних типах навчально-виховних закладів.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: шкільна освіта, професійно-технічна освіта, педагогічна освіта, позашкільна освіта, спеціальна освіта (художня), індивідуальна освіта;
- за об'єктами педагогічного впливу: учні, майбутні педагоги;
- за структурною складовою педагогічної науки: часткова дидактика;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки спеціалістів): предметна освіта: навчання образотворчому мистецтву;
- за характером досліджень: прикладні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Дослідження теоретичних основ викладання образотворчого мистецтва.
2. Генезис і трансформація навчання образотворчого мистецтва як шкільного предмета.
3. Індивідуалізація та диференціація процесу навчання образотворчого мистецтва.
4. Методика навчання інтегрованих курсів, до складу яких входить образотворче мистецтво.
5. Методика навчання народних художніх промислів.
6. Позакласна робота з образотворчого мистецтва.
7. Застосування комплексного підходу до навчання образотворчого мистецтва.
8. Закономірності та принципи навчання образотворчого мистецтва.
9. Сучасні концепції навчання образотворчого мистецтва.
10. Формування творчих здібностей засобами навчального предмета: образотворче мистецтво.
11. Народознавчий аспект навчання образотворчого мистецтва.
12. Методи та форми організації навчання образотворчого мистецтва.
13. Типи занять з образотворчого мистецтва та їх структура.
14. Методичні засади позакласної роботи з образотворчого мистецтва.
15. Інформаційні технології в методиці навчання образотворчого мистецтва.
16. Методика формування вмінь, навичок, компетенцій на уроках образотворчого мистецтва в учнів різних вікових груп.
17. Удосконалення методичної підготовки вчителя образотворчого мистецтва.
18. Змістові аспекти методичної підготовки вчителя образотворчого мистецтва.
19. Моніторинг, контроль і оцінювання результатів навчання образотворчого мистецтва в різних закладах освіти.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика
музичного навчання
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка передбачає дослідження закономірностей, принципів, змісту, методів, форм навчання музики та музичної освіти в різних типах навчальних закладів.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: шкільна освіта, професійно-технічна освіта, педагогічна освіта, позашкільна освіта, спеціальна освіта (музична), індивідуальна освіта;
- за об'єктами педагогічного впливу: учні, майбутні педагоги;
- за структурною складовою педагогічної науки; часткова дидактика;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки спеціалістів): предметна освіта: навчання музики та музична освіта;
- за характером досліджень: прикладні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Історичні аспекти розвитку музичної освіти в Україні.
2. Національні основи музичної освіти.
3. Проблеми естетичного розвитку учнівської молоді засобами музичного мистецтва.
4. Методологія та методика підготовки майбутнього вчителя музики.
5. Культурологічні основи методики навчання музики та музичного виховання.
6. Технологія проектування методичних систем у галузі музичної освіти.
7. Дидактичне забезпечення змісту й методів музичної освіти.
8. Методичне моделювання розвитку музичних здібностей особистості.
9. Удосконалення методики навчання музики в контексті поліхудожньої освіти.
10. Шляхи оновлення змісту музичної освіти в закладах різного типу.
11. Інноваційні процеси в галузі музичної освіти.
12. Мультимедійні технології в галузі музичної освіти.
13. Системно-цільове забезпечення позашкільної музичної освіти.
14. Прикладні аспекти кредитно-модульної організації навчального процесу з музичних дисциплін.
15. Методично-організаційні основи менеджменту в системі музичної освіти.
16. Моніторинг, контроль і оцінювання результатів навчання музики в різних закладах освіти.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання
(математика)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує цілі, зміст, методи, засоби, організаційні форми навчання математики в різних типах навчально-виховних закладів, принципи управління навчально-пізнавальною діяльністю у навчанні математики.
Напрями досліджень з цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками, наявність яких в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: шкільна освіта, професійно-технічна освіта, вища освіта, дистанційна освіта;
- за об'єктами педагогічного впливу: учні, майбутні педагоги, спеціалісти;
- за структурною складовою педагогічної науки: прикладна дидактика;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки спеціалістів): предметна педагогічна і галузева освіта: навчання математики;
- за характером досліджень: прикладні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Розвиток теорії та методики навчання математики в Україні.
2. Мета навчання математики в навчальних закладах різних типів.
3. Психолого-педагогічні основи навчання математики в сучасних навчальних закладах.
4. Розроблення змісту навчання математики відповідно до потреб суспільства та розвитку науки.
5. Сучасні комп'ютерно-інформаційні технології в процесі навчання математики.
6. Формування наукового світогляду учнів і студентів у процесі навчання математики.
7. Розроблення технологій розвитку творчих здібностей учнів і студентів у процесі навчання математики.
8. Створення системи дидактичних засобів з математики та методики їх комплексного використання.
9. Організація самостійної роботи учнів і студентів у процесі навчання математики.
10. Гуманізація і гуманітаризація процесу навчання математики.
11. Індивідуальний і диференційований підхід до учнів і студентів у процесі навчання математики.
12. Міжпредметні зв'язки та їх реалізація у процесі навчання математики.
13. Позакласна і позаурочна робота з математики.
14. Розроблення методики формування понять, умінь і навичок учнів і студентів у процесі навчання математики.
15. Удосконалення форм і методів навчальних занять у різних типах навчальних закладів.
16. Методика навчання учнів розв'язування математичних задач.
17. Проблеми створення та використання сучасних підручників, навчальних посібників з математики, зокрема й з інтегрованих.
18. Моніторинг, контроль та оцінювання результатів навчання математики в середніх і вищих навчальних закладах.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання
(інформатика)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує цілі, зміст, методи, засоби, організаційні форми навчання інформатики в різних типах навчально-виховних закладів, принципи управління навчально-пізнавальною діяльністю в комп'ютерному навчанні.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу, шкільна освіта, професійно-технічна освіта, педагогічна освіта, дистанційна освіта;
- за об'єктами педагогічного впливу: учні, майбутні педагоги;
- за структурною складовою педагогічної науки: часткова дидактика;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки спеціалістів): предметна педагогічна освіта: навчання інформатиці;
- за характером досліджень: прикладні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Розвиток методичної системи навчання шкільного та вузівського курсів інформатики.
2. Методичні основи навчання інформатики в різних типах навчальних закладів.
3. Проблеми диференціації й індивідуалізації навчання інформатики у школі та вищому навчальному закладі.
4. Проблеми оцінювання навчальних досягнень учнів і студентів у процесі навчання інформатики.
5. Науково-методичні основи формування інформаційної культури учнів та майбутніх учителів інформатики.
6. Методика формування знань, умінь і навичок з інформатики в учнів різних вікових груп і студентів.
7. Проблеми дистанційного навчання інформатики.
8. Методика навчання учнів і студентів інформаційного моделювання.
9. Міжпредметні зв'язки курсу інформатики та їх використання у процесі навчання школярів.
10. Система підготовки майбутнього вчителя інформатики до використання сучасних інформаційних технологій у навчальному процесі.
11. Розкриття творчого потенціалу учнів і студентів у процесі навчання інформатики.
12. Загальноосвітні, світоглядні, розвивальні та виховні функції шкільного курсу інформатики.
13. Формування мислення учнів і студентів під час вивчення інформатики.
14. Методика навчання основ алгоритмізації у процесі навчання інформатики в школі та вищому навчальному закладі.
15. Методика вивчення та використання мережевих технологій у навчальному процесі у школі та вищому навчальному закладі.
16. Методична підготовка майбутніх учителів до навчання шкільного курсу інформатики.
17. Моніторинг, контроль і оцінювання результатів навчання інформатики у середніх і вищих закладах освіти.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання
(фізика)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує мету, зміст, завдання та методи навчання фізики та врахування закономірностей пізнання фізичних знань у різних типах сучасних навчальних закладів, зокрема й у вищій школі.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: шкільна освіта, професійно-технічна освіта, педагогічна освіта, дистанційна освіта;
- за об'єктами педагогічного впливу: учні, майбутні педагоги;
- за структурною складовою педагогічної науки: часткова дидактика;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки спеціалістів): предметна педагогічна освіта: навчання фізиці;
- за характером досліджень: прикладні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Розвиток теорії та методики навчання фізики в Україні.
2. Мета, завдання, методичні засади, принципи та напрями навчання фізики в сучасних умовах у навчальних закладах різних типів.
3. Розроблення змісту навчання фізики в навчальних закладах різних типів відповідно до розвитку науки та потреб суспільства.
4. Удосконалення форм, прийомів і методів навчання фізики в різних типах навчальних закладів.
5. Комп'ютерні технології вивчення фізики у поєднанні з традиційними технологіями в навчальних закладах різних типів.
6. Методика формування наукового світогляду учнів і студентів у процесі навчання фізики.
7. Методичні умови розвитку творчих здібностей учнів і студентів у процесі навчання фізики.
8. Розроблення сучасного фізичного експерименту та методика його використання.
9. Сучасні педагогічні технології навчання фізики.
10. Самостійна робота учнів і студентів у процесі навчання фізики.
11. Методика реалізації міжпредметних, міжкурсових зв'язків.
12. Методичні засади позакласної роботи з фізики.
13. Методика формування понять, умінь, навичок, компетентностей учнів і студентів з фізики.
14. Методичні умови формування мислення школярів при вивченні фізики.
15. Методичні засади пошукової та науково-дослідної роботи учнів і студентів з фізики.
16. Методичні підходи до врахування особливостей навчання фізики в сільській школі.
17. Методика складання та розв'язування задач у процесі навчання фізики.
18. Методичні проблеми створення та використання сучасних підручників і навчальних посібників з фізики.
19. Методичні засади відбору змісту фізичних дисциплін для профільних класів.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання
(астрономія)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує мету, зміст, завдання та методи навчання астрономії та врахування закономірностей пізнання астрономічних знань у різних типах сучасних навчальних закладів, зокрема й у вищій школі.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками, наявність яких в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: шкільна освіта, позашкільна освіта, професійно-технічна освіта, вища освіта, дистанційна освіта;
- за об'єктами педагогічного впливу: учні, майбутні педагоги;
- за структурною складовою педагогічної науки: прикладна дидактика;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки спеціалістів): предметна педагогічна освіта: навчання астрономії;
- за характером досліджень: прикладні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Розвиток теорії та методики навчання астрономії в Україні.
2. Мета, завдання, методичні засади, принципи та напрями навчання астрономії в сучасних навчальних закладах різних типів.
3. Розроблення змісту навчання астрономії в навчальних закладах різних типів відповідно до розвитку науки та потреб суспільства.
4. Удосконалення форм, прийомів і методів навчання астрономії в різних навчальних закладах.
5. Комп'ютерні технології вивчення астрономії в поєднанні з традиційними технологіями у навчальних закладах різних типів.
6. Методика формування наукового світогляду учнів і студентів у процесі навчання астрономії.
7. Методичні умови розвитку творчих здібностей учнів і студентів у процесі навчання астрономії.
8. Розроблення сучасного астрономічного експерименту та методика його використання.
9. Сучасні педагогічні технології навчання астрономії.
10. Самостійна робота учнів і студентів у процесі навчання астрономії.
11. Методика реалізації міжпредметних, міжкурсових зв'язків.
12. Методичні засади позакласної, позашкільної й позааудиторної роботи з астрономії.
13. Методика формування понять, умінь, навичок, компетентностей учнів і студентів з астрономії.
14. Методичні умови формування мислення школярів у процесі вивчення астрономії.
15. Методичні засади пошукової та науково-дослідної роботи учнів і студентів з астрономії.
16. Методичні підходи до врахування особливостей навчання астрономії в сільській школі.
17. Методика складання та розв'язування задач у процесі навчання астрономії.
18. Методичні проблеми створення та використання сучасних підручників і навчальних посібників з астрономії.
19. Оцінювання навчальних досягнень учнів і студентів з астрономії.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання
(географія)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, що досліджує теоретичні та методичні основи формування змісту, визначення завдань і методів навчання географії, організацію процесу навчання географії в середній та вищій школі.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: шкільна освіта, позашкільна освіта, професійно-технічна освіта, вища освіта;
- за об'єктами педагогічного впливу: учні, майбутні педагоги;
- за структурною складовою педагогічної науки: часткова дидактика;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки спеціалістів): предметна педагогічна освіта - навчання географії;
- за характером досліджень: прикладні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Розвиток теорії та методики навчання географії в Україні і у світі.
2. Мета, завдання та методичні засади навчання географії в сучасних умовах.
3. Концептуальні засади реалізації змісту та сучасних підходів до формування географічних знань учнів і студентів.
4. Педагогічна взаємодія об'єктів і суб'єктів географічної освіти.
5. Принципи організації навчання географії в середніх і вищих навчальних закладах.
6. Модернізація й адаптація форм, методів і засобів навчання географії.
7. Методика компетентнісного навчання географії (знання, уміння, способи діяльності).
8. Розвиток мислення школярів і студентів у процесі навчання географії.
9. Технології вивчення географії у середній і вищій школі.
10. Форми організації навчальної діяльності учнів і студентів у процесі вивчення географії.
11. Методично-організаційні засади реалізації мети та завдань профільного навчання географії учнів у старшій школі.
12. Моніторинг, контроль і оцінювання навчальних досягнень з географії.
13. Методика позакласної роботи з географії.
14. Методика реалізації міжпредметних і внутрішньопредметних зв'язків у процесі навчання географії.
15. Зарубіжний досвід навчання географії: порівняльний аналіз.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання
(біологія)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, що досліджує теоретичні та методичні основи формування змісту, визначення завдань і методів навчання біології, організацію процесу навчання біології в середній та вищій школі.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: шкільна освіта, позашкільна освіта, професійно-технічна освіта, вища освіта;
- за об'єктами педагогічного впливу: учні, майбутні педагоги;
- за структурною складовою педагогічної науки: часткова дидактика;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки спеціалістів): предметна педагогічна освіта - навчання біології;
- за характером досліджень: прикладні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Розвиток теорії та методики навчання біології в Україні і у світі.
2. Мета, завдання та методичні засади навчання біології в сучасних умовах.
3. Концептуальні засади реалізації змісту та сучасних підходів до формування біологічних знань учнів і студентів.
4. Педагогічна взаємодія об'єктів і суб'єктів біологічної освіти.
5. Принципи організації навчання біології в середніх і вищих навчальних закладах.
6. Модернізація й адаптація форм, методів і засобів навчання біології.
7. Методика компетентнісного навчання біології (знання, уміння, способи діяльності).
8. Розвиток мислення школярів і студентів у процесі навчання біології.
9. Технології вивчення біології у середній і вищій школі.
10. Форми організації навчальної діяльності учнів і студентів у процесі вивчення біології.
11. Методично-організаційні засади реалізації мети та завдань профільного навчання біології учнів у старшій школі.
12. Моніторинг, контроль і оцінювання навчальних досягнень з біології.
13. Методика позакласної роботи з біології.
14. Методика реалізації міжпредметних і внутрішньопредметних зв'язків у процесі навчання біології.
15. Зарубіжний досвід навчання біології: порівняльний аналіз.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання
(хімія)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, що досліджує теоретичні та методичні основи формування змісту, визначення завдань і методів навчання хімії, організацію процесу навчання хімії в середній і вищій школі.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: шкільна освіта, позашкільна освіта, професійно-технічна освіта, вища освіта;
- за об'єктами педагогічного впливу: учні, майбутні педагоги;
- за структурною складовою педагогічної науки: часткова дидактика;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки спеціалістів): предметна педагогічна освіта: навчання хімії;
- за характером досліджень: прикладні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Розвиток теорії та методики навчання хімії в Україні і у світі.
2. Мета, завдання та методичні засади навчання хімії в сучасних умовах.
3. Концептуальні засади реалізації змісту та сучасних підходів до формування хімічних знань учнів і студентів.
4. Педагогічна взаємодія об'єктів і суб'єктів хімічної освіти.
5. Принципи організації навчання хімії в середніх і вищих навчальних закладах.
6. Модернізація й адаптація форм, методів і засобів навчання хімії.
7. Методика компетентнісного навчання хімії (знання, уміння, способи діяльності).
8. Розвиток мислення школярів і студентів у процесі навчання хімії.
9. Технології вивчення хімії у середній і вищій школі.
10. Форми організації навчальної діяльності учнів і студентів у процесі вивчення хімії.
11. Методично-організаційні засади реалізації мети та завдань профільного навчання хімії учнів у старшій школі.
12. Моніторинг, контроль і оцінювання навчальних досягнень з хімії.
13. Методика позакласної роботи з хімії.
14. Методика реалізації міжпредметних і внутрішньопредметних зв'язків у процесі навчання хімії.
15. Зарубіжний досвід навчання хімії: порівняльний аналіз.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання
(історія та суспільствознавчі дисципліни)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує теоретичні та методичні основи історичної і суспільствознавчої освіти: навчання, методи, форми та засоби організації процесу навчання історії і суспільствознавчих дисциплін.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнями організації педагогічного процесу: шкільна середня освіта, професійно-технічна освіта, педагогічна освіта;
- за видами об'єктів педагогічного впливу: учні середніх загальноосвітніх шкіл, учні професійно-технічних училищ, студенти вузів;
- за структурною складовою педагогічної науки: часткова дидактика;
- за галузевою складовою (за галузями підготовки фахівців): предметна педагогічна освіта: навчання історії та суспільствознавчих дисциплін;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі, суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Розвиток історичної та суспільствознавчої освіти й історико-методичної науки в Україні й світі.
2. Сучасний стан теорії та методики навчання історії та суспільствознавчих дисциплін у середній і вищій школі.
3. Система історичної та суспільствознавчої освіти в Україні й основні напрями її розвитку й вдосконалення.
4. Теоретико-методолотічні засади сучасної історичної та суспільствознавчої освіти.
5. Розвиток і оновлення змісту, методів, форм і засобів навчання історії та суспільствознавчих дисциплін.
6. Реалізація міжпредметних і міжкурсових зв'язків, інтефація в навчанні історії та суспільствознавчих дисциплін.
7. Методика реалізації диференційованого й особистісно-орієнтованого підходів у процесі навчання історії та суспільствознавчих дисциплін у середній і вищій школі.
8. Інноваційні підходи та новітні технології навчання історії та суспільствознавчих дисциплін.
9. Розвиток особистості, пізнавальних можливостей, здібностей учнів і студентів у процесі навчання історії та суспільствознавчих дисциплін.
10. Методика формування знань, умінь і навичок учнів.
11. Компетентнісний підхід у навчанні історії та суспільствознавчих дисциплін.
12. Методика формування цінностей, ціннісних орієнтацій й особистісних рис учнів і студентів у навчанні історії та суспільствознавчих дисциплін.
13. Моніторинг, контроль і оцінювання результатів навчання історії та суспільствознавчих дисциплін у середній і вищій школі.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання
(фізична культура, основи здоров'я)
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, що досліджує історію, технологію, зміст, засоби, методи й організаційні форми навчання фізичній культурі.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: шкільна освіта, професійно-технічна освіта, педагогічна освіта, позашкільна освіта, індивідуальна освіта;
- за об'єктами педагогічного впливу: учні, майбутні педагоги;
- за структурною складовою педагогічної науки: часткова дидактика;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки спеціалістів): предметна освіта: навчання фізичній культурі та основ здоров'я;
- за характером досліджень: прикладні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Становлення та розвиток системи навчання предметів фізична культура, основи здоров'я.
2. Методичні аспекти навчання культурі в дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладах різних рівнів акредитації.
3. Психолого-педагогічні основи навчання предметів фізична культура, основи здоров'я.
4. Управління й організація навчального процесу та пізнавальної діяльності з предметів фізична культура, основи здоров'я.
5. Теоретико-методичні засади навчання фізичної культури, основам здоров'я.
6. Оцінювання знань у процесі вивчення фізичної культури, основ здорового способу життя.
7. Формування спеціальних знань і рухових навичок у дітей і молоді у процесі навчання фізичної культури, основ здорового способу життя.
8. Педагогічні технології навчання фізичної культури, здоров'язберігаючих методик, зокрема й на базі мережевих комп'ютерних технологій.
9. Диференціація форм, засобів і методів у процесі вивчення фізичної культури та основ здоров'я.
10. Методика професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної культури, основ здоров'я.
11. Методичні засади позаурочної та позааудиторної роботи з фізичної культури.
12. Теорія та методика адаптивного навчання фізичній культурі.
13. Моніторинг, контроль і оцінювання результатів навчання фізичної культури, основ здорового способу життя.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.03 - корекційна педагогіка
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки про закономірності й особливості освіти, навчання, виховання та підготовки до самостійного життя як умови успішної інтеграції в суспільство осіб з порушеннями психофізичного розвитку.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за структурною складовою педагогічної науки: корекційна педагогіка;
- за рівнем організації педагогічного процесу: сімейне виховання, дошкільна, шкільна освіта, професійно-технічна освіта, вища освіта;
- за об'єктами педагогічного впливу: дошкільники, школярі, учні професійно-технічних училищ, студенти вузів;
- за галузевою складовою педагогічної науки (за галузями підготовки фахівців): фахова освіта;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: особи з порушеннями психофізичного розвитку, з особливими потребами; суб'єкт освіти у нормі (дефектологи);
- за характером досліджень: фундаментальні, прикладні, порівняльні.
II. Напрями досліджень:
1. Сучасні технології корекційного навчання та виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку.
2. Науково-педагогічний аналіз теорії та практики навчання, виховання й корекції порушень у дітей з особливостями психофізичного розвитку.
3. Науково-теоретичні основи диференційованого й індивідуального підходів до навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку.
4. Соціально-педагогічні аспекти професійно-трудового навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку як умова підготовки їх до самостійної праці.
5. Особливості інтегрованого навчання дітей із відхиленнями психофізичного розвитку.
6. Корекційне навчання та виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку дошкільного віку.
7. Розроблення нових моделей соціально-реабілітаційної допомоги інвалідам і дітям з особливостями психофізичного розвитку.
8. Розвиток системи спеціальних освітньо-виховних і реабілітаційних закладів.
9. Соціально-педагогічна підтримка дітей-інвалідів, сиріт і дорослих із відхиленнями психофізичного розвитку.
10. Підготовка, перепідготовка, підвищення кваліфікації кадрів-дефектологів у системі вищих закладів освіти.
11. Становлення й розвиток теорії та практики навчання та виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку в Україні.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.04 - теорія та методика
професійної освіти
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує мету, зміст, методи, засоби, організаційні форми та засоби професійної освіти.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками, наявність яких в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: професійно-технічна освіта, вища освіта, післядипломна освіта, дистанційна освіта, самоосвіта, освіта дорослих; професійне навчання на виробництві;
- за видами об'єктів педагогічного впливу: учні професійно-технічних училищ, студенти (курсанти) вищих навчальних закладів усіх спеціальностей, спеціалісти; слухачі системи післядипломної фахової освіти; слухачі центрів зайнятості та навчальних підрозділів на виробництві;
- за структурною складовою педагогічної науки: історія та теорія професійної освіти, часткові дидактики;
- за галузевою складовою педагогічної науки: (за галузями підготовки фахівців): усі види галузевої освіти;
- за характером досліджень: фундаментальні, прикладні, порівняльні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі, суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Історія розвитку професійної освіти та її окремих галузей.
2. Теоретико-методологічні основи професійної освіти.
3. Порівняльна професійна педагогіка.
4. Проблеми сучасного підручника для професійної освіти.
5. Теорія та методика ступеневої освіти у професійних навчальних закладах.
6. Теорія та методика вивчення дисциплін професійно-орієнтованих циклів у професійно-технічних вищих навчальних закладах.
7. Теорія та методика професійного навчання дорослого й незайнятого населення.
8. Стандартизація у професійній освіті.
9. Інноваційні процеси у професійній освіті.
10. Післядипломна освіта фахівців.
11. Педагогічні засади професійно-творчого розвитку особистості в системі неперервної професійної освіти.
12. Педагогічна майстерність у професійній підготовці фахівців.
13. Науково-дослідна робота студентів у процесі фахової підготовки.
14. Теорія та методика організації навчально-виробничої, виробничої та навчальної практик у професійно-технічних і вищих навчальних закладах.
15. Підготовка та перепідготовка фахівців у системі дистанційної освіти.
16. Педагогічні технології в неперервній професійній освіті.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.05 - соціальна педагогіка
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка досліджує теоретичні й методичні основи соціалізації людини, соціокультурних процесів; вивчає особливості соціального виховання; виховні можливості соціального середовища й умови соціалізації особистості; розглядає закономірності функціонування й поширення культурних цінностей та взаємодії й взаємозв'язку особистості й мікро- та макросоціуму; розкриває педагогіку соціальної роботи; відображує проблеми та потреби соціально-педагогічної практики та фахової підготовки соціальних педагогів і соціальних працівників у міжнародному та вітчизняному досвіді.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за структурною складовою педагогічної науки: соціальна педагогіка, соціальна робота, культурно-просвітня діяльність;
- за рівнем організації педагогічного процесу: шкільна освіта; позашкільна освіта; освіта дорослих; неурядові організації; притулки для неповнолітніх; заклади соціального спрямування; культурні заклади та центри; пенітенціарна система; сім'я; дорослі; територіальна громада;
- за напрямами досліджень: соціально-педагогічна діяльність у сфері шкільної та позашкільної освіти; соціальна робота; освіта дорослих; пенітенціарна педагогіка; кризова педагогіка; теорія й організація культурно-просвітницької діяльності;
- за категоріями суб'єктів: суб'єкти системи освіти; суб'єкти з особливими потребами; групи "ризику" і вразливі категорії населення;
- за характером досліджень: фундаментальні, порівняльні, прикладні;
- за охопленням: національна, вітчизняна, зарубіжна, порівняльна соціальна педагогіка.
II. Напрями досліджень:
1. Теорія та історія розвитку соціальної педагогіки та соціальної роботи в Україні й за рубежем.
2. Зміст, форми та методи соціально-педагогічної й соціальної роботи.
3. Інноваційні моделі й технології розвитку особистості в соціокультурному контексті та культурно-дозвіллєвій діяльності в соціумі.
4. Соціальний патронаж і соціальна підтримка вразливих категорій населення.
5. Соціальний супровід прийомних сімей і дитячих будинків сімейного типу.
6. Статево-рольова соціалізація особистості в сімейно-побутовому середовищі, у навчально-виховних і позашкільних закладах.
7. Соціально-педагогічна підтримка та соціальна робота з дітьми та молоддю з особливими потребами.
8. Соціалізація дітей, учнівської та студентської молоді в навчальних закладах різного типу.
9. Формування особистості в різних видах соціально-значущої діяльності.
10. Тендерна соціалізація особистості.
11. Соціально-педагогічні чинники розвитку дитячо-підліткових і молодіжних ініціатив, дитячих і молодіжних об'єднань і організацій.
12. Соціально-педагогічні засади діяльності культурно-освітніх і культурно-дозвіллєвих установ (клуби, парки, бібліотеки, музеї, культурні центри), туристичні заклади.
13. Соціально-педагогічні аспекти профілактики девіантної поведінки та різних видів адикцій у дітей і молоді.
14. Основи соціально-педагогічного консультування.
15. Фахова підготовка соціальних педагогів, спеціалістів із соціальної роботи, організаторів культурно-просвітницької діяльності.
16. Соціально-виховні інститути в системі соціалізації особистості.
17. Соціально-педагогічна робота з сім'ями різного типу.
18. Технології соціальної педагогіки й соціальної роботи.
19. Проблеми розвитку соціальної педагогіки й соціальної роботи за рубежем.
20. Порівняльна соціальна педагогіка.
21. Ресоціалізація позбавлених волі, соціальна реабілітація неповносправних.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.07 - теорія та методика виховання
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка вивчає методологічні, теоретичні та методичні проблеми теорії та практики виховання в початкових, середніх, загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах; обґрунтовує методологічне, теоретичне й прикладне забезпечення розвитку особистості та умови створення системи її виховання.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за структурною складовою педагогічної науки: загальна педагогіка, педагогіка школи, сімейна педагогіка, позашкільна педагогіка, педагогіка вищої школи;
- за напрямами досліджень: теорія виховання, методика виховної роботи; роль і функції вихователя;
- за рівнем організації педагогічного процесу: шкільна освіта, позашкільна освіта, професійно-технічна освіта, вища освіта, освіта дорослих, сімейна педагогіка;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими 'потребами;
- за характером досліджень: фундаментальні, порівняльні, прикладні;
- за охопленням: національна, порівняльна теорія та практика виховання.
II. Напрями досліджень:
1. Методологія теорії та методики дослідження в галузі виховних технологій, виховної діяльності.
2. Формування культури міжособистісного спілкування та толерантності в полікультурному середовищі.
3. Проблеми виховання дітей, учнівської та студентської молоді в сучасних педагогічних системах.
4. Розроблення ціннісного підходу до виховання дітей і молоді.
5. Розроблення поліфункціональних виховних структур і їх моделей.
6. Теоретичне обґрунтування оптимізації виховного процесу в сім'ї, початкових, середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах.
7. Виховний потенціал спілкування у процесі взаємодії вчителя з учнем.
9. Порівняльний аналіз вітчизняних і зарубіжних виховних систем.
10. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості.
11. Нові виховні технології становлення особистості у процесі виховання та самовиховання).
12. Гуманізація виховного процесу в різних типах навчально-виховних закладів.
13. Формування системи ціннісних орієнтацій, морально-духовного світу й етики спілкування дітей і молоді.
14. Індивідуалізація виховання, теорії та методики виховання особистості в колективі.
15. Дослідження проблем самовиховання та самоствердження підростаючої особистості.
16. Виховна діяльність загальноосвітнього, позашкільного, професійно-технічного та вищого навчального закладу, сімейних і державних дитячих будинків, шкіл-інтернатів.
17. Обґрунтування ціннісно-трудових професійних орієнтацій і індивідуалізації професійного самовизначення особистості.
18. Формування життєвої компетентності дітей і молоді.
19. Дослідження проблем громадянського, патріотичного, етичного, естетичного, фізичного, морального, інтелектуального, політичного, статевого, трудового, економічного виховання.
20. Військово-патріотичне виховання, формування в молоді ціннісних орієнтирів здорового способу життя.
21. Виховання особистості в релігійних системах різних конфесій як складова виховної системи.
22. Виховні аспекти запобігання та подолання аморальних і асоціальних проявів у поведінці особистості.
23. Формування художньо-естетичної культури особистості.
24. Екологічне виховання та формування екологічної культури особистості.
25. Інноваційні технології виховання.
26. Оцінювання ефективності досліджень з проблем виховання.
27. Роль і функції вихователя в організації виховного процесу в різних закладах освіти.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.08 - дошкільна педагогіка
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка вивчає теоретико-методологічні та методичні проблеми виховання та навчання дітей дошкільного віку в сім'ї та дошкільних закладах різних типів і форм власності, обґрунтовує педагогічні умови впровадження у практику особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за рівнем організації педагогічного процесу: дошкільні освітні заклади, центри творчого розвитку, сім'я, вища освіта;
- за структурною складовою педагогічної науки: дошкільна педагогіка, сімейне виховання, етнопедагогіка;
- за напрямами досліджень: теорія та методика виховання й навчання дітей дошкільного віку;
- за характером досліджень: фундаментальні, порівняльні, прикладні;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Теоретико-методологічні й організаційно-методичні засади оновлення змісту дошкільної освіти.
2. Інноваційні моделі розвитку національної дошкільної освіти, моніторинг її якості.
3. Умови ефективного впровадження у практику особистісно орієнтованої моделі дошкільної освіти.
4. Виховання особистості дошкільника у процесі суспільно значущих форм діяльності та спілкування.
5. Формування в дошкільника ціннісного ставлення до природи, культури, людей, самого себе.
6. Педагогічні умови ефективної соціалізації дошкільників різних віково-статевих груп.
7. Організація здорового способу життя дошкільників у сім'ї та дошкільному навчальному закладі.
8. Використання потенціалу колективу в морально-духовному, громадянському, соціальному вихованні дошкільників.
9. Педагогічні умови оптимізації процесу самовираження особистості в дошкільному віці.
10. Вплив родинного та суспільного виховання на формування в ранньому та дошкільному віці основ життєвої компетентності.
11. Педагогізація батьків як умова гармонійного та різнобічного формування особистості дошкільника.
12. Наступність у вихованні та навчанні дошкільників і молодших школярів.
13. Виховання творчої особистості дошкільника в умовах позашкільного навчального закладу.
14. Фахова підготовка педагогічних кадрів для роботи в умовах реформування дошкільної освіти.
15. Оптимізація діяльності педагогів, керівників дошкільних навчальних закладів, методичної служби.
16. Порівняння теоретико-методичних засад і практики виховання та навчання дошкільників в Україні та інших країнах світу.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.
Паспорт спеціальності
13.00.09 - теорія навчання
I. Формула спеціальності:
Галузь педагогічної науки, яка вивчає різні форми взаємодії компонентів навчання та на основі виявлених закономірностей розробляє певні системи навчання. Дослідження з теорії навчання мають спрямовуватися на створення методик і навчальних технологій, орієнтованих на розвиток особистості, забезпечення активної пізнавальної позиції суб'єкта навчання на всіх його етапах; позитивних мотивів учіння; створення умов для творчого розвитку та самовираження особистості; оволодіння культурою навчальної праці.
Напрями досліджень із цієї спеціальності визначаються класифікаційними ознаками. Їх наявність в об'єкті та предметі дисертаційного дослідження є обов'язковою умовою для цієї спеціальності.
Класифікаційні ознаки спеціальності:
- за структурною складовою педагогічної науки: теорія освіти, загальна педагогіка, педагогіка школи, професійна освіта;
- за напрямами досліджень: теорія навчання, процес навчання як цілісна система; закономірності й принципи навчання; зміст загальної освіти: методи, технології, засоби й форми навчання;
- за характером досліджень: фундаментальні, прикладні, порівняльні;
- за рівнем організації педагогічного процесу: шкільна освіта, вища освіта, професійно-технічна освіта, позашкільна освіта, освіта дорослих;
- за психофізичним станом суб'єктів освіти: суб'єкти освіти в нормі; суб'єкти освіти з особливими потребами.
II. Напрями досліджень:
1. Структура, рушійні сили та закономірності навчального процесу.
2. Теорія змісту загальної середньої, вищої та післядипломної освіти.
3. Особистісно орієнтовані дидактичні системи й технології.
4. Гуманізація й гуманітаризація дидактичного процесу: теорія та методика.
5. Мотивація учіння як дидактична проблема.
6. Дидактичні засади інтеграції та їх реалізація в різних умовах навчання.
7. Дидактичні проблеми фундаменталізації загальної середньої вищої освіти.
8. Дидактичні аспекти розвитку творчої особистості учня та студента.
9. Теоретичні засади профільного навчання в загальноосвітній школі.
10. Форми та методи індивідуалізації дидактичного процесу в середній і вищій школі.
11. Методологічні та дидактичні засади інформатизації процесу навчання.
12. Принципи, чинники навчання.
13. Дидактичні засади формування навчального середовища.
14. Дидактичні проблеми формування світогляду учнівської та студентської молоді.
15. Історія розвитку дидактики.
16. Порівняльна дидактика.
17. Дидактичні проблеми розвитку пізнавального інтересу учнів і студентів.
18. Загальнодидактичні проблеми формування навчальних і ключових компетентностей учнів і студентів.
19. Дидактичні умови модернізації засобів навчання.
20. Теорія навчальної книги.
21. Діагностика навчальних досягнень учнів і студентів.
22. Методи дидактичних досліджень.
23. Моделювання та кількісні характеристики дидактичних об'єктів і систем.
24. Оцінювання ефективності дидактичних досліджень.
25. Моніторинг якості навчального процесу.
26. Навчальні стилі учнів, учителя.
III. Галузь науки, з якої присуджуються
наукові ступені: педагогічні науки.