Документ втратив чиннiсть!

ВИЩА АТЕСТАЦІЙНА КОМІСІЯ УКРАЇНИ

Затверджено
Постанова президії
ВАК України
13.04.2005 N 27-06/3

( Документ втратив чинність на підставі Постанови
Вищої атестаційної комісі
ї
N 6-06/8 від 14.09.20
06 )

Паспорти спеціальностей (теорія та методика навчання
(біологія, хімія, історія), корекційна педагогіка,
теорія і методика виховання, теорія та методика
професійної освіти, соціальна педагогіка, теорія,
методика й організація культурно-просвітньої
діяльності, дошкільна педагогіка, теорія навчання)

Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання (біологія)

I. Формула спеціальності:

Галузь педагогічної науки, підґрунтям якої є теоретичні та методичні основи визначення відбору змісту, завдань і методів навчання біології, організація процесу навчання біології з метою його вдосконалення та врахування закономірностей пізнання природничих знань.

II. Напрями досліджень:

- Становище й розвиток теорії та методики навчання біології в Україні.

- Шкільна біологічна освіта в Україні та вдосконалення теорії практики навчання біології.

- Мета, завдання та методичні засади навчання біології в сучасних умовах.

- Концептуальні засади реалізації сучасних підходів до навчання біології в умовах 12-річної школи.

- Концепція шкільної біологічної освіти.

- Основні складові теорії навчання біології: завдання, мета, напрями розвитку.

- Стандарти шкільної біологічної освіти.

- Методичні засади вивчення біології.

- Вивчення та розроблення методів і прийомів навчання біології.

- Класифікація методів навчання біології.

- Контроль і оцінка навчальних досягнень школярів з біології.

- Методичні засади використання наочності на уроках біології.

- Методичні підходи до формування в учнів умінь і навичок вивчення біології.

- Сучасні педагогічні технології навчання біології.

- Методичні засади використання краєзнавчого матеріалу при вивченні біології.

- Формування наукового світогляду школярів у процесі вивчення біології.

- Особливості поглибленого вивчення біології у профільних і спеціалізованих класах загальноосвітніх шкіл.

- Формування теоретичних знань з біології.

- Методика формування біологічних понять.

- Методика формування внутрішньопредметних причинно-наслідкових зв'язків.

- Принципи історизму в навчанні біології.

- Організація навчальної діяльності школярів на заняттях з біології.

- Форми організації навчання з біології.

- Позакласна робота з біології в школі.

- Принципи навчання біології.

- Екологічне виховання учнів при вивченні біологічних дисциплін.

- Міжпредметні зв'язки у вивченні біології.

- Методичні засади відбору змісту біологічних дисциплін для профільних класів в умовах 12-річної школи.

III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.

Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання (хімія)

I. Формула спеціальності:

Галузь педагогічної науки, підґрунтям якої є теоретичні та методичні основи визначення змісту, відбору завдань і методів навчання хімії, організація процесу навчання хімії з метою його вдосконалення на основі суб'єкт-суб'єктної взаємодії вчителя з учнями, врахування рівнів навчальних досягнень учнів.

II. Напрями досліджень:

- Становище й розвиток теорії та методики навчання хімії в Україні.

- Шкільна хімічна освіта в Україні й удосконалення теорії та практики з навчання хімії.

- Мета й завдання різних методик навчання хімії.

- Концептуальні засади реалізації сучасних підходів до навчання учнів хімії в умовах 12-річного терміну навчання.

- Концепція шкільної хімічної освіти.

- Основні складові теорії навчання хімії: завдання, мета, напрями розвитку.

- Стандарти шкільної хімічної освіти.

- Методичні засади вивчення хімії.

- Вивчення та розроблення методів і прийомів навчання хімії.

- Класифікація методів навчання хімії.

- Контроль і оцінка навчальних досягнень школярів з хімії.

- Методичні засади використання наочності на уроках хімії.

- Методичні підходи до формування експериментальних умінь у процесі вивчення хімії.

- Сучасні педагогічні технології навчання хімії.

- Методичні засади використання інформаційних технологій у вивченні хімії.

- Формування наукового світогляду школярів у процесі вивчення хімії.

- Особливості вивчення хімії у профільних і спеціалізованих класах загальноосвітніх навчальних закладів.

- Формування теоретичних знань з хімії.

- Методика формування хімічних понять.

- Методика формування внутрішньопредметних і міжпредметних зв'язків.

- Принцип історизму в навчанні хімії.

- Організація навчальної діяльності школярів на заняттях з хімії.

- Форми організації навчання з хімії.

- Позакласна робота з хімії в школі.

- Методика шкільного хімічного експерименту.

- Принципи навчання хімії.

- Екологічне виховання учнів у процесі навчання хімії.

- Методичні засади відбору змісту хімічних дисциплін для профільних класів в умовах 12-річної школи.

III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.

Паспорт спеціальності
13.00.02 - теорія та методика навчання (історія)

I. Формула спеціальності:

Галузь педагогічної науки, підґрунтям якої є теоретичні та методичні основи визначення відбору змісту, завдань і методів навчання історії, організація процесу навчання історії з метою його вдосконалення та врахування закономірностей пізнання історичних знань.

II. Напрями досліджень:

- Становище та розвиток теорії та методики навчання історії в Україні.

- Шкільна історична освіта в Україні й удосконалення теорії та практики навчання історії.

- Мета, завдання та методичні засади навчання історії в сучасних умовах.

- Концептуальні засади реалізації сучасних підходів до навчання історії в умовах 12-річної школи.

- Концепція шкільної історичної освіти.

- Філософські засади історичної освіти.

- Критерії ціннісної орієнтації, покладені в основу теорії навчання історії.

- Основні складові теорії навчання історії: завдання, мета, напрями розвитку.

- Принципи організації взаємодій об'єктів і суб'єктів історичної освіти.

- Методичні засади вивчення історії.

- Вивчення та розроблення прийомів і методів навчання історії.

- Основа класифікації методів навчання історії.

- Адаптація та трансформація методів навчання історії в умовах реформування і модернізації освіти.

- Методичні засади використання наочності на уроках історії.

- Методика формування духовних цінностей школярів при вивченні історичних курсів.

- Методичні засади використання краєзнавчого матеріалу при вивченні історії.

- Методичні підходи до формування в учнів навичок вивчення історії.

- Методичні умови формування критичного мислення школярів у процесі вивчення історії.

- Інноваційні методики навчання історії в загальноосвітніх навчальних закладах.

- Проектна технологія при вивченні історичних курсів.

- Комп'ютерні технології вивчення історії в загальноосвітніх закладах.

- Методика формування історичних знань.

- Методика реалізації міжпредметних, міжкурсових зв'язків.

III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.

Паспорт спеціальності
13.00.03 - корекційна педагогіка

I. Формула спеціальності:

Галузь педагогічної науки про закономірності й особливості освіти, навчання, виховання та підготовки до самостійного життя, як умови успішної інтеграції в суспільство, осіб з порушеннями психофізичного розвитку.

II. Напрями досліджень:

- Сучасні технології корекційного навчання та виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку.

- Науково-педагогічний аналіз теорії та практики навчання, виховання й корекції порушень у дітей з особливостями психофізичного розвитку.

- Науково-теоретичні основи диференційованого та індивідуального підходів до навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку.

- Соціально-педагогічні аспекти професійно-трудового навчання дітей з особливостями психофізичного розвитку як умова підготовки їх до самостійної праці.

- Особливості інтегрованого навчання дітей з відхиленнями психофізичного розвитку.

- Корекційне навчання та виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку дошкільного віку.

- Розробка нових моделей соціально-реабілітаційної допомоги інвалідам та дітям з особливостями психофізичного розвитку.

- Розвиток системи спеціальних освітньо-виховних і реабілітаційних закладів.

- Соціально-педагогічна підтримка дітей-інвалідів, сиріт і дорослих з відхиленнями психофізичного розвитку.

- Підготовка, перепідготовка, підвищення кваліфікації кадрів-дефектологів у системі вищих закладів освіти.

- Становлення й розвиток теорії та практики навчання та виховання дітей з особливостями психофізичного розвитку в Україні.

III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.

Паспорт спеціальності
13.00.04 - теорія та методика професійної освіти

I. Формула спеціальності:

Галузь педагогічної науки, яка вивчає методологічні, теоретичні й методичні питання теорії та практики професійного навчання й виховання, зміст, форми та методи вивчення загальноосвітніх, загальнотехнічних і спеціальних предметів у професійно-технічних, вищих навчальних закладах, у системі післядипломної освіти за групами спеціальностей (освіта, культура і мистецтво, фізична культура і спорт, промисловість і будівництво, транспорт і зв'язок, економіка і право, маркетинг, менеджмент, підприємництво, охорона здоров'я, сфера обслуговування, військова справа тощо), а також професійного навчання незайнятого населення.

II. Напрями досліджень:

- Розвиток професійної освіти як системи; наукові основи створення оптимальної мережі закладів освіти.

- Взаємозв'язок професійної освіти з іншими науками про людину.

- Стандартизація та моніторинг у професійній освіті. Проблеми сучасного підручника для професійної освіти.

- Теоретико-методологічні основи професійної освіти.

- Теоретико-методологічні засади військової педагогіки.

- Проблеми організації діяльності професійних навчальних закладів недержавної форми власності.

- Педагогічний процес у професійних навчальних закладах.

- Дидактика професійної освіти.

- Історія розвитку професійної освіти та її окремих галузей у системі неперервної освіти.

- Теорія та практика професійного виховання молоді.

- Теорія та методика багатоступеневого навчання у професійній школі.

- Теорія та практика управління професійними навчальними закладами.

- Теорія та практика регіонального управління професійною освітою.

- Теорія та методика вивчення загальноосвітніх предметів у закладах професійно-технічної освіти.

- Теорія та методика вивчення загальнотехнічних і спеціальних дисциплін у закладах професійно-технічної освіти (за групами професій).

- Теорія та методика професійного навчання незайнятого населення.

- Теорія та методика вивчення загальнонаукових, соціально-політичних та спеціальних дисциплін у вищих навчальних закладах за групами спеціальностей.

- Дидактичні основи застосування комп'ютерних та інших педагогічних технологій при вивченні окремих предметів у професійних навчальних закладах.

- Інноваційні процеси у професійній освіті.

- Теорія та методика організації виробничої практики у вищих навчальних закладах за групами спеціальностей.

- Теорія та методика навчання в закладах післядипломної освіти за групами спеціальностей.

- Дистанційне навчання в системі професійної освіти.

- Світові тенденції розвитку професійної освіти.

III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.

Паспорт спеціальності
13.00.05 - соціальна педагогіка

I. Формула спеціальності:

Галузь педагогічної науки, яка вивчає особливості соціального виховання, виховні можливості соціального середовища й оптимальні умови соціалізації особистості, розглядає закономірності взаємодії та взаємозв'язку особистості, мікро-та макросоціум.

II. Напрями досліджень:

- Історія становлення та проблеми розвитку соціальної педагогіки та соціальної роботи і Україні і в зарубіжних країнах.

- Зміст, форми та методи соціально-педагогічної роботи, відповідальності за збереження життя, природи, культури.

- Моральні норми та цінності як основа соціалізації особистості.

- Соціально-педагогічний патронаж і соціальна робота з різними категоріями населення. Зміст, форми та прийоми соціально-педагогічної підтримки.

- Проблеми статево-рольової соціалізації особистості, форми та методи роботи в сімейно-побутовому середовищі, за місцем проживання, у позашкільних закладах і центрах дитячої творчості.

- Соціально-педагогічна підтримка та соціальна робота з дітьми-інвалідами, сиротами, дітьми, які залишилися без опіки дорослих; проблеми соціальної педагогіки у школі: структурний і порівняльний аналіз навчально-виховних систем і моделей соціалізації дітей, підлітків, старшокласників.

- Зміст, форми та методи, соціально-педагогічні умови формування особистості в різних видах соціально значущої діяльності: громадсько-політичної, морально-етичної, фзізкультурно-оздоровчої, художньо-творчої.

- Розвиток особистості в загальнолюдському та національному соціокультурному контексті та культурно-дозвіллєвої діяльності в соціумі.

- Соціально-педагогічні чинники розвитку дитячо-підліткових і молодіжних ініціатив, дитячих і молодіжних об'єднань та організацій.

- Соціально-педагогічні аспекти профілактики девіантної поведінки дітей і підлітків; профілактика негативних явищ у молодіжному середовищі.

- Основи соціально-педагогічного консультування у школі, сім'ї, мікрорайоні.

- Багатоступенева підготовка соціальних педагогів і спеціалістів із соціальної роботи.

- Соціально-правовий аспект у роботі з дітьми та молоддю.

- Соціально-виховні інститути в системі соціалізації особистості.

- Соціально-педагогічна робота з дітьми та молоддю, що потребують особливої уваги.

- Соціально-педагогічна робота з сім'ями різного типу: багатодітними, молодими, кризовими, прийомними.

- Теоретичні основи технологій соціально-педагогічної роботи: соціально-педагогічна діагностика й експертиза, методи групової роботи; технології роботи з дітьми-інвалідами, технології соціально-педагогічної роботи в міжнаціональному соціумі.

III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.

Паспорт спеціальності
13.00.06 - теорія, методика й організація
культурно-просвітньої діяльності

I. Формула спеціальності:

Галузь науки, що вивчає закономірності становлення, функціонування та поширення культурних цінностей, розробляє методи регуляції соціокультурних процесів, засоби впливу на суспільне становлення особистості.

II. Напрями досліджень:

- Вивчення трансформаційних процесів у суспільно-культурній сфері суспільства перехідного характеру.

- Дослідження діяльності культурноосвітніх установ традиційного зразка (музеї, бібліотеки, парки тощо), їх адаптації до нових, ринкових умов.

- Вивчення й теоретичне узагальнення організаційних форм і методів діяльності культурноосвітніх установ нового типу (дискотеки, відеосалони, клуби за інтересами).

- Дослідження процесів становлення та функціонування "індустрії розваг".

- Розроблення та впровадженя інноваційних технологій регуляції соціокультурних процесів у суспільстві.

- Розроблення та впровадження доцільних форм організації й ефективних методів діяльності культурно-просвітницьких інституцій на основі досягнень новітніх електронних технологій.

III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.

Паспорт спеціальності
13.00.07 - теорія і методика виховання

I. Формула спеціальності:

Галузь педагогічної науки, яка вивчає методологічні, теоретичні та методичні проблеми теорії та практики виховання в дошкільних, середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах; обґрунтовує методологічне, теоретичне та прикладне забезпечення її розвитку й умови створення системи виховання особистості.

II. Напрями досліджень:

- Дослідження проблем громадянського виховання.

- Дослідження проблем виховання дітей і молоді в сучасних соціально-педагогічних системах, розроблення поліфункціональних гнучких виховних структур і їх моделей у середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах.

- Теоретичне обґрунтування оптимізації виховного процесу в сім'ї, дошкільних, середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах; вивчення можливостей виховного потенціалу спілкування у процесі взаємодії вчителя з учнем.

- Дослідження нових виховних технологій соціокультурного становлення особистості у процесі виховання, самовиховання.

- Обґрунтування методології, теорії та методики досліджень у галузі виховання, технологій виховної діяльності в дошкільних, середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах, формування культури міжособистісного спілкування та толерантності у полікультурному середовищі, гуманізація освіти як основа полікультурного виховання.

- Дослідження передумов гуманізації виховного процесу в різних типах навчально-виховних закладів, формування системи ціннісних орієнтацій, морально-духовного світу й етики спілкування дітей і молоді.

- Дослідження проблеми створення особистісно орієнтованої системи виховання дітей і молоді, стимулювання їхньої самодіяльності та самостійності; проблем індивідуалізації виховання, теорії та методики виховання колективу в умовах демократичного суспільства.

- Вивчення, порівняльний аналіз і оцінка вітчизняних і зарубіжних виховних систем і часткових методик.

- Визначення тенденцій історичного розвитку та становлення української родинної педагогіки, національної системи виховання дітей та молоді.

- Дослідження проблеми національного, патріотичного й інтернаціонального виховання дітей і молоді, напрямів становлення в особистості національної свідомості та самосвідомості.

- Дослідження психолого-педагогічних закономірностей і індивідуальних особливостей розвитку дітей і молоді, їхніх інтересів, нахилів й організації виховної роботи з талановитою й обдарованою учнівською молоддю.

- Дослідження проблем виховної діяльності дошкільного, загальноосвітнього, позашкільного, професійно-технічного та вищого навчального закладу із соціально та духовно неблагополучними, неповними, багатодітними сім'ями; організаційно-педагогічних основ діяльності сімейних і державних дитячих будинків, шкіл-інтернатів.

- Обґрунтування системи ціннісно-трудових професійних орієнтацій та індивідуалізації професійного самовизначення особистості, теоретичних основ соціалізації дітей і молоді.

- Дослідження проблем формування життєвої компетентності дітей і молоді.

- Обґрунтування основ військово-патріотичного виховання, формування в молоді ціннісних орієнтирів здорового способу життя, запобігання відхилень у їхньому психічному, фізичному, соціальному розвитку та подолання аморальних і асоціальних проявів у поведінці особистості.

- Формування художньо-естетичної культури особистості, вибору сфери мистецької діяльності.

- Дослідження теоретичних основ формування екологічної культури особистості та практики екологічного виховання дітей і молоді в дошкільних, середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах.

III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.

Паспорт спеціальності
13.00.07 - теорія і методика виховання

I. Формула спеціальності:

Галузь педагогічної науки, яка вивчає методологічні, теоретичні та методичні проблеми теорії та практики виховання в дошкільних, середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах; обґрунтовує методологічне, теоретичне та прикладне забезпечення її розвитку й умови створення системи виховання особистості.

II. Напрями досліджень:

- Дослідження проблем громадянського виховання.

- Дослідження проблем виховання дітей і молоді в сучасних соціально-педагогічних системах, розроблення поліфункціональних гнучких виховних структур і їх моделей у середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах.

- Теоретичне обґрунтування оптимізації виховного процесу в сім'ї, дошкільних, середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах; вивчення можливостей виховного потенціалу спілкування у процесі взаємодії вчителя з учнем.

- Дослідження нових виховних технологій соціокультурного становлення особистості у процесі виховання, самовиховання.

- Обґрунтування методології, теорії та методики досліджень у галузі виховання, технологій виховної діяльності в дошкільних, середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах, формування культури міжособистісного спілкування та толерантності у полікультурному середовищі, гуманізація освіти як основа полікультурного виховання.

- Дослідження передумов гуманізації виховного процесу в різних типах навчально-виховних закладів, формування системи ціннісних орієнтацій, морально-духовного світу й етики спілкування дітей і молоді.

- Дослідження проблеми створення особистісно орієнтованої системи виховання дітей і молоді, стимулювання їхньої самодіяльності та самостійності; проблем індивідуалізації виховання, теорії та методики виховання колективу в умовах демократичного суспільства.

- Вивчення, порівняльний аналіз і оцінка вітчизняних і зарубіжних виховних систем і часткових методик.

- Визначення тенденцій історичного розвитку та становлення української родинної педагогіки, національної системи виховання дітей та молоді.

- Дослідження проблеми національного, патріотичного й інтернаціонального виховання дітей і молоді, напрямів становлення в особистості національної свідомості та самосвідомості.

- Дослідження психолого-педагогічних закономірностей і індивідуальних особливостей розвитку дітей і молоді, їхніх інтересів, нахилів й організації виховної роботи з талановитою й обдарованою учнівською молоддю.

- Дослідження проблем виховної діяльності дошкільного, загальноосвітнього, позашкільного, професійно-технічного та вищого навчального закладу із соціально та духовно неблагополучними, неповними, багатодітними сім'ями; організаційно-педагогічних основ діяльності сімейних і державних дитячих будинків, шкіл-інтернатів.

- Обґрунтування системи ціннісно-трудових професійних орієнтацій та індивідуалізації професійного самовизначення особистості, теоретичних основ соціалізації дітей і молоді.

- Дослідження проблем формування життєвої компетентності дітей і молоді.

- Обґрунтування основ військово-патріотичного виховання, формування в молоді ціннісних орієнтирів здорового способу життя, запобігання відхилень у їхньому психічному, фізичному, соціальному розвитку та подолання аморальних і асоціальних проявів у поведінці особистості.

- Формування художньо-естетичної культури особистості, вибору сфери мистецької діяльності.

- Дослідження теоретичних основ формування екологічної культури особистості та практики екологічного виховання дітей і молоді в дошкільних, середніх загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних і вищих навчальних закладах.

III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:
педагогічні науки.

Паспорт спеціальності
13.00.08 - дошкільна педагогіка

I. Формула спеціальності:

Галузь педагогічної науки, яка вивчає зміст, форми й методи виховання та навчання в дошкільному віці; визначає умови оптимізації навчально-виховної роботи в різних соціальних інститутах; досліджує особливості формування життєвої компетентності дітей різних віково-статевих груп; обґрунтовує вимоги до розвитку в дошкільному віці базових особистісних цінностей; досліджує умови забезпечення різнобічного розвитку дитини; актуалізує необхідність взаємозв'язку суспільного та сімейного виховання дошкільника; з'ясовує тенденції розвитку дошкільної освіти, теоретико-методологічне та прикладне забезпечення її функціонування в Україні.

II. Напрями досліджень:

- Дослідження фундаментальних проблем філософії дошкільної освіти.

- Обґрунтування та розроблення сучасної теорії розвитку, виховання та навчання дошкільника, становлення його активності.

- Розроблення прогностичних моделей розвитку дошкільної освіти, критеріїв визначення їх ефективності.

- Вивчення теоретичних і прикладних аспектів змісту дошкільної освіти, умов її гуманізації та гуманізації, інтеграції та диференціації.

- Концептуальне та програмно-методичне обґрунтування рівня особистісного розвитку дошкільника.

- Дослідження наступності в роботі сім'ї дошкільного закладу і школи; вивчення специфіки розвитку, навчання й виховання дошкільників у різних типах освітніх закладів.

- Створення особистісно орієнтованої системи виховання дошкільників, формування в них ціннісного ставлення до природного та предметного довкілля, оточуючих людей, самих себе.

- Вивчення взаємозв'язку розумового, фізичного та морального виховання дошкільника.

- Особливості розвитку самостійності в ранньому онтогенезі.

- Дослідження умов гуманізації та демократизації взаємодії дошкільного закладу і сім'ї, особливостей виховання дошкільників у сім'ях різних типів.

- Формування в дошкільному дитинстві системи морально-духовних цінностей.

- Формування в дошкільників культури взаємин, здатності до діалогу з дорослими й однолітками.

- Дослідження потенційних можливостей групи дитячого садка як колективу.

- Вивчення педагогічних умов зародження в дошкільників соціальної відповідальності та становлення основ соціальної позиції.

- Опрацювання моделей розвитку елементарних форм правової свідомості і самосвідомості дошкільників.

- Дослідження проблем національного, патріотичного, інтернаціонального виховання дошкільника в сім'ї та суспільному закладі.

- Вивчення процесу взаємодії дошкільника з предметним довкіллям, становлення уміння орієнтуватися у предметах побуту й ужитку.

- Дослідження педагогічних умов формування в дошкільників споживацької й утворювальної активності, визначення ролі в її формуванні вікових та індивідуальних особливостей.

- Вивчення можливостей оптимізації творчого ставлення дошкільника до праці.

- Дослідження проблем формування у дошкільників потреби в здоровому способі життя.

- Вивчення динаміки розвитку впродовж дошкільного дитинства рухової активності, фізичної витривалості, здатності до саморегуляції, уміння відчувати межі безпечної поведінки.

- Особливості статевого виховання дошкільника.

- Аналіз тенденцій художньо-естетичного розвитку в дошкільному дитинстві, функцій і змісту художньої освіти й виховання на ранніх етапах онтогенезу; основ художнього смаку, ціннісного ставлення до природи та творів мистецтва, естетичних поглядів на життя.

- Дослідження культурологічних аспектів сучасної системи дошкільної освіти, визначення педагогічних умов, змісту, форм і методів культурологічного розвитку в загальноосвітніх і спеціалізованих дошкільних закладах.

- Формування основ екологічної культури і навичок природоохоронної діяльності в дошкільному віці.

- Дослідження умов становлення в дошкільному віці пізнавальної активності.

- Аналіз тенденцій мовленнєвого розвитку дошкільника.

- Вироблення нової стратегії визначення показників зрілості дитини, ефективності педагогічної діяльності вихователя дошкільного закладу.

- Аналіз умов становлення основ громадянського виховання дошкільника; встановлення зв'язку його соціальної компетентності з його моральним розвитком.

III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:

педагогічні науки.

Паспорт спеціальності
13.00.09 - теорія навчання

I. Формула спеціальності:

Галузь педагогічної науки, яка вивчає різні форми взаємодії компонентів навчання та на основі виявлених закономірностей розробляє певні системи навчання. Дослідження з теорії навчання мають спрямовуватися на створення методик і навчальних технологій, орієнтованих на розвиток особистості, забезпечення активної пізнавальної позиції суб'єкта навчання на всіх його етапах; позитивних мотивів учіння; створення умов для творчого розвитку і самовираження особистості; оволодіння культурою навчальної праці.

II. Напрями досліджень:

- Структура, рушійні сили та закономірності дидактичного процесу.

- Теорія змісту загальної середньої, вищої та післядипломної освіти.

- Особистісно орієнтовані дидактичні системи й технології.

- Гуманізація й гуманітаризація дидактичного процесу: теорія та методика.

- Мотивація учіння як дидактична проблема.

- Дидактичний принцип інтеграції та його реалізація на різних ступенях освіти.

- Дидактичні проблеми фундаменталізації загальної середньої і вищої освіти.

- Дидактичні аспекти розвитку творчої особистості учня і студента.

- Теоретичні засади профільного навчання в загальноосвітній школі.

- Форми та методи індивідуалізації дидактичного процесу в середній і вищій школі.

- Методологічні та дидактичні засади інформатизації процесу навчання.

- Принципи, чинники навчання.

- Дидактичні засади формування навчального середовища.

- Дидактичні проблеми формування світогляду учнівської та студентської молоді.

- Історія розвитку дидактики.

- Порівняльна дидактика.

- Дидактичні проблеми розвитку пізнавального інтересу учнів і студентів.

- Загальнодидактичні проблеми формування основних освітніх компетенцій учнів і студентів.

- Теорія навчальної книги.

- Діагностика навчальних досягнень учнів і студентів.

- Методи дидактичних досліджень.

- Моделювання і кількісні характеристики дидактичних об'єктів.

- Оцінювання ефективності дидактичних досліджень.

III. Галузь науки, з якої присуджуються наукові ступені:

педагогічні науки.