Документ втратив чиннiсть!

ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ ПО НАГЛЯДУ ЗА ОХОРОНОЮ ПРАЦІ
МІНІСТЕРСТВО ФІНАНСІВ УКРАЇНИ

НАКАЗ
від 25.01.94, N 4
м.Київ

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
11 лютого 1994 р. за N 24/233

( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державного
комітету з нагляду за охороною праці
N 276/708 від 30.12.20
03 )

Про затвердження Інструкції про порядок
перерахування, обліку та витрачання коштів
державного, галузевих, регіональних фондів
охорони праці та фондів охорони праці підприємств

(Із змінами, внесеними згідно з Роз'ясненням
Держнаглядохоронпраці
N 01-13/4438 від 16.10.9
5)

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 7 жовтня 1993 р. N 838 "Про затвердження Положення про державний, галузеві, регіональні фонди охорони праці та фонди охорони праці підприємств" НАКАЗУЄМО:

Затвердити Інструкцію про порядок перерахування, обліку та витрачання коштів державного, галузевих, регіональних фондів охорони праці та фондів охорони праці підприємств, погоджену з Національним банком України, що додається.

Голова Держнаглядохоронпраці України А.Дюба

Заступник Міністра фінансів України В.Матвійчук

Затверджено
наказом Держнаглядохоронпраці і Мінфіна України
від 25 січня 1994 р. N 4

Інструкція
про порядок перерахування, обліку та витрачання коштів
державного, галузевих, регіональних фондів охорони праці
та фондів охорони праці підприємств

1. Джерела створення державного,
галузевих, регіональних фондів охорони праці
та фондів охорони праці підприємств

Відповідно до Закону "Про охорону праці" ( 2694-12 ), постанови Кабінету Міністрів України від 7 жовтня 1993 року N 838 державний, галузеві, регіональні фонди охорони праці та фонди охорони праці підприємств (надалі фонди) формуються:

1.1. Кошти державного фонду формуються за рахунок:

відрахувань коштів госпрозрахункових підприємств, установ і організацій (надалі - підприємства);

коштів, передбачених у державному бюджеті окремим рядком, що виділяються на фінансування Національних програм поліпшення безпеки, гігієни праці та виробничого середовища;

коштів, одержаних від застосування органами державного нагляду за охороною праці штрафних санкцій до підприємств за порушення нормативних актів про охорону праці, невиконання розпоряджень посадових осіб органів державного нагляду за охороною праці з питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища, а також від штрафів за нещасні випадки на виробництві та випадки професійних захворювань, що сталися з вини підприємств, штрафів з працівників, винних у порушенні вимог щодо охорони праці;

добровільних внесків окремих підприємств, громадських організацій та громадян, а також інших надходжень.

Кошти державного фонду згідно з кошторисом, затвердженим Державним комітетом по нагляду за охороною праці з погодженням з Міністерством фінансів, спрямовуються на:

фінансування заходів щодо комплексного розв'язання завдань охорони праці на основі Національних програм з цих питань;

сприяння становленню і розвитку спеціалізованих підприємств і виробництв, творчих колективів, науково-технічних центрів, експертних груп;

заохочення трудових колективів і окремих осіб, які плідно працюють над розв'язанням проблем охорони праці;

організацію роз'яснювальної роботи у трудових колективах і серед населення на здійснення інших заходів відповідно до завдань фонду.

1.2. Кошти галузевих фондів формуються за рахунок: відрахувань коштів госпрозрахункових підприємств галузі; коштів, одержаних від застосування органами державного нагляду за охороною праці штрафних санкцій до підприємств за порушення нормативних актів про охорону праці, за нещасні випадки та випадки професійних захворювань, а також коштів від стягнення цими органами штрафів з працівників, винних у порушенні вимог щодо охорони праці;

добровільних внесків окремих підприємств, громадських організацій та громадян, а також інших надходжень.

Кошти галузевих фондів згідно з кошторисами, затвердженими міністерствами, іншими центральними органами державної виконавчої влади, об'єднаннями державних підприємств, що виконують функції управління майном цих підприємств, спрямовуються на фінансування галузевих програм поліпшення безпеки, гігієни праці та виробничого середовища, які погоджуються з Державним комітетом по нагляду за охороною праці.

1.3. Кошти створених в разі потреби регіональних фондів Республіки Крим, областей, міст і районів формуються за рахунок:

відрахувань коштів госпрозрахункових підприємств регіона;

коштів місцевого бюджету, що виділяються у місцевому бюджеті окремим рядком;

коштів, одержаних від застосування органами державного нагляду за охороною праці штрафних санкцій до підприємств за порушення нормативних актів про охорону праці, за нещасні випадки та випадки професійних захворювань, а також коштів від стягнення цими органами штрафів з працівників, винних у порушенні вимог щодо охорони праці;

добровільних внесків підприємств, громадських організацій та громадян, а також інших надходжень.

Кошти регіональних фондів згідно з кошторисами, затвердженими Радою Міністрів Республіки Крим, обласними та районними державними адміністраціями, виконкомами Рад народних депутатів міст і районів, спрямовуються на фінансування програм заходів з питань безпеки, гігієни праці та виробничого середовища, що мають міжгалузеве значення.

1.4. (Пункт 1.4 втратив чинність на підставі Роз'яснення Держнаглядохоронпраці N 01-13/4438 від 16.10.95 в частині, яка забороняє придбання спецодягу за рахунок фондів охорони праці підприємств) Кошти фондів охорони праці госпрозрахункових підприємств формуються за рахунок:

частини прибутку від підприємницької діяльності, що визначається колективними договорами;

відрахувань коштів підприємств;

коштів, одержаних від застосування органами державного нагляду за охороною праці штрафних санкцій до підприємств за порушення нормативних актів про охорону праці.

Кошти фондів охорони праці підприємств використовуються тільки на виконання комплексних заходів, що забезпечують досягнення встановлених нормативів з охорони праці, а також на подальше підвищення охорони праці на виробництві і не можуть використовуватися на підтримання основних фондів у належному технічному стані, навчання кадрів, придбання спецодягу, молока, змиваючих і знешкоджуючих засобів, надання різних пільг і компенсацій, благоустрій та озеленення території, природоохоронні та інші заходи, безпосередньо не пов'язані з покращенням умов і підвищенням рівня безпеки праці на виробництві. Комплексні заходи погоджуються з місцевими органами Державного комітету по нагляду за охороною праці.

2. Порядок визначення розмірів коштів фондів та їх обліку

2.1. Асигнування, передбачені державним бюджетом на фінансування Національної програми поліпшення безпеки, гігієни праці та виробничого середовища, перераховуються в установленому порядку Міністерством фінансів щоквартально на спеціальний рахунок Державного комітету по нагляду за охороною праці.

2.2. Госпрозрахункові підприємства, незалежно від форм власності, відраховують до фондів кошти в розмірі одного відсотка від фактичного обсягу реалізованої продукції (робіт, послуг), за виключенням суми податку на добавлену вартість і акцизного збору, з віднесенням до витрат виробництва і обігу.

Від загальної суми відрахувань підприємства направляють:

60 відсотків - до фонду охорони праці підприємств;

10 відсотків - до фонду охорони праці Республіки Крим, областей, міст Києва і Севастополя;

30 відсотків - до галузевого фонду охорони праці.

Галузевий фонд 50 відсотків одержаних сум перераховує до державного фонду.

Філіали Підприємств, що не є юридичними особами перераховують кошти у таких розмірах:

70 відсотків - до фонду охорони праці підприємств;

30 відсотків - до галузевого фонду охорони праці.

Галузевий фонд 50 відсотків одержаних сум перераховує до державного фонду.

Посередницькі, оптові, постачально-збутові і торговельні госпрозрахункові підприємства визначають суми відрахувань, виходячи з розміру валового доходу, одержаного ними від реалізації товарів, виконаних робіт, наданих послуг, за виключенням суми податку на добавлену вартість і акцизного збору.

Наукові організації і установи здійснюють відрахування тільки по наукових і прикладних розробках, виконаних для підприємств і організацій інших галузей народного господарства не за рахунок бюджетних асигнувань.

2.3. Кошти від застосування органами державного нагляду за охороною праці штрафних санкцій до підприємств перераховуються підприємствами у фонди в таких розмірах:

50 відсотків загальної - до фонду підприємства, з якого суми штрафу стягнуто штраф;

20 відсотків - до фонду охорони праці Республіки Крим, областей, міст Києва і

Севастополя;

30 відсотків - до галузевого фонду охорони праці.

Галузевий фонд 50 відсотків одержаної суми перераховує до державного фонду.

2.4. Кошти від сплати штрафів за нещасні випадки та професійні захворювання, які сталися на виробництві, підприємства перераховують на рахунки фондів у таких розмірах:

50 відсотків загальної - до фонду охорони праці Республіки суми штрафу Крим, областей, міст Києва і

Севастополя;

50 відсотків - до галузевого фонду охорони праці.

Галузевий фонд 50 відсотків одержаної суми перераховує до державного фонду.

2.5. Кошти від стягнення органами державного нагляду за охороною праці штрафу з працівників, винних у порушенні вимог щодо охорони праці, підприємства перераховують на рахунки фондів у таких розмірах:

50 відсотків загальної - до фонду охорони праці Республіки суми штрафу Крим, областей, міст Києва і Севастополя;

50 відсотків - до галузевого фонду охорони праці.

Галузевий фонд 50 відсотків одержаної суми перераховує до державного фонду.

2.6. Якщо госпрозрахункове підприємство не перебуває у віданні органу управління, воно зобов'язане за погодженням з місцевим органом Державного комітету по нагляду за охороною праці та спорідненим по галузі фондом перераховувати внески до цього фонду.

У разі відсутності галузевого або регіонального фонду належна їм частина коштів надсилається державному фонду.

При створенні у Республіці Крим, області міських та районних фондів розміри відрахувань коштів до них визначає Рада Міністрів Республіки Крим, обласна державна адміністрація в загальних межах відрахувань для Республіки Крим, області, передбачених цією інструкцією.

2.7. У бухгалтерському обліку відрахування до фонду охорони праці у розмірі 1 відсотка виручки від реалізації продукції (робіт, послуг) відображаються по дебету рахунків 26 "Загальногосподарські витрати", 44 "Витрати обігу" і кредиту рахунку 96 "Цільове фінансування і цільові надходження" з включенням до елементу затрат "Інші витрати" собівартості продукції (робіт, послуг).

Штрафи, накладені органами державного нагляду за охороною праці на підприємство, відображаються по дебету рахунку 81 "Використання прибутку" та кредиту рахунку 96 "Цільове фінансування і цільові надходження".

Штрафи, накладені органами державного нагляду за охороною праці на працівників, винних у порушенні вимог охорони праці, відображаються по дебету рахунку 72 "Розрахунки по відшкодуванню матеріального збитку" субрахунок 2 у кореспонденції з рахунком 65 "Розрахунки по позабюджетних платежах".

Належні державному та галузевому фондам охорони праці кошти підприємство відображає по дебету рахунку 96 "Цільове фінансування і цільові надходження" у кореспонденції з рахунком 65 "Розрахунки по позабюджетних платежах".

3. Порядок і строки
перерахування коштів до фондів

3.1. Для зберігання коштів фондів Державний комітет по нагляду за охороною праці відкриває у Національному банку України балансовий рахунок "Кошти державного фонду охорони праці". Міністерства, інші центральні органи державної виконавчої влади, об'єднання державних підприємств, що здійснюють функції з управління майном цих підприємств, Рада Міністрів Республіки Крим, обласні, Київська і Севастопольська міські, районні державні адміністрації, виконкоми Рад народних депутатів міст, районів та госпрозрахункові підприємства відкривають у відповідних установах комерційних банків балансові рахунки "Кошти фонду охорони праці".

3.2. Підприємства не пізніше 15 числа першого місяця наступного кварталу перераховують регіональним та галузевим фондам відрахування згідно з пунктами 2.2, 2.3, 2.4, 2.5 цієї Інструкції.

3.3. Галузеві фонди не пізніше 25 числа першого місяця наступного кварталу перераховують частину відрахувань, що надійшли до них відповідно до пунктів 2.2, 2.3, 2.4, 2.5 цієї Інструкції, до державного фонду.

4. Порядок використання
коштів фондів

4.1. Кошториси фондів на наступний рік розробляються на основі Національної, галузевих, регіональних програм поліпшення охорони праці та програм поліпшення охорони праці підприємств і затверджуються відповідно Державним комітетом по нагляду за охороною праці, міністерствами, іншими центральними органами державної виконавчої влади, об'єднаннями державних підприємств, що здійснюють функції з управління майном цих підприємств, Радою Міністрів Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконкомами Рад народних депутатів міст, районів та керівниками госпрозрахункових підприємств.

4.2. Державний комітет по нагляду за охороною праці, міністерства, інші центральні органи державної виконавчої влади, об'єднання державних підприємств, що здійснюють функції з управління майном цих підприємств, Рада Міністрів Республіки Крим, обласні, Київська і Севастопольська міські, районні державні адміністрації, виконкоми Рад народних депутатів міст, районів та госпрозрахункові підприємства розпоряджаються коштами фондів в межах затверджених кошторисів для фінансування відповідних програм поліпшення охорони праці з свого рахунку.

4.3. За рішенням органів, що здійснюють управління фондами, частка коштів будь-якого фонду може передаватися до іншого фонду в порядку надання допомоги у вирішенні питань охорони праці та за угодою сторін. Передача коштів фондів охорони праці підприємств може бути здійснена за згодою відповідних трудових колективів.

4.4. Не використані у звітному році кошти фондів вилученню не підлягають, а переходять на наступний рік і використовуються за своїм призначенням.

5. Відповідальність платників за нарахування коштів

5.1. Відповідальність за правильність нарахування і своєчасність внесення коштів до відповідних фондів покладається на платників.

5.2. Регіональні і галузеві фонди ведуть списки підприємств і здійснюють контроль за правильним, своєчасним і повним надходженням коштів до передбачених фондів.

5.3. Госпрозрахункові підприємства зобов'язані зареєструватися як платники внесків за місцем свого знаходження, для чого вони подають відповідним органам, що є розпорядниками коштів регіонального та галузевого фонду, довідку за формою згідно з додатком N 1.

В аналогічному порядку реєструються структурні підрозділи госпрозрахункових підприємств, що мають окремий баланс і рахунки в установах банку.

5.4. Платнику внесків до фонду охорони праці після реєстрації видається реєстраційне посвідчення згідно з додатком N 2.

5.5. Платіжні доручення на перерахування внесків до фондів охорони праці приймаються до виконання установами банків тільки в сумі, що може бути сплачена за наявними коштами на рахунку платника, - згідно з вимогами Положення про безготівкові розрахунки в господарському обороті України, затвердженого Національним банком України 1 червня 1993 р. N 22001/116.

Платіжні доручення на сплату внесків до фондів з вказівкою реєстраційного номера виписуються у повних карбованцях (без копійок).

5.6. Госпрозрахункові підприємства самі нараховують пеню на всю суму заборгованості за весь період прострочки і відображають її в розрахунку по внесках до відповідних регіональних та галузевих фондів. Якщо пеня не нарахована платником внесків, то при перевірці розрахункової відомості платника внесків пеню нараховують представники регіональних та галузевих фондів, про що письмово повідомляють платнику внесків.

5.7. За несвоєчасне зарахування платежів з вини установ банків вони сплачують відповідним регіональним, галузевим та державному фондам пеню в розмірі, визначеному чинним законодавством.

5.8. У випадку неперерахування підприємствами коштів, зазначених у пунктах 2.2, 2.3, 2.4, 2.5 цієї Інструкції, органи, що є розпорядниками коштів регіональних та галузевих фондів, пред'являють підприємствам платіжну вимогу на суму заборгованості.

6. Контроль за надходженням коштів

6.1. Контроль за своєчасним і повним надходженням коштів здійснюють державні податкові інспекції, органи Державного комітету по нагляду за охороною праці та органи, що є розпорядниками коштів регіональних і галузевих фондів.

Контроль здійснюється шляхом перевірки бухгалтерських документів за поточний і минулий роки.

Перевірка документів за більш ранні періоди провадиться лише при виявленні зловживань, що допускались з метою ухилення від сплати чи заниження сум внесків до фондів.

6.2. Адміністрація підприємства зобов'язана безперешкодно представляти відповідним працівникам державної податкової інспекції, Державного комітету по нагляду за охороною праці, органів, які є розпорядниками коштів регіональних та галузевих фондів, що проводять перевірку, необхідні документи і відомості, а також виділяти свого представника для участі в перевірці.

6.3. Після закінчення перевірки складається акт в трьох примірниках, один з яких передається адміністрації підприємства, другий залишається в органі, представник якого здійснював перевірку, третій надсилається до державної податкової інспекції або відповідного органу Державного комітету по нагляду за охороною праці.

В акті вказується:

за який період проведено перевірку, які виявлені порушення в нарахуванні та сплаті внесків;

сума додатково нарахованих внесків і пені;

строк, протягом якого платник внесків зобов'язаний перерахувати на рахунок відповідного регіонального або галузевого фонду суму виявлених додаткових платежів.

Акт підписується особами, які проводили перевірку, і представником адміністрації підприємства. Зауваження з боку адміністрації по суті проведеної перевірки вносяться до акта.

6.4. Суми додатково нарахованих по акту платежів, у випадку несплати в призначений строк, стягуються у встановленому порядку.

7. Порядок розгляду скарг
платників внесків

7.1. Всі спори між платниками внесків і органами, які є розпорядниками коштів фондів, вирішуються відповідно до цієї Інструкції в судовому порядку згідно з чинним законодавством.

7.2. Роз'яснення з питань застосування цієї Інструкції надається Державним комітетом по нагляду за охороною праці.

Голова Держнаглядохоронпраці України А.Дюба

Заступник Міністра фінансів України В.Матвійчук

Додаток N 1
до Інструкції про порядок перерахування,
обліку та витрачання коштів державного,
галузевих, регіональних фондів
охорони праці та фондів охорони праці
підприємств

Довідка для реєстрації
у регіональному (галузевому) фонді охорони праці

1._______________________________________________________________________________________________________________________

(повне найменування підприємства, установи, організації)

2. ___________________________________________________________________________________________________________________

(скорочене найменування підприємства, установи, організації)

3. Район ___________________ Адреса ______________________________________________________________________________________

_________________________________________________________________________________ Факс _________________________________

4. Розрахунковий (поточний) рахунок _______________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________
(найменування банку)

5. В чийому відомі знаходиться підприємство, установа, організація (міністерство, інший центральний, місцевий орган державної виконавчої влади, корпорація, концерн та ін.), що реєструється ______________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________________________________________

Керівник підприємства, установи, організації _________________________________________

Підпис

Головний бухгалтер___________________________________________________________

Підпис

"___"________________199__р.

Додаток N 2
до Інструкції про порядок перерахування, обліку та
витрачання коштів державного, галузевих, регіональних фондів
охорони праці та фондів охорони
праці підприємств

Реєстраційне посвідчення
платнику внесків

1. Керівнику підприємства (платнику внесків) _______________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________

2. Адреса _____________________________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________________________________________________

3. ____________________________________________________________________________________________________________________

регіональний (галузевий фонд) охорони праці повідомляє, що згідно з поданими Вами відомостями

______________________________________________________________________________________________________________________

(назва підприємства, установи, організації)

зареєстроване (а) під N_____, який необхідно вказувати на всіх документах, що будуть надсилатися до регіонального (галузевого) фонду охорони праці стосовно розрахунків з фондом. 4. Внески до регіонального (галузевого) фонду охорони праці прошу Вас щоквартально

перераховувати в _______________________________________________________________________________________________________

(відділення банку,

_____________________________________________________________________________ до 15 числа першого місяця наступного кварталу.

рахунок)

Особа, яка здійснює керівництво фондом охорони праці _____________________________________

Підпис

"___"________________199__р.