Відшкодування збитків від ДТП через поганий стан доріг
Не для кого не є тайною, що великий відсоток доріг країни знаходиться у м'яко кажучи "поганому" стані. Судитися з дорожніми службами бажаючих мало, так як громадяни не знають своїх прав чи просто не хочуть зв'язуватися з державними службами, бо не вірять у позитивний результат вирішення справи.
Тож сьогодні обговоримо покрокові дії водія (що за чим необхідно робити) при пошкодженні автомобілю при ДТП (дорожньо-транспортній пригоді), яка сталася з причини незадовільного стану та поганого експлуатаційного утримання автомобільних доріг.
В першу чергу при виникненні ДТП - потрібно зупинитись, включити "аварійний" сигнал фар і встановити знак аварійної зупинки. Автомобіль при цьому переміщати не радимо!
Другим кроком буде виклик поліції.
По-третє, потрібно зафіксувати обставини аварії, зібрати якомога більше доказів поганої якості дороги (зафіксувати на -фото і -відео). Такі дані будуть в нагоді при складанні адміністративного протоколу. Обов'язково запишіть контакти очевидців ДТП (якщо такі є)!
Не забувайте, що все залежить від Вашої уваги, обізнанності та наполеглості!
Далі слід простежити, щоб всі деталі були зафіксовані працівниками поліції в протоколі і схемі ДТП! Працівники дорожньої поліції зобов’язані скласти на відповідальних посадових осіб дорожньої служби протокол про адміністративне порушення, як то передбачено статтею 140 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП) - "Порушення правил, норм і стандартів при утриманні автомобільних доріг і вулиць, невжиття заходів щодо своєчасної заборони або обмеження руху чи позначення на автомобільних дорогах і вулицях місць провадження робіт".
На вказаній у попередньому абзаці схемі ДТП в обов’язковому порядку повинні бути відображені дорожні умови, розміри ділянок з різним станом дорожнього покриття; розміри і розміщення дефектів. В разі, коли будь-які деталі співробітник поліції не відображає (або не хоче відобразити), то необхідно обов’язково вказати це в ваших письмових зауваженнях до схеми і протоколу ДТП!
Звертаємо увагу, що чи не найвагомішим елементом протоколу буде відображення глибини ями. За вимогами ДСТУ 3587-97, граничні розміри осідань, вибоїн й інших дефектів не повинні перевищувати 15 см завдовжки, 80 см завширшки і 5 см у глибину, а невідповідності повинні усуватися протягом 7 днів після їх виявлення.
За процедурою вимагайте, щоб поліція (співробітники) викликали представників дорожньої служби. Як передбачено пунктом 11 Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони, що затверджені постановою Кабміну від 30.03.1994 N 198, дорожньо-експлуатаційні організації зобов’язані разом з поліцією брати участь в огляді місць ДТП для визначення дорожніх умов. А у разі, якщо така особа з дорожньої служби не викликалася чи не прибула до місця події, це слід зазначити у зауваженнях до протоколу ДТП.
Головне, щоб протокол був оформлений на місці ДТП, а в якості причини події повинно бути зазначено "незадовільний стан дорожнього покриття"/"ДТП або пошкодження авто сталося внаслідок поганого стану дороги"!
Рекомендуємо знімати процес складання протоколу та схеми на відео, або зафіксувати готові документи на фото (це на випадок, щоб документи не були перероблені).
Тепер зверніться в офіційне СТО або до незалежних оцінювачів для встановлення розміру збитку. Довідка про пошкодження транспортного засобу оформляється на місці ДТП.
Отримайте у працівників поліції копію протоколу або постанови адмінсуду про притягнення посадової особи до відповідальності. Копію схеми і фотографії (якщо зйомка проводилася співробітниками поліції) можна отримати за письмовим зверненням до районного підрозділу поліції (за місцем ДТП).
Всі справи про адміністративні правопорушення, що передбачені частинами 1 та 3 статті 140 КУпАП розглядаються органами національної поліції, а справи за частиною 4 статті 140 КУпАП - районними судами.
За статтею 9 Закону України "Про дорожній рух" до компетенції власників автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів належить розробка програм та здійснення заходів щодо розвитку, удосконалення, ремонту та утримання у безпечному для дорожнього руху стані доріг, вулиць та залізничних переїздів, зон відчуження тощо.
В свою чергу Законом України "Про автомобільні дороги" (далі Закон) визначені основні їх види: автомобільні дороги загального користування;вулиці і дороги міст та інших населених пунктів; відомчі (технологічні) автомобільні дороги; автомобільні дороги на приватних територіях. За статтею 7 Закону - автомобільні дороги загального користування перебувають у державній власності і не підлягають приватизації.
На державному рівні, управління автодорогами загального користування здійснює Державна служба автомобільних доріг України (Укравтодор), яка має свої органи управління на місцях
Як то передбачено постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 1994 р. N 198 "Про затвердження Єдиних правил ремонту і утримання автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, правил користування ними та охорони" - власники дорожніх об’єктів повинні: своєчасно і якісно виконувати експлуатаційні роботи відповідно до технічних правил з дотриманням норм і стандартів з безпеки руху; постійно контролювати експлуатаційний стан усіх елементів дорожніх об’єктів та негайно усувати виявлені пошкодження чи інші перешкоди в дорожньому русі, а за неможливості це зробити - невідкладно позначити їх дорожніми знаками, сигнальними, огороджувальними і направляючими пристроями відповідно до діючих нормативів або припинити (обмежити) рух; контролювати якість робіт, що виконуються підрядними організаціями тощо. За порушення вищезазначених правил настає відповідальність згідно з чинним законодавством.
Статтею 24 Закону України "Про дорожній рух" визначено, що власники доріг, вулиць та залізничних переїздів або уповноважені ними органи несуть відповідальність за створення безпечних умов руху на дорогах, вулицях та залізничних переїздах, що знаходяться у їх віданні.
Таким чином, на підставі вищезазначеного, діє правило "власність зобов’язує". Це значить, що у власника є певні обов’язки як, наприклад, нести відповідальність за створення безпечних умов. Нерівності та ями на дорогах також можна віднести до категорії безпечних умов, оскільки вони самі по собі можуть викликати несприятливі наслідки у вигляді аварій, поломок тощо.
Згідно статті 9 Закону України "Про дорожній рух" вказано, що до компетенції власників автомобільних доріг відноситься компенсація витрат власникам транспортних засобів, якщо дорожньо-транспортні пригоди сталися з причин незадовільного експлуатаційного утримання автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів, за рішеннями судових органів.
Тепер, про перелік документів, необхідний для подачі позову до суду:
- довідка з поліції про ДТП;
- копія протоколу про ДТП і схеми;
- фотографії з місця ДТП;
- експертна оцінка збитку;
- копія рахунку за проведення ремонту автомобіля (якщо ремонт вже проведено);
- копія документів права власності на транспорт;
- і звісно копії вашіх особистих документів (паспорту, ідент.коду).
За статтею 40 КУпАП відшкодування шкоди можна вимагати при розгляді судом адміністративного протоколу щодо посадової особи дорожньо-експлуатаційних організацій або в порядку цивільного судочинства. Судовий розгляд може обмежитися одним засіданням, а може розтягнутися на кілька років.
Шанси на успіх є завжди, тому не зважаючи на складнощі - боротися варто!
________________________________________________
СХОЖІ НОВИНИ ЗА ПОПЕРЕДНІЙ ЕРІОД:
01 лютого 2018 року (Державна програма розвитку автодоріг на 2018-2022 роки)
19 січня 2018 року (Громадяни у кріслах на колесах стануть повноправними учасниками дорожнього руху)
18 січня 2018 року (Нові Правила дорожнього руху 2018)
16 листопада 2017 року (Визначені правила автоматичної фіксації порушень ПДР)