Із сьогоднішнього дня набрали чинності Закони "Про виконавче провадження" N 1404-VIII та "Про органи і осіб, що здійснюють примусове виконання судових рішень та рішень інших органів" N 1403-VIII, якими регулюється діяльність приватних виконавців.
В новинах за 06 липня 2016 року ми розповіли про зміни в законодавстві відносно виконавчого провадження та, що примусове виконання судових рішень здійснюватимуть приватні виконавці. А також, хто може зайняти зазначену посаду та яким чином здійснюватиметься контроль за діяльністю останнього.
Сьогодні пройдемося по важливих аспектах реформи.
Протягом тривалого часу в Україні назрівала реформа у виконавчому провадженні. Головною причиною зазначеного насамперед став низький рівень виконання рішення суду (20% як зазначив Міністр юстиції України П.Петренко у Верховній Раді України під час представлення проектів законів з цього питання), а також - велике навантаження на держвиконавців (так, в окремих регіонах воно становить 400-600 виконавчих проваджень на одного спеціаліста).
Думки, відносно того, що приватні виконавці можуть стати новим видом колекторів - повинні розвіятись, адже приватні виконавці не мають права виконувати рішення судів, які підлягають виконанню виключно державними виконавцями.
У відповідності до Закону України "Про виконавче провадження" до цього переліку рішень належать:
1) рішення про відібрання і передання дитини, встановлення побачення з нею або усунення перешкод у побаченні з дитиною;
2) рішень, за якими боржником є держава, державні органи, Національний банк України, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, державні та комунальні підприємства, установи, організації, юридичні особи, частка держави у статутному капіталі яких перевищує 25 відсотків, та/або які фінансуються виключно за кошти державного або місцевого бюджету;
3) рішень, за якими боржником є юридична особа, примусова реалізація майна якої заборонена відповідно до закону;
4) рішень, за якими стягувачами є держава, державні органи;
5) рішень адміністративних судів та рішень Європейського суду з прав людини;
6) рішень, які передбачають вчинення дій щодо майна державної чи комунальної власності;
7) рішень про виселення та вселення фізичних осіб;
8) рішень, за якими боржниками є діти або фізичні особи, які визнані недієздатними чи цивільна дієздатність яких обмежена;
9) рішень про конфіскацію майна;
10) рішень, виконання яких віднесено цим Законом безпосередньо до повноважень інших органів, які не є органами примусового виконання;
11) інших випадків, передбачених цим Законом та Законом України "Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів".
Нагадаємо, що, як і повідомлялося в наших новинах за 06.07.2016р. - приватним виконавцем може бути громадянин України, який досяг 25 років, має вищу юридичну освіту не нижче другого рівня, володіє державною мовою, має стаж роботи у галузі права після отримання відповідного диплома не менше двох років та склав кваліфікаційний іспит.
Одночасно із цим, приватним виконавцем не може бути особа:
- визнана судом обмеженою у цивільній дієздатності або недієздатною;
- яка має не зняту або не погашену в установленому законом порядку судимість;
- яка вчинила корупційне правопорушення або порушення, пов’язане з корупцією, - протягом трьох років з дня вчинення;
- якій за порушення вимог законодавства анульовано свідоцтво про право на зайняття нотаріальною чи адвокатською діяльністю або діяльністю арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора), яку позбавлено права на здійснення діяльності приватного виконавця, - протягом трьох років з дня прийняття відповідного рішення;
- звільнена з посади судді, прокурора, працівника правоохоронного органу, з державної служби або служби в органах місцевого самоврядування у зв’язку з притягненням до дисциплінарної відповідальності, - протягом трьох років з дня звільнення.
Новим законодавством передбачені вимоги щодо неможливості сумісництва для приватних виконавців.
Приватний виконавець під час здійснення своєї діяльності не може займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, діяльності арбітражного керуючого (розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора), інструкторської та суддівської практики із спорту та роботи в органах Асоціації приватних виконавців України) або підприємницькою діяльністю
Також, слід звернути особливу увагу на той факт, що приватний виконавець буде здійснювати свою діяльність в межах визначеного виконавчого округу.