МІНІСТЕРСТВО ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ

НАКАЗ
15.06.2011 N 152

Про складання фінансових планів
підприємств, установ, організацій,
що належать до сфери управління
Міністерства інфраструктури України

(Із змінами, внесеними згідно з
Наказом Міністерства інфраструктури
N 210 від 11.06.20
15)

Відповідно до статті 75 Господарського Кодексу України, постанови Кабінету Міністрів України від 29.11.2006 N 1673 "Про стан фінансово-бюджетної дисципліни, заходи щодо посилення боротьби з корупцією та контролю за використанням державного майна і фінансових ресурсів" та відповідно до Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб'єкта господарювання державного сектору економіки, затвердженого наказом Міністерства економіки України від 21.06.2005 N 173 (у редакції наказу Міністерства економіки України від 16.03.2009 N 216), зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.04.2009 за N 336/16352 та з метою впорядкування процедури фінансового планування, наказую:

1. Затвердити Інструкцію щодо складання та затвердження фінансових планів, надання звітності про їх виконання підприємствами, установами та організаціями, що належать до сфери управління Міністерства (далі - Інструкція), що додається.

2. Покласти персональну відповідальність за складання, своєчасне подання на затвердження та забезпечення виконання фінансових планів на керівників структурних підрозділів Міністерства галузевого спрямування, установ, організацій та підприємств, що належать до сфери управління Міністерства.

3. Робочій групі з питань підготовки умов контрактів та розгляду звітів про їх виконання, яка діє в Міністерстві, при підготовці та розгляді звітів про виконання показників контрактів керівників підприємств за основу приймати показники фінансових планів та бухгалтерської звітності.

4. Керівникам структурних підрозділів Міністерства галузевого спрямування вимоги цього наказу довести до керівників підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління Міністерства.

5. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства транспорту та зв'язку України від 22.01.2007 N 39 "Про складання фінансових планів підприємств транспорту та зв'язку і звітів про їх виконання".

6. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Плотнікову О.М.

В.о. Міністра К. Єфименко

Затверджено
Наказ Міністерства
інфраструктури України
15.06.2011 N 152

Інструкція
щодо складання та затвердження
фінансових планів, надання звітності
про їх виконання підприємствами, установами
та організаціями, що належать до сфери
управління Міністерства

(У тексті Інструкції слова "Департамент економіки та фінансів"
у всіх відмінках замінено словами "Управління економічного розвитку
та фінансів" у відповідних відмінках; слова "Департамент політики
розвитку інфраструктури транспорту та туризму" у всіх відмінках
замінено словами "Управління стратегічного розвитку інфраструктури
та інвестицій" у відповідних відмінках; слова "Департамент
державної власності" у всіх відмінках замінено словами
"Департамент управління об'єктами державної власності"
у відповідних відмінках; слова "Департамент безпеки на транспорті"
у всіх відмінках замінено словами "Департамент безпеки"
у відповідних відмінках згідно з Наказом Міністерства інфраструктури
N 210 від 11.06.2015)

1. Загальні положення

Фінансове планування на державних підприємствах, установах та організаціях (далі - підприємств), що належать до сфери управління Міністерства, здійснюється відповідно до статей 75, 89 Господарського Кодексу України.

Планування - комплекс дій, потрібних для забезпечення єдиного напряму діяльності та розвитку підприємства, досягнення визначених пріоритетів.

Завдання планування полягають у визначенні: становища підприємства в певний момент часу; напрямів його виробничої та збутової діяльності; конкурентної та ринкової стратегії.

Зміст планування полягає в формуванні програми, темпів і пропорцій розвитку підприємства для досягнення заздалегідь визначених соціальних і економічних результатів.

Пріоритет, як параметр стану підприємства, особливо важливий для підприємства і в його досягненні полягає мета і зміст процесу управління.

Спочатку здійснюється встановлення пріоритету, визначення сукупності показників, які найбільшою мірою відповідають меті та забезпечують інтереси підприємства; після чого проводиться оцінка пріоритету, визначення кількісної характеристики показників, які бажано досягнути в інтересах підприємства.

Встановлення пріоритетів і методів їх оцінки - функція підприємства і одне з найважливіших завдань планування. Параметр вибору передбачає обрання оптимальних варіантів та шляхів досягнення планових показників. Такий пошук здійснюється за умов обмеження в часі і в ресурсах (матеріальних, трудових, фінансових) з метою їх ефективного використання. Це завдання, по суті, і є головним змістом планування.

Планування включає в себе планові показники, принципи планування, стратегії і пріоритети планування.

Показник (параметр) - це первинна форма представлення економічної інформації. Кількість показників у процесі планування залежить від ступеня деталізації розрахунків.

Особливе місце в системі планування займають нормативні показники, розміри яких встановлюються або обмежуються і врахування яких є умовою якісного планування господарської діяльності. З позиції підприємства розрізняють показники, доведені ззовні (наприклад, темпи зростання виробничих показників, доходів, прибутку, платежів до Державного бюджету, параметри податкової і кредитної системи, обмеження, пов'язані з ціноутворенням, норми амортизації), та встановлювані підприємством (наприклад, норми часу, затрат матеріальних ресурсів, обслуговування).

Найважливішими для планування є такі принципи: комплексності (системності) - необхідності врахування всіх зовнішніх і внутрішніх факторів, що впливають на діяльність підприємства; підлеглості - підпорядкованості процедур планування пріоритетам і стратегії управління, обраних органом управління; гнучкості - необхідності врахування альтернативних планових розрахунків як передумов фінансової стабільності; постійності - безперервності планових процедур, основаної на взаємозв'язку поточного і стратегічного планування.

Основні методологічні принципи прогнозування і планування:

принципи альтернативності - проведення багатоваріантних прогнозних розробок (альтернатив). За цим принципом в основу прогнозу має бути покладений найкращий варіант з двох чи кількох можливих;

принцип системності - передбачає дослідження кількісних і якісних закономірностей в економічних системах, побудову такого ланцюга, ланки якого в логічній послідовності спрямовані на досягнення певної цілі;

принцип цілеспрямованості та пріоритетності - кожний план повинен мати цільовий характер. Принцип пріоритетності реалізується у тісному взаємозв'язку з принципом комплексності;

принцип збалансування та пропорційності - дотримання балансового співвідношення з макроекономічними пропорціями.

Фінансова діяльність підприємства повинна бути спрямована на створення фінансових ресурсів для виробничого і соціального розвитку підприємства, забезпечення зростання прибутку за рахунок збільшення продуктивності праці, зниження собівартості, підвищення якості продукції (робіт, послуг), поліпшення використання виробничих фондів. Підприємство несе відповідальність за своєчасне виконання своїх зобов'язань перед бюджетом, органом управління, постачальниками, підрядчиками, банками та іншими організаціями.

Фінансові відносини підприємства з державним бюджетом будуються на основі довгочасних економічних нормативів. Підприємство вносить у бюджет передбачені законодавством платежі і відрахування, частину прибутку, а також інші, в тому числі у місцевий бюджет, за встановленими нормативами.

Щодо ціноутворення, то підприємство має і в цій сфері проводити планування і забезпечити попередню обґрунтованість цін, скласти проекти цін або розрахунки до них, забезпечити випереджаюче зростання господарського ефекту порівняно із затратами.

2. Основні цілі та напрями формування фінансових планів

2.1. Основною метою розробки фінансового плану є прогнозування у часі грошових потоків підприємства в розрізі окремих видів його господарської діяльності з метою забезпечення стійкої платоспроможності на всіх етапах планового періоду.

2.2. Фінансовий план відображає очікувані результати діяльності підприємства у запланованому періоді, обсяги надходжень і спрямування коштів на забезпечення потреб діяльності та розвитку підприємств, виконання зобов'язань щодо виплати заробітної плати, сплати податків та обов'язкових платежів перед Державним бюджетом та Єдиного соціального податку.

2.3. При плануванні фінансових показників операційної діяльності розрахунок показників плану здійснюється у такій послідовності:

визначення планового обсягу реалізації продукції;

розрахунок планової суми грошових надходжень від реалізації продукції;

розрахунок планового розміру надходжень від повернення дебіторської заборгованості;

визначення планової суми операційних витрат від реалізації робіт та надання послуг;

розрахунок планової суми податкових платежів, що сплачуються за рахунок доходу;

розрахунок планової суми валового прибутку від операційної діяльності підприємства;

розрахунок планової суми податків, що сплачуються за рахунок прибутку;

розрахунок планової суми чистого прибутку підприємства від операційної діяльності.

2.4. У разі, коли планування виробничих показників в натуральних обсягах не можливе, то планування здійснюється, виходячи з планової суми чистого прибутку, в такій послідовності:

розрахунок планової суми надходжень від реалізації послуг;

розрахунок планової суми податкових платежів, що сплачуються за рахунок доходу;

визначення планової суми операційних витрат з надання послуг;

розрахунок планової суми валового прибутку підприємства;

розрахунок планової суми податків, що сплачуються за рахунок прибутку;

визначення планової суми чистого прибутку.

2.5. План надходжень і витрачання коштів розробляється в такій послідовності:

прогнозується надходження і витрачання коштів від операційної діяльності;

розробляються планові показники надходжень і витрачання коштів від інвестиційної діяльності;

розраховуються планові показники надходжень і витрачання коштів від фінансової (та іншої) діяльності підприємства, що забезпечують джерела зовнішнього фінансування операційної і інвестиційної діяльності у плановому періоді;

прогнозуються валові і чисті грошові потоки, а також динаміка залишків коштів по підприємству в цілому.

2.6. Розподіл планового чистого прибутку здійснюється з врахуванням спрямування частини прибутку на:

капіталізацію частини чистого прибутку, а саме: приріст виробничих основних фондів, приріст нематеріальних активів, приріст власних оборотних активів, приріст портфелю довгострокових фінансових інвестицій; відрахування в резервний фонд;

відрахування до інших фондів.

3. Критерії формування фінансових планів

3.1. Формування фінансових планів та змін до них проводиться на підставі фактичних даних згідно статистичної та бухгалтерської звітності за минулий звітний період, а також показників планового поточного періоду.

3.2. Фінансовий план має забезпечувати зростання виробничих показників, доходів та платежів до Державного бюджету. Темп їх приросту визначається з урахуванням макроекономічних показників росту.

Фінансовий план повинен забезпечувати прибуткову діяльність підприємства, зростання валового прибутку та чистого фінансового результату (прибутку), розмір яких не може бути меншим, ніж планові та прогнозні показники поточного року, розраховані на базі фактично досягнутих показників поточного року з урахуванням прогнозного рівня інфляції.

Для державних підприємств які отримують бюджетну підтримку необхідною умовою фінансово господарської діяльності є забезпечення беззбитковості.

(Підпункт 3.2 пункту 3 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 210 від 11.06.2015)

3.3. Витрати мають бути максимально оптимізовані. Їх розмір обґрунтовується виключно на підставі макроекономічних показників (наприклад, індекс зростання цін виробників, рівень інфляції, темпи зростання заробітної плати). У разі наявності на підприємстві персоналу з мінімальною заробітною платою, при плануванні витрат на їх оплату праці брати за основу прогноз зростання мінімальної заробітної плати на плановий рік.

Мінімізації підлягають витрати невиробничого характеру (благодійна та спонсорська допомога, консалтингові та юридичні послуги, витрати на відрядження, рекламу, утримання соціальної інфраструктури, адміністративного персоналу та адміністративних приміщень).

У фінансовому плані мають бути обмежені витрати на придбання та утримання легкових автотранспортних засобів з урахуванням того, що їх використання повинно здійснюватися тільки з метою поїздок, які пов'язані з службовою діяльністю посадових осіб суб'єктів господарювання. Окремо надаються підтверджуючі розрахунки таких витрат.

Планування витрат на благодійну, спонсорську та іншу допомогу, витрат на оплату консалтингових та аудиторських послуг, витрат на страхування (крім витрат на державне соціальне страхування, обов'язкове страхування та страхування відповідно до міжнародних договорів), витрати на представницькі заходи та рекламу здійснюється у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 29 листопада 2006 року N 1673 "Про стан фінансово-бюджетної дисципліни, заходи щодо посилення боротьби з корупцією та контролю за використанням державного майна і фінансових ресурсів".

До фінансового плану в обов'язковому порядку надаються детальні розрахунки та обґрунтування вищевказаних витрат по кожній статті.

(Підпункт 3.3 пункту 3 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 210 від 11.06.2015)

3.4. Планування прогнозних показників доходів та витрат має відбуватися таким чином, щоб темпи росту доходів випереджали темпи зростання витрат.

В тому числі планування росту заробітної плати має забезпечуватися відповідним ростом доходної частини, зокрема доходу від реалізації.

При прийнятті соціальних норм Генеральної та Галузевих угод враховувати фактичну динаміку виробничих показників і обмеженість фінансових ресурсів (зокрема, при падінні обсягів виробництва та доходів, чисельність працівників та соціальні витрати мають бути приведені у відповідність).

3.5. Якщо відбувається зменшення доходів з об'єктивних причин (наприклад, втрата вантажопотоків, пов'язаних з географічним положенням та специфікою видів вантажів, що переробляються), не допускається збільшення розміру витрат з метою збереження балансу фінансових показників підприємства.

3.6. При наявності на підприємстві простроченої податкової заборгованості перед Державним бюджетом, у фінансовому плані передбачаються витрати на погашення такого боргу протягом року з поквартальною розбивкою.

Разом з тим, забороняється включати до розрахунку резерву сумнівних боргів суми поточної дебіторської заборгованості із строком виникнення до півтора року.

3.7. Розподіл чистого прибутку здійснюється в наступній послідовності: відрахування частини прибутку до Державного бюджету, відрахування на розвиток виробництва, відрахування до спеціальних (цільових) фондів, утворених відповідно до законодавства, та інших фондів, передбачених статутними документами підприємства.

Основна питома вага частини прибутку спрямовується на розвиток.

(Підпункт 3.7 пункту 3 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 210 від 11.06.2015)

3.8. Фінансовий план має містити обґрунтовану програму розвитку в частині використання власних та залучених коштів на пріоритетні об'єкти розвитку.

3.9. Пояснювальна записка до фінансового плану в обов'язковому порядку має містити чітке обґрунтування фінансових показників, їх складових та динаміки.

4. Порядок формування фінансових планів

4.1. Фінансовий план підприємства складається відповідно до Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб'єкта господарювання державного сектору економіки, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 02 березня 2015 року N 205, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 березня 2015 року за N 300/26745, на кожен наступний рік з поквартальною розбивкою і відображає очікувані фінансові результати в запланованому році. Фінансовий план підприємства також містить довідкову інформацію щодо фактичних показників минулого року та планових і прогнозних показників поточного року.

Проект фінансового плану підприємства з пронумерованими, прошнурованими та скріпленими печаткою сторінками у трьох примірниках, суб'єктами природних монополій та підприємств, плановий розрахунковий обсяг чистого прибутку яких перевищує 50 мільйонів гривень - у 6-х примірниках, разом з додатками, включаючи бухгалтерські форми, у паперовому та електронному вигляді (в форматі XML - для обміну звітністю в програмі "M.E.Doc IS" та окремо в форматі Excel).

Відповідальність за достовірність та обґрунтованість планування показників фінплану несе керівник підприємства згідно з укладеним контрактом.

(Підпункт 4.1 пункту 4 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 210 від 11.06.2015)

4.2. Керівники підприємств подають не пізніше 1 червня року, що передує плановому, на затвердження до Міністерства фінансові плани разом із пояснювальною запискою яка містить результати його фінансово-господарської діяльності за попередній рік, а також показники фінансово-господарської діяльності та розвитку підприємства в поточному році та на плановий рік.

У разі зменшення чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), валового та чистого прибутку, обсягу сплати поточних податків, зборів (обов'язкових платежів) до державного бюджету порівняно з прогнозними та запланованими показниками поточного року підприємство обов'язково подає обґрунтування причин такого зменшення з відповідними розрахунками.

Фінансовий план підприємства на рік, що минув, не підлягає затвердженню/погодженню.

Фінансові плани підприємств, що є суб'єктами природних монополій та підприємств, плановий розрахунковий обсяг чистого прибутку яких перевищує 50 мільйонів гривень, подаються до Міністерства до 01 червня року, що передує плановому.

Міністерство у тижневий термін здійснює аналіз проекту фінансового плану підприємства з обов'язковим порівнянням його показників з показниками фінансово-господарської діяльності підприємства за два попередні роки, за результатами аналізу готує висновок щодо їх затвердження або відхилення. У разі відхилення, фінансовий план з супровідним листом повертається на доопрацювання.

(Підпункт 4.2 пункту 4 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 210 від 11.06.2015)

4.4. Доопрацьовані фінансові плани повторно надаються до Міністерства у десятиденний термін.

При поверненні фінансового плану на доопрацювання більше одного разу через неврахування зауважень, уповноважений орган управління порушує питання щодо відповідальності керівника згідно контракту (включаючи його розірвання) за неякісне формування фінплану.

У разі, коли проект фінансового плану підприємства не відповідає вимогам даної Інструкції та установленій формі, він вважається неподаним.

4.5. Проекти фінансових планів суб'єктів природних монополій та підприємств, плановий розрахунковий обсяг чистого прибутку яких перевищує 50 мільйонів гривень, подаються Міністерством інфраструктури до Міністерства економічного розвитку і торгівлі та Міністерства фінансів, разом з проектом рішення Кабінету Міністрів України.

У разі повернення проекту фінансового плану підприємства на доопрацювання структурні підрозділи Міністерства галузевого спрямування та підприємства протягом тижня з дня надходження проекту забезпечують його доопрацювання з урахуванням зауважень Міністерства фінансів України і Міністерства економічного розвитку і торгівлі України та подають його на повторний розгляд до Міністерства.

Після погодження Міністерством економічного розвитку і торгівлі України та Міністерством фінансів України проекту рішення Кабінету Міністрів України та фінансового плану підприємства, проект рішення Уряду погоджується з Міністерством юстиції України та разом з проектом фінансового плану підприємства подається до Кабінету Міністрів України на затвердження.

4.6. Структурні підрозділи Міністерства галузевого спрямування в термін до 15 липня року, що передує планованому, надають до Міністерства лише зведені основні фінансові показники підприємства, зазначені в додатку 1 до Порядку складання, затвердження та контролю виконання фінансового плану суб'єкта господарювання державного сектору економіки, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 02.03.2015 N 205, з відміткою "Розглянуто", за винятком підприємств, що є суб'єктами природних монополій або плановий розрахунковий обсяг чистого прибутку яких перевищує 50 мільйонів гривень.

Зведені показники фінансових планів суб'єктів природних монополій та підприємств, плановий розрахунковий обсяг чистого прибутку яких перевищує 50 мільйонів гривень, в розрізі кожного підприємства подаються в той же термін окремо.

(Підпункт 4.6 пункту 4 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 210 від 11.06.2015)

5. Процедура подання, розгляду та затвердження
фінансових планів в Міністерстві інфраструктури

5.1. Фінансові плани підприємств подаються до Міністерства на затвердження з пояснювальною запискою. Для підприємств-монополістів та підприємств, плановий обсяг чистого прибутку яких перевищує 50 млн. грн. - разом з проектом розпорядження Кабінету Міністрів України з пояснювальною запискою до нього, а також:

фінансовою звітністю на останню звітну дату поточного року за формою, визначеною Національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності", затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 07 лютого 2013 року N 73, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 28 лютого 2013 року за N 336/22868, зокрема баланс (звіт про фінансовий стан) (форма N 1) (з розшифруванням статей балансу, що становлять більше 10 відсотків валюти балансу), звіт про фінансові результати (звіт про сукупний дохід) (форма N 2), звіт про рух грошових коштів (форма N 3), звіт про власний капітал (форма N 4);

податковою декларацією з податку на прибуток підприємства за 12 календарних місяців минулого року;

затвердженою в установленому порядку стратегією розвитку та інвестиційний план підприємства на середньострокову перспективу (3-5 років);

інформацію про наявність у судах загальної юрисдикції судових справ майнового характеру, стороною у яких є підприємство, яка містить відомості про учасників справи, позовні вимоги, стан розгляду справи, а також інформацію про наявність (відсутність) виконавчих проваджень із зазначенням сторін виконавчого провадження, стану виконання рішення суду або інших виконавчих документів, сума яких підлягає сплаті або яку стягнуто на користь підприємства, наслідки виконання яких матимуть вплив на фінансовий стан підприємства (за наявності) та аналітичними матеріалами.

(Підпункт 5.1 пункту 5 в редакції Наказу Міністерства інфраструктури N 210 від 11.06.2015)

5.2. Аналітичні матеріали оформляються у вигляді таблиць, діаграм та графіків, які характеризують основні показники, тенденції діяльності підприємства за попередні роки (як найменше - 3 роки) та планового року, в тому числі:

cтруктура та динаміка обсягів робіт, перевезень та послуг;

cтруктура основних фондів з врахуванням зносу та динаміка їх введення по групах;

рух обігових коштів та динаміка залишків продукції на складах;

структура та динаміка доходів за видами діяльності;

відповідна динаміка витрат;

структура витрат по статтях:

собівартість по елементах;

деталізована структура адміністративних витрат та інших операційних витрат;

розшифровка матеріальних витрат;

структура фонду оплати праці, всього та по категоріях працюючих ;

очікуваний фінансовий результат та його динаміка по роках;

динаміка та обсяги очікуваних податків та платежів до бюджету, у розрізі обов'язкових платежів;

структура чисельності працівників, в тому числі апарату управління та виробничого персоналу, динаміка середньої заробітної плати по групах працівників;

структура дебіторської та кредиторської заборгованості з зазначенням основних дебіторів та кредиторів;

джерела оновлення основних фондів (амортизація, кредитні ресурси, частка чистого прибутку);

план інвестиційного розвитку з характеристикою основних об'єктів та визначенням обсягів та джерел фінансування;

в разі залучення кредитних ресурсів надається графік залучення та повернення коштів.

5.3. В разі якщо підприємство знаходиться в скрутному фінансовому становищі разом з проектом фінансового плану надається план заходів виходу підприємства з кризи, в якому чітко зазначаються заходи по відновленню виробничої діяльності, оптимізація чисельності працівників та витрат з термінами виконання та економічного ефекту.

5.4. З метою прийняття рішення щодо затвердження фінансового плану Управління економічного розвитку та фінансів може запросити іншу необхідну додаткову інформацію.

5.5. Проект фінансового плану з повним пакетом документів надається до Міністерства інфраструктури заступнику Міністра, який відповідно до розподілу обов'язків скеровує діяльність Міністерства щодо затвердження фінансових планів підприємств та визначає головного виконавця та співвиконавців.

Один примірник проекту фінансового плану підлягає обов'язковому розгляду та опрацюванню в структурних підрозділах Міністерства згідно форми, що додається ( термін розгляду в кожному підрозділі не більше трьох днів).

(Підпункт 5.5 пункту 5 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 210 від 11.06.2015)

5.5.1. Опрацювання починається з розгляду проекту фінансового плану в структурному підрозділі Міністерства галузевого спрямування, за результатами чого надаються висновки щодо можливості його затвердження.

5.5.2. За наявності в фінансовому плані показників від операцій з майном в обов'язковому порядку проект фінансового плану опрацьовується в Департаменті управління об'єктами державної власності.

5.5.3. Якщо в проекті фінансового плану передбачається реалізація інвестиційних програм та проектів з залученням різноманітних механізмів фінансування, проект фінансового плану опрацьовується в Управлінні стратегічного розвитку інфраструктури та інвестицій.

5.5.4. У разі планування витрат на соціальне страхування, фінансування заходів з безпеки, проект фінансового плану опрацьовується в Департаменті безпеки.

5.5.5. Суб'єкти природних монополій та підприємства, плановий розрахунковий обсяг чистого прибутку яких перевищує 50 мільйонів гривень та окремі підприємства (за визначенням Управління економічного розвитку та фінансів) надають на опрацювання проект фінансового плану в Управління фінансового контролю та запобігання економічним правопорушенням.

5.5.6. Суб'єкти природних монополій та підприємства, плановий розрахунковий обсяг чистого прибутку яких перевищує 50 мільйонів гривень та окремі підприємства (за визначенням Управління економічного розвитку та фінансів) надають на опрацювання проект фінансового плану у відділ бухгалтерського обліку та звітності, бюджетного фінансування.

Після опрацювання співвиконавцями у повному обсязі проекту фінансового плану, Управління економічного розвитку та фінансів аналізує його відповідно до встановлених критеріїв та вимог до фінансового планування з урахуванням результатів розгляду в структурних підрозділах Міністерства та готує узагальнену інформацію керівництву для прийняття рішення.

6. Внесення змін до фінансових планів

6.1. Зміни до затвердженого фінансового плану підприємства можуть уноситися один раз на рік, у якому затверджувався фінансовий план, та не більше двох разів на протязі планового року.

6.2. Зміни до фінансового плану не повинні спрямовуватися на погіршення фінансового результату. Пояснювальна записка до змін фінансового плану має містити вичерпні обґрунтування та розрахунки змін, що вносяться.

6.3. Зміни до фінансового плану підприємства не можуть вноситись у періоди, за якими минув строк звітування.

Обов'язковому перегляду підлягають фінансові плани підприємств, які запланували чистого прибутку менше ніж 50 мільйонів гривень, але за результатами останнього звітного періоду (рік, квартал) фактично отримали або за прогнозними розрахунками мають отримати чистого прибутку 50 мільйонів гривень і більше.

(Підпункт 6.3 пункту 6 доповнено новим абзацом другим згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 210 від 11.06.2015)

Проект змін до фінансового плану підприємства з пояснювальною запискою про причини змін готується підприємством і подається до Міністерства, після закінчення звітного періоду (кварталу) не пізніше 25 числа місяця, що настає за звітним кварталом для підприємств-монополістів та підприємств, плановий обсяг чистого прибутку яких перевищує 50 млн. грн., не пізніше як за місяць до закінчення звітного кварталу, за процедурою, яка передбачена пунктом 3 цієї Інструкції.

(Абзац третій підпункту 6.3 пункту 6 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 210 від 11.06.2015)

Проект зміненого фінансового плану підприємства погоджується та затверджується за процедурою, передбаченою пунктом 3 цієї Інструкції. На фінансовому плані підприємства ставляться відмітка "Змінений" та дата затвердження або погодження.

7. Звітність про виконання фінансових планів

7.1. Відповідальність за виконання показників та складання звіту несе керівник підприємства згідно з укладеним контрактом.

7.2. Показники затверджених фінансових планів підлягають обов'язковому виконанню. Керівником підприємства не може самостійно прийматися рішення щодо збільшення витратної частини поза межами встановлених показників, навіть при наявності позитивних тенденцій щодо випереджальних темпів зростання доходів за окремі звітні періоди.

7.3. Звіт про виконання показників фінансового плану разом із пояснювальною запискою щодо результатів діяльності за звітний період із зазначенням причин значних відхилень фактичних показників від планових надається підприємствами до уповноваженого органу управління встановлені терміни в паперовому та електронному вигляді (в форматі XML - для обміну звітністю в програмі "M.E.Doc IS" та окремо в форматі Excel).

Звіт надається по результатах роботи за квартал та наростаючим підсумком з початку року.

(Підпункт 7.3 пункту 7 із змінами, внесеними згідно з Наказом Міністерства інфраструктури N 210 від 11.06.2015)

7.4. Структурні підрозділи Міністерства галузевого спрямування аналізують подану підприємствами звітність, узагальнюють її, подають зведені звіти до Управління економічного розвитку та фінансів Міністерства за звітні квартали - до 15 травня, 15 серпня, 15 листопада поточного звітного року та за ІV квартал і рік до 15 березня року, наступного за звітним.

Структурні підрозділи Міністерства галузевого спрямування, крім зведених показників виконання фінансових планів, подають щоквартально Міністерству і показники виконання фінансових планів окремих підприємств разом з формами бухгалтерської звітності N 1 "Баланс" та N 2 "Звіт про фінансові результати".

До зведених показників виконання фінансових планів підприємств також додаються:

довідка щодо загальної кількості підприємств, кількості підприємств, яким були затверджені фінансові плани та які звітували про виконання фінансових планів, у тому числі кількість прибуткових та збиткових підприємств;

аналітична довідка з обґрунтованими поясненнями причин відхилень фактичних показників від запланованих по кожному фактору, що призвів до відхилення;

довідка (в разі наявності збиткових підприємств) стосовно вжиття заходів щодо недопущення збиткової діяльності.

7.5. Критеріями якісного фінансового планування та контролю за його виконанням є максимальна наближеність виробничих показників, показників доходів, прибутку, капітальних інвестицій при виконанні фінансового плану до планових, сформованих відповідно до пункту 3 цієї Інструкції; максимальна економія витрат при плануванні та виконанні; збереження позитивного балансу показників доходів та витрат, фінансової стійкості та платоспроможності підприємства.

Директор департаменту економіки та фінансів О. Назаренко