КИЇВСЬКА МІСЬКА РАДА
III сесія VII скликання
РІШЕННЯ
від 22 січня 2015 року N 22/887
Про затвердження Концепції розвитку паркувального
простору в місті Києві
Відповідно до пункту 22 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статей 6, 9 Закону України "Про дорожній рух", пункту 2 статті 22 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ", Закону України "Про благоустрій населених пунктів", постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Правил паркування транспортних засобів", рішення Київської міської ради від 26 червня 2007 року N 930/1591 "Про вдосконалення паркування автотранспорту в м. Києві" та з метою покращення організації дорожнього руху в частині впорядкування робіт з паркування, введення нових інноваційних технологій при наданні послуг з паркування та підвищення рівня їх надання Київська міська рада вирішила:
1. Затвердити Концепцію розвитку паркувального простору в місті Києві згідно з додатком.
2. Визначити комунальне підприємство "Київтранспарксервіс" відповідальним за виконання Концепції розвитку паркувального простору в місті Києві.
3. Доручити КП "Київтранспарксервіс":
3.1. У термін до 20.12.2014 визначити місця та етапи розміщення та кількість платіжних терміналів, необхідних для обслуговування існуючих паркувальних місць.
3.2. Розробити та запровадити з 01.01.2015 Порядок контролю оплати послуг паркування уповноваженими посадовими особами, передбачивши в ньому фіксацію порушень чинного законодавства при наданні послуг з паркування за допомогою технічних засобів та згідно з Концепцією розвитку паркувального простору в місті Києві.
3.3. З метою реалізації положень Концепції розвитку паркувального простору в місті Києві подати до 31.12.2014 пропозиції до проекту бюджету міста Києва на 2015 рік.
3.4. З метою економії коштів місцевого бюджету на конкурсній основі залучити інвесторів для реалізації заходів, передбачених Концепцією розвитку паркувального простору в місті Києві.
4. Визнати таким, що втратило чинність, рішення Київської міської ради від 22 травня 2013 року N 326/9383 "Про затвердження Програми розвитку єдиного паркувального простору в м. Києві до 2015 року".
5. Контроль за виконанням цього рішення покласти на постійну комісію Київської міської ради з питань транспорту та зв'язку.
Київський міський голова В. Кличко
Додаток
до рішення Київради
22.01.2015 N 22/887
Концепція
розвитку паркувального простору в місті Києві
Паспорт Концепції розвитку
паркувального простору в місті Києві
1. | Ініціатор розроблення Концепції розвитку паркувального простору в місті Києві | Постійна комісія Київської міської ради з питань транспорту та зв'язку, постійна комісія Київської міської ради з питань бюджету та соціально-економічного розвитку |
2. | Дата, номер і назва розпорядчого документа органу виконавчої влади про розроблення Концепції розвитку паркувального простору в місті Києві | Рішення Київської міської ради від 26.06.2007 N 930/1591 "Про вдосконалення паркування автотранспорту в м. Києві" |
3. | Розробник Концепції розвитку паркувального простору в місті Києві | Постійна комісія Київської міської ради з питань транспорту та зв'язку, постійна комісія Київської міської ради з питань бюджету та соціально-економічного розвитку |
4. | Співрозробники Концепції розвитку паркувального простору в місті Києві | Відсутні |
5. | Замовник (відповідальний виконавець) Концепції розвитку паркувального простору в місті Києві | Комунальне підприємство "Київтранспарксервіс" |
6. | Учасники (співвиконавці) Концепції розвитку паркувального простору в місті Києві | Департамент транспортної інфраструктури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та інвестори |
7. | Термін реалізації Концепції розвитку паркувального простору в місті Києві | 2015 - 2020 роки |
8. | Перелік місцевих бюджетів, які беруть участь у виконанні Концепції розвитку паркувального простору в місті Києві (для комплексних програм) | Не передбачено |
9. | Загальний обсяг фінансових ресурсів, необхідних для реалізації Концепції розвитку паркувального простору в місті Києві, всього, у тому числі | За рахунок інвесторів |
9.1 | Кошти бюджету м. Києва | Не передбачено |
9.2 | Кошти інших джерел | За рахунок інвесторів |
Концепція розвитку паркувального простору в місті Києві (далі - Концепція) підготовлена відповідно до пункту 22 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", статей 6, 9 Закону України "Про дорожній рух", пункту 2 статті 22 Закону України "Про столицю України - місто-герой Київ", Правил паркування транспортних засобів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 N 1342, рішення Київської міської ради від 26.06.2007 N 930/1591 "Про вдосконалення паркування автотранспорту в м. Києві".
Терміни вживаються у такому значенні:
Паркувальні майданчики на проїзній частині - майданчики для паркування, розміщені в межах проїзної частини вулиці, дороги або тротуару та обладнані знаками, платіжними терміналами та розміткою.
Паркувальні майданчики на тротуарній частині - майданчики для паркування, розміщені в межах тротуару та обладнані знаками, платіжними терміналами, розміткою, обмежувальними стовпчиками для відокремлення пішоходної зони та пандусами.
Спеціально обладнані паркувальні майданчики - майданчики для паркування, розміщені поза межами проїзної частини вулиці, дороги або тротуару та обладнані знаками, приміщенням для персоналу, дорожнім покриттям, розміткою, в'їзним-виїзним терміналом, засобами освітлення.
Паркінги - спеціалізовані споруди, призначені для стоянки транспортних засобів.
Перехоплюючий паркінг, або перехоплюючий паркувальний майданчик - це платний підземний чи наземний паркінг або спеціально обладнаний майданчик для паркування, розміщений на в'їздах у місто біля основних магістралей з розвинутою інфраструктурою транспортних розв'язок громадського транспорту, який надає можливість власнику транспортного засобу залишити свій автомобіль на необхідний йому час та продовжити рух до центральної частини міста за допомогою громадського транспорту. При сплаті за надані послуги паркування на цьому об'єкті буде застосовано індивідуальний зональний тариф на паркування, нижчий ніж у центральній частині міста.
Екопарковка "Зелений острів" - це паркувальний майданчик, територія якого засіяна газонною травою й укріплена газонними ґратами, які забезпечують збереження зеленого трав'яного покриву і запобігають його деформації і знищенню.
Платіжна картка - електронний платіжний засіб у вигляді емітованої в установленому законодавством порядку пластикової картки, що використовується для ініціювання переказу коштів з рахунку платника або з відповідного рахунку банку з метою оплати вартості товарів і послуг, в тому числі послуг паркування.
SMS-запит - SMS-повідомлення (сукупність систематизованих алфавітно-текстових та цифрових знаків), що генерується водієм та відправляється на короткий номер з використанням функціональних і технологічних ресурсів телекомунікаційних мереж мобільних операторів та операторів зв'язку.
Мобільний додаток - прикладне програмне забезпечення, що встановлюється на смартфон, планшетний ПК або інший пристосований пристрій, який надає водію доступ до системи "Мобільне паркування", а саме: до особового рахунку користувача системи.
Вулично-дорожня мережа - це призначена для руху транспортних засобів і пішоходів мережа вулиць, доріг загального користування, внутрішньоквартальних та інших проїздів, тротуарів, пішохідних і велосипедних доріжок, а також набережні, майдани, площі, вуличні автомобільні стоянки з інженерними та допоміжними спорудами, технічними засобами організації дорожнього руху.
Платіжні термінали - технічні пристрої, призначені, в тому числі, але не виключно, для сплати за паркування за допомогою готівки та платіжних карток.
Бездротовий паркувальний сенсор - технічний пристрій, який за допомогою сенсорів визначає наявність автомобіля на паркомісці та по бездротовому протоколу відправляє інформацію до системи "Мобільне паркування".
Інформаційне табло - табло, за допомогою якого водій може заздалегідь дізнатися про наявність вільних місць на відкритому чи закритому паркувальному майданчику.
Електромобіль - транспортний засіб з нульовим викидом CO2, який використовує для руху електричні двигуни, а саме: наперед накопичену в акумуляторних батареях електричну енергію.
Електротранспорт - транспортні засоби з нульовим викидом CO2, які використовують для руху електричні двигуни.
2. Визначення проблем, на розв'язання яких спрямована Концепція
В умовах постійного зростання кількості автомобілів у м. Києві особливої гостроти набуває проблема їх вільного пересування містом, уникнення перешкод вільного руху, зокрема від припаркованих транспортних засобів. Тому особливої ваги набуває завдання створення достатньої кількості місць для паркування транспортних засобів. На поліпшення ситуації у столиці спрямована Концепція розвитку паркувального простору в місті Києві, котра розроблена з урахуванням зарубіжного досвіду в галузі паркування, що успішно використовується у європейських країнах.
Існуюча система паркування характеризується такими проблемами:
- низьким рівнем дотримання правил паркування;
- відсутністю дієвого простого механізму контролю за дотриманням правил паркування та оплати, а також механізму накладення штрафу за порушення правил паркування на платних парковках;
- низькою дисципліною оплати, а отже неповним надходженням коштів до бюджету міста;
- непрозорістю готівкових розрахунків та неможливістю фактичного контролю за надходженнями;
- відсутністю зручних і доступних безготівкових способів оплати (мобільне паркування, платіжні картки, абонементи);
- недостатнім облаштуванням майданчиків платіжними терміналами, автоматичними в'їзними та виїзними терміналами тощо;
- невідповідністю паркувальної інфраструктури міста сучасним вимогам;
- недостатньою кількістю паркувальних місць на відведених, спеціально обладнаних майданчиках для паркування, майданчиків та паркінгів;
- відсутністю перехоплюючих паркувальних майданчиків;
- низькою якістю послуг з паркування автотранспорту;
- малоефективним інформаційним та технічним забезпеченням паркувальної діяльності.
Аналіз стану існуючої системи паркування транспортних засобів у місті Києві засвідчує той факт, що організаційні, нормативно-правові та фінансові умови функціонування зазначеної системи не відповідають потребам міста та європейським стандартам, не в змозі забезпечити належне функціонування механізму саморозвитку паркувального простору.
Населення м. Києва становить приблизно 3 мільйони. У європейських столицях та великих містах Європи кількість паркувальних місць у середньому становить близько 16 - 17 відсотків від кількості мешканців міста. Таким чином, виходячи з європейського досвіду, потреба міста Києва становить близько 500 тис. машиномісць. Станом на 01.12.2014 у розпорядженні КП "Київтранспарксервіс" - близько 25 тис. паркувальних місць, з яких 6500 паркомісць на вулично-дорожній мережі, 3500 паркомісць, закріплених за суб'єктами господарювання, та 15000 паркомісць на нічних паркувальних майданчиках, що знаходяться в оперативному управлінні суб'єктів підприємницької діяльності.
Концепція розвитку паркувального простору в місті Києві спрямована на вирішення проблеми забезпечення населення міста послугами паркування у достатній кількості та належної якості.
3. Мета Концепції
Метою Концепції розвитку паркувального простору в місті Києві є:
- створення організаційних і економічних умов для розвитку паркувального простору, що забезпечить значний внесок у соціально-економічний розвиток міста шляхом збільшення дохідної частини бюджету Києва за рахунок податкових надходжень, припливу інвестицій, збільшення кількості робочих місць;
- забезпечення умов для зменшення навантаження на вулично-дорожню мережу міста у робочі дні через гнучке регулювання вартості послуг паркування не тільки в різних зонах, але й на окремих вулицях, в різні дні тижня та час;
- обґрунтоване та гнучке встановлення тарифів за паркування з метою здійснення рентабельної діяльності та регулювання завантаження окремих вулично-дорожніх мереж;
- забезпечення прозорості розрахунків через виключення людського фактора, а саме: відмова від готівкових розрахунків з інспекторами КП "Київтранспарксервіс";
- підвищення рівня якості надання послуг з паркування;
- введення інноваційних технологій при оплаті послуг за паркування;
- підвищення зручності користування послугами паркування для громадян та організацій у частині сплати та обліку витрат на паркування;
- збільшення надходжень коштів до міського бюджету через підвищення дисципліни зі сплати послуг через введення простого дієвого автоматичного процесу контролю за сплатою;
- послідовне, поетапне, стадійне (протягом 5 років) збільшення, зусиллями КП "Київтранспарксервіс", кількості місць для паркування на майданчиках для денного та нічного паркування з існуючих 25000 до приблизно 125 тис. паркомісць на кінець 2020 року у м. Києві щорічно в обсягах близько до 20 тис. паркомісць на рік;
- використання майданчиків для паркування транспортних засобів з максимальною ефективністю за рахунок раціональної організації та введення нових інноваційних технологій оплати послуг та контролю за здійсненням оплати;
- зниження рівня забруднення повітря транспортними засобами, сприяння розвитку транспорту з нульовим викидом - велосипеди, електромобілі тощо.
Мета Концепції відповідає пріоритетним напрямам розвитку м. Києва.
Розробка Концепції проводилась з урахуванням Стратегії розвитку Києва до 2025 року.
4. Напрямки та заходи для створення сучасного
паркувального простору в м. Києві
Концепція передбачає реалізацію комплексу заходів за пріоритетними напрямами, що сприятимуть розв'язанню визначених проблем.
Основними напрямами вирішення проблеми розвитку сфери паркування м. Києва є:
4.1. Підвищення рівня дотримання правил паркування та оплати послуг
Для запровадження передового європейського досвіду щодо паркування, виключення впливу людського фактора під час сплати та контролю за сплатою послуг паркування, для запровадження дієвих механізмів спонукання дотримуватись правил паркування, для запровадження сучасних механізмів прозорого контролю за оплатою послуг з паркування необхідно впровадити наступні зміни на законодавчому рівні:
4.1.1. Надати системі обліку місць та наданих послуг із паркування правовий статус.
4.1.2. Надання права уповноваженим посадовим особам муніципальних комунальних підприємств, які відповідають за діяльність з паркування (зокрема у м. Києві - КП "Київтранспарксервіс"), фіксувати порушення за допомогою технічних засобів (пристрій з геолокацією та можливістю фотофіксації).
4.1.3. Внесення змін до статті 152-1 КУпАП щодо встановлення відповідальності за несплату послуг паркування на всіх платних паркувальних майданчиках, а не тільки обладнаних паркоматами та в'їзними/виїзними терміналами.
4.1.4. Включення уповноважених посадових осіб муніципальних комунальних підприємств, які відповідають за діяльність з паркування (зокрема у м. Києві - КП "Київтранспарксервіс"), до переліку осіб, які уповноважені здійснювати контроль за дотриманням правил зупинки та стоянки транспортних засобів у межах м. Києва, за розміщенням транспортних засобів (способу постановки транспортних засобів) на паркувальних майданчиках та за оплатою наданих послуг паркування.
4.1.5. Притягнення до відповідальності за порушення правил паркування та/або за несплату послуг паркування на платних паркувальних майданчиках водія або власника транспортного засобу, в т. ч. за їх відсутності.
4.1.6. Надання права уповноваженим посадовим особам муніципальних комунальних підприємств, які відповідають за діяльність з паркування (зокрема у м. Києві - КП "Київтранспарксервіс"), складати протоколи про адміністративне правопорушення, передбачені частиною першою та другою статті 152-1 КУпАП (за порушення правил паркування транспортних засобів), з одночасним накладенням штрафу на водія або власника транспортного засобу на місці скоєння порушення, в тому числі за їх відсутності (передбачено в змінах до розпорядження КМДА від 24.03.2008 N 404 "Про деякі питання роботи адміністративної комісії", підготовлених КП "Київтранспарксервіс").
4.1.7. Надання уповноваженому персоналу муніципальних комунальних підприємств, які відповідають за діяльність з паркування (зокрема у м. Києві - КП "Київтранспарксервіс"), повноваження здійснювати тимчасове блокування транспортного засобу у випадку:
- якщо транспортний засіб припаркований із порушенням правил паркування, зокрема, якщо ТЗ припарковано на зеленій зоні;
- якщо виявлено транспортний засіб, на який було раніше накладено штраф, але такий штраф не було сплачено протягом 30 днів від дня, коли такий штраф було накладено.
При цьому необхідно передбачити, що вартість розблокування має сплачуватись додатково і дорівнювати розміру раніше накладеного штрафу або штрафу за порушення правил паркування. Вартість розблокування повинна сплачуватись, як і штраф, через мережу платіжних терміналів або банківською карткою через web-сайт, або в інший спосіб без можливості оплати готівкою.
4.1.8. Надання уповноваженим посадовим особам муніципальних комунальних підприємств, які відповідають за діяльність з паркування (зокрема у м. Києві - КП "Київтранспарксервіс"), повноваження здійснювати тимчасове затримання транспортного засобу за порушення правил зупинки та стоянки шляхом доставки його для зберігання на спеціальний майданчик за допомогою евакуатора у випадку, якщо транспортний засіб припарковано із порушенням правил паркування і він блокує проїзд або заважає пішоходам (наприклад, коли внаслідок паркування ТЗ в забороненому місці блокується ряд і скорочується пропускна спроможність вулиці).
4.1.9. Компенсація вартості евакуації транспортного засобу повинна сплачуватись, як і штраф, через мережу платіжних терміналів або банківською карткою через web-сайт, або в інший спосіб без можливості оплати готівкою.
4.1.10. Законодавчо оформити та з 01.03.2015 забезпечити технічну можливість громадянам сплачувати штрафи за порушення правил оплати паркування зручними шляхами: готівкою та платіжними картками через платіжні термінали, що будуть встановлені безпосередньо на паркувальних майданчиках, готівкою через мережу платіжних терміналів або платіжною карткою через відповідні web-сайти уповноважених муніципальних комунальних підприємств (зокрема в Києві - КП "Київтранспарсервіс") з наступним підтвердженням оплати в центральній базі даних.
4.1.11. З метою сприяння користуванню компактним та екологічним транспортом надати право безкоштовного паркування водіям електромобілів та велосипедів до 2020 року. Передбачити облаштування на паркувальних майданчиках місця для підзарядки електромобілів. Передбачити для паркування на паркувальних майданчиках безкоштовні місця для велосипедів.
4.1.12. Передбачити місячні, квартальні, річні абонементи на паркування по всій території міста, зокрема передбачити спеціальні тарифи для автомобілів таксі, що мають відповідні ліцензії на надання послуг з внутрішніх перевезень пасажирів.
4.1.13. КП "Київтранспарксервіс" здійснити ревізію наявних місць паркування та внести їх до системи обліку місць паркування та наданих за них послуг, розмістивши карту паркувальних майданчиків в online-доступі на сайті.
4.1.14. КП "Київтранспарксервіс" організувати професійну підготовку фахівців у сфері паркування в м. Києві.
4.1.15. Запровадити контроль за результатами роботи уповноважених посадових осіб КП "Київтранспарксервіс" у частині кількості здійснених перевірок, здійснення оплати за послуги паркування та вжитих адміністративних заходів щодо порушників.
4.2. Запровадження автоматизованої прозорої системи розрахунку за послуги паркування та виключення людського фактора
Запровадження відкритої автоматизованої прозорої системи розрахунку за послуги паркування з можливістю online-контролю на web-ресурсі стану паркувального простору та з фінансовими показниками за весь звітний період, з повною відсутністю паперових паркувальних талонів, з метою виключення людського фактора.
Основними завданнями цього напряму є впровадження двох способів оплати за послуги паркування з негайною фіксацією факту оплати в електронній системі обліку послуг паркування при повній відсутності паперових паркувальних талонів:
- платіжні термінали (такі як EasyPay, Ibox, Pay24, Приват24), що будуть встановлені на всіх паркувальних майданчиках,
- система "Мобільне паркування" (шляхом відправки смс з номером автомобіля та паркувальної зони, або через мобільний додаток).
Запровадження безпаперових абонементів на паркування у будь-якій зоні міста Києва на кожний окремий номер автомобіля. Абонемент має бути доступним для придбання через мережу платіжних терміналів або на web-сайті оператора системи "Мобільне паркування", або на сайті КП "Київтранспарксервіс".
Уповноважені посадові особи КП "Київтранспарксервіс" повинні припинити приймати оплату за послуги, а мають тільки контролювати виконання правил паркування та факт оплати, складати протокол про адміністративне порушення без присутності водія із автоматичним накладенням штрафу та з відповідною фотофіксацією.
Можливість надання пільг для людей з особливими потребами та запобігання зловживанням з використанням посвідчення людей, які відносяться до цієї категорії.
4.2.1. Платіжні термінали на всіх паркувальних майданчиках повинні забезпечувати:
- приймання платежів за послуги паркування як у готівковій, так і у безготівковій формах та видачу квитанцій (фіскального чеку), що підтверджують подібні операції;
- сплату/поповнення персональних рахунків у системі "Мобільне паркування";
- сплату/поповнення інших рахунків (зв'язок, комунальні платежі та ін.);
- надання інформаційних послуг соціального спрямування, а саме: мапу міста, довідкові телефони екстреної допомоги та комунальних служб, схему заторів на дорогах міста та інше;
- режим ефективного енергоспоживання.
4.2.2. Система "Мобільне паркування" повинна забезпечувати:
Оплату послуг паркування без використання готівкових коштів, тільки за фактичний час паркування. Тарифікація передбачається гнучкою, на відміну від сплати через платіжні термінали, де тарифікація складає кожні 30 хвилин, які не повертають решту або кошти за невикористаний час.
Оплата паркування для водіїв здійснюється:
а) за допомогою SMS-запиту на короткий номер з будь-якого мобільного телефону. Користувач послуг паркування отримує SMS-підтвердження початку сплати за послуги паркування та SMS-підтвердження закінчення сплати;
б) за допомогою мобільного додатка з будь-якого смартфону або планшетного ПК - за наявності підключення до мережі Інтернет.
Можливість дистанційної оплати часу паркування та його автоматичного продовження (на відміну від паркоматів система "Мобільне паркування" автоматично надсилає щогодини SMS-нагадування щодо сплати паркування, щоб водій не забув завершити користування послугою. Всі вхідні SMS-повідомлення безкоштовні для користувачів).
Безкоштовна реєстрація користувача (відкриття особового рахунку в системі "Мобільне паркування" для сплати послуг паркування) будь-яким із таких способів:
а) через колл-центр;
б) через особовий кабінет на спеціалізованому веб-сайті системи "Мобільне паркування";
в) через мобільний додаток;
г) за допомогою SMS-запиту.
Надання зареєстрованому користувачеві унікального ідентифікатора особового рахунку, який ідентичний номеру його мобільного телефону.
Можливість поповнення особового рахунку в системі "Мобільне паркування" різними способами:
а) готівкою або платіжною карткою - через платіжні термінали, що передбачається встановити на всіх паркувальних майданчиках;
б) готівкою - через мережу платіжних терміналів (типу EasyPay, Ibox, Приват24 тощо), платіжною карткою - через особовий кабінет на web-сайті системи "Мобільне паркування" або через мобільний додаток;
в) за допомогою мобільних грошей;
г) та іншими засобами, що не суперечать чинному законодавству України.
Навіть за відсутності коштів на особовому рахунку користувача системи "Мобільне паркування" водій може оплатити паркування в кредит, а інформація про сплату буде відображена у базі даних. Протягом встановленого інтервалу часу абонент повинен поповнити свій особовий рахунок користувача системи "Мобільне паркування". Якщо користувач не поповнить свій рахунок, то через встановлений інтервал часу інформація про сплату за паркування щодо відповідного автомобіля буде відсутня і уповноважена посадова особа КП "Київтранспарксервіс" при перевірці буде зобов'язана накласти адміністративне стягнення на власника автомобіля за несплату.
Можливість сплати за паркування автомобілів третіх осіб з одного особового рахунку користувача.
Кожне SMS-підтверждення містить унікальний код операції. За необхідністю користувач послуг паркування може отримати фіскальний чек в платіжних терміналах, ввівши в інтерфейсі системи "Мобільне паркування" код операцій, що приходить в SMS-підтвердженні про сплату послуги паркування.
Збереження усієї історії користування системою "Мобільне паркування" з можливістю доступу користувача до такої історії на власному особовому рахунку, а також формування відповідної звітності та статистики.
4.3. Розвиток інфраструктури паркування
Мета цього напрямку:
- поступове та поетапне (протягом 5 років) збільшення кількості паркомісць зусиллями КП "Київтранспарксервіс" до приблизно 125 тис. паркомісць, в обсягах близько 20 тис. паркомісць на рік;
- покращення якості надання послуг з паркування.
Основними завданнями цього напрямку є:
4.3.1. Створення та облаштування паркувальних місць на вулично-шляховій мережі та на відокремлених майданчиках:
- запровадити гнучкі тарифи на паркування в залежності не тільки від зони, але й з урахуванням попиту на конкретні паркувальні майданчики. Для цього передбачити присвоєння паркувальним майданчикам унікальних номерів для електронної системи. Передбачити можливість введення на окремих паркінгах прогресивного тарифу з метою стимулювання людей до короткострокового паркування, наприклад, зони для розвантаження товарів матимуть 15 хвилин безкоштовної стоянки, а далі кожна година повинна ставати дорожчою;
- запровадити гнучкі тарифи на паркування в залежності від часу паркування. Зокрема, запровадити, де це доцільно, спеціальний нічний тариф із наданням послуг з охорони транспортних засобів (наприклад, від 10 до 30 грн. у проміжок часу з 21:00 до 9:00), таким чином збільшуючи надходження від надання послуг, розвантажуючи дворові та міжквартальні простори;
- облаштування паркувальних майданчиків платіжними терміналами за рахунок інвесторів;
- облаштування паркувальних майданчиків відеонаглядом;
- встановлення обмежувальних перешкод (стовпчиків) на тротуарних частинах вулиць центральної частині міста та у місцях заборони на паркування з метою звільнити тротуари від автомобілів, змусити водіїв паркувати транспортні засоби тільки у відведених для цього місцях;
- облаштування на всіх майданчиках безкоштовних місць для паркування мопедів та велосипедів у рамках сприяння користуванню компактним та екологічним транспортом;
- поступове облаштування місць для підзарядки електромобілів на паркувальних майданчиках у плановій кількості 5 % від загальної кількості паркомісць до 2020 року у рамках сприяння користуванню екологічним транспортом шляхом залучення інвесторів. Надання права безкоштовного, до 2020 року, паркування електротранспортних засобів (електровелосипедів, електромобілів тощо) на всіх майданчиках;
- дозволити КП "Київтранспарксервіс" передавати паркувальні майданчики в довгострокову оренду строком від 1 року фізичним або юридичним особам. При передачі фіксованих паркувальних місць суб'єктам господарювання в оренду передбачити тарифікацію за формулою: вартість оплати за фіксоване паркомісце на місяць "=" середній базовий тариф на 1 годину паркування, що діє в відповідній зоні паркування, "х" норматив середньої розрахункової зайнятості одного паркомісця "х" 30 днів на місяць;
- розвиток екопарковок "Зелений острів", що допоможе зберегти зелену зону міста. Збільшення кількості парковок без зменшення кількості рослинних насаджень з метою створення умов добросусідства автотранспорту, як забруднювача атмосфери та природи. Реалізація проекту планується на територіях, які не входять до переліку озеленених територій загального призначення. Це створення нових додаткових озеленених територій, оснащених для паркування автомобілів. Реалізація цього напрямку повинна здійснюватись за погодженням з Департаментом міського благоустрою та збереження природного середовища КМДА, а також з КО "Київзеленбуд". При будівництві екопарковок застосовується принцип збереження існуючих зелених насаджень та створення нових. Співвідношення: 1 паркомісце = 2 дерева.
4.3.2. Створення перехоплюючих паркінгів та паркувальних майданчиків
Створення таких паркінгів та майданчиків на основних магістралях та околицях міста з розвинутою інфраструктурою транспортних розв'язок громадського транспорту із застосуванням в них індивідуальних зональних тарифів на паркування, нижчих ніж у центральній частині міста, облаштування таких паркувальних майданчиків платіжними терміналами, відеонаглядом, автоматичними в'їзними та виїзними терміналами.
Під час планування та будівництва перехоплюючих паркінгів передбачати облаштування місць у плановій кількості 5 % від загальної кількості паркомісць до 2020 року та надання права безкоштовного, до 2020 року, паркування електротранспортних засобів (електровелосипедів, електромобілів тощо) на всіх майданчиках з метою заохотити мешканців користуватися велосипедами для під'їзду до метро (замість автомобілів) та громадським транспортом.
Тариф на користування перехоплюючими паркувальними майданчиками (паркінгами) має бути вигіднішим, ніж плата за користування паркувальними майданчиками. Для перехоплюючих паркувальних майданчиків (паркінгів), фінансування будівництва та обладнання яких буде здійснюватись за рахунок коштів інвесторів, в умовах інвестиційного конкурсу передбачити необхідність забезпечення інвестором вартості паркування не вище рівня тарифів на послуги з користування перехоплюючими паркувальними майданчиками (паркінгами), встановлених для КП "Київтранспарксервіс".
4.3.3. Будівництво наземних та підземних паркінгів у центральній частині міста шляхом залучення інвесторів
Залучення інвесторів для будівництва паркінгів забезпечить додаткові місця для паркування та знизить навантаження на вулично-шляхову мережу в центрі міста.
Під час планування та будівництва наземних та підземних паркінгів у центральній частині міста передбачати облаштування місць для підзарядки електромобілів на паркінгах у плановій кількості 5 % від загальної кількості паркомісць до 2020 року. Надання права безкоштовного, до 2020 року, паркування електротранспортних засобів: електровелосипедів, електромобілів тощо на всіх паркінгах.
4.3.4. Вирішення проблеми нічних паркувальних майданчиків
У нинішньому вигляді паркувальний збір за місця для паркування не враховує всю специфіку надання послуг платного паркування, зокрема, функціонування нічних паркувальних майданчиків у спальних районах міста. Ставка збору є дуже великою (в середньому вона в кілька разів перевищує ставку відповідного земельного податку) і є великим тягарем для суб'єктів господарювання, які експлуатують нічні паркувальні майданчики на підставі договорів з КП "Київтранспарксервіс". Зараз паркувальний збір зависокий (від 0,03 % до 0,06 %) і становить від 4,5 до 6,5 грн. за 1 паркомісце в день, що становить більше 60 % від доходу з місця.
За таких умов експлуатація нічного паркувального майданчика на 100 та менше машиномісць, за умови сплати всіх належних податків та зборів, є збитковою, у зв'язку з чим велика кількість майданчиків продовжують працювати в тіні, без сплати податків до бюджету, без укладення договорів з КП "Київтранспарксервіс", про що свідчить відсутність збільшення надходжень від експлуатації нічних паркувальних майданчиків за останні кілька років.
Отже, норми Податкового кодексу України в частині паркувального збору потрібно вдосконалити, а саме:
Варіант 1: Внести зміни до п. 266.3 Податкового кодексу України, яким розширити повноваження органів місцевого самоврядування при визначенні розміру ставок паркувального збору: "Ставки збору встановлюються за кожний день провадження діяльності із забезпечення паркування транспортних засобів у гривнях за 1 кв. м площі земельної ділянки, відведеної для організації та провадження такої діяльності, у розмірі від 0,01 відсотка мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня податкового (звітного) року".
Це дасть змогу запровадити градацію ставки збору в залежності від типу паркувального майданчика для денних та нічних паркувальних майданчиків (відведених та спеціально обладнаних майданчиків). Таким чином місцеві ради зможуть більш ефективно визначати розмір ставки збору за місця для паркування. Прийняття запропонованих змін до Податкового кодексу України прогнозовано дозволить вивести паркувальні майданчики з тіні, привести діяльність існуючих паркувальних майданчиків у відповідність до вимог чинного законодавства, активно розвивати надання платних послуг паркування, в тому числі в регіонах, та головне - за результатом проведеної діяльності суттєво збільшити надходження до бюджету.
Варіант 2: Зобов'язати муніципальні комунальні підприємства, що займаються паркуванням (зокрема в Києві - КП "Київтранспарксервіс"), оформити права довгострокової оренди на земельні ділянки під всіма паркувальними майданчиками поза конкурсом. Таким чином бюджет міста отримає прозорі орендні платежі за ділянки під паркувальними майданчиками, при цьому нормативна оцінка різних ділянок буде регулювати вартість залежно від місцезнаходження в різних планувальних зонах.
Суть паркувального збору породжує прихований конфлікт інтересів, коли КП "Київтранспарксервіс" не зацікавлено в облаштуванні офіційних паркомісць, оскільки це викликає обов'язок зі сплати фіксованих платежів до бюджету незалежно від їх фактичного використання та отриманих доходів. Паркувальний збір як місцевий податок по своїй суті дублює плату за землю до загального фонду бюджету м. Києва.
Таке рішення дозволить розв'язати проблему ділянок під майданчиками для нічного паркування та вивести надходження від них із тіні: КП "Київтранспарксервіс" (і відповідні комунальні підприємства в інших містах України) передасть відповідні майданчики в довгострокове оперативне управління вже існуючим підприємцям, які будуть сплачувати комунальному підприємству собівартість оренди відповідної земельної ділянки разом із визначеною нормою прибутку (наприклад, 10 % - 20 %).
Під час планування та будівництва наземних та підземних паркінгів передбачати облаштування місць для підзарядки електромобілів на паркувальних майданчиках у плановій кількості 10 % від загальної кількості паркомісць до 2020 року. Надання права безкоштовного, до 2020 року, паркування електротранспортних засобів: електровелосипедів, електромобілів тощо на всіх паркінгах.
5. Очікувані результати
Реалізація запропонованих заходів призведе до змін у сфері паркування, а саме:
- значне збільшення доходу КП "Київтранспарксервіс" без витрат з бюджету, а отже збільшення дохідної частини бюджету м. Києва;
- збільшення податкових надходжень до державного бюджету та до бюджету міста Києва;
- поступове збільшення кількості паркомісць зусиллями КП "Київтранспарксервіс" протягом 5 років до приблизно 125 тис. паркомісць, в обсягах близько 20 тис. паркомісць на рік;
- введення інноваційних технологій при наданні послуг з паркування;
- підвищення зручності користування для громадян, підвищення рівня надання послуг з паркування;
- покращення організації дорожнього руху, зменшення навантаження на вулично-дорожню мережу міста, на внутрішньоквартальні та прибудинкові території;
- покращення екологічної обстановки у місті;
- залучення інвестицій у розвиток паркувальної інфраструктури міста Києва;
- створення нових робочих місць.
6. Обґрунтування обсягів та джерел фінансування.
Фінансове та ресурсне забезпечення Концепції
Виконання заходів Концепції передбачається в першу чергу за кошти інвесторів та суб'єктів господарювання, зацікавлених у реалізації відповідних заходів.
Розміщення на паркувальних майданчиках платіжних терміналів та забезпечення їх належного функціонування передбачено шляхом залучення на конкурсній основі приватних операторів-інвесторів з наступним підписанням договорів з КП "Київтранспарксервіс". При цьому КП "Київтранспарксервіс" повинно забезпечити адміністративний супровід отримання відповідних дозволів на встановлення та підключення платіжних терміналів до електромереж.
Запровадження системи "Мобільне паркування" передбачено шляхом залучення на конкурсній основі приватних операторів-інвесторів з наступним підписанням договору з КП "Київтранспарксервіс". Оператор інвестує у розбудову системи "Мобільне паркування", забезпечує технічне функціонування програмно-технічного комплексу та за власний кошт організовує комплекс необхідних організаційних маркетингових заходів.
Отже, реалізація цієї Концепції не потребує залучення бюджетних коштів.
Кошти комунального підприємства "Київтранспарксервіс" будуть спрямовані на заходи щодо відведення земельних ділянок під розміщення та облаштування на них паркувальних майданчиків.
Обсяги фінансування заходів Концепції уточнюються та визначаються щорічно відповідно до прийнятих інвестиційних пропозицій, програм, а також пропозицій суб'єктів господарювання на відповідний рік.
До фінансування заходів Концепції залучаються кошти інвесторів, у власності (користуванні) яких на сьогодні вже перебувають відповідні об'єкти і земельні ділянки, та кошти інвесторів з будівництва, реконструкції, реставрації тощо об'єктів житлового та нежитлового призначення, незавершеного будівництва, інженерно-транспортної інфраструктури міста Києва (у тому числі створення інших об'єктів паркувальної інфраструктури), що регламентується Положенням про порядок проведення інвестиційних конкурсів, затвердженим рішенням Київської міської ради від 24.05.2007 N 528/1189, та іншими нормативно-правовими актами у відповідних сферах.
За рахунок коштів комунального підприємства "Київтранспарксервіс" будуть здійснені проектно-вишукувальні роботи з відведення земельних ділянок під будівництво паркінгів та роботи з розробки проектно-кошторисної документації в обсязі, необхідному для проведення інвестиційних конкурсів.
Термін реалізації Концепції: 2015 - 2020 роки.
7. Координація та контроль за виконанням заходів Концепції
Безпосередню координацію за діяльністю відповідних структур, пов'язаних із виконанням Концепції, та контроль виконання заходів здійснює відповідальний виконавець - комунальне підприємство "Київтранспарксервіс".
Відповідальний виконавець Концепції подає Департаменту економіки та інвестицій виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту фінансів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), постійній комісії Київської міської ради з питань бюджету та соціально-економічного розвитку узагальнену інформацію про стан виконання Концепції за I півріччя до 25 вересня поточного року та за рік до 25 березня року, наступного за звітним.
Відповідальний виконавець Концепції щороку надає обґрунтовану оцінку результатів виконання Концепції на постійній комісії Київської міської ради з питань транспорту та зв'язку та за погодженням з нею, у разі потреби, розробляє пропозиції щодо доцільності продовження заходів, включення додаткових завдань, уточнення показників, обсягів і джерел фінансування, термінів виконання заходів на рік, що наступний за звітним.
Після закінчення терміну реалізації Концепції відповідальний виконавець складає заключний звіт про результати її виконання та подає його на розгляд сесії Київської міської ради разом із пояснювальною запискою про кінцеві результати виконання Концепції.
Київський міський голова В. Кличко