МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІЧНОГО РОЗВИТКУ І ТОРГІВЛІ УКРАЇНИ
ЛИСТ
29.09.2014 N 3303-06/33660-07
Державному підприємству матеріально-технічного
забезпечення залізничного транспорту України
"Укрзалізничпостач"
Повітрофлотський проспект, 11/15, м. Київ, 03049
Державній казначейській службі України
вул. Бастіонна, 6 м. Київ, 01601,
Антимонопольному комітету України
вул. Урицького, 45 Київ, МСП-03680, 03035
Висновок уповноваженого органу у сфері
державних закупівель
Мінекономрозвитку, керуючись пунктами 2, 10, 17, 18 частини першої та пунктами 3, 4, 5, 6 частини другої статті 8 Закону України від 10.04.2014 N 1197-VII "Про здійснення державних закупівель" (далі - Закон) та Порядком здійснення моніторингу державних закупівель, затвердженим наказом Мінекономрозвитку від 19.10.2011 N 155, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01.12.2011 за N 1377/20115 (далі - Порядок), проведено моніторинг закупівлі формових гумово-технічних виробів до рухомого складу (оголошення N 125327 в інформаційному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 27.05.2014 N 9 (27.05.2014)), проведеної державним підприємством матеріально-технічного забезпечення залізничного транспорту України "Укрзалізничпостач" (далі - Замовник) за процедурою "відкриті торги".
I. Дата початку здійснення моніторингу: 20.08.2014.
II. Вид моніторингу: за ініціативою Мінекономрозвитку (лист-повідомлення щодо здійснення Уповноваженим органом моніторингу державних закупівель за власною ініціативою від 20.08.2014 N 3303-06/28947-07).
III. Питання, за якими здійснювався моніторинг: згідно з абзацами четвертим, п'ятим та сьомим пункту 1.5 Порядку.
IV. Результати здійснення моніторингу
На підставі наданих Замовником копій матеріалів для здійснення моніторингу Мінекономрозвитку встановлено наступне.
Рішення про вибір процедури закупівлі "відкриті торги" та затвердження документації конкурсних торгів на закупівлю формових гумово-технічних виробів до рухомого складу (далі - документація конкурсних торгів) оформлено протоколом засідання комітету з конкурсних торгів Замовника від 22.05.2014 N 258/14. Документацією конкурсних торгів передбачено зокрема, що закупівля здійснюватиметься за 7 лотами.
Необхідно зауважити, що у документації конкурсних торгів:
1) відсутні вимоги щодо підтвердження відсутності підстав для відмови в участі в процедурі закупівлі, передбачених пунктом 3 частини першої статті 17 Закону;
2) у вимогах щодо підтвердження відсутності підстав, передбачених пунктом 2 частини першої статті 17 Закону, передбачена довідка довільної форми, що суперечить чинному законодавством щодо протидії корупції, відповідного до якого Мін'юст є уповноваженим органом у цій сфері.
Таким чином, документація конкурсних торгів не відповідає у повній мірі законодавству, що створює загрозу спотворення результатів зазначеної закупівлі.
Оголошення про проведення процедури закупівлі опубліковано в інформаційному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 27.05.2014 N 9 (27.05.2014) за N 125327 відповідно до вимог статті 10 Закону.
Очікувана вартість закупівлі відповідно до вказаного протоколу та оголошення про проведення процедури закупівлі становить 1297141,19 гривень.
При цьому необхідно зазначити, що згідно витягу з річного плану Замовника на 2014 рік (станом на 28.08.2014) очікувана вартість закупівлі формових гумово-технічних виробів до рухомого складу передбачена у розмірі 9442079,5 гривень. Слід зазначити, що у річному плані відсутнє посилання на те, що зазначена закупівля здійснюватиметься за 7 лотами.
Також відповідно до рішення Замовника, оформленого протоколом засідання комітету з конкурсних торгів від 24.06.2014 N 276/14, внесені зміни до документації конкурсних торгів, зокрема до абзацу першого пункту 3.3 Розділу 3 "Забезпечення пропозиції конкурсних торгів". Відповідно до цих змін розмір забезпечення для лотів N 1, N 2 та N 3 залишається незмінним (15900,00 гривень, 1500,00 гривень та 14900,00 гривень відповідно), а встановлюється у наступному розмірі для інших лотів:
лоту N 4 - 1798900,00 гривень;
лоту N 5 - 2054000,00 гривень;
лоту N 6 - 69600,00 гривень;
лоту N 7 - 345400,00 гривень.
Водночас відсутні рішення Замовника щодо зміни очікуваної вартості закупівлі.
Відповідно до абзацу третього частини першої статті 24 Закону розмір забезпечення пропозиції конкурсних торгів у грошовому виразі не може перевищувати 3 відсотки у разі закупівлі товарів. Також частиною другою статті 24 Закону передбачено, що у разі проведення закупівлі за окремими частинами (лотами), розмір забезпечення встановлюється виходячи з очікуваної вартості щодо кожної частини предмета закупівлі (лота).
Відповідно до частини першої статті 4 Закону закупівля здійснюється відповідно до річного плану, у якому зазначається зокрема предмет закупівлі та його очікувана вартість (форма річного плану затверджена наказом Мінекономіки від 26.07.2010 N 922 "Про затвердження форм документів у сфері державних закупівель", зареєстрованим в Мін'юсті 06.08.2010 за N 624/17919).
Таким чином, Замовником порушені норми статті 4 та статті 24 Закону, а саме зазначена закупівля не передбачена у річному плані закупівель (вказана невірна очікувана вартість, не вказано, що зазначена закупівля проводитиметься за окремими частинами (лотами)), а також неправомірно встановлено розмір забезпечення, оскільки в жодних документах Замовника відсутній відповідний розмір очікуваної вартості закупівлі.
Замовник прийняв рішення про проведення однієї процедури закупівлі, про що було розміщено відповідно оголошення, а завершив іншу процедуру закупівлі, яка не була передбачена річним планом Замовника.
Відповідно до вимог Закону Замовник повинен був у разі зміни обсягів та очікуваної вартості закупівлі відмінити вказану закупівлю (оголошення N 125327 в інформаційному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 27.05.2014 N 9 (27.05.2014)) та провести нову закупівлю відповідно до вимог чинного законодавства.
Також такі дії Замовника призвели до того, що всупереч частині четвертій статті 10 Закону не було розміщено в інформаційному бюлетені "Вісник державних закупівель" оголошення про проведення зазначеної процедури закупівлі англійською мовою, оскільки його розміщення передбачено у разі, якщо очікувана вартість для товарів перевищує суму, еквівалентну 200 тисячам євро згідно офіційного курсу Національного банку України. В той час згідно оголошення N 125327 в інформаційному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 27.05.2014 N 9 (27.05.2014) очікувана вартість становить 1297141,19 гривень.
Однак, всупереч законодавству у сфері державних закупівель Замовником внесено лише зміни до документації конкурсних торгів (оформлено протоколом засідання комітету з конкурсних торгів від 24.06.2014 N 276/14) та призначено нову дату та час розкриття пропозицій конкурсних торгів об 11:00 на 02.07.2014.
Відповідно до реєстру отриманих пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних пропозицій, цінових пропозицій) від 01.07.2014 N 497 та протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів від 02.07.2014 N 497/454 для участі у процедурі закупівлі запропоновано наступні пропозиції:
П/П | Назва учасника | Ціна пропозиції, грн., з ПДВ |
1 | Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Ексіммаш" | Лот N 3 - 1014552,00 |
2 | Приватне акціонерне товариство "Газенергокомплект" | Лот N 3 - 948024,00 |
3 | Товариство з обмеженою відповідальністю "Єврооснова" | Лот N 5 - 84705008,40 Лот N 7 - 14770296,00 |
4 | Товариство з обмеженою відповідальністю "Експозиція" | Лот N 4 - 71238600,00 Лот N 5 - 81836326,80 Лот N 7 - 13768920,00 |
5 | Товариство з обмеженою відповідальністю "Транскомплект-С" | Лот N 5 - 75528486,00 |
6 | Приватне підприємство "ДАКО плюс" | Лот N 4 - 73940400,00 |
7 | Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Техекспо" | Лот N 5 - 82706648,40 Лот N 6 - 2785532,40 Лот N 7 - 13969195,20 |
8 | Товариство з обмеженою відповідальністю "Електротехнічна компанія "Зеніт" | Лот N 3 - 565488,00 |
9 | Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Локомотив" | Лот N 3 - 586011,60 |
10 | Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговий дім Сумський ЗГТВ, Лебединський МБДЕЗ ТЕМП" | Лот N 5 - 80123910,72 Лот N 6 - 2717038,80 Лот N 7 - 13017888,00 |
11 | Товариство з обмеженою відповідальністю "Інтер-ГТВ" | Лот N 5 - 67676492,40 Лот N 6 - 2175600,00 |
12 | Товариство з обмеженою відповідальністю "Євро Метал Інвест" | Лот N 6 - 2570400,00 |
Протокол розкриття пропозицій оприлюднений у відповідності до частини першої статті 10 Закону.
Частиною четвертою, п'ятою та дев'ятою статті 28 Закону передбачено, що Замовник проводить оцінку пропозицій конкурсних торгів, які не було відхилено згідно з цим Законом, визначає переможця торгів з числа учасників, пропозиції конкурсних торгів яких не було відхилено згідно з цим Законом (у кількості не менше двох), на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених у документації конкурсних торгів. При цьому загальний строк розгляду, оцінки та визначення переможця процедури закупівлі не повинен перевищувати 20 робочих днів з дня розкриття пропозицій конкурсних торгів.
Згідно з протоколом відхилення пропозицій конкурсних торгів пропозиції конкурсних торгів приватного акціонерного товариства "Газенергокомплект" по лоту N 3, товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче підприємство "Ексіммаш" по лоту N 3, товариства з обмеженою відповідальністю "Електротехнічна компанія "Зеніт" по лоту N 3, товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім "Техекспо" по лотах N 5, 6, 7, товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім Сумський ЗГТВ, Лебединський МБДЕЗ ТЕМП" по лотах N 5, 7, товариства з обмеженою відповідальністю "Транскомплект-С" по лоту N 5 відхилена на підставі пункту 3 частини першої статті 29 Закону, оскільки пропозиції конкурсних торгів не відповідають умовам документації конкурсних торгів.
Відповідно до протоколу оцінки пропозицій конкурсних торгів Замовника від 18.07.2014 N 474/497 до оцінки допущено пропозиції конкурсних торгів товариства з обмеженою відповідальністю "Експозиція" по лотах N 4, 5, 7, приватного підприємства "ДАКО плюс" по лоту N 4, товариства з обмеженою відповідальністю "Інтер-ГТВ" по лотах N 5, 6, товариства з обмеженою відповідальністю "Торговий дім Сумський ЗГТВ, Лебединський МБДЕЗ ТЕМП" по лоту N 6, товариства з обмеженою відповідальністю "Єврооснова" по лотах N 5, 7, товариства з обмеженою відповідальністю "Євро Метал Інвест" по лоту N 6, а переможцем конкурсних торгів на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених у документації конкурсних торгів, а саме у пункті 5.1 "Перелік критеріїв та методика оцінки пропозиції конкурсних торгів із зазначенням питомої ваги критерію" розділу 5 "Оцінка пропозицій конкурсних торгів та визначення переможця" визначено товариство з обмеженою відповідальністю "Експозиція" по лотах N 4, 5, 7 та товариство з обмеженою відповідальністю "Інтер-ГТВ" по лоту N 6, пропозиції яких визнані найбільш економічно вигідними, акцептованими та з якими укладені договори поставки від 07.08.2014.
При цьому встановлено, що учасники процедури закупівлі, допущені відповідно до вказаного рішення Замовника до оцінки, не відповідали умовам документації конкурсних торгів.
У пропозиції конкурсних торгів товариства з обмеженою відповідальністю "Єврооснова" відсутнє підтвердження відсутності підстав для відмови в участі в процедурі закупівлі, передбачених пунктом 3 частини першої статті 17 Закону. Також довідка про виконання аналогічних договорів, надана у складі пропозиції, не містить підтвердження виконання таких договорів, зокрема не вказано предмета договорів, термінів, у які вони були виконані, очікуваної вартості тощо. Відсутність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів є прямим порушенням абзацу четвертого частини другої статті 16 Закону.
У пропозиції конкурсних торгів товариства з обмеженою відповідальністю "Експозиція" відсутнє підтвердження відсутності підстав для відмови в участі в процедурі закупівлі. Також довідка про виконання аналогічних договорів, надана у складі пропозиції, не містить підтвердження виконання таких договорів, зокрема не вказано предмета договорів, термінів, у які вони були виконані, очікуваної вартості тощо. Відсутність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів є прямим порушенням абзацу четвертого частини другої статті 16 Закону. Крім цього, товариством з обмеженою відповідальністю "Експозиція" фактично не підтверджено наявність відповідно обладнання та матеріально-технічної бази і наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Зазначені довідки надані ТОВ "Сумський завод гумових виробів". Таким чином товариство з обмеженою відповідальністю "Експозиція" не відповідає трьом з чотирьох встановлених кваліфікаційних критеріїв, що є порушенням абзаців другого, третього та четвертого частини другої статті 16 Закону.
У пропозиції конкурсних торгів товариства з обмеженою відповідальністю "Євро Метал Інвест" відсутнє підтвердження відсутності підстав для відмови в участі в процедурі закупівлі. Також довідка про виконання аналогічних договорів, надана у складі пропозиції, не містить підтвердження виконання таких договорів, зокрема не вказано предмета договорів, термінів, у які вони були виконані, очікуваної вартості тощо. Відсутність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів є прямим порушенням абзацу четвертого частини другої статті 16 Закону.
У пропозиції конкурсних торгів приватного підприємства "ДАКО плюс" відсутнє підтвердження відсутності підстав для відмови в участі в процедурі закупівлі. Також довідка про виконання аналогічних договорів, надана у складі пропозиції, не містить підтвердження виконання таких договорів, зокрема не вказано предмета договорів, термінів, у які вони були виконані, очікуваної вартості тощо. Відсутність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічних договорів є прямим порушенням абзацу четвертого частини другої статті 16 Закону.
У пропозиції конкурсних торгів товариства з обмеженою відповідальністю "Інтер-ГТВ" відсутнє підтвердження відсутності підстав для відмови в участі в процедурі закупівлі.
Таким чином, допустивши пропозиції зазначених учасників до оцінки та акцептувавши пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю "Експозиція" по лотах N 4, N 5, N 7 та товариства з обмеженою відповідальністю "Інтер-ГТВ" по лоту N 6, Замовник порушив вимоги статті 29 Закону щодо відхилення пропозицій конкурсних торгів.
Повідомлення про відміну торгів або визнання їх такими, що не відбулися, опубліковано в державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель від 23.07.2014 N 48 (23.07.2014) за N 147582 та розміщено на веб-порталі Уповноваженого органу.
Всупереч вимог Закону повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів товариства з обмеженою відповідальністю "Експозиція" по лотах N 4, 5, 7 та товариства з обмеженою відповідальністю "Інтер-ГТВ" по лоту N 6 опубліковано в державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель від 23.07.2014 N 48 (23.07.2014) за N 147581 та розміщено на веб-порталі Уповноваженого органу.
Оголошення про результати торгів опубліковано в державному офіційному друкованому виданні з питань державних закупівель від 13.08.2014 N 63 (13.08.2014) за N 154337 та від 23.07.2014 N 48 (23.07.2014) за N 147583 та розміщено на веб-порталі Уповноваженого органу.
V. Висновок за результатами здійснення моніторингу
За результатами розгляду матеріалів, наданих Замовником по процедурі закупівлі формових гумово-технічних виробів до рухомого складу, Мінекономрозвитку встановлено:
1. Документи Замовника не відповідають вимогам законодавства у сфері державних закупівель.
2. Порядок проведення процедури закупівлі не відповідає вимогам законодавства у сфері державних закупівель.
3. Дії Замовника, пов'язані із здійсненням закупівлі, суперечать законодавству у сфері державних закупівель.
Таким чином, зазначена процедура закупівлі є неправомірною, наслідком чого є те, що виконання зобов'язань за договорами про закупівлю, укладеними за її результатами 07.08.2014, призведе до нераціонального та неефективного використання коштів.
VI. Рекомендації за результатами здійснення моніторингу
За результатами здійсненого моніторингу Мінекономрозвитку рекомендує:
1) розірвати договори, укладені за результатами неправомірної процедури закупівлі;
2) провести нову процедуру закупівлі з дотриманням законодавства у сфері державних закупівель.
VII. Додаткова інформація
Пунктом 3.14 Порядку визначено, що копію висновку Мінекономрозвитку протягом двох робочих днів з дня його підписання надсилає Державній казначейській службі (обслуговуючому банку), а в разі необхідності разом з іншими матеріалами про виявлені порушення (у разі їх наявності) - до інших контролюючих та правоохоронних органів, органу оскарження.
Заступник директора департаменту державних
закупівель та державного замовлення - начальник
відділу Мінекономрозвитку С. Пересунько