ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ

РОЗ'ЯСНЕННЯ
05.02.2003

Річні перерахунки прибуткового
податку за 2002 рік

За ст. 2 Декрету Кабінету Міністрів України від 26.12.92 р. N 13-92 "Про прибутковий податок з громадян" (зі змінами та доповненнями), який нині регулює оподаткування доходів громадян, у громадян, які мають постійне місце проживання в Україні (не менш як 183 дні в календарному році), об'єктом оподаткування є сукупний оподатковуваний дохід за календарний рік (складається з місячних сукупних оподатковуваних доходів), одержаний з різних джерел як на території України, так і за її межами.

Під час визначення сукупного оподатковуваного доходу враховуються доходи, одержані такими громадянами в натуральній і грошовій формах (національній або іноземній валютах), крім сум виплат, визначених ст. 5 Декрету ( 13-92 ).

Доходи, одержані в натуральній формі, зараховуються до сукупного оподатковуваного доходу за календарний рік за вільними (ринковими) цінами, якщо інше не передбачено Декретом ( 13-92 ).

Об'єктом оподаткування в громадян, які не мають постійного місця проживання в Україні, є дохід, одержаний з джерел в Україні.

Таким чином, Декретом ( 13-92 ) установлено єдиний принцип оподаткування доходів громадян, які мають постійне місце проживання в Україні, на основі обчислення прибуткового податку з їхньої сукупної річної суми та однакового підходу до всіх платників під час оподаткування їхніх доходів через механізм застосування неоподатковуваного мінімуму доходів громадян, диференційованої та прогресивної шкали ставок оподаткування доходів залежно від їхнього рівня. На суму податкового зобов'язання прибуткового податку впливають лише рівень (сума) річного сукупного оподатковуваного доходу і податкова ставка.

Сукупний оподатковуваний дохід, одержаний громадянами в календарному році, та суму податку, що належить сплатити платникові з такого доходу, за вимогами Декрету ( 13-92 ), визначають:

підприємства, установи, організації та фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності в разі виплати ними доходів громадянам за місцем основної роботи (ст. 9 Декрету ( 13-92 );

податкові органи за місцем проживання громадян за наявності в громадянина джерела одержання доходів іншого (інших), ніж за місцем основної роботи (ст. 12, 14, 18 Декрету ( 13-92 ).

Прибутковий податок із сукупного місячного (річного) оподатковуваного доходу громадян за місцем їхньої основної роботи обчислюють підприємства, установи, організації і фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які виплачували протягом року доходи громадянам (найманим працівникам) і володіють повною інформацією про всі виплачені громадянам за місцем основної роботи доходи.

Особливості оподаткування доходів, одержуваних громадянами за місцем основної роботи (служби, навчання), і прирівняних до них доходів викладено в ст. 8 і 9 розділу другого Декрету ( 13-92 ) та п. 8 і 9 Інструкції про прибутковий податок з громадян , розробленої на підставі ст. 23 Декрету N 13-92 та затвердженої наказом ГДПІ України від 21.04.93 р. N 12 (зареєстровано в Мін'юсті 09.06.93 р. за N 64), зі змінами і доповненнями, норми якої враховують також інші нормативно-правові акти, що впливають на дохід або інші елементи податкової бази.

Доходами, одержаними громадянами за місцем основної роботи (служби, навчання), вважаються доходи, одержані від підприємств, установ, організацій та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, з якими громадянин має трудові відносини за умов обов'язкового ведення в цьому місці трудової книжки і відрахувань до Фонду соціального страхування.

До сукупного оподатковуваного місячного (річного) доходу включаються доходи, одержані за місцем основної роботи, за виконання трудових обов'язків за трудовим договором (контрактом), у тому числі доходи, одержані за виконання робіт за сумісництвом, за договорами підряду, а також інші доходи, що утворилися в результаті надання за рахунок коштів підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності своїм працівникам матеріальних і соціальних благ у грошовій і натуральній формах (крім сум виплат, що не включаються до сукупного оподатковуваного доходу, визначених ст. 5 Декрету ( 13-92 ) та п. 5 Інструкції. Перелік доходів (але не вичерпний), що включаються до сукупного оподатковуваного місячного (річного) доходу, наведено в п. 8.2 Інструкції.

Протягом року податок обчислюють виходячи із суми місячного сукупного оподатковуваного доходу за основною шкалою ставок, встановленою Указом Президента України від 13.09.94 р. N 519 "Про збільшення неоподатковуваного мінімуму та ставки прогресивного оподаткування доходів громадян" (у редакції Указу Президента України від 21.11.95 р. N 1082/95 "Про внесення змін до Указу Президента України від 13 вересня 1994 року N 519" з урахуванням Указу Президента України "Про грошову реформу" ( 762/96 ). Сукупний оподатковуваний дохід для обчислення прибуткового податку визначається в цілих гривнях без копійок, соті частини гривні (від 1 коп. до 99 коп. включно) не враховуються, прибутковий податок визначається в гривнях з копійками.

Згідно зі ст. 6 Декрету ( 13-92 ) прибутковий податок із суми місячного сукупного оподатковуваного доходу громадян, які мають право на отримання пільг, обчислюють після виключення розміру цих пільг. Якщо платник має право на отримання кількох пільг, йому надається лише одна (найбільша) за його вибором.

Слід пам'ятати, що місячний сукупний оподатковуваний дохід громадян, які підпадають під чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" ( 3551-12 ) (учасники бойових дій, інваліди війни, учасники війни та особи, на яких поширюється чинність цього Закону (ст. 10), зменшується до 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, включаючи вирахування, встановлені п. 1 і 2 ст. 6 Декрету ( 13-92 ). Розмір неоподатковуваного мінімуму доходу становить 17 грн. на місяць. У громадян, постраждалих унаслідок Чорнобильської катастрофи і віднесених до I та II категорій, місячний сукупний оподатковуваний дохід зменшується до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів, у громадян, віднесених до III і IV категорій, - до п'яти;

у інвалідів з дитинства, інвалідів 1 та 2 груп (включаючи інвалідів 1 та 2 груп по зору), крім тих, які належать до зазначених вище, - до п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

у батьків і одного з подружжя військовослужбовців, які загинули чи померли або пропали безвісти під час виконання службових обов'язків, - до п'яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян;

сукупний місячний оподатковуваний дохід зменшується до п'яти неоподатковуваних мінімумів також у одного з батьків, який виховує інваліда з дитинства, та в обох батьків, які виховують двох і більше інвалідів з дитинства, котрі живуть разом з ними і потребують постійного догляду.

Пільги щодо прибуткового податку зазначеним та іншим громадянам, які мають право на них, надаються на підставі відповідних документів. У разі виникнення права на пільгу протягом року пільга надається починаючи з місяця, в якому було подано документи, що є підставою для її одержання.

У разі несвоєчасного подання документів з поважних причин пільга надається з місяця виникнення такого права за рішенням власника або уповноваженого ним органу або керівника податкового органу, але не раніше від початку календарного року. Цей порядок зберігається під час остаточного розрахунку прибуткового податку за відповідний період календарного року.

Після закінчення календарного року підприємства, установи, організації, фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які провадили протягом 2002 р. виплати доходів громадянам за місцем їхньої основної роботи, зобов'язані до 1 березня 2003 р. провести перерахунок прибуткового податку за сукупним річним оподатковуваним доходом, а в терміни, визначені законом (протягом 60 календарних днів за останнім календарним днем звітного (податкового) року), подати до податкової інспекції (за місцем державної реєстрації) звіт про закінчення річних перерахунків відповідно до штатної чисельності.

Підприємства, установи, організації та фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності результати такого перерахунку оформляють довідкою (форма N 3), що зберігається на підприємстві. Ця довідка видається працівникам за їхньою вимогою, а податковим органам - за їхнім офіційним письмовим запитом.

Прибутковий податок із сукупного річного оподатковуваного доходу визначається із середньомісячного доходу з урахуванням сплаченого (утриманого) протягом року податку із місячного доходу, якщо на підприємстві нарахування і утримання податку не провадилось наростаючим підсумком з початку року. Розрахунок роблять у такому порядку:

визначають суму річного сукупного оподатковуваного доходу; середньомісячний дохід (діленням суми річного сукупного оподатковуваного доходу на 12);

визначають суму прибуткового податку із середньомісячного оподатковуваного доходу за чинною шкалою ставок оподаткування з урахуванням у відповідних випадках пільг щодо прибуткового податку.

Розмір прибуткового податку, що підлягає утриманню і перерахуванню до бюджету з доходів громадян, одержаних ними за рік за місцем основної роботи (служби, навчання), визначається множенням суми прибуткового податку із середньомісячного оподатковуваного доходу на 12 місяців.

Якщо протягом календарного року за місцем основної роботи прибуткового податку було утримано більше, ніж визначено річним перерахунком, зайво утримана сума податку повертається працівнику, а якщо було утримано прибуткового податку менше, ніж визначено перерахунком, - доутримується. Зайво утриману суму податку може бути враховано під час оподаткування доходів таких працівників за їхньою згодою (заявою) в січні та протягом інших місяців 2003 р., якщо сума податку значна.

Якщо протягом звітного календарного року громадяни змінили основне місце роботи, річний перерахунок податку таким громадянам робить підприємство, на якому наприкінці календарного року вони мали основне місце роботи, з урахуванням даних про одержані ними доходи і утримані суми прибуткового податку за попереднім (попередніми) місцем (місцями) роботи на підставі поданої ними довідки (довідок) за формою N 3. У разі неподання такими громадянами до бухгалтерії за новим місцем роботи довідки за формою N 3 річну суму належного до сплати прибуткового податку обчислюють виходячи з кількості відпрацьованих на цьому підприємстві місяців.

У разі звільнення громадян протягом 2002 р. з основного місця роботи (служби, навчання) (там, де велась трудова книжка) бухгалтерія такого підприємства, установи, організації зобов'язана зробити остаточний розрахунок (перерахунок) прибуткового податку за відпрацьований період і видати громадянинові довідку за формою N 3 про суми нарахованого сукупного доходу за відпрацьований період та утриману суму податку, тобто провести остаточний перерахунок податку, виходячи з кількості місяців, відпрацьованих працівником на цьому підприємстві до звільнення, відповідно до порядку проведення остаточного річного перерахунку прибуткового податку за місцем основної роботи, визначеного п. 9 Інструкції.

Громадянин, у свою чергу, в разі влаштування протягом цього самого року на іншу роботу (постійну, тимчасову) зобов'язаний подати цю довідку до бухгалтерії за новим основним місцем роботи, оскільки після закінчення календарного року сукупний річний дохід перераховують за новим основним місцем роботи (служби, навчання) з урахуванням одержаних доходів і утриманого податку за попереднім (попередніми) місцем (місцями) роботи.

Наведемо приклади перерахунку прибуткового податку працівнику за основним місцем роботи в різних варіантах та яка різниця існує під час обчислення податку щомісяця і наростаючим підсумком.

Приклад 1. Робітник працював на підприємстві протягом 2002 р. і одержував щомісяця різні суми доходів. Сукупний оподатковуваний дохід робітника за рік становив 2930 грн., з якого утримано 458 грн. 25 коп. прибуткового податку.

Перерахунок прибуткового податку роблять так.

1. Із суми сукупного оподатковуваного річного доходу обчислюється середньомісячний оподатковуваний дохід працівника:

2930 грн. : 12 = 244 грн.,

де 2930 грн. - сукупний річний дохід;

12 - відпрацьовані місяці.

2. За ставками шкали оподаткування визначається прибутковий податок із середньомісячного доходу:

(244 грн. - 170 грн.) х 20% + 19 грн. 55 коп. = 34 грн. 35 коп.

3. Визначається сума прибуткового податку, що підлягає утриманню за рік:

34 грн. 35 коп. х 12 = 412 грн. 20 коп.

За результатом річного перерахунку робітнику потрібно повернути суму зайво утриманого протягом року прибуткового податку:

458 грн. 25 коп. - 412 грн. 20 коп. = 46 грн. 05 коп.

Приклад 2. Робітник працював на підприємстві упродовж року. В серпні він оформив інвалідність II групи і має право на пільгу щодо прибуткового податку в розмірі до п'яти неоподатковуваних мінімумів згідно з п. 4 ст. 6 Декрету ( 13-92 ).

Отже, загальний дохід працівника за рік становив 2770 грн., з якого утримано 319 грн. 50 коп. прибуткового податку.

Для перерахунку прибуткового податку із розрахунку сукупного оподатковуваного доходу працівника за рік із одержаної суми доходу працівника вираховується сума пільг щодо прибуткового податку, на які він має право:

2770 грн. - 17 грн. х 4 х 5 = 2430 грн.,

де 2770 грн. - сукупний річний дохід;

17 грн. - розмір неоподатковуваного мінімуму;

4 - кількість неоподатковуваних мінімумів на місяць, на які зменшується оподатковуваний дохід працівника згідно з пільгою (ще один мінімум (п'ятий) закладено до шкали ставок оподаткування);

5 - кількість місяців, у яких працівник мав право на пільгу (з серпня до грудня 2002 р.).

Наступний етап - обчислення середньомісячного оподатковуваного доходу працівника:

2430 грн. : 12 місяців = 202 грн.

Потім за ставками шкали оподаткування визначається прибутковий податок із середньомісячного доходу:

(202 грн. - 170 грн.) х 20% + 19 грн. 55 коп. = 25 грн. 95 коп.

Далі розраховується сума прибуткового податку, що підлягає утриманню з працівника за 2002 р.:

25 грн. 95 коп. х 12 = 311 грн. 40 коп.

За результатом річного перерахунку працівникові потрібно повернути 8 грн. 10 коп. (319 грн. 50 коп. - 311 грн. 40 коп.) зайво утриманого протягом 2002 р. прибуткового податку.

Приклад 3. Громадянка влаштувалася на роботу з 1 липня 2002 р. з оформленням трудової книжки. До цього часу вона не працювала і довідки за формою N 3 до бухгалтерії не подавала. Має трирічну дитину, тому згідно з п. 2 ст. 6 Декрету ( 13-92 ) має право на пільгу щодо прибуткового податку в розмірі одного неоподатковуваного мінімуму на місяць, якщо місячний сукупний оподатковуваний дохід не перевищує розміру десяти мінімальних місячних заробітних плат, тобто в I півріччі - 1400, у II - 1650 грн. (з 1 січня 2002 р. розмір мінімальної заробітної плати становив 140 грн. на місяць, а з 1 липня 2002 р. - 165 грн. відповідно до Закону України від 13.12.2001 р. N 2896-III.

Таким чином, за шість місяців 2002 р. громадянка одержала дохід 7100 грн., з якого було утримано прибуткового податку 1433 грн. 20 коп.

Перед проведенням річного перерахунку прибуткового податку, якщо громадянин змінив протягом року основне місце роботи, перерахунок податку з сукупного річного доходу слід провадити за останнім (новим) місцем роботи з урахуванням одержаних доходів і утриманих податків за попереднім місцем роботи. Для цього під час звільнення з попереднього місця роботи бухгалтерія підприємства, установи, організації зобов'язана провести остаточний розрахунок за відпрацьований період і видати громадянинові довідку за формою N 3 про суму сукупного доходу, нарахованого в поточному році, та утриману суму податку. У разі влаштування на іншу роботу громадянин зобов'язаний подати цю довідку до бухгалтерії за новим місцем роботи. Якщо ж громадянин з будь-яких підстав не подав її з попереднього місця роботи, остаточний річний перерахунок за новим місцем роботи роблять за фактично відпрацьованими місяцями згідно з п. 9.1 Інструкції. Отже, оскільки громадянка влаштувалася на нову роботу в липні і не подала довідки з попереднього місця роботи (служби, навчання) з будь-якої причини, остаточний перерахунок прибуткового податку за 2002 р. їй роблять з розрахунку середньомісячного оподатковуваного доходу за шість місяців.

Так само перевіряється право громадянки на пільгу щодо прибуткового податку відповідно до п. 2 ст. 6 Декрету ( 13-92 ). Середньомісячний дохід громадянки становив 1183 грн. (7100 грн. : 6).

Таким чином, середньомісячний оподатковуваний дохід не перевищив суми десяти мінімальних місячних заробітних плат за II півріччя 2002 р. (10 х 165 грн. = 1650 грн.), тому пільга щодо прибуткового податку їй у 2002 р. надається. Виходячи з цього, річний оподатковуваний дохід громадянки становив 6998 грн. (7100 грн. - (17 грн. х 6).

Прибутковий податок громадянки перераховують так.

1. Розраховують середньомісячний оподатковуваний дохід:

6998 грн. : 6 = 1166 грн. 33 коп.,

де 6998 грн. - сукупний оподатковуваний дохід;

6 - фактично відпрацьовані місяці.

2. За ставками шкали оподаткування визначають прибутковий податок із середньомісячного доходу:

(1166 грн. - 1020 грн.) х 30% + 189 грн. 55 коп. = 233 грн. 35 коп.

3. Визначають суму прибуткового податку, що підлягає утриманню за рік:

233 грн. 35 коп. х 6 = 1400 грн. 10 коп.

За результатом такого перерахунку громадянці потрібно повернути суму зайво утриманого протягом 2002 р. прибуткового податку:

1433 грн.20 коп. - 1400 грн. 10 коп. = 33 грн. 10 коп.

Отже, під час розрахунку прибуткового податку наростаючим підсумком протягом року утримується податок з річного сукупного доходу, тому в таких випадках перерахунок прибуткового податку за рік не роблять.

Якщо громадяни одержують доходи лише за місцем основної роботи, здебільшого за результатами перерахунку прибуткового податку за рік, їм повертаються зайво утримані суми податку. Це підтверджують і наведені вище приклади. Тому з точки зору платників податку їм вигідніше сплачувати прибутковий податок наростаючим підсумком.

Якщо після звільнення працівника йому виплачувалися премія чи інші виплати, пов'язані з виконанням ним трудових обов'язків, податок з цих виплат утримують згідно з п. 3 ст. 7 Декрету ( 13-92 ), тобто в розмірі 20%, крім звільнення громадянина з поважних причин (Наприклад, у зв'язку з виходом на пенсію, призовом до армії, через хворобу, через скорочення штату).

Про такі суми виплаченого доходу і утриманого податку (з 1 квітня 2002 р.) протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, в якому було проведено таку виплату, тобто не пізніше 20 числа наступного місяця, слід повідомити податковий орган за місцем проживання такого працівника за формою N 2.

Слід мати на увазі, що згідно зі ст. 116 КЗпП України ( 322-08 ) "Строки розрахунків при звільненні" в разі звільнення працівника всі суми, що йому належать, підприємства, установи та організації виплачують у день звільнення, але не пізніше наступного дня після пред'явлення звільненим працівником вимоги щодо розрахунку, якщо він з якоїсь причини у день звільнення не працював.

У таких випадках прибутковий податок із заробітної плати та інших виплат, що нараховуються працівникові до його звільнення, обчислюється за прогресивною шкалою ставок оподаткування з наданням у відповідних випадках пільг щодо прибуткового податку. Визначена таким чином сума податку не підлягає перерахунку в разі порушення підприємством строків розрахунків із звільненим працівником, тобто в разі затримання виплати розрахунку звільненому працівникові.

Під час визначення суми річного оподатковуваного доходу громадян, які згідно з чинним законодавством мають право на пільги у вигляді зменшення сукупного оподатковуваного місячного доходу до 5, 10 і 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, при обчисленні прибуткового податку із сукупного місячного оподатковуваного доходу слід виключити відповідно 4, 9 або 14 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, оскільки до шкали ставок прогресивного оподаткування внесено один неоподатковуваний мінімум доходів громадян.

Сукупний оподатковуваний дохід одного з батьків (опікунів, піклувальників), які мають дітей віком до 16 років, зменшується на суму, що не перевищує за кожен місяць календарного року одного неоподатковуваного мінімуму доходів громадян на кожну дитину за умови, що місячний сукупний оподатковуваний дохід не перевищує десяти мінімальних заробітних плат). Пільга надається починаючи з доходів того місяця, в якому до бухгалтерії було подано копії свідоцтв про народження дітей, а якщо пільга надається батькові дитини, подається довідка з місця роботи матері про те, що вона не користується цією пільгою.

У разі надання пільг щодо прибуткового податку багатодітним громадянам, які мають трьох і більше дітей віком до 16 років, слід мати на увазі, що коли сукупний місячний оподатковуваний дохід матері чи батька не перевищує десяти мінімальних заробітних плат, надається пільга на кожну дитину віком до 16 років, передбачена п. 2 ст. 6 Декрету ( 13-92 ). Потім сума прибуткового податку, розрахована за основною шкалою ставок оподаткування, зменшується на 50% (відповідно до пп. "б" п. 1 постанови Кабінету Міністрів України від 23.06.93 р. N 470 "Про ставки оподаткування доходів працівників, зайнятих на підземних роботах у вугільній і гірничодобувній промисловості, та зменшення податку багатодітним сім'ям").

Якщо сукупний місячний оподатковуваний дохід перевищує десять мінімальних заробітних плат, то таким багатодітним громадянам надається тільки одна пільга - у вигляді зменшення суми прибуткового податку на 50%.

Прибутковий податок зменшують на 50% лише з доходів, одержаних багатодітними громадянами за місцем їхньої основної роботи.

Під час річних перерахунків прибуткового податку за 2002 р. за місцем основної роботи громадян та/або податковими органами (на підставі поданої громадянами декларації про доходи) слід ураховувати, що із сукупного річного оподатковуваного доходу вираховуються фактично виплачені юридичною особою, фізичною особою чи громадською організацією сума допомоги, вартість подарунків (призів), але не більше від прожиткового мінімуму, встановленого законом на працездатну особу із розрахунку на місяць (пп. "ч" п.1 ст. 5 Декрету ( 13-92 ). (За Законом України від 15.11.2001 р. N 2780-III "Про затвердження прожиткового мінімуму на 2002 рік" розмір прожиткового мінімуму на працездатну особу становить 365 грн.).

Сума допомоги, вартість подарунка (призу), що перевищують цей розмір прожиткового мінімуму, включаються до річного сукупного оподатковуваного доходу громадян з метою оподаткування прибутковим податком.

Якщо така допомога протягом 2002 р. надавалась юридичною особою, громадською організацією чи фізичною особою громадянам не за місцем їхньої основної роботи, її розмір у межах зазначеного прожиткового мінімуму не оподатковується в джерела виплати допомоги чи надання подарунка (призу). Розмір допомоги, вартість призу (подарунка), що перевищували зазначений прожитковий мінімум, мали оподатковуватися за ставкою 20% як доходи, одержані не за місцем основної роботи. В такому разі юридичні особи, громадські організації та фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності зобов'язані надсилати до податкового органу за місцем проживання одержувача допомоги відомості за формою N 2.

Під час обчислення річної суми податку з річного сукупного оподатковуваного доходу ветеранам війни слід також мати на увазі, що Кабінет Міністрів України п. 5 постанови від 11.04.2002 р. N 486 "Про забезпечення виплати у 2002 році разової грошової допомоги, передбаченої Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" звільнив у 2002 р. від обкладення прибутковим податком з громадян суми одноразової грошової допомоги, що надавалась ветеранам війни в розмірах, установлених ст. 19 Закону України від 20.12.2001 р. N 2905-III "Про Державний бюджет України на 2002 рік", інші виплати, а також вартість подарунків, одержаних ветеранами з нагоди святкування Дня Перемоги від підприємств, установ та організацій у розмірах, що не перевищували 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Відповідно до Закону України від 30.11.2000 р. N 2117-III "Про звільнення від оподаткування грошових коштів, які спрямовуються на проведення новорічно-різдвяних свят для дітей та на придбання дитячих святкових подарунків", чинного щороку в період з 1 грудня поточного року до 15 січня наступного року, вартість святкових подарунків та квитків на новорічно-різдвяні заходи, одержаних дітьми від перелічених у ст. 1 цього Закону установ і організацій, не включається до сукупного оподатковуваного доходу батьків.

Згідно з цим Законом ( 2117-14 ) дитячі святкові подарунки - це набори товарів, що містять лише кондитерські вироби, іграшки вітчизняного виробництва і фрукти загальною вартістю не більш як один неоподатковуваний мінімум доходів громадян, тобто 17 грн.

За пп. "р" п. 1 ст. 5 Декрету N 13-92 до сукупного оподатковуваного доходу, одержаного громадянами за оподатковуваний період, не включаються доходи працівників сільськогосподарських підприємств і рибних господарств незалежно від форм власності та господарювання, одержані ними натурою (сільськогосподарською, рибною продукцією власного виробництва названих підприємств та продукцією її переробки, за винятком продукції, визначеної Кабінетом Міністрів України). Ці доходи обчислюють за очікуваною собівартістю відповідної продукції.

Перелік товарів, не дозволених для виплати заробітної плати натурою, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 03.04.93 р. N 244 (зі змінами та доповненнями, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 03.04.96 р. N 400.

Починаючи з 1 вересня 1996 р., з ухваленням постанови Кабінету Міністрів України від 31.08.96 р. N 1023 "Про заходи щодо додаткового залучення коштів до Пенсійного фонду" у разі надання пільги відповідно до пп. "р" п. 1 ст. 5 Декрету (13-92) встановлено обмеження, і доходи працівників сільськогосподарських підприємств, одержані ними натурою й обчислені за фактичною собівартістю відповідної продукції, не включалися до сукупного оподатковуваного доходу в розмірах, що не перевищують наростаючим підсумком за календарний рік одного неоподатковуваного мінімуму в розрахунку на місяць (на місяць - не більш як 17 грн., наростаючим підсумком за календарний рік не більш як 204 грн.). Решта доходів, одержаних натурою, включалася до сукупного оподатковуваного доходу таких громадян, а також до сум фонду оплати праці, на які нараховуються страхові внески, виходячи із середньої ціни реалізації з урахуванням ПДВ.

Зазначені обмеження було знято з ухваленням постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 р. N 1758 "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких рішень Кабінету Міністрів України", відповідно до якої втратили чинність постанови Кабінету Міністрів України від 28.12.95 р. N 1059 (зі змінами та доповненнями, внесеними, зокрема, п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 31.08.96 р. N 1023. З 1 січня 2002 р. під час оподаткування доходів працівників сільськогосподарських підприємств застосовуються повністю норми пп. "р" п. 1 ст. 5 Декрету N 13-92.

Із сум доходів, одержуваних громадянами не за місцем основної роботи, податок обчислюється в джерела виплати за ставкою 20%, зокрема, за сумісництвом, за виконання одноразових та інших робіт, виконуваних на підставі договорів підряду та інших договорів цивільно-правового характеру. Під час визначення оподатковуваного доходу в джерела виплати не виключається сума встановленого чинним законодавством неоподатковуваного мінімуму і не надаються пільги, передбачені законодавством.

Громадянам, які крім доходів, одержуваних за місцем основної роботи, одержували доходи не за основним місцем роботи, державні податкові органи на підставі поданих ними декларацій роблять перерахунок податку із сукупного річного доходу. Після закінчення 2002 р. громадяни, крім тих, які одержували доходи лише за місцем основної роботи, зобов'язані до 1 квітня 2003 р. подати до податкового органу за місцем проживання декларацію про суму сукупного доходу, одержаного за основним і неосновним місцем роботи. Особи, які одержують доходи не за основним місцем роботи, зобов'язані вести облік доходів і витрат, пов'язаних з одержанням цих доходів, за формою N 4.

Для усунення фактів подвійного оподаткування за місцем виплати доходів не утримується податок із сум доходів громадян, які підтвердили сплату податку платіжним повідомленням податкового органу про сплату авансових платежів прибуткового податку, а також громадян, які є суб'єктами підприємницької діяльності і підтвердили це оригіналом свідоцтва про державну реєстрацію, платіжним повідомленням податкового органу про сплату авансових платежів прибуткового податку, патентом про сплату фіксованого податку або Свідоцтвом про сплату єдиного податку. Якщо громадяни, котрі виконують роботи на підставі договорів підряду та інших договорів цивільно-правового характеру, під час укладення договорів не пред'являють зазначених документів, з доходів, що виплачуються громадянам за виконані роботи (надані послуги), підприємства, установи, організації та фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності утримують прибутковий податок за ставкою 20%, оскільки підстав для неутримання податку в підприємства в такому разі немає.

Утримані за місцем виплати доходів суми прибуткового податку податкові органи зараховують у рахунок податкових зобов'язань громадян під час річних перерахунків на підставі поданої декларації.

Підприємства, установи, організації та фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності, які виплачують доходи громадянам не за місцем основної роботи, зобов'язані в строки, визначені законом для місячного звітного періоду, на який припадає виплата протягом 20 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, тобто не пізніше 20 числа наступного місяця), надіслати до податкового органу за місцем проживання таких громадян довідку за формою N 2, копія якої залишається на підприємстві, з повідомленням про вручення. Довідка за формою N 2 реєструється в журналі вихідної кореспонденції підприємства. Податкові органи використовують ці відомості для перевірки поданих громадянами декларацій та обчислення сукупної річної суми податку.

Крім того, при проведенні річних перерахунків підприємствами і податковими органами із сукупного оподатковуваного річного доходу громадян виключається сума сплачених внесків на безробіття, тобто сукупний оподатковуваний дохід громадян зменшується на суму внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття.

Заступник начальника Головного управління оподаткування фізичних осіб
Державної податкової адміністрації України З.Мороз