МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
НАКАЗ
13.02.2018 N 137
Про затвердження Примірного переліку
засобів навчання та обладнання навчального
і загального призначення для
навчальних кабінетів початкової школи
Відповідно до пункту 8 Положення про Міністерство освіти і науки України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 р. N 630, та з метою урахування положень Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти "Нова українська школа" на період до 2029 року, схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. N 988-р, НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Примірний перелік засобів навчання та обладнання навчального і загального призначення для навчальних кабінетів початкової школи , що додається.
2. Визнати таким, що втратив чинність, наказ Міністерства освіти і науки України від 05 квітня 2006 року N 264 "Про затвердження Базового переліку засобів навчання та обладнання навчального і загального призначення для навчальних кабінетів початкової освіти".
3. Управлінню адміністративно-господарського та організаційного забезпечення (Єрко І.А.) зробити відповідну відмітку у справах архіву.
4. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра Хобзея П.К.
Міністр Л.М. Гриневич
Затверджено
Наказ Міністерства освіти
і науки України
13.02.2018 N 137
Примірний перелік
засобів навчання та обладнання навчального і загального призначення
для навчальних кабінетів початкової школи
| N з/п | Найменування засобів навчання та обладнання | Кількість | Примітка |
| Обладнання загального призначення | |||
| 1. | Комп'ютерне обладнання | ||
| Інтерактивний проектор, ноутбук* | Д | ||
| Планшет/нетбук* | Ф/К | ||
| Багатофункціональний пристрій - принтер, сканер, копір | Д | 1 | |
| Витратні матеріали для БФП: | |||
| - набір чорнила (чорне), | 2 | ||
| - набір чорнила (кольорове), | 2 | ||
| - папір багатофункціональний офісний | 10 х 500 | ||
| Флеш-накопичувач | Д | 1 (не менше 128 ГБ) | |
| Ламінатор | Д | 1 | |
| Витратні матеріали для ламінатора: | А4 не менше 1 пачки | ||
| - плівка для ламінування | А5 не менше 1 пачки | ||
| Документ-камера* | Д | 1 | |
| Мультимедійні (цифрові) навчальні програми, комп'ютерні ігри, що відповідають вимогам та тематиці навчальних програм початкової школи | Д | Рекомендовані МОН до використання | |
| ____________ * Відповідно до технічних характеристик, затверджених Міністерством освіти і науки України |
|||
| 2. | Пристосування | ||
| Дошка аудиторна магнітно-крейдова стаціонарна | Д | 1 | |
| Дошка аудиторна магнітно-маркерна стаціонарна/мобільна | Д | 1 | |
| Дошка коркова | Д | 1 | |
| Аксесуари та витратні матеріали до дощок: | |||
| - набір маркерів з тримачем, | |||
| - набір магнітів, | |||
| - губка для витирання, | |||
| - засіб для чищення дошки | |||
| - набір кольорової крейди | |||
| Екран для проекції | Д | ||
| Навушники з мікрофоном | К | ||
| Фліпчарт | Д | ||
| папір для фліпчарта | 2 | ||
| 3. | Меблі | ||
| Стіл учнівський одномісний | К | ||
| Стіл учительський | 1 | ||
| Стілець учнівський | К | ||
| Стілець для вчителя | 1 | ||
| Відкриті шафи для зберігання засобів навчання | Д | За потребою, відповідно до площі приміщення | |
| Контейнери для роздаткового матеріалу | Д | Відповідно до кількості учнів у класі | |
| Мовно-літературна освітня галузь | |||
| 1. | Друковані засоби навчання | ||
| Комплект для навчання грамоти / письма (на магнітах): | Д | ||
| - український алфавіт (друковані й рукописні літери, великі і малі); | |||
| - алфавіт мов національних меншин (друковані й рукописні літери, великі і малі); | |||
| - порівняльні таблиці алфавітів української мови та мов національних меншин; | |||
| - зразки каліграфічного письма букв українського алфавіту та мов національних меншин (великих і малих) та їх з'єднань; | |||
| - зразки з'єднань букв (нижнього, середнього, верхнього); | |||
| - вимоги до правильної постави під час письма та користування письмовим приладдям | |||
| Набори для навчання грамоти та читання: | |||
| - каса букв та складів; | Д + Ф | ||
| - набір графічного позначення мовних одиниць (звуки, склади, слова); | Д + К | ||
| - віяло; | К | ||
| - розрізна азбука | Ф | ||
| Набір таблиць: | Д | ||
| - вправи для збільшення кута зору, поля читання, | |||
| - вправи для формування навичок читання | |||
| Набір таблиць до основних розділів граматичного матеріалу відповідно до програми з української мови, читання та мов національних меншин | Д | ||
| Набори (комплекти) сюжетних та предметних малюнків (для розвитку мовлення, словникові слова та їх написання, до казок) відповідно до вимог змісту програмового матеріалу (по класах) | Д + Ф | ||
| Словники з української мови та мов національних меншин, в тому числі ілюстровані: | Д + Ф | ||
| - орфографічний; | |||
| - тлумачний; | |||
| - синонімів; | |||
| - антонімів; | |||
| - перекладний | |||
| Репродукції картин, ілюстрації до творів, відповідно до тематики та видів діяльності, передбачених стандартом початкової освіти та навчальною програмою початкової школи | Д | ||
| Портрети українських, зарубіжних письменників та поетів, а також таких, що писали мовами національних меншин, відповідно до вимог навчальних програм з української мови та мов національних меншин | Д | ||
| Бібліотечка дитячої літератури (дитяча художня література, дитячі енциклопедії, довідники, журнали, газети тощо) | Д | ||
| Набір настільних розвивальних ігор: | Ф | ||
| - мовне лото, доміно; | |||
| - літературне лото, доміно; | |||
| - ребуси, головоломки | |||
| Іншомовна освітня галузь | |||
| 1. | Друковані | ||
| Набір таблиць (для мов, що вивчаються) на магнітах: | Д | ||
| - алфавіт; | |||
| - транскрипційні знаки; | |||
| - граматичні, до розділів граматичного матеріалу, передбаченого програмою початкової школи; | |||
| - календар | |||
| Демонстраційний набір букв на магнітах (англійська, німецька, французька, іспанська тощо) | Д | ||
| Каса букв та буквосполучень | Д + Ф | ||
| віяло | К | ||
| Набори тематичних, сюжетних, предметних малюнків (картинок), відповідно до тем програмового матеріалу, передбачених програмою початкової школи | Д | ||
| Словники перекладні, в тому числі ілюстровані | Г | ||
| Карти: | Д | ||
| - географічна карта Європи; | |||
| - географічна карта країни, мова якої вивчається | |||
| Настільні (лото, доміно, кубики) розвиваючі ігри мовою, що вивчається | Д + П | ||
| Комплекти для рольових ігор, іграшок, відповідно до тем програмового матеріалу, передбачених програмою початкової школи | Д + П | ||
| Математична освітня галузь | |||
| 1. | Друковані | ||
| Набір таблиць (в тому числі магнітні, пазли): | Д | ||
| - зразки каліграфічного письма цифр та знаків; | |||
| - ознаки, властивості, відношення предметів; | |||
| - розташування у просторі і на площині; | |||
| - лічба (кількісна, порядкова); | |||
| - нумерація чисел, склад числа; | |||
| - дії над числами, взаємозв'язок дій над числами; | |||
| - таблиця множення; | |||
| - закони та властивості арифметичних дій; | |||
| - математичні вирази; | |||
| - рівняння; | |||
| - геометричні фігури, геометричні тіла та їх властивості; | |||
| - величини та їх одиниці; | |||
| - задачі, типові задачі, опорні схеми; | |||
| - до основних тем навчального матеріалу, відповідно до програми початкової школи | |||
| Набори карток (в тому числі на магнітах або ін.): | |||
| - для лічби та усного рахунку від 0 до 100; | Д + К | ||
| - склад числа; | Д + К | ||
| - для математичних диктантів; | Ф | ||
| - ілюстрації до типових задач; | Ф | ||
| - демонстраційний набір знаків на магнітах | Д | ||
| - лічильний матеріал (набір Кюізенера, пластикові геометричні фігури тощо) | Д + Г | ||
| Числова лінійка: | Д | Не менше 2 м, з можливістю кріплення карток і письма маркером | |
| - від 0 до 100 з набором карток до неї (десятками, одиницями, чисті); | |||
| - від 0 до 1000 з набором карток (сотнями, десятками, одиницями, чисті) | |||
| Квадрат сотенний (математичний куб) | Д | Не менше 10 см х 10 см | |
| Комплекти роздаткові для: | К | Палички, бусини, фішки двосторонні | |
| - лічби (0 - 1000); | |||
| - вивчення складу числа | |||
| Настільні логіко-розвивальні ігри | Г | ||
| 2. | Інструменти | ||
| Контрольно-вимірювальні: | |||
| - метр навчальний з кольоровою шкалою; | Д | ||
| - метр дерев'яний з сантиметровим діленням; | Д | ||
| - трикутники (45°, 30° - 60°) | Д + К | ||
| - циркуль; | Д + К | ||
| - рулетка (на менше 1 м) | Д | ||
| - лінійка (не менше 15 см) | Д + К | ||
| 3. | Моделі | ||
| Набір моделей геометричних фігур | Д + Г | ||
| Демонстраційний набір моделей геометричних тіл | Д | ||
| Набір моделей геометричних тіл та фігур (дерев'яні / пластикові) | Г | ||
| Модель демонстраційного механічного годинника (24 години, годинна, хвилинна, секундна стрілки) | Д | ||
| Модель механічного годинника (24 години, годинна, хвилинна, секундна стрілки) для учня | Г | ||
| 4. | Прилади і пристосування | ||
| Набірне / Магнітне полотно | Д | ||
| Каса цифр та лічильного матеріалу на магнітному кріпленні (предметні картинки, геометричні фігури) | Д | ||
| Контрольно-вимірювальні: | |||
| - терези демонстраційні з набором важків, | Д | ||
| - терези з набором важків | Г | ||
| - набір годинників пісочних (1, 2, 5 хв.); | Г | ||
| - термометр; | Д | ||
| - спідометр; | Д | ||
| - набір мірного посуду (пластиковий) | Г | ||
| Математичний планшет з набором цифр та математичних знаків | Г | ||
| Танграм | Г | ||
| Магнітний прилад "Частки та дроби" | Д + Г | ||
| Навчальний набір грошових знаків | Г | ||
| Абакус | Д | ||
| Дидактичне приладдя (логічні блоки Дьєнеша, розвивальні ігри Воскобовича (різні види), предмети зростаючої, арифметичні штанги тощо) | Г | ||
| Набір настільних розвивальних ігор: | |||
| - шахи, шашки | |||
| - маршрутні ігри | |||
| - розрізні пазли / картинки | |||
| - головоломки тощо | |||
| Природнича освітня галузь | |||
| 1. | Друковані | ||
| Карти стінні: | Д | ||
| - фізичні (світу, півкуль, України, області) | |||
| - політична світу, адміністративно-територіальна України | |||
| - тематичні (природні зони, корисні копалини, рослинний та тваринний світ, природо-заповідний фонд, історико-етнографічна, народні промисли) карти України | |||
| Комплекти таблиць: | Д | Відповідно до основних тем програми початкової школи | |
| - Земля | |||
| - Нежива природа | |||
| - Жива природа | |||
| - Система органів тіла людини | |||
| - Охорона природи | |||
| - Пори року | |||
| - Праця людей | |||
| Календар природи | Д | ||
| Набори плакатів відповідно до тем навчального матеріалу, передбачених програмою початкової школи | Д | ||
| 2. | Об'єкти натуральні | ||
| Гербарії: | Д + Г | ||
| - Дикорослі, культурні рослини | |||
| - Рослини природних зон України | |||
| - Лікарські, отруйні рослини | |||
| - Бур'яни | |||
| Колекції: | Д + Г | ||
| - Гірські породи | |||
| - Корисні копалини та продукти їх переробки | |||
| - Насіння та плоди (овочевих, зернових, прядивних, плодово-ягідних, квітково-декоративних культур) | |||
| - Розвиток комах | |||
| - Ґрунти | |||
| - Морське дно | |||
| 3. | Моделі | ||
| Глобуси: | Д | ||
| - Фізичний (0 від 300 мм) | |||
| - Політичний | |||
| - Телурій | |||
| 4. | Муляжі | ||
| Набори: | Г | ||
| - Фрукти | |||
| - Овочі | |||
| - Коренеплоди | |||
| - Гриби (їстівні та отруйні) | |||
| - Тварини | |||
| 5. | Прилади і пристосування | ||
| Термометр (зовнішній, кімнатний) | Д | ||
| Компас шкільний | К | ||
| Мікроскоп шкільний | Д | ||
| Лупа ручна шкільна | К | ||
| Банка пластикова з кришкою-лупою | Г | ||
| Секундомір | Д | ||
| Рулетка, шнур мірний (10 м) | Г | ||
| Магніт смуговий | Ф | ||
| 6. | Інвентар | ||
| Набір лабораторний демонстраційний (штатив, мірна склянка, лійка, набір фільтрів круглих, пінцет/зажим, мірний циліндр, піпетка, промивач, планшет для дослідних зразків) | Д | ||
| Набір лабораторний (піпетки, планшет для дослідних зразків, чашка Петрі, посуд для зберігання дослідних зразків з кришкою, пробірки мірні з кришкою, поліетиленові пакети із зіп-локом) | Г | ||
| Господарський (садовий інструмент, відро, лійка) | Ф | ||
| Ентомологічний сачок | Ф | ||
| Технологічна освітня галузь | |||
| 1. | Друковані | ||
| Таблиці загальних тем (організація робочого місця, правила безпеки на уроці, правила користування окремими інструментами, економне ставлення до використання матеріалів) | Д | ||
| Набір таблиць відповідно до основних тем навчального матеріалу програми початкової школи | Д | ||
| Набір технологічних карт відповідно до основних тем навчального матеріалу програми початкової школи | Д | ||
| Альбоми демонстраційні та роздаткові відповідно до основних тем навчального матеріалу програми початкової школи | Д + Г | ||
| 2. | Об'єкти натуральні | ||
| Колекції відповідно до основних тем навчального матеріалу | Д + Г | ||
| - Породи деревини; | |||
| - Види тканин та ниток, зразки сировини для їх виготовлення; | |||
| - Види паперу; | |||
| - Витинанки; | |||
| - Писанки; | |||
| - Народні ремесла тощо | |||
| 3. | Прилади та приладдя | ||
| Посуд (столовий, чайний, кавовий, об'єкти сервірування) | Д | ||
| Набори для колективної творчості (різні види) | Ф | ||
| 4. | Інструменти | ||
| Конструктори для вивчення різних конструкцій та механізмів | Д + Ф | ||
| Набір інструментів, приладів та пристосувань для догляду за кімнатними рослинами | Г | ||
| Ігрові набори для конструювання з різними способами з'єднання деталей (50 - 100 елементів і більше) | Г | ||
| Інформатична освітня галузь | |||
| 1. | Друковані засоби навчання | ||
| Роздаткові планшети клавіатури паперові (картонні) | Ф | ||
| Дидактичний матеріал для моделювання алгоритмів | Ф | ||
| Соціальна і здоров'язбережна освітня галузь | |||
| 1. | Друковані засоби навчання | ||
| Комплекти таблиць: | Д | ||
| - Будова тіла людини | |||
| - Здоров'я людини | |||
| - Корисні і шкідливі звички | |||
| - Фізична складова здоров'я | |||
| - Правильне харчування | |||
| - Здоровий спосіб життя | |||
| - Особиста гігієна школяра | |||
| - Соціальна складова здоров'я | |||
| - Безпека життєдіяльності | |||
| - Правила поведінки в природному, техногенному та соціальному оточенні | |||
| - Безпека на дорозі | |||
| - Небезпечні тварини | |||
| Аптечка медична | Д | ||
| Килимок для занять на вулиці (дитячий каремат) | К | ||
| М'які крісла-мішки | Г | ||
| Набір дорожніх знаків | Д | ||
| Громадянська та історична освітня галузь | |||
| 1. | Друковані засоби навчання | ||
| Символи держави | Д | ||
| Таблиці та плакати | Д | ||
| - до пам'ятних дат (подій) держави, традицій і свят народу; | |||
| - охорони природи і довкілля; | |||
| - портрети історичних осіб, політичних діячів, визначних постатей; | |||
| - ілюстрації історичних пам'ятників, архітектурних споруд, пам'яток культури, об'єктів культурно-історичної спадщини рідного краю, України; | |||
| - ілюстрації предметів народно-ужиткового побуту | |||
| 2. | Об'єкти натуральні | ||
| Предмети побуту українського народу | |||
| Предмети символіки українського народу, інших народів (за необхідності, враховуючи різноманітність національного складу дитячого колективу) | |||
| Мистецька освітня галузь | |||
| 1. | Друковані засоби навчання | ||
| Таблиці: | Д | ||
| - репродукції картин художників; | |||
| - зразки різних видів мистецтва; | |||
| - з кольорознавства; | |||
| - з основних тем навчального матеріалу відповідно до програми початкової школи | |||
| Набори технологічних карт-схем послідовного виконання завдань відповідно до програмового матеріалу початкової школи | Д + Ф | ||
| 2. | Моделі та муляжі | ||
| Гіпсові фігури геометричних тіл | Д | ||
| Фігури людини і тварин з рухомими частинами (пластикові) | Д | ||
| 3. | Прилади та пристосування | ||
| Камертон | Д | ||
| Метроном | Д | ||
| Набір магнітних нотних знаків | Д | ||
| Ширма для лялькового театру | Д | ||
| Набір ляльок, фігур та декорацій для лялькового театру: | Д | ||
| - в національному одязі (різнонаціональна); | |||
| - літературні та казкові персонажі; | |||
| - ляльки-рукавички для лялькового театру; | |||
| - маски казкових героїв та тварин | |||
| Набір іграшок: | Д | Розмір не менше 20 см | |
| - тварини дикі та домашні (реалістичні); | |||
| - іграшки - літературні персонажі | |||
| 4. | Обладнання загального призначення | ||
| Мольберт двосторонній маркерний | |||
| Дошка з нотним станом (магнітна) | Д | ||
| Підставка для натури | Д | ||
| 5. | Інструменти | ||
| Дитячі музичні інструменти: | Д | ||
| - сопілка; | |||
| - ксилофон; | |||
| - металофон; | |||
| - трикутник; | |||
| - маракаси; | |||
| - трищітки; | |||
| - бубен; | |||
| - барабанчик; | |||
| - дзвіночки; | |||
| - свистульки; | |||
| - дерев'яні ложки тощо | |||
| Дитячий клавішний синтезатор | Д | ||
Для характеристики кількісних показників використовуються такі позначення:
Д - демонстраційний примірник (не менше одного на клас)
К - комплект на клас (на кожного учня)
Ф - комплект для фронтальної роботи (не менше ніж один примірник на двох учнів)
Г - комплект, необхідний для роботи в групах (один примірник на 5 - 6 учнів)
Директор департаменту загальної середньої
та дошкільної освіти Ю.Г. Кононенко
