Нове в роботі електронного кабінету

Одним з основних технічних нововведень, яке впроваджено ще у 2017 році, був "Електронний кабінет платника".

ДФСУ дуже пишається цим нововведенням і намагається як можна частіше проводити певну його модернізацію, і 2018 рік не став виключенням.

І з кожною модернізацію ДФСУ нас запевняє, що проведене удосконалення полегшить роботу бухгалтерам (напевно, полегшить) і про те, що цей ресурс користується великою популярністю серед користувачів.

Але, чомусь ніхто не говорить про те, скільки у платників податків з’являється запитань щодо користування цим ресурсом та скільки труднощів приходиться здолати при збоях, які виникають в роботі електронного кабінету. І сама ДФСУ усвідомлює, що недоліки існують, перебої бувають, але тільки від цього легше не становиться.

В цій публікації розглянемо, які нові функції має "Електронний кабінет", як стати впевненим та обізнаним користувачем цього ресурсу та як правильно, а вірніше, надійно в ньому працювати без подальших негативних наслідків. І взагалі, з’ясуємо користування "Електронним кабінетом" обов’язок чи за бажанням.

"Електронний кабінет": обов'язок чи за бажанням?

Почнемо з того, що у 2018 році на підставі Наказу N 637 на базі існуючого раніше електронного сервісу "Електронний кабінет платника" вже на постійній основі запроваджено інформаційно-телекомунікаційну систему (ІТС) "Електронний кабінет".

Тобто, замість електронного сервісу "Електронний кабінет платника", що функціонував у "дослідній експлуатації", запрацювала вже ІТС "Електронний кабінет". Офіційна сторінка електронного кабінету - https://cabinet.sfs.gov.ua.

Оновлений "Електронний кабінет" повинен забезпечити надання платникові податків перелік всіх послуг, зазначених у п. 42-1.2 ст. 42-1 гл. 1 розд. II ПК України, а це зокрема:

- перегляд в режимі реального часу інформації про платника;

- проведення звірки розрахунків платників податків з державним та місцевими бюджетами, і навіть одержання документа, що підтверджує стан розрахунків;

- управління сумами помилково та/або надміру сплачених грошових зобов’язань та пені;

- автоматизованого визначення обов’язкових для заповнення та подання форм податкової звітності та рахунків для сплати податків і зборів конкретного платника податків;

- реєстрація, коригування податкових накладних та розрахунків коригування до них, а також перегляд інформації про заблоковані податкові накладні/розрахунки коригування;

- доступ до системи електронного адміністрування;

- інформування про проведення документальної планової перевірки, із зазначенням дати початку проведення такої перевірки, в тому числі можливість адміністративного оскарження рішень контролюючих органів, подання заперечень на акт або довідку, якими оформлені результати перевірки;

- інформування про статус контрагентів за публічно доступними даними інформаційних ресурсів;

- взяття на облік, можливість внесення змін до облікових відомостей, зняття з обліку, переходу на спеціальні режими оподаткування та інші реєстраційні дії;

- подання звернень та інших документів для отримання ліцензій, всіляких митних дозволів;

- подання звернень та інших документів з метою реєстрації об'єкта інтелектуальної власності у митному реєстрі об’єктів права, в тому числі з отриманням повідомлень від митниць про вчиненні дії, інші митні документи;

- реєстрація РРО та подання звітності, пов’язаної із його застосуванням, книг обліку розрахункових операцій та розрахункових книжок, подання електронних копій розрахункових документів і фіскальних звітних чеків, подання інформації про обсяг розрахункових операцій, виконаних у готівковій та/або у безготівковій формі, або про обсяг операцій з купівлі-продажу іноземної валюти тощо;

- отримання будь-якого документа, що стосується такого платника податків та має бути виданий йому контролюючим органом згідно із законодавством України тощо.

Як бачимо, ПК України вимагає від ДФСУ створення повного он-лайн сервісу, який би дійсно став незамінним помічником для кожного суб'єкта господарювання.

Але швидкість роботи кабінету залишає бажати кращого. Звідки саме можуть прийти чергові неприємні сюрпризи,спрогнозувати майже неможливо.

При цьому, в прописаному й прийнятому Стратегічному плані до 2020 року ДФСУ запланувала впровадження спеціалізованих програмних продуктів (мобільних Додатків) для доступу до он-лайн сервісів фіскальної служби та профільних продуктів податкового адміністрування для бізнесу та фізичних осіб-платників.

І для вирішення проблем функціонування кабінету і подальшої реалізації стратегічного напряму потрібно, "всього на всього", запровадження системи сплати податків та зборів на єдиний рахунок, консолідація ПДФО та ЄСВ, запровадження електронної марки та податку на виведений капітал.

А поки "маємо те, що маємо", а працювати треба зараз...

І з 01.01.2018 р. згідно нового пп. 16.1.14 п. 16.1. ст. 16 розд. І ПК України платники податків використовують електронний кабінет для листування з контролюючими органами в електронній формі у разі подання звітності в електронній формі, а також після проходження електронної ідентифікації он-лайн в електронному кабінеті, крім платників податків, які відмовилися від використання електронного кабінету в порядку, встановленому ПК України, та платників податків, які не визначили спосіб взаємодії із контролюючим органом.

Електронна ідентифікація - процедура використання ідентифікаційних даних особи в електронній формі, які однозначно визначають фіз-, юрособу або їх представника (пп. 14.1.56-1 п. 14.1 ст. 14 розд. І ПК України).

Тож, можна говорити, що до використання електронного кабінету підхід менш категоричний, тому для платників це все ж право, а не обов’язок, але, як бачимо, для певної категорії платників ("неелектронних").

Що потрібно для роботи в "Електронному кабінеті"?

Як відомо, електронний кабінет складається із двох функціональних частин:

- відкрита (загальнодоступна);

- приватна (особистий кабінет).

Користуватись послугами відкритої частини електронного кабінету можна без ідентифікації особи.

Через відкриту частину електронного кабінету користувачам відкритий доступ до:

- інформації з публічних реєстрів (дані про взяття на облік платників; реєстр страхувальників; дані реєстру платників ПДВ; реєстр платників єдиного податку; інформація про РРО; інформація про КОРО; дані реєстру платників акцизного податку з реалізації пального; реєстр осіб, які здійснюють операції з товарами);

- інформації про граничні терміни сплати податків, зборів, обов’язкових платежів та подання звітності (податковий календар);

- перегляду та друку бланків податкової звітності; заповнення декларації про майновий стан і доходи для громадян;

- контактів та адрес діючих центрів обслуговування платників.

У приватній частині електронного кабінету в залежності від типу платника (юридична особа, фізична особа - суб’єкт підприємницької діяльності, громадянин, посадова особа державного органу тощо) електронний кабінет надає доступ до особистих даних і надає можливість для складання та подання звітності, листування з ДФСУ, так би мовити, познати всі функції ресурсу та застосувати їх для ведення своєї господарської діяльності.

Але для того, щоб приватна частина працювала на всі сто відсотків необхідний, по-перше, сертифікований у будь-якому Акредитованому центрі сертифікації ключів, зокрема, безкоштовно в АЦСК інформаційно-довідкового департаменту ДФС (http://acskidd.gov.ua/) електронний цифровий підпис, по-друге, дійсний договір про визнання електронної звітності.

Електронний цифровий підпис

Електронний цифровий підпис потрібен для входу у приватну частину кабінету, де після його вводу відкриється доступ до особистого кабінету.

Для цього в спеціальному вікні ставиться відмітка про тип ключа електронного цифрового підпису (файловий або апаратний). Тобто, вказується за допомогою якого ключа буде здійснено вхід: безпосередньо з комп’ютеру (файловий ключ) або з електронного носія (апаратний ключ).

В полі "Оберіть АЦСК" за допомогою кнопки "Оберіть" доступного випадаючого списку обирається АЦСК, що сертифікував цей ключ.

Ключ додається за допомогою кнопки "Обрати" поля "Особистий ключ" (як правило, це файл з ім’ям Key-6.dat, а, наприклад ключі, сертифіковані АЦСК Приватбанку, зберігаються у файлі з іменем pb_*.jks). У полі "Пароль захисту ключа" водиться пароль ключа.

Якщо ж на перших кроках отримано повідомлення: "Виникла помилка при відкритті особистого ключа (невірний пароль чи ключ пошкоджений) HTTP" чи "Виникла помилка при передачі запиту на сервер ЦСК за протоколом HTTP" то:

- в першому випадку, повідомлення свідчить про помилку користувача при введенні паролю ключа, і вимагає повторення введення паролю ключа;

- в другому - що може не працювати сервер відповідного для вашого підпису АЦСК, в такому випадку доведеться повторити спробу пізніше або використати ключ, виданий іншим АЦСК.

Результатом успішного зчитування ключа є отримання повідомлення "Ключ успішно завантажено" і поява інформації про власника (назва або П.І.Б), АЦСК, серійний номер, організацію.

І знову ж таке "але", не кожен ключ авторизує користувача, в цьому випадку, тобто ключ успішно зчитано, але є помилка авторизації.

Як роз’яснює ДФСУ авторизація та доступ даних до підприємств, установ, організацій в приватній частині електронного кабінету дозволена наступним категоріям користувачів:

- посадові особи, які за даними Єдиного державного реєстру (ЄДР) є керівниками підприємств, установ, організацій;

- засновники та посадові особи, які за даними ЄДР мають право підпису від імені підприємств, установ, організацій;

- головні бухгалтери (бухгалтери), які за даними ДФСУ мають право підпису від імені підприємств, установ, організацій;

- посадові особи підприємств, установ, організацій, яким надано право підпису окремих категорій документів (податкових накладних);

- громадяни, в тому числі фізичні особи-підприємці, що мають ключі ЕЦП, після авторизації отримують доступ приватної частини електронного кабінету в частині податкової інформації відповідної особи.

Отже все взаємопов’язано. І використання ключа посадової особи, яка згідно з даними державного реєстратора не має права підпису на відповідному підприємстві, установі чи організації буде виявлено. Якщо ж дані про фізичну особу-підписанта надані державному реєстратору, однак вхід до приватної частини електронного кабінету заборонено, треба звертатись до служби підтримки.

Укладання, переукладання договорів про
визнання електронної звітності

Як відомо, у користувача електронного кабінету є можливість створювати, редагувати, підписувати та надсилати податкову, пенсійну та статистичну звітність до ДФСУ, Пенсійного фонду України та органів статистики.

І для цієї можливості платники податків укладали й повинні укладати відповідні договори про визнання електронної звітності.

Незважаючи не те, що обмін електронними документами з контролюючими органами регламентовано новим Порядком N 557 (в дії з 15.11.2017 р.), від платників податків, у яких на момент набрання чинності Наказом N 557 були укладені договори, не вимагалось переукладати та/або надсилати до контролюючих органів ДФСУ заяви про приєднання до договору. І ця норма закріплена у п. 4 Наказу N 557.

Платники ж, що не мали до 01.01.2018 р. укладених з органами ДФСУ договорів про визнання електронної звітності, та платники, у яких після 01.01.2018 р. виникла одна з обставин, перелічених у п. 14 розд. IІІ Порядку N 557 (завершення строку чинності (або скасування) посиленого сертифіката керівника; зміна керівника; припинення юридичної особи або зняття з обліку самозайнятої особи; закриття реєстраційного номера облікової картки платника податків (підписувала) у зв’язку зі смертю), то автоматично припиняється дія укладеного раніше договору про визнання електронної звітності.

В електронному кабінеті розділ "Введення звітності" розділяє звітність за типами:

- всі звіти;

- J(F)01 Прибуток;

- J(F)02 ПДВ та Акцизний збір;

- J(F)03 Місцеві платежі;

- J(F)05 Інші платежі;

- J(F)06 Ресурсні платежі;

- J(F)07 Валютні платежі;

- J(F)08 Рентні платежі;

- J(F)11 Регіональні звіти;

- J(F)13 Запити та довідки;

- J(F)30 Єдиний внесок на загальнообов’язкове соціальне страхування;

- S01 Фінансова звітність;

- S02 Фінансова звітність (довідки);

- S03 Фінансова звітність (запити).

Для поновлення дії договору в розділі "Введення звітності" група звітів "J(F)13 Заяви" потрібно надіслати Заяву про приєднання до договору про визнання електронних документів (форма J1392001 для юридичних осіб, та форма F1392001 для фізичних осіб).

Без наявності чинного договору про визнання електронної звітності або прийнятої після 01.01.2018 р. заяви про приєднання до договору про визнання електронних документів користувачі електронного кабінету можуть створити та подати обмежений перелік звітності:

- всі звіти з групи J(F)30 "Єдиний внесок на загальнообов’язкове соціальне страхування";

- заяву про приєднання до договору про визнання електронних документів (форма J1392001 для юридичних осіб, та форма F1392001 для фізичних осіб з групи звітів "J(F)13 Заяви"). Про її складання розповімо далі;

- повідомлення про надання інформації щодо електронного цифрового підпису (форма S1391101 з групи "S13 Фінансова звітність, запити").

На відміну від інших типів передумовою подання фінансової звітності з розділу S01 є необхідним створення і посилання Повідомлення про надання інформації щодо електронного цифрового підпису (форма S1391101 з групи "S13 Фінансова звітність, запити").

Саме створене і підписане таке Повідомлення в електронному кабінеті за формою S1391101 буде автоматично передане в органи статистики, результати обробки та приймання такого повідомлення будуть доступні в електронному кабінеті серед квитанцій до відповідної заяви;

- податкова декларація про майновий стан і доходи громадян (форма F0100210 з групи "F01 Прибуток").

Щодо створення Заяви про приєднання до договору про визнання електронних документів (форма J1392001 для юридичних осіб, та форма F1392001 для фізичних осіб), то майте на увазі:

- більшість полів форми заповнюється системою автоматично, а підсвічені поля червоним кольором підлягають перевірки;

- в полях "Регіон" та "Район" повинен бути зазначений територіальний орган ДФСУ (за замовчуванням встановлюється орган ДФСУ за місцем основної реєстрації);

- дата складання документа повинна відповідати поточній даті і порядковий номер заяви (починаючи з "1");

- інформацію щодо договору, до якого подається заява-приєднання можна переглянути в режимі Договір про визнання електронних документів відкритої частини електронного кабінету. В цьому режимі опубліковано договори про визнання електронного документу всіх територіальних відділень органів ДФСУ;

- дані про найменування контролюючого органу можна дізнатися в розділі VI "Місцезнаходження та реквізити" договору. Якщо в договорі такого розділу не помічено (може бути і так, хоча в додатку 1 до Порядку N 557, де наведена типова форма такого договору, такий розділ є), відповідні дані повинні бути розміщені внизу договору;

- зазвичай не коректно заповнюється поле "Що діє на підставі". Це поле, для більшості юридичних осіб заповнюється фразою "Статуту", в інших випадках це доручення, положення тощо. Для фізосіб-підприємців цим документом є виписка/витяг з ЄДР або ж свідоцтво про державну реєстрацію (залежно від того, який документ був одержаний при держреєстрації);

- в полі "за адресою:" рекомендовано вказувати (https://cabinet.sfs.gov.ua/contract);

- підпис документа відбувається за допомогою кнопки "Підписати" та "Надіслати". У вікні підпису обираємо ключ і пароль ключа керівника, зчитуємо ключ кнопкою "Зчитати" та підписуємо документ кнопкою "Підписати".

"Новий-старий" електронний кабінет

"Електронний кабінет" працює в режимі онлайн тому не треба встановлювати програму на персональний комп’ютер. Працювати в ньому можна як з комп'ютера, так і зі смарт-пристроїв.

Режим роботи - "24/7", окрім часу, необхідного для технічного обслуговування кабінету (п. 42-1.6 ст. 42-1 гл. 1 розд. II ПК України).

Але, зверніть увагу, технічні роботи заборонені в день, на який припадає граничний строк подання податкових декларацій, і з 8 до 20 години будь-якого іншого календарного дня (п. 42-1.6 ст 42-1 гл 1 розд. II ПК України).

Які можливості існують і як з ними працювати?

Введення звітності та доступ до поданої звітності

Як було зазначено раніше меню "Введення звітності" надає користувачу електронного кабінету можливість створювати, редагувати, підписувати та надсилати податкову, пенсійну та статистичну звітність до ДФСУ, Пенсійного фонду України та органів статистики.

В свою чергу, меню "Перегляд поданої звітності" існує для перегляду раніше поданої податкової, пенсійної та статистичної звітності до ДФСУ. При цьому, переглянути звіти можна незалежно від способу їх подання, включаючи звіти, подані на паперових носіях до центрів обслуговування платників податків.

За замовчуванням користувач отримує перелік всіх звітів, поданих у відповідному звітному періоді. Для зручності вибору верхня панель навігації у вікні "Перегляд поданої звітності" дозволяє обмежити звітність за типами.

Звітний період (місяць, квартал чи рік) визначається двома параметрами - роком та місяцем. Період Рік (2017) період (грудень) означає, що для перегляду і створення доступна місячна звітність за грудень 2017 року, квартальна за 4-й квартал 2017 року і річна за 2017 рік. Змінивши період на Рік (2018) період (січень) користувач отримує можливість створювати і переглядати звітність за січень 2018 року.

Створення, реєстрація та доступ до виданих/отриманих
податкових накладних та розрахунків коригування

В "Електронному кабінеті" у зв'язку зі значними відмінностями від іншої звітності з 01.01.2018 р. створено окреме меню "Реєстрація ПН/РК", яке для зручності поділено на два підменю:

- "Видані ПН/РК", де можна створити податкові накладні та розрахунки коригування (ПН/РК) або завантажити вже наявні документи, виключити їх зі списку, відредагувати, підписати і відправити на реєстрацію в ЄРПН, переглянути інформацію про раніше сформовані і зареєстровані ПН. При цьому, відправлені в цьому режимі "від’ємні" РК автоматично переадресовуються контрагенту (покупцю) та будуть доступні цьому контрагенту в інших системах роботи з податковою звітністю, включаючи режим "Отримані ПН/РК" електронного кабінету;

- "Отримані ПН/РК", де є можливість переглянути направлені від покупця "зменшуючі" РК на реєстрацію в ЄРПН, сортувати отримані ПН/РК. Раніше такої можливості не було!

При цьому користувачі отримують доступ до всіх "від’ємних" РК незалежно від шляху їх надсилання. Це означає, що якщо продавець виписав РК і надіслав її до ДФСУ за допомогою будь-якої іншої системи роботи з податковою звітністю, цей розрахунок коригування буде доступний покупцю для підпису в режимі "Отримані ПН/РК".

Важно! Дата надходження "зменшуючого" РК в "Електронному кабінеті" покупця фіксується системою автоматично (як тільки РК буде доставлений покупцеві). Відкласти цю подію (отримати такий РК пізніше) не вийде. Дата надсилання - є датою реєстрації РК в ЄРПН.

Для того, щоб побачити всі отримані "зменшуючі" РК необхідно вказати період, який цікавить платника і обов’язково перевірити, що у віконці "Не відправлено" не було встановлено позначки.

Квитанцію про реєстрацію чи відмову у реєстрації "від’ємних" РК отримає продавець, однак покупець отримає інформацію про реєстрацію зазначеного РК в окремих розділах "ЄРПН" та "СЕА ПДВ".

В новому ресурсі також є можливість пакетного (групового) підписання, відправлення, завантаження з інших носіїв ПН/РК, для цього у вікні файлового менеджера оберіть групу файлів, наприклад утримуючи клавішу Shift і одночасно відмічаючи файли лівою клавішею миші.

Також є можливість подивитись всі ПН/РК у будь-якому звітному періоді. Для цього звітний період (місяць, квартал чи рік) визначається двома параметрами - роком та місяцем.

В лютому було доопрацьовано кабінет в частині проходження електронної ідентифікації уповноваженими особами платника, яким делеговано право підпису податкових накладних та розрахунків коригування.

Така уповноважена особа при вході до приватної частини (особистого кабінету) з використанням ЕЦП тепер отримує доступ до таких сервісів Електронного кабінету:

- реєстрація податкових накладних та розрахунків коригування до них у ЄРПІН;

- інформація з ЄРПН;

- інформація з реєстрів операцій та транзакцій в системі електронного адміністрування ПДВ.

Але, для цього по уповноваженим особам має бути подана форма J1391103 "Повідомлення про надання інформації щодо електронного цифрового підпису".

До такого Повідомлення вноситься інформація про підписувачів, яким надається право підпису електронних документів, крім Заяви про приєднання до Договору. Це означає, що в Повідомлення не потрібно додавати підпис керівника та печатку. На сформоване Повідомлення першими накладаються ЕЦП усіх осіб, включених до Повідомлення, у порядку черговості їх внесення до Повідомлення, після них - ЕЦП підписувана Заяви про приєднання до Договору, тобто керівника і останньою - електронна печатка (за наявності). Процедура розгляду Повідомлення аналогічна до розгляду Заяви.

Меню "Єдиний реєстр податкових накладних" надає доступ до всіх зареєстрованих в ЄРПН до них з 01.07.2015 р., але вже незалежно від способу подання їх на реєстрацію. Меню розділене двома вкладками: "Видані ПН/РК" та "Отримані ПН/РК".

Найголовніше - тут можна обрати статус документа, який хочете отримати з ЄРПН (зареєстровані ПН/РК, заблоковані, ПН/РК, за якими відмовлено в реєстрації в ЄРПН, ПН/РК, які підлягають реєстрації в ЄРПН за рішенням Комісії, за результатами розгляду скарги тощо).

Реєстр виданих та отриманих ПН/РК спрацьовує тільки після натискання кнопки "Пошук" згідно критеріїв, визначених користувачем у пошуковому фільтрі. За замовчуванням встановлено фільтр по даті реєстрації ПН/РК.

Результати пошуку в обох вкладках можна вивантажити в таблицю Excel за допомогою кнопки "Експорт" в Excel, кнопка "Експорт" XML в ZIP дозволяє скачати архів відібраних податкових накладних.

Меню "СЕА ПДВ" обмежується переглядом двох реєстрів: операцій (це всі відомості по рахунку 641/2 "Розрахунки за податками" і транзакцій (це всі відомості починаючи з 01.07.2015 р. по рахунку 315 "Спеціальні рахунки в національній валюті").

У реєстрі операцій можна подивитись всі проведені операції, зокрема проглянути інформацію за отриманими і виданими ПН/РК, сумами сплаченого податку, сумами овердрафту та інше. Відсортувати інформацію за датою (періодом) операції і документа, номером документа, типом операції, і далі переглянути наявні дані про необхідну операцію.

За даними з реєстру транзакцій можна звірити залишки на рахунку 315 для можливості списання коштів для сплати податкового зобов’язання, а також відстежити отримане бюджетне відшкодування. Інформація сортується за датою (періодом), а також певною ознакою.

Всі інші можливості кабінету

Облікові дані платника. Це меню дозволяє переглянути окремі дані або весь перелік даних платника, виділивши їх позначкою. Для цього необхідно обрати облікові дані із запропонованого переліку: ідентифікаційні дані; реєстраційні дані; відомості про керівників; присвоєння ознаки неприбутковості; дані про реєстрацію платником ПДВ; дані про реєстрацію платником єдиного податку; дані про реєстрацію платником ЄСВ; відомості з реєстру осіб, які здійснюють операції з товаром; відомості про РРО; інформація про книги ОРО; відомості про об’єкти оподаткування; інформація про неосновні місця обліку; дані про банківські рахунки.

Для перегляду вибраних даних треба натиснути кнопку "Переглянути" або перейти на вкладку "Перегляд даних". Вибрані облікові дані можна роздрукувати, натиснувши на кнопку "Друкувати".

Вхідні/вихідні документи. Меню "Вхідні/вихідні" документи розділене двома вкладками: "Вхідні документи" та "Відправлені документи". Вкладка "Вхідні документи" надає доступ до квитанцій щодо приймання та обробки податкової звітності, інформаційних повідомлень, кореспонденції тощо, надісланої користувачу електронного кабінету.

На замітку! Частина документів, що надходять до розділу "Вхідні документи", дублюються в інших режимах, так наприклад квитанції щодо приймання та обробки податкової звітності можна переглянути в розділі Перегляд поданої звітності та розділі Введення звітності.

Вкладка "Відправлені документи" надає доступ користувачу електронного кабінету до надісланих користувачем документів (крім податкової звітності і ПН/РК).

На замітку! Всі документи, що знаходяться в розділі Відправлені документи, дублюються в інших режимах, так наприклад листування з органами ДФСУ можна переглянути в меню "Листування з ДФСУ", заяви та запити - в розділі Заяви, запити для отримання інформації.

Листування. Пункт 42.2 ст. 42 гл. 1 розд. II ПК України говорить про можливість (не обов’язок) платників податків, які пройшли електронну ідентифікацію онлайн в електронному кабінеті, листуватися з контролюючими органами в електронній формі.

А ось посадові і службові особи контролюючих органів тепер зобов'язані використовувати дані та інформацію, отримані через електронний кабінет, необхідні для виконання покладених на них функцій (згідно з пп. 21.1.9 п. 21.1 ст. 21 розд. І ПК України).

Зокрема, функцій з адміністрування податків, зборів, митних платежів та реалізації податкової і митної політики (в межах наданих їм повноважень).

Здійснюватися листування повинне засобами електронного зв’язку в електронній формі шляхом надіслання документа в електронний кабінет з одночасним відправленням платнику податків на його електронну адресу (адреси) інформації про вид документа, дату та час його надіслання в електронний кабінет.

При цьому датою вручення платнику податків документа є дата, зазначена у квитанції про доставку у текстовому форматі, що відправляється з електронного кабінету автоматично та свідчить про дату та час доставки документа платнику.

Якщо доставка документа відбулася після 18 години, датою вручення документа платнику податків вважається наступний робочий день.

Якщо ж доставка відбулася у вихідний або святковий день, датою вручення документа платнику вважається перший робочий день, що настає за вихідним або святковим днем.

Якщо контролюючий орган не отримає квитанції про доставку документа в електронний кабінет протягом двох робочих днів з дня його надіслання, такий документ йому доведеться відправити в паперовій формі. На третій робочий день з дня відправлення з електронного кабінету паперовий аналог повинні направити за адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) платника податків рекомендованим листом з повідомленням про вручення або особисто вручити платнику податків (його представнику).

При цьому строк доставки документа в електронний кабінет не зараховується до строку надіслання документів, визначеного ПК України.

Отримавши документ в електронній формі, платник податку може вимагати в контролюючого органу надання такого документа і у паперовій формі.

На виконання такої вимоги фіскалам відведено 3 робочих дні з дня надходження відповідної вимоги (у паперовій або електронній формі).

Але майте, на увазі, якщо пошта не може вручити платнику податків документ через відсутність за місцезнаходженням посадових осіб платника податків, їх відмову прийняти документ, незнаходження фактичного місця розташування (місцезнаходження) платника податків або з інших причин, документ вважається врученим платнику податків у день, зазначений поштовою службою в повідомленні про вручення із зазначенням причини невручення.

За допомогою меню "Листування з ДФС" в електронному кабінеті можна направити лист, пропозицію (зауваження), заяву (клопотання), скаргу, запит на отримання консультації чи роз'яснення, або надіслати відповідь на лист ДФСУ. Для цього складається і завантажується файл в форматі pdf.

Заяви, запити для отримання інформації. Цей режим частково дублює режим Введення звітності та надає можливість створити найбільш популярні заяви і запити щодо отримання певної інформації від ДФСУ, в тому числі:

- Запит про отримання витягу з реєстру платників податку на додану вартість (Форма N 1-ЗВР);

- Запит про отримання довідки з реєстру платників податку на додану вартість (Форма N 1-ЗДР);

- Заява про видачу довідки про відсутність заборгованості з податків і зборів;

- Заява про внесення сільськогосподарського товаровиробника до Реєстру отримувачів бюджетної дотації (Форма N 1-РОБД);

- Заява про зняття сільськогосподарського товаровиробника з реєстрації як отримувача бюджетної дотації (Форма N 2-РОБД);

- Реєстраційна заява платника податку на додану вартість;

- Реєстраційна заява платника податку (Форма N 1-РН);

- Запит щодо стану окремого (електронного) рахунку платника акцизного податку з реалізації пального в СЕАРП;

- Повідомлення про об'єкти оподаткування або об’єкти, пов’язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (Форма N 20-ОПП);

- Запит про надання витягу з реєстру платників акцизного податку з реалізації пального;

- Заява про реєстрацію платника акцизного податку з реалізації пального.

Розрахунки з бюджетом. Тепер не потрібно подавати жодних запитів на отримання довідок про наявність/відсутність заборгованості перед бюджетом. У розділі "Стан розрахунків з бюджетом" можна побачити все в режимі реального часу.

Зверніть увагу, що тут можна подивитися стан розрахунків за кожним податком, внеском, платежем, платником якого ви є (за останні 2 роки), у розрізі кожного податкового органу. Для фізичних осіб передбачена навіть функція безпосередньої оплати податку через електронний кабінет (кнопка у вигляді електронної картки).

Важливо! Зеленим кольором будуть позначені платежі, за якими відсутня інформація про податковий борг або заборгованість зі сплати єдиного внеску. Червоним - за якими є податковий борг.

Акцизні накладні і СЕАРП. Цей ресурс дзеркальний до ресурсу щодо ПДВ (є інформація про Реєстр операцій обсягів пального, сум акцизного податку, Реєстр транзакцій).

Платники паливного акцизу за допомогою електронного кабінету можуть:

- створити і зареєструвати в ЄРАН акцизні накладні (АН) (вкладка "Реєстрація ПН/РК");

- переглянути три реєстри: операцій, транзакцій і сум акцизного податку.

Реєстр операцій дозволяє відсортувати операції за датою (періодом), номером документа і також переглянути про неї наявні дані.

В цьому вікні користувачі електронного кабінету отримують перелік всіх операцій, зареєстрованих в СЕА РП - акцизних накладних, розрахунків коригування, тощо за обсягами реалізації відповідного виду пального. Реєстр операцій будується за календарною черговістю реєстрації відповідних операцій від новіших до старіших та дозволяє отримати інформацію про актуальні ліміти та інші показники Реєстру.

У Реєстрі сум акцизного податку можна ознайомитися з додатковими даними. В цьому вікні користувачі електронного кабінету отримують перелік всіх операцій, зареєстрованих в СЕА РП - акцизних накладних, розрахунків коригування, тощо за сумами акцизного податку.

Реєстр операцій будується за календарною черговістю реєстрації відповідних операцій від новіших до старіших та дозволяє отримати інформацію про актуальні ліміти та інші показники Реєстру.

Список використаних документів

ПК України - Податковий кодекс України

Наказ N 557 - Наказ Міністерства фінансів України від 06.06.2017 р. N 557 "Про затвердження Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами"

Наказ N 637 - Наказ Міністерства фінансів України від 14.07.2017 N 637 "Про затвердження Порядку функціонування Електронного кабінету"

Порядок N 557 - Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 р. N 557

Ірина Бубирь

"Консультант бухгалтера" N 5 (849) 5 березня 2018 року
Передплатний індекс: 22789 (змішана російська/українська мова)