ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ ДФС У ВОЛИНСЬКІЙ ОБЛАСТІ
ІНДИВІДУАЛЬНА ПОДАТКОВА КОНСУЛЬТАЦІЯ
21.02.2018 N 707/ІПК/03-20-13-09-07
Щодо процедури подання податкової
звітності та порядку сплати (перерахування)
податку на доходи фізичних осіб та єдиного податку
Головне управління ДФС, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року N 2755-VI, зі змінами та доповненнями (далі - ПКУ), розглянуло звернення від <...> з питань практичного застосування норм законодавства стосовно процедури подання податкової звітності та порядку сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб та єдиного податку суб'єктом господарювання із місцезнаходженням на території громади розташованої на території суміжного району, що увійшла до складу об'єднаної територіальної громади (далі - ОТГ), та з урахуванням фактичних обставин в межах компетенції повідомляє.
Підпунктом 2 пункту 1 статті 2 Бюджетного кодексу України (далі - БКУ) визначено, що до бюджетів місцевого самоврядування відносяться бюджети територіальних громад сіл, їх об'єднань, селищ, міст (у тому числі районів у містах), бюджети ОТГ.
Так, згідно зі статтею 64 БКУ до складу доходів загального фонду бюджетів ОТГ належить, зокрема, 60 відсотків податку на доходи фізичних осіб, що сплачується (перераховується) згідно з ПКУ на відповідній території (пп. 1 п. 1 ст. 64 БКУ) та єдиний податок, що зараховується до бюджетів місцевого самоврядування (пп. 20 п. 1 ст. 64 БКУ).
Для забезпечення виконання бюджетів та зарахування надходжень до ОТГ, зокрема <...> ОТГ, Головним управлінням Державної казначейської служби України у Волинській області на початок 2018 року введено в дію рахунки лише для адміністративного центру ОТГ. По громадах, які увійшли до її складу - рахунки закрито.
Звертаємо увагу, що з метою проведення податкового контролю платники податків підлягають реєстрації або взяттю на облік у контролюючих органах за місцезнаходженням юридичних осіб, відокремлених підрозділів юридичних осіб, місцем проживання особи (основне місце обліку), місцем розташування (реєстрації) їх підрозділів, рухомого та нерухомого майна, об'єктів оподаткування або об'єктів, які пов'язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність (неосновне місце обліку).
Положеннями пункту 63.3 статті 63 ПКУ визначено, що платник податків зобов'язаний стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об'єкти оподаткування і об'єкти, пов'язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.2011 за N 1588, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за N 1562/20300 (далі - Порядок N 1588).
Згідно з пунктом 7.1 розділу VII Порядку N 1588, якщо відповідно до законодавства в платника податків, крім обов'язків щодо подання податкових декларацій (розрахунків, звітів) та/або нарахування, утримання або сплати (перерахування) податків, зборів на території адміністративно-територіальної одиниці за своїм місцезнаходженням, виникають такі обов'язки на території іншої адміністративно-територіальної одиниці, то такий платник податків зобов'язаний стати на облік за таким неосновним місцем обліку у відповідному контролюючому органі.
Отже, у фермерського господарства із місцезнаходженням на території громади, розташованої на території суміжного району, що увійшла до складу ОТГ, виникає обов'язок стати на облік за таким неосновним місцем обліку у контролюючому органі який є основним місцем обліку для адміністративного центру утвореної ОТГ.
Щодо порядку сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб процедури подання податкової звітності суб'єктом господарювання із місцезнаходженням на території громади, розташованої на території суміжного району, що увійшла до складу ОТГ, повідомляємо наступне.
Стаття 168 ПКУ регулює порядок нарахування, утримання та сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб до бюджету.
Згідно з пунктом 168.4 статті 168 ПКУ податок, утриманий з доходів резидентів та нерезидентів, зараховується до бюджету відповідно до БКУ.
Такий порядок застосовується всіма юридичними особами, у тому числі такими, що мають філії, відділення, інші відокремлені підрозділи, що розташовані на території іншої територіальної громади, ніж така юридична особа, а також відокремленими підрозділами, яким в установленому порядку надано повноваження щодо нарахування, утримання і сплати (перерахування) до бюджету податку (пп. 168.4.2 п. 168.4 ст. 168 ПКУ).
Тобто належність юридичної особи до тієї чи іншої територіальної громади є достатньою умовою для реалізації порядку, визначеного статтею 168 ПКУ та БКУ.
При цьому податок на доходи фізичних осіб, який сплачується (перераховується) податковим агентом - юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) чи представництвом нерезидента - юридичної особи, зараховується до відповідного бюджету за їх місцезнаходженням (розташуванням) в обсягах податку, нарахованого на доходи, що виплачуються фізичній особі (абз. 1 п. 2 ст. 64 БКУ).
Враховуючи, що розташуванням заявника є територія громади, що увійшла до складу ОТГ, то податковий агент, який здійснює нарахування (виплату) доходів у вигляді орендної плати за земельні ділянки сільськогосподарського призначення, сплачує (перераховує) податок на доходи фізичних осіб до бюджету цієї ОТГ на рахунки, відкриті в органах Державної казначейської служби.
Порядок заповнення та подання податковими агентами Податкового розрахунку сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку (далі - податковий розрахунок за ф. 1ДФ), затверджено наказом Міністерства фінансів України від 13.01.2015 N 4, який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 30.01.2015 за N 111/26556 (далі - Порядок N 4).
Положеннями Порядку N 4 не визначено особливої процедури подання податкового розрахунку за ф. 1ДФ податковими агентами із місцезнаходженням на території громади, розташованої на території суміжного району, що увійшла до складу ОТГ, до змін меж відповідних районів, території яких мають зазнати змін внаслідок утворення ОТГ.
Отже, у відповідності з пунктами 2.3 та 2.6 розділу II Порядку N 4, податковий розрахунок за ф. 1ДФ подається у вигляді окремої порції до контролюючого органу за основним місцем обліку податкового агента - юридичної особи з надсиланням копії такого розрахунку до контролюючого органу за неосновним місцем обліку в установленому порядку.
Щодо порядку сплати (перерахування) єдиного податку та процедури подання податкової звітності суб'єктом господарювання із місцезнаходженням на території громади розташованої на території суміжного району, що увійшла до складу ОТГ.
Сільськогосподарські товаровиробники для переходу на спрощену систему оподаткування або щорічного підтвердження статусу платника єдиного податку 4 групи подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням платника податку та місцем розташування земельної ділянки до 20 лютого поточного року пакет документів, визначений підпунктом 298.8.1 пункту 298.8 статті 298 ПКУ.
Отже, за земельні ділянки сільськогосподарського призначення, які використовуються фермерським господарством <...> на території с. <...> <...> району, яке ввійшло до складу <...> ОТГ <...> району, сплачувати єдиний податок 4 групи необхідно до місцевого бюджету <...> ОТГ на рахунок, відкритий Головним управлінням Державної казначейської служби України у .... області.
При цьому фермерське господарство, як платник єдиного податку 4 групи, зобов'язаний подавати загальну податкову декларацію з єдиного податку контролюючому органу за основним місцем обліку, а звітні податкові декларації до контролюючого органу за місцем розташування кожної наявної земельної ділянки.
Згідно з п. 52.2. ст. 52 ПКУ індивідуальна податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку консультацію.