КОНСУЛЬТУЄ МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Управління у справах ветеранів війни па учасників антитерористичної операції
Про надання статусу члена сім’ї загиблого (померлого)
ветерани війни та виплату одноразової грошової допомоги
ПИТАННЯ 1: Чи можна надати статус особи, на яку поширюється чинність ст. 10 Закону "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", дружині померлого інваліда війни, інвалідність якого настала внаслідок захворювання, пов’язаного з ліквідацією наслідків аварії на Чорнобильській АЕС?
ВІДПОВІДЬ 1: За абзацом першим п. 1 ч. 1 ст. 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (далі - Закон) його чинність поширюється на сім’ї військовослужбовців, партизанів, підпільників, учасників бойових дій на території інших держав, прирівняних до них осіб, зазначених ст. 6 і 7 Закону, які загинули (пропали безвісти) або .померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час захисту Батьківщини або виконання інших обов’язків військової служби (службових обов’язків), а також унаслідок захворювання, пов’язаного з перебуванням на фронті або одержаного в період проходження військової служби чи на території інших держав під час воєнних дій та конфліктів.
Згідно з абзацом першим п. 1 ст. 10 Закону суб’єктом цього абзацу є сім’ї військовослужбовців; партизанів; підпільників; учасників бойових дій на території інших держав; осіб, зазначених ст. 6 і 7 Закону, тобто які за життя мали статус учасника бойових дій чи інваліда війни.
До членів сім’ї осіб, зазначених цим пунктом ст. 10 Закону, належить, зокрема, один з подружжя, який не одружився вдруге, незалежно від того, виплачується йому пенсія чи ні.
Статус сім’ям цих осіб надається в разі загибелі (смерті) внаслідок:
- поранення, контузії чи каліцтва, одержаних під час захисту Батьківщини або виконання інших обов’язків військової служби (службових обов’язків);
- захворювання, пов’язаного з перебуванням на фронті;
- захворювання, одержаного в період проходження військової служби під час воєнних дій та конфліктів;
- захворювання, одержаного в період проходження військової служби на території інших держав під час воєнних дій та конфліктів.
Отже, правові підстави для встановлення дружині померлого ліквідатора наслідків аварії на Чорнобильській АЕС статусу члена сім'ї загиблого (померлого) ветерана війни згідно з п. 1 ст. 10 Закону відсутні.
Соціальний захист дружин померлих учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, смерть яких пов’язана із захворюванням, отриманим під час ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, здійснюється відповідно до Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
ПИТАННЯ 2: Чи можна надати статус особи, на яку поширюється чинність ст. 10 Закону "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", дружині загиблого (померлого) ветерана війни, якщо вона проживала з ним в незареєстрованому шлюбі, проте в судовому порядку було встановлено факт проживання жінки із загиблим однією сім’єю?
ВІДПОВІДЬ 2: Пунктом 1 ст. 10 Закону визначено коло осіб, на яких поширюється чинність цього Закону.
Так, до членів сімей загиблих (тих, які пропали безвісти), військовослужбовців, партизанів та інших осіб, зазначених цим пунктом ст. 10 Закону, належить, зокрема, один з подружжя, який не одружився вдруге, незалежно від того, виплачується йому пенсія чи ні.
Згідно зі ст. 21 Сімейного кодексу України (далі - Кодекс) шлюбом є сімейний союз жінки та чоловіка, зареєстрований в органі державної реєстрації актів цивільного стану, а проживання однією сім’єю жінки та чоловіка без шлюбу не є підставою для виникнення в них прав та обов’язків подружжя, ст. 36 Кодексу визначено, що саме шлюб є підставою для виникнення прав та обов’язків подружжя.
Відповідно до ст. 27 Кодексу державна реєстрація шлюбу встановлена для забезпечення стабільності відносин між жінкою та чоловіком, охорони прав та інтересів подружжя, їхніх дітей, а також в інтересах держави та суспільства.
При цьому законодавчо не встановлено, що особи, які проживали однією сім’єю в незаоеєстрованому шлюбі, мають такі самі права, як і подружжя в зареєстрованому шлюбі, на пенсію в разі втрати годувальника. допомогу або інші виплати, встановлені законом.
Установлення в судовому порядку факту проживання чоловіка та жінки однією сім’єю без шлюбу і визнання за її учасниками статусу члена сім’ї не легітимізує і не може легітимізувати (узаконити) правове становище неодруженої сімейної пари як подружньої, оскільки за законом подружжя утворюється не від тривалості чи стійкості взаємин, а після реєстрації шлюбу в державному органі реєстрації актів цивільного стану.
Тобто особи, які проживали однією сім'єю із загиблими, цтому числі, якщо це встановлено судом, за відсутності реєстрації шлюбу між ними не можуть бути визнані дружинами (чоловіками), а надання особам, що проживали в незареєстрованому шлюбі, таких самих прав щодо соціального захисту, встановленого державою для офіційно зареєстрованого подружжя, позбавляло б доцільності самої державної реєстрації шлюбу.
З урахуванням викладеного правові підстави для встановлення такій дружині статусу відповідно до ст. 10 Закону відсутні, оскільки визнання судом факту проживання жінки однією сім’єю із загиблим (померлим) ветераном війни за відсутності реєстрації шлюбу між ними не є підставою для визнання її одним із подружжя згідно з Кодексом та Законом.
ПИТАННЯ 3: Як призначити та виплатити одноразову грошову допомогу волонтерам, добровольцям, які захищають незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, та членам сімей загиблих?
ВІДПОВІДЬ 3: За статтями 13 і 15 Закону інвалідам війни передбачено надання одноразової грошової допомоги в разі встановлення інвалідності внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення безпосередньо в районах її проведення, а також деяким категоріям осіб, на яких поширюється чинність цього Закону, в розмірах, визначених пп. "а" і "б" п. 1 ст. 16-2 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей".
Інвалідам війни така одноразова грошова допомога призначається та виплачується в таких розмірах: 250, 200 і 150 прожиткових мінімумів, установлених законом для працездатних осіб на дату встановлення інвалідності, - в разі встановлення інвалідності І, II та III групи відповідно, а членам сімей загиблих - у розмірі 500 прожиткових мінімумів, установлених законом для працездатних осіб на дату загибелі (смерті).
Механізм призначення та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час участі в антитерористичній операції, визначає Порядок призначення та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності деяких категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.04.2017 р. № 336 (далі - Порядок).
Законом України від 06.04.2017 р. № 2004-VІІІ "Про внесення змін до деяких законів України щодо підвищення рівня соціального захисту військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2004) було внесено зміни, зокрема, до ст. 16-2 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", згідно з якими підвищено розміри одноразової грошової допомоги, що визначаються виходячи з розміру чинного на 1 січня календарного року прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для членів сімей загиблих до 750, а для інвалідів війни І, II та III групи - до 400, 300 та 200 відповідно.
На виконання вимог Закону № 2004 було ухвалено постанову Кабінету Міністрів України від 08.11.2017 р. № 837 "Про удосконалення механізму призначення та виплати одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності деяких категорій осіб відповідно до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", якою внесено зміни до Порядку та забезпечено можливість призначати та виплачувати в більшому розмірі одноразову грошову допомогу в разі загибелі (смерті) або інвалідності внаслідок поранення, контузії або каліцтва, одержаних під час участі в антитерористичній операції, механізм призначення та виплати якої визначає Порядок.
Чинність цієї постанови не поширюється на осіб, щодо яких до набрання чинності цією постановою було ухвалено рішення про призначення та виплату їм одноразової грошової допомоги в разі загибелі (смерті) або інвалідності деяких категорій осіб відповідно до Закону.
Також цією постановою було доповнено Порядок новими положеннями (п. 15-1 та 15-2), якими визначено механізм виплати суми одноразової грошової допомоги, що належала її одержувачу і залишилася неодеожаною у зв’язку з його смертю.
Так, в разі смерті одного із членів сім’ї, сума призначеної йому одноразової грошової допомоги виплачується рівними частинами іншим членам сім’ї, які мають право на її одержання відповідно до рішення міжвідомчої комісії, утвореної Державною службою у справах ветеранів війни та учасників антитерористичної операції, а в разі їхньої відсутності зараховується до складу спадщини (п. 15-1 Порядку).
У разі смерті інваліда війни сума призначеної йому одноразової грошової допомоги виплачується дружині (чоловіку), дітям, а в разі їхньої відсутності - батькам померлого. Однак, якщо в померлого відсутні дружина (чоловік), діти або батьки, сума неодержаної одноразової грошової допомоги зараховується до складу спадщини (п. 15-2 Порядку).
Головний спеціаліст,
Олександр КУРІЙ
"Праця i зарплата" N 43 (1055), 22 листопада 2017 р.
Передплатний iндекс: 30214
