МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ
НАЦІОНАЛЬНА АКАДЕМІЯ МЕДИЧНИХ НАУК УКРАЇНИ

НАКАЗ
30.06.2017 N 739/47

Про затвердження Примірного положення про розрахунок вартості
послуги з медичного обслуговування (медичної послуги) для
визначення тарифів на послуги з надання третинної
(високоспеціалізованої) медичної допомоги у межах
реалізації пілотного проекту щодо зміни механізму фінансування
надання медичної допомоги в окремих науково-дослідних
установах Національної академії медичних наук України

Наказ скасовано як такий, що підлягав державній реєстрації
та не був зареєстрований у Міністерстві юстиції України
(згідно з наказом Міністерства охорони здоров'я України,
Національної академії медичних наук України
N 743/47/1 від 03.07.20
17)

Для реалізації пілотного проекту щодо зміни механізму фінансування надання медичної допомоги в окремих науково-дослідних установах Національної академії медичних наук України згідно постанови Кабінету Міністрів України від 14 червня 2017 року N 425 "Деякі питання реалізації пілотного проекту щодо зміни механізму фінансування надання медичної допомоги в окремих науково-дослідних установах Національної академії медичних наук" наказуємо:

1. Затвердити Примірне положення про розрахунок вартості послуги з медичного обслуговування (медичної послуги) для визначення тарифів на послуги з надання третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги у межах реалізації пілотного проекту щодо зміни механізму фінансування надання медичної допомоги в окремих науково-дослідних установах Національної академії медичних наук України (далі - Примірне положення), що додається.

2. Використовувати Примірне положення в окремих науково-дослідних установах НАМН України, що є учасниками пілотного проекту, на період до 31 грудня 2017 року.

3. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступника Міністра охорони здоров'я України П. Ковтонюка та Віце-президента Національної академії медичних наук України В. Коваленка.

В. о. Міністра охорони здоров'я України У. Супрун

Президент Національної академії медичних наук України В. Цимбалюк

Затверджено
Наказ Міністерства охорони здоров'я України
та Національної академії медичних наук України
30.06.2017 N 739/47

Примірне положення
про розрахунок вартості послуги з медичного обслуговування
(медичної послуги) для визначення тарифів на послуги з
надання третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги
у межах реалізації пілотного проекту щодо зміни механізму
фінансування надання медичної допомоги в окремих
науково-дослідних установах Національної академії
медичних наук України

I. Загальна частина

1. Примірне положення про розрахунок вартості послуги з медичного обслуговування (медичної послуги) для визначення тарифів на послуги з надання третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги у межах реалізації пілотного проекту щодо зміни механізму фінансування надання медичної допомоги в окремих науково-дослідних установах Національної академії медичних наук України (далі - Примірне положення) розроблено для реалізації пілотного проекту, передбаченого постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2017 року N 425 "Деякі питання реалізації пілотного проекту щодо зміни механізму фінансування надання медичної допомоги в окремих науково-дослідних установах Національної академії медичних наук", та визначає методологію і порядок визначення та обліку витрат, що необхідні для надання послуг третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги (далі - медичних послуг) і враховуються при розрахунку тарифів на вказані медичні послуги.

2. Дія цього Примірного положення поширюється на період реалізації зазначеного вище пілотного проекту, учасниками якого є державні установи "Національний інститут хірургії та трансплантології імені О. О. Шалімова НАМН України", "Інститут нейрохірургії ім. акад. А. П. Ромоданова НАМН України", "Національний інститут серцево-судинної хірургії імені М. М. Амосова НАМН України", "Національний науковий центр "Інститут кардіології імені академіка М. Д. Стражеска НАМН України" (далі - установи - учасники пілотного проекту).

3. Терміни, що використовуються у цьому Примірному положенні, вживаються у такому значенні:

вартість - визначена у грошовому еквіваленті вартість ресурсів, спожитих закладом охорони здоров'я чи іншим надавачем медичної допомоги для надання послуги з медичного обслуговування (медичної послуги);

вартість одиниці послуги - витрати, понесені для виробництва одиниці товару або послуги (наприклад, проведення лабораторного дослідження). Середня вартість товару або послуги є загальною вартістю кожного товару або послуги, поділеної на кількість вироблених товарів або послуг;

загальна (повна) вартість послуги - вартість усіх ресурсів, що використовуються закладом пілотного проекту чи іншим надавачем медичної допомоги для виробництва послуги з медичного обслуговування (медичної послуги), включно з прямими та непрямими витратами;

замовник (покупець) медичних послуг - суб'єкт, який передає призначені для фінансування медичного обслуговування об'єднані фінансові ресурси надавачам медичних послуг з метою оплати надання цих послуг відповідній групі населення. По відношенню до установ - учасників пілотного проекту у ролі замовника (покупця) медичних послуг від імені держави виступає Національна академія медичних наук України, якій держава делегувала виконання функції головного розпорядника бюджетних коштів і яка розпоряджається коштами на медичне обслуговування в інтересах пацієнтів як третя сторона;

критерії розподілу - правило (або значення параметра), що використовується для розподілу непрямих витрат між структурними підрозділами закладу охорони здоров'я. Оціночна величина споживання ресурсів структурними підрозділами закладу охорони здоров'я (центрами витрат, див. абзац 15 пункту 3), що використовується для віднесення вартості цих ресурсів, якщо їх не можна віднести безпосередньо. Найчастіше критерій розподілу безпосередньо пов'язаний з витратами, що розподіляються, або з причиною їх виникнення;

ліжко-день - це день, протягом якого пацієнт перебуває на ліжку, залишаючись у стаціонарі на ніч (до цього поняття не включаються випадки, коли пацієнт, прийнятий вранці для проведення діагностичних, терапевтичних чи хірургічних процедур, не залишається у стаціонарі на ніч);

непрямі витрати - вартість виробничих ресурсів (наприклад, комунальні послуги, адміністративні видатки, накладні витрати), які важко простежити безпосередньо до конкретних об'єктів витрат (організацій, відділень, послуг, пацієнтів), та які мають розподілятися;

одиниця оплати - одиниця кінцевого продукту / результату, за надання якого надавач медичних послуг отримує оплату відповідно до застосовуваного методу розрахунків з покупцем (замовником) медичних послуг (за кожну надану послугу, за пролікований випадок, за кожне відвідування, за ліжко-день або за обслуговування однієї особи протягом відповідного бюджетного періоду чи періоду дії договору про медичне обслуговування тощо);

одиниця послуг - одиниця кінцевого продукту / результату надання медичного обслуговування у стаціонарних або амбулаторних умовах (наприклад, ліжко-день, виписка пацієнта, відвідування, проведення лабораторного дослідження, обстеження, хірургічне втручання, виписка рецепта);

покроковий розподіл витрат зверху донизу - метод обліку та аналізу витрат за принципом "згори-донизу" з використанням критеріїв розподілу, при застосуванні якого для оцінки вартості одиниці послуг здійснюється віднесення прямих витрат та розподіл непрямих витрат;

прямі витрати - вартість виробничих ресурсів (наприклад, робочої сили, лікарських засобів), які безпосередньо пов'язані з виробництвом медичної послуги, та можуть бути простежені до об'єкту витрат (наприклад, закладу охорони здоров'я, його структурного підрозділу, послуги або конкретного пацієнта);

розподіл ліжко-днів - метод розподілу видатків, який зазвичай використовується при проведенні обліку та аналізу витрат за принципом "знизу-вгору"; згідно з цим методом, непрямі витрати розподіляються пропорційно між усіма ліжко-днями, незалежно від медичної послуги, що надається;

стаття витрат - вхідний ресурс або виробничий ресурс, до якого належать відповідні витрати. Статті витрат включають в себе як позиції, пов'язані з капітальними витратами, так і періодичні операційні витрати;

центр витрат - чітко визначена неподільна до більш низького рівня організаційна одиниця надавача медичних послуг, в якій накопичуються витрати, до якої належать прямі витрати і до якої відносять непрямі витрати.

Інші терміни вживаються у значенні, наведеному в Основах законодавства України про охорону здоров'я та у Бюджетному кодексі України.

II. Особливості застосування

4. Це Примірне положення спрямоване на забезпечення стандартизації та уніфікації підходів до обліку витрат в установах - учасниках пілотного проекту. Використані у цьому Примірному положенні базові принципи враховують специфіку медичних послуг та пов'язаних з ними витрат, які відрізняють їх від інших видів послуг, і ґрунтуються на наступних положеннях:

- у сфері медичного обслуговування не існує "справжньої" або "правильної" вартості, оскільки фактичні витрати у цій сфері визначаються багатьма суб'єктивними факторами впливу, у тому числі специфікою поведінки пацієнтів - споживачів медичних послуг, специфікою професійної поведінки медичного персоналу та якістю управлінських рішень керівників медичних закладів;

- облік витрат, пов'язаних з наданням медичних послуг, може лише виявити фактичний розподіл або структуру витрат, а не те, якими ці витрати повинні бути. Однак, знання пов'язаних з наданням медичних послуг фактичних витрат і причин, які визначають величину цих витрат, за умови організації правильної взаємодії платника та надавача цих послуг, може допомогти у виявленні важелів підвищення ефективності чи в зменшенні розриву між вартістю і розміром оплати за надані послуги;

- внаслідок інфляції та інших об'єктивних чинників впливу (постійне та досить швидке запровадження нових медичних технологій, ліків тощо), оцінка показників вартості одиниці послуг в абсолютному вираженні застаріває дуже швидко, у той час, як відносні витрати, пов'язані з різними видами послуг, є більш стабільними і не змінюються так швидко.

5. Результати обліку витрат можуть використовуватися для вирішення цілої низки важливих завдань у сфері управління медичною допомогою, зокрема:

Планування та бюджетування (оцінка потреб у ресурсах і прогнозування майбутніх витрат у межах реалізації стратегічних планів у галузі охорони здоров'я з метою формування політики, управління та бюджетування; оцінка витрат на розширення охоплення населення тими чи іншими медичними послугами тощо);

Встановлення ставок оплати надавачам послуг (створення основи для визначення вартості надання медичних послуг у межах системи розрахунків із надавачами; використання відповідної інформації у рішеннях, щодо охоплення населення медичними послугами та під час формування політики щодо розрахунків з надавачами; здійснення порівняння витрат зі встановленими тарифами на оплату медичних послуг; використання відповідної інформації під час проведення переговорів з укладення договорів між надавачами та замовниками медичних послуг, а також у процесі моніторингу виконання та перегляду умов оплати договорів; визначення та запровадження механізмів фінансування надавачів послуг на основі результатів діяльності);

Поліпшення внутрішнього управління надавача послуг (здійснення порівняння структури витрат та результатів діяльності різних підрозділів або служб медичних закладів; встановлення стандартів та контрольних показників з метою збільшення підзвітності; використання відповідної інформації у процесі прийняття рішень, що стосуються ведення операційної діяльності або інфраструктурних інвестицій; надання даних для прийняття обґрунтованих рішень з метою поліпшення управління, а також якості та ефективності діяльності надавачів медичних послуг).

III. Аналіз обліку витрат із застосуванням методу
покрокового розподілу витрат зверху донизу

8. Метод покрокового розподілу витрат зверху донизу передбачає проведення економічних розрахунків, внаслідок яких здійснюється розподіл усіх витрат медичного закладу (як прямих, так і непрямих) зверху донизу - від "вищих" центрів витрат, що стосуються адміністративних та допоміжних підрозділів, до "нижчих", пов'язаних з основними медичними підрозділами, які фактично створюють кінцевий "продукт" медичного закладу - з метою визначення повної вартості одиниці "продукту" (виписаний пацієнт, ліжко-день у стаціонарному відділенні лікарні, амбулаторне відвідування, тощо).

У графічному вигляді цей процес представлений на малюнку 1.

Малюнок 1. Логічна схема покрокового розподілу
витрат зверху донизу

Малюнок 1. Логічна схема покрокового розподілу витрат зверху донизу для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".

9. Дана методологія обліку витрат передбачає, що усі відділення / структурні підрозділи закладу охорони здоров'я (зокрема, адміністративні та інші) - це неподільна до більш низького рівня організаційна одиниця (центр витрат), на якому з достатнім ступенем точності можуть бути визначені та підсумовані пов'язані з її діяльністю витрати.

10. Здійснення аналізу видатків із використанням покрокового розподілу витрат зверху донизу у закладах пілотного проекту передбачає послідовні взаємопов'язані етапи (кроки), що описані нижче:

Крок 1: Класифікація підрозділів/відділень
медичного закладу за типами центрів витрат

Відповідно до функціональної ролі того чи іншого підрозділу у забезпеченні діяльності охорони здоров'я, усі структурні підрозділи закладу необхідно класифікувати за трьома типами:

Адміністративні підрозділи - структурні підрозділи, які надають іншим відділенням допоміжні послуги, пов'язані з виникненням накладних витрат. Зокрема, до таких підрозділів можуть бути віднесені адміністративно-управлінські підрозділи (керівництво, відділ кадрів, планово-економічний відділ, бухгалтерія, відділ статистики тощо), підрозділи загальногосподарського та технічного обслуговування (адміністративно-господарська частина, гараж, підрозділи технічного обслуговування медичного та немедичного обладнання, відділ інформаційних технологій, пральня, харчоблок, стерилізаційне відділення тощо).

Допоміжні медичні підрозділи - структурні підрозділи, які надають основним медичним відділенням допоміжні послуги, пов'язані із забезпеченням діагностики та лікування. До таких підрозділів можуть бути віднесені лабораторії, підрозділи з проведення інструментальних та апаратних діагностичних досліджень, операційні блоки та підрозділи реанімації та інтенсивної терапії, що обслуговують потреби інших (основних) медичних підрозділів, приймальне відділення тощо. Одиницями послуг, вироблених (наданих) цими підрозділами, є, зокрема, лабораторні, морфологічні та патоморфологічні дослідження, інструментальні та апаратні діагностичні дослідження (рентгенологічні, радіологічні, ультразвукові, ендоскопічні тощо), проведені операційні втручання.

Основні медичні підрозділи - структурні підрозділи, які безпосередньо надають пацієнтам медичні послуги зі стаціонарного лікування, під час амбулаторних відвідувань чи у режимі денного стаціонару. Одиницями виміру послуг основних медичних підрозділів є виписані зі стаціонару пацієнти, використані для надання послуг у стаціонарному відділенні ліжко-дні. У випадку консультативно-діагностичного центру / консультативної поліклініки надані послуги вимірюватимуться кількістю наданих консультацій, проведених лабораторних, інструментальних та апаратних діагностичних досліджень, візити амбулаторних пацієнтів тощо. Результатом процесу обліку витрат є забезпечення розрахунку середньої вартості одиниць послуг для кожного основного медичного підрозділу.

Крок 2: Визначення статей видатків, які
включатимуться до розрахунку витрат

Загальний бюджет медичного закладу, на основі якого здійснюється подальший розподіл витрат, охоплює усі витрати закладу з основного та спеціального фондів, за винятком капітальних витрат (капітальний ремонт і закупівля високовартісного обладнання та інших основних засобів). Крім того, до аналізу витрат не включають витрати, що безпосередньо не пов'язані з наданням закладом медичних послуг (витрати клінічних навчальних баз вищих навчальних медичних закладів, що розташовані на базі лікарень, послуги централізованої лабораторії, які заклад надає іншим закладам без грошової компенсації цих послуг з їх сторони, централізований перерозподіл ліків, який здійснюється через заклад охорони здоров'я тощо).

Крок 3: Розподіл прямих витрат між усіма
структурними підрозділами закладу

У межах цього кроку прямі витрати, засновані на фактичній причетності відповідних підрозділів медичного закладу до формування цих витрат, розподіляються між адміністративними підрозділами, допоміжними медичними та основними медичними підрозділами закладу. Прямими витратами є витрати, які за даними бухгалтерського обліку можуть бути безпосередньо віднесені до центру витрат. Статті витрат, класифіковані як прямі витрати, можуть відрізнятися залежно від конкретного закладу, внутрішніх особливостей організації бухгалтерського обліку, рівня розвитку систем електронного збору та обробки даних, на основі яких відповідні заклади бюджетують та відстежують витрати у розрізі структурних підрозділів.

Для забезпечення точності та об'єктивності розрахунків, у всіх закладах охорони здоров'я, що охоплені національною системою збору та аналізу даних про витрати, як прямі витрати класифікуються:

витрати на заробітну плату та пов'язані з нею нарахування;

витрати на лікарські засоби;

витрати на технічне забезпечення та обслуговування (поточний ремонт) високовартісного обладнання.

Прямий облік цих статей витрат має бути передбачений в усіх закладах охорони здоров'я, які використовуватимуть дану Методику. У випадку, якщо медичний заклад не веде бухгалтерський облік зазначених витрат в розрізі підрозділів, необхідно застосувати відповідну внутрішню експертну оцінку для визначення витрат.

Решта витрат можуть не стандартизуватися і класифікуватися як прямі чи непрямі в залежності від можливостей бухгалтерського обліку та наявності у тому чи іншому закладі охорони здоров'я відповідних інформаційних технологій.

Крок 4: Визначення критеріїв розподілу витрат

Цей крок передбачає ухвалення рішення щодо розподілу витрат, які, відповідно до можливостей бухгалтерського обліку, не можуть бути безпосередньо віднесені до центрів витрат. Оскільки безпосереднє віднесення деяких витрат до конкретних підрозділів не є можливим, вони вважаються непрямими витратами та мають розподілятися згідно з оцінкою розрахункової частки кожного підрозділу у загальних витратах, пов'язаних із відповідною статтею. У якості критерію розподілу непрямих витрат застосовується непрямий показник використання певним підрозділом ресурсів, пов'язаних з відповідною статтею витрат.

У разі неможливості прямої оцінки використання ресурсів (а, отже, відсутності інформації щодо точного розміру витрат відповідного підрозділу) необхідно використовувати методологію обліку витрат, аби спочатку віднести непрямі витрати до відповідних підрозділів, а потім віднести загальні витрати адміністративних підрозділів та допоміжних медичних підрозділів до основних медичних підрозділів з метою розрахунку вартості одиниці послуг останніх.

Більшість критеріїв розподілу являє собою певний тип виміру обсягу у натуральному виразі, як-от кількість витрачених ліжко-днів або використовуваних квадратних метрів площі, але можуть використовуватися й інші непрямі показники.

Прикладом елемента непрямих витрат може бути вартість електроенергії. Для віднесення витрат на електроенергію безпосередньо до підрозділів було б необхідно безпосередньо виміряти обсяг споживання електроенергії за допомогою електричних лічильників із зазначенням при цьому кількості споживаних кіловат-годин. Це був би найточніший спосіб визначення вартості електроенергії, яка припадає на певний підрозділ. Однак, медичні заклади, зазвичай, не мають настільки докладних відомостей щодо споживання електроенергії, а, якщо вони і є, то електричні лічильники можуть реєструвати рівень споживання електроенергії разом для декількох підрозділів, об'єднаних загальним місцем розташування. Використання електроенергії у цьому прикладі має розглядатися як непрямі витрати, що вимагає застосування певного непрямого показника оцінки - критерію розподілу - для розподілу витрат за підрозділами.

У випадку споживаної електроенергії загальним критерієм розподілу витрат виступає площа приміщення (наприклад, кількість квадратних метрів) у кожному структурному підрозділі, яка застосовується в якості непрямого показника рівня споживання електроенергії. Це базується на припущенні, що підрозділи, які займають більшу площу, споживають більше електроенергії. Тобто вартість електроспоживання змінюється пропорційно площі, яку займає певний підрозділ у межах всього закладу. В даному випадку критерій розподілу витрат, виражений у квадратних метрах, є непрямим показником оцінки рівня споживання електроенергії структурними підрозділами та використовується для розподілу відповідних витрат на електроенергію.

Нижче, у таблицях 1 та 2 відповідно, наведені рекомендовані критерії розподілу, що використовуються для непрямих витрат у процесі покрокового розподілу витрат згори донизу.

Таблиця 1

Критерії, що рекомендуються до використання на етапі проведення
розподілу непрямих витрат закладу охорони здоров'я, які, відповідно
до можливостей бухгалтерського обліку, не можуть бути
безпосередньо віднесені до центрів витрат, між центрами витрат

Стаття витрат  Критерій 
Матеріали  чисельність персоналу в підрозділах 
Продукти харчування  кількість ліжко-днів у відділеннях стаціонару 
М'який інвентар  чисельність персоналу в підрозділах або кількість ліжко-днів у відділеннях стаціонару 
Послуги зв'язку  кількість міських телефонних ліній у підрозділах 
Послуги з технічного обслуговування ліфтів  підрозділи, які користуються ліфтом 
Послуги з технічного обслуговування медобладнання  вартість медобладнання у підрозділах 
Послуги з технічного обслуговування комп'ютерного обладнання  кількість персональних комп'ютерів у підрозділах 
Дезінфекція  площа приміщень 
Видатки на відрядження  100 % на адміністрацію або за чисельністю персоналу підрозділу, які виїжджають у відрядження 
Вода  Відповідно до показників лічильників води у підрозділах або площа підрозділів 
Електроенергія  відповідно до показників лічильників електроенергії або площа приміщень 
Опалення, газ, вугілля, торф, дрова  об'єм приміщень 
Вивіз сміття  кількість фактичного персоналу в підрозділах або площа приміщень 

Проведення розподілу непрямих витрат закладу охорони здоров'я, за якими не визначені критерії у вищезазначеній таблиці, здійснюється за критеріями, визначеними закладом охорони здоров'я.

Таблиця 2

Критерії, які рекомендуються до використання на етапі
проведення покрокового розподілу витрат адміністративних
та допоміжних медичних підрозділів між підрозділами,
що належать до основних медичних підрозділів

Витрати адміністративних та допоміжних медичних підрозділів  Критерій ступінчатого розподілу витрат 
Адміністративні підрозділи (крім харчоблоку і пральні)  кількість персоналу в основних та допоміжних медичних підрозділах 
Харчоблок  кількість ліжко-днів у відділеннях стаціонару 
Пральня  кількість кілограм білизни, що були здані основними та допоміжними медичними підрозділами до пральні 
Допоміжні медичні підрозділи  дані статистичного обліку про виконані процедури, обстеження, дослідження, операції тощо для основних медичних підрозділів 

Статистичним показником розподілу є фактичне значення, отримане з критерію розподілу, яке використовується для віднесення витрат до відповідного підрозділу. У разі будь-якого статистичного показника розподілу знаменником є загальна кількість ресурсів (значення критерію), а чисельником - кількість ресурсів, споживаних відповідним підрозділом.

Непрямі витрати розподіляються за формулою:

Непрямі витрати розподіляються за формулою для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".

Крок 5: Реалізація процесу покрокового
розподілу витрат зверху донизу

Перед реалізацією процесу покрокового розподілу витрат зверху донизу слід скласти перелік адміністративних і допоміжних медичних підрозділів медичного закладу за таким принципом: діяльність підрозділів, розташованих у цьому переліку вище, має більш загальний характер, і вони "обслуговують" діяльність підрозділів, які розташовані у переліку нижче.

У процесі покрокового розподілу витрат зверху донизу витрати кожного адміністративного та допоміжного медичного підрозділу послідовно відносяться до усіх "нижчих" підрозділів із застосуванням встановленого критерію розподілу. Після розподілу всіх витрат підрозділу між підрозділами нижчого рівня, такий підрозділ надалі не використовується у процесі розподілу, що утворює сходинку у таблиці розподілу витрат.

Розподілені витрати є частками витрат структурних підрозділів, які розташовані вище у переліку з обліку витрат методом покрокового розподілу зверху донизу пропорційно віднесеними до цих підрозділів згідно з критеріями розподілу.

Таким чином, для підрозділу з порядковим номером N частка витрат підрозділу N-k визначається за формулою:

Таким чином, для підрозділу з порядковим номером... для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".

На малюнку 2 наведений фрагмент таблиці покрокового розподілу витрат зверху донизу на прикладі розподілу витрат одного з адміністративних підрозділів між усіма "нижчими" підрозділами лікарні. Витрати підрозділу в рядку "Інші адміністративні підрозділи" розподіляються з використанням критерію розподілу "Загальна кількість персоналу". Даний приклад демонструє, що один і той же критерій використовується не тільки для цього підрозділу, але й для трьох інших адміністративних підрозділів ("Адміністрація" та "Відділ кадрів"), видатки яких були розподілені на попередніх кроках. Над кожним кроком таблиці видно загальну суму критерію розподілу витрат, а всередині кожного кроку - остаточні витрати підрозділу, які мають бути віднесені до нижчих підрозділів із використанням формули, яка наведена вище. Також на даному прикладі видно, що значення критерію розподілу, яке використовується у формулі як знаменник, зменшується на величину кількості персоналу підрозділу на кожному кроці таблиці розподілу. Ця поправка необхідна для забезпечення повного розподілу витрат підрозділу між підрозділами, які розташовані "нижче" за нього.

Малюнок 2. Фрагмент таблиці покрокового
розподілу витрат зверху донизу

Малюнок 2. Фрагмент таблиці покрокового розподілу витрат зверху донизу для ознайомлення знаходиться: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".

Крок 6: Розрахунок та перехресна
перевірка вартості одиниці послуг

Загальна вартість кожного з основних медичних підрозділів розраховується як сума власних загальних видатків і витрат, віднесених з боку кожного адміністративного та допоміжного медичного підрозділу. З використанням загальної кількості ліжко-днів і пролікованих (виписаних) пацієнтів у всіх основних медичних підрозділах лікарні розраховується загальна середня вартість одного ліжко-дня та середня загальна вартість, яка припадає на одного пролікованого (виписаного) пацієнта.

На цьому етапі важливо перевірити правильність розрахунків. Загальна вартість основних медичних підрозділів після розподілу витрат повинна дорівнювати загальному бюджету або загальній сумі витрат всієї лікарні до основних медичних підрозділів лікарні, які припадають на один ліжко-день та на одного виписаного пацієнта. Для амбулаторних пацієнтів обчислюється вартість одного відвідування, для консультативно-діагностичних центрів - вартість лабораторних та інструментальних досліджень, для швидкої медичної допомоги - вартість виїзду карети швидкої допомоги на один виклик тощо.

Додатково до витрат, які припадають на один ліжко-день і на одного виписаного пацієнта, у таблиці розрахунку остаточних показників вартості одиниці послуги можуть міститися дані щодо структури витрат, пов'язаних з лікуванням у кожному основному медичному підрозділі. Структура витрат, пов'язаних з лікуванням, визначається шляхом розрахунку частки найбільш витратних статей бюджету, пов'язаних з вартістю ліжко-дня під час стаціонарного лікування. Наприклад, аналітичний інтерес може викликати визначення частки витрат на заробітну плату, медикаменти та комунальні послуги, а також порівняння отриманої структури витрат у різних підрозділах однієї і тієї ж лікарні чи порівняння показників аналогічних підрозділів у різних лікарнях.

Приклад підсумкової таблиці, що формується на основі розрахунку та перехресної перевірки вартості одиниці послуг, наведено на малюнку 3.

Малюнок 3. Приклад підсумкової таблиці

Назва структурних підрозділів  Бюджет лікарні  Загальні фактичні видатки відділення  510 Ліки  501 Зарплата  512 Продукти харчування  517 Обслуговування мед. обладнання  504 Комунальні витрати  Ліжко-дні  Вибуло хворих  Відділення 
Міська лікарня N 1  23355292  dep_cost  Medicat  salary  food  Med_equ  Utilities  Bed_deys  Gases  Deps 
АГЧ (інж. відділ, гараж, ...)  1257801                   
Клінічна лабораторія  1418349  14967619  341501  11551748  209813  11610  2144996  62666  4893  Суми для стаціонара 
від. Неврологія  1093510  1806797  28276  1340832  34563  1651  309440  10323  956  від. Неврологія 
від. Терапія  1116190  1997152  31954  1494124  37425  2200  324023  11178  797  від. Терапія 
від. Травматологія  1478224  2541705  41470  1923164  31442  1703  431307  9391  677  від. Травматологія 
від. Хірургія  2039600  4535271  153114  3596395  43683  2711  527984  13047  1411  від. Хірургія 
від. Кардіологія  967247  1590221  23167  1156872  29895  1651  292947  8929  712  від. Кардіологія 
від. Опікове  1752438  2496472  63520  2040362  32805  1693  259295  9798  340  від. Опікове 
від. Госпрозрахункове  918498  985574  434995  234713  8266  102633   
Поліклініка  5244582  7402099  366326  6073973  5566  11610  713158   
Загалом:  23355292  23355292  1142822  17860434  215379  31486  2960787  62666  4893  Суми для всієї лікарні 

IV. Розрахунок тарифу послуги з медичного обслуговування

11. Розрахунок тарифу послуги з медичного обслуговування в стаціонарному підрозділі проводиться за формулою:

Тариф = Вартість утримання в стаціонарі + Вартість ЛЗ та ВМП,

де:

- Вартість утримання в стаціонарі - визначається за формулою:

К-ть ЛД * Вартість ЛД,

де:

- К-ть ЛД - кількість ліжко-днів, які пацієнт має перебувати на стаціонарному ліжку (відповідно до затвердженого в лікарні протоколу)

- Вартість ЛД - вартість ліжко-дня у відділені стаціонару, визначений на кроці 6 розділу IV.

- Вартість ЛЗ та ВМП - вартість лікарських засобів (ЛЗ), виробів медичного призначення (ВПМ), необхідних на повний курс лікування пацієнта відповідно до стандарту лікування. До переліку включаються лікарські засоби, вироби медичного призначення та матеріали, необхідні для проведення лабораторних аналізів та інструментальних досліджень, проведення хірургічних втручань, утримання в палаті інтенсивної терапії та в палаті стаціонарного відділення протягом післяопераційного відновлення. Ціна визначається відповідно до результатів проведених лікарнею державних закупівель. Якщо лікарські засоби, вироби медичного призначення або матеріали не були закуплений лікарнею, ціна визначається за середнім показником на ринку України на дату розрахунку тарифу.

Малюнок 4 містить шаблон для розрахунку вартості лікарських засобів, виробів медичного призначення та матеріалів, необхідних на повний курс лікування пацієнта.

Малюнок 4. Шаблон розрахунку вартості ліків та ВМП

Назва заходу  Найменування, форма випуску, дозування, номер випуску упаковки  Одиниця виміру  Кількість  Вартість за одиницю
(грн) 
Сума
(грн) 
1. Лабораторні аналізи та інструментальні дослідження 
           
           
           
             
             
2. Хірургічні втручання 
           
           
           
             
             
3. Утримання в палаті інтенсивної терапії 
           
           
           
             
             
4. Утримання в палаті інтенсивної терапії 
           
           
           
             
             
5. Утримання в палаті стаціонарного відділення 
           
           
           
             
        ВСЬОГО:     

V. Інформаційні та технічні аспекти обліку та
аналізу витрат закладів охорони здоров'я

12. У разі використання учасниками пілотного проекту з метою обліку та аналізу витрат автоматизованих інформаційних систем, технічна та інформаційна платформа цих систем має відповідати методологічному підходу, покладеному в основу цього Примірного положення. При цьому зазначені інформаційні системи мають забезпечувати співставність даних, отриманих у кожному закладі охорони здоров'я, з даними отриманими з інших джерел інформації та баз даних. Зокрема, має бути забезпечена сумісність отриманих результатів з системами, які підтримують формування баз даних з інформацією про виписаних пацієнтів (статистична форма 066/о "Карта хворого, який вибув із стаціонару", затверджена наказом Міністерства охорони здоров'я України від 14 лютого 2012 р. N 110 "Про затвердження форм первинної облікової документації та інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються, у закладах охорони здоров'я незалежно від форми власності та підпорядкування", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28 квітня 2012 р. за N 661/20974).

В. о. начальника Управління
координації центрів реформ Л. Карпінська