ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ

ПОСТАНОВА
від 3 вересня 2015 року N 217

Про Роз’яснення щодо деяких питань формування
нового складу територіальних виборчих комісій та утворення
дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки
і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим,
обласних, районних, міських, районних у містах, сільських,
селищних рад, сільських, селищних,
міських голів та старост сіл, селищ

(Із змінами, внесеними згідно з
Постановами Центральної виборчої комісії
N 247 від 09.09.20
15
N 350 від 18.09.20
15
N 87 від 23.03.20
16
N 111 від 29.05.20
17)

З метою забезпечення однакового застосування на всій території України законодавства про місцеві вибори в частині формування нового складу територіальних виборчих комісій та утворення дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, відповідно до частин першої, третьої, п’ятої статті 3, статей 22, 23, пункту 1 частини першої статті 24 Закону України "Про місцеві вибори", керуючись статтями 11 - 13, пунктом 1 частини другої статті 16, пунктами 4, 5 статті 17, пунктом 9 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Затвердити Роз’яснення щодо деяких питань формування нового складу територіальних виборчих комісій та утворення дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ (додається).

2. Цю постанову надіслати обласним, Київській міській державним адміністраціям для доведення до відома територіальних виборчих комісій після сформування їх нового складу, а також оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії М.ОХЕНДОВСЬКИЙ

Додаток
до постанови Центральної виборчої комісії
від 3 вересня 2015 року N 217

Роз’яснення
щодо деяких питань формування нового складу
територіальних виборчих комісій та
утворення дільничних виборчих комісій,
що здійснюють організацію підготовки і проведення
виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим,
обласних, районних, міських, районних у містах, сільських,
селищних рад, сільських, селищних, міських голів
та старост сіл, селищ

Це Роз’яснення розроблено з метою забезпечення однакового застосування окремих положень Закону України "Про місцеві вибори" (далі - Закон) щодо деяких питань формування нового складу територіальних виборчих комісій та утворення дільничних виборчих комісій, що здійснюють організацію підготовки і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ (далі відповідно - територіальна виборча комісія, дільнична виборча комісія).

1. Виборчі комісії, що формують склад відповідних територіальних виборчих комісій, а також територіальні виборчі комісії, які утворюють дільничні виборчі комісії, повинні неухильно дотримуватися вимог Закону про те, що кандидатури, внесені до складу відповідних виборчих комісій, відхиляються лише у випадках, установлених Законом.

Так, за змістом частини третьої статті 22 Закону кандидатури, внесені до складу територіальної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, зазначеним у статті 21 Закону, порушення вимог частин другої - одинадцятої статті 22 Закону або застосування механізму жеребкування, передбаченого цією статтею.

Кандидатури, внесені до складу дільничної виборчої комісії, можуть бути відхилені лише з підстав їх невідповідності вимогам, зазначеним у статті 21 Закону, порушення вимог частин першої, другої, четвертої та п’ятої статті 23 Закону або застосування механізму жеребкування, передбаченого цією статтею (частина перша статті 23 Закону).

При цьому рішення щодо відхилення кандидатур із зазначених вище підстав не приймається.

2. Відповідно до частини першої статті 21 Закону до складу виборчої комісії, що здійснює підготовку і проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ (далі - місцеві вибори), можуть входити громадяни України, які мають право голосу на цих місцевих виборах.

Громадяни України, які мають право голосу на відповідних місцевих виборах, є виборцями. Відповідно до частини п’ятої статті 3 Закону виборці мають право на участь у роботі виборчих комісій як їх члени.

3. До складу територіальних виборчих комісій можуть входити громадяни України, які мають право голосу згідно зі статтею 70 Конституції України та місце проживання яких зареєстровано:

1) обласної, районної (крім районних в Автономній Республіці Крим), міської (міст обласного значення, міст Києва, Севастополя), районної у містах Києві, Севастополі виборчої комісії - відповідно в межах області, району, міста, району в містах Києві, Севастополі;

2) районної (районів в Автономній Республіці Крим), міської (міст республіканського в Автономній Республіці Крим значення) виборчої комісії - відповідно в межах району, міста;

3) міської (крім міст обласного значення, міст Києва та Севастополя, міст республіканського в Автономній Республіці Крим значення, міст, що входять до складу інших міст), селищної, сільської виборчої комісії - відповідно в межах міста, селища, села;

4) районної в місті (у містах з районним поділом, крім міст Києва та Севастополя) виборчої комісії - в межах району в місті;

5) сільської, селищної, міської (села, селища, міста, що входить до складу іншого міста) виборчої комісії - відповідно в межах села, селища, міста, що входить до складу міста.

У разі непроведення виборів до районної у місті ради до складу районної в місті виборчої комісії можуть входити громадяни України, які мають право голосу згідно зі статтею 70 Конституції України та місце проживання яких зареєстровано в межах міста.

До складу дільничної виборчої комісії на місцевих виборах, що в межах однієї адміністративно-територіальної одиниці проводяться одночасно, можуть входити громадяни України, які мають право голосу згідно зі статтею 70 Конституції України та місце проживання яких зареєстровано в межах села, селища, міста, району в місті, на території яких утворено відповідну виборчу дільницю, дільнична виборча комісія якої забезпечує організацію підготовки і проведення відповідних місцевих виборів.

У разі непроведення виборів до районної у місті ради до складу дільничної виборчої комісії, що утворюється на території району у місті, можуть входити громадяни України, які мають право голосу згідно зі статтею 70 Конституції України та місце проживання яких зареєстровано в межах міста.

У разі непроведення виборів до сільської, селищної, міської ради (села, селища, міста, що входить до складу міста) до складу дільничної виборчої комісії, що утворюється на території села, селища, міста, що входить до складу міста, можуть входити громадяни України, які мають право голосу згідно зі статтею 70 Конституції України та місце проживання яких зареєстровано в межах міста (міста, до складу якого входить село, селище, місто).

(Наприклад, до складу дільничної виборчої комісії, що одночасно забезпечує організацію та проведення виборів депутатів:

обласної, районної, селищної або сільської ради, можуть входити громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України та місце проживання яких зареєстровано в межах відповідного селища або села (в межах одного із селищ, сіл відповідної територіальної громади);

обласної та міської (міста з районним поділом, де не утворені районні в місті ради) ради, - громадяни України, які мають право голосу згідно зі статтею 70 Конституції України та місце проживання яких зареєстровано в межах відповідного міста;

обласної, міської (міста з районним поділом, де утворені районні в місті ради) та районної у місті ради, - громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України та місце проживання яких зареєстровано в межах відповідного району в місті, - у разі проведення виборів до районної в місті ради та в межах міста - у разі непроведення виборів до районної в місті ради;

обласної, міської (міста, до складу якого входить село, селище, місто), а також сільської, селищної, міської ради (села, селища, міста, яке входить до складу міста), - громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України та місце проживання яких зареєстровано в межах відповідного села, селища, міста, що входить до складу міста, - у разі проведення виборів до сільської, селищної, міської ради (села, селища, міста, що входить до складу міста) та в межах міста (до складу якого входить інше село, селище, місто) - у разі непроведення виборів до сільської, селищної, міської ради (села, селища, міста, що входить до складу міста);

Київської міської та районних у місті Києві рад, - громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України та місце проживання яких зареєстровано в межах відповідного району в місті Києві, - у разі проведення виборів до районної в місті Києві ради та в межах міста Києва - у разі непроведення виборів до районної у місті Києві ради).

До складу дільничної виборчої комісії на окремих перших, позачергових, повторних, проміжних, додаткових місцевих виборах можуть входити громадяни України, які мають право голосу згідно зі статтею 70 Конституції України та місце проживання яких зареєстровано:

(Абзац сімнадцятий пункту 3 із змінами, внесеними згідно з Постановою Центральної виборчої комісії N 111 від 29.05.2017)

на виборах депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим - на території Автономної Республіки Крим;

на виборах депутатів обласної ради - на території відповідних районів, міст обласного значення, що входять до складу цієї області;

на виборах депутатів районної ради - на території відповідних сіл, селищ, міст, що входять до складу цього району;

на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, сільського, селищного, міського голови - на території відповідного села, селища, міста;

на виборах старости села, селища - на території відповідного села, селища;

на виборах депутатів районної у місті ради - на території відповідного району в місті.

Таким чином, запропонована до складу територіальної, дільничної виборчої комісії кандидатура особи, яка не відповідає вимогам, зазначеним у цьому пункті Роз’яснення, підлягає відхиленню.

(Пункт 3 в редакції Постанови Центральної виборчої комісії N 350 від 18.09.2015)

4. Право подання кандидатур (з урахуванням обмежень, установлених частиною другою статті 12 Закону) до складу територіальних виборчих комісій мають місцеві організації політичних партій (далі - партія), зазначені у частині другій статті 22 Закону, а саме до складу:

обласної виборчої комісії - обласні організації партій;

районної виборчої комісії - районні організації партій;

міської (міст республіканського в Автономній Республіці Крим, обласного значення, міст Києва, Севастополя) виборчої комісії - міські організації партій;

районної у містах Києві, Севастополі виборчої комісії - районні у містах Києві, Севастополі організації партій;

міської (міст районного значення), селищної, сільської виборчої комісії - районні організації партій;

районної в місті (у містах з районним поділом, крім міст Києва та Севастополя) виборчої комісії - міські організації партій;

сільської, селищної, міської (села, селища, міста, що входить до складу іншого міста) виборчої комісії - міські організації партій, а в разі їх відсутності - організації цих партій вищого рівня.

У разі якщо подання щодо кандидатур до складу виборчих комісій вніс неналежний суб’єкт їх внесення, такі кандидатури відхиляються.

5. Подання щодо кандидатур до складу виборчої комісії вносяться за формами, встановленими постановою Центральної виборчої комісії від 23 березня 2016 року N 86 "Про форми подань щодо кандидатур до складу виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ", на паперовому носії та в електронному вигляд.

(Абзац перший пункту 5 в редакції Постанови Центральної виборчої комісії N 87 від 23.03.2016)

Подання щодо кандидатур до складу виборчої комісії, що вносяться місцевими організаціями партій, зазначеними в частині другій статті 22 та пунктах 1, 2 частини першої статті 23 Закону, повинні бути підписані керівником місцевої організації партії (керівником відповідно республіканської в Автономній Республіці Крим, обласної, районної, міської, районної у місті організації партії та скріплені печаткою цієї місцевої організації партії - суб’єкта подання кандидатур до складу виборчих комісій).

При цьому підпис керівника місцевої організації партії повинен бути скріплений печаткою цієї місцевої організації партії або печаткою місцевої організації цієї партії вищого рівня, зокрема:

районної в Автономній Республіці Крим організації партії - печаткою районної, республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії;

міської (міста республіканського в Автономній Республіці Крим значення, у тому числі міста до складу якого входить інше село, селище, місто) - печаткою міської, республіканської в Автономній Республіці Крим організації партії;

районної організації партії - печаткою районної організації партії, печаткою відповідної обласної організації партії;

міської (міста обласного значення) - печаткою міської, відповідної обласної організації партії;

міської (міста районного значення) - печаткою міської, районної, відповідної обласної організації партії;

районної у місті організації партії - печаткою районної у місті, міської, відповідної обласної організації партії;

районної у містах Києві, Севастополі організації партії - печаткою районної у містах Києві, Севастополі, Київської, Севастопольської міської організації партії;

міської (міста, до складу якого входить інше село, селище, місто) організації партії - печаткою міської (міста, до складу якого входить інше село, селище, місто), відповідної обласної організації партії.

Подання, які вносяться до Центральної виборчої комісії, додатково скріплюються печаткою партії.

Кандидатури, включені до подання щодо кандидатур до складу виборчої комісії, не скріпленого печаткою місцевої організації партії -суб’єкта подання кандидатур до складу виборчої комісії або печаткою місцевої організації партії вищого рівня, підлягають відхиленню.

Кандидатури, включені до подання щодо кандидатур до складу територіальної виборчої комісії, яке вноситься до Центральної виборчої комісії, також не скріпленого печаткою партії або скріпленого двома печатками місцевої організації партії чи двома печатками партії, підлягають відхиленню.

6. Відповідно до частини десятої статті 22, частини четвертої статті 23 Закону до подання щодо кандидатур до складу виборчої комісії додаються:

1) ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи;

2) заяви осіб, запропонованих до складу дільничної виборчої комісії (власноручно написані заяви осіб, запропонованих до складу територіальної виборчої комісії), про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб’єкта подання, згоду виконувати посадові обов’язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії, про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб’єктам подання на відповідних виборах та з обов’язковим зазначенням відомостей про засоби зв’язку (контактний телефон).

Неподання зазначених документів або подання не всіх документів є підставою для відхилення запропонованої кандидатури (запропонованих кандидатур).

(Пункт 6 в редакції Постанови Центральної виборчої комісії N 87 від 23.03.2016)

7. Частиною одинадцятою статті 22, частиною п’ятою статті 23 Закону визначено вичерпний перелік відомостей, що зазначаються у поданні щодо кандидатур до складу виборчої комісії стосовно особи, яка пропонується до складу комісії.

До таких відомостей належать:

1) прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) особи;

2) число, місяць, рік народження;

3) громадянство особи;

4) освіта;

5) місце роботи (заняття), посада;

6) місце проживання (адреса житла) особи, а також контактні телефони;

7) наявність досвіду роботи у виборчих комісіях, комісіях з референдуму (щодо територіальних виборчих комісій - із зазначенням року проведення виборів, референдуму, посади в комісії);

8) відомості про відсутність у особи судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину, яка не погашена або не знята в установленому законом порядку.

У внесеному поданні щодо кандидатур до складу виборчої комісії повинні бути зазначені всі без винятку відомості, передбачені підпунктами 1 - 8 цього пункту.

Незазначення у поданні усіх відомостей або будь-якої частини відомостей, передбачених у підпунктах 1 - 8 цього пункту, щодо особи є підставою для відхилення внесеної кандидатури.

Разом з тим необхідно враховувати, що згідно з частиною дванадцятою статті 22, частиною шостою статті 23 Закону технічні описки та неточності, допущені у поданні, не є підставою для відхилення внесених кандидатур.

Отже, технічні описки та неточності, допущені в зазначених у поданні відомостях щодо особи (неправильне написання прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), числа, місяця, року народження, громадянства, освіти, місця роботи (заняття), адреси житла (найменування населеного пункту, вулиці (проспекту, провулка тощо) номера будинку, квартири особи), у відомостях про наявність досвіду роботи у виборчих комісіях, комісіях з референдуму, про відсутність у особи судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину, яка не погашена або не знята в установленому законом порядку), так само як і технічні описки та неточності, допущені в інших відомостях, передбачених відповідною формою подання, не можуть бути підставою для відхилення внесеної кандидатури.

Враховуючи відсутність у Законі строку для виправлення таких описок та неточностей, вони можуть бути виправлені суб’єктом подання кандидатури до складу комісії у будь-який час до формування складу територіальної (утворення дільничної) виборчої комісії, але не пізніше часу проведення жеребкування щодо включення кандидатур до складу виборчих комісій.

У разі невиправлення суб’єктом подання кандидатури до складу комісії відповідних описок та неточностей відомості щодо прізвища, власного імені (усіх власних імен), по батькові (за наявності), числа, місяця, року народження, громадянства та адреси житла особи під час формування виборчою комісією складу територіальної (утворення дільничної) виборчої комісії вказуються згідно з ксерокопіями першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" (ксерокопіями тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), доданими до внесеного подання.

8. У власноручно написаних заявах осіб, що додаються до подання щодо кандидатур до складу територіальної виборчої комісії (дільничної виборчої комісії - у заяві особи) відповідно до пункту 2 частини десятої статті 22, пункту 2 частини четвертої статті 23 Закону, зазначаються відомості про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб’єкта подання, згоду виконувати посадові обов’язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії, про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб’єктам подання на відповідних виборах та з обов’язковим зазначенням відомостей про засоби зв’язку (контактний телефон).

При цьому в разі якщо заява особи, що пропонується до складу територіальної виборчої комісії, не написана нею власноручно або в заяві до складу територіальної та дільничної виборчої комісії відсутня згода на участь у роботі відповідної виборчої комісії, до складу якої пропонується особа, чи відсутня згода на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб’єкта подання або у разі незазначення особою у такій заяві про ненадання згоди на участь у роботі виборчої комісії іншим суб’єктам подання на відповідних виборах або якщо у заяві відсутні відомості про засоби зв’язку (контактний телефон), така кандидатура відхиляється.

За змістом частини п’ятої статті 3 Закону виборці мають право, зокрема, на участь у роботі виборчих комісій як їх члени, а відтак у разі зазначення особою, яка пропонується до складу виборчої комісії, у поданій нею заяві про згоду на участь у роботі виборчої комісії від відповідного суб’єкта подання без зазначення нею у такій заяві про згоду виконувати посадові обов’язки голови, заступника голови або секретаря виборчої комісії, така заява є достатньою підставою для включення кандидатури до складу виборчої комісії та не може бути підставою для відхилення відповідної кандидатури.

Секретар Центральної виборчої комісії Т.Лукаш