КОНСУЛЬТУЄ МІНІСТЕРСТВО СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ
Департамент державної соціальної допомоги

Про удосконалення програм соціальної підтримки
населення для оплати житлово-комунальних послуг

З метою удосконалення та підвищення ефективності програм соціальної підтримки населення для оплати житлово-комунальних послуг (пільг і субсидій) та з урахуванням результатів надання житлових субсидій в опалювальний період 2015/2016 р. підготовлено зміни до низки нормативно-правових актів.

Ці зміни затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 27.04.2016 р. № 319 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України».

По-перше, передбачено, що громадянам, які мають пільги на оплату житлово-комунальних послуг і звертаються за субсидією, відповідні пільги на період одержання субсидії не нараховуватимуться. Це не призведе до зменшення рівня соціального захисту населення, оскільки субсидії розраховуються з урахуванням пільг на оплату послуг й обсяг обов'язкового платежу за послуги залежить лише від доходів сім'ї.

По-друге, передбачено посилити соціальну підтримку окремих категорій населення, зокрема, дитячих будинків сімейного типу і прийомних сімей та внутрішньо переміщених осіб, оскільки під час призначення субсидії до їхнього сукупного доходу не враховуватимуть відповідно державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покритя витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.

При цьому субсидія дитячим будинкам сімейного типу і прийомним сім'ям призначатиметься за рішеннями районних, районних у містах Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їхнього створення) рад або комісій, які ними утворюються, з урахуванням числа дітей, які фактично проживають у будинку, але не зареєстровані, з моменту створення такого будинку. Раніше такі рішення ухвалювалися комісіями тільки по дитячих будинках сімейного типу і прийомних сім'ях, у яких не менш як рік проживають троє і більше дітей.

Для стимулювання громадян до працевлаштування уточнено переліки та розміри доходів, які застосовуватимуться під час надання субсидії окремим категоріям непрацюючих працездатних осіб, зокрема:

для працездатних осіб (крім осіб, які навчаються за денною формою навчання в загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах і проживають разом з батьками чи іншими членами родини; осіб, призваних на строкову військову службу), середньомісячний дохід яких упродовж періоду, за який визначається сукупний дохід, менший від прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на такий період, у розрахунок субсидії за кожний місяць такого періоду включається місячний дохід на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб у відповідному періоді. При цьому в окремих випадках за рішенням комісій для осіб, які проживають у сім'ях, що опинилися у складних життєвих обставинах, у розрахунок субсидії може включатися місячний дохід на рівні прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб у відповідному періоді;

для громадян, які одержують (одержували) стипендію, соціальні виплати (допомогу при народженні (всиновленні) дитини, до досягнення дитиною трирічного віку, по догляду за дитиною-інвалідом віком до 18 років, інвалідом І чи II групи внаслідок психічного розладу, допомоги по безробіттю) і мають право на одержання субсидії, в тому числі на підставі рішень комісій, під час визначення сукупного доходу осіб, які зареєстровані (фактично проживають) у житловому приміщенні (будинку), враховуються фактичні розміри стипендій та соціальних виплат;

для студентів, які мають батьків, зареєстровані в житловому приміщенні (будинку) самі та навчаються за денною формою навчання в загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах і не одержують стипендії, та осіб, які перебувають на обліку в територіальних органах державної служби зайнятості як безробітні і не одержують допомоги по безробіттю, середньомісячний дохід яких упродовж періоду, за який визначається сукупний дохід, менший від прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на такий період, у розрахунок субсидії за кожний місяць зазначеного періоду включається місячний дохід на рівні прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб у відповідному періоді;

для фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку першої групи, незалежно від одержаних (неодержаних) доходів до сукупного доходу за кожний місяць ураховується дохід на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на відповідний місяць, для фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку другої групи, - трьох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку третьої групи, - чотирьох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб. При цьому не враховується дохід, одержаний самозяйнятою особою, та дохід від підприємницької діяльності, інформацію про які надано ДФС на запит органів соціального захисту населення. Система оподаткування та група платника єдиного податку для спрощеної системи оподаткування визначається на початок місяця, з якого призначається субсидія.

Крім цього, надано можливість подавати заяву і декларацію для призначення субсидії в електронному вигляді засобами телекомунікаційного зв'язку (в тому числі,з використанням електронного цифрового підпису). При цьому в разі отримання надісланих з використанням засобів телекомунікаційних систем заяви та декларації, в яких відсутній електронний цифровий підпис громадянина, субсидія розраховується лише після підпису названих документів у місячний строк; У разі непідписання заяви і декларації в такий строк подаються нові заява і декларація.

Також уточнено випадки проведення перерахунку призначених субсидій органами соціального захисту населення без звернення громадян. Таким чином, відповідний перерахунок провадиться:

у разі зміни цін і тарифів на послуги, для оплати яких призначено субсидію;

установлення Кабінетом Міністрів України нового розміру частки витрат громадян на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива;

установлення рішенням виконавчого органу сільської, селищної, міської ради або місцевої держадміністрації дати початку (закінчення) опалювального періоду, що відрізняється віддати початку (закінчення) опалювального сезону, на який розраховується субсидія, визначена цим пунктом;

отримання за запитом уточненої інформації про склад зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, забезпеченість громадян житловою площею та комунальними послугами, доходи осіб, зазначених п. 7 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.95 р. № 848 у редакції постанови від 22.09.97 р. № 1050 (крім субсидії готівкою на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива);

проведення перерахунку розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі їхнього ненадання або надання не в повному обсязі (за інформацією управителя багатоквартирного будинку, житлово-експлуатаційних організацій, житлово-будівельних (житлових) кооперативів, об'єднань співвласників багатоквартирного будинку та організацій, що надають житлово-комунальні послуги);

зміни соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами;

нарахування плати за послугу з централізованого опалення в разі відсутності засобів обліку теплової енергії з урахуванням фактичної температури зовнішнього повітря відповідно до п. 40-48 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 р. № 630.

Органам соціального захисту населення надано право припиняти виплату призначеної субсидії, якщо під час вибіркового обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства державним соціальним інспектором виявлено ознаки порушення норм законодавства щодо призначення субсидії, які вплинули (могли вплинути) на право призначення субсидії або визначення її розміру.

Крім цього, передбачено за підсумками опалювального сезону невикористані суми субсидії внаслідок економного споживання енергоресурсів повертати до державного бюджету. При цьому з метою стимулювання громадян до економного споживання послуг пропонується частину невикористаної суми субсидії в еквіваленті вартості 100 м3 природного газу або в еквіваленті 150 кВт*год електричної енергії (в разі використання цих джерел енергії для індивідуального опалення) зараховувати як оплату послуг, у тому числі обов'язкової частки платежу домогосподарства, на наступні розрахункові періоди.

Цим рішенням уряду також унесено зміни до Порядку надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім'ї, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.06.2015 р. № 389, а саме:

- до сукупного доходу пільговика включається допомога по безробіттю та інші виплати, що провадяться фондами соціального страхування;

- визначається право пільговика на отримання пільг на 12 місяців (раніше - на шість місяців).

Ухвалення відповідних змін дозволить підвищити ефективність програм соціальної підтримки населення під час оплати житлово-комунальних послуг, зокрема можливість одержання субсидії окремими категоріями громадян, удосконалення порядку обрахунку сукупного доходу для фізичних осіб - підприємців тощо, та збалансувати видатки держбюджету на цю мету.

Директор департаменту,
Віталій МУЗИЧЕНКО

"Праця i зарплата" N 21 (985), 08 червня 2016 р.
Передплатний iндекс: 30214