ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ЛИСТ
31.05.2016 N 11811/6/99-99-15-02-02-15

Щодо визнання господарських операцій
з ціллю трансфертного ціноутворення контрольованими

Державна фіскальна служба України розглянула лист щодо визнання господарських операцій з ціллю трансфертного ціноутворення контрольованими та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повідомляє.

Законом України від 17 липня 2015 року N 609 "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо трансферного ціноутворення" внесено зміни, зокрема, до ст. 39 Кодексу (далі - Законом N 609).

Так, Законом N 609 змінено критерії, відповідно до яких операції визначаються контрольованими.

Для цілей нарахування податку на прибуток підприємств контрольованими операціями є (п.п. 39.2.1.1 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу):

а) господарські операції, що впливають на об’єкт оподаткування сторін (сторони) таких операцій, що здійснюються платниками податків з пов’язаними особами - нерезидентами;

б) зовнішньоекономічні господарські операції з продажу товарів через комісіонерів - нерезидентів.

Для цілей нарахування податку на прибуток підприємств контрольованими також є господарські операції, що впливають на об’єкт оподаткування платника податків, однією із сторін яких є нерезидент, зареєстрований у державі (на території), що включена до переліку держав (територій), затвердженого Кабінетом Міністрів України (п.п. 39.2.1.2 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу).

Вказані господарські операції визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:

річний дохід платника податків від будь-якої діяльності, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 50 млн. грн. (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік;

обсяг таких господарських операцій платника податків з кожним контрагентом, визначений за правилами бухгалтерського обліку, перевищує 5 млн. грн. (за вирахуванням непрямих податків) за відповідний податковий (звітний) рік (п.п. 39.2.1.7 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу).

Оскільки вартісний критерій господарських операцій з кожним контрагентом змінено (встановлено в розмірі 5 млн. грн.), то при заповненні Звіту про контрольовані операції за 2015 рік використовувати відповідь на запитання N 25 Узагальнюючої податкової консультації з окремих питань застосування норм податкового законодавства щодо трансфертного ціноутворення, затвердженої наказом Міністерства доходів і зборів України від 22.11.2013 N 699 (із змінами і доповненнями), неможливо.

Щодо визнання господарської операції контрольованою

Для цілей нарахування податку на прибуток підприємств контрольованими операціями є, зокрема, господарські операції, що впливають на об’єкт оподаткування сторін (сторони) таких операцій, що здійснюються платниками податків з пов’язаними особами - нерезидентами (абзац "а" п.п. 39.2.1.1 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу).

У графах 14, 15 розділу "Відомості про контрольовані операції" Звіту про контрольовані операції, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 18.01.2016 N 8 "Про затвердження форми та Порядку складання Звіту про контрольовані операції", який зареєстровано в Міністерстві юстиції України 04.02.2016 за N 187/28317, зазначається дата переходу прав власності на товари або дата складення акта або іншого документа, оформленого відповідно до вимог чинного законодавства, який підтверджує виконання робіт або надання послуг.

Тобто при визначенні обсягу господарських операцій платника податків з нерезидентом - пов’язаною особою (5 млн. грн.) враховується обсяг операцій з продажу товарів, на які перейшло право власності.

Як зазначено у листі, придбаний товар (клей) використовується у переробці сировини, ввезеній на давальницьких умовах, яка відправляєтья контрагенту як готова продукція.

Отже, повернення товару (клею) не відбувається, і використання відповіді на запитання N 12 Узагальнюючої податкової консультації з окремих питань застосування норм податкового законодавства щодо трансфертного ціноутворення, затвердженої наказом Міністерства доходів і зборів України від 22.11.2013 N 699 (із змінами і доповненнями), для такої операції неможливе.

Водночас зазначаємо, що податкова консультація - це допомога контролюючого органу конкретному платнику податків щодо практичного використання конкретної норми закону або нормативно-правового акта з питань адміністрування нарахування та сплати податків чи зборів, контроль за справлянням яких покладено на такий контролюючий орган (п.п. 14.1.172 п. 14.1 ст. 14 Кодексу).

Податкову консультацію щодо визнання господарських операцій з ціллю трансфертного ціноутворення контрольованими може отримати платник податків, звернувшись до органів фіскальної служби у порядку, встановленому ст. 52 Кодексу.