ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ПОСТАНОВА
20.11.2014 N 826/15152/14

Про визнання бездіяльності протиправною, скасування
рішення та зобов'язання вчинити певні дії

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: головуючого - судді Кармазіна О. А., при секретарі - Тимчук М. Д. (за участю: від позивача - К. Л. Ш. (керівник), від відповідача - Т. С. М. (довіреність [...])), розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Громадської організації "Всеукраїнська спілка працівників торгівлі та послуг "Трудова Співдружність" до Київської міської ради про визнання бездіяльності протиправною, скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії, встановив:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулась Громадська організація "Всеукраїнська спілка працівників торгівлі та послуг "Трудова Співдружність" з позовом до Київської міської ради, в якому позивач просить:

- визнати протиправною бездіяльність Київської міської ради щодо внесення на розгляд сесії від 04.09.2014 р. проекту рішення "Про затвердження Порядку визначення обсягів пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва та внесення змін до деяких рішень Київської міської ради", без оприлюднення проекту регуляторного акта в частині внесення змін до рішення Київської міської ради від 25 грудня 2008 року N 1051/1051 "Про Правила благоустрою міста Києва" та відповідного аналізу регуляторного впливу;

- скасувати рішення Київської міської ради від 04.09.2014 р. N 62/62 "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 24 лютого 2011 року N 56/5443 "Про затвердження Порядку визначення обсягів пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва та внесення змін до деяких рішень Київської міської ради" та деяких рішень Київської міської ради" у частині внесення змін до рішення Київської міської ради від 25 грудня 2008 року N 1051/1051 "Про Правила благоустрою міста Києва" (додаток N 1 до рішення);

- зобов'язати Київську міську раду розглянути зауваження та пропозиції членів ГО "Трудова співдружність" до проекту регуляторного акта та аналізу регуляторного впливу, викладених у листі від 19.09.2014 р. вих. N 440.

Позивач зазначає, що 08.09.2014 р. на офіційному сайті КМДА відповідно до ст. 9 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" оприлюднено проект рішення КМР про внесення змін до рішення Київської міської ради від 25 грудня 2008 року N 1051/1051 "Про Правила благоустрою міста Києва" та наліз регуляторного акта.

19.09.2014 р., як зазначає заявник, члени ГО звернулися до Департаменту міського благоустрою та постійної комісії КМР з питань торгівлі із зауваженнями та пропозиціями до проекту регуляторного акта. Як зазначає позивач, 22.09.2014 р. звернення позивача було отримано та, відповідно, пропозиції підлягають розгляду. У той же час 29.09.2014 р. позивач отримав лист головного розробника проекту, яким повідомлено, що 04.09.2014 р. Київрада прийняла рішення N 62/62 про внесення змін до рішення Київської міської ради від 24 лютого 2011 року N 56/5443, а тому, як зазначено у листі, опрацювання зауважень та пропозицій не відноситься до компетенції департаменту.

Таким чином, як зазначає позивач, за 4 доби до появи на офіційному веб-порталі КМДА повідомлення про оприлюднення проекту рішення КМР про внесення змін до рішення Київської міської ради від 25 грудня 2008 року N 1051/1051 "Про Правила благоустрою міста Києва" та аналізу регуляторного впливу з метою одержання зауважень та пропозицій, зміни до Правил благоустрою міста Києва, про які йдеться в оголошенні від 08.09.2014 р., Київрадою вже розглянути та прийнято рішення N 62/62, яке набуло чинності 24.09.2014 р.

Між тим, як зазначає позивач, проект рішення КМР, за розглядом якого 04.09.2014 р. Київрада прийняла рішення N 62/62, був оприлюднений на веб-порталі КМДА 04.07.2014 р. Згідно оприлюдненого проекту КМР про внесення змін до рішення Київської міської ради від 24 лютого 2011 року N 56/5443, цей проект, як зазначає позивач, не передбачав внесення змін до рішення КМР від 25.12.2008 р. N 1051/1051 "Про правила благоустрою міста Києва". Аналіз регуляторного впливу, як зазначає позивач, також не передбачав внесення змін до рішення КМР N 1051/1051 "Про Правила благоустрою міста Києва".

Таким чином, як зазначає позивач, рішення КМР від 04.09.2014 р. N 62/62, яким внесені зміни до рішення КМР від 25.12.2008 р. N 1051/1051 "Про Правила благоустрою міста Києва", прийнято без оприлюднення проекту регуляторного акта в частині внесення змін до рішення КМР від 25.12.2008 р. N 1051/1051 "Про Правила благоустрою міста Києва" та відповідного аналізу регуляторного впливу.

З посиланням на ст. 36 Закону N 1160 позивач просить задовольнити позову.

Відповідач, з підстав викладених у запереченнях на позов та виходячи з фактичних обставин, пов'язаних з прийняттям спірного акта в оскаржуваній частині, просить у задоволенні позову відмовити, зазначає, що прав позивача не було порушено та дотримано встановлену законодавством процедуру його прийняття.

На підставі ч. 3 ст. 160 КАС України в судовому засіданні 20.11.2014 р. проголошено вступну та резолютивну частини постанови.

Розглянувши наявні в матеріалах справи документи, заслухавши пояснення представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про наступне.

Згідно ч. 2 ст. 21 Закону України "Про громадські об'єднання" (Закон N 4572-VI) громадське об'єднання зі статусом юридичної особи має право: брати участь у здійсненні державної регуляторної політики відповідно до Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

Громадська організація "Всеукраїнська спілка працівників торгівлі та послуг "Трудова співдружність" є громадським об'єднанням в розумінні ст. 1 Закону України "Про громадські об'єднання" (Закон N 4572-VI) зі статусом юридичної особи і, відповідно, є особою, прав та інтересів якої стосується діяльність відповідача як суб'єкта владних повноважень - органу, який приймає регуляторні акти.

Позивачем оскаржується рішення Київської міської ради від 4 вересня 2014 року N 62/62 "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 24 лютого 2011 року N 56/5443 "Про затвердження Порядку визначення обсягів пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва та внесення змін до деяких рішень Київської міської ради" та деяких рішень Київської міської ради", пунктом 2 якого внесено зміни до Правил благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25 грудня 2008 року N 1051/1051, згідно з додатком 1 до цього рішення.

Саме у цій частині оскаржується рішення КМР від 04.09.2014 р. N 62/62.

Рішення опубліковано у газеті "Хрещатик" (2014, 09, N 138).

З аналізу змісту, суті і призначення оскаржуваного рішення та визначення термінів, наведених у ст. 1 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (далі - Закон N 1160-IV), оскаржуваний акт є регуляторним актом.

Вирішуючи спір по суті та виходячи у зв'язку з цим із заявлених позивачем підстав та предмету позову, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 5 вищезгаданого Закону забезпечення здійснення державної регуляторної політики включає, крім іншого: підготовку аналізу регуляторного впливу; оприлюднення проектів регуляторних актів з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань, а також відкриті обговорення за участю представників громадськості питань, пов'язаних з регуляторною діяльністю.

Громадяни, суб'єкти господарювання, їх об'єднання та наукові установи, а також консультативно-дорадчі органи, що створені при органах державної влади та органах місцевого самоврядування і представляють інтереси громадян та суб'єктів господарювання, мають право, зокрема: подавати зауваження та пропозиції щодо оприлюднених проектів регуляторних актів, брати участь у відкритих обговореннях питань, пов'язаних з регуляторною діяльністю (ст. 6 Закону).

Стосовно кожного проекту регуляторного акта його розробником готується аналіз регуляторного впливу.

Аналіз регуляторного впливу готується до оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень та пропозицій (ст. 8 Закону N 1160-IV). Згідно з визначенням термінів, зазначених у ст. 1 Закону N 1160-IV, аналіз регуляторного впливу, це документ, який містить обґрунтування необхідності державного регулювання шляхом прийняття регуляторного акта, аналіз впливу, який справлятиме регуляторний акт на ринкове середовище, забезпечення прав та інтересів суб'єктів господарювання, громадян та держави, а також обґрунтування відповідності проекту регуляторного акта принципам державної регуляторної політики.

Відповідно до положень статті 9 Закону N 1160-IV кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань.

Про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій розробник цього проекту повідомляє у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону.

Проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніше п'яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта.

Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань приймаються зауваження та пропозиції, встановлюється розробником проекту регуляторного акта і не може бути меншим ніж один місяць та більшим ніж три місяці з дня оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу.

Згідно з положеннями ч. 2 ст. 13 Закону повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.

В даному випадку, 04.07.2014 р. на офіційному сайті КМДА за адресою https://kievcity.gov.ua/news/15289.html розміщено "Повідомлення про оприлюднення", в якому зазначено, що відповідно до статті 9 та статті 13 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та з метою одержання зауважень та пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об'єднань, Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повідомляє про оприлюднення проекту регуляторного акта - рішення Київської міської ради "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 24.02.2011 N 56/5443 "Про затвердження Порядку визначення обсягів пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва та внесення змін до деяких рішень Київської міської ради".

У вказаному повідомленні зазначено, що Головним розробником проекту є Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Крім того, зазначено, що проект рішення Київської міської ради "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 24.02.2011 N 56/5443 "Про затвердження Порядку визначення обсягів пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва та внесення змін до деяких рішень Київської міської ради" розміщено в мережі Інтернет за адресою www.kievcity.gov.ua (розділ: "Адміністрація", підрозділ: "Регуляторна діяльність").

Вказується у повідомленні, що метою проекту рішення є: приведення рішення Київської міської ради від 24 лютого 2011 року N 56/5443 у відповідність до вимог чинного законодавства, вирішення питань сплати пайової участі (внеску) в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва під час здійснення роздрібної торгівлі через дрібнороздрібну торговельну мережу шляхом використання автомагазинів, автокафе (автокав'ярень), авторозвозок, автоцистерн, майданчиків для харчування біля стаціонарних закладів ресторанного господарства в місті Києві, спрощення та удосконалення процедури укладання договорів щодо пайової участі в утриманні об'єкта благоустрою шляхом використання порталу містобудівного кадастру м. Києва.

У повідомленні також зазначено, що зауваження та пропозиції приймаються протягом 1 місяця з дати опублікування у письмовому або електронному вигляді Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за адресою: - 01044, м. Київ, вул. Хрещатик, 32 - тел. 044 234 23 62, або електронною поштою за адресою kga.kmda@gmail.com, контактна особа ОСОБА_3

Надалі також викладено проект рішення, аналіз регуляторного впливу щодо питань благоустрою. В оприлюдненому проекті не передбачалося змін до рішення КМР від 25 грудня 2008 р. N 1051/1051 "Про Правила благоустрою міста Києва".

Між тим, 04.08.2014 р. на офіційному сайті КМДА за адресою http://kievcity.gov.ua/news/15584.html оприлюднено оголошення "Інформація щодо проекту рішення Київської міської ради "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 24.02.2011 N 56/5443 "Про затвердження Порядку визначення обсягів пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва та внесення змін до деяких рішень Київської міської ради".

В оголошенні зазначено про оприлюднення для ознайомлення доопрацьовану на підставі пропозицій і зауважень редакцію проекту рішення Київської міської ради "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 24.02.2011 N 56/5443 "Про затвердження Порядку визначення обсягів пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва та внесення змін до деяких рішень Київської міської ради". (/news/15289.html).

Зазначено також посилання на проект в електронному вигляді "Файл документа: Proekt-rishennya-KMR-Payova-uchast-040814.doc".

Зокрема, згідно із доопрацьованим проектом передбачалось внесення змін до Правил благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 N 1051/1051, а саме зміни до Розділу XIII Правил благоустрою міста Києва. Кінцевий строк надання зауважень - 11.08.2014 р.

Окрім того, 22.08.2014 р. на офіційному сайті КМДА за адресою https://kievcity.gov.ua/news/16043.html оприлюднено оголошення "Інформація щодо проекту рішення Київської міської ради "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 24.02.2011 N 56/5443 "Про затвердження Порядку визначення обсягів пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва та внесення змін до деяких рішень Київської міської ради".

Зазначено про оприлюднення для ознайомлення доопрацьовану на підставі пропозицій і зауважень редакцію проекту рішення Київської міської ради "Про внесення змін до рішення Київської міської ради від 24.02.2011 N 56/5443 "Про затвердження Порядку визначення обсягів пайової участі (внеску) власників тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності, засобів пересувної дрібнороздрібної торговельної мережі в утриманні об'єктів благоустрою м. Києва та внесення змін до деяких рішень Київської міської ради". (/news/15289.html, попередня доопрацювана редакція /news/15584.html).

Зазначено також посилання на проект в електронному вигляді "Файл документа: Проект рішення-220814.doc". Кінцевий термін надання зауважень до 29.08.2014 р.

Згідно із доопрацьованим проектом, а саме п. 2 проекту рішення, передбачалось внесення змін до Правил благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25 грудня 2008 року N 1051/1051, згідно з додатком 1, які надалі і знайшли своє відображення у рішенні КМР від 4 вересня 2014 року N 62/62.

Таким чином, проект рішення та аналіз регуляторного впливу були оприлюднені, при цьому, в період з 04.08.2014 р., коли був опублікований доопрацьований проект рішення з урахуванням змін до Правил благоустрою міста Києва, затверджених рішенням Київської міської ради від 25.12.2008 N 1051/1051, а саме змін до Розділу XIII Правил благоустрою міста Києва, всім зацікавленим особам була надана можливість надати свої зауваження та заперечення.

Як вбачається із супроводжуючих проект документів, відповідні пропозиції зацікавлених обговорювалися та розглядалися.

В контексті наведеного слід додати, що відповідно до положень ст. 36 вищезгаданого Закону, регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин: відсутній аналіз регуляторного впливу; проект регуляторного акта не був оприлюднений.

Втім, у даному випадку проект регуляторного акта та аналіз регуляторного впливу були оприлюднені, а відтак не вбачається підстав для висновку щодо наявності у Київради визначених ст. 36 Закону перешкод для прийняття оскаржуваного рішення у спірній частині.

Відтак, враховуючи заявлені підстави позову, судом не встановлено вчинення відповідачем порушень, які б були підставою для скасування оскаржуваного рішення у спірній частині, що, у свою чергу, зумовлює висновок суду про відсутність підстав для задоволення позову, у т. ч. щодо розгляду зауважень позивача від 19.09.2014 р. вих. N 440 до проекту, оприлюдненого 08.09.2014 р.

Так, що стосується пропозицій позивача від 19.09.2014 р. та оприлюднення 08.09.2014 р. на сайті КМДА проекту змін до рішення КМР N 1051/1051 від 25 грудня 2008 року, тобто після прийняття оскаржуваного рішення про внесення до нього змін, то, як вбачається з проекту, він спрямований на подальше удосконалення правил регулювання, встановлених рішенням КМР N 1051/1051 від 25 грудня 2008 року з урахуванням змін, внесених рішенням КМР від 4 вересня 2014 року N 62/62.

Із змісту зауважень та пропозицій, сформованих у листі позивача від 19.09.2014 р., вбачається, що ці пропозиції стосуються проекту, оприлюдненого 08.09.2014 р. та, відповідно, підлягають розгляду в межах обговорення та висловлення пропозицій саме щодо цього проекту (від 08.09.2014 р.) та не стосуються проекту змін до рішення рішенням КМР N 1051/1051 від 25 грудня 2008 року, які були прийняті 04.09.2014 р.

З урахуванням наведеного суд не вбачає підстав для висновку про порушення прав позивача в контексті пункту три позовних вимог щодо розгляду пропозицій відносно проекту, оприлюдненого 08.09.2014 р, які, як вбачається з листа від 21.10.2014 р. N 08/286-93, направлені для розгляду, у зв'язку з чим суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позову і в цій частині.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При цьому, частиною 1 статті 71 КАС України установлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 71 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Враховуючи наведене у сукупності, суд, в контексті заявлених підстав та предмету позову, не вбачає підстав для визнання протиправними дій відповідача щодо внесення на розгляд спірного рішення в оспорюваній частині, не вбачає підстав для скасування цього рішення в оскаржуваній частині та не вбачає підстав для задоволення позову в частині пункту три позовних вимог, у зв'язку з чим у задоволенні позову слід відмовити у повному обсязі.

Керуючись вимогами статей 69 - 71, 94, 158 - 163, 167, 171, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва постановив:

У задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Постанова набирає законної сили в строк і порядку, передбачені статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України. Постанова може бути оскаржена за правилами, встановленими ст. ст. 185 - 187 КАС України.

Суддя: О. А. Кармазін