Оновлені правила державних закупівель
(коментар до Закону України від 15.09.2015 р. № 679-VIII, далі - Закон № 679)
До Закону України «Про здійснення державних закупівель» від 10.04.2014 р. № 1197-VII (далі - Закон про закупівлі) внесено низку так званих «антикорупційних» змін Законом № 679. Тож тепер суттєво розширені можливості учасників закупівель, а також змінено повноваження державних органів в сфері державних закупівель. Але про все за чергою...
Нові визначення у Законі про закупівлі
Їх наведено у ст. 1 Закону про закупівлі й деякі з них уточнено й деталізовано, зокрема визначення:
- генерального замовника тепер воно включає орган місцевого самоврядування;
- замовника - це органи державної влади, органи місцевого самоврядування та органи соціального страхування та захисту, створені за участю держави, а також юридичні особи (підприємства, установи, організації) та їх об'єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі за наявності однієї з таких ознак: юрособа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів; органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юрособи; у статутному капіталі юрособи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків;
- «забезпечення виконання договору про закупівлю» та «забезпечення пропозиції конкурсних торгів» тепер надаються лише у вигляді гарантії, застави, завдатку, депозиту (тобто тепер немає можливості встановлювати забезпечення у вигляді поруки, договору страхування);
- оголошення про результати процедури закупівлі більше не містить повідомлення про відміну торгів або визнання їх такими, що не відбулися, повідомлення про відміну переговорної процедури закупівлі.
Також введено нове поняття «моніторинг закупівлі» - це аналіз дотримання замовником законодавства у сфері державних закупівель на всіх стадіях процедури закупівлі шляхом систематичного спостереження (у т. ч. із застосуванням електронних засобів) за інформацією, розміщеною на офіційному веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель, або отримання від замовника відповідної інформації. А саму функцію моніторингу передано від Мінеконом-розвитку до Держфінінспекції.
Зверніть увагу!
Моніторинг здійснюється виключно щодо інформації, розміщеної на офіційному веб-порталі Уповноваженого органу.
Збільшили вартісні межі предмета закупівель
Так суттєво підняли вартісні межі предмета закупівлі, за досягнення яких потрібно обов'язково проводити процедури закупівлі. Відтепер Закон про закупівлі застосовується при закупівлі товарів, робіт та послуг, якщо вартість закупівлі товару (товарів), послуги (послуг) дорівнює або перевищує 200 тис. грн, а робіт - 1,5 млн грн.
Процедури запиту цінових пропозицій замовник здійснює для закупівель щодо товарів і послуг, для яких існує постійно діючий ринок, за умови, якщо їх вартість не перевищує 500 тис. грн.
Повноваження та функції держорганів у сфері закупівель
Для Мінекономрозвитку, як уповноваженого органу, майже нічого не змінилось, його лише позбавили функції моніторингу закупівель та вжиття заходів щодо забезпечення ефективного та раціонального використання бюджетних коштів, максимальної їх економії під час здійснення держзакупівель.
У функціях органу оскарження (Антимонопольного комітету України) не змінилось нічого, але порядок розгляду скарг (ст. 18 Закону по закупівлі) зазнав значних змін.
Держказначейство більше не вимагатиме документального підтвердження інформації про розміщення необхідних документів на веб-порталі Уповноваженого органу. Тепер до здійснення оплати за договором про закупівлю Держказначейство перевіряє наявність оригіналу договору про закупівлю, наданого замовником, річного плану закупівель та звіту про результати проведення процедури закупівлі, які підтверджують проведення процедури закупівлі, за результатами якої укладено договір про закупівлю. Перевірка цих документів (крім оригіналу договору про закупівлю) здійснюється шляхом перегляду документів, розміщених на веб-порталі Уповноваженого органу.
Держфінінспекція отримала функцію моніторингу закупівель, але для цього ще має бути затверджено порядок моніторингу закупівель.
Оприлюднення інформації про закупівлю
Зміни до документації конкурсних торгів, кваліфікаційної документації або запиту цінових пропозицій та роз'яснення до них (за наявності) оприлюднюють на веб-порталі Уповноваженого органу протягом одного робочого дня з дня прийняття рішення про їх внесення або надання роз'яснень.
Тепер оприлюднюється і протокол оцінки пропозицій конкурсних торгів (цінових пропозицій) - протягом трьох робочих днів з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі.
Оголошення про результати процедури закупівлі тепер є одночасним повідомленням не лише про укладення договору, а й про неукла-дення договору та оприлюднюється не пізніш як через сім днів з дня укладення (неукладення) договору про закупівлю або прийняття рішення про відміну торгів (переговорної процедури закупівлі) чи визнання їх такими, що не відбулися.
Оголошення про проведення процедури закупівлі та про результати процедури закупівлі оприлюднюються на веб-порталі Уповноваженого органу англійською мовою, якщо очікувана вартість закупівлі перевищує суму, еквівалентну: для товарів і послуг - 133 тис. євро; для робіт - 5 млн 150 тис. євро (ч. 4 ст. 10 Закону про закупівлі).
Подання документів і інформації учасником
Замовник у документації конкурсних торгів, запиті цінових пропозицій може зазначити, що інформація про відсутність підстав, визначених у ч.ч. 1 і 2 ст 17 Закону про закупівлі, надається в довільній формі. Тепер виключно для учасника-переможця визначається спосіб документального підтвердження відсутності підстав, передбачених п.п. 1, 2, 4, 5 і 7 ч. 1 та п. 1 ч. 2 ст. 17 Закону про закупівлі.
Зверніть увагу!
Документи на підтвердження вимог ст. 17 Закону про закупівлі надаються у довільній формі!
Переможець торгів у строк, що не перевищує 10 днів (5 днів - для скороченої процедури або за запитом цінових пропозицій) з дати оприлюднення на веб-порталі Уповноваженого органу повідомлення про акцепт пропозиції конкурсних торгів, повинен подати замовнику документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених ч.ч. 1 і 2 ст. 17 Закону про закупівлі.
Замовник тепер не вимагає від учасника документів та інформації, які підтверджують відсутність підстав, визначених п. 1 і 6 ч. 1 ст. 17 Закону про закупівлі, а також інформації, що міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
Уповноважений орган щорічно до 20 січня повинен оприлюднити інформацію про перелік відкритих єдиних державних реєстрів, доступ до яких є вільним, на веб-порталі КМУ Уповноваженого органу. Також Закон про закупівлі передбачає прийняття порядку видачі єдиного документа, що підтверджує відповідність учасника вимогам, визначеним ч.ч. 1 і 2 ст. 17 Закону про закупівлі.
Внесення змін до документації
Нарешті уточнено з якого моменту продовжувати строк для розкриття пропозицій конкурсних торгів у разі внесення змін до документації конкурсних торгів. Так, замовник має право з власної ініціативи чи за результатами звернень внести зміни до документації конкурсних торгів, продовживши строк подання та розкриття пропозицій конкурсних торгів не менше ніж на сім робочих днів з дня оприлюднення таких змін на веб-порталі Уповноваженого органу, та повідомити письмово протягом одного робочого дня з дня прийняття рішення про внесення зазначених змін усіх осіб, яким було видано документацію конкурсних торгів.
Ще один позитивний момент у тому, що тепер передбачено можливість внесення змін у процедуру запиту цінових пропозицій з продовженням строку подання та розкриття цінових пропозицій не менше ніж на п'ять робочих днів з дати оприлюднення таких змін, та повідомленням протягом одного робочого дня з дня прийняття рішення про внесення зазначених змін усім особам, яким було надіслано запит цінових пропозицій.
Строки подання пропозицій конкурсних торгів
Для відкритих торгів: строк для подання пропозицій конкурсних торгів не може бути меншим, ніж 20 робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення процедури відкритих торгів на веб-порталі Уповноваженого органу.
У разі, якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється на англійській мові строк для подання пропозицій конкурсних торгів не може бути меншим, ніж 40 днів з дня його оприлюднення.
Для двоступеневих торгів та попередньої кваліфікації: на першому етапі строк подання учасниками попередніх пропозицій конкурсних торгів становить не менше ніж 30 днів з дня оприлюднення оголошення про проведення двоступеневих торгів на веб-порталі Уповноваженого органу.
У разі, якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється на англійській мові, строк подання учасниками попередніх пропозицій конкурсних торгів становить не менше ніж 40 днів з дня його оприлюднення. Строк подання пропозицій конкурсних торгів на другому етапі становить не менше 15 днів з дня повідомлення учасника про результати першого етапу.
Розкриття пропозицій конкурсних торгів
Під час розкриття пропозицій конкурсних торгів тепер перевіряють і оголошують наявність чи відсутність усіх необхідних документів, передбачених документацією конкурсних торгів. Також оголошують найменування та місцезнаходження кожного учасника, ціну кожної пропозиції конкурсних торгів або частини предмета закупівлі (лота).
На вимогу учасників або їх уповноважених представників, а також представників засобів масової інформації та уповноважених представників громадських об'єднань, замовник зобов'язаний продемонструвати зміст документа, що містить інформацію про ціну, наявність чи відсутність усіх необхідних документів, передбачених документацією конкурсних торгів. Зазначену інформацію вносять до протоколу розкриття пропозицій конкурсних торгів.
Відмова в участі у процедурі закупівлі
Замовник приймає рішення про відмову учаснику, учаснику попередньої кваліфікації в участі у процедурі закупівлі, попередній кваліфікації учасників та зобов'язаний відхилити пропозицію конкурсних торгів (кваліфікаційну, цінову пропозицію) учасника (учасника попередньої кваліфікації) у разі, якщо, зокрема відомості про юрособу, яка є учасником або учасником попередньої кваліфікації, внесено до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення. Однак, ця норма діятиме з моменту початку функціонування Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні або пов'язані з корупцією правопорушення, а поки що діє стара норма.
Також замовник приймає рішення про відмову учаснику якщо у Єдиному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців відсутня інформація, передбачена ч. 2 ст. 17 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців» від 15.05.2003 р. № 755-ІV про кінцевого бенефіціарного власника (контролера) юрособи - резидента України, яка є учасником (учасником попередньої кваліфікації) та юрособа, яка є учасником або учасником попередньої кваліфікації, не має антикорупційної програми чи уповноваженого з реалізації антикорупційної програми, якщо вартість закупівлі товару, послуги або робіт дорівнює або перевищує 20 млн грн.
Порядок оскарження процедур закупівлі
Нарешті врегульовано питання щодо строків подання скарг на різних етапах проведення процедури закупівлі, а саме до та після розкриття пропозицій конкурсних торгів.
Скарги подають до органу оскарження не пізніше 10 днів з дня, коли суб'єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення його прав чи законних інтересів прийнятим рішенням, дією чи бездіяльністю замовника, генерального замовника, але до дня укладення договору про закупівлю.
Скарги, які стосуються документації конкурсних торгів (кваліфікаційної документації, запиту цінових пропозицій), можна подавати у будь-який строк після оприлюднення оголошення про їх проведення, але не пізніше ніж за чотири дні до дати, встановленої для подання пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних пропозицій), та не пізніше ніж за три дні до дати, встановленої для подання цінових пропозицій.
Скарги з приводу прийнятих рішень, дії чи бездіяльності замовника, генерального замовника, які відбулися до закінчення строку, встановленого для подання пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних пропозицій), подаються не пізніше ніж за чотири дні до дати, встановленої для подання пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних, цінових пропозицій), та не пізніше ніж за три дні до дати, встановленої для подання цінових пропозицій.
Якщо до документації конкурсних торгів (кваліфікаційної документації, запиту цінових пропозицій) замовник вносив зміни, після закінчення строку, встановленого для подання пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних пропозицій, цінових пропозицій) в оголошенні про їх проведення, не підлягають оскарженню положення документації, до яких зміни не вносилися.
Якщо до органу оскарження було подано скаргу щодо оскарження положень документації конкурсних торгів (кваліфікаційної документації, запиту цінових пропозицій), за результатами якої органом оскарження було прийнято одне чи кілька рішень по суті, після закінчення строку, встановленого для подання пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних пропозицій, цінових пропозицій) в оголошенні і про їх проведення, не підлягають оскарженню ті положення документації, щодо яких скаргу до закінчення цього строку суб'єктами не було подано.
Після закінчення строку, встановленого для подання пропозицій конкурсних торгів (кваліфікаційних пропозицій, цінових пропозицій) в оголошенні про їх проведення, скарги можуть подаватись лише щодо змін до документації, внесених замовником.
Відтепер суб'єкт оскарження подаючи скаргу до органу оскарження повинен зазначити ще й обґрунтування наявності порушених прав та охоронюваних законом інтересів з приводу рішення, дії чи бездіяльності замовника, генерального замовника, що суперечать законодавству у сфері державних закупівель і внаслідок яких порушено право чи законні інтереси такої особи.
Формальне порушення - нова категорія
Це абсолютно нове поняття у законодавстві з держзакупівель. Тепер, документація конкурсних торгів має містити опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх пропозицій.
Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов'язані з оформленням пропозиції конкурсних торгів та не впливають на зміст пропозиції, а саме - відсутність нумерації сторінок, підписів, печаток на окремих документах, технічні помилки та описки.
Додаткові права учасників
У разі якщо учасник, пропозиція конкурсних торгів якого відхилена, вважає недостатньою аргументацією, зазначену в повідомленні, такий учасник може повторно звернутися до замовника з вимогою надати додаткову інформацію про причини невідповідності його пропозиції умовам документації конкурсних торгів, зокрема технічній специфікації та/або його невідповідності кваліфікаційним критеріям, а замовник зобов'язаний надати йому відповідь з такою інформацією не пізніше ніж через п'ять днів з дня надходження такого звернення.
Учасник, пропозиція конкурсних торгів якого не була акцептована та не визнана найбільш економічно вигідною за результатами оцінки, може звернутися до замовника з вимогою щодо надання інформації про пропозицію, визнану найбільш економічно вигідною за результатами оцінки, у т. ч. щодо зазначення її переваг порівняно з пропозицією учасника, який надіслав звернення, а замовник зобов'язаний надати йому письмову відповідь не пізніше ніж через п'ять днів із дня надходження такого звернення.
Переговорна процедура закупівлі
Змінено підстави, що давали підстави для застосування цієї процедури у разі нагальної потреби для здійсненні закупівлі у зв'язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, що унеможливлюють дотримання замовниками строків для проведення процедур конкурсних торгів.
Тепер такі підстави виникають:
- у разі нагальної потреби у здійсненні закупівлі у зв'язку з виникненням особливих економічних чи соціальних обставин, а саме пов'язаних з негайною ліквідацією наслідків надзвичайних ситуацій;
- у зв'язку з особливим періодом, якщо замовником виступає Міністерство оборони України та його розвідувальний орган, Міністерство внутрішніх справ України, Служба безпеки України, Національна гвардія України, Державна прикордонна служба України, Служба зовнішньої розвідки України, Державна служба спеціального зв'язку та захисту інформації України, Державна служба України з надзвичайних ситуацій та інші військові формування та/або частини,
- наданням у встановленому порядку Україною гуманітарної допомоги іншим державам.
Одночасно розширено кількість підстав для відміни переговорної процедури закупівлі. Переговорна процедура закупівлі відміняється:
- якщо замовник допустив порушення порядку оприлюднення інформації про застосування переговорної процедури закупівлі, визначеного Законом про закупівлі, та/або порушення, які вплинули на об'єктивність визначення переможця процедури закупівлі;
- у разі неможливості усунення порушень, які виникли через виявлені порушення законодавства з питань державних закупівель;
- за відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг;
- у разі скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг.
- якщо учасник не підписав договір про закупівлю у строк, установлений замовником під час проведення переговорів з учасником (учасниками) переговорної процедури закупівлі.
Переговорна процедура закупівлі може бути відмінена замовником частково (за лотом).
Внесення змін до договору про закупівлю
Так у п. 7 ч. 5 ст. 40 внесено ще одну умову, яка дозволяє змінювати істотні умови договору про закупівлю н до виконання зобов'язань сторонами в повному обсязі, крім випадків у разі зміни показників Platts, якщо у договорі про закупівлю передбачена змінаціни залежно від зміни таких показників.
Відповідно до інформації, розміщеної в мережі інтернет, компанія Platts є провідним світовим постачальником інформації про енергоносії, продукції нафтохімії, металургії та сільського господарства, одним з головних джерел еталонних оцінок по ринках згаданих товарів.
Інші зміни та нововведення
Комітет з конкурсних торгів. Тепер рішення комітету з конкурсних торгів слід оформлювати протоколом, у якому відображати результати поіменного голосування членів комітету, присутніх на засіданні, з кожного питання.
Рамкові угоди тепер укладатимуть лише за процедурою відкритих торгів, а за процедурами двоступеневих торгів та попередньої кваліфікації - ні.
Електронні документи
Подання інформації під час проведення процедури закупівлі здійснюється у письмовій формі, а у випадку, використання електронних засобів з метою подання пропозицій конкурсних торгів, кваліфікаційних та цінових пропозицій та здійснення їх оцінки - у вигляді електронного документа з урахуванням вимог законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» від 22.05.2003 р. № 851-IV і «Про електронний цифровий підпис» від 22.05.2003 р. № 852-IV.
