МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ
НАКАЗ
23.06.2015 N 748
Про затвердження Змін до Інструкції з організації взаємодії
органів досудового розслідування з іншими органами
та підрозділами внутрішніх справ у попередженні,
виявленні та розслідуванні кримінальних правопорушень
Відповідно до пунктів 9, 11 Положення про Міністерство внутрішніх справ України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 серпня 2014 року N 401, з метою підвищення ефективності службової діяльності органів досудового розслідування, забезпечення належного рівня взаємодії з оперативними підрозділами органів внутрішніх справ України наказую:
1. Затвердити Зміни до Інструкції з організації взаємодії органів досудового розслідування з іншими органами та підрозділами внутрішніх справ у попередженні, виявленні та розслідуванні кримінальних правопорушень, затвердженої наказом МВС від 14 серпня 2012 року N 700 (зі змінами), що додаються.
2. Контроль за виконанням цього наказу покласти на заступників Міністра внутрішніх справ України відповідно до розподілу функціональних обов'язків.
Міністр А. Б. Аваков
Затверджено
Наказ Міністерства
внутрішніх справ України
23.06.2015 N 748
Зміни
до Інструкції з організації взаємодії органів досудового розслідування
з іншими органами та підрозділами внутрішніх справ у попередженні,
виявленні та розслідуванні кримінальних правопорушень
1. Доповнити підпунктом 1.3.6 такого змісту:
"1.3.6. Здійснення співробітниками оперативних підрозділів своїх повноважень за зональним або лінійним принципом, а дільничними інспекторами міліції - за зональним принципом.
Зональний принцип - закріплення за конкретним співробітником структурного підрозділу частини території обслуговування (адміністративної зони, адміністративної дільниці), на якій він здійснює профілактику, виявлення та документування кримінальних правопорушень.
Лінійний принцип - закріплення за конкретним співробітником структурного підрозділу окремого напряму оперативно-службової діяльності".
2. Доповнити пунктами 1.5 - 1.9 такого змісту:
"1.5. Швидке та повне розслідування і розкриття кримінальних правопорушень досягається шляхом поєднання зусиль усіх органів та підрозділів органів внутрішніх справ, забезпечення належного рівня їх взаємодії, відповідно до вимог законодавства щодо отримання, збирання, накопичення та використання інформації про осіб, причетних до вчинення кримінальних правопорушень, а також події і факти, які можуть сприяти їх розслідуванню і розкриттю, що є невід'ємним завданням для всіх без винятку працівників органів внутрішніх справ.
Безпосередню організацію роботи зі збору інформації про осіб, причетних до вчинення кримінальних правопорушень, а також події та факти, які можуть сприяти їх розслідуванню і розкриттю, та контроль за перевіркою зазначеної інформації здійснює керівник органу внутрішніх справ.
1.6. Комплексне використання сил і засобів усіх підрозділів органів внутрішніх справ під час розслідування та розкриття кримінальних правопорушень організовують начальники головних управлінь, управлінь МВС України (далі - ГУМВС, УМВС), міських, районних, міськрайонних, лінійних органів внутрішніх справ (далі - міськрайліноргани) на засадах централізації управління ними, координації вжитих заходів і забезпечення належної взаємодії.
1.7. Збір працівниками органів внутрішніх справ інформації про осіб, причетних до вчинення кримінальних правопорушень, а також події і факти, які можуть сприяти їх розкриттю та досудовому розслідуванню, здійснюється як у процесі виконання своїх основних службових обов'язків, так і під час неформального спілкування з громадянами в службовий та неслужбовий час. Отриману інформацію працівники органів внутрішніх справ зобов'язані письмово доповідати безпосереднім керівникам для її подальшої доповіді начальникові міськрайліноргану, ГУМВС, УМВС та передавання начальникам органу досудового розслідування і кримінальної міліції для використання під час розкриття та досудового розслідування кримінальних правопорушень.
1.8. Начальники органу досудового розслідування та кримінальної міліції забезпечують збирання, накопичення, систематизацію отриманої інформації та здійснюють її перевірку з метою встановлення осіб, причетних до вчинення кримінальних правопорушень, а також подій і фактів, які можуть сприяти їх розкриттю та досудовому розслідуванню.
1.9. Головними службами, які виконують основні обов'язки з розкриття та досудового розслідування органами внутрішніх справ кримінальних правопорушень та відповідають за кінцевий результат цієї роботи, є органи досудового розслідування та підрозділи кримінальної міліції.
Інші підрозділи органів внутрішніх справ у межах своєї компетенції забезпечують здійснення заходів, спрямованих на отримання інформації про осіб, причетних до вчинення кримінальних правопорушень, а також події і факти, які можуть сприяти їх розкриттю та досудовому розслідуванню.
Отриману інформацію про осіб, причетних до вчинення кримінальних правопорушень, а також події і факти, які можуть сприяти їх розкриттю та досудовому розслідуванню, працівники органів внутрішніх справ доповідають безпосередньому керівникові, який після ознайомлення з нею складає ініціативний рапорт із зазначенням змісту такої інформації та подає його начальникові органу внутрішніх справ для розгляду та надання доручення начальникам органу досудового розслідування і кримінальної міліції про використання цієї інформації під час розкриття та досудового розслідування кримінального правопорушення.
Ініціативні рапорти реєструються в журналах вихідної кореспонденції канцелярії (секретаріаті) підрозділу, працівник якого отримав інформацію, та у журналах вхідної кореспонденції канцелярії (секретаріаті) органу досудового розслідування та підрозділу кримінальної міліції, якому начальником органу внутрішніх справ доручено її перевірку під час розкриття та досудового розслідування кримінальних правопорушень.
У разі заведення оперативним підрозділом органу внутрішніх справ контрольно-наглядової справи за фактом учинення особливо тяжкого та тяжкого злочину копія такого ініціативного рапорту обов'язково долучається до матеріалів цієї справи.
Облік участі служб і підрозділів органів внутрішніх справ у встановленні осіб, причетних до вчинення кримінального правопорушення, та результати використання інформації, викладеної в ініціативних рапортах під час досудового розслідування і розкриття кримінальних правопорушень, здійснюється підрозділами інформаційно-аналітичного забезпечення шляхом формування відповідного звіту".
3. Пункт 2.3 після слів "у повному складі" доповнити словами "та в залежності від обставин та характеру вчиненого діяння інших працівників органу внутрішніх справ, а також забезпечує прибуття відповідного співробітника оперативного підрозділу, дільничного інспектора міліції залежно від зони обслуговування та лінії роботи".
4. Після пункту 2.3 доповнити новим пунктом 2.31:
"2.31. Після надходження до органу внутрішніх справ інформації про вчинення кримінального правопорушення та внесення інформації до ЄРДР під керівництвом начальника територіального органу здійснюється комплекс першочергових заходів та невідкладних слідчих дій, спрямованих на встановлення особи, яка вчинила кримінальне правопорушення, та з'ясування всіх обставин події.
Першочергові заходи та невідкладні слідчі дії передбачають:
проведення огляду місця події з метою отримання первинної інформації про кримінальне правопорушення і осіб, які до нього причетні, та визначення напрямків пошуку правопорушників;
переслідування і затримання правопорушників за наявними слідами або напрямками, указаними потерпілими і очевидцями, організація загороджувальних заходів, у тому числі в місцях можливого перебування або появи правопорушників;
проведення оперативних заходів у місцях скупчення осіб, схильних до вчинення правопорушень і збуту викраденого майна;
виявлення свідків та очевидців події, опитування з цією метою громадян, які мешкають або працюють поблизу місця вчиненого діяння, а також осіб, які могли перебувати на шляхах можливого переміщення правопорушника до місця події та від нього;
проведення поквартирного чи подвірного обходу для збирання відомостей про подію та обстеження місцевості в районі вчинення кримінального правопорушення з метою виявлення загублених, викинутих правопорушником знарядь учиненого діяння, інших предметів і додаткових джерел інформації про подію і осіб, які вчинили кримінальне правопорушення;
орієнтування особового складу органів внутрішніх справ на території обслуговування, на якій учинено кримінальне правопорушення, та суміжних територіях, військових нарядів Національної гвардії, що залучаються до охорони громадського порядку, а за необхідності - представників громадськості про характер, час, місце і спосіб учинення кримінального правопорушення, кількість осіб, які його вчинили, їх зовнішність, прикмети викрадених речей і цінностей та про інші відомості, що мають значення для встановлення і розшуку правопорушників;
використання можливостей інформаційно-пошукових систем, а також засобів масової інформації;
перевірку осіб, які перебувають на обліках органів внутрішніх справ: раніше судимих, насамперед за кримінальні правопорушення, аналогічні вчиненому, або стосовно яких здійснюється досудове розслідування за вчинення інших кримінальних правопорушень, аналогічних вчиненому, і щодо яких не обрано запобіжний захід у вигляді тримання під вартою; осіб, які перебувають під адміністративним наглядом або формально під нього підпадають; звільнених від кримінальної відповідальності або стосовно яких застосовано покарання, не пов'язані з позбавленням волі; осіб, які вживають наркотичні засоби, неповнолітніх, злісних порушників громадського порядку, а також інших осіб, про яких є інформація про причетність до вчинення схожих кримінальних правопорушень або про висловлювання намірів їх учинити.
Якщо в результаті проведених першочергових заходів і невідкладних слідчих дій не встановлено особу, яка вчинила кримінальне правопорушення, начальник територіального органу внутрішніх справ організовує і забезпечує подальшу роботу з розкриття цього кримінального правопорушення".
5. У першому реченні пункту 2.6 після слів "члени СОГ" доповнити словами "та інші задіяні працівники органу внутрішніх справ, а також відповідні співробітники оперативного підрозділу, дільничний інспектор міліції".
6. Друге речення у підпункті 2.7.4 викласти в такій редакції:
"Надає письмові доручення співробітникам оперативних підрозділів та дільничним інспекторам міліції про проведення процесуальних дій у кримінальному провадженні".
7. Підпункт 2.8.2 доповнити реченням такого змісту:
"Використовує наявні джерела оперативної інформації з метою розкриття кримінального правопорушення".
8. Доповнити новими пунктами 2.10 і 2.11 такого змісту:
"2.10. Дільничний інспектор міліції:
2.10.1. До прибуття СОГ забезпечує охорону місця події, збереження слідів учиненого кримінального правопорушення та в разі необхідності організовує надання невідкладної медичної допомоги потерпілим особам.
2.10.2. З'ясовує обставини вчиненого кримінального правопорушення, установлює свідків, очевидців події, прикмети правопорушників, збирає інші відомості, що можуть бути використані як докази.
2.10.3. Негайно інформує слідчого про одержані дані щодо обставин учинення кримінального правопорушення та причетних до нього осіб для їх подальшої фіксації шляхом проведення слідчих (розшукових) та негласних слідчих (розшукових) дій.
2.11. Кінолог:
2.11.1. Забезпечує застосування службово-розшукової собаки для розшуку та затримання особи, яка вчинила кримінальне правопорушення, виявлення втрачених нею речей, предметів чи залишених слідів.
2.11.2. Бере участь у блокуванні місця вчинення кримінального правопорушення, його огляді, виявленні, фіксації, вилученні і зберіганні предметів і слідів, які можуть бути використані для розшуку особи, яка вчинила кримінальне правопорушення, із застосуванням службово-розшукової собаки.
2.11.3. При відсутності можливостей застосування службово-розшукової собаки або втрати нею сліду діє за вказівкою керівника СОГ".
9. Пункт 2.10 вважати пунктом 2.12.
10. Пункт 4.3 викласти в такій редакції:
"4.3. До складу СОГ включаються співробітники оперативних підрозділів, дільничні інспектори міліції, на території обслуговування яких (закріпленій за дільничним інспектором міліції адміністративній дільниці) учинено кримінальне правопорушення, або співробітники оперативних підрозділів, які документували злочинну діяльність. У разі потреби залучаються співробітники інших органів та підрозділів внутрішніх справ".
11. Абзац перший пункту 5.1 викласти в такій редакції:
"5.1. Діяльність СОГ здійснюється на підставі спільного плану проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, який розробляється з урахуванням наданих обґрунтованих пропозицій співробітників оперативних підрозділів, уключених до складу СОГ. У зазначеному плані відображаються версії вчинення кримінального правопорушення, заходи, спрямовані на їх перевірку, у тому числі оперативного характеру, а також зазначаються конкретні виконавці та терміни виконання. Указаний план погоджується керівниками слідчого і оперативного підрозділу та затверджується начальником територіального органу внутрішніх справ. Якщо план проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій виконано повністю, а кримінальне правопорушення залишається нерозкритим, розроблюється план додаткових заходів. Виконання зазначених планів контролюється керівниками слідчого підрозділу та відповідних оперативних підрозділів за напрямами роботи".
12. У пункті 5.2:
слова "Оперативні працівники" замінити словами "Співробітники оперативних підрозділів та дільничні інспектори міліції";
доповнити другим абзацом такого змісту:
"Співробітники оперативного підрозділу, включені до складу СОГ, самостійно надають слідчому обґрунтовані пропозиції щодо необхідності проведення конкретних негласних слідчих (розшукових) дій".
13. Доповнити пунктами 7.5 і 7.6 такого змісту:
"7.5. Начальник територіального органу внутрішніх справ на першочерговому етапі кримінального провадження зобов'язаний:
7.5.1. У кримінальних провадженнях про кримінальні правопорушення, у яких не встановлено осіб, що їх учинили, невідкладно організувати складення узгодженого плану слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій, спрямованих на встановлення осіб, що вчинили кримінальні правопорушення. Виконання зазначеного плану контролюється керівниками слідчого підрозділу та відповідних оперативних підрозділів за напрямами роботи.
7.5.2. Щомісяця проводити аналіз наявної оперативної та іншої інформації в кримінальних провадженнях щодо нерозкритих кримінальних правопорушень.
7.5.3. Щомісяця за окремим графіком спільно з начальником слідчого підрозділу заслуховувати членів СОГ, керівників оперативних підрозділів, а за необхідності - інших працівників органу внутрішніх справ про результати роботи з розкриття і розслідування конкретних кримінальних правопорушень, виконання плану слідчих (розшукових) дій і негласних слідчих (розшукових) дій, надавати практичну допомогу в їх проведенні.
7.5.4. Забезпечити належні умови зберігання вилучених з місць подій слідів, речових доказів з метою проведення з ними необхідних експертних досліджень, виконання щодо цих речових доказів рішень судів.
7.6. Стан досудового розслідування тяжких та особливо тяжких злочинів, а також факти допущення недоліків у роботі окремих СОГ не рідше одного разу на місяць розглядаються начальником територіального органу на оперативних нарадах. Особлива увага при цьому повинна приділятися стану взаємодії між слідчими та працівниками оперативних та інших підрозділів, уключеними до складу СОГ. У разі необхідності оперативно вживається заходів щодо поновлення або посилення їх складу".
Начальник Головного слідчого управління МВС України
полковник міліції О. Ф. Вакуленко
