Авансовий звіт: правила складання

Форму Звіту про використання коштів, вида­них на відрядження або під звіт - його ще на­зивають авансовий звіт - затверджено наказом Міндоходів України від 24.12.2013 р. № 845 (далі Наказ № 845). Порядок заповнення авансового звіту, затверджений Наказом № 845 (далі - Порядок № 845) повторює загальні норми з п. 170.9 ПКУ щодо строків подання авансового звіту й особливостей оподаткування надміру витрачених коштів (а також містить посилання на вже неіснуючий пп. 140.1.7 ПКУ). Заповненню ж авансового звіту присвячено лише 2 абзаци п. 5 Порядку № 845. Отож, розглянемо, як пра­вильно заповнити авансовий звіт.

Таблиця

Особливості заповнення авансового звіту


з/п 
Назва графи авансового звіту  Хто заповнює  Пояснення до заповнення 
Лицьовий бік авансового звіту 
Номер авансового звіту  Підзвітна осо­ба проставляє номер згідно жур­налу (відомості) реєстрації аван­сових звітів який ведеться в бухгалтерії  Як правило, авансові звіти нумеруються послідовно по мірі їх надходження до бухгалтерії. Тому доречно ввести журнал для їх реєстрації чи вести аналі­тичну відомість реєстрації в електронному вигляді, де фіксувати, зокрема, дані про номер авансового звіту, особу, що його склала, куди було відрядження, на який період, дату прийняття звіту бухгалтерією, дату його затвердження, за­тверджену суму витрат, перевитрату чи залишок, а також робити відмітку про їх погашення 
Дата складання аван­сового звіту  Підзвітна особа  Зазначається фактична дата складання авансового звіту. Цей реквізит має співпадати з датою подання авансового звіту, проставленою бухгалтером на відривній частині (Розписка). Оскільки саме дата, вказана на відривній частині авансового звіту засвідчує, вчасно чи ні було відзвітовано про використання підзвітних коштів 
«Найменування по­даткового агента»  Підзвітна особа  Тут вказують найменування юрособи чи само зайнятої особи, яка надавали кошти під звіт 
«Код за ЄДРПОУ»  Підзвітна особи  Вказують код ЄДРПОУ юрособи-податкового агента 
«Відділ»/ «Посада», «Цех»/ «Професія»  Підзвітна особа  Зазначають місце роботи (відділ, цех) та посаду (професію) особи, якій ви­дали кошти під звіт 
«П.І.Б.»  Підзвітна особа  Наводять повністю прізвище, ім'я та по батькові підзвітної особи (відповідно до її паспортних даних). 
«Податковий номер (серія і номер паспор­ту*)»  Підзвітна особа  У даному реквізиті наводять номер облікової карти підзвітної особи, або її серію і номер паспорта, якщо така особа через свої релігійні переконання відмо­вилась від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків (має відповідну відмітку у паспорті) 
«Призначення аван­су»  Підзвітна особа  Зазначають, на які цілі видавались кошти під звіт. Приміром: «На відряджен­ня», «На господарські потреби», «На придбання канцтоварів» тощо. 
«Залишок попере­днього авансу/Пере­витрата»  Підзвітна особа  У цій графі вказують (за наявності) суму попереднього авансу (в гривнях із копійками), не поверненого на дату складання авансового звіту або не погаше­ну на таку дату суму перевитрати, про яку уже було відзвітовано.
Якщо немає ані залишку попереднього авансу, ані перевитрат, то в цих гра­фах проставляється прочерк 
10  «Одержано (від кого, № та дата)»  Підзвітна особа  Зазначають, суму отриманого авансу, а також спосіб, яким такий аванс було отримано (видано із каси, перераховано на особистий картковий рахунок або знято з за допомогою корпоративної платіжної картки).
Якщо кошти видають із каси на підставі видаткового касового ордеру, то за­пис може бути слідуючим: «З каси за ВКО № 45 від 05.08.2015 р.»
Якщо кошти було перераховано на особистий картковий рахунок, то вказати дату та номер платіжного доручення. У разі ж якщо кошти знято за допомогою корпоративної платіжної картки, то необхідно вказати номер рахунку та доку­мент, що підтверджує факт зняття готівки. 
11  «Сума (грн, коп.)»  Підзвітна особа, а в окремих ви­падках - за допо­могою бухгалтера  Так, якщо мова іде про видачу коштів під звіт у гривнях, то зазначається цифрою сума виданих коштів у гривні із копійками.
Якщо під звіт видавалась іноземна валюта (приміром, на закордонне відрядження), то з форми звіту напрошується, що складати авансові звіти потрібно лише в нацвалюті - гривнях. Тобто всі витрати у валюті потрібно переводити в гривню за допомогою офіційного курсу (крос-курсу) НБУ Крім того, підтвердні документи містять суми понесених витрат у відрядженні в інвалюті. 
12  «Усього отримано»  Підзвітна особа  Зазначають загальну суму виданих коштів під звіт.
Як варіант, можна записати таким чином:
«65 452,00 грн (у т. ч. 1000 дол. США та 500 евро)»
Однак, зважаючи на те, що чітких правил заповнення авансового звіту не затвердженого, то у разі зазначення просто загальної суми отриманих коштів у гривнях (без уточнення «у т. ч.») - не буде помилкою, оскільки усі інші дані є на зворотному боці авансового звіту. 

13  «Витрачено»  Підзвітна особа  У цій графі вказують фактично витрачену суму коштів на підставі підтверд­них документів. Ця сума повинна бути дорівнювати показнику з рядку «Усього» зворотного боку авансового звіту 
14  «Залишок»  Підзвітна особа  Вказують суму авансу, яка залишилася невикористаною. Цю суму підзвітна особи повинна повернути в касу (або на поточний рахунок особи, яка видавала кошти під звіт)у чітко встановлені строки. 
15  «Залишок унесений
в сумі » 
Бухгалтерія  Тут вказують суму залишку коштів, яку підзвітна особа повернула, а також спосіб повернення таких коштів (на поточний рахунок чи в касу). 
16  «Перевитрата»  Підзвітна особа  Зазначають суму фактичних витрат (підтверджених документально), які перевищують суму виданого авансута яка підлягає компенсації 
17  «Перевитрата видана в сумі »  Бухгалтерія  В цій графі зазначають суму фактичних витрат (підтверджених докумен­тально), які перевищують суму виданого авансу, що компенсуються підзвітній особі. А також зазначають, на підставі якого документа було повернуто такі кошти. 
18  Дата і підпис  Бухгалтерія  Ставиться дата повернення залишку (видачі перевитрати) та підпис бухгал­тера 
19  «Додаток доку-
ментів» 
Підзвітна особа  Вказують кількість підтвердних документів, які підзвітна особа додає до авансового звіту. 
20  «Звіт затверджено в сумі»  Керівник  Вказується прописом сума фактично витрачених коштів у відрядженні, яка відображається у облікових регістрах. 
21  «Керівник (підпис)»  Керівник  Керівник установи, затверджує суму витрат за авансовим звітом своїм під­писом 
22  «Звіт перевірено» 1  Бухгалтерія  Вказується сума фактичних витрат у відрядженні після перевірки усіх нада­них підзвітною особою документів і вказаних на їх підставі сум у авансовому звіті 
23  «Дата»
«Бухгалтер » 
Бухгалтерія  Зазначають дату перевірки авансового звіту та підпис бухгалтера, який його перевірив 
24  «Дебет/Кредит»  Бухгалтерія  Після перевірки авансового звіту бухгалтер зазначає рахунки бухобліку, на яких відображатимуться витрати, понесені у відрядженні за авансовим звітом та суму таких витрат 
25  «РОЗПИСКА»  Бухгалтерія  Бухгалтер, який отримав авансовий звіт, заповнює розписку про те, що він прийняв звіт для проведення перевірки (саме дата вказана в розписці вважаєть­ся датою подання авансового звіту).
Тут зазначається П.І.Б. підзвітної особи, дата отримання авансового звіту, сума коштів, витрачена підзвітною особою, а також кількість оригіналів під­твердних документів, які було прикріплено до авансового звіту. Розписка скрі­плюється підписом бухгалтера. 
25  Розрахунок суми утриманого податку за несвоєчасно по­вернуті витрачені кошти на відряджен­ня чи під звіт  Бухгалтерія  У разі наявності надміру витрачених коштів, не повернутих підзвітною осо­бою у встановлені терміни (або не підтверджених документально чи підтвер­джених неналежним документом), бухгалтер повинен після нарахування усіх виплат за звітний місяць розрахувати та утримати ПДФО і військовий збір (оскільки для військового збору не передбачено окремого поля, доведеться цю інформацію вписувати в авансовий звіт додатково).
Такий розрахунок внизу підписує бухгалтер, що його складає. Також зазна­чається дата складання розрахунку. Крім того, підзвітну особу потрібно озна­йомити під підпис із таким розрахунком. Про ознайомлення свідчить підпис під­звітної особи та дата підпису. 
Зворотній бік авансового звіту 
26  «Дата документа»  Підзвітна особа  Зазначають дату документа (розрахункового), що підтверджує факт оплати підзвітною особою послуг 
27  «Кому, за що і на під­ставі якого докумен­та заплачено»  Підзвітна особа  Указуються така інформація:
- дані про контрагента, який виписав документ, (назва особи);
- зміст операції (оплата проїзду, добові, оплата проживання в готелі тощо);
- найменування та реквізити документа, на підставі якого здійснювалась оплата (рахунок, транспортний квиток тощо) та сума витрат.
Крім того, якщо такі витрати були понесені в інвалюті, то доречно буде звер­нутися за допомогою до бухгалтера й навести порядок перерахунку суми витрат з інвалюти в гривні. 
28  «Сума (грн, коп.)  Підзвітна особа  Як і у випадку заповнення графи «Сума» на лицьовій стороні авансового звіту, при заповненні цього рядка є певні особливості.
Так, якщо витрати були понесені в гривні, то в цьому рядку просто зазнача­ється сума понесених витраті з підтвердного документа
Якщо ж витрати були здійснені в інвалюті, то логічно буде тут через дріб навести суму витрат в іноземній валюті (із розрахункового документа) та її ек­вівалент в гривнях. Для цього і знадобиться розписати детально перерахунок витрат із інвалюти в гривні, який ми рекомендували навести в попередній графі. 
29  «Дебет рахунку»  Бухгалтерія  Вказується дебет рахунку, на який слід віднести витрати, здійснені підзвіт­ною особою 
30  «Усього»  Підзвітна особа  Зазначається загальний підсумок фактичних витрат, здійснених підзвітною особою у відрядженні. Ця сума повинна відповідати сумі коштів, вказаній в гра­фі «Витрачено» на лицьовій стороні авансового звіту. 
31  «Підпис підзвітної особи»/ «Дата»  Підзвітна особа  Своїм підписом підзвітна особа засвідчує правильність даних, внесених при заповнення авансового звіту, також вказується дата складання авансово­го звіту.