ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ

ПОСТАНОВА
11 жовтня 2015 року N 420

Про скасування постанови Маріупольської міської виборчої
комісії Донецької області від 9 жовтня 2015 року N 95

До Центральної виборчої комісії 9 жовтня 2015 року надійшла копія постанови Маріупольської міської виборчої комісії Донецької області (далі - Маріупольська міська виборча комісія) від 9 жовтня 2015 року N 95 "Про зміну керівного складу чотирьох районних у місті Маріуполі виборчих комісій: Іллічівської районної у місті Маріуполі виборчої комісії, Жовтневої районної у місті Маріуполі виборчої комісії, Приморської районної у місті Маріуполі виборчої комісії, Орджонікідзевської районної у місті Маріуполі виборчої комісії", згідно з якою Маріупольська міська виборча комісія "у зв’язку з ігноруванням районними комісіями постанов NN 81, 82, 83, 84 від 07.10.2015 року Маріупольської міської виборчої комісії" вирішила припинити повноваження голів, заступників голів та секретарів Іллічівської, Жовтневої, Приморської, Орджонікідзевської районних у місті Маріуполі виборчих комісій та включити до складу зазначених виборчих комісій із призначенням на відповідні посади інших осіб.

Розглянувши вказану копію постанови, Центральна виборча комісія встановила.

Основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост визначено Законом України "Про місцеві вибори" (далі - Закон).

Відповідно до частини першої статті 20 Закону виборчі комісії з місцевих виборів є спеціальними колегіальними органами, уповноваженими організовувати підготовку та проведення відповідних місцевих виборів і забезпечувати додержання та однакове застосування законодавства України про місцеві вибори.

Згідно з частиною третьою статті 19 Закону виборчі комісії зобов’язані діяти відповідно до Конституції України та інших законів України.

Так, міські територіальні виборчі комісії (у містах з районним поділом, крім міст Києва та Севастополя) формують склад районних у місті територіальних виборчих комісій не пізніш як за 42 дні до дня виборів (частина сьома статті 22 Закону).

За змістом частини чотирнадцятої статті 22 Закону міські територіальні виборчі комісії одночасно з формуванням складу територіальної виборчої комісії призначають голову, заступника голови, секретаря такої виборчої комісії.

Порядок дострокового припинення повноважень членів виборчої комісії та зміни їх керівного складу встановлено статтею 29 Закону та Роз’ясненням щодо порядку внесення змін до складу територіальних та дільничних виборчих комісій з виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост сіл, селищ, затвердженим постановою Центральної виборчої комісії від 7 вересня 2015 року N 236 (далі - Роз’яснення).

Так, підстави для дострокового припинення повноважень голови, заступника, секретаря виборчої комісії як членів комісії передбачено частиною четвертою статті 29 Закону та пунктом 1.5 Роз’яснення, якими встановлено, що повноваження члена виборчої комісії припиняються достроково у зв’язку з особистою заявою про складення повноважень члена комісії, що подається суб’єкту внесення кандидатури відповідного члена комісії; внесенням подання про заміну члена виборчої комісії суб’єктом, за поданням якого кандидатуру такого члена було включено до складу виборчої комісії; припиненням його громадянства України; вибуттям на період до дня виборів за межі відповідної адміністративно-територіальної одиниці, що унеможливлює виконання обов’язків члена комісії; реєстрацією його кандидатом у депутати місцевої ради, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, кандидатом у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, кандидатом у народні депутати України, кандидатом на пост Президента України, якщо виборчий процес указаних виборів проводиться одночасно з виборчим процесом місцевих виборів; реєстрацією його довіреною особою кандидата в депутати або кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, кандидата в народні депутати України, кандидата на пост Президента України, представником політичної партії в Центральній виборчій комісії, уповноваженою особою політичної партії, представником місцевої організації партії в територіальній виборчій комісії, уповноваженою особою місцевої організації партії, уповноваженою особою суб’єкта процесу всеукраїнського референдуму, представником ініціативної групи в Центральній виборчій комісії, офіційним спостерігачем, якщо виборчий процес зазначених виборів чи референдуму проводиться одночасно з виборчим процесом місцевих виборів; систематичним невиконанням покладених на нього обов’язків або одноразовим грубим порушенням ним законодавства України про місцеві вибори, що встановлено рішенням суду або рішеннями виборчої комісії, яка утворила відповідну комісію (сформувала її склад); набранням щодо нього законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину; набуттям ним членства в іншій виборчій комісії будь-якого рівня, що здійснює підготовку та проведення місцевих виборів, виборів народних депутатів України, Президента України, комісії з референдуму, якщо процес відповідних виборів чи референдуму проводиться одночасно з процесом зазначених місцевих виборів; визнанням його судом недієздатним; його смертю; відмовою скласти присягу члена комісії.

Водночас статтею 29 Закону та Роз’ясненням унормовано процедуру включення до складу виборчих комісій нових кандидатур та призначення відповідних осіб на посаду голів, заступників голів, секретарів виборчих комісій.

Проте всупереч указаним положенням Закону та Роз’яснення рішення про дострокове припинення повноважень голів, заступників голів, секретарів Іллічівської, Жовтневої, Приморської, Орджонікідзевської районних у місті Маріуполі виборчих комісій та включення до складу цих виборчих комісій із призначенням на відповідні посади інших осіб прийнято Маріупольською міською виборчою комісією за відсутності визначених Законом підстав та в не передбачений Законом спосіб, чим порушено вимоги частини третьої статті 19 Закону.

Також Центральна виборча комісія зазначає, що постанови Маріупольської міської виборчої комісії від 7 жовтня 2015 року N 81 - 84 скасовано постановою Центральної виборчої комісії від 9 жовтня 2015 року N 413 як такі, що суперечать законодавству України про місцеві вибори.

Крім того, постановою Центральної виборчої комісії від 9 жовтня 2015 року N 414 "Про окремі питання діяльності Маріупольської міської виборчої комісії Донецької області" визнано такою, що суперечить законодавству України та прийнята з перевищенням повноважень, постанову Маріупольської міської виборчої комісії від 8 жовтня 2015 року N 94 "Про зміну керівного складу чотирьох районних комісій міста Маріуполя", згідно з якою Маріупольська міська виборча комісія також "у зв’язку з ігноруванням районними комісіями постанов NN 81, 82, 83, 84 від 07.10.2015 року" вирішила, зокрема, "змінити керівний склад чотирьох районних у місті Маріуполі комісій - Іллічівської, Приморської, Жовтневої, Оржонікідзевської".

У зазначеному рішенні Центральною виборчою комісією було вказано на встановлений Законом порядок дострокового припинення повноважень членів виборчої комісії та зміни їх керівного складу, а також на порушення цього порядку Маріупольською міською виборчою комісією під час прийняття постанови від 8 жовтня 2015 року N 94.

Однак указана територіальна виборча комісія усупереч положенням частини першої статті 13 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", яка передбачає обов’язковість для виконання рішень Центральної виборчої комісії всіма суб’єктами виборчого процесу, в тому числі виборчими комісіями нижчого рівня, 9 жовтня 2015 року прийняла постанову N 95, допустивши аналогічні порушення Закону, що свідчить про систематичне порушення Маріупольською міською виборчою комісією законодавства України про місцеві вибори.

Обставини, встановлені рішенням Центральної виборчої комісії від 9 жовтня 2015 року N 414, дали підстави визнати факт одноразового грубого порушення Маріупольською міською виборчою комісією положень Закону та у зв’язку із цим достроково припинити повноваження усього складу зазначеної територіальної виборчої комісії згідно з частиною третьою статті 29 Закону.

Згідно з пунктом 5 частини першої статті 24 Закону Центральна виборча комісія може з власної ініціативи в разі прийняття територіальною виборчою комісією незаконного рішення або її бездіяльності скасувати таке рішення та/або прийняти відповідне рішення.

Разом з тим, частиною дев’ятнадцятою статті 27 Закону передбачено, що рішення територіальної виборчої комісії, яке суперечить законодавству України або прийняте з перевищенням її повноважень, може бути скасоване в установленому законом порядку територіальною виборчою комісією вищого рівня з відповідних місцевих виборів, Центральною виборчою комісією або судом.

З огляду на вказане Центральна виборча комісія вважає за необхідне скасувати постанову Маріупольської міської виборчої комісії від 9 жовтня 2015 року N 95 "Про зміну керівного складу чотирьох районних у місті Маріуполі виборчих комісій: Іллічівської районної у місті Маріуполі виборчої комісії, Жовтневої районної у місті Маріуполі виборчої комісії, Приморської районної у місті Маріуполі виборчої комісії, Орджонікідзевської районної у місті Маріуполі виборчої комісії" як таку, що суперечить законодавству України про місцеві вибори та прийнята зазначеною комісією з перевищенням її повноважень.

Водночас Центральна виборча комісія звертає увагу Маріупольської міської виборчої комісії, новий склад якої буде сформовано 12 жовтня 2015 року, на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав громадян України під час організації підготовки та проведення місцевих виборів. Також Комісія зазначає, що допущення територіальною виборчою комісією одноразового грубого порушення чи систематичного порушення Конституції України та законів України є підставою для дострокового припинення повноважень усього складу такої виборчої комісії відповідно до частини третьої статті 29 Закону.

При цьому Комісія зазначає, що за змістом пункту 1.16 Роз’яснення у разі дострокового припинення повноважень членів виборчої комісії у зв’язку з достроковим припиненням повноважень усього складу виборчої комісії їх кандидатури не можуть бути повторно включені до складу цієї комісії.

Враховуючи викладене, відповідно до статей 19, 24, частини дев’ятнадцятої статті 27, статті 29 Закону України "Про місцеві вибори", керуючись частиною другою статті 1, частиною першою статті 2, статтями 11 - 13, частиною першою статті 16, пунктами 1 - 3 статті 17, пунктами 1, 2, 9 статті 21 Закону України "Про Центральну виборчу комісію", Центральна виборча комісія постановляє:

1. Скасувати постанову Маріупольської міської виборчої комісії Донецької області від 9 жовтня 2015 року N 95 "Про зміну керівного складу чотирьох районних у місті Маріуполі виборчих комісій: Іллічівської районної у місті Маріуполі виборчої комісії, Жовтневої районної у місті Маріуполі виборчої комісії, Приморської районної у місті Маріуполі виборчої комісії, Орджонікідзевської районної у місті Маріуполі виборчої комісії".

2. Звернути увагу Маріупольської міської виборчої комісії Донецької області на необхідність неухильного дотримання вимог виборчого законодавства та забезпечення реалізації виборчих прав громадян України під час організації підготовки та проведення місцевих виборів.

3. Копію цієї постанови надіслати Маріупольській міській виборчій комісії Донецької області.

4. Цю постанову оприлюднити на офіційному веб-сайті Центральної виборчої комісії.

Голова Центральної виборчої комісії М. ОХЕНДОВСЬКИЙ