КОНСУЛЬТУЄ КОМІТЕТ ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ
З ПИТАНЬ ПОДАТКОВОЇ ТА МИТНОЇ ПОЛІТИКИ

Декларування громадянами у 2015 році
доходів за минулий рік

З 1 січня 2015 p. розпочалася деклараційна кампанія, яка триватиме до 30 квітня (включно) цього року. Упродовж цього часу громадяни, які у 2014 р. одержували доходи, обов'язок декларування яких прямо встановлений розділом IV «Податок на доходи фізичних осіб» Податкового кодексу України (далі - Кодекс), повинні подати до органу державної фіскальної служби за місцем проживання (реєстрації згідно з паспортом) річну податкову декларацію.

Заповнену декларацію можна подати до податкового органу особисто, надіслати поштою з повідомленням про вручення або направити засобами електронного зв'язку в електронній формі (за наявності електронного підпису).

Податкова декларація заповнюється і підписується платником особисто або це може зробити інша особа, нотаріально уповноважена платником податку, чи визначена законом. За малолітніх та неповнолітніх дітей декларацію подають (заповнюють та підписують) їхні батьки (опікуни, піклувальники).

Кодексом передбачено, що платник податку має право звернутися із запитом до фіскального органу з проханням надати роз'яснення щодо заповнення декларації, а фіскальний орган зобов'язаний надати безоплатні послуги за таким зверненням. Крім того, бланки податкової декларації та додатків до неї видаються платникові податку органом державної фіскальної служби також безоплатно.

Форму податкової декларації затверджено наказом Міністерства доходів і зборів України від 11.12.2013 р. № 793, вона складається з чотирьох сторінок і містить вісім розділів. У різних випадках декларування до неї додаються (заповнюються) різні додатки. За 2014 р. їх сім.

Під час заповнення декларації слід мати на увазі, що незалежно від підстав подання податкової декларації обов'язковим для всіх платників є заповнення її першого розділу - першої титульної сторінки щодо загальних відомостей про платника податку. У декларації та додатках до неї зазначаються всі передбачені в них відомості (показники), крім випадків, прямо визначених у декларації та/або додатках до неї. Якщо будь-який рядок декларації та/або додатка до неї не заповнюється через відсутність інформації (операції, суми), то такий рядок прокреслюється, крім випадків, прямо визначених у декларації та/або додатках до неї.

Додатки до декларації заповнюються тільки за наявності доходів (витрат), розрахунок яких міститься в кожному з цих додатків. Додатки до декларації є складовою частиною декларації і без декларації не дійсні.

Показники в розділах II-VIII декларації та додатках до неї проставляються у гривнях з копійками.

Обов'язково слід подавати річну податкову декларацію в разі одержання доходів від двох та більше податкових агентів (пп. «є» п. 176.1 ст. 176 Кодексу), тобто якщо впродовж 2014 р. оподатковувані доходи у вигляді заробітної плати, інших заохочувальних та компенсаційних виплат або інших виплат і винагород у зв'язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами нараховувалися (виплачувалися, надавалися) платникові податку двома або більше податковими агентами і при цьому загальна, річна сума таких оподатковуваних доходів перевищує 120 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня 2014 p., - 146160 грн.

Оподатковувані доходи, інші, ніж заробітна плата, заохочувальні та компенсаційні виплати або інші виплати і винагороди у зв'язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами, що були нараховані (виплачені, надані) платникам податку, не включаються до розрахунку річного оподатковуваного доходу, що декларується згідно з пп. «є» п. 176.1 ст. 176 Кодексу.

Оскільки під час проведення такого розрахунку слід ураховувати суму сплаченого із задекларованих доходів єдиного соціального внеску, платникам податку доцільно порекомендувати отримати в роботодавців довідку про суми нарахованих їм у 2014 р. доходів та сплачених з них ПДФО і ЄСВ.

Крім названих, Кодексом передбачено ще випадки обов'язкового декларування за наслідками звітного року, а саме:

- доходи, одержані від осіб, які не є податковими агентами (особами, які не є податковими агентами, вважаються нерезидент або фізична особа, яка не має статусу суб'єкта підприємницької діяльності або не є особою, яка перебуває на обліку в органах державної податкової служби як особа, що провадить незалежну професійну діяльність, пп. 168.2.1 п. 168.2 ст. 168 Кодексу);

- дохід у вигляді вартості успадкованого майна (кошти, майно, майнові чи немайнові права) в межах, що підлягають оподаткуванню (крім спадкоємців-нерезидентів, які зобов'язані сплатити податок до нотаріального оформлення об'єктів спадщини та спадкоємців, які отримали у спадщину об'єкти, що обкладаються за нульовою ставкою податку на доходи фізичних осіб, а також іншими спадкоємцями-резидентами, які сплатили податок до нотаріального оформлення об'єктів спадщини, п. 174.3 ст. 174 Кодексу);

- дохід у вигляді подарунка від фізичних осіб (або в результаті укладання договору дарування), крім обдарованих-нерезидентів, які зобов'язані сплатити податок до нотаріального оформлення договору дарування та обдарованих (резидентів), які отримали подарунок, що обкладається за нульовою ставкою податку на доходи фізичних осіб, а також іншими обдарованими (резидентами), які сплатили податок до нотаріального оформлення об'єктів дарування, п. 174.6 ст. 174 Кодексу);

- дохід, одержаний орендодавцем від надання нерухомості в оренду (суборенду), якщо орендар є фізичною особою, яка не є суб'єктом господарювання (пп. 170.1.5 п. 170.1 ст. 170 Кодексу);

- дохід від операцій з продажу (обміну) нерухомого майна (особою, у власності якої перебував об'єкт нерухомості, відчужений за рішенням суду про зміну власника та перехід права власності на таке майно, п. 173.8 ст. 173 Кодексу);

- іноземні доходи (пп. 170. 1.1 п. 170.11 ст. 170 Кодексу);

- інвестиційний прибуток (пп. 170.2.2 п. 170.2 ст. 170 Кодексу);

- невикористані та неповернуті кошти, одержані у вигляді цільової благодійної допомоги (пп. 170.1.5 п. 170.1 ст. 170 Кодексу);

- нецільова благодійна допомога, одержана понад установлену Кодексом норму (у 2014 р. - 1710 грн, пп. 170.7.3 п. 170.7 ст. 170 Кодексу);

- не погашена частина податку із суми, наданої на відрядження або підзвіт у разі припинення трудових відносин з працедавцем (пп. 170.9.1 п. 170.9 ст. 170 Кодексу);

- додаткові блага від фізичної особи (пп. 164.2.17 п. 164.2 ст. 164 Кодексу);

- сума боргу платника податку, анульованого кредитором за його самостійним рішенням, не пов'язаним з процедурою банкрутства, до закінчення строку позовної давності (якщо кредитор повідомляє платника податку - боржника рекомендованим листом з повідомленням про вручення про анулювання боргу та включає суму анульованого боргу до податкового розрахунку суми доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податку, за підсумками звітного періоду, в якому такий борг було анульовано (пп. «д» 164.2.17 п. 164.2 ст. 164 Кодексу);

- сума заборгованості платника податку за укладеним ним цивільно-правовим договором, за якою минув строк позовної давності та яка перевищує суму, що становить 50% місячного прожиткового мінімуму, чинного для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року (у 2014 р. - 609 грн), крім сум податкової заборгованості, за якими минув строк позовної давності згідно з розділом II Кодексу, що встановлює порядок стягнення заборгованості з податків, зборів і погашення податкового боргу (пп. 164.2.7 п. 164.2 ст. 164 Кодексу);

- дохід, що становить позитивну різницю між сумою коштів, одержаною платником податку від фінансової установи після реалізації заставленого майна платника податку в разі звернення стягнення фінансовою установою на таке майно через невиконання платником податку своїх зобов'язань за договором кредиту (позики), та сумою фактично сплачених платником податку зобов'язань за таким договором кредиту (позики), і сумою, що утримана фінансовою установою в рахунок компенсції своїх витрат/втрат (ураховуючи залишок непогашеної платником податку суми фінансового кредиту) згідно з таким договором (пп. 164.2.7 п. 164.2 ст. 164 Кодексу);

- сума недоплати податку в разі припинення трудової діяльності (пп. 169.4.4 п. 169.4 ст. 169 Кодексу);

- кошти або майно (нематеріальні активи), одержані платником податку як хабар, викрадені чи знайдені як скарб, не зданий державі згідно із законом, у сумах, визначених обвинувальним вироком суду незалежно від призначеної ним міри покарання (пп. 164.2.12 п. 164.2 ст. 164 Кодексу).

Також за результатами звітного податкового року, в якому іноземець набув статусу резидента України, він має подати річну податкову декларацію, в якій зазначає доходи з джерелом їхнього походження в Україні та іноземні доходи (пп. 170.10.4 п. 170.10 ст. 170 Кодексу).

Обов'язок платника податку щодо подання річної податкової декларації згідно з Кодексом вважається виконаним і податкова декларація не подається, якщо такий платник податку у 2014 р. одержував доходи:

- від податкових агентів, які згідно з розділом IV Кодексу не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу;

- виключно від одного податкового агента незалежно від виду та розміру нарахованого (виплаченого, наданого) доходу, крім випадків, прямо передбачених розділом IV Кодексу;

- від операцій продажу (обміну) майна, дарування, під час нотаріального посвідчення договорів, за якими був сплачений податок відповідно до цього розділу;

- у вигляді об'єктів спадщини, які відповідно до цього розділу обкладаються за нульовою ставкою податку та/або з яких сплачено податок відповідно до п. 174.3 ст. 174 Кодексу.

Кодексом передбачено звільнення від обов'язку подання податкової декларації незалежно від виду та суми одержаних доходів таких фізичних осіб:

- які перебувають під арештом або є затриманими чи засудженими до позбавлення волі, перебувають у полоні або ув'язненні на території інших держав наприкінці граничного строку подання декларації;

- перебувають у розшуку наприкінці звітного податкового року;

- перебувають на строковій військовій службі наприкінці звітного податкового року.

Кодексом установлено, що платник податку сам розраховує суму податку, яку слід сплатити до бюджету. Перерахунок податку із задекларованої річної загальної суми оподатковуваних доходів має бути проведений платником податку у відповідному окремому додатку до такої декларації.

Якщо під час розрахунку податкових зобов'язань платником буде обчислено суму ПДФО, яку слід сплатити до бюджету, то таке податкове зобов'язання сплачується до бюджету через банківські установи до 1 серпня 2015 р. Якщо за наслідками декларування виникає переплата з ПДФО, то відповідно до п. 179.8 ст. 179 Кодексу сума, що має бути повернута платникові податку, зараховується на його банківський рахунок, відкритий у будь-якому комерційному банку, або надсилається поштовим переказом на адресу, зазначену в декларації, впродовж 60 календарних днів після надходження такої податкової декларації.

Наприкінці доцільно зазначити, що оскільки подання податкової декларації є обов'язком платника податку, то в разі її неподання або подання пізніше від 30 квітня 2015 р. до такого платника буде застосовано штраф у розмірі 170 грн (п. 120.1 Кодексу).

Головний консультант,
Тетяна ДОБРОДІЙ

"Праця i зарплата" N 8 (924), 25 лютого 2015 р.
Передплатний iндекс: 30214