КОНСУЛЬТУЄ ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА
Департамент доходів і зборів фізичних осіб
Відділ адміністрування єдиного внеску

Зміни, внесені з 2015 року у справляння єдиного внеску
на загальнообов'язкове державне соціальне страхування

1 січня 2015 р. набрав чинності Закон України від 28.12.2014 p. № 77-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування загальнообов'язкового державного соціального страхування та легалізації фонду оплати праці» (далі - Закон № 77), яким унесено зміни до Закону України від 08.07.2010 р. № 2464 «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон № 2464), а саме:

1) введено визначення основного місця роботи як такого, де працівник працює за укладеним трудовим договором і де знаходиться (оформлена) його трудова книжка, до якої вноситься відповідний запис про роботу;

2) унесено зміни у визначення платника єдиного внеску для осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, тобто з 2015 р. особи, які провадять незалежну професійну діяльність (наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку, а також медичну, юридичну практику, в тому числі адвокатську, нотаріальну діяльність), або особи, які провадять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та одержують дохід від цієї діяльності, незалежно від того, чи є вони водночас найманими працівниками або підприємцями, є платниками єдиного внеску;

3) платникам, зазначеним п. 4 (крім фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування) і 5 ч. 1 ст. 4 Закону № 2464, у яких базою для нарахування-єдиного внеску є сума доходу (прибутку), одержаного від їхньої діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб, та які у звітному році або окремому місяці звітного року не одержали доходу (прибутку), надано право (за потреби) самостійно визначати базу нарахування. Тобто такі платники, на їхнє бажання, з метою збереження страхового стажу в році або окремому місяці року, в якому вони не одержали доходу (прибутку), можуть самостійно (за потреби) визначити базу нарахування єдиного внеску. У такому разі сума єдиного внеску не може бути меншою від розміру мінімального страхового внеску та більшою ніж максимальна величина бази нарахування єдиного внеску. Ця норма буде застосовуватися до доходу (прибутку), одержаного за 2015 p.;

4) для всіх страхувальників визначено: якщо база нарахування єдиного внеску (крім винагороди за цивільно-правовими договорами) не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), сума єдиного внеску розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та ставки єдиного внеску, встановленої для відповідної категорії платника. Умовою є перебування в трудових відносинах упродовж повного календарного місяця.

У разі нарахування заробітної плати (доходів) фізичним особам з джерел не за основним місцем роботи ставки єдиного внеску, встановлені цією частиною, застосовуються до визначеної бази нарахування незалежно від її розміру без застосування коефіцієнта бази нарахування;

5) з усього тексту Закону № 2464 слова «та членів їхніх сімей», «та членів сімей таких осіб, які беруть участь у провадженні ними підприємницької діяльності» вилучено;

6) пункт 4 ч. 2 ст. 6 Закону № 2464 після слів «подавати звітність» доповнено словами «та сплачувати»;

7) у частину 1 ст. 7 Закону № 2464 внесено такі зміни:

у пункт 1:

абзац перший після слова «нарахованої» доповнено словами «кожній застрахованій особі»;

абзац другий після слів «грошового забезпечення» доповнено словами «кожної застрахованої особи»;

8) до ст. 10 Закону № 2464 внесено зміни в частині розмірів єдиного внеску для осіб, зазначених в абзацах третьому - п'ятому ч. 1 цієї статті, які виявили бажання брати участь у кількох видах загальнообов'язкового державного соціального страхування:

у загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванні та загальнообов'язковому державному соціальному страхуванні на, випадок безробіття єдиний внесок установлюється в розмірі 34,8% визначеної для цієї категорії осіб бази нарахування єдиного внеску;

у загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванні, загальнообов'язковому державному соціальному страхуванні на випадок безробіття та загальнообов'язковому державному соціальному страхуванні у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності єдиний внесок установлюється в розмірі 36,5% визначеної для цієї категорії осіб бази нарахування єдиного внеску;

у загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванні, загальнообов'язковому державному соціальному страхуванні на випадок безробіття, загальнообов'язковому державному соціальному страхуванні від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, єдиний внесок установлюється в розмірі 36,41% визначеної для цієї категорії осіб бази нарахування єдиного внеску;

якщо названі особи виявили бажання бути застрахованими за всіма видами загальнообов'язкового державного соціального страхування (пенсійним, на випадок безробіття, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності), єдиний внесок установлюється в розмірі 38,11% визначеної для цієї категорії осіб бази нарахування єдиного внеску.

Якщо база нарахування єдиного внеску для випадків, зазначених у цій частині, не перевищує розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який одержано дохід (прибуток), сума єдиного внеску розраховується як добуток розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на місяць, за який одержано дохід (прибуток), та обраної ставки єдиного внеску;

9) змінено розмір штрафних санкцій:

якщо за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладався штраф у розмірі 10 % своєчасно не сплачених сум, то у зв'язку зі змінами за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску буде накладатися штраф у розмірі 20% своєчасно не сплачених сум.

Тобто за порушення, вчинені до 31 грудня 2014 р. включно, фіскальні органи (органи доходів і зборів) застосовуватимуть фінансові санкції, передбачені п. 2 ч. 11 ст. 25 Закону № 2464, у розмірі 10 % своєчасно не сплачених сум єдиного внеску незалежно від дати фактичної сплати.

За порушення, що виникли з 1 січня 2015 p., буде накладатися штраф у розмірі 20% своєчасно не сплачених сум єдиного внеску.

Також додано нову штрафну санкцію за неподання, несвоєчасне подання, подання не за встановленою формою звітності. Відтепер фіскальний орган накладатиме штраф у розмірі 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожне таке неподання, несвоєчасне подання або подання не за встановленою формою.

Ті самі дії, вчинені платником єдиного внеску, до якого впродовж календарного року було застосовано штраф за таке порушення, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 60 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян за кожне таке неподання, несвоєчасне подання або подання не за встановленою формою звітності, передбаченої законом.

Крім цього, прикінцевими та перехідними положеннями Закону № 77 установлено, що з 1 січня 2015 р. під час нарахування заробітної плати (доходів) фізичним особам та/або під час нарахування винагороди за цивільно-правовими договорами ставки єдиного внеску, встановлені ч. 5 ст. 8 Закону № 2464 для платників єдиного внеску, визначених в абзацах другому та третьому п. 1 ч. 1 ст. 4, застосовуються з коефіцієнтом 0,4 (крім винятків, передбачених цією частиною), в тому разі, якщо платником виконуються одночасно такі умови:

1) загальна база нарахування єдиного внеску за місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід) та/або винагорода за цивільно-правовими договорами, у 2,5 раза або більше перевищує загальну середньомісячну базу нарахування єдиного внеску платника за 2014 p.; або якщо загальна база нарахування єдиного внеску не перевищує у 2,5 раза або більше загальну середньомісячну базу нарахування єдиного внеску платника за 2014 р., то платник замість коефіцієнта 0,4 застосовує коефіцієнт, що розраховується діленням загальної середньомісячної бази нарахування єдиного внеску платника за 2014 р. на загальну базу нарахування єдиного внеску за місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід) та/або винагорода, за цивільно-правовими договорами (але в будь-якому разі коефіцієнт не може бути менш як 0,4):

2) середня заробітна плата на підприємстві збільшилася мінімум на 30% порівняно із середньою заробітною платою за 2014 p.;

3) середній платіж на одну застраховану особу після застосування коефіцієнта становитиме не менш ніж 700 грн:

4) середня заробітна плата на підприємстві становитиме не менш як три мінімальні заробітні плати.

Водночас з 1 січня 2016 р. під час нарахування заробітної плати (доходів) фізичним особам та/або під час нарахування винагороди за цивільно-правовими договорами ставки єдиного внеску, встановлені ч. 5 ст. 8 Закону № 2464 для платників єдиного внеску, визначених в абзацах другому та третьому п. 1 ч. 1 ст. 4, буде застосовуватися коефіцієнт 0,6.

Начальник відділу,
Оксана КЛІЖЕВСЬКА

"Праця i зарплата" N 6 (922), 11 лютого 2015 р.
Передплатний iндекс: 30214