Надання підприємством благодійної допомоги
фізичній особі: нюанси оподаткування

Незважаючи на скрутні часи, чимало підприємств знаходить кошти для надання благодійної (матеріальної) допомоги своїм працівникам, громадянам, що не є його працівниками, але вкрай потребують цієї допомоги, бійцям АТО на різні цілі. Відповідно виникають запитання щодо правильного її обкладання ПДФО, утримання ЄСВ та відображення в обліку й звітності.

Відповідно до п. 170.7 ст. 170 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) для цілей обкладення ПДФО благодійна допомога поділяється на цільову та нецільову. Ураховуючи особливості документування, обліку й оподаткування цих видів благодійної допомоги, розглянемо їх окремо.

Цільова благодійна допомога

Цільовою є благодійна допомога, котра надається під визначені умови та напрями її витрачання. Така благодійна допомога не має вартісних обмежень з метою оподаткування. Головною вимогою для застосування пільги з ПДФО є відповідні підтвердні документи. Тобто надається така допомога за фактом проведення дій щодо лікування та медичного обслуговування фізичної особи та на інші цілі. Перелік виплат, що належать до цільової благодійної допомоги, викладений у пп. 170.7.4 п. 170.7 ст. 170 Кодексу.

Надають цільову благодійну допомогу за наказом керівника на підставі заяви фізичної особи. До заяви мають додаватися документи, що підтверджують цілі, на які вона надається.

Слід зазначити, що цільова благодійна допомога на лікування може надаватися фізичній особі безпосередньо або через перерахування коштів на рахунки закладів охорони здоров'я.

Не включається до оподатковуваного доходу з метою обкладання ПДФО цільова благодійна допомога, що надається підприємством у будь-якій сумі (вартості):

- закладу охорони здоров'я для компенсації вартості платних послуг з лікування платника податку або члена його сім'ї першого ступеня споріднення, інваліда, дитини-інваліда або дитини, в якої хоча б один із батьків є інвалідом; дитини-сироти, напівсироти; дитини з багатодітної чи малозабезпеченої родини; дитини, батьки якої позбавлені батьківських прав, у тому числі для придбання ліків (донорських компонентів, протезно-ортопедичних виробів, виробів медичного призначення для індивідуального користування інвалідів), у розмірах, що не перекриваються виплатами з бюджетів і фонду загальнообов'язкового державного соціального медичного страхування.

Не підпадають під пільгу витрати на косметичне лікування водолікування та геліотерапію, не пов'язані з хронічними захворюваннями, на лікування та протезування зубів з використанням дорогоцінних металів, лікування тютюнової чи алкогольної залежності тощо; придбання ліків, медичних засобів та пристосувань, не включених до переліку життєво потрібних.

Протезно-ортопедичним підприємствам, реабілітаційним установам для компенсації вартості платних реабілітаційних послуг, технічних та інших засобів реабілітації, наданих платникові податку, визнаному в установленому порядку інвалідом, або його дитині-інваліду, в розмірах, що не перекриваються виплатами з бюджетів і фонду загальнообов'язкового державного соціального медичного страхування;

- будинку маляти, будинку дитини, будинку-інтернату, школі-інтернату (утому числі спеціальній, санаторній або для сиріт), дитячому будинку сімейного типу, прийомній сім'ї, школі соціальної реабілітації, притулку для неповнолітніх; приймальнику-розподільнику системи Міністерства внутрішніх справ України для розподілу благодійної допомоги між особами, які не досягли 18-річного віку та перебувають у цих закладах;

- державному або комунальному закладу чи благодійній організації, в тому числі Товариству Червоного Хреста України, що надають послуги особам, які не мають житла, з харчування та облаштування на нічліг;

- пенітенціарному закладу для поліпшення умов утримання, харчування чи медичного обслуговування осіб, які перебувають у слідчих ізоляторах чи місцях позбавлення волі, або безпосередньо таким особам;

- будинку-інтернату для громадян похилого віку й інвалідів та їхнім відділенням, пансіонату для ветеранів війни і праці, геріатричному пансіонату для поліпшення умов їхнього утримання, харчування, медичного обслуговування, соціальної реабілітації, реабілітаційному центру, територіальному центру соціального обслуговування (надання соціальних послуг), центрам обліку і закладам соціального захисту для бездомних осіб, центрам соціальної адаптації осіб, звільнених з місць позбавлення волі, санаторіям для ветеранів та інвалідів, які утримуються за рахунок державного та місцевого бюджетів, для розподілу благодійної допомоги між особами, які перебувають у таких закладах;

- платникові податку, який проводить наукове дослідження або розробку, для відшкодування вартості обладнання, матеріалів, інших витрат (крім виплат заробітної плати, додаткових благ, інших витрат для особистих потреб) за умови, якщо результати таких досліджень чи розробок оприлюднюються та не можуть бути предметом патентування чи інших обмежень в оприлюдненні чи безоплатному поширенні об'єктів права інтелектуальної (промислової) власності, отриманих у результаті таких досліджень або розробок, а також якщо одержання такої допомоги не буде передумовою для виникнення будь-яких договірних зобов'язань між благодійником або третьою особою та набувачем благодійної допомоги в майбутньому, крім обов'язків з цільового використання такої благодійної допомоги;

- аматорській спортивній організації, клубу для компенсації витрат з придбання або оренди спортивного знаряддя та інвентарю, користування спортивними майданчиками, приміщеннями чи спорудами для проведення тренувань, забезпечення участі спортсмена-аматора у спортивних змаганнях, придбання спортивної форми та харчування під час таких змагань;

- навчальному закладу у вигляді плати за навчання або за надання додаткових послуг з навчання інваліда, дитини-інваліда або дитини, в якої хоча б один із батьків є інвалідом; дитини-сироти, напівсироти; дитини з багатодітної чи малозабезпеченої родини; дитини, батьки якої позбавлені батьківських прав;

- платникові податків, визнаному в установленому порядку інвалідом, законному представнику дитини-інваліда для виконання зобов'язань держави згідно із законодавством України із забезпечення технічними та іншими засобами реабілітації, виробами медичного призначення, автомобілем за рахунок бюджетних коштів (за умови зняття інваліда, дитини-інваліда з обліку на забезпечення такими засобами, виробами, автомобілем за рахунок бюджетних коштів). Категорії інвалідів і дітей-інвалідів, перелік технічних та інших засобів реабілітації, виробів медичного призначення, марок автомобілів, зазначених у цьому підпункті, затверджуються законодавством.

Благодійна допомога, одержана дитячими будинками сімейного типу або прийомними сім'ями, звільняється від оподаткування, якщо її сума (вартість) не перевищує 300 тис. грн упродовж звітного податкового року під час чинності договору державної опіки.

Набувач цільової благодійної допомоги у вигляді коштів має право на її використання впродовж строку, встановленого умовами такої допомоги, але не більш як 12 календарних місяців, наступних за місяцем одержання такої допомоги, за винятком одержання благодійної допомоги у вигляді ендавменту. Якщо цільова благодійна допомога у вигляді коштів не використовується її набувачем упродовж такого строку та не повертається благодійникові до його закінчення, то такий набувач зобов'язаний включити невикористану суму такої допомоги до складу загального річного оподатковуваного доходу та сплатити ПДФО.

Набувач цільової благодійної допомоги має право звернутися до контролюючого органу з поданням щодо продовження строку використання такої цільової благодійної допомоги з наведенням обставин, які свідчать про неможливість її повного використання у зазначені цим пунктом строки, а керівник такого контролюючого органу має право ухвалити рішення про таке продовження. Якщо контролюючий орган відмовляє в такому продовженні, його рішення може бути оскаржене в порядку, визначеному для оскарження рішення контролюючого органу відповідно до Кодексу.

Забороняється надавати благодійну допомогу органам державної влади та органам місцевого самоврядування або створеним ними неприбутковим організаціям або за їхнім дорученням - третім особам, якшо надання такої благодійної допомоги є попередньою або наступною умовою видачі платникові податку будь-якого дозволу, ліцензії, узгодження, надання державної послуги, чи ухвалення іншого рішення на його користь або прискорення такої видачі, надання, прийняття (спрощення процедури). Доцільно платникові податку для підтвердження фактично понесених ним витрат, пов'язаних з лікуванням та медичним обслуговуванням, подавати договори, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) та їхнього покупця (отримувача), платіжні та розрахункові документи, виписки із історії лікування тощо.

На підставі пп. 165.1.19 п.165.1 ст. 165 Кодексу до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу фізичної особи не включаються кошти чи вартість майна (послуг), що надаються як допомога на лікування та медичне обслуговування за рахунок роботодавця. Слід зазначити, що норми цього підпункту можуть бути застосовані роботодавцем за наявності відповідних підтвердних документів, тобто за фактом проведення дій щодо лікування та медичного обслуговування фізичної особи.

Підсумовуючи наведене, можемо дійти висновку, що цільова благодійна допомога, яка надається фізичній особі, не обкладається ПДФО, якщо набувач такої допомоги використає її за призначенням та відзвітує впродовж зазначеного часу. У податковому розрахунку № 1ДФ така виплата відображається з ознакою доходу «143» (кошти або вартість майна (послуг), що надаються як допомога на лікування та медичне обслуговування ). У податковому розрахунку № 1ДФ відповідно до п. 170.7 ст. 170 Кодексу відображається з ознакою доходу «169» суми благодійної допомоги, в тому числі гуманітарної, яка надходить на користь платника податку у вигляді коштів або майна. Як виплата, що має одноразовий характер, цільова благодійна допомога, надана безпосередньо фізичній особі, не обкладається військовим збором і з неї не утримується ЄСВ, якщо така допомога не обкладається ПДФО.

Благодійна допомога учасникам АТО,
учасникам бойових дій та
учасникам масових акцій громадського протесту
в Україні

Відповідно до пп. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу не включаться до доходу фізичної особи сума (вартість) благодійної допомоги:

а) виплаченої (наданої) благодійниками, в тому числі благодійниками - фізичними особами, внесеними до Реєстру волонтерів антитерористичної операції в порядку, визначеному Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», на користь:

- учасників бойових дій - військовослужбовців (резервістів, військовозобов'язаних) та працівників Збройних сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Державної прикордонної служби України, осіб рядового, начальницького складу, військовослужбовців, працівників Міністерства внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які захищають (захищали) незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України і беруть (брали) безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції; працівників підприємств, установ, організацій, які залучаються (залучалися) та беруть (брали) безпосередню участь в антитерористичній операції в районах її проведення в порядку, встановленому законодавством, або на користь членів сімей таких учасників бойових дій, які під час участі в антитерористичній операції, участі в забезпеченні її проведення зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров'я, загинули, померли внаслідок поранення, контузії чи каліцтва, отриманих під час участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, чи визнані безвісно відсутніми в установленому порядку;

- учасників масових акцій громадського протесту в Україні, які зазнали поранення, контузії чи іншого ушкодження здоров'я під час участі в цих акціях у період з 21 листопада 2013 до 28 лютого 2014 p., а також 2 травня 2014 р. у місті Одесі, або на користь членів сімей таких учасників, які загинули чи померли внаслідок отриманих у цей період поранень, контузії чи іншого ушкодження здоров'я або визнані безвісно відсутніми в установленому порядку;

- фізичних осіб, які мешкають (мешкали) на території населених пунктів, де проводиться (проводилася) антитерористична операція, та/або вимушено покинули місце проживання у зв'язку з проведенням антитерористичної операції в таких населених пунктах;

- фізичних осіб, які мешкали на території Автономної Республіки Крим та вимушено покинули місце проживання у зв'язку з тимчасовою окупацією території України, визначеної Законом України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»;

б) одержаної благодійниками - фізичними особами, внесеними до Реєстру волонтерів антитерористичної операції в порядку, визначеному Законом України «Про благодійну діяльність та благодійні організації», для надання благодійної допомоги на користь осіб, визначених пп. «а» цього підпункту (безпосередньо таким особам або через Міністерство оборони України, Головне управління Національної гвардії України, Службу безпеки України, Службу зовнішньої розвідки України, Адміністрацію Державної прикордонної служби України, Міністерство внутрішніх справ України, Управління державної охорони України, Адміністрацію Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, через органи управління інших утворених відповідно до законів України військових формувань, їхніх з'єднань, військові частини, підрозділи, установи або організації, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету), в розмірі, фактично використаному на такі цілі, та на відшкодування документально підтверджених витрат таких благодійників, пов'язаних із наданням такої благодійної допомоги. Правила цього підпункту застосовуються також до благодійної допомоги, одержаної названими благодійниками - фізичними особами у звітному податковому році, що передує року їхнього внесення до Реєстру волонтерів антитерористичної операції.

Для цілей цього підпункту до членів сімей учасників бойових дій та/або учасників масових акцій громадського протесту в Україні належать: дружина, чоловік, які не одружилися вдруге, батьки, дід та баба (якщо батьки померли), неповнолітні діти, повнолітні діти-інваліди.

Зазначені в цьому підпункті доходи не включаються до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платників податку до 31 грудня (включно) року, наступного за роком, у якому завершено антитерористичну операцію.

Сума (вартість) зазначеної в цьому підпункті благодійної допомоги, що не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платників податку, визначається згідно з пп. 170.7.8 п. 170.7 ст. 170 Кодексу.

Якщо із суми (вартості) благодійної допомоги, яка відповідає умовам, визначеним цим підпунктом, було утримано (сплачено) податок податковим агентом або платником податку, то суми такого податку підлягають поверненню платникові податку з бюджету в порядку, встановленому Кодексом для повернення сум помилково або надміру сплачених грошових зобов'язань.

Кошти, одержані благодійниками - фізичними особами на їхні банківські рахунки на цілі, визначені в цьому підпункті, та не використані такими благодійниками у строк, зазначений у цьому підпункті, мають бути перераховані ними до Державного бюджету України в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Не включається до оподатковуваного доходу благодійна допомога, що надається згідно з пп. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу:

- у будь-якій cумі (вартості) названим платникам податку для закупівлі або у вигляді спеціальних за'собів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення чи інших товарів (робіт, послуг) за переліком, що визначається Кабінетом Міністрів України, чи для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення;

платникам податку, визначеним абзацами третім-п'ятим пп. «а» пп. 165.1.54 п. 165.1 ст. 165 Кодексу, - для оплати (компенсації) вартості лікарських засобів, донорських компонентів, виробів медичного призначення, технічних та інших засобів реабілітації, платних послуг з лікування, забезпечення виробами медичного призначення, технічними та іншими засобами реабілітації, послуг медичної реабілітації, санаторно-курортного оздоровлення;

- у сумі, що сукупно впродовж звітного (податкового) року не перевищує 1000 розмірів мінімальної заробітної плати, установленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, - на відновлення втраченого майна та на інші потреби за переліком, який визначається постановою Кабінету Міністрів України від 26.11.2014 р. № 653 «Перелік потреб, сума благодійної допомоги для задоволення яких не включається до оподатковуваного доходу платників податку на доходи фізичних осіб».

Якщо загальна сума одержаної благодійної допомоги впродовж звітного (податкового) року перевищує зазначений граничний розмір, сума перевищення над таким розміром оподатковується за встановленими Кодексом ставками і платник податку зобов'язаний подати річну податкову декларацію із зазначенням сум благодійної допомоги.

Нецільова благодійна допомога

Така допомога надається в разі виникнення певних життєвих обставин (наприклад, лікування, оздоровлення тощо). Слід зазначити, що така благодійна допомога може надаватися як своїм працівникам, так і особам, що не перебувають з підприємством у трудових відносинах. Для підприємства така виплата є незапланованою та непередбачуваною, тобто одноразовою. Надається нецільова благодійна допомога за наказом керівника, що видається на підставі заяви працівника або іншої особи - одержувача такої допомоги, із зазначенням обставини, що є підставою для її надання та її розміру.

Відповідно до п. 3.31 Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Держкомстату України від 13.01.2004 р. № 5, матеріальна допомога одноразового характеру, що надається підприємством окремим працівникам у зв'язку із сімейними обставинами, на оплату лікування, оздоровлення дітей, на поховання тощо, не належить до фонду оплати праці.

Норми пп. 170.7.3 п. 170.7 ст. 170 Кодексу передбачають вартісну межу для обкладання ПДФО нецільової благодійної допомоги. Не підлягає оподаткуванню допомога, розмір якої не перевищує місячного прожиткового мінімуму, чинного для працездатної особи на 1 січня звітного податкового року, помноженого на 1,4 та округленого до найближчих 10 грн. Так, у 2015 р. розмір нецільової благодійної допомоги, що не підлягає обкладенню ПДФО, - 1710 грн. У 2014 р. ця допомога також становила 1710 грн.

Слід зауважити, що чинність цієї норми не поширюється на профспілкові виплати своїм членам. - умови звільнення яких від оподаткування передбачені пп. 165.1.47 п..165.1 ст. 165 Кодексу.

Якщо підприємство виплатило таку допомогу в сумі, що перевищує зазначене обмеження, то сума перевищення включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу згідно з пп. 164.2.19 п. 164.2 ст. 164 Кодексу і підлягає оподаткуванню в джерела виплати за ставками, встановленими п. 167.1 ст. 167 Кодексу (15 або 20%).

ПДФО сплачується (перераховується) до бюджету під час виплати оподатковуваного доходу єдиним платіжним документом. Банки приймають платіжні документи на виплату доходу лише за умови одночасного подання розрахункового документа на перерахування цього податку до бюджету.

Згідно із Довідником ознак доходів сума нецільової благодійної допомоги, в тому числі матеріальної, що надавалася на користь платника податку впродовж 2014 p., що не перевищує 1710 грн, відображається в податковому розрахунку за формою № 1ДФ під ознакою доходу «169». При цьому, якщо сума нецільової благодійної допомоги впродовж звітного податкового року перевищує її граничний розмір, ця сума зазначається під ознакою доходу «126» як додаткове благо.

Такий порядок оподаткування застосовується в разі перерахування коштів на рахунки батьків дитини для її лікування в Україні або в разі перерахування коштів на рахунок іноземної лікарні для проведення лікування фізичної особи - резидента України.

Особливу увагу підприємству-благодійнику слід звернути на наявність документів, які підтверджують факт проведення такого обстеження чи лікування. При цьому платникам податку потрібно для підтвердження фактично понесених ними витрат, пов'язаних з лікуванням та медичним обслуговуванням, подавати договори, що ідентифікують продавця товарів (робіт, послуг) і їхнього покупця (отримувача), платіжні та розрахункові документи тощо. Щодо підтвердних документів, то ними можуть бути документи медичних установ щодо потреби проведення такому платникові податку конкретного лікування (медичного обслуговування), зокрема довідки, виписки з амбулаторних карт, рецепти, рахунки-фактури медичних установ, договори на медичне обстеження тощо.

Виплата нецільової благодійної допомоги має одноразовий, тобто несистематичний характер. А тому, якщо нецільова благодійна допомога не належить до фонду оплати праці, то і ЄСВ з неї не утримується. З 1 січня 2015 р. змінилася база обкладення військовим збором, тому цим збором обкладаються виплати, які обкладаються ПДФО.

При цьому фізична особа, що одержує нецільову благодійну допомогу від кількох благодійників, має - задекларувати такі суми у річній податковій декларації про доходи громадян.

Приклад 1. Підприємство нарахувало та видало в січні 2015 р. нецільову благодійну допомогу працівникові підприємства в розмірі 1700 грн.

Така допомога не обкладається ПДФО, військовим збором, з неї не утримується ЄСВ, що відображається такою кореспонденцією рахунків:

Зміст господарської операції  Бухгалтерський облік  Сума, грн 
дебет  кредит   
Нарахована сума нецільової благодійної допомоги  94  663  1700,00 
Виплачена працівникові нецільова допомога  663  301 (311)  1700,00 

Така сума відобразиться в податковому розрахунку за формою № 1ДФ під ознакою доходу «169».

Приклад 2. Підприємство нарахувало та видало в січні 2015 р. нецільову благодійну допомогу працівникові підприємства в розмірі 5000 грн.

Така допомога в розмірі 1710 грн не обкладається ПДФО, військовим збором, з неї не утримується ЄСВ; сума, що перевищує 1710 грн, обкладається ПДФО, військовим збором. Операції відображаються такою кореспонденцією рахунків:

Зміст господарської операції  Бухгалтерський облік  Сума, грн 
дебет  кредит   
Нарахована сума нецільової благодійної допомоги  94  663  5000,00 
Утриманий військовий збір (5000 грн - 1710 грн) х 1,5%  663  642  49,35 
Утриманий ПДФО (5000 грн - 1710 грн) х 15%  663  641  439,50 
Виплачена працівникові нецільова допомога  663  301 (311)  4511,15 

Така сума відобразиться в податковому розрахунку за формою № 1ДФ під ознакою доходу «169» у сумі 1710 грн та під ознакою доходу «126» як додаткове благо - 3290 грн.

Приклад 3. Підприємство нарахувало та видало в січні нецільову благодійну допомогу не працівнику підприємства в розмірі 1500 грн.

Така допомога не обкладається ПДФО, військовим збором, з неї не утримується ЄСВ, що відображається такою кореспонденцією рахунків:

Зміст господарської операції  Бухгалтерський облік  Сума, грн 
дебет  кредит   
Нарахована сума нецільової благодійної допомоги  94  663  1500 
Виплачена працівникові нецільова допомога  663  301(311)  1500 

Така сума відобразиться в податковому розрахунку за формою № 1 ДФ під ознакою доходу «169».

Експерти-консультанти з
бухгалтерського обліку
та оподаткування
Олена ГАБРУК і
Лариса ПАНТЕЛІЙЧУК

"Праця i зарплата" N 4 (920), 28 січня 2015 р.
Передплатний iндекс: 30214