ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ

ЛИСТ
15.01.2015 N 816/7/99-99-17-04-02-17

Про індексацію грошової оцінки земель у 2015 році

Департамент доходів і зборів з фізичних осіб Державної фіскальної служби України на виконання пункту 289.3 статті 289 Податкового кодексу України (далі - ПК) повідомляє.

За інформацією Державної служби статистики України, індекс споживчих цін за 2014 рік становив 124,9 відсотків.

Враховуючи це, коефіцієнт індексацій нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення, розрахований відповідно до пункту 289.2 статті 289 ПК, станом на 1 січня 2015 року становить 1,249.

Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: 1996 рік -1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік -1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік -1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік -1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік -1,0, 2013 рік - 1,0 та за 2014 рік - 1,249. Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалась. Кумулятивне значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель з 1995 року станом на 1 січня 2015 року становить 3,997.

Водночас повідомляємо, що Законом України від 28 грудня 2014 року N 71-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" внесено зміни, зокрема, в частині плати за землю.

Слід зауважити, що у розділі XII "Податок на майно" статті 265 ПК визначено склад податку на майно, а саме: податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, транспортний податок та плата за землю.

Підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК встановлено, що плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Згідно з підпунктом 12.3.4 пункту 12.3 статті 12 ПК рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

У разі якщо сільська, селищна або міська рада не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів та акцизного податку в частині реалізації суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, що є обов'язковими згідно з нормами цього Кодексу, такі податки до прийняття рішення справляються виходячи з норм цього Кодексу із застосуванням їх мінімальних ставок, а плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю (підпункт 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 ПК).

Згідно з підпунктом 284.1 статті 284 ПК Верховна Рада Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування встановлюють ставки плати за землю та пільги щодо земельного податку, що сплачується на відповідній території.

Органи місцевого самоврядування до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки рішення щодо ставок земельного податку та наданих пільг зі сплати земельного податку юридичним та/або фізичним особам.

Нові зміни щодо зазначеної інформації надаються до 1-го числа першого місяця кварталу, що настає за звітним кварталом, у якому відбулися зазначені зміни.

Таким чином, якщо органи місцевого самоврядування не оприлюднили та не надали у встановлені чинним законодавством терміни відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки рішень щодо ставок земельного податку та наданих пільг зі сплати земельного податку юридичним та/або фізичним особам, тоді плата за землю в 2015 році справляється відповідно до вимог підпункту 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 ПК із застосуванням ставок земельного податку 2014 року, з урахуванням коефіцієнта індексації 1,249.

Особлива увага приділяється наданню права місцевим радам у межах повноважень, визначених ПК, прийняття рішень щодо встановлення ставок земельного податку.

Так, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (пункт 274.1 статті 274 ПК).

Ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб'єктів господарювання (крім державної та комунальної форми власності).

Крім того, у статті 277 ПК викладені ставки земельного податку за земельні ділянки, розташовані за межами населених пунктів, нормативну грошову оцінку яких не проведено, і встановлюються у розмірі не більше 5 відсотків від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

Також відповідно до пункту 271.2 статті 271 ПК рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Обов'язковість проведення нормативної грошової оцінки земель передбачено статтею 13 Закону України "Про оцінку земель", а періодичність її проведення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років (повторна) нормативна грошова оцінка - статтею 18 цього Закону.

Своєчасне проведення (повторної) нормативної грошової оцінки земельних ділянок в населених пунктах України в терміни, визначені відповідно до діючого законодавства, - запорука додаткових надходжень до місцевого бюджету плати за землю.

Враховуючи наведене та з метою забезпечення виконання вимог ПК, Департамент доходів і зборів з фізичних осіб Державної фіскальної служби України вважає за необхідне:

1. Забезпечити інформування власників землі та землекористувачів про коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель за 2014 рік шляхом опублікування листа Державного агентства земельних ресурсів України від 14.01.2015 р. N 6-28-0.22-215/2-15 <...> у засобах масової інформації.

2. Спільно з місцевими органами влади та органами земельних ресурсів забезпечити доведення до фізичних осіб - власників землі, землекористувачів та орендарів зміни коефіцієнтів індексації та ставок земельного податку, орендної плати і грошової оцінки земель та подання ними у термін не пізніше 20 лютого цього року податкових декларацій сум земельного податку і орендної плати за землі державної та комунальної власності на 2015 рік з урахуванням коефіцієнта індексації.

3. На виконання вимог статті 288 ПК терміном до 1 лютого 2015 року територіальним підрозділам отримати від органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік з фізичними особами, фізичними особами - підприємцями, і повідомити Департамент доходів і зборів з фізичних осіб ДФС України 2 березня 2015 року про одержання вищезазначеної інформації згідно з додатком 2.

ГУ ДФС в областях та у місті Києві, територіальним підрозділам ДФС України налагодити взаємодію з місцевими органами влади щодо прийняття зважених ставок, надання пільг по земельному податку, а також своєчасне прийняття (повторної) нормативної грошової оцінки земельних ділянок в населених пунктах України.

5. Заступникам ГУ ДФС в областях та у місті Києві, які здійснюють керівництво за даний напрямок роботи, встановити контроль за дотриманням норм чинного законодавства щодо правильності обчислення та повноти сплати до відповідних місцевих бюджетів земельного податку та орендної плати за земельні ділянки з фізичних осіб відповідно до Податкового кодексу.

Директор Департаменту доходів і зборів з фізичних осіб О. Ревчук