Електронне адміністрування ПДВ: як працювати у 2015 році

Швидше за усе, система електронного адмініс­трування ПДВ буде запроваджена у 2015 році. За домовленням Коаліції та Кабміну з 01.02.2015 р. по 01.07.2015 р. запланований тестовий режим з поквартальним введенням блоків. З другого півріччя система запрацює повноцінно.

ДФСУ у листі від 10.12.2014 р. N 14618/7/99-99-19-03-01-17 роз'яснила основні правила роботи системи електронного адмі­ністрування ПДВ. Надаємо роз'яснення повністю.

«У зв'язку із змінами, внесеними до Податкового кодексу України (далі - Кодекс) Законом України від 31 липня 2014 року N 1621-VІІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України» з урахуванням змін, внесених до нього Законом України від 7 жовтня 2014 року N 1690-VІІ «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення оподат­кування інвестиційної діяльності» (далі - Закон N 1621), відповідно до яких з 1 січня 2015 року запроваджується система електронного адміністрування податку на додану вартість (далі - ПДВ), інформує­мо про основні правила роботи цієї системи.

1. Загальні положення

Основні принципи функціонування системи електронного адмі­ністрування ПДВ визначено статтею 200-1 розділу V Кодексу. Пунк­том 200-1.1 статті 200-1 розділу V Кодексу передбачено затверд­ження Кабінетом Міністрів України порядку електронного адміні­стрування ПДВ. Такий порядок затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року N 569 «Деякі питання електронного адміністрування податку на додану вартість» (далі - Порядок N 569).

Система електронного адміністрування ПДВ, що організована на центральному рівні ДФС, забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку:

сум податку, що містяться у виданих та отриманих податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових наклад­них (далі - ЄРПН) та розрахунках коригування до них;

сум податку, сплачених платниками при ввезенні товарів на митну територію України;

сум поповнення та залишку коштів на рахунках в системі елек­тронного адміністрування ПДВ;

суми податку, на яку платники мають право зареєструвати по­даткові накладні в ЄРПН.

Система електронного адміністрування ПДВ не вносить карди­нальних змін до загальних принципів справляння ПДВ, затвердже­них Податковим кодексом України (далі - Кодекс). Норми Кодек­су, які визначають коло платників ПДВ, об'єкт оподаткування, прин­ципи формування податкових зобов'язань та податкового креди­ту, залишаються незмінними.

Водночас, підставою для формування податкового кредиту за умови дотримання інших, встановлених Кодексом правил, є лише податкові накладні, зареєстровані в ЄРПН. До податкового креди­ту можна також включити суму податку, зазначену в документах, перерахованих в пункті 201.11 статті 201 розділу V Кодексу, але разом з тим, з 01.01.2015 скасовується можливість сформувати податковий кредит на підставі скарги на постачальника (пункт 201.10 статті 201 розділу V Кодексу).

Крім того, Законом N 1621 внесено зміни до визначення бази оподаткування ПДВ в окремих випадках: з 01.01.2015 база опо­даткування визначається виходячи з договірної (контрактної) вар­тості товарів/послуг за винятком контрольованих операцій, але не може бути нижчою ціни придбання товарів (для самостійно виго­товлених - не нижче їх собівартості) або балансової вартості нео­боротних активів.

Одночасно із запровадженням системи електронного адмініст­рування ПДВ з 1 січня 2015 р. для платників ПДВ збільшується гра­ничний рівень обсягу операцій з постачання товарів/послуг для обо­в'язкової реєстрації платників ПДВ до 1 млн. грн (без ПДВ) за рік.

Тобто, з 01.01.2015 суб'єкт господарювання зобов'язаний за­реєструватися як платник податку у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) з дотриманням вимог передбачених статтею 183 розділу V Кодексу, крім особи, яка є платником єдиного податку, у разі якщо загальна сума від здійснен­ня операцій з постачання товарів/послуг що підлягають оподатку­ванню згідно з цим розділом, у тому числі з використанням ло­кальної або глобальної комп'ютерної мережі, нарахована (сплаче­на) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1 млн.грн. (без урахування ПДВ).

Правила, встановлені розділом V Кодексу для добровільної реє­страції особи в якості платника ПДВ не змінилися.

Платники ПДВ, у яких станом на 01.01.2015 обсяг оподаткову­ваних операцій за останні 12 календарних місяців не перевищує 1 млн.грн., отримують можливість анулювати свою реєстрацію плат­ника ПДВ.

2. Електронні рахунки платників в системі
електронного адміністрування ПДВ

Електронний рахунок в системі електронного адміністрування ПДВ (далі - електронний рахунок) - рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який платником перераховуються кош­ти з власного поточного рахунку в сумах, необхідних для збільшен­ня розміру суми, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування кількісних і вар­тісних показників до податкової накладної (далі - розрахунок кори­гування) в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також в сумах, недостатніх для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов'­язань з цього податку.

Для кожного платника податку відкривається один електронний рахунок.

Згідно з пунктом 5 Порядку N 569, електронні рахунки відкрива­ються Казначейством платникам ПДВ автоматично на підставі реє­стру платників податку, який ДФС після присвоєння особі індиві­дуального податкового номера платника ПДВ надсилає Казначей­ству.

Казначейство надсилає ДФС повідомлення про відкриття елек­тронного рахунка платника ПДВ не пізніше наступного робочого дня з дня його відкриття, а ДФС після надходження такого повідом­лення інформує кожного платника ПДВ про реквізити його елект­ронного рахунка (пункт 6 Порядку N 569).

Враховуючи викладене відкриття електронних рахунків здійснюється без участі платників податку, тобто їм не потрібно відвідувати Казначейство з метою відкриття такого рахунка.

Відкриття та обслуговування електронних рахунків Казначей­ством здійснюється на безоплатній основі. Інформація про рух коштів на електронних рахунках платникам податку надаватиметь­ся ДФС за відповідним запитом платника на безоплатній основі без обмеження кількості запитів та у часі.

Датою початку здійснення операцій з використанням електрон­ного рахунку є 01.01.2015 для суб'єктів господарювання, які вже є зареєстрованими платниками ПДВ, а для суб'єктів господарюван­ня, які будуть зареєстровані в якості платників ПДВ в будь-який період після 01.01.2015 - дата їх реєстрації платниками податку.

На такі електронні рахунки в системі електронного адміністру­вання ПДВ платники податку самостійно зараховують кошти з влас­ного поточного рахунку платника, відкритого в банківських устано­вах, в сумах:

необхідних для збільшення розміру суми, що обчислюється відповідно до пункту 200-1.3 статті 2001 Кодексу та надає право для реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригу­вання;

недостатніх для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов'язань з цього податку.

Поповнення електронного рахунка платника ПДВ за рахунок інших джерел, наприклад, з поточних рахунків інших осіб, не передбаче­но.

Кошти з електронного рахунка платника ПДВ перераховуються Казначейством в автоматичному режимі виключно до бюджету та/ або на рахунок, відкритий у банку та/або органі Казначейства сільськогосподарськими підприємствами - суб'єктами спеціаль­ного режиму оподаткування, визначений статтею 209 Кодексу (далі - спецрежим), для акумулювання сум податку, що нараховуються на вартість поставлених ними сільськогосподарських товарів (по­слуг), у порядку, передбаченому статтею 209 Кодексу (далі - спец­іальні рахунки). Таке перерахування коштів здійснюється на підставі реєстрів платників ПДВ, який автоматично формується ДФС та надсилається Казначейству.

3. Податкова звітність

Починаючи з першого звітного періоду 2015 року (січень, 1-й квартал) податкова звітність з ПДВ подається до контролюючого органу всіма платниками податку виключно в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.

Таким чином, для забезпечення накладання електронного циф­рового підпису платникам ПДВ необхідно буде мати посилені сертифікати відкритих ключів (далі - посилені сертифікати), які можна отримати в Акредитованому центрі сертифікації ключів (далі - АЦСК) Інформаційно-довідкового департаменту ДФС (безоплат­но) або в будь-якому з його відокремлених пунктах реєстрації користувачів (адреси таких пунктів розміщено на офіційному інфор­маційному ресурсі АЦСК Інформаційно-довідкового департамен­ту ДФС: http://www.acskidd.gov.uahttp://www.acskidd.gov.uahttp://www.acskidd.gov.uahttp://www.acskidd.gov.ua ), або в інших АЦСК.

Платники ПДВ, які на даний час подають податкову звітність в електронному вигляді та вже мають посилені сертифікати, можуть продовжувати їх використання після 1 січня 2015 року (з урахуван­ням їх строку чинності).

Що стосується подання податкових декларацій з ПДВ у папе­ровій формі, то останнім звітним періодом, за який податкові дек­ларації з ПДВ можуть бути подані на паперових носіях, є грудень 2014 року (граничний термін подання 20.01.2015) квартал 2014 року (граничний термін подання 09.02.2015).

Відповідні зміни до форми податкової декларації з ПДВ та по­рядку її заповнення і подання розроблені, розміщені на офіційно­му веб-сайті ДФС України та на даний час проходять відповідні погодження із зацікавленими міністерствами і відомствами. Після прийняття Міністерством фінансів України відповідного наказу та його реєстрації в Міністерстві юстиції України у загальновстановленому порядку його буде доведено до відома платників та регіо­нальних структурних підрозділів ДФС.

4. Формування та реєстрація в ЄРПН податкових
накладних/розрахунків коригування

Відповідно до пункту 201.1 статті 201 та пункту 11 підрозділу 2 розділу ХХ Кодексу (у редакції Закону N 1621) з 01.01.2015 по­даткові накладні та розрахунки коригування складаються виключ­но в електронній формі та підлягають обов'язковій реєстрації в ЄРПН незалежно від того, яка сума ПДВ вказана в податковій на­кладній, в тому числі і ті, які не видаються покупцям, а також ті, що складені платниками податку - отримувачами послуг, що постача­ються нерезидентами, якщо місце постачання таких послуг розта­шоване на митній території України (пункт 208.2 статті 208 розділу V Кодексу).

Після реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН постачальник та покупець отримуватимуть в автоматично­му режимі від ДФС повідомлення про таку реєстрацію.

Запровадження електронної форми податкової накладної вирі­шує всі питання, які пов'язані із дотриманням формальних умов щодо її заповнення (вирівнювання полів, формат дати, адреси, розміщення знаків дробу, ком та інших розділових знаків тощо). Крім того, під час реєстрації податкової накладної платник мати­ме можливість перевірити правильність написання назви покупця та його реєстраційних даних.

Відповідно до пункту 5 Порядку ведення Єдиного реєстру по­даткових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 N 1246, та пункту 19 Порядку заповнення податкової накладної, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 22.09.2014 N 957 (у редакції наказу Міністер­ства фінансів України від 14.11.2014 N 1129), податкові накладні/ розрахунки коригування, складені в електронній формі, скріплю­ються електронними цифровими підписами посадових осіб плат­ника податку.

Таким чином, для забезпечення безперешкодної реєстрації по­даткових накладних в ЄРПН, а також забезпечення достовірності податкових накладних/розрахунків коригування, які надсилаються отримувачу товарів/послуг, платникам ПДВ необхідно буде мати посилені сертифікати для накладання електронного цифрового підпису посадовими або уповноваженими особами на складені податкові накладні.

Отримати посилені сертифікати відкритих ключів можна в Акре­дитованих центрах сертифікації ключів (далі - АЦСК) Інформацій­но-довідкового департаменту ДФС (безоплатно), або в будь-яко­му з його відокремлених пунктах реєстрації користувачів (адреси таких пунктів розміщено на офіційному інформаційному ресурсі АЦСК Інформаційно-довідкового департаменту ДФС: www.acskidd.gov.uawww.acskidd.gov.uawww.acskidd.gov.uawww.acskidd.gov.ua ), або в інших АЦСК.

Платники ПДВ, які на даний час здійснюють реєстрацію подат­кових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН та вже мають посилені сертифікати, можуть продовжувати їх використання після 1 січня 2015 року (з урахуванням їх строку чинності).

Терміни реєстрації податкових накладних/розрахунків коригу­вання до податкових накладних у ЄРПН з 01.01.2015 не змінюєть­ся. Така реєстрація здійснюється не пізніше п'ятнадцяти календар­них днів, наступних за датою їх складання (пункт 201.10. розділу V Кодексу).

Водночас для реєстрації податкових накладних/розрахунків ко­ригування в ЄРПН визначається розмір суми ПДВ, на яку платник має право зареєструвати в ЄРПН складені ним такі податкові на­кладні/розрахунки коригування.

Так, платник податку має право зареєструвати в ЄРПН податко­ву накладну/розрахунок коригування, в якій загальна сума ПДВ не перевищує суму, обчислену за формулою, встановленою пунктом 200-1.3 статті 200-1 Кодексу та пунктом 9 Порядку N 569 (далі - реєстраційна сума), а саме:

S Накл = S НаклОтр + S Митн + S ПопРах - S НаклВид - S Відшкод - S Перевищ, де:

S НаклОтр - загальна сума податку за отриманими платником податковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних, та розрахунками коригування до таких по­даткових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі подат­кових накладних.

Цей показник формується на підставі даних, що містяться в от­риманих платником податку податкових накладних, зареєстрова­них в Єдиному реєстрі податкових накладних, що були складені за операціями, дата виникнення податкових зобов'язань за якими припадає на податковий період починаючи з 01 січня 2015 року, а також на підставі даних, що містяться в розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних;

Б Митн - загальна сума податку, сплаченого платником безпо­середньо або за допомогою фінансового посередника (особи, відповідальної за фінансове врегулювання) при ввезенні товарів на митну територію України, на підставі даних митних декларацій, у тому числі з урахуванням змін, внесених відповідно до аркушів ко­ригування та додаткових декларацій, оформлених згідно із стат­тею 261 Митного кодексу України.

Цей показник формується на підставі сум податку, сплачених, починаючи з 01 січня 2015 року, при ввезенні товарів на митну територію України;

Б ПопРах - загальна сума поповнення рахунку в системі елект­ронного адміністрування податку з власного поточного рахунку платника.

Зазначений показник обраховується на підставі даних, отрима­них згідно з угодою про інформаційний обмін між Державною фіскальною службою та Казначейством щодо сум коштів, перера­хованих платником зі свого поточного рахунку на його рахунок в системі електронного адміністрування податку, відкритому йому в Казначействі починаючи з 01 січня 2015 року.

Б НаклВид - загальна сума податку за виданими платником по­датковими накладними, зареєстрованими в Єдиному реєстрі по­даткових накладних, та розрахунками коригування до таких подат­кових накладних, зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Цей показник формується на підставі даних, що містяться у ви­даних платником податку податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, що були складені на опе­рації, дата виникнення податкових зобов'язань за якими припа­дає на податковий період починаючи з 01 січня 2015 року, а також на підставі даних, що містяться в розрахунках коригувань до таких податкових накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі подат­кових накладних;

в Відшкод - загальна сума податку, заявлена платником до бюд­жетного відшкодування;

Цей показник формується на підставі даних податкових декла­рацій з податку, поданих до контролюючого органу, починаючи з податкової звітності:

за січень 2015 року - для платників податків, що застосовують місячний звітний період;

за 1 квартал 2015 року - для платників податків, що застосову­ють квартальний звітний період.

Цей показник формується на підставі задекларованих до відшко­дування на поточний рахунок платника сум від'ємного значення податку, розрахованих по операціям, здійсненим після 01 січня 2015 року згідно прийнятих контролюючим органом податкових декларацій з податку та уточнюючих розрахунків до таких декла­рацій.

в Перевищ - загальна сума перевищення податкових зобов'я­зань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з податку, над сумою податку, що міститься в складених таким плат­ником податкових накладних, зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Цей показник розраховується як різниця між сумами податку:

задекларованими платником в податкових деклараціях з по­датку з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до таких дек­ларацій по операціях з постачання товарів/послуг та отримання послуг від нерезидента, місце постачання яких визначено на митній території України, після 01 січня 2015 року та їх подальшого кори­гування згідно зі статтею 192 розділу V Податкового кодексу Ук­раїни,

та зазначеними платником податку в податкових накладних, що були складені за операціями з постачання товарів/послуг після 01 січня 2015 року, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та розрахунків коригування до таких накладних, зареє­строваних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Цей показник формується на підставі даних:

- податкових накладних, складених не раніше 01 січня 2015 року та зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та розрахунків коригування до таких податкових накладних, зареєст­рованих в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- податкових декларацій з податку, наданих до контролюючого органу, починаючи з податкової звітності: за січень 2015 року -для платників податків, що застосовують місячний звітний період; за І квартал 2015 року - для платників податків, що застосовують квартальний звітний період, та уточнюючих розрахунків до таких декларацій.

Реєстраційна сума обчислюватиметься автоматично та центра­лізовано на рівні ДФС для кожного платника податку щоразу, як відбуватиметься зміна значення будь-якого з показників форму­ли.

Кожен з показників реєстраційної суми обчислюватиметься на­ростаючим підсумком, починаючи з 01.01.2015 протягом всього періоду діяльності платника ПДВ до моменту анулювання його реє­страції.

Алгоритм обрахунку показників реєстраційної суми, та джерела їх формування підлягають оприлюдненню на офіційному веб-сайті ДФС (пункт 10 Порядку N 569).

Для обчислення такої реєстраційної суми враховуються лише податкові накладні, складені за операціями, по яких дата виник­нення податкових зобов'язань припадає на податкові періоди з 01.01.2015, розрахунки коригування до таких податкових наклад­них, а також митні декларації, по яких суми податку сплачені до бюджету, починаючи з 01.01.2015, суми поповнення електронних рахунків з 01.01.2015, суми заявленого бюджетного відшкодуван­ня та сума податкових зобов'язань (для формування показника вПеревищ) задекларовані у складі податкових декларацій з ПДВ за звітні податкові періоди з 01.01.2015.

Якщо сума, визначена відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 розділу V Кодексу (реєстраційна сума), буде меншою, ніж сума податку в податковій накладній, яку платник повинен зареєструва­ти в Єдиному реєстрі податкових накладних, то платник повинен перерахувати потрібну суму коштів із свого поточного рахунку на свій електронний рахунок (пункт 201.10.статті 201 розділу V Ко­дексу; пункт 12 Порядку N 569).

Збільшення реєстраційної суми може бути забезпечене також за рахунок отриманих податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН, та сум ПДВ, сплачених під час ввезення товарів на митну територію України.

При обчисленні реєстраційної суми слід також враховувати, що для операцій з отримання послуг від нерезидента, місцем поста­чання яких є митна територія України, Законом N 1621 змінюєть­ся порядок формування податкового кредиту.

На відміну від діючого до кінця 2014 року порядку, починаючи з 01.01.2015 отримувач послуг, що постачаються нерезидентами, місце постачання яких розташоване на митній території України, отримує право на податковий кредит за такими операціями на дату складання ним податкової накладної за цими операціями, за умови її реєстрації в ЄРПН (пункти 198.2 статті 198 та 208.2 статті 208 розділу V Кодексу).

У зв'язку з цим необхідно враховувати, що в розділі II «Податко­вий кредит» податкової декларації з ПДВ за січень (I квартал) 2015 року має бути одночасно відображений податковий кредит за опе­раціями з отримання послуг від нерезидента, які були здійснені в грудні (IV кварталі 2014 року) та в січні (I кварталі) 2015 року.

В межах системи електронного адміністрування ПДВ передба­чено, що складання та реєстрація в ЄРПН податкових накладних здійснюється постачальником товарів/послуг та отримувачем по­слуг від нерезидентів, місцем постачання яких є митна територія України. При цьому запроваджується окремий порядок реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування до податкової накладної.

Так, розрахунок коригування, складений постачальником то­варів/послуг до податкової накладної, яка видана їх отримувачу -платнику податку, підлягає реєстрації в ЄРПН:

1) постачальником товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника (продавця) або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;

2) отримувачем товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику (продавцю), для чого постачальник (продавець) надсилає складений розрахунок коригування отримувачу (покупцю).

Зменшити суму податкових зобов'язань за таким розрахунком коригування постачальник може тільки після реєстрації цього роз­рахунку в ЄРПН його отримувачем. Зменшити суму свого подат­кового кредиту за таким розрахунком коригування отримувач (по­купець) товарів (послуг) зобов'язаний незалежно від факту реєст­рації такого розрахунку в ЄРПН.

Розрахунки коригування, що складаються постачальником то­варів/послуг до податкових накладних, які не видаються отриму­вачу таких товарів/послуг, підлягають реєстрації в ЄРПН постачаль­ником.

Розрахунок коригування до податкової накладної, яка була скла­дена отримувачем (покупцем) послуг від нерезидента, місце по­стачання яких розташоване на митній території України, підлягає реєстрації в ЄРПН отримувачем (покупцем) таких послуг

5. Податкові накладні, складені за операціями,
дата виникнення податкових зобов'язань за якими
припадає на податковий період до 01.01.2015, та
розрахунків коригування до таких податкових накладних

Податкові накладні, складені за операціями, дата виникнення податкових зобов'язань за якими припадає до 01.01.2015, та відповідно до вимог Кодексу підлягають реєстрації у ЄРПН (у разі, якщо такі накладні складені в електронній формі або якщо такі на­кладні відповідають вимогам пункту 11 підрозділу 2 розділу XX Кодексу у разі складання податкової накладної у паперовому виг­ляді), але не були зареєстровані у ЄРПН до 01.01.2015 (термін реє­страції припадає на період з 01.01.2015 до 15.01.2015), підляга­ють такій реєстрації без дотримання вимог щодо наявності відпо­відної реєстраційної суми.

Розрахунки коригування, які складені до 01.01.2015 та відповід­но до вимог Кодексу підлягають реєстрації у ЄРПН але не були зареєстровані в ЄРПН до 01.01.2015 (термін реєстрації припадає на період з 01.01.2015 до 15.01.2015), а також розрахунки кори­гування, складені після 01.01.2015 до податкових накладних, скла­дених за операціями, дата виникнення податкових зобов'язань за якими припадає до 01.01.2015, підлягають такій реєстрації без дотримання вимог щодо наявності відповідної реєстраційної суми.

Такі розрахунки коригування підлягають реєстрації в ЄРПН по­стачальником товарів/послуг.

Податкові накладні, складені за операціями, дата виникнення податкових зобов'язань за якими припадає до 01.01.2015 (неза­лежно від факту реєстрації їх в ЄРПН та періоду, в якому вони були включені до податкового кредиту, а також незалежно від того чи були вони включені до складу податкового кредиту) та розрахунки коригування до таких податкових накладних (незалежно від дати їх складання та факту реєстрації їх в ЄРПН) не приймають участі в обчисленні реєстраційної суми.

Податкова накладна, складена отримувачем послуг, що поста­чаються нерезидентами, місце постачання яких розташоване на митній території України, за операціями з постачання таких по­слуг, дата виникнення податкових зобов'язань припадає на грудень/М квартал 2014 року, сума ПДВ якої були включені до складу податкових зобов'язань за звітний (податковий) період грудень/ IV квартал 2014 року включається до складу податкового кредиту за звітний (податковий) період січень/І квартал 2015 року та не приймає участі в обчисленні реєстраційної суми.

6. Розрахунки з бюджетом

Суму податкових зобов'язань, належних до сплати в бюджет, плат­ники податку, як і встановлено Кодексом, визначають самостійно, виходячи з результатів діяльності за відповідний звітний період. Така сума декларується в податковій декларації платника ПДВ.

Якщо за результатами звітного податкового періоду платником податку задекларовано в податковій декларації з ПДВ сума подат­ку до сплати в бюджет, то така сума підлягає перерахуванню до бюджету та/або на спеціальний рахунок платника податку.

Таке перерахування здійснюється на підставі реєстру, який авто­матично формується ДФС на підставі поданих платниками подат­кових декларацій з ПДВ, та не пізніше ніж за три робочі дні до за­кінчення граничного строку для самостійної сплати податкових зо­бов'язань надсилається Казначейству.

Перерахування суми податку до бюджету та/або на спеціальні рахунки платників податку з їх електронних рахунків здійснюється Казначейством не пізніше останнього дня строку для самостійної сплати податкових зобов'язань, в межах залишку таких коштів на електронних рахунках (пункт 21 Порядку N 569).

У випадку недостатності коштів на рахунку платника у системі електронного адміністрування податку для сплати до бюджету уз­годжених податкових зобов'язань та/або для перерахування на спеціальний рахунок платник повинен у строки, встановлені Кодек­сом для самостійної сплати платником податкових зобов'язань, перерахувати з власного поточного рахунку на свій електронний рахунок кошти в недостатніх сумах.

Якщо платник у строки, встановлені Кодексом для самостійної сплати платником податкових зобов'язань, не забезпечив на­явність на його електронному рахунку коштів для сплати узгодже­них податкових зобов'язань/перерахування на спеціальний раху­нок, Казначейством виконання реєстрів, надісланих ДФС, здійснюється в межах залишку коштів на рахунку в системі елект­ронного адміністрування податку. Невиконаний (не сплачений) по такому реєстру залишок узгоджених податкових зобов'язань плат­ника обліковується Казначейством до повного виконання шляхом перерахування до бюджету/спеціального рахунку коштів, що пере­раховуються платником з власного поточного рахунку на його елек­тронний рахунок (пункт 22 Порядку N 569).

Пунктом 25 Порядку N 569 встановлено, що розрахунки з бюд­жетом у зв'язку з поданням уточнюючих розрахунків, сплата по­даткових зобов'язань, визначених контролюючим органом, та спла­та штрафних санкцій і пені здійснюються платником податку до бюджету не з електронного рахунку, а з власного поточного рахун­ку.

Тобто з електронного рахунку погашаються суми податкових зобов'язань, задекларованих платником податку в податкових деклараціях з ПДВ за звітні (податкові) періоди з 01.01.2015, а суми податкових зобов'язань з ПДВ, які платник визначив в уточ­нюючих розрахунках до податкових декларацій з ПДВ, суми ПДВ, донараховані платнику контролюючим органом за результатами перевірок, суми штрафів та пені сплачуються не з електронного рахунка платника, а з його поточного рахунка.

Пунктами 26 та 27 Порядку N 569 встановлено правила повер­нення помилково та/або надміру зарахованих до бюджету коштів з електронного рахунку платника на його поточний рахунок у поряд­ку, визначеному статтею 43 розділу II Кодексу, в тому числі і у разі анулювання реєстрації платника податку.

Таке повернення здійснюється за умови подання платником по­датків заяви у довільній формі протягом 1095 днів від дня виник­нення помилково та/або надміру сплаченої суми, в якій має бути вказано поточний рахунок платника податків в установі банку, на який необхідно повернути такі суми з бюджету. Повернення таких сум здійснюється без використання електронного рахунка.

7. Спеціальний режим оподаткування у сільському господарстві

Платникам податку, які застосовують спецрежим, в системі елек­тронного адміністрування податку відкривається єдиний електрон­ний рахунок для обліку сум податку як в межах діяльності, визначе­ної статтею 209 Кодексу, так і у межах іншої діяльності.

Такі платники реєструють в ЄРПН всі податкові накладні: як ті, що складені на операції з постачання товарів (послуг) в межах спецрежиму, так і ті, що складені у зв'язку з здійсненням інших операцій з постачання.

Платники податку - суб'єкти спеціального режиму оподаткуван­ня повинні враховувати, що для реєстрації в ЄРПН всіх складених ними податкових накладних та розрахунків коригування як у зв'яз­ку з постачанням товарів (послуг) в межах спецрежиму, так і у зв'язку з іншими операціями з постачання, здійснюється єдиний розра­хунок реєстраційної суми (за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 Кодексу та пунктом 9 Порядку N 569).

У випадку якщо платником податку, який застосовує спецрежим, за результатами звітного періоду задекларовано суми податку, які підлягають сплаті як до бюджету так і на його спеціальний рахунок, кошти з його електронного рахунку у першу чергу перераховують­ся до бюджету, а у разі повного розрахунку з бюджетом - на спе­ціальний рахунок такого платника (пункт 22 Порядку N 569).

Таке перерахування здійснюється на підставі реєстру, який авто­матично формується ДФС на підставі поданих платниками подат­кових декларацій з ПДВ, та не пізніше ніж за три робочі дні до за­кінчення граничного строку для самостійної сплати податкових зо­бов'язань надсилається Казначейству. Перерахування суми подат­ку до бюджету та/або на спеціальні рахунки платників податку з їх електронних рахунків здійснюється Казначейством не пізніше ос­таннього дня строку для самостійної сплати податкових зобов'я­зань, в межах залишку таких коштів на електронних рахунках (пункт 21 Порядку N 569).

Зазначене правило стосується також і платників податку - сільськогосподарських підприємств усіх форм власності, які відпо­відають критеріям, визначеним статтею 209 розділу V Кодексу, але не зареєструвалися як суб'єкти спеціального режиму оподаткуван­ня.

Для забезпечення в умовах дії системи електронного адмініст­рування ПДВ спрямування сум ПДВ на підтримку власного вироб­ництва суб'єкти спецрежиму - платники ПДВ повинні надати конт­ролюючому органу за місцем своєї реєстрації платником ПДВ інформацію щодо даних реквізитів поточного рахунку, на який має бути перерахована відповідна сума з електронного рахунка такого платника, та актуалізувати такі дані у разі зміни реквізитів поточно­го рахунка.

8. Від'ємне значення і залишок бюджетного відшкодування

Від'ємне значення ПДВ, яке виникло у платника податку в звітних періодах до 01.01.2015, участі в обчисленні реєстраційної суми не прийматиме.

Розділом II Закону N 1621 визначено, що від'ємне значення суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 статті 200 Кодексу, та залишок від'ємного значення попередніх податкових періодів після бюджетного відшкодування, задекларовані до 1 січня 2015 року, обліковуються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує держав­ну податкову і митну політику.

Облік такого від'ємного значення здійснюватиметься в подат­ковій декларації ПДВ. Проектом нової форми декларації з ПДВ для такого обліку передбачено окремий розділ та додаток.

З 01.01.2015 суми бюджетного відшкодування, задекларовані в деклараціях за звітні (податкові) періоди до 1 січня 2015 року, підля­гають відшкодуванню у порядку, встановленому відповідно до статті 200 Податкового кодексу України у редакції, що діяла станом на 31 грудня 2014 року, тобто залишок непогашеного від'ємного зна­чення станом на 01.01.2015 не анулюється, обліковується окремо у складі податкової декларації з ПДВ за звітні періоди після 01.01.2015 та відшкодовуються платникам у автоматичному або звичайному режимі за правилами та у терміни, що передбачені Кодексом станом на 31.12.2014.

Суми бюджетного відшкодування, задекларовані в звітних пері­одах після 1 січня 2015 року, повертатимуться платникам і в зви­чайному і в автоматичному режимі. При цьому спрямування бюд­жетного відшкодування ПДВ в рахунок погашення податкових зо­бов'язань майбутніх періодів скасовується. Після 1 січня 2015 року бюджетне відшкодування ПДВ буде здійснюватись виключно кош­тами на поточний рахунок платника.

Одночасно інформуємо, що з 01.01.2015 відповідно до вимог статті 200 Кодексу (з урахуванням змін, внесених Законами N 1621 та N 1690) бюджетне відшкодування платникам податку здійсню­ватиметься на місяць раніше ніж зараз.