КОНСУЛЬТУЄ ХАРКІВСЬКА МІСЬКА РАДА

Корупційні правопорушення:
особливості звільнення з роботи

Корупціонер, якого притягнуто до відповідальності за корупційне правопорушення, підлягає звільненню. У цій статті ми розповімо про особливості звільнення з роботи осіб, які вчинили корупційні правопорушення, та особливості оформлення звільнення за корупційною статтею.

Звільнення як наслідок покарання
за корупційні діяння

Перш за все визначимося, що мова піде про звільнення за п. 7-1 ч. 1 ст. 36 КЗпП- набрання законної сили судовим рішенням, відповідно до якого працівника притягнуто до відповідальності за корупційне правопорушення, пов'язане з порушенням обмежень, передбачених Законом N 3206.

А тепер з'ясуємо:

- кого мають звільнити з цієї підстави;

- які правопорушення мають наслідком звільнення за цією підставою?

Кого можуть звільнити за корупційні
правопорушення?

Суб'єкти відповідальності за корупційні правопорушення та, відповідно, особи, яким можуть загрожувати наслідки за його вчинення у вигляді звільненняз роботи, названі у ч. 1 cт. 4 Закону N 3206:

- особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (утому числі державні службовці, посадові особи місцевого самоврядування, військові посадові особи та ін.);

- особи, які прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (утому числі посадові особи юридичних осіб публічного права, які не зазначені вище; особи, які не є державними службовцями, посадовими особами місцевого самоврядування, але надають публічні послуги (аудитори, нотаріуси, оцінювачі) та ін.);

- особи, які постійно або тимчасово обіймають посади, пов'язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських обов'язків, або спеціально уповноважені на виконання таких обов'язків у юридичних особах приватного права незалежно від організаційно-правової форми, відповідно до закону;

- посадові особи та працівники юридичних осіб - у разі одержання ними неправомірної вигоди, або одержання від них особами, уповноваженими на виконання функцій держави чи місцевого самоврядування та прирівняних до них осіб, або за участю цих осіб іншими особами, неправомірної вигоди.

Чим передбачено звільнення за корупцію?

Одним із наслідків вчинення корупційного правопорушення є звільнення корупціонера з роботи.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! За вчинення корупційних правопорушень можуть притягнути до кримінальної, адміністративної, цивільно-правової та дисциплінарної відповідальності. Але тільки притягнення до кримінальної та адміністративної відповідальності може мати наслідком звільнення.

Як наголошує Мін'юст у Методрекомендаціях, ч. 2 ст. 22 Закону N 3206 передбачено звільнення лише за притягнення до відповідальності за корупційні правопорушення, пов'язані з порушенням обмежень, передбачених Законом N 3206. Це, на думку Мін'юсту, означає, що такий наслідок притягнення до відповідальності за корупційне правопорушення, як звільнення, має обов'язково застосовуватися лише у випадку порушення встановлених Законом N 3206 обмежень і не стосується випадків притягнення до відповідальності за недотримання передбачених Законом N 3206 обов'язків (наприклад, несвоєчасне подання декларації про майно, доходи, витрати та зобов'язання фінансового характеру).

Зауважимо: підстави притягнення до відповідальності як причина звільнення часто є предметом судових спорів і суди звертають увагу на те, чи стосується порушення саме зазначених обмежень (див., наприклад, ухвалу Апеляційного суду Львівської області від 06.06.2014 р.у справі N 447/3909/13*, постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 03.06.2014 р. у справі N 825/4554/13-а**).

Особливості звільнення з роботи осіб, які вчинили корупційні правопорушення, визначено ст. 22 Закону N 3206.

Одразу слід зазначити, що дострокове припинення повноважень особи на виборній посаді, припинення повноважень посадової особи на посаді, звільнення, що здійснюється за рішенням Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, звільнення військової посадової особи з військової служби у зв'язку з притягненням до відповідальності за корупційне правопорушення, пов'язане з порушенням обмежень, передбачених Законом N 3206, здійснюються з урахуванням особливостей, визначених Конституцією і законами України.

Інші особи, яких притягнуто до кримінальної або адміністративної відповідальності за корупційні правопорушення, пов'язані з порушенням обмежень, передбачених Законом N 3206, підлягають звільненню з роботи (служби) у триденний строк із дня отримання органом державної влади, органом місцевого самоврядування, підприємством, установою, організацією копії відповідного судового рішення, яке набрало законної сили, якщо інше не передбачено законом.

Тобто звільнення з роботи осіб, притягнутих до відповідальності за корупційне правопорушення, для різних категорій корупціонерів мають відмінності.

Наприклад, порядок та оформлення звільнення за корупційною статтею з посади селищного голови, яка є виборною посадою, має відмінності від звільнення з посади головного спеціаліста відділу приватизації комунального майна селищної ради або начальника хірургічного відділення комунального закладу охорони здоров'я чи експерта тощо.

Отже, умовно можна поділити порядок здійснення звільнення корупціонерів на загальну та особливу процедуру.

Загальна процедура звільнення

Загальна процедура звільнення за вчинення корупційного правопорушення (на підставі п.7-1 ч. 1 ст. 36 КЗпП) описана у ч. 2 ст. 36 КЗпП. Відповідно до неї особа підлягає звільненню з посади у триденний строк з дня отримання органом державної влади, органом місцевого самоврядування, підприємством, установою, організацією копії відповідного судового рішення, яке набрало законної сили.

Отже, при оформленні звільнення працівника, який вчинив корупційне правопорушення, як підстава звільнення у трудовій книжці значитиметься відповідно п.7-1 ч. 1 ст. 36 КЗпП.

Слід зауважити, що, крім КЗпП та Закону N 3206, аналогічна норма щодо звільнення з роботи осіб, які вчинили корупційні правопорушення, міститься і в таких спеціальних законах, як, наприклад, Закон N 2493, Закон N 3723, Закон N 280 тощо. Наявність норм про звільнення працівників за вчинення корупційних правопорушень у кількох нормативно-правових актах не суперечать одна одній і не утворюють колізій між собою, а доповнюють одна одну і співвідносяться як загальна та спеціальна норма. Норми, передбачені КЗпП, встановлюють підставу звільнення із роботи при притягненні до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення, а відповідні норми спецзаконів деталізують відповідну процедуру звільнення. Виходячи з наведеного вище, запис у трудовій книжці про звільнення з роботи працівника, притягнутого до кримінальної або адміністративної відповідальності за корупційні правопорушення, пов'язані з порушенням обмежень, передбачених Законом N 3206 (за винятком осіб, які перебувають на виборних посадах або осіб, звільнення та призначення яких здійснюється за рішенням Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України, звільнення військової посадової особи з військової служби), повинен мати такий вигляд: (див. далі приклади)

Особлива процедура звільнення

Звільнення та припинення повноважень осіб, які визначені абз. 1 ч. 2 ст. 22 Закону N 3206, за корупційні правопорушення має відбуватися з урахуванням особливостей, визначених Конституцією та відповідними законами України.

Це стосується, зокрема:

- дострокового припинення повноважень осіб, які перебувають на виборних посадах;

- припинення повноважень посадових осіб на посадах, звільнення з яких здійснюється за рішенням Президента України, Верховної Ради України, Кабміну;

- звільнення військової посадової особи з військової служби.

Приміром, за особливою процедурою, встановленою Конституцією та спецнормами відповідних законів, звільняють членів Кабміну, народних депутатів України, суддів, голів обласних та районних державних адміністрацій, сільських, селищних та міських голів, депутатів місцевих рад, військовослужбовців.

Як приклад, наведемо особливості звільнення селищного голови.

З Прикладом 1, Прикладом 2 можна ознайомитись: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Консультації".

Відповідно до ч. 3 ст. 20 Закону N 2493 звільнення з виборних посад в органах місцевого самоврядування, на котрі особи обираються територіальною громадою, осіб, яких притягнуто до відповідальності за корупційні правопорушення, відбувається в порядку, визначеному Законом N 280.

Дострокове припинення повноважень сільського, селищного, міського голови у зв'язку з набранням законної сили обвинувальним вироком щодо нього та набранням законної сили рішенням суду про притягнення його до відповідальності за адміністративне корупційне правопорушення, пов'язане з порушенням обмежень, визначених Законом N 3206, передбачено пп. 3 та 3-1 ч. 1 ст. 79 Закону N 280.

ЦИТАТА: "1. Повноваження сільського, селищного, і міського голови вважаються достроково припиненими у розі:

<...>

3) набрання законної сили обвинувальним вироком щодо нього;

3-1) набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до відповідальності за адміністративне корупційне правопорушення, пов'язане з порушенням обмежень, передбачених Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції; <...>"

(ч. 1ст. 79 Закону N280)

Отже, повноваження селищного голови вважаються достроково припиненими в разі набрання законної сили рішенням суду про притягнення його до адміністративної відповідальності за корупційне правопорушення.

На таких підставах повноваження селищного голови припиняються достроково. І з посади звільняє саме рада. Вона приймає відповідне рішення, яким береться до відома зазначений факт. Звільняють голову у цьому разі з дня прийняття відповідною радою рішення. Про це йдеться й у Методрекомендаціях.

Отже, при оформленні звільнення корупціо-нера з виборної посади (та інших "особливих" посадовців) як підстава звільнення у трудовій книжці зазначатиметься відповідна норма Конституції та/або спецнорма відповідного закону. У випадку з селищним головою - це пп. 3 чи 3-1 ч.1 ст. 79 Закону N 280.

Враховуючи наведене, запис у трудовій книжці селищного голови має бути таким:

Звітування про звільнення корупціонерів

Про звільнення особи з посади у зв'язку з притягненням до відповідальності за корупційне правопорушення, пов'язане з порушенням обмежень, передбачених Законом N 3206, керівник органу державної влади, органу місцевого самоврядування, підприємства, установи, організаціїу триденний строк письмово повідомляє (ч. 3 ст. 22 Закону N 3206):

- суд, який виніс обвинувальний вирок або прийняв постанову про накладення адміністративного стягнення за корупційне правопорушення;

- Національне агентство з питань державної служби.

Таким чином забезпечується контроль за дотриманням положення законодавства щодо звільнення осіб, притягнутих до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення.

Механізм та порядок подання інформації до Національного агентства з питань державної служби про осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, які звільнені у зв'язку з притягненням до відповідальності за корупційне правопорушення, визначено Порядком N 1072.

Інформація до Нацдержслужби подається у формі додатка до Порядку N 1072 (приклад заповнення наведено нижче).

З прикладом заповнення Інформації можна ознайомитись: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Консультації".

Наведемо зразок повідомлення (його складають у довільній формі) до суду, який виніс обвинувальний вирок або прийняв постанову про накладення адміністративного стягнення за корупційне правопорушення, про звільнення працівника, притягнутого до відповідальності за корупційне правопорушення, пов'язане з порушенням обмежень, передбачених Законом N 3206.

Зі зразком повідомлення можна ознайомитись: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Консультації".

Майбутні зміни (з 26.04.2015 р.)

Насамкінець звертаємо увагу на майбутні оновлення! Верховною Радою України 14.10.2014 р. прийнято новий антикорупційний закон - Закон N 1700.

Згідно з п. 5 розділу XIII "Прикінцевих положень" цього Закону до ч. 1 ст. 36 КЗпП внесено зміни, зокрема, п. 7-1 викладено в новій редакції.

ЦИТАТА: "Підставами припинення трудового договору є:

<...>

7-1) укладення трудового договору (контракту), всупереч вимогам Закону України "Про запобігання корупції", встановленим для осіб, які звільнилися або іншим чином припинили діяльність, пов'язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, протягом року з дня її припинення <...>"

(витяг з ч. 1 ст. 36 КЗпП; вводиться в дію з 26.04.2015 р.)

Відповідно до п. 1 розділу XIII "Прикінцевих положень" Закон N 1700 набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування (тобто з 26.10.2014 p.), але вводиться в дію через б місяців з дня набрання ним чинності (тобто з 26.04.2015 p.).

Отже, до 26.04.2015 р. застосуванню підлягає Закон N 3206, а починаючи з 26.04.2015 p., ураховуючи введення в дію положення про втрату чинності Законом N 3206, має розпочатися застосування нового антикорупційного закону- Закону N 1700. А разом з цим і передбачених ним змін до актів законодавства, у тому числі і до КЗпП.

Про особливості припинення трудового договору за п. 7-1 ч. 1 ст. 36 КЗпП за новими правилами ми обов'язково розповімо на сторінках нашого видання. До зустрічі!

Головні тези

- При звільненні за корупційні дії осіб з виборних посад і тих, кого звільняють за рішенням Президента України, Верховної Ради, Кабміну, а також військових посадових осіб ураховуються особливості, визначені Конституцією та окремими законами України. У трудовій книжці зазначають підставу для звільнення - відповідну норму закону.

- Інших корупціонерів звільняють у триденний строк із дня отримання копії відповідного судового рішення, яке набрало законної сили. У трудовій книжці зазначають підставу для звільнення - п.7-1 ч. 1 ст. 36 КЗпП.

- Про звільнення особи за корупційне правопорушення керівник установи (підприємства), що звільнила працівника, у триденний строк письмово повідомляє суд, який постановив обвинувальний вирок або прийняв постанову про накладення адміністративного стягнення за корупційне правопорушення, та Національне агентство з питань державної служби (ч. 3 ст. 22 Закону N 3206).

- 3 26.04.2015 р. буде введено вдію оновлений антикорупційний закон- Закон N 1700. А разом із ним будуть оновлені і питання звільнення за корупційні діяння.

Використані документи

КЗпП - Кодекс законів про працю України від 10.12.1971 р.

ККУ - Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 р. N 2341-III.

Закон N 3206 - Закон України "Про засади запобігання і протидії корупції" від 07.04.2011 р. N 3206-VI.

Закон N 3723 - Закон України "Про державну службу" від 16.12.1993 р. N 3723-ХІІ.

Закон N 2493 - Закон України "Про службу в органах місцевого самоврядування" від 07.06.2001 р. N 2493-III.

Закон N 280 - Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 р. N 280/97-ВР.

Закон N 1700 - Закон України "Про запобігання корупції" від 14.10.2014 p. N 1700-VII.

Методрекомендації - Методичні рекомендації "Запобігання і протидія корупції в державних органах та органах місцевого самоврядування" від 16.10.2013 p., надані Міністерством юстиції України.

Порядок N 1072 - Порядок інформування Національного агентства з питань державної служби про осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, які звільнені у зв'язку з притягненням до відповідальності за корупційне правопорушення, затверджений постановою КМУ від 12.10.2011 р. N 1072.

__________

* http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/39276533

** http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/39133334

Тетяна Безрук,
головний спеціаліст відділу з питань здійснення
державної регуляторної політики Департаменту економіки
та комунального майна Харківської міської ради