З 2016 року сільради самі оформлюватимуть спадщину

(коментар до Закону України "Про внесення змін
до деяких законодавчих актів України щодо деяких
питань спадкування" від 20.10.2014 р. N 1709-VII)

Коментований Закон надав сільрадам повноваження щодо вчинення нотаріальних дій, пов'язаних з оформленням спадщини. Для цього внесено зміни до Цивільного кодексу України, Закону України "Про нотаріат" від 02.09.1993 р. N 3425-ХІІ (далі - Закон про нотаріат), Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 р. N 1952-IV(далі - Закон N 1952). Ці зміни наберуть чинності лише з 01.01.2016 р.

На сьогодні сільради також наділено повноваженнями вчиняти нотаріальні дії, проте існує два обмеження (ч. 4 ст. 1 Закону про нотаріат). По-перше, це можливо тільки в тих населених пунктах, де немає нотаріусів. По-друге, вони можуть вчиняти лише ті нотаріальні дії, які зазначено у ст. 37 Закону про нотаріат, а саме:

1) вживати заходів щодо охорони спадкового майна;

2) посвідчувати заповіти (крім секретних);

3) видавати дублікати посвідчених ними документів;

4) засвідчувати вірність копій (фотокопій) документів і виписок із них;

5) засвідчувати справжність підпису на документах.

З 1 січня 2016 року перелічені вище повноваження будуть в уповноваженої посадової особи органу місцевого самоврядування (далі - уповноважений) усіх сільських населених пунктів незалежно від того, є там нотаріуси чи ні. Крім того, в уповноваженого з'являться додаткові повноваження:

6) видавати свідоцтва про право на спадщину;

7) видавати свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя.

Усі права та обов'язки з оформлення спадщини, які зараз є в нотаріуса, через рік будуть і в уповноваженого. Крім того, уповноважений з 2016 року набуде статусу держреєстратора речових прав на нерухоме майно. При цьому він як спеціальний суб'єкт здійснює функції державного реєстратора щодо реєстрації прав спадкоємців першої та другої черги за законом (як у випадку спадкування ними за законом, так і в разі спадкування ними за заповітом) і за правом представлення на успадковане ними нерухоме майно, а також стосовно реєстрації прав власності на частку у спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя. Відповідні зміни вносяться до Закону N 1952.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Для вчинення новододаних дій уповноважений повинен:

- мати вищу юридичну освіту;

- мати досвід роботи в галузі права не менше трьох років;

- пройти протягом року стажування в державній нотаріальній конторі або у приватного нотаріуса;

- завершити навчання щодо роботи з єдиними та державними реєстрами, які функціонують у системі Мін'юсту;

- скласти іспит із спадкового права в порядку, встановленому Мін'юстом.

Увесь наступний рік посадові особи сільрад, уповноважені на нотаріальні дії з оформлення спадщини й функцій держреєстратора речових прав, проходитимуть навчання з наступним складанням іспитів у порядку, який повинен організувати Мін'юст. Контроль за діяльністю уповноваженого також покладено на Мін'юст.

Тепер про зміни, що набудуть чинності не з 01.01.2016 p., а з дня, наступного за днем його опублікування (на момент підготовки номеру не опублікований). Ідеться про корективи, внесені до Закону N 2658* і до Закону про оцінку землі**, завдяки яким тепер не потрібно робити обов'язкову експертну оцінку майна (у тому числі земельних ділянок і прав на них) у таких випадках: для визначення розміру податку на доходи фізосіб при спадкуванні спадкоємців першої та другої черги за законом (як у випадку спадкування ними за законом, так і в разі спадкування за заповітом) і за правом представлення, а також при спадкуванні власності, вартість якої оподатковується за нульовою ставкою.

__________

* Закон України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні" від 12.07.2001 р. N 2658-III.

** Закон України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 р. N 1378-IV.

Вероніка Чернишоеа,
експерт газети "Бухгалтерія: бюджет"