МІНІСТЕРСТВО ІНФРАСТРУКТУРИ УКРАЇНИ

Затверджено
Наказ Міністерства інфраструктури України
07.10.2014 N 4
91

Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України
24 жовтня 2014 р. за N 1328/26105

Вимоги
до тренажерного та іншого обладнання, призначеного
для підготовки та перевірки знань судноводіїв із
судноводіння з використанням радіолокатора,
радіолокаційної прокладки та засобів автоматичної
радіолокаційної прокладки

І. Загальні положення

1.1. Ці Вимоги розроблені відповідно до Модельних курсів Міжнародної морської організації (далі - ІМО) 1.07 "Судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційна прокладка та використання засобів автоматичної радіолокаційної прокладки" (Radar Navigation, Radar Plotting and Use of ARPA. Radar Navigation at Operational level) (далі - Модельний курс ІМО 1.07), 1.08 "Судноводіння з використанням радіолокатора, ЗАРП, робота на містку, пошук і рятування" (Radar, ARPA, Bridge Teamwork and Search and Rescue. Radar Navigation at Management level) (далі - Модельний курс ІМО 1.08), 7.01 "Капітан та старший помічник капітана" (Master and Chief Matе) (далі - Модельний курс ІМО 7.01) та 7.03 "Вахтовий помічник капітана" (Officer in Charge of a Navigational Watch), а також Керівництва з міжнародного авіаційного та морського пошуку і рятування (далі - КМАМПП), том ІІІ, видання 2013 року (International Aeronautical and Maritime Search and Rescue (IAMSAR) Manual Volume III, 2013 Edition).

1.2. Ці Вимоги застосовуються до комплексу тренажерного та іншого обладнання з підготовки з судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційної прокладки та засобів автоматичної радіолокаційної прокладки (далі - Обладнання) підприємств, організацій та установ, що проводять підготовку за напрямами "Судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційна прокладка та використання засобів автоматичної радіолокаційної прокладки (далі - ЗАРП) (рівень експлуатації)", "Судноводіння з використанням радіолокатора та радіолокаційна прокладка (рівень експлуатації)", "Судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційна прокладка, використання ЗАРП, робота в колективі на містку, пошук і рятування (рівень управління)" або "Судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційна прокладка, робота в колективі на містку, пошук і рятування (рівень управління)", відповідно до вимог Правил І/12, IІ/1, IІ/2, ІІ/3, VIII/2 Міжнародної конвенції про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року, з поправками (далі - Конвенція ПДНВ), частини І пунктів 4, 5 розділу А-I/12, частин 3, 4 та 4-1 розділу A-VIII/2, пунктів 2-35 розділу B-I/12, частини 4-1 розділу В-VIII/2 Міжнародного кодексу з підготовки, дипломування моряків і несення вахти (далі - Кодекс ПДНВ) та відповідних національних вимог (навчально-тренажерний заклад (далі - НТЗ)), інструкторів та слухачів, які використовують Обладнання.

1.3. Ці Вимоги встановлюють єдині стандарти щодо устаткування, засобів, документації Обладнання, вимог до робочих місць інструкторів та слухачів, до інструкторського складу для усіх НТЗ, що здійснюють підготовку з судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційної прокладки та ЗАРП.

II. Призначення Обладнання

2.1. Обладнання використовується для:

1) підготовки судноводіїв рівня експлуатації із судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційної прокладки та використання ЗАРП шляхом отримання ними знань, розуміння та професійних навичок щодо:

фундаментальних основ експлуатації радіолокатора та ЗАРП;

роботи, тлумачення та аналізу інформації, отриманої з радіолокатора, у тому числі чинників, які впливають на роботу й точність;

роботи з блоком індикатора;

виявлення невірно наданої інформації, хибних сигналів, засвічення від морської поверхні тощо;

використання радіолокаційних маяків-відповідачів, пошукових та рятувальних транспондерів;

визначення дальності та пеленга;

визначення курсу і швидкості інших суден;

визначення часу та дистанції найкоротшого зближення з суднами, які прямують зустрічними курсами, або тими, які перетинаються чи обганяють;

розпізнавання критичних ехо-сигналів;

виявлення зміни курсу та швидкості інших суден; вплив зміни курсу та/або швидкості свого судна;

застосування Міжнародних правил для запобігання зіткненню суден на морі (далі - МПЗЗС-72);

використання техніки радіолокаційної прокладки та концепції відносного та істинного рухів;

використання паралельної індексації;

знання основних типів ЗАРП, їх екранних характеристик, експлуатаційних вимог та небезпеки передовіри ЗАРП;

уміння працювати, тлумачити та аналізувати інформацію, отриману від ЗАРП, зокрема:

роботу системи та її точність, можливості слідкування та обмеження, а також затримки, пов’язані з обробкою даних;

використання експлуатаційних попереджень та перевірок системи;

методи захоплення цілі та їхні обмеження;

істинні та відносні вектори, графічне представлення інформації про ціль та небезпечні райони;

отримання та аналіз інформації, критичних ехо-сигналів, заборонених районів та імітацій маневрів;

2) підготовки судноводіїв рівня управління із судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційної прокладки, ЗАРП, з роботи в колективі на містку, з пошуку і рятування шляхом отримання ними таких знань, розуміння та професійних навичок щодо:

знання похибок системи та глибокого розуміння експлуатаційних аспектів навігаційних систем;

планування судноводіння за умови відсутності видимості;

оцінки навігаційної інформації, отримуваної з усіх джерел, зокрема з радіолокатора та ЗАРП, для прийняття та впровадження командного рішення для управління судном для уникнення зіткнення та управління безпечним плаванням судна;

глибокого знання змісту, застосування та цілей МПЗЗС-72;

глибокого знання змісту, застосування та цілей основних принципів несення ходової навігаційної вахти;

взаємозв’язку та оптимального використання всіх навігаційних даних, доступних для здійснення плавання;

глибокого знання та вміння впроваджувати процедури, викладені в КМАМПП.

2.2. Підготовка має здійснюватися відповідно до стандартів, викладених у:

пунктах 4, 5 розділу А-I/12, частинах 3, 4 та 4-1 розділу A-VIII/2, пунктах 2-35 розділу B-I/12, частині 4-1 розділу В-VIII/2, таблицях A-II/1, A-II/2 та A-II/3 Кодексу ПДНВ;

Модельних курсах ІМО 1.07, 1.08, 7.01, 7.03;

відповідних національних вимогах.

2.3. Основними завданнями Обладнання є:

використання радіолокатора та ЗАРП для забезпечення безпечного плавання в будь-яких умовах, зокрема в умовах обмеженої видимості;

впевнене використання МПЗЗС-72 для забезпечення безпечного плавання;

використання на навігаційному містку радіолокатора та ЗАРП у колективі;

використання радіолокатора та ЗАРП з метою пошуку та рятування;

перевірка рівня знань і вмінь слухачів після проведення підготовки в НТЗ.

ІІІ. Вимоги до Обладнання

3.1. Обладнання повинно бути власністю НТЗ.

3.2. Договір або угода НТЗ на підготовку слухачів іншого навчального закладу, що не має власного обладнання, не є підставою для визнання такого іншого навчального закладу за цим напрямом та внесення його до переліку схвалених навчально-тренажерних закладів, підготовка в яких відповідає вимогам Конвенції ПДНВ.

3.3. Під час практичної підготовки повинні використовуватись спорядження та обладнання, наближені до того, що використовується на суднах, та які відповідають вимогам Правил І/12 та VIII/2 Конвенції ПДНВ, пунктів 4, 5 розділу А-I/12, частин 3, 4 та 4-1 розділу A-VIII/2, пунктів 2-35 розділу B-I/12, частини 4-1 розділу В-VIII/2 Кодексу ПДНВ.

3.4. Тренажерне обладнання повинно складатися з робочого місця інструктора та від двох і більше суднових станцій з робочими місцями для слухачів, об'єднаних у локальну цифрову мережу обміну інформаційними даними і керуючими сигналами між собою і місцем інструктора (інструкторів).

3.5. На тренажерному обладнанні, на якому здійснюється підготовка з судноводіння з використанням радіолокатора:

1) надводна обстановка повинна моделюватися суднами в кількості від двох до восьми одиниць, керованих судноводіями (активними) за такими параметрами:

швидкість переднього ходу (вузл.)  0 - 40,0; 
дискретність зміни швидкості (вузл., не більше)  0,1; 
швидкість заднього ходу (вузл.)  0 - 10; 
курс (град.)  0 - 360; 
дискретність зміни курсу (град., не більше)  1; 
кут зміни пера керма на кожний борт (град.)  0 - 35; 
кут зміни лопатей гвинта регульованого кроку (ГРК) (у разі використання ГРК) (град.)  0 - 28; 
стандартним машинним телеграфом (положення уперед/назад)  5/5; 
суднами-цілями з незалежними елементами руху (пасивні), керованими інструктором або програмно (не менше од.)  20; 
швидкість переднього ходу (вузл.)  0 - 90,0; 
дискретність зміни швидкості (вузл., не більше)  0,1; 
курс (град.)  0 - 360; 
дискретність зміни курсу (град., не більше)  1; 
навігаційними знаками в кількості (од.)  25; 
береговою (географічною) лінією конкретного району плавання, включаючи заливні зони і морські акваторії; 
вітровим впливом:   
швидкість (м/сек.)  0 - 40; 
напрямок (град.)  0 - 360; 
течією: 
швидкість (вузл.)  0 - 5; 
напрямок (град.)  0 - 360; 
перешкодами радіолокаційному спостереженню: 
засвітленням від поверхні моря (милі)  0 - 2,0; 
тіньовими секторами (кількість/град.)  4/0 -10; 
перешкодами (шумами) радіолокаційного приймача (милі)  0 - 96; 

2) повинна імітуватися орієнтація зображення на індикаторі кругового огляду (далі - ІКО) за режимами:

"Північ";

"Курс";

"Курс зі стабілізацією зображення від гірокомпаса";

3) на периферії ІКО у режимі "Північ", "Курс" і "Курс зі стабілізацією зображення від гірокомпаса" повинна відтворюватися шкала пеленгів для візуального визначення курсу свого судна і визначення пеленгів на інші об'єкти;

4) повинні імітуватися режими роботи ІКО:

істинний рух щодо води і ґрунту з автоматичним поверненням центра розгортки;

відносний рух.

3.6. Для підготовки на тренажерному обладнанні з використанням ЗАРП додатково мають виконуватися такі вимоги:

1) у разі використання у складі тренажерного обладнання серійного суднового приладу ЗАРП він повинен відповідати робочим стандартам ІМО, викладеним у Резолюціях ІМО А.477 (XII) від 19 листопада 1981 року "Експлуатаційні вимоги до радіолокаційного обладнання", МSС.64 (67) від 05 грудня 1996 року "Прийняття нових та доповнення існуючих стандартів" та А.823 (19) від 23 листопада 1995 року "Експлуатаційні вимоги до засобів автоматичної радіолокаційної прокладки" (ЗАРП), а також Резолюції МЕК-872 "Морські засоби автоматичної радіолокаційної прокладки";

2) у разі використання для моделювання надводної обстановки на моніторі персонального комп’ютера він повинен відображати графічну і символьну інформацію;

3) повинні імітуватися режими роботи ЗАРП:

істинний рух відносно води і ґрунту з автоматичним поверненням центра розгортки;

відносний рух;

4) у режимі істинного і відносного руху за викликом оператора ЗАРП повинні бути відображені істинні та відносні вектори цілей;

5) повинні бути забезпечені ручний та автоматичний режими захоплення цілей на автосупровід;

6) ручне захоплення повинно виконуватися від нуля до відстані не менше ніж 12 миль;

7) автоматичне захоплення повинно проводитись у зоні пошуку, параметри якого можуть задаватися судноводієм;

8) кількість супроводжуваних цілей у режимі ручного й автоматичного захоплення має бути не менше двадцяти;

9) графічне відображення параметрів руху супроводжуваних цілей повинно здійснюватися векторами відносного або істинного переміщення, які мають визначати прогнозоване положення цілей на істинних або відносних лініях руху. Довжина вектора, кінець якого вказує екстрапольоване положення цілі або свого судна на фіксований момент часу, має змінюватися судноводієм;

10) видача на ІКО вектора переміщення і параметрів цілі з моменту її захоплення має бути здійснена не більше ніж за одну хвилину;

11) змодельовані похибки у визначенні параметрів цілей за три хвилини з початку їх автосупроводів повинні бути в межах:

істинний курс: +/- 2,6 -7,4 град.;

істинна швидкість: +/- 0,8 - 1,2 вузл.;

найкоротша дистанція (далі - Дкр): +/- 7 кб.;

час настання найкоротшої дистанції (далі - Ткр): +/- 1 хв.;

12) на моніторі ЗАРП повинні відображатися символи, передбачені Резолюцією МЕК 872 "Морські засоби автоматичної радіолокаційної прокладки";

13) повинна бути передбачена можливість відображення попередньої траєкторії руху цілі (сліди довжиною 3, 6 і 12 хв.);

14) тренажерне обладнання повинно мати світлову і звукову сигналізації:

про цілі, що небезпечно зближаються, - "Небезпечна ціль" (у випадку, коли значення Дкр і Ткр до будь-якої цілі, що супроводжується, стають менше заданих судноводієм);

про скидання цілі із супроводу - "Втрата цілі";

про появу нової цілі при автозахопленні - "Нова ціль";

про появу (вихід) цілі в (із) охоронній(ої) зоні(и);

15) повинно бути передбачене програвання маневру курсом та/або швидкістю, а також можливість запровадження часу затримки маневру, зміна масштабу прискорення при програванні маневру. Маневрені характеристики судна повинні вводитися автоматично при запровадженні інструктором типу судна;

16) для обмеження зони автоматичного захоплення повинно бути передбачене виведення на екран відповідних ліній.

3.7. Тренажерне обладнання повинно моделювати надводну обстановку, яка утворюється суднами в кількості від двох і більше, які керуються операторами інших суднових станцій.

3.8. Тренажерне обладнання повинно моделювати динамічні характеристики суден, які відповідають маневреним властивостям реальних суден.

3.9. Тренажерне обладнання має передбачати режим запису ходу задачі, вправи, що відпрацьовується, і всіх дій, що виконувалися слухачами на містку під час підготовки, для наступного розбору вирішеної задачі в реальному чи прискореному масштабі часу з виведенням надводної навігаційної обстановки на пристрій відображення (екрани, монітори), а також роздруківку параметрів виконуваної вправи на принтері або плотері в абсолютній чи відносній системі координат.

3.10. Технічна документація на радіолокаційний тренажер та ЗАРП повинна бути в наявності в НТЗ.

3.11. НТЗ повинен мати документи, що підтверджують право власності НТЗ на Обладнання, ліцензії на програмне забезпечення тренажерів, видані виробником, документи про відповідність тренажерів встановленим техніко-експлуатаційним характеристикам, видані класифікаційним товариством.

3.12. На всі практичні вправи, які відпрацьовуються на Обладнанні, кожен слухач має бути забезпечений пояснювальним матеріалом.

3.13. Під час використання Обладнання повинні виконуватись встановлені вимоги щодо техніки безпеки.

3.14. З метою належного використання Обладнання для проведення якісної підготовки відповідно до міжнародних та національних вимог НТЗ повинен мати необхідне кадрове та навчально-методичне забезпечення підготовки на Обладнанні.

3.15. Процес підготовки, яка проводиться на Обладнанні, повинен бути охоплений впровадженою системою управління якістю відповідно до розділу А-I/8 Кодексу ПДНВ, сертифікованою органом із сертифікації, призначеним відповідно до чинного законодавства України на виконання робіт із сертифікації систем управління якістю.

Процедури системи управління якістю повинні містити опис усього процесу підготовки, починаючи з моменту прийому слухачів на курс підготовки та закінчуючи видачею документального доказу підготовки (свідоцтва) і збереженням даних про проходження підготовки.

3.16. У разі бажання слухача, який працює виключно на суднах, не обладнаних ЗАРП, допускається підготовка на Обладнанні тільки з судноводіння з використанням радіолокатора та радіолокаційної прокладки без підготовки з використання ЗАРП. При цьому таке обмеження повинно бути зазначене у свідоцтві, яке видається слухачу.

3.17. Тривалість підготовки повинна бути не меншою, ніж зазначено у типових планах підготовки за напрямами "Судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційна прокладка та використання ЗАРП (рівень експлуатації)", "Судноводіння з використанням радіолокатора та радіолокаційна прокладка (рівень експлуатації)", "Судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційна прокладка, використання ЗАРП, робота в колективі на містку, пошук і рятування (рівень управління)" або "Судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційна прокладка, робота в колективі на містку, пошук і рятування (рівень управління)", наведених у додатках 1-4 до цих Вимог, розроблених відповідно до Модельних курсів ІМО 1.07 або 1.08.

У разі повторного проходження моряком підготовки тривалість такої підготовки може бути скорочена, але не більше ніж на 50%. Зазначена скорочена програма підготовки затверджується керівником НТЗ та погоджується з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері безпеки на морському і річковому транспорті.

3.18. На підставі типових планів підготовки, Модельних курсів ІМО 1.07 або 1.08 і вимог Конвенції ПДНВ та Кодексу ПДНВ НТЗ розробляють власні робочі плани та програми підготовки, які затверджуються керівником НТЗ та погоджуються з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері безпеки на морському і річковому транспорті.

У цих робочих планах і програмах назва напряму підготовки має відповідати Конвенції ПДНВ, Кодексу ПДНВ, мають міститися посилання на відповідну структурну одиницю Конвенції ПДНВ, Кодексу ПДНВ та відповідний Модельний курс ІМО.

3.19. Робочі програми підготовки повинні містити опис галузі застосування і цілей курсу, вступні вимоги до кандидатів, навчальний план з повною структурою курсу, методи проведення підготовки та необхідне обладнання для здійснення підготовки, а також визначати критерії оцінювання знань і форм складання вихідного контролю.

3.20. У разі видання нової редакції відповідного Модельного курсу ІМО НТЗ повинен внести відповідні корективи до робочих планів і програм підготовки у строк не більше шести місяців після видання такої нової редакції та направити їх на погодження до центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері безпеки на морському і річковому транспорті.

3.21. Під час підготовки за напрямом "Судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційна прокладка та використання ЗАРП (рівень експлуатації)" склад групи слухачів не повинен перевищувати трьох слухачів на один дисплей (суднову станцію).

3.22. Під час підготовки за напрямом "Судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційна прокладка, використання ЗАРП, робота в колективі на містку, пошук і рятування (рівень управління)" склад навчальної групи слухачів не повинен перевищувати двох слухачів на одну суднову станцію або трьох слухачів на одну суднову станцію під час відпрацювання завдань з роботи в колективі на містку.

3.23. Один інструктор може проводити одночасну підготовку не більше ніж на чотирьох суднових станціях. У разі проведення підготовки більше ніж на чотирьох суднових станціях для забезпечення практичних завдань має використовуватися другий інструктор або помічник інструктора з такою самою кваліфікацією, як інструктор.

3.24. Навчальна година становить 45 хвилин. Щоденне навантаження на слухача не може перевищувати 8 навчальних годин.

3.25. Між інструкторами та НТЗ мають бути укладені трудові договори.

3.26. До підготовки можуть бути залучені інструктори інших навчальних закладів на умовах сумісництва або погодинної оплати праці у встановленому законодавством порядку.

3.27. У складі Обладнання повинні використовуватися спорядження та устаткування, наближені до тих, що використовуються на сучасних суднах.

3.28. Обладнання, що використовується для підготовки, повинно бути діючим та безпечним для використання.

3.29. Під час використання Обладнання повинні виконуватись встановлені вимоги щодо техніки безпеки.

3.30. Для теоретичної підготовки повинен використовуватися клас або класи, в кожному з яких мають бути в наявності:

одна дошка з письмовим приладдям;

один демонстраційний стіл;

столи та стільці, що забезпечують можливість для конспектування, використання маневрених планшетів, навігаційних карт та інструментів для навігаційної прокладки, - для кожного слухача;

необхідна для навчального процесу кількість навчально-методичних посібників;

відповідні навчально-демонстраційні матеріали (стенди, плакати, постери, слайди, фотографії), які дозволяють досягти цілей навчання;

навігаційні карти районів плавання;

керівництво з експлуатації обладнання;

таблиця маневрених елементів для суден, моделі яких використовуються;

схема тіньових секторів радіолокаторів, що використовуються.

3.31. Приміщення класу повинно відповідати встановленим в Україні санітарно-гігієнічним та протипожежним вимогам, нормам і правилам. Мінімальна площа на одного слухача у класі повинна бути не менше ніж 2,4 кв. м.

3.32. Під час підготовки повинен заповнюватися журнал обліку проходження теоретичної та практичної підготовки. У журналі зазначаються назва напряму підготовки, прізвища слухачів, дати занять, теми підготовки (теоретична та практична), відмітки про присутність слухачів на занятті, результати вихідного контролю (залік/іспит), прізвища та підписи інструкторів, які проводили підготовку. Строк зберігання журналів обліку проходження підготовки - не менше одного року з моменту внесення останнього запису.

3.33. Вихідний контроль та практична демонстрація компетентності мають здійснюватися за критеріями оцінювання та процедурами, що розробляються відповідно до Модельного курсу ІМО 3.12 "Оцінка компетентності, екзамени та дипломування моряків" (Assessment, Examination and Certification of Seafarers) та критеріїв оцінки компетентності, наведених у колонці 4 таблиць A-II/1, A-II/2 та A-II/3 Кодексу ПДНВ.

3.34. У разі успішного проходження курсу підготовки слухачам видається відповідний документальний доказ (свідоцтво). Інформація про видані свідоцтва має заноситися в журнал реєстрації видачі свідоцтв, який повинен бути пронумерований, прошнурований, скріплений підписом керівника НТЗ та завірений печаткою НТЗ.

3.35. Інформація щодо виданих НТЗ свідоцтв про закінчення підготовки має бути своєчасно (в якомога стислий строк після завершення курсу підготовки) направлена до Державного реєстру документів моряків України.

3.36. Відповідність Обладнання і організації підготовки в НТЗ цим Вимогам здійснюється шляхом заповнення чек-листа, наведеного в додатку 5 до цих Вимог.

IV. Вимоги до робочого місця інструктора

4.1. Робоче місце інструктора на тренажерному обладнанні повинно бути обладнане:

1) персональним комп'ютером, операційне і програмне забезпечення якого дозволяє моделювати надводну навігаційну обстановку та імітувати роботу радіолокаційного устаткування;

2) демонстраційним монітором, що відтворює:

координати (географічні або відносні) суден-цілей;

курси і швидкості суден-цілей;

пеленги і дистанції з керованих суден до суден-цілей;

Дкр і Ткр керованих суден із суднами-цілями;

час, який минув з початку виконання задачі, номер задачі;

напрямок, швидкість вітру і течії;

надводну обстановку в абсолютній або відносній (пов'язаній з одним із керованих суден) системі координат;

траєкторії руху суден;

3) пристроєм документування (принтер, плотер тощо), що дозволяє на

запит записувати:

координати суден-цілей;

параметри руху суден-цілей;

траєкторії руху суден для подальшого аналізу дій судноводія при вирішенні задачі.

4.2. Робоче місце інструктора повинно забезпечувати як мінімум виконання таких функцій:

введення початкових умов задачі (тоннажність керованих суден, координати і параметри руху суден-цілей і зовнішні впливи на них);

пуск і припинення задачі;

зупинення рішення задачі для розбору поточної ситуації і продовження виконання задачі з моменту її зупинення;

контроль ходу розв’язуваної задачі;

програвання задач у реальному і прискореному масштабах часу;

ускладнення надводної навігаційної обстановки шляхом введення перешкод радіолокаційному зображенню;

ускладнення навігаційної обстановки шляхом зміни параметрів руху;

введення на ІКО і прибирання з ІКО берегової риси, мітки від суден-цілей, буїв, тіньових секторів тощо;

управління пристроєм документування розв'язуваної задачі;

можливість запровадження як загального робочого завдання для всієї групи, так і індивідуально для окремих слухачів;

можливість інструктором контролювати, спостерігати та реєструвати завдання для ефективного розбору завдань з особами, які проходять підготовку;

можливість демонстрації дій слухача на різних етапах виконання навчального завдання;

можливість ефективного зв'язку з усіма робочими місцями слухачів.

4.3. Інструктор повинен мати можливість у разі потреби призупинити або припинити практичне відпрацювання та забезпечити виведення людей з місця тренування.

V. Вимоги до робочого місця слухача та вступні вимоги

5.1. Робоче місце слухача повинно повністю моделювати все необхідне устаткування для вирішення завдань, які відпрацьовуються за допомогою Обладнання.

5.2. Під час занять усі слухачі повинні мати надійний зв’язок з інструктором.

5.3. Устаткування, що використовується для виконання завдань, повинно мати діючу систему попереджувальної сигналізації для своєчасного попередження слухача про умовну навігаційну небезпеку або про нештатний режим роботи обладнання.

5.4. На тренажерному обладнанні, на якому здійснюється підготовка із судноводіння з використанням радіолокатора, робоче місце оператора має бути обладнане:

ІКО реальної суднової радіолокаційгної станції (далі - РЛС), яка відповідає робочим стандартам ІМО, викладеним у Резолюціях ІМО А.477 (XII) від 19 листопада 1981 року "Експлуатаційні вимоги до радіолокаційного обладнання", МSС.64 (67) від 05 грудня 1996 року "Прийняття нових та доповнення існуючих стандартів" (п. 3.3) та MSC.192 (79) від 06 грудня 2004 року "Ухвалення переглянутих експлуатаційних вимог до радіолокаційного устаткування" або персональним компьютером, програмне забезпечення якого моделює на моніторі комп’ютера ІКО суднової РЛС.

5.5. Робоче місце слухача повинно забезпечувати як мінімум виконання таких функцій:

вмикання і вимикання РЛС;

підстроювання частоти (якщо передбачене ручне підстроювання - РПЧ);

переключення шкали дальності;

ослаблення перешкод від дощу;

електронний візир напрямку;

посилення сигналів радіолокаційного приймача;

режим відображення (орієнтація істинного або відносного руху, стабілізація за курсом);

ослаблення перешкод (засвітлення) від моря (ВАРУ);

використання рухомого маркера дальності;

вмикання, вимикання і регулювання яскравості мітки курсу;

введення даних щодо маневрених характеристик модельованих суден;

використання таблиць тіньових секторів РЛС;

керування ІКО РЛС:

регулювання яскравості службових міток і службової інформації (мітка маркера, візира дальності або РКД, електронного візира напрямків, НКД, курсової риси, міток цілей, навігаційних даних, інформації про цілі тощо);

регулювання яскравості цілей;

регулювання посилення приймального тракту РЛС;

підстроювання частоти (якщо передбачене ручне підстроювання - РПЧ);

переключення шкал дальності;

регулювання ВАРУ;

ослаблення перешкод від дощу;

короткочасне відключення мітки курсу;

зняття пеленгів і вимір дистанцій до суден-цілей;

керування судном (маневрування);

ведення окомірного радіолокаційного спостереження;

виконання ручної радіолокаційної прокладки.

5.6. Під час відпрацювання практичних навичок усі слухачі повинні виконувати вимоги техніки безпеки. Персонал НТЗ має вимагати від слухачів виконання правил техніки безпеки.

5.7. Кандидати, які бажають пройти підготовку за напрямом "Судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційна прокладка та використання ЗАРП (рівень експлуатації)", повинні мати диплом не нижче штурмана або навчатися в морському навчальному закладі за судноводійською спеціальністю та мати не менше шести місяців стажу роботи на морських суднах у складі палубної команди.

5.8. Кандидати, які бажають пройти підготовку за напрямом "Судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційна прокладка, використання ЗАРП, робота в колективі на містку, пошук і рятування (рівень управління)", повинні мати диплом не нижче штурмана або штурмана далекого плавання та досвід роботи на посаді вахтового помічника капітана, а також пройти підготовку за напрямом "Судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційна прокладка та використання ЗАРП (рівень експлуатації)" відповідно до Модельного курсу ІМО 1.07.

VI. Інструкторський склад

6.1. Інструкторський склад повинен складатися як мінімум з одного інструктора на чотири суднові станції. У разі проведення підготовки більше ніж на чотирьох суднових станціях для забезпечення практичних завдань має використовуватися другий інструктор або помічник інструктора з такою самою кваліфікацією, як інструктор.

6.2. Інструктор повинен мати:

диплом про закінчення вищого морського навчального закладу за судноводійською спеціальністю;

диплом капітана далекого плавання або штурмана далекого плавання;

документально підтверджений стаж роботи на морських суднах на посаді капітана та/або старшого помічника капітана не менше трьох років;

свідоцтво про спеціальну підготовку за напрямами "Судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційна прокладка та використання ЗАРП (рівень експлуатації)" та "Судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційна прокладка, використання ЗАРП, робота в колективі на містку, пошук і рятування (рівень управління)" в схваленому НТЗ;

практичний досвід роботи в НТЗ як інструктора з радіолокаційної тренажерної підготовки на рівні керування не менше одного року або стажування в НТЗ (проведення не менше двох повних курсів радіолокаційної тренажерної підготовки на рівні керування) та наявність позитивного відгуку керівника НТЗ за результатами стажування;

документ, що засвідчує проходження інструктажу з правил експлуатації та використання тренажера, встановленого в НТЗ, виданий виробником або уповноваженим ним постачальником тренажера;

документальне підтвердження підготовки з техніки інструктажу та методів і практики підготовки згідно з вимогами розділів А-І/6 та В-І/6 Кодексу ПДНВ.

VII. Перелік публікацій, що мають бути
в наявності в НТЗ

7.1. В НТЗ, що здійснює підготовку з судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційної прокладки та ЗАРП, повинні бути публікації в кількості, достатній для підготовки слухачів відповідно до обсягу підготовки, але не менше ніж зазначено в додатку 6 до цих Вимог.

7.2. Текст публікацій, зазначених у додатку 6 до цих Вимог, має враховувати усі внесені до них зміни.

7.3. Допускається часткове використання публікацій, зазначених у додатку 6 до цих Вимог, в електронному вигляді у разі забезпечення робочих місць у класі персональними комп’ютерами, що дозволяють зчитування інформації з електронних носіїв.

Заступник директора Департаменту державної
політики в галузі морського та річкового транспорту - начальник
відділу логістики та аналітичного забезпечення Р. Когут

Додаток 1
до Вимог до тренажерного та іншого обладнання,
призначеного для підготовки та перевірки знань
судноводіїв із судноводіння з використанням
радіолокатора, радіолокаційної прокладки та засобів
автоматичної радіолокаційної прокладки (пункт 3.17)

Типовий план
підготовки за напрямом "Судноводіння з використанням
радіолокатора, радіолокаційна прокладка та використання
ЗАРП (рівень експлуатації)" (Radar Navigation, Radar Plotting
and Use of ARPA (Operational level) відповідно до вимог
розділів А-IІ/1, А-I/12 (пункти 4, 5) та B-I/12 (пункти 2-35)
Кодексу ПДНВ, Модельного курсу ІМО 1.07 "Судноводіння з
використанням радіолокатора, радіолокаційна прокладка та
використання ЗАРП (рівень експлуатації)" (Radar Navigation,
Radar Plotting and Use of ARPA. Radar Navigation at Operational level)

Таблиця 1

Обсяг часу підготовки (годин) 
Підготовка  Іспити та практична демонстрація компетентності  Усього 
Теоретична  Практична 
31,0  35,5  2,0  68,5 

Типовий план підготовки
за напрямом
"Судноводіння з використанням радіолокатора,
радіолокаційна прокладка та використання ЗАРП
(рівень експлуатації)"

Таблиця 2

Назви тем відповідно до Модельного курсу ІМО 1.07  Час підготовки (годин) 
теоретична підготовка  практична підготовка  усього 
Судноводіння з використанням радіолокатора та радіолокаційна прокладка 
1. Опис основ теорії радіолокації та експлуатація морських радіолокаційних систем
1.1. Основні принципи роботи радіолокаційних станцій
1.2. Безпечна дистанція під час використання РЛС
1.3. Небезпеки, пов’язані з випромінюванням, заходи безпеки під час роботи з РЛС
1.4. Характеристики радіолокаційного обладнання та фактори, що впливають на якість відображення інформації
1.5. Зовнішні фактори, які впливають на радіолокаційне визначення
1.6. Фактори, які можуть призвести до невірної оцінки радіолокаційних параметрів
1.7. Робочі стандарти ІМО, що стосуються РЛС.
Резолюції А.477 (XII), MSC.64(67), MSC.192(79) 
     
Усього за темою  11,5  1,0  12,5 
2. Настройки та експлуатація РЛС згідно з інструкціями виробника
2.1. Настройки та регулювання дисплея РЛС
2.2. Вимірювання відстаней, пеленгів та курсових кутів 
     
Усього за темою  3,0  5,0  8,0 
3. Виконання ручної радіолокаційної прокладки
3.1. Створення відносного трикутника взаємного переміщення суден
3.2. Визначення курсу, швидкості та інших параметрів руху інших суден
3.3. Визначення Дкр, Ткр
3.4. Виявлення зміни курсу та швидкості інших суден
3.5. Документування даних радіолокаційної прокладки 
     
Усього за темою  6,5  4,5  11,0 
4. Використання РЛС з метою забезпечення безаварійного судноплавства
4.1. Визначення місця власного судна за допомогою РЛС
4.2. Ідентифікація цілей за допомогою РЛС для безаварійного судноплавства
4.3. Використання методу паралельних індексів під час судноводіння за допомогою РЛС 
     
Усього за темою  2,0  3,0  5,0 
5. Використання РЛС з метою запобігання зіткненням та небезпечному зближенню з іншими суднами
5.1. Застосування МПЗЗС-72 для запобігання зіткненням та небезпечному зближенню з іншими суднами 
     
Усього за темою  2,0  4,0  6,0 
Усього за курсом "Судноводіння з використанням радіолокатора та радіолокаційна прокладка"  25,0  17,5  42,5 
Використання засобів автоматичної радіолокаційної прокладки (ЗАРП) 
6. Опис систем автоматичної радіолокаційної прокладки
6.1. Характеристики дисплеїв для відображення інформації на екрані ЗАРП
6.2. Вимоги робочих стандартів ІМО до ЗАРП
6.3. Захоплення цілей
6.4. Можливості та обмеження ЗАРП щодо супроводження цілей
6.5. Затримки під час обробки даних щодо цілей 
     
Усього за темою  2,0  2,0  4,0 
7. Використання систем ЗАРП
7.1. Настройки та регулювання дисплея ЗАРП
7.2. Отримання інформації про цілі
7.3. Похибки під час визначення параметрів руху інших суден
7.4. Похибки в ідентифікації та трактуванні інформації, отриманої з дисплея
7.5. Експлуатаційні тести системи для визначення точності даних
7.6. Ризик надмірної довіри ЗАРП
7.7. Отримання та обробка інформації з дисплея ЗАРП
7.8. Застосування МПЗЗС-72 під час використання ЗАРП 
     
Усього за темою  4,0  16,0  20,0 
Усього за курсом "Використання засобів автоматичної радіолокаційної прокладки (ЗАРП)"  6,0  18,0  24,0 
Усього за напрямом підготовки  31,0  35,5  66,5 
Вихідний контроль      2,0 
Усього      68,5 

Додаток 2
до Вимог до тренажерного та іншого обладнання,
призначеного для підготовки та перевірки знань
судноводіїв із судноводіння з використанням
радіолокатора, радіолокаційної прокладки та засобів
автоматичної радіолокаційної прокладки (пункт 3.17)

Типовий план
підготовки за напрямом "Судноводіння з використанням
радіолокатора та радіолокаційна прокладка (рівень експлуатації)"
(Radar Navigation and Radar Plotting (Operational level) відповідно
до вимог розділів А-IІ/1, А-I/12 (пункт 4) та B-I/12
(пункти 2-17) Кодексу ПДНВ, Модельного курсу ІМО 1.07
"Судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційна
прокладка та використання засобів автоматичної радіолокаційної
прокладки" (Radar Navigation, Radar Plotting and Use
of ARPA. Radar Navigation at Operational level)

Таблиця 1

Обсяг часу підготовки (годин) 
Підготовка  Іспити та практична демонстрація компетентності  Усього 
Теоретична  Практична 
25,0  17,5  1,0  43,5 

Типовий план підготовки
за напрямом
"Судноводіння з використанням радіолокатора та
радіолокаційна прокладка (рівень експлуатації)"

Таблиця 2

Назви тем відповідно до Модельного курсу ІМО 1.07  Час підготовки (годин) 
теоретична підготовка  практична підготовка  усього 
1. Опис основ теорії радіолокації та експлуатація морських радіолокаційних систем
1.1. Основні принципи роботи радіолокаційних станцій
1.2. Безпечна дистанція під час використання РЛС
1.3. Небезпеки, пов’язані з випромінюванням, заходи безпеки під час роботи з РЛС
1.4. Характеристики радіолокаційного обладнання та фактори, що впливають на якість відображення інформації
1.5. Зовнішні фактори, які впливають на радіолокаційне визначення
1.6. Фактори, які можуть призвести до невірної оцінки радіолокаційних параметрів
1.7. Робочі стандарти ІМО, що стосуються РЛС.
Резолюції А.477 (XII), MSC.64(67), MSC.192(79) 
     
Усього за темою  11,5  1,0  12,5 
2. Настройки та експлуатація РЛС згідно з інструкціями виробника
2.1. Настройки та регулювання дисплея РЛС
2.2. Вимірювання відстаней, пеленгів та курсових кутів 
     
Усього за темою  3,0  5,0  8,0 
3. Виконання ручної радіолокаційної прокладки
3.1. Створення відносного трикутника взаємного переміщення суден
3.2. Визначення курсу, швидкості та інших параметрів руху інших суден
3.3. Визначення Дкр, Ткр
3.4. Виявлення зміни курсу та швидкості інших суден
3.5. Документування даних радіолокаційної прокладки 
     
Усього за темою  6,5  4,5  11,0 
4. Використання РЛС з метою забезпечення безаварійного судноплавства
4.1. Визначення місця власного судна за допомогою РЛС
4.2. Ідентифікація цілей за допомогою РЛС для безаварійного судноплавства
4.3. Використання методу паралельних індексів під час судноводіння за допомогою РЛС 
     
Усього за темою  2,0  3,0  5,0 
5. Використання РЛС з метою запобігання зіткненням та небезпечному зближенню з іншими суднами
5.1. Застосування МПЗЗС-72 для запобігання зіткненням та небезпечному зближенню з іншими суднами 
     
Усього за темою  2,0  4,0  6,0 
Усього за напрямом підготовки  25,0  17,5  42,5 
Вихідний контроль      1,0 
Усього      43,5 

Додаток 3
до Вимог до тренажерного та іншого обладнання,
призначеного для підготовки та перевірки знань
судноводіїв із судноводіння з використанням радіолокатора,
радіолокаційної прокладки та засобів автоматичної
радіолокаційної прокладки (пункт 3.17)

Типовий план
підготовки за напрямом "Судноводіння з використанням
радіолокатора, радіолокаційна прокладка, використання ЗАРП,
робота в колективі на містку, пошук і рятування (рівень
управління)" (Radar Navigation at Management level, Radar,
ARPA, Bridge Teamwork, Search and Rescue) відповідно до
вимог розділів А-IІ/2, А-I/12 (пункти 4, 5) та B-I/12
(пункти 2-35) Кодексу ПДНВ, Модельного курсу ІМО 1.08
"Судноводіння з використанням радіолокатора, ЗАРП, робота
на містку, пошук і рятування (рівень управління)" (Radar,
ARPA, Bridge Teamwork and Search and Rescue.
Radar Navigation at Management level)

Таблиця 1

Обсяг часу підготовки (годин) 
Підготовка  Іспити та практична демонстрація компетентності  Усього 
Теоретична  Практична 
10,0  28,0  1,0  39,0 

Типовий план підготовки
за напрямом
"Судноводіння з використанням радіолокатора,
радіолокаційна прокладка, використання ЗАРП, робота
в колективі на містку, пошук і рятування
(рівень управління)"

Таблиця 2

Назви тем відповідно до Модельного курсу ІМО 1.08  Час підготовки (годин) 
теоретична підготовка  практична підготовка  усього 
1. Управління органами управління обладнання ЗАРП, призначеними для навігаційних цілей
1.1. Демонстрація ознайомлення з характеристиками власного судна та управління органами управління радіолокаційного обладнання, призначеними для навігаційних цілей 
     
Усього за темою  1,0  1,0  2,0 
2. Здійснення радіолокаційної прокладки
2.1. Фактори, що впливають на правильність радіолокаційної прокладки та ідентифікації цілей
2.2. Здійснення радіолокаційної прокладки 
     
Усього за темою  2,0  4,0  6,0 
3. Виконання інформації із ЗАРП та навігаційної інформації для управління судном із забезпеченням безаварійного плавання та запобігання зіткненню з суднами
3.1. Використання МПЗЗС-72 у морі за умов обмеженої видимості
3.2. Судноводіння в зонах з розподілом руху та поблизу таких зон
3.3. Управління складом навігаційної вахти на містку 
     
Усього за темою  5,0  19,0  24,0 
4. Планування та координація пошуку і рятування
4.1. Підтвердження отримання сигналу лиха
4.2. Координація пошуку і рятування
4.3. Проведення пошуку і рятування 
     
Усього за темою  2,0  4,0  6,0 
Усього за напрямом підготовки  10,0  28,0  38,0 
Вихідний контроль      1,0 
Усього      39,0 

Додаток 4
до Вимог до тренажерного та іншого обладнання,
призначеного для підготовки та перевірки знань
судноводіїв із судноводіння з використанням
радіолокатора, радіолокаційної прокладки та засобів
автоматичної радіолокаційної прокладки (пункт 3.17)

Типовий план
підготовки за напрямом "Судноводіння з використанням
радіолокатора, радіолокаційна прокладка, робота в колективі
на містку, пошук і рятування (рівень управління)"
(Radar Navigation at Management level, Radar, Bridge Teamwork,
Search and Rescue) відповідно до вимог розділів А-IІ/2,
А-I/12 (пункт 4) та B-I/12 (пункти 2-17) Кодексу ПДНВ,
Модельного курсу ІМО 1.08 "Судноводіння з використанням
радіолокатора, ЗАРП, робота на містку, пошук і рятування
(рівень управління)" (Radar, ARPA, Bridge Teamwork and Search
and Rescue. Radar Navigation at Management level)

Таблиця 1

Обсяг часу підготовки (годин) 
Підготовка  Іспити та практична демонстрація компетентності  Усього 
Теоретична  Практична 
10,0  28,0  1,0  39,0 

Типовий план підготовки
за напрямом
"Судноводіння з використанням радіолокатора,
радіолокаційна прокладка, робота в колективі на містку,
пошук і рятування (рівень управління)"

Таблиця 2

Назви тем відповідно до Модельного курсу ІМО 1.08  Час підготовки (годин) 
теоретична підготовка  практична підготовка  усього 
1. Управління органами управління радіолокаційного обладнання, призначеними для навігаційних цілей
1.1. Демонстрація ознайомлення з характеристиками власного судна та управління органами управління радіолокаційного обладнання, призначеними для навігаційних цілей 
     
Усього за темою  1,0  1,0  2,0 
2. Здійснення радіолокаційної прокладки
2.1. Фактори, що впливають на правильність радіолокаційної прокладки та ідентифікації цілей
2.2. Здійснення радіолокаційної прокладки 
     
Усього за темою  2,0  4,0  6,0 
3. Виконання радіолокаційної та навігаційної інформації для управління судном із забезпеченням безаварійного плавання та запобігання зіткненню з суднами
3.1. Використання МПЗЗС-72 в морі за умов обмеженої видимості
3.2. Судноводіння в зонах з розподілом руху та поблизу таких зон
3.3. Управління складом навігаційної вахти на містку 
     
Усього за темою  5,0  19,0  24,0 
4. Планування та координація пошуку і рятування
4.1. Підтвердження отримання сигналу лиха
4.2. Координація пошуку і рятування
4.3. Проведення пошуку і рятування 
     
Усього за темою  2,0  4,0  6,0 
Усього за напрямом підготовки  10,0  28,0  38,0 
Вихідний контроль      1,0 
Усього      39,0 

Додаток 5
до Вимог до тренажерного та іншого обладнання,
призначеного для підготовки та перевірки знань
судноводіїв із судноводіння з використанням
радіолокатора, радіолокаційної прокладки та засобів
автоматичної радіолокаційної прокладки (пункт 3.36)

Чек-лист
з визначення відповідності тренажерного та іншого
обладнання навчально-тренажерного закладу вимогам до
тренажерного та іншого обладнання, призначеного для
підготовки та перевірки знань судноводіїв із судноводіння з
використанням радіолокатора, радіолокаційної прокладки
та засобів автоматичної радіолокаційної прокладки

З Чек-листом (Додатком 5 до Вимог... засобів автоматичної радіолокаційної прокладки) можна ознайомитись: розділ "Довідники", підрозділ "Додатки до документів", папка "Накази".

Додаток 6
до Вимог до тренажерного та іншого обладнання,
призначеного для підготовки та перевірки знань
судноводіїв із судноводіння з використанням
радіолокатора, радіолокаційної прокладки та засобів
автоматичної радіолокаційної прокладки (пункт 7.1)

Перелік публікацій,
що мають бути в наявності в НТЗ, що здійснює підготовку
судноводіїв із судноводіння з використанням радіолокатора,
радіолокаційної прокладки та засобів автоматичної
радіолокаційної прокладки

Таблиця

N з/п  Найменування  Кількість 
Міжнародна конвенція про підготовку і дипломування моряків та несення вахти 1978 року, з поправками (включаючи Манільські поправки) 
Міжнародна конвенція з охорони людського життя на морі 1974 року, з поправками 
Міжнародна конвенція про пошук і рятування на морі 1979 року 
Міжнародні правила для запобігання зіткненню суден на морі 1972 року, з поправками  Не менше ніж один посібник на двох слухачів 
Модельний курс ІМО 1.07 "Судноводіння з використанням радіолокатора, радіолокаційна прокладка та використання засобів автоматичної радіолокаційної прокладки" (Radar Navigation, Radar Plotting and Use of ARPA. Radar Navigation at Operational level) 
Модельний курс ІМО 1.08 "Судноводіння з використанням радіолокатора, ЗАРП, робота на містку, пошук і рятування" (Radar, ARPA, Bridge Teamwork and Search and Rescue) 
Модельний курс ІМО 7.01 "Капітан та старший помічник капітана" (Master and Chief Matе) 
Модельний курс ІМО 7.03 "Вахтовий помічник капітана" Officer in Charge of a Navigational Watch ) 
Модельний курс ІМО 3.12 "Оцінка компетентності, екзамени та дипломування моряків" (Assessment, Examination and Certification of Seafarers) 
10  Керівництво ІМО з міжнародного авіаційного та морського пошуку і рятування, том ІІІ, видання 2013 року (International Aeronautical and Maritime Search and Rescue (IAMSAR) Manual Volume III, 2013 Edition) 
11  Резолюція ІМО МSС.64(67) від 05 грудня 1996 року "Прийняття нових та доповнення існуючих стандартів" (Adoption of New and Amended Performance Standards) 
12  Резолюція ІМО А.477(XII) від 19 листопада 1981 року "Експлуатаційні вимоги до радіолокаційного обладнання" (Performance Standards for Radar Plotting Equipment) 
13  Резолюція ІМО А.823(19) від 23 листопада 1995 року "Експлуатаційні вимоги до засобів автоматичної радіолокаційної прокладки (ЗАРП)" (Performance Standards for Automatic Radar Plotting Aids (ARPAs)) 
14  Резолюція ІМО А.953(23) від 05 грудня 2003 року "Всесвітня радіонавігаційна система" (World-Wide Radionavigation System) 
15  Резолюція ІМО MSC.192 (79) від 06 грудня 2004 року "Ухвалення переглянутих експлуатаційних вимог до радіолокаційного устаткування" (Adoption of the Revised Performance Standards for Radar Equipment) 
16  Резолюція МЕК-872 "Морські засоби автоматичної радіолокаційної прокладки" 
17  Рекомендації з організації штурманської служби на морських суднах України (РШСУ-98)