Дитячо-юнацькі спортивні школи:
як організувати платні групи

Приводом для написання цієї статті стали запитання читачів, які цікавилися особливостями діяльності дитячо-юнацької спортивної школи. Усі запитання стосувалися порядку функціонування та документального оформлення роботи платних груп в ДЮСШ, що входять до складу мережі бюджетних установ відділу з питань фізичної культури та спорту міськвиконкому. Отже, в статті дамо відповіді на такі запитання:

- чи можуть ДЮСШ проводити заняття на платній основі;

- якщо так, то згідно з яким розпорядчим документом;

- як правильно налагодити роботу з обліку відвідування та внесення оплати?

Основні засади організації надання платних послуг ДЮСШ

Почнемо з того, що зазначена у запитанні дитячо-юнацька спортивна школа (далі - ДЮСШ) належить до закладів спорту, а не закладів освіти, про що свідчить її належність до відділуз питань фізичної культури та спорту.

ДЮСШ є позашкільним навчальним закладом спортивного профілю - закладом фізичної культури і спорту, який забезпечує розвиток здібностей вихованців в обраному виді спорту, визнаному в Україні, створює необхідні умови для гармонійного виховання, фізичного розвитку, повноцінного оздоровлення, змістовного відпочинку і дозвілля дітей та молоді, самореалізації, набуття навичок здорового способу життя, підготовки спортсменів для резервного спорту (п. 1 Положення N 993).

Право ДЮСШ надавати у процесі провадження фінансово-господарської діяльності в установленому порядку платні послуги передбачено п. 56 Положення N 993.

Загальновідомий факт, що бюджетним установам надається лише мінімальне фінансування з державного або місцевих бюджетів. Це фінансування на заробітну плату, оплату комунальних послуг та інші захищені статті видатків. І саме надання платних послуг є джерелом залучення додаткових коштів для гідного функціонування бюджетних установ.

При цьому спочатку формуються безоплатні групи відповідно до нормативів їх наповнюваності, а потім набираються платні групи за зверненнями фізичних та юридичних осіб.

Місцеві органи самоврядування при затвердженні статуту ДЮСШ передбачають категорії відвідувачів, які мають право на безоплатні заняття у закладах позашкільної освіти, до яких належить ДЮСШ, та можливість надання платних послуг з позашкільної освіти. При цьому мають бути враховані права окремих категорій пільговиків, визначені нормативними актами. Зокрема, місцеві органи виконавчої влади вживають заходів для залучення вихованців, учнів і слухачів, які потребують соціальної допомоги та соціальної реабілітації, до різних форм позашкільної освіти (п. 6 ст. 10 Закону про позашкільну освіту).

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Діти з багатодітних сімей, діти з малозабезпечених сімей, діти-інваліди, діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування, здобувають позашкільну освіту безоплатно (абз. 3 ч. 2 ст. 26 Закону про позашкільну освіту).

Заклади та організації сфери фізичної культури і спорту при наданні платних послуг керуються Переліком N 356. Так, проведення групових та індивідуальних занять з фізичної культури і спорту згідно з абонементами та квитками за плату передбачено п. 2 Переліку N 356.

При цьому зазначимо, що платні заняття з фізкультури та спорту можуть проводити як тренери, які є в штаті ДЮСШ, так і сторонні тренери. Оплата їх роботи проводиться за рахунок асигнувань, передбачених в кошторисі установи на виплату заробітної плати. Також у приміщеннях ДЮСШ у вільний від занять час можуть займатися інші спортивні групи, сформовані сторонніми фізичними чи юридичними особами. У цьому випадку ДЮСШ з особами, які створюють спортивні групи, укладають договір про оренду приміщення та про надання послуг з прокату спортивного спорядження, обладнання та інвентарю (п. 3 та п. 13 Переліку N 356 передбачена можливість надання і таких платних послуг), зазначивши в ньому час користування та перелік обладнання, яке використовується на тренуваннях.

Перелік N 356 визначає лише види послуг, які заклади фізичної культури і спорту можуть надавати на платній основі. Конкретні вимоги щодо порядку надання таких послуг регламентує Порядок N 3042.

Отже, рішення про надання платних послуг приймає керівник ДЮСШ, який затверджує перелік платних послуг на підставі наявної відповідної матеріально-технічної бази та кваліфікованих кадрів, та погоджує його з органом, у підпорядкуванні якого перебуває заклад.

Далі для надання платних послуг керівник закладу приймає відповідний розпорядчий документ про надання конкретного виду платної послуги (п. 2.2 Порядку N 3042). У ньому має бути зазначено час, місце, спосіб та порядок її надання, розрахунок її вартості, відповідальні за її надання працівники (структурні підрозділи).

Яким саме розпорядчим документом має визначатись рішення керівника щодо надання певної платної послуги, у Порядку N 3042 не зазначено, але це і не має такого великого значення. Зазвичай рішення керівників ДЮСШ оформлюють у вигляді наказів чи розпоряджень, якими затверджують Положення про надання платних послуг.

Незважаючи на те що у Порядку N 3042 йдеться про видання розпорядчого документу щодо надання певної платної послуги, вважаємо, не буде порушенням, якщо в одному розпорядчому документі будуть прописані умови надання усіх видів платних послуг за переліком, погодженим з органом, у підпорядкуванні якого перебуває заклад.

З метою надання користувачам послуг безоплатної, доступної та достовірної інформації щодо надання платних послуг ДЮСШ оприлюднює відомості про місцезнаходження та режим роботи закладу, перелік платних послуг, які надаються закладом, порядок їх надання, способи та розміри оплати за ці послуги (п. 2.3 Порядку N 3042) Після ознайомлення із вказаними відомостями відвідувачі приймають рішення про те, чи відповідають запропоновані послуги їхнім потребам. Платні послуги надаються закладом відповідно до звернень юридичних та фізичних осіб, а у випадках, передбачених чинним законодавством, - відповідно до договору, укладеного у письмовій формі (п. 2.4 Порядку N 3042). Вважаємо, що для надання платних послуг з проведення групових та індивідуальних занять з фізичної культури і спорту досить заяви батьків.

Тут можна провести аналогію з навчальними закладами. Так, відповідно до п. 1.6 Порядку N 736 платні послуги, які проведено понад обсяги, встановлені навчальними планами, з видачею або без видачі відповідних документів про освіту курсів, гуртків, факультативів (зокрема, іноземних мов, комп'ютерної підготовки, гри на музичних інструментах, хореографії, образотворчого мистецтва, стенографії, машинопису, крою та шиття, оздоблення приміщень, агротехніки, зоотехніки, підготовки водіїв) за науковим, технічним, художнім, туристичним, екологічним, спортивним, оздоровчим та гуманітарним напрямами, семінарів, практикумів з підготовки кадрів для дитячого та молодіжного туризму надаються на підставі письмової заяви, що складається замовником у довільній формі.

Облік дітей та їх відвідувань може вестись так само, які облік дітей-безоплатників, тобто в таких самих журналах відвідувань. Такі учні вважаються вихованцями нарівні з дітьми-безоплатниками, з тією лише відмінністю, що навчаються за плату.

Визначення вартості платних послуг ДЮСШ

Виходячи з положень ст. 11 3акону N 5007 на всі види продукції, товарів і послуг ціну встановлює сама установа (за винятком таких, щодо яких здійснюється державне регулювання цін і тарифів).

Розмір плати за кожен вид платної послуги визначається на підставі економічно обґрунтованих витрат, пов'язаних безпосередньо з наданням відповідної платної послуги.

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! При визначенні цін платних послуг ДЮСШ прибуток не планується (п. 3.3 Порядку N 3042).

При розрахунку витрат, що включаються до вартості послуги ДЮСШ, установа має керуватись розд. III Порядку N 3042. До складу витрат на надання платних послуг належать (п. 3.2 Порядку N 3042):

- витрати на оплату праці працівників;

- податки, збори, обов'язкові платежі до бюджету та інші відрахування відповідно до законодавства;

- господарські витрати;

- матеріальні витрати;

- інші витрати.

Нюанси формування цих витрат описано у розд. III Порядку N 3042.

Планування та використання коштів,
отриманих від надання платних послуг

Спочатку зазначимо, що плата за послуги, що надаються бюджетними установами, належить до першої підгрупи першої групи власних надходжень бюджетних установ відповідно до п. 4 ст. 13 БКУ. Такі надходження мають постійний характер і обов'язково плануються у бюджеті. Кошти, отримані від надання платних послуг, включаються до складу спеціального фонду кошторису (перша група надходжень).

Як визначено у п. 3 ст. 13 БКУ, складовими частинами спеціального фонду бюджету є видатки бюджету, що здійснюються за рахунок конкретно визначених надходжень спеціального фонду бюджету (у тому числі власних надходжень бюджетних установ);

Розглянемо основні принципи формування спеціального фонду кошторису, які визначені Порядком N 228. Так, проект спеціального фонду кошторису передбачає зведення показників за всіма джерелами надходження коштів до цього фонду та відповідними напрямами їх використання. Що ж стосується видатків спеціального фонду, то вони повинні проводитись виключно в межах і за рахунок відповідних надходжень, запланованих на конкретну мету.

На підставі показників обсягів надходжень до спеціального фонду, до яких входить і прогнозний обсяг надання тих чи інших платних послуг, визначається сума надходжень до спеціального фонду на наступний рік з урахуванням конкретних умов роботи установи. При цьому слід враховувати рівень фактичного виконання показників за останній звітний рік, а також їх очікуване виконання за наступний звітний період.

Видатки спеціального фонду за рахунок власних находжень плануються, в першу чергу, за встановленими напрямами використання, потім на погашення заборгованості установи з бюджетних зобов'язань за спеціальним та загальним фондом кошторису та в останню чергу - на проведення заходів, пов'язаних з виконанням основних функцій, які не забезпечені (або частково забезпечені) видатками загального фонду.

Напрями використання таких надходжень, як плата за послуги, що надаються бюджетними установами, визначені у п. 4 ст. 13 БКУ, і це покриття витрат, пов'язаних з організацією та наданням таких послуг.

Звернемо увагу на те, що п. 4.1 Порядку N 3042 визначено, що кошторис видатків закладів, здійснюваних за рахунок надходжень, одержаних від надання платних послуг, складається за кожним видом послуг.

Звичайно, тут не слід розуміти складання купи кошторисів, бо, як ми знаємо, кошторис доходів і витрат установи єдиний. Це всього лише означає, що обсяги надходжень до спеціального фонду кошторису визначаються на підставі розрахунків, які складаються за кожним джерелом доходів, як це визначено у п. 17 Порядку N 228. Спеціальний фонд проекту кошторису передбачає зведення показників за всіма джерелами надходження коштів до цього фонду та відповідними напрямами їх використання.

Зміни вносяться на підставі розрахунків з відповідним обґрунтуванням. Якщо фактичний обсяг власних надходжень з урахуванням залишків бюджетних коштів на початок року бюджетних установ менший ніж заплановані показники, враховані у спеціальному фонді кошторису, розпорядники зобов'язані за три тижні до кінця бюджетного періоду внести зміни до спеціального фонду кошторису у частині зменшення надходжень і видатків з урахуванням очікуваного виконання спеціального фонду кошторису у відповідному бюджетному періоді. Розпорядники упорядковують бюджетні зобов'язання з урахуванням внесених до спеціального фонду кошторису змін.

У звітності про виконання державного та місцевих бюджетів за спеціальним фондом відображаються планові показники з урахуванням внесених до кошторисів змін.

Облік платних послуг

Спочатку зазначимо, що ДЮСШ доцільно вести не тільки бухгалтерський, але й оперативний облік. Під оперативним обліком розуміється ведення оборотних відомостей з нарахування та надходження плати у розрізі кожного одержувача послуг, що значно полегшує подальше ведення бухгалтерського обліку. Такі оборотні відомості можуть вестись в окремих журналах чи книгах обліку.

Наведемо умовний приклад ведення відомості з розрахунків за відвідування платних груп:

N з/п  Прізвище та ім'я  Встановлена сума плати за місяць  Вересень 2014 р.  Жовтень 2014 р.  ....  Травень 2015 р. 
нараховано  сплачено  Д-т  К-т  нараховано  сплачено  Д-т  К-т    нараховано  сплачено  Д-т  К-т 
Ігнатьєв Василь  150  150  150  150  150    150  150 
Куліна Олена  150  150  170    20  150  130    150  150 
Гутаренко Іван  150  150  140  10  150  160    150  150 
Давидова Інна  150  150  150  150  150    150  150 
Рогов Андрій  150  150  150  150  150    150  150 
  Всього:    750  760  10  20  750  140    750  750 

Приклад заповнення оборотної відомості

ВАЖЛИВО! Не допускається ведення бухгалтерського обліку розрахунків за надані платні послуги "касовим методом", тобто у міру надходження таких коштів. Обов'язково спід проводити нарахування плати за послуга і відображати заборгованість в бухгалтерському обліку у разі її виникнення.

Надходження грошових коштів за надані платні послуги може здійснюватись шляхом безготівкових розрахунків або внесенням готівки до каси ДЮСШ.

Касові операції відображаються в меморіальному ордері N 1 "Накопичувальна відомість за касовими операціями" форма N 380 (бюджет), операції з руху грошових коштів спеціального фонду відображаються в меморіальному ордері N 3 "Накопичувальна відомість руху грошових коштів спеціального фонду в органах Державного казначейства України (установах банків)" форма N 382 (бюджет).

Облік операцій з нарахування доходів спеціального фонду ведеться в меморіальному ордері N 14 "Накопичувальна відомість нарахування доходів спеціального фонду бюджетних установ" форма N 409 (бюджет).

Операції за коштами, отриманими від платних послуг, відображаються в окремих формах меморіальних ордерів, а саме: за розрахунками з дебіторами ведуться в меморіальному ордері N 4 "Накопичувальна відомість за розрахунками з іншими дебіторами" форма N 408 (бюджет), за розрахунками з кредиторами - в меморіальному ордері N 6 "Накопичувальна відомість за розрахунками з іншими кредиторами" форма N 409 (бюджет).

Нагадаємо, що всі форми меморіальних ордерів затверджено наказом N 68, а вимоги щодо їх заповнення визначено Інструкцією N 68.

У бухгалтерському обліку операції з обліку розрахунків за надані платні послуги проводяться за кореспонденцію рахунків, наведеною у Типовій кореспонденції.

Далі розглянемо на прикладі, як в бухгалтерському обліку ДЮСШ відображаються операції з обліку плати за відвідування груп.

Приклад. ДЮСШ надає платні послуги з проведення групових занять з фізичної культури. До групи зараховано 20 вихованців, вартість послуги становить 120,00 грн на місяць. У жовтні було надано платні послуги 20 вихованцям на суму 2400,00 грн. Оплатили відвідування 15 вихованців на суму 1800,00 грн (з них 460,00 грн - в касу та 1340,00 грн. - на рахунок ДЮСШ). На кінець жовтня в обліку рахується дебіторська заборгованість 5 вихованців на суму 600,00 грн. У листопаді її було погашено шляхом внесення коштів до каси установи. За умовами ДЮСШ не є платником ПДВ.

Платні послуги в бухгалтерському обліку установи

Зміст операції  Бухгалтерський облік  Сума, грн 
дебет рахунку  кредит рахунку 
1. Нарахована плата за проведення групових занять з фізичної культури  364, 633(1)  711  2400,00 
2. Надійшла оплата за відвідування груп на спеціальний реєстраційний рахунок установи  323  364, 633  1340,00 
3. Надійшла оплата за послуги до каси установи  301  364, 633  460,00 
4. Зараховано кошти з каси на спеціальний реєстраційний рахунок  323  301  460,00 
5. Погашена заборгованість за надані послуги у листопаді шляхом внесення коштів до каси  301  364,633  600,00 
6. Зараховано кошти з каси на спеціальний реєстраційний рахунок  323  301  600,00 
7. За рахунок надходжень від платних послуг: 
- нараховано зарплату тренерів  811  661  800,00 
- нараховано єдиний внесок на соціальне страхування  811  651  290,40 
- проведено інші витрати  811  364, 675  1309,60 
(1) Аналітичний облік доходів та витрат коштів, отриманих у вигляді плати за спортивні заняття, доцільно вести на окремому субрахунку. 

Головні тези

- До складу витрат на надання платних послуг належать витрати на оплату праці працівників, податки, збори, обов'язкові платежі до бюджету та інші відрахування відповідно до законодавства, господарські витрати, матеріальні витрати, інші витрати.

- При визначенні цін платних послуг ДЮСШ прибуток не планується.

- Плата за послуги, що надаються бюджетними установами, належить до надходжень, які мають постійний характер і обов'язково плануються у бюджеті. Кошти, отримані від надання платних послуг, включаються до складу спеціального фонду кошторису (перша група надходжень).

- Обов'язково слід проводити нарахування плати за послуги і відображати заборгованість у бухгалтерському обліку уразі її виникнення. Не допускається ведення бухгалтерського обліку розрахунків за надані платні послуги у мірі надходження таких коштів.

Використані документи

БКУ - Бюджетний кодекс України від 08.07.2010 p. N 2456-VI.

Закон N 5007 - Закон України "Про ціни і ціноутворення" від 21.06.2012 p. N 5007-VI.

Закон про позашкільну освіту - Закон України "Про позашкільну освіту" від 22.06.2000 р. N 1841-III.

Положення N 993 - Положення про дитячо-юнацьку спортивну школу, затверджене постановою КМУ від 05.11.2008 р. N 993.

Перелік N 356 - Перелік платних послуг, які можуть надаватися закладами фізичної культури і спорту, що утримуються за рахунок бюджетних коштів, затверджений постановою КМУ від 14.04.2009 р. N 356.

Порядок N 228 - Порядок складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ, затверджений постановою КМУ від 28.02.2002 р. N 228.

Порядок N 3042 - Порядок та умови надання платних послуг закладами фізичної культури і спорту, що утримуються за рахунок бюджетних коштів, затверджений спільним наказом Мінмолодьспорту, МФУ, Мінекономіки від 28.08.2009 р. N 3042/1030/936.

Порядок N 736 - Порядок надання платних освітніх послуг державними та комунальними навчальними закладами, затверджений наказом Міносвіти і науки, Мінекономіки, МФУ від 23.07.2010 р. N 736/902/758.

Типова кореспонденція - Типова кореспонденція субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом та зобов'язаннями бюджетних установ, затверджена наказом МФУ від 26.06.2013 р. N 611.

Інструкція N 68 - Інструкція про форми меморіальних ордерів бюджетних установ та порядок їх складання, затверджена наказом ДКУ від 27.07.2000 р. N 68.

Павло Мороз, Кирило Бродський,
експерти газети "Бухгалтерія: бюджет"