ПДВ при передачі транспорту за
мобілізаційним планом

(коментар до листа ДФСУ
від 16.10.2014 р. N 5229/6/99-99-19-03-02-15)

У листі, що коментується, ДФСУ виклала свою позицію з питання нарахування податкових зобов'язань з ПДВ на операції передачі транспортних засобів на потреби армії відповідно до Мобілізаційного плану України. Раніше податківці розмістили аналогічну консультацію в категорії 101.02 ЗІР*.

Податківці справедливо зауважили, що в разі залучення транспортних засобів згідно з Мобілізаційним планом України для забезпечення потреб Збройних Сил України, переходу права власності немає, така передача здійснюється на умовах повернення транспортних засобів (тобто відбувається передача в тимчасове користування).

Такий висновок випливає з норм п. 3 ст. 6 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" від 21.10.1993 р. N 3543-ХІІ. Ці положення передбачають, що виконання військово-транспортного обов'язку під час мобілізації, якщо не введено правовий режим воєнного чи надзвичайного стану, здійснюється згідно з Мобілізаційним планом України шляхом безоплатного залучення транспортних засобів підприємств, установ та організацій усіх форм власності для забезпечення потреб Збройних Сил України, інших військових формувань на умовах їх повернення власникам після оголошення демобілізації.

При цьому відповідно до п. 5 Указу Президента України "Про часткову мобілізацію" від 21.07.2014 р. N 607/2014, затвердженого Законом України від 22.07.2014 р. N 1595-VII, місцевим органам виконавчої влади за участю органів місцевого самоврядування та із залученням підприємств, установ і організацій усіх форм власності наказано організувати і забезпечити в установленому порядку тимчасове виділення транспортних та інших матеріально-технічних засобів.

Тобто мобілізовані транспортні засоби підлягають поверненню власнику і перехід права власності на них не відбувається. Зараз в Україні оголошено мобілізацію, але режиму воєнного чи надзвичайного стану немає. Тому діють вищевказані норми, а не положення Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 06.04.2000 р. N 1647-111 та Закону України "Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану" від 17.05.2012 p. N 4765-VI, які передбачають саме відчуження транспортних засобів.

Для здійснення мобілізації транспортних засобів у установи (організації) військовий комісаріат повинен пред'явити відповідне розпорядження місцевої державної адміністрації.

Приймання-передача транспортних засобів, залучених під час мобілізації, та їх повернення після оголошення демобілізації здійснюються на підставі акта приймання-передачі, в якому зазначаються відомості про власників, технічний стан, залишкову (балансову) вартість та інші необхідні дані, які дають можливість ідентифікувати транспортні засоби**. Типової форми такого акта немає, а за основу можна взяти, приміром, форму Акта приймання-передачі транспортного засобу, наведену в додатку 2 до Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою КМУ від 07.09.1998 р. N 1388. В органах ДАІ мобілізовані транспортні засоби перереєстрації не підлягають.

Повернення транспортних засобів власнику здійснюється протягом 30 календарних днів з моменту оголошення демобілізації.

На основі викладеного, в листі було зроблено висновок, що в обліку платника ПДВ, який передає в мобілізаційне користування транспортний засіб, така передача не визначається як об'єкт оподаткування, оскільки не відбувається операція з постачання товару. Підстав для коригування податкового кредиту або визнання умовного продажу згідно з п. 198.5 Податкового кодексу України також немає.

Зазначимо, що таку операцію не показують і серед звільнених від ПДВ операцій, оскільки вона не є постачання товарів.

Якщо транспортний засіб за період використання для потреб армії було пошкоджено, власнику призначається компенсація. Порядок компенсації збитку, нанесеного транспортним засобам в результаті їх залучення під час мобілізації, визначається Кабміном. На даний момент він не затверджений.

На думку податківців, висловлену в листі, в ситуації, коли після мобілізації транспортний засіб не повертається власнику і за нього нараховується компенсація, вона розглядається як оплата вартості транспортного засобу. У цьому випадку транспортний засіб визнається проданим за бюджетні кошти, і на дату отримання таких коштів (компенсації) повинні бути визначені податкові зобов'язання з ПДВ.

Із таким підходом в цілому можна погодитися, але він справедливий лише для тих ситуацій, коли транспортний засіб не повертається власнику. Якщо ж таке повернення відбудеться, а компенсація буде виплачена за нанесення пошкодження, то підстав для нарахування ПДВ на її суму не буде, оскільки така операція може розглядатися як відшкодування завданої шкоди, а не постачання товарів (робіт, послуг).

___________

* Загальнодоступний інформаційно-довідковий ресурс Державної фіскальної служби України (розміщено за посиланням: http://zir.minrd.gov.ua).

** Детальніше про це ви можете дізнатися з консультації "Транспорт для військових потреб: як оформити мобілізацію" (газета "Бухгалтерія: бюджет", N 31/2014, с 25).

Влада Карпова,
експерт газети "Бухгалтерія: бюджет"