Інвентаризація в бюджетних установах: про найактуальніше
ПИТАННЯ: Чи може інвентаризаційну комісію очолювати головний бухгалтер?
ВІДПОВІДЬ: Ні, це не передбачено нормативними актами. Комісію повинен очолювати керівник установи чи його заступник (п. 1.11 Інструкції з інвентаризації матеріальних цінностей, розрахунків та інших статей балансу бюджетних установ, затвердженої наказом Головного управління Держказначейства України від 30.10.1998 р. № 90, далі - Інструкція № 90). Відповідальність за організацію роботи, правильність і своєчасність проведення інвентаризації теж покладено на керівника установи.
ПИТАННЯ: Чи можна до складу інвентаризаційної комісії включати не головного бухгалтера, а його заступника?
ВІДПОВІДЬ: Ні, таку можливість Інструкція № 90 не передбачає. У її п. 1.11 зазначено, що в роботі інвентаризаційної комісії обов'язково приймає участь головний (старший) бухгалтер. Це пов'язано з тим, що саме головний бухгалтер зобов'язаний контролювати проведення інвентаризації та дотримання встановлених для неї правил (п. 1.10 Інструкції № 90). Якщо головбуха протягом тривалого часу немає на роботі через хворобу чи коли ця посада вакантна, до складу комісії включають особу, яка виконує обов'язки головного (старшого) бухгалтера.
ПИТАННЯ: Чи можна не проводити інвентаризації перед здаванням річної звітності, якщо інвентаризацію матеріальних цінностей здійснювали під час позапланової перевірки (ревізії), у середині поточного року?
ВІДПОВІДЬ: Відповідно до п. 1.7 Інструкції № 90, інвентаризують усі цінності в установлені строки, незалежно від того, чи проводилися протягом року інвентаризації матеріальних цінностей (позачергові перевірки), у тому числі й контролюючими органами.
ПИТАННЯ: Чи можна проводити інвентаризацію, коли один із членів інвентаризаційної комісії відсутній через хворобу?
ВІДПОВІДЬ: Ні, якщо комісія не в повному складі, інвентаризацію проводити заборонено (п. 1.15 Інструкції № 90). Відсутність хоча б одного члена комісії - підстава, щоб визнати результати інвентаризації недійсними. Якщо хвороба нетривала, то роботу комісії призупиняють або коригують строки закінчення інвентаризаці, або оновлюють склад комісії й починають знову.
ПИТАННЯ: Чи потрібно включати до складу комісії матеріально відповідальних осіб?
ВІДПОВІДЬ: Ні, таку норму Інструкцією № 90 не передбачено. Тим більше що матеріально відповідальних осіб зазвичай декілька: завгосп, водії, касир, кастелянша, комірник, старші медичні сестри й інші. Але перевірку фактичну наявність матцінностей комісія мусить проводити в присутності матеріально відповідальних осіб, які наприкінці кожного інвентаризаційного опису ставлять підпис.
ПИТАННЯ: З якою періодичністю потрібно інвентаризувати талони на бензин?
ВІДПОВІДЬ: Оскільки талони на бензин обліковують як грошові документи на субрахунку 331 «Грошові документи в національній валюті», то їх інвентаризують не рідше ніж раз на квартал (пп. 1.5.11 п. 1.5 Інструкції № 90).
ПИТАННЯ: Яку дату вказувати в описі, якщо інвентаризація одного виду матцінностей триває більш один день?
ВІДПОВІДЬ: Інвентаризацію всіх матцінностей, крім продуктів харчування та грошових коштів, проводять станом на 1 число місяця (п. 1.18 Інструкції № 90). Проте вона може розпочинатися раніше першого числа місяця або закінчуватися пізніше цієї дати. У такому разі дані інвентаризації коригують станом на 1 число, а в описі вказують дату, станом на яку за наказом керівника проводять інвентаризацію.
ПИТАННЯ: На яку дату потрібно проводити інвентаризацію каси?
ВІДПОВІДЬ: Під час інвентаризації каси керуються п. 4.10 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління НБУ від 15.12.2004 р. № 637. її проводять у строки, установлені керівником (не обов'язково на 1 число місяця). Під час цієї процедури перераховують купюри всіх готівкових коштів і перевіряють інші цінності, які зберігаються в касі. Залишок готівки в касі звіряють із даними обліку за книгами обліку. Готівку, що зберігається в касі, але не підтверджена касовими документами, вважають надлишком й оприбутковують.
ПИТАННЯ: Чи потрібно інвентаризувати основні засоби, які тимчасово відсутні в установі у зв 'язку з їх ремонтом?
ВІДПОВІДЬ: Такі цінності краще проінвентаризувати до моменту їхнього тимчасового вибуття (п. 1.25 Інструкції № 90). Тобто до їх передання ремонтній організації.
ПИТАННЯ: Чи вносити до інвентаризаційних описів спецодяг і білизну, які відправлено до ремонту та прання?
ВІДПОВІДЬ: Так, їх записують до інвентаризаційного опису на підставі відомостей-накладних або квитанцій, виданих організаціями, що надають ці послуги (п. 13.3 Інструкції № 90).
ПИТАННЯ: Чи підлягають інвентаризації матцін-ності на відповідальному зберіганні й орендовані?
ВІДПОВІДЬ: Так, за п. 1.6 Інструкції № 90 інвентаризують матцінності, які установа орендує, і ті, що знаходяться в неї на відповідальному зберіганні. На кожен із таких видів цінностей складають окремий опис (абз. 3 п. 1.19 Інструкції № 90). Дані інвентаризації оформлюють Інвентарним описом матеріальних цінностей, прийнятих (зданих) на відповідальне зберігання (додаток 11 до Інструкції).
ПИТАННЯ: Майже в кожній бюджетній установі працівники для забезпечення своєї роботи облаштовують робочі місця власними речами: комп'ютерами, настільними лампами, телефонними апаратами тощо. Чи зобов'язана інвентаризаційна комісія інвентаризувати особисті речі працівників?
ВІДПОВІДЬ: Аби розібратися із наявним майном, до інвентаризаційних описів треба включати й особисті речі працівників. Адже інвентаризації підлягають усі матцінності, у тому числі й ті, що не належать установі. Без суцільної інвентаризації неможливо виявити ані надлишки, ані нестачі. Як правило, особисті речі обліковують на позабалансовому рахунку 02 «Активи на відповідальному зберіганні». Згідно з п. 15.1 Інструкції № 90, інвентаризацію позабалансових статей проводять за загальним порядком.
ПИТАННЯ: Як інвентаризують матцінності, що знаходяться поза межами бюджетної установи, у т.ч. на відповідальному зберіганні в інших установах?
ВІДПОВІДЬ: Відповідно до п. 14.2 Інструкції № 90, такі цінності фіксують в опису на підставі підтвердних документів про їхнє передання на зберігання з обов'язковим зазначенням номера та дати документа. Як роз'яснює лист Держказначейства від 20.02.2007 р. № 3.4-04/575-2209, у такому разі проводити інвентаризацію шляхом перерахунку та перевірки цінностей немає сенсу. Цю норму застосовують і при інвентаризації майна, яке здали в оренду іншим установам.
